Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
28-10-2009
Reinigen wegdek F. Van eedenplein Linkeroever
Een voertuig verloor op het kruispunt Beatrijslaan met de Blancefloerlaan (aan het Van Eedenplein en de Voetgangerstunnel) een deel brandstof. Over een afstand van zo'n 50 meter ontstond hierdoor een gevaarlijk gladde situatie. De 1e H. Linkeroever kwam ter plaatse om het wegdek te reinigen.
Verwijderen van gelekte hydraulische olie in Boomgaardstraat in Burcht
Een betonpomp kampte Dinsdagavond omstreeks 20.15u in de Boomgaardstraat in Burcht tot 2 x toe met een gescheurde hydraulische leiding. De hydrauliek spoot onder hoge drug in het rond. Rijbaan, voetpad, enkele geparkeerde wagens en zelfs gevels van huizen raakten besmeurd. De 1e H. Linkeroever kwam terplaatse om de hydrauliek op te kuisen.
Brand in magazijn van supermarkt aan F. Pauwelslei Deurne
In het magazijn van het GB-Express filliaal aan de Florent Pauwelslei in Deurne brak in de nacht van Maandag op Dinsdag brand uit. De brand ging gepaard met een grote rookontwikkeling. Er was eerst onduidelijkheid vanwaar de rook afkomstig was. Er werd eerst aangenomen dat de rook vanuit een aangrenzende taverne kwam. Bij aankomst bleek de brand niet daar maar in het magazijn van de supermarkt te woeden. Een aantal mensen uit het bovengelegen appartementsgebouw werden veiligheidshalve geëvacueerd. Zij werden tijdelijk ondergebracht in een wachtzaal van het AZ Monica. Er viele geen gewonden. Na een klein uurtje was het vuur volledig onder controle. Na de nodige metingen en controle werden ook de appartementen terug vrijgegeven. Uit de eerste vaststellingen bleek dat het vuur ontstond na een kortsluiting aan een koelcel.
Bergen van gestolen kluis uit Galgenweel Linkeroever
Een visser die Dinsdagavond omstreeks 22u aan het galgenweel op Linkeroever zijn hengeltje had uitgeworpen, merkte vlak tegen de oever iets vreemds op. Het was een vierkanten bak. Hij probeerde het tuig op te tillen, maar dat woog loodzwaar, en in het donker zag hij bijna niks. Wel vond hij een Luxemburgs paspoort van een man, net naast die bak. De visser vertrouwde het zaakje niet en belde de politie op. Die kwamen ter plaatse en stelden vast dat het om en kluis ging. Deze was opengebroken, maar er lagen nog (reis)cheques en oa een gouden ketting in. Wat de gangsters die de kluis dropten blijkbaar niet wisten, is dat het water aan de kleine "kade daar nog geen meter diep is, en de kluis in het heldere water nog goed zichtbaar was. De brandweer werd bijgevraagd om de kluis, die zo'n 100 kilo woog op te tillen en op het droge te leggen. Hiervoor kwam buiten de 1e H. Linkeroever ook de interventieploeg ter plaatse. Met de kraan van de GIW werd de kluis uit het water getakeld. Er werd een vrachtwagen van de Post Noord opgeroepen, deze bracht de kluis naar het politiebureau op de Halewijnlaan.
Bergen van stoffelijk overschot in appartement 15e verd. Halewijnlaan Linkeroever
Zaterdagmiddag 24 Oktober werd het levensloze lichaam van een man aangetroffen in een appartement op het 15e verdiep aan de Halewijnlaan op Linkeroever, schuin tegenover de brandweerkazerne. Buren hadden geklaagd over een doordringende stank. De politie kwam ter plaatse en ontdekte het levensloze lichaam van de man, deze zat in een zetel en was kennelijk al een tijdje overleden. Het parket en een lijkschouwer kwamen terplaatse. Deze oordeelden dat de man al ruim een week overleden was. De man zou een zware alcoholverslaving gehad hebben. In combinatie met een overdosis medicatie werd dit hem fataal. Om de man naar beneden te halen vroeg de begrafenisondernemer bijstand van de brandweer om de man naar beneden te halen. De ladder van 50m werd ter plaatse gestuurd, maar het was te gevaarlijk om deze te stellen vanwege te veel wind (windkracht 4 tot 5). De 1e H. Linkeroever kwam in bijstand. Met speciale beschermende pakken en perslucht werd de man in 3 lijkzakken gestoken (3 over elkaar. Men vreesde dat de man toch met de ladder of het klimteam geëvacueerdzou moeten worden, dat de lijkzak zou scheuren). Er werd eerst een poging gedaan om de man met de lift naar beneden te brengen. Dit lukte ook. De klus was op 10 minuten geklaard.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: