Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
10-05-2009
5 geknelden bij zeer zwaar ongeval Herentalsebaan Deurne
Om 7.05u gebeurde op de Herentalsebaan in Deurne een zeer zwaar ongeval. Een personenwagen met daarin 5 jongeren (3 jongens, 2 meisjes, allen rond de 20) reed richting Borgerhout en ging met zéér hoge snelheid uit de bocht ter hoogte van de Muggenberglei. Het voertuig knalde tegen 130km/u op een boom (de snelheidsmeter bleef door de klap op 130km/u stilstaan, te zien op één van de foto's). De 5 inzittenden dienden allemaal ontzet te worden door de brandweer (3e Cie PD en PNO) Niet minder dan 5 ziekenwagens en 4 MUG-teams kwamen ter plaatse. 3 personen werden terplaatse gereanimeerd, bij één van hen werd ter plaatse een van de onderste ledematen afgezet. Later op de dag overleed dit jonge slachtoffer in het ziekehuis aan de opgelopen verwondingen. 3 van hen zijn nog in levensgevaar, 1 is zwaar gewond. Het was een bijzonder zware interventie voor de hulpverleners, zij waren sterk onder de indruk.
Hulpen terplaatse;
- Commandowagen met Luitenant - AP 5 Dennis 1e H. Post Deurne - SIW 50 Post Deurne - GIW 43 Post Noord - SIW 41 Post Noord - Zw Deurne - Zw Borgerhout - Zw Stuivenberg - Zw St-Vincentius - Zw Hoboken - MUG Monica - MUG Stuivenberg - MUG St-Vincentius - MUG Middelheim - Politie Antwerpen
Begrafenisstoet van Kazerne Dokken naar Post Noord
Antwerpen, 6 Mei 2009
Proficiat aan de mannen die deze stoet op poten hebben gezet en uiteraard aan allen die een handje kwamen toesteken, dit was een uniek evenement dat naar alle waarschijnlijkheid uniek zal blijven.
Vereeuwigd op foto zal deze dag bij velen in het geheugen gegrifd staan, en over welke mijlpaal brandweer Antwerpen vandaag gepasseerd is zal men nog decenia lang praten.
Voor de laatste keer stond het plein voor de kazerne Dokken afgeladen vol met pompiers en brandweerwagens. Zich voorbereidend op het vertrek van de stoet en de afscheidsspeech van de kazerne Dokken werd de "rust" om 13.45u plots verstoord voor een brandoproep! Bij werken aan een dak op het Sint-Fransiscusplein in Merksem was brand ontstaan. Zowel de 1e hulp, ladder als 2e hulp werden naar deze interventie gestuurd. Dit was de allerlaatste uitruk vanaf de kazerne Dokken. Onder het oog van enkele honderden toeschouwers vertrokken de wagens met veel lawaai richting interventie. ...gelukkig bleek de brand zeer beperkt, en konden de wagens snel terug richting kazerne Dokken rijden, waar de stoet vertrekkensklaar stond. Het was een indrukwekkend zicht, dat ongetwijfeld menig toeschouwer kippenvel bezorgd heeft. De vele voertuigen, groot, klein, de ene al wat moderner en indrukwekkender dan het andere, maar allemaal van brandweer Antwerpen. Op weg naar een nieuwe thuishaven; Post Noord. Iets waar zo lang naar uitgekeken werd is nu een feit. Via de Straatsburgrug ging het over de Groenendaallaan naar de Noorderlaan. Ongeveer 20 minuten later kwamen de eerste voertuigen met veel lawaai aan op de Noorderlaan nr 69. Het grote, moderne gebouw steekt mooi af tegen de bomen op de middenberm van de Noorderlaan. In die middenberm is een doorsteek gemaakt voor de brandweer om te kunnen uitrukken richting Ekeren. Het ene voertuig na het andere rijdt via deze doorsteek de kazerne binnen, waar ze verwelkomd worden door een groot aantal toeschouwers, waaronder veel oud-pompiers. Het duurt ruim 5 minuten vooraleer alle wagens de Post Noord zijn binnen gereden. De Post Noord is nu een feit, de kazernes dokken en Borgerhout zijn vanaf nu geschiedenis.
Nu is het uitkijken naar de officieële opening komende Zaterdag en het grote openingsfeest Zondag!
Zaterdag 9 Mei: Officieële opening van de nieuwe kazerne Post Noord (om 10u) Zondag 10 Mei: Groot openingsfeest in en rond de nieuwe kazerne (vanaf 10u)
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: