Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
27-05-2009
Vrachtwagen met lekkende dieseltank op E17 Burcht
Maandagavond reed een Nederlandse vrachtwagen over een metalen voorwerp op de E17 richting Gent ter hoogte van de afrit Burcht. Het projectiel werd weggekatapulteerd en doorboorde de dieseltank van 900 liter van de vrachtwagen. Honderden liter diesel gutsten uit de brandstoftank. De chauffeur en zijn bijrijder probeerden het lek af te dichten, wat deels lukte. De 1e H. Linkeroever kwam terplaatse en dichtte onmiddelijk de tank met vetterpasta en een houten spie en bestrooide de gelekte diesel met meerdere zakken korrels. De brandstof die nog in de tank zat werd met de dieselpomp overgepompt in en vat dat door de autostradecontainer van PNO ter plaatse werd gebracht. Ook de WTW van de PNO kwam ter plaatse om het wegdek te reinigen. Er werden achteraf nog extra korrels en vaten gebracht voor de opkuis. Zoals te zien op enkele foto's gaaf een slangetje van 45 zijn geest bij het reinigen van het wegdek, wat een verfrissend fonteintje veroorzaakte
Ontzetting bij kettingbotsing met 7 voertuigen in Kennedytunnel
Maandagvoormiddg gebeurde een ernstig ongeval in de Kennedytunnel richting Gent. 5 vrachtwagens en 2 bestelwagens knalden er op elkaar in. 1 bestuurder diende door de brandweer ontzet te worden. Een andere vrachtwagenchaufeur die hulp kwam bieden werd angereden en raakte gewond. Door het ongeval vormde zich al snel een enorme file Na zo'n kleinde 2uur was de tunnel terug vrijgemaakt.
Maandagvoormiddag gebeurde een zwaar ongeval op de Scheldelaan in Lillo. Een vrachtwagen vertraagde om een bedrijventerrein op te rijden. De bestuurder van een achterliggend voertuig merkte dit te laat op en moest bruusk uitwijken. Het kwam tot een aanrijding, de auto kwam enkele tientallen meter verder tot stilstaan op de treinsporen. Brandweer Antwerpen en de bedrijfsbrandweer BRC ontzetten de chauffeur uit zijn voertuig De bestuurder werd zwaargewond overgebracht naar Jan Palfijn.
Het extreme noodweer leidde ook in Antwerpen tot grote overlast, dit keer was het in tegenstelling tot vorige keer vooral windschade, zoals omgewaaide bomen, afgerukte takken, weggewaaide dakpannen enz. Er kwamen op het HC100 alleen voor de brandweer Antwerpen ruim 400 oproepen binnen. De windschade was over het volledige grondgebied vast te stellen, maar in het noorden van de stad (Berendrecht en Zandvliet) kreeg men er nog eens kanjers van hagelstenen bovenop! Plaatselijk werd melding gemaakt van hagelstenen met een doorsnede van 6 centimeter! Veranda's, koepels, dakpannen, rolluiken, ramen maar ook auto's werden door het ongewone natuurgeweld beschadigd of vernield! De brandweer had na een drukke nacht (het begon rond 3u Dinsdagochtend) nog de hele dag en avond nodig om een hele waslijst van adressen met schade aangericht door het noodweer af te werken.
Om u een ideetje te geven welke projectielen tegen 300km/u op Berendrecht en Zandvliet neervielen onderstaand prentje van een hagelsteen ter grote van een appelsien of ongeveer 120 gram.
Een radarbeeld genomen om 3.25u, wanneer het noodweer over het Antwerpse trekt.Hoe roder de kleur, hoe intenser de neerslag/hagel.
Machinebrand in metaalbedrijf aan Lage weg Hoboken
Bij het bedrijf MGG Antwerpen aan de lage weg in Hoboken ontstond omstreeks 20.15u brand aan een machine binnen in het bedrijf. Het ging om een metaalbrand (aluminium) die met poeder geblust diende te worden. Poederwagen Lillo en Adembescherming Noord werden bijgevraagd, deze laatste mocht echter net voor aankomst terugkeren.
Brand is vermoedelijk ontstaan tengevolge van een olielek (minerale olie), welke druppelend op de hete aluminium voorwerpen (die zich in een citern bevonden van 3m hoog op 2m diameter) in brand is gegaan. Deze olie, welke zich in een bovenstuk bevindt, dient ter afkoeling van deze aluminium voorwerpen (temperatuur van ca 550°) Met poedersnelblussers van het bedrijf (ca 20 stuks van 5kg) en onder adembescherming slaagden we er uiteindelijk in om de minerale oliebrand (dus niet het aluminium stond in brand) te doven. Daarna werd dit bovenstuk door techniekers verwijderd zodat verdere natuurlijke koeling kon plaatsvinden. We zagen er goed wit uit!!
Achter een verlaten woning in de Zwijndrechtsesstraat in Burcht werd omstreeks 15.20 een felle rookontwikkeling aan een schuurtje waargenomen. De 1e H. Linkeroever en de 1e H. Zuid + ladder snelden ter plaatse. Inhet oude schuurtje stonden enkele efgedankte elektronische apparaten en wat houten rekjes met rommel, een gretige prooi voor het vuur dat al flink om zich heen had gegrepen. Met 2 x HD (één langs de voorzijde en één langs achterzijde) werd het vuur aangevallen en was het brandje vlug onder controle. Na een kwartiertje nablussen konden de hulpen inpakken.
De oorzaak is niet met 100% zekerheid geweten, maar vermoedelijk veroorzaakten spelende kinderen het vuur. Buurtbewoners zagen enkele minuten voor de rook werd opgemerkt enkele kinderen wegrennen.
In een appartement op het 3e verdiep aan de Lakborslei in Deurne ontstond Donderdagavond omstreeks 19.25u brand. De brand greep razendsnel om zich heen en was al snel uitslaand. De brand ging gepaard met een grote rookontwikkeling. Vele mensen belden naar het HC100 waardoor ze daar wisten dat het menens was. Omdat de 1e H. Deurne + Ladder één minuut voordat deze oproep binnen kwam vertokken waren als SAH naar het Fort van Borsbeek voor een buitenbrand, diende de 1e H. Noord + Ladder naar de Lakborslei te rijden. ook de 2e H. Deurne kwam terplaatse.
4 mensen, waaronder een baby werden naar het ziekenhuis gebracht. Het ganse appartementsblok werd geëvacueerd, zo'n 40 mensen in totaal.
Stut- en beveiligingswerk in de Adriaan Brouwerstraat
In de Adriaan Brouwerstraat en de Korte zeevaartstraat (nabij het eilandje) zijn momenteel rioleringswerken bezig. Door de trillingen van de zware graafmachines dreigde de kelder van één van de oudere woningen in te storten. Het was niet zomaar een kelder, de kelder was aangesloten op de Ruien. Een combinatie van corosie en trillingen zorgden voor instortingsgevaar. De 3e hulp kwam terplaatse, maar in overleg met de stadingenieur en de Luitenant van dienst werd beslist om de kelder door de Civiele Bescherming te laten stutten. 100 meter verder in de Korte zeevaartstraat dreigde een dakgoot en een schouw van een krot van 4 hoog naar beneden te vallen. De 3e hulp ging zich hiermee bezig houden, er werd bijstand gevraagd van de ladder CK. Om de ladder te kunnen stellen in de opgebroken straat diende met een graafmachine nog een berg zand verwijderd te worden.
Vrachtwagen verliest 500L. diesel op de Ring in Merksem
Op de Antwerpse ring richting Gen ter hoogte van Merksem verloor een vrachtwagen Woensdagochtend 500 liter mazout. Brandweer Antwerpen kwam ter plaatse om het goedje op te kuisen. Hiervoor werden er 4 rijstroken afgesloten wat tot een ellenlange file leide, waarin in Brecht een dodelijke kop-staart aanrijding gebeurde
Aan "het Zand", net naast de E17 en de spoorweg op Linkeroever ontstond Maandagavond iets voor 22u een grasbrandje. 1 Linkeroever had het brandje snel onder controle.
Vorig weekend ging op het kruispunt een auto overkop nadat de bestuurder de wegversmalling voor de werken aan de Noorderlaanbrug te laat opmerkte. Zijn wagen ging overkop. Eerst vreesde men dat de bestuurder gekneld zat, maar dit bleek niet zo te zijn.
De Commandowagen, 1e Hulp, SIW en GIW Noord kamen terplaatse.
Dinsdagmiddag 12 Mei ontstond brand aan het dak van een woning aan de Pauwelsdreef in Hoevenen. Brandweer Kapellen kwam als SAH ter plaatse, Antwerpen als bevoegd korps met de 1e H. Noord en de ladder Noord. Door het snelle optreden van de brandweer werd de schade beperkt.
Donderdagavond rond 21u brak boven het Antwerpse een fel onweer los. Er viel opmerkelijk veel regen, plaatselijk 40 liter op 3 kwartier, wat een bijzonder hoge neerslagintesiteit is.
Vooral het oostelijk deel van Antwerpen stad en Deurne-Noord hadden te kampen met veel wateroverlast. Riolen konden het water niet slikken, waardoor straten, kelders en huizen onder liepen.
Vooral de buurt van de Londenstraat, het Sint-Jansplein, de paardenmarkt, en de Bischoppenhoflaan was er grote wateroverlast. In de Van Nevelestraat in Deurne werd zelfs de Civiele Beschering met 10 manschappen en extra pompe ingezet.
Buiten Deurne en Borgerhout was er in de andere districten nauwelijks wateroverlast.
Bijgevoegd bericht (bron Lokale Politie Antwerpen);
Omstreeks 21.00 uur brak gisterenavond een onweersbui los boven Antwerpen. Dit resulteerde al snel in een groot aantal oproepen voor wateroverlast. In totaal werden ongeveer 125 oproepen op de 101-centrale geregistreerd. Vooral Deurne-Noord werd getroffen, omdat blijkbaar de pompen aan het Schijnpoort niet automatisch waren gestart. Om 21.52 uur kwam de eerste melding binnen uit de Tweemontstraat, waar er gevreesd werd voor een overstroming. Onmiddellijk werden de nodige diensten verwittigd om de situatie in te schatten en het probleem op te lossen. Al snel kwamen er berichten binnen van ondergelopen kelders in de Tweemontstraat, gevolgd door de Meyersstraat en de Van Deynsestraat. De rampenambtenaar werd opgeroepen om de aanpak van de wateroverlast te coördineren. In totaal kwamen een 40-tal oproepen binnen vanuit de regio Tweemontstraat - Meyersstraat - Ten Eekhovelei - Van Deynsestraat - De Sossastraat - Van Dornestraat - Van Nevelestraat - Meeuwenhoflei - Lakborslei. De Civiele Bescherming leverde assistentie aan de brandweer om de nood zo snel mogelijk te lenigen. Het laattijdig opstarten van de pompen aan Schijnpoort wordt onderzocht.
In Zwijndrecht overstroomde de Laarbeek de Antwerpsesteenweg;
Openingsfeest nieuwe kazerne Post Noord + grote fotoreportage
Zaterdagochtend om 10u was het dan eindelijk het grote moment. De officieële opening van de nieuwe kazerne Post Noord van brandweer Antwerpen. Na jaren van hard werken, aanpassingen en vele veranderingen was het hoogtepunt eindelijk aangebroken.
Om 10 vezamelden vele mensen zich voor de post Noord, zij konden vandaar de plechtigheid, dewelke met een demonstratie van duikers, interventieteam, gaspakdragers en klimteam werd uitgevoerd.
Voor de ingang was een duiktankgeplaatst waarin een kist lag (hierin zat de symbolische sleutel van de Post noord).
De taak van de duikers bestond eruit deze eerst te lokaliseren en vast te maken aan een ketting. De interventieploeg takelde de kist vervolgens met de kraanwagen de kist uit de duiktank. Vervolgens werd de kist opengebroken. Hierbij ontsnapte rook, waardoor de gaspakdragers in actie dienden te komen. Zij haalden de sleutel tevoorschijn. Deze raakte op één of andere manier op het dak van de kazerne en werd door de redders van het klimteam naar beneden gebracht en overhandigd aan de burgemeester Patrick Janssens en Lt.Kol. Chris Addiers. Hierop volgde een schitterende toespraak door de Luitenant Kolonel. Na afloop hierven werden de poorten van Kano geopend en liepen tientallen kinderen in brandweeroutfit naar buiten. De toeschouwers die buiten stonden te wachten mochten volgen en kregen allemaal enkele bonnetjes vor een hapje of een drankje. Al snel stond er en flinke wachtrij. Vele mensen hadden de weg naar de Nieuwe kazerne gevonden en maakten er een gezellig dagje uit van.
Zondagochtend 10u. Een stralende zon, geen zuchtje wind, 18 graden. Schitterend weer. Reeds voor de poorten van de kazerne open zijn staan er al tientallen mensen te wachten om de kazerne te bezoeken. Het duurt niet lang of er komt een ware toestroom van belangstellenden op gang. Al snel wordt duidelijk dat er zéér veel volk zal komen opdagen. Rond de middag (na amper 2 uur) zit men al aan ruim 3000 bezoekers! Voor de rondleiding door de kazerne is het aanschuiven, aan de demo's staan nieuwsgierigen rijen dik te kijken naar het spektakel. Het draaimolentje voor de kids in de achtergarage zit afgeladen vol. Aan de frieturen en de drankkramen staan vele te wachten op een hapje en een drankje. De vele lachende gezichten en de zéér ontspannen sfeer in combinatie met het prachtige weer zorgen voor het gevoel van een waar volksfeest!
In onderstaande fotoreportage heb ik geprobeerd alles in beeld te brengen, al denk ik niet dat dat gelukt is. Er was nu eenmaal zo enorm veel te zien. Adembenemend, gewoonweg schitterend. Velen hebben voor wat er de afgelopen dag getoond en gepresteerd is hard en lang voor gewerkt, wat soms de nodige spanning en wat stress met zich meebracht. Afgelopen weekend werd dit alles dubbel en dik beloond.
Proficiat!
Een nieuw tijdperk voor Brandweer Antwerpen is aangebroken.
Heel veel succes in de nieuwe kazerne "Post Noord" mannen!
5 geknelden bij zeer zwaar ongeval Herentalsebaan Deurne
Om 7.05u gebeurde op de Herentalsebaan in Deurne een zeer zwaar ongeval. Een personenwagen met daarin 5 jongeren (3 jongens, 2 meisjes, allen rond de 20) reed richting Borgerhout en ging met zéér hoge snelheid uit de bocht ter hoogte van de Muggenberglei. Het voertuig knalde tegen 130km/u op een boom (de snelheidsmeter bleef door de klap op 130km/u stilstaan, te zien op één van de foto's). De 5 inzittenden dienden allemaal ontzet te worden door de brandweer (3e Cie PD en PNO) Niet minder dan 5 ziekenwagens en 4 MUG-teams kwamen ter plaatse. 3 personen werden terplaatse gereanimeerd, bij één van hen werd ter plaatse een van de onderste ledematen afgezet. Later op de dag overleed dit jonge slachtoffer in het ziekehuis aan de opgelopen verwondingen. 3 van hen zijn nog in levensgevaar, 1 is zwaar gewond. Het was een bijzonder zware interventie voor de hulpverleners, zij waren sterk onder de indruk.
Hulpen terplaatse;
- Commandowagen met Luitenant - AP 5 Dennis 1e H. Post Deurne - SIW 50 Post Deurne - GIW 43 Post Noord - SIW 41 Post Noord - Zw Deurne - Zw Borgerhout - Zw Stuivenberg - Zw St-Vincentius - Zw Hoboken - MUG Monica - MUG Stuivenberg - MUG St-Vincentius - MUG Middelheim - Politie Antwerpen
Begrafenisstoet van Kazerne Dokken naar Post Noord
Antwerpen, 6 Mei 2009
Proficiat aan de mannen die deze stoet op poten hebben gezet en uiteraard aan allen die een handje kwamen toesteken, dit was een uniek evenement dat naar alle waarschijnlijkheid uniek zal blijven.
Vereeuwigd op foto zal deze dag bij velen in het geheugen gegrifd staan, en over welke mijlpaal brandweer Antwerpen vandaag gepasseerd is zal men nog decenia lang praten.
Voor de laatste keer stond het plein voor de kazerne Dokken afgeladen vol met pompiers en brandweerwagens. Zich voorbereidend op het vertrek van de stoet en de afscheidsspeech van de kazerne Dokken werd de "rust" om 13.45u plots verstoord voor een brandoproep! Bij werken aan een dak op het Sint-Fransiscusplein in Merksem was brand ontstaan. Zowel de 1e hulp, ladder als 2e hulp werden naar deze interventie gestuurd. Dit was de allerlaatste uitruk vanaf de kazerne Dokken. Onder het oog van enkele honderden toeschouwers vertrokken de wagens met veel lawaai richting interventie. ...gelukkig bleek de brand zeer beperkt, en konden de wagens snel terug richting kazerne Dokken rijden, waar de stoet vertrekkensklaar stond. Het was een indrukwekkend zicht, dat ongetwijfeld menig toeschouwer kippenvel bezorgd heeft. De vele voertuigen, groot, klein, de ene al wat moderner en indrukwekkender dan het andere, maar allemaal van brandweer Antwerpen. Op weg naar een nieuwe thuishaven; Post Noord. Iets waar zo lang naar uitgekeken werd is nu een feit. Via de Straatsburgrug ging het over de Groenendaallaan naar de Noorderlaan. Ongeveer 20 minuten later kwamen de eerste voertuigen met veel lawaai aan op de Noorderlaan nr 69. Het grote, moderne gebouw steekt mooi af tegen de bomen op de middenberm van de Noorderlaan. In die middenberm is een doorsteek gemaakt voor de brandweer om te kunnen uitrukken richting Ekeren. Het ene voertuig na het andere rijdt via deze doorsteek de kazerne binnen, waar ze verwelkomd worden door een groot aantal toeschouwers, waaronder veel oud-pompiers. Het duurt ruim 5 minuten vooraleer alle wagens de Post Noord zijn binnen gereden. De Post Noord is nu een feit, de kazernes dokken en Borgerhout zijn vanaf nu geschiedenis.
Nu is het uitkijken naar de officieële opening komende Zaterdag en het grote openingsfeest Zondag!
Zaterdag 9 Mei: Officieële opening van de nieuwe kazerne Post Noord (om 10u) Zondag 10 Mei: Groot openingsfeest in en rond de nieuwe kazerne (vanaf 10u)
Zondagnamiddag ontstond tijdens dakwerken een klein brandje aan de dakgoot van een woning in de Pastorijstraat. De 1e H. en ladder PC en 1e H. PZ kwamen terplaatse. Bij aankomst was de brand van zichzelf gedoofd, met een hoge druk vanop de ladder werd kort geblust.
Vrijdagochtend om 6.45u ontstond brand op een zeeschip dat aangemeerd lag aan kaai 476 in het Churchilldok. De hulpen van Noord en Lillo hebben geruime tijd terplaatse gestaan en vroeg ook de adembeschermingswagen ter plaatse.
Zeer moeilijke evacuatie vanaf 6e verd. op Rooseveltplaats
Donderdagmiddag om 13u vroegen de ziekenwagen Stuivenberg en Delta 4 bijstand van de brandweer met een ladder voor een horizontale evacuatie op de Rooseveltplaats vanaf het 6e verdiep uit een appartementsgebouw (boven de Pool Planet). De evacuatie werd echter op allerlei manieren flink bemoeilijkt. Er was een terras uitgesteld, wat zo goed als vol mensen zat, grote takken waren hinderlijk en de plaats om deftig te stellen was minimaal. Een eerste poging diende gestaakt te worden omdat de achterkant van de ladder bij het draaien tegen een boom kwam, hierdoor diende de ladder nog iets verder achteruit gesteld te worden (nog een deel van het terras diende opgeruimd/verzet te worden) Na zo'n 3 kwartier kon de patient veilig naar beneden gebracht worden.
Je kan je de vraag stellen; wat als het daar eens serieus brand...
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: