Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
02-05-2009
Brand op zeeschip aan kaai 476
Vrijdagochtend om 6.45u ontstond brand op een zeeschip dat aangemeerd lag aan kaai 476 in het Churchilldok. De hulpen van Noord en Lillo hebben geruime tijd terplaatse gestaan en vroeg ook de adembeschermingswagen ter plaatse.
Zeer moeilijke evacuatie vanaf 6e verd. op Rooseveltplaats
Donderdagmiddag om 13u vroegen de ziekenwagen Stuivenberg en Delta 4 bijstand van de brandweer met een ladder voor een horizontale evacuatie op de Rooseveltplaats vanaf het 6e verdiep uit een appartementsgebouw (boven de Pool Planet). De evacuatie werd echter op allerlei manieren flink bemoeilijkt. Er was een terras uitgesteld, wat zo goed als vol mensen zat, grote takken waren hinderlijk en de plaats om deftig te stellen was minimaal. Een eerste poging diende gestaakt te worden omdat de achterkant van de ladder bij het draaien tegen een boom kwam, hierdoor diende de ladder nog iets verder achteruit gesteld te worden (nog een deel van het terras diende opgeruimd/verzet te worden) Na zo'n 3 kwartier kon de patient veilig naar beneden gebracht worden.
Je kan je de vraag stellen; wat als het daar eens serieus brand...
Brandend hondentoilet in de Heidestraat te Zwijndrecht
Donderdag kort voor de middag werd de 1e H. Linkeroever naar de Heidestraat in Zwijndrecht gestuurd voor een houten paaltje van een hondentoilet dat smeulde, dit werd opgemerkt door een postbode dewelke het HC100 hiervan in kennis stelde. Bij aankomst van de 1e H. Linkeroever was het brandje bijna volledig van zichzelf gedoofd. Met een bijltje werd het zwartgeblakerde gedeelte van het paaltje verwijderd en met de emmerpomp werd er even geblust.
Oorzaak van de zware brand was een gemeentearbeider die kort daarvoor was langsgeweest met een onkruidbrander. [Er raakten geen honden gewond].
Dinsdagmiddag 28 April omstreeks 12.15u deed zich een aanrijding voor in de Berchemstadionstraat, vlak aan de in- en uitgang van het stadion van Berchem. Een personenwagen verliet daar de parking en werd in de flank gegrepen door een andere personenwagen. De bestuurder van het aangereden voertuig zat gekneld en werd door de manschappen van 3 HWZ en 3e cie Noord uit zijn voertuig ontzet. De man werd gewond overgebracht naar het ziekenhuis door ziekenwagen Middelheim. Ook delta 21 (MUG St-Augustinus) was ter plaatse.
Hulpen brandweer Antwerpen ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H Post Zuid - SIW + GIW Post Noord
Nieuwe benaming voor kazernes (vanaf heden POSTEN) brandweer Antwerpen
Vanaf 1 mei veranderde de benaming van de kazernes van brandweer Antwerpen. Vanaf nu spreekt men van posten en luidt de benaming van alle posten als volgt;
- Wacht Centrale kazerne was WCK = nu geworden Post Centraal of PC
- Hoofdwacht Zuid was HWZ = nu geworden Post Zuid of PZ
- KaNo (was maar heel eventjes) = nu geworden Post Noord of PNo
- Hoofdwacht Deurne was HWDe = nu geworden Post Deurne of PD
- Hoodwacht Linkeroever was HWLO = nu geworden Post Linkeroever of PLO
- Hoofdwacht Lillo was HWLi = nu geworden Post Lillo of PL
Vanaf nu zal in de berichtgeving van interventies / oefeningen / evenementen dus ook de nieuwe benaming toegepast worden.
Adembescherming blaast laatste adem uit op Linkeroever
De adembescherming van brandweer Antwerpen, altijd al gevestigd geweest op de kazerne WLO (Linkeroever), blaast er dezer dagen zijn laatste adem uit. De afgelopen dagen werd er druk gewerkt om het vele materiaal uit het adembeschermingslokaal, door de pompiers ook wel "gaskamer" genoemd, te verhuizen naar de nieuwe stek in de nieuwe kazerne op de Noorderlaan. Vandaag was het overgrote deel van het materiaal reeds overgebracht naar de KaNo, waar nu alles in gereedheid wordt gebracht voor het grote openingsfeest volgend weekend (9 en 10 Mei).
Het verdwijnen van de adembescherming op Linkeroever heeft als gevolg dat men hier (tijdelijk) met minder manschappen zal werken. Tijdelijk, want in de toekomst zal de kazerne Linkeroever verder ontwikkeld worden naar een industriekazerne, waardoor er ook nieuwe wagens zullen komen te staan, waaronder een OGS-wagen.
Vanavond ging ik alvast nog eens langs op WLO om een beeldje te maken van de ontmantelde "gaskamer".
De manschappen van de 2e Cie. stelden het erg op prijs dat ik nog een foto van de ploeg maakte, aangezien het de laatste shift is van de mensen van de adembescherming op Linkeroever.
Op de Keetberglaan in Kallo (Beveren) gebeurde Zondagnamiddag om 17.10u een zeer zwaar ongeval tussen 2 personenwagens. Een wagen met Bulgaarse nummerplaat wou van de Keetberglaan (komende van Antwerpen-LO) de E34 richting Knokke oprijden. Bij het kruisen van de andere rijrichting van de Keetberglaan schatte de Bulgaarse chauffeur de snelheid van een tegenligger verkeerd in. Het kwam tot een bijzonder zware aanrijding. Het aangereden voertuig werd tegen hoge snelheid in de flank gegrepen en ruim 25 meter weggeslingerd. De 2 inzittenden, beiden van Bulgaarse nationaliteit waren op slag dood. In het aanrijdende voertuig zat een jong koppel, zij zaten niet gekneld en hadden wonderbaarlijk genoeg slechts lichte verondingen. Zij kregen terplaatse de eerste medische zorgen toegediend waarna zij naar het ziekenhuis werden overgebracht. De taak van de brandweer bestond er enkel uit om de tent te plaatsen en de rijbaan op te kuisen nadat een verkeersdeskundige zijn onderzoek had afgerond. Brandweer Antwerpen (1e H. WLO) kwam als SAH terplaatse, brandweer Beveren als bevoegd korps.
Vrijdagavond ramde een Britse truck die en beetje verkeerd gereden was een groot portiek boven de busperrons op de Rooseveltplaats. Het portiek dat 3 perrons overkapt kantelde en viel op een bus en een boom. Brandweer Antwerpen kwam terplaatse (1CK, SIW + GIW Noord en Commandowagen) en vroeg versterking van een kraanbedrijf om het gevaarte op te tillen.
Auto tegen woning Lange Leemstraat; instortingsgevaar
Donderdagavond 16 April reed een zware terreinwagen tegen een woning op de hoek van de Bexstraat en de Lange Leemstraat. De klap was heftig. Een deel van de muur begaf het, waardoor het pand dreigde in te storten en dringend gestut diende te worden. Hiervoor werd ook de Civiele Bescherming bijgevraagd. Door het ongeval moet het auto- en tramverkeer in de Lange Leemstraat zich aan een snelheidsbeperking houden. Trillingen van het voorbijrijdende verkeer zouden het huis namelijk nog verder kunnen doen scheuren of zelfs doen instorten.
Brandweer Antwerpen rukt nu uit vanaf KaNo + affiche inhuldiging
Sinds Maandag vertrekken voor het eerst wagens naar interventies vanaf de nieuwe kazerne Noord "KaNo" of "Post noord". Sinds Maandag verblijven er dan ook permanent enkele companies op de nieuwe kazerne, het gaat omde companies van de voormalige kazerne's Dokken en Borgerhout. De rest van de voertuigen volgt spoedig. Tegen begin Mei moet ook de adembescherming op KaNo zijn.
De ingebruikname van de nieuwe kazerne zal niet onopgemerkt voorbij gaan.
Op Woensdagnamiddag 14u zal een verhuisstoet van brandweerwagens van de kazerne Dokken naar de nieuwe kazerne rijden. Op Zaterdag 9 Mei zijn er de nodige ceremoniële activiteiten en de officiële inhuldiging van de kazerne. Op Zondag 10 Mei vanaf 10 uur zullen de deuren wagewijd opengezet worden voor iedereen! Er zullen tal van activiteiten zijn in en rond de kazerne; spectaculaire demo's infostands, animatie voor kinderen én uiteraard kan je de kazerne bezichtigen!
Dinsdagavond omstreeks 19.40u werd een sterke rookontwikkeling opgemerkt in een magazijn aan de Rostockweg in de haven. Het betrof een grote hoop afval (20m bij 40m) die in brand stond. Dit ging gepaard met een grote rookontwikkeling. Brandweer Antwerpen ruktte met de gote middelen uit, maar de manschappen hadden het vuur snel onder controle. Met een kraan werd de hoop afval open getrokken en verder afgeblust, wat nog wel een tijdje in beslag nam.
Om 13.30u reed een personenwagen tegen een paal van de bovenleiding van de tram op de Grote Steenweg in berchem. De 1e H. Zuid en de interventieploeg werden gestuurd voor ongeval geknelde. De chauffeur van de personenwagen werd zwaar gewond door zw Middelheim onder begeleiding van Delta 4 naar St-Vincentius overgebracht.
Door het ongeval was er een klein half uurtje geen tramverkeer mogelijk op de Grote Steenweg.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. Zuid + SIW - SIW + GIW Borgerhout - Delta 4 St.-Vincentius - Ziekenwagen Middelheim - Lokale politie
Op de A12 Boomsesteenweg ter hoogte van Atlas Copco gebeurde zaterdagmiddag rond 14.20u een verkeersongeval tussen 5 personenwagens. Zw UZA kwam ter plaatse. Eén persoon kloeg enorm van pijn aan de rug en nek, dus werd de brandweer bijgevraagd om een technische ontzetting. De Interventieploeg van brandweer Antwerpen werd gestuurd deze hebben eerst deuren en koffer verwijderd om daarna een dakomplooi te maken naar voren toe.
In de Canadastraat werd Zaterdagochtend iets voor half 7 een waterlek ontdekt. Vermoedelijk was het lek er al een tijdje, aangezien er rond het lek reeds een grote put ontstaan was door het kolkede water, deze was ruim 2 meter diep en ging tot onder de rijbaan. De rijbaan lag deels bedekt met modder. Buiten de AWW werd ook Fluxys verwittigd, want net naast de gebroken waterleiding lag een gasleiding met daarop 50 bar druk. Uit voorzorg werd de druk op deze leiding verlaagd. Omstreeks kwart na 8 lukte het de AWW uiteindelijk de waterleiding af te sluiten waarna de herstelwerkzaamheden gestart konden worden. De 1e H. Linkeroever keerde (na aflos) om 9.20u terug naar de kazerne.
Zwaar ongeval met vrachtwagens Noorderlaan Kruispunt Luithagen
Woensdagnamiddag omstreeks 16u deed zich een zware aanrijding voor tussen en Spaanse en een belgische vrachtwagen op het kruispunt van de Noordelaan met Luithagen. De Belgische vrachtwagen schampte in volle vaart de cabine van de spaanse vrachtwagen. De chauffeur van de Belgische vrachtwagen deed nog wel een bruusk manouevre, maar raakte toch de Spaanse vrachtwagen nog, en ging vervolgens op zijn zij. De chauffeur van de Belgische vrachtwagen werd door de manschappen van brandweer Antwerpen uit zijn cabine bevrijdt (voorruit werd opengezaagd), hij werd licht gewond naar het ziekenhuis overgebracht. De Spaanse trucker en zijn familieleden die meereden kwamen er met de schrik vanaf.
Voor de derde keer op één week werd de brandweer (1e H. Linkeroever) Dinsdagmiddag naar de E17 in Burcht, richtng Gent (3 keer op nagenoeg dezelfde plaats) gestuurd voor een lekkende dieseltank nadat een vrachtwagen over een stuk metaal reed. Het betrof de stang om de steunpoten van een oplegger uit te schuiven die het euvel veroorzaakte. Deze was losgekomen van de oplegger van een collega die voor hem reed. Ongeveer 200 liter diesel gutste uit de tank. Gelukkig had de chauffeur zelf onmiddelijk in de gaten dat er een lek was in zijn tank. Hij zette zich onmiddelijk aan de kant, koppelde zijn oplegger af en damde zelf de goot af, odat maar weinig diesel in het riool kon lopen. De manschappen van linkeroever damden de goot verder af en dichtten de lekkende tank af met vetter-pasta. De snelwegcontainer werd bijgevraagd. De plas diesel in de goot werd bestrooid met korrels, dit werd achteraf in overmaatse vaten geschept. ...de hinder voor het verkeer bleef deze keer gelukkig beperkt tot wat lichte vertraging.
Ter plaatse;
- 1e H. Linkeroever + IAP16 - HAV 107 met snelwegcontainer - 2 ploegen wegpolitie Antwerpen
Maandagvoormiddag om 11uur gebeurde er een ongeval op de Pastoor Coplaan in Burcht ter hoogte van de op en afrit van de E17 richting Antwerpen. Een personenwagen die uit Burcht kwam en de E17 richting Antwerpen wou oprijden botste vooraan in de flank (thv voorwiel) van een tegenligger die op de Pastoor Coplaan van Zwijndrecht naar Burcht reed. De ziekenwagen Linkeroever werd als eerste terplaatse gestuurd, zij vroegen onmiddelijk bijstand van de brandweer voor één gekneld persoon (in het aangereden voertuig). Het SO zat niet echt gekneld, er was echter wel een technische ontzetting noodzakelijk. Het SO kreeg eerst de nodige zorgen toegediend door het ambulancepersoneel. Daarna werden de deuren en B-stijl werden verwijderd, na zo'n 15 minuten kon het SO ontzet worden. Na 10 minuten stabiliseren werd het SO door ziekenwagen Linkeroever onder begeleiding van Delta 4 naar St-Vincentius overgebracht. De bestuurder van het aanrijdende voertuig zat niet gekneld en zijn verwondingen vielen mee. Hij kreeg wel zuurstof toegediend en werd door zw Kruibeke die bijgevraagd werd naar Sint-Vincentius gebracht. De vrouw en 2 dochters uit het aangereden voertuig hadden zeer lichte verwondingen en verkeerden in een lichte emotionele shock, zij reden met familie naar het ziekenhuis.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Kapt. - 1e H. Linkeroever - SIW + GIW Borgerhout - Delta 4 - Ziekenwagen Linkeroever - Ziekenwagen Kruibeke - Lokale politie Zwijndrecht
Samenkomst brandweermotorclub "Wind & Fire" aan KaNo voor rondrit
Zondagochtend omstreeks 10.30u verzamelden zo'n 530 leden van de brandweermotorclub Wind & Fire aan de KaNo voor een rondrit naar Limburg. O.a. van brandweer Brugge en Brandweer Nieuwpoort Luc de Pompier)waren leden aanwezig. Omstreeks 11u vertrok de groep onder begeleiding van een autopomp naar het verre Limburg met als bestemming Maasmechelen.
Bij het verlaten van het Rond punt op de Beversebaan in Zwijndrecht werd een bejaarde man verblind door de lichten van een tegenligger. De bejaarde man schampte deze tegenligger licht, reed door een haagje en botste vervolgens op een verlichtingspaal dewelke omviel en deels op een boom bleef hangen. De derde hulp van Borgerhout kwam terplaatse omde verlichtingspaal af te branden. Niemand raakte gewond.
(op één van de foto's is rook te zien. Deze ontstond toen men het voertuig achteruit probeerde te verplaatsen en de banden doorslipten. Er zat een dikke tak van de haag geblokkeerd onder het motorgedeelte. Voorwaards lukte het wel het voertuig te verplaatsen).
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: