Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
12-05-2008
Brandweer voert veiligheidscontrole uit voor start Sinksenfoor
Vrijdag 9 mei werd door de politie , de preventiedienst van Brandweer Antwerpen en mensen van Integrale Veiligheid controle verricht op de Sinksenfoor. Punten die aan bod kwamen waren evacuatiewegen voor ziekenwagen en brandweer, gasflessen en gasleidingen , snelblussers , attesten van gekeurde elektriciteitsinstallaties , enz.. Niets werd aan het toeval overgelaten,dit om ieders veiligheid zoveel mogelijk te garanderen. Zelfs de ladder van 50 meter werd erbij gehaald om opstelplaatsen uit te proberen bij eventuele incidenten. De 1e hulp HWZ deed nazicht of er voldoende ruimte was om via de brandwegen tussen de kramen te geraken.
Zondagavond 11 Mei omstreeks 23u werd de 2e H. Zuid opgeroepen voor opkuis rijbaan na verkeersongeval op het kruispunt Singel - Generaal Lemanstraat in Berchem. 2 auto's waren met elkaar in aanrijding gekomen, één daarvan werd tegen een verlichtingspaal geslingerd. Bij aankomst van de 2e H. Zuid bleek echter dat één van de inzittenden niet op een normale manier kon uitstappen gezien zijn verwondingen. Het dak diende van de wagen geknipt te worden zodat het SO op een comfortabele manier uit het wrak ontzet kon worden. 1 Zuid en de interventieploeg van Borgerhout kwamen terplaatse en knipten het dak van de wagen;
Zondagmiddag 11 Mei kort na 14u melding van een dakbrand op de hoek Vlaamse Kaai - De Burburestraat op het Zuid. Reeds bij het aanrijden was een flinke bruine rookpluim te zien. Bij aankomst stond een dakterras met houten vloer volledig in brand met reeds overslag naar het puntdak dat bedekt was met leien waar het vuur onder smeulde. De brand zelf was snel gedoofd (1 aanval met HD via de trap en een aanval vanaf de ladder.) De houten balken van het dak bleven echter smeulen en een deel van het dak moest eraan geloven om de smeulende balken volledig te kunnen doven. Na een dik uur konden de hulpen terug richting VP keren.
Op linkeroever kwam woensdag 7 Meieen groepje van 25 schoolkinderen, uit het district Borgerhout over de vloer. (Schooltje uit de Florastraat). Ook hier kwamen al de klassiekers aan bod. Een beetje uitleg in de kantine en dan actie !!! We waren nog geen tien minuten beneden of één van de kinderen ( ne vrijwilliger ) brak toch wel zijn been zeker . Iemand moest dan "den 100" bellen.De collega's van de seinkamer speelden het spelletje mee en de ziekenwagen werd gestuurd naar de Halewijnlaan 82,op de koer bij de brandweer. In minder dan geen tijd kwam de ZW met toeters en bellen ter plaatse met Nick_78 en Bart-Fireman. Deskundig werd een beenspalk aangebracht en werd het knaapje met de brancard de ZW ingereden. Een wonderbare genezig geschiedde,want er stond nog veel meer op het programma.Er werd een schuimtapijt gelegd,er werd met water gespoten,de ladder ging meermaals op en neer en het bevrijdingsmateriaal kwam ook aan de beurt. Veel te vlug was het 11u30 en moesten de kinderen weer naar school vertrekken. Alweer een geslaagd bezoek.
Enkele maanden geleden kreeg ik via deze webblog de vraag van een schoolhoofd of het mogelijk was de kazerne Zuid van de Antwerpse brandweer te bezoeken en tot wie hij zich juist moest wenden om dit bezoek te regelen. Ik heb het schoolhoofd doorverwezen naar Johan van Olmen die deze zaken regelt bij de brandweer Antwerpen. Enkele weken gelden bevestiging gekregen van dit bezoek, uiteraard zakte ik ook even af tot op HWZ. voor een kleine fotoreportage van dit bezoek. Om 10u werden de +- 30 leerlingen van het 1e jaar secundair onderwijs (13/14 jaar) uit een school in de Wetstraat in Borgerhout verwacht voor het bezoek. Gelukkig heel goed weer, enkel een beetje jammer dat de AP12 - eerste hulp Zuid met een defect op de Bollen stond. 2e hulp Zuid stond 1 Zuid en ook de SIW wordt momenteel vervangen door personenbusje 73.
Het bezoek starte zoals elk schoolbezoek in het leslokkaal met een samenvatting van de taken van de brandweer en wat uitle over de verschillende kazernes en voertuigen.
Vervolgens ging men eens rond in de kazerne, werd het materiaal getoond en kon wie het wou eens omhoog met de ladder. Anderen verkozen dan weer om hun klasgenoten nat te spuiten, maar met het slechte weer was dat niet zo erg.
Uiteraard zou de brandweer de brandweer niet zijn zonder grappen, grollen en varkensstreken. Toen ik terug naar huis wou vertrekken stond mijn fietske niet meer op de daarvoor voorziene plaats waar ik hem achter liet. Ik vond het alleszins zeer geslaagd. De "dader" is mij onbekend.
INTERBUILD bouwt de centrale brandweerkazene voor de Stad Antwerpen in opdracht van Confinimmo. Dit gebouw is bestemd voor +/- 120 brandweerlieden en is gelegen vlakbij Metropolis op de voormalige GM-site. Deze unieke locatie biedt voor het brandweerkorps een grote slagkracht vanwege de kortere aanrijtijden en door zijn grootheid en diversiteit een optimale dienstverlening voor de bevolking en de sterk ontwikkelde petrochemische industrie. In dit gebouw dat als kloppend hart van de brandweer van Antwerpen zal functioneren is in bijzondere mate gedacht aan een verantwoord energiebeheer. Afdoende isolatie, elektronisch gestuurde zonnewering, lichtreflectie, actieve en passieve gevels, nachtelijke koeling, recuperatie van regenwater, groendaken en zonnecollectoren zorgen voor een hoog niveau inzake duurzaam energiebeleid. Bij de Open Wervendag is de werf in afwerkingfase. De werf is gestart op 6 november 2006 en zal sleutel op de deur afgeleverd worden door INTERBUILD op 6 november 2008.
Op deze open werfdag werd veel volk verwacht en er is ook veel volk gekomen. Het werd gelukkig geen overrompeling zodat er geen wachtrijen ontstonden en de groepjes niet te groot werden zodat iedereen probleemloos kon volgen. Een team professionele "gidsen" van de firma interbuild loodste de vele bezoekers door het indrukwekkende gebouw dat stilaan in de laatste fases komt. Vanaf de grote garage waar de grote wagens komen te staan ging het langs de inkom en de fietsenstalling. Via de trap ging het bezoek naar de hoogste 6e verdieping waar oa het bureau van de Lt. Kol gevestigd is, een speciale vergaderruimte voor de brandweertop en een ruimte waar vergaderd zal worden bij rampen en grote interventies. Het uizicht vanop deze verdieping is indrukwekkend. Van het 6e verdiep ging het terug naar het 2e verdiep waar oa alle sanitair, slaapkamers, keuken + restaurant, de sportzones (incl overdekte sporthal van +-830m²!) en de "relaxruimten" gevestigd zijn. Via de trap van de oefentoren kwam het bezoek na een half uurtje terug aan in de grote garage waar iedereen een natje en een droogje aangeboden kreeg.
Veel van de bezoekers waren leden van de bradweer die nieuwsgierig waren naar hun toekomstige werkplek. Ook Luitenant-Kolonel Chris Addiers kwam de stand van zaken bekijken.
Op zaterdag 26 april 2008 organiseert het Provinciaal Instituut voor Brandweer en Ambulancieropleiding vzw (PIBA) zijn jaarlijkse grootschalige rampoefening. Vijf brandweerkorpsen, ziekenwagens van het Rode Kruis en uit private organisaties, leden van de federale politie, studenten van de provinciale politieschool, medewerkers van de civiele bescherming en de lokale politie van Antwerpen verlenen hiervoor hun medewerking.
Deze oefening kadert in de opleiding van de studenten die het Postgraduaat Rampenmanagement* volgden en geeft hen de gelegenheid om de leerstof aan de praktijk te toetsen. Zij zullen tijdens deze multidisciplinaire oefening, door optimale samenwerking en kennis, moeten trachten een groot aantal slachtoffers te evacueren en te verzorgen en de ramp op organisatorisch en administratief vlak af te handelen. Ook de relatie met de pers zal op die dag getest worden.
Dankzij de nadruk die gelegd wordt op het multidisciplinaire karakter van de oefening en het groot aantal slachtoffers kan deze oefening gerust uniek genoemd worden voor Vlaanderen. Omdat het hier in de eerste plaats een oefening betreft voor de cursisten van het postgraduaat rampenmanagement kunnen wij in dit stadium tot onze spijt nog geen details vrijgeven over de inhoud van de oefening zelf, door het feit dat wij op de medewerking van meer dan 200 mensen en materiaal van alle hulpdiensten kunnen rekenen, mogen wij wel stellen dat spectaculaire beelden gegarandeerd zijn.
Deze oefening start om 10 uur en zal eindigen rond 13.30 uur. Om veiligheidsredenen is de oefening enkel toegankelijk na toestemming van de organisatie. Pers gelieve zich aan te melden aan de balie van het hoofdgebouw.
* De cursus Postgraduaat Rampenmanagement heeft tot doel een gespecialiseerde opleiding aan te bieden die specifiek gericht is op diegenen die betrokken worden bij incidenten op grote schaal. Deze opleiding wordt georganiseerd door het Piba in samenwerking met Universiteit Antwerpen. De opleiding richt zich tot artsen, verpleegkundigen, bevelvoerders brandweer en politie, veiligheidsverantwoordelijken van bedrijven en beleidsverantwoordelijken van de verschillende bestuursniveaus. Na het volgen van deze opleiding hebben de deelnemers niet alleen meer inzicht in de problematiek van de complexe samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten bij rampenbestrijding, maar zijn zij tevens in staat hierbij een actieve rol te spelen.
Antwerp 10-miles; fotoreportage actie en deelname brandweer Antwerpen
Zondag 20 April vond één van de grootste sportevenementen in ons land plaats. Tienduizenden sporters, bekend en minder bekend, jong en oud zakten af naar Linkeroever waar het startschot gegeven werd van de verschillende lopen. Ook de brandweer deed uiteraard mee, in totaal 101 personeelsleden van BWA. Om 14u werd samengekomen aan WLo voor een korte actie om de problematiek nog eens aan te kaarten. Brandweermannen/-vrouwen die deelnamen aan de 10-miles konden zich op WLO omkleden. Iedereen kreeg ook een zelfgemaakt brandweer T-shirt met daarop een omgekeerde "A" als wijze van protest. (Deze T-shirt werd de eerste kilometer van de loop gedragen, daarna ging deze uit en werd verdergelopen in de officiële T-shirt.) Met trommels, fluitjes en vlaggen trok men vanaf WLo naar de start. Onderweg werden flyers uitgedeeld met daarop een woordje uitleg. Voor "de Van Campenhout" had de brandweer een cadeautje bij. De heer van Campenhout, die eveneens meedeed aan de 10-miles, had immers een uitdaging van de brandweer aangegaan om een deel van de loop in een interventiepak te lopen. Het interventiepak, voorzien van een grote rode strik, werd op het podium vlak voor de start overhandigd door Adjudant Sinnaeve. De Adjudant mocht ook de massa mensen toespreken via het omroepsysteem. Hij maakte in het kort duidelijk wat de problemen en de eisen zijn. Na zijn toespraak volgde spontaan aplaus!
Iedereen van de brandweer haalde de finish hoorde ik, dikke proficiat aan alle deelnemers!
Om Stipt 15u werd dan het startschot gegeven en zette de mensenzee zich in beweging. Het duurde maarliefst 20 minuten vooraleer de laatste loper de start gepasseerd was! 15000 mensen zetten via de Blancefloerlaan koers naar de oprit van de Kennedytunnel om een kilometer verder de tunnel in te duiken. Ikzelf stond de eerste lopers, waaronder Alain Vervoort (4WLo) en Marc Seghers (4WCk) op te wachten op het kruispunt Halewijnlaan - Blancefloerlaan. Nadat de eerste honderd gepasseerd waren repte ik mij naar de Kennedytunnel om daar de doortocht van 15000 lopers op foto te vereeuwigen.
...ten slotte nog enkele prachtige foto's van Marc de Roeck, waarvoor veel dank;
Yoni
www.ph-a.be - Professioneel Hulpdienstenforum Antwerpen. Bekijk de registratievoorwaarden en log jezelf in!
Vrijdagavond 17 April in het laat kwam de melding van verschillende oproepers binnen dat er een uitslaande brand was in een woning aan de Heilig Kruisstraat, in het centrum van Mortsel. Het nbetrof de achterbouw van een woning die volledig in lichterlaaie stond. Zowel BWA als BW Edegem kwamen terplaatse. De woning is onbewoonbaar door de brand.
Donderdagavond 17 April om 17u50 onstond brand aan een machine in een papierverwerkend bedrijf aan de Schijpoortweg in Merksem (naast het Sportpaleis).
Het betrof een soort persmachine voor papier die oververhit was geraakt. Het gedeelte waar het papier en karton versnipperd wordt vatte vuur en brandde deels uit.
Enkele arbeiders van het bedrijf hadden het vuur al grotendeels kunnen blussen met de slang van een haspel. Gelukkig was het een "brandbestendige" machine, het vuur kon dus niet uit de machine zodat de omliggende hopen papier en karton geen gevaar liepen. Eerst werd alle papier dat binnenin de machine zat naar buiten getrokken terwijl men dat met 2x HD bluste. Nadat alles buiten was getrokken werd alles goed nat gemaakt. Hierna werd ook binnenin de machine nog eens grondig nageblust. Omdat hiervoor wel wat toestellen gebruikt werden, diende de adembeschermingswagen van Linkeroever terplaatse te komen. Om 19u30 werden de manschappen van de 3e Cie afgelost door de mannen van de 2e Cie om nog wat na te blussen en het materiaal op te ruimen.
In de Monikkenhofstraat in Berendrecht vatte op Vrijdag 11 April de motor van een bus van De Lijn vuur. De brand bleef beperkt tot het motorgedeelte. De manschappen van HWLi hadden de situatie snel onder controle. De paar passagiers die op de bus zaten konden veilig de bus verlaten.
Om 23u49 kwam er een oproep binnen van een appartementsbrand in de Justitiestraat (op de hoek met de Mertens en Torfstraat). De hulpen waren om 23u52 terplaatse. Zeer snel, aangezien de interventieplaats amper op 500 meter van de kazerne gelegen was. Bij aankomst steeg dikke,pikzwarte rook uit één openstaand raam op het eerste verdiep op. Vuur was er van buitenaf niet te zien. De rook had zich wel reeds in het 6 verdiepingen tellende gebouw verspreid en verschillende mensen zaten in de val. Een 2e ladder (CK) werd bijgevraagd om deze personen te ontzetten. Oa een zwangere vrouw werd zo in veiligheid gebracht. Het brandje zelf, ten gevolge van een tv-implosie was snel omschreven. Maarliefst 4 ziekenwagens en 2 Delta's kwamen terplaatse. 8 mensen werden met rookintoxicatie afgevoerd naar ziekenhuizen voor controle.
Donderdagavond om 18u50 vroegen ziekenwagen Zuid en Delta 4 bijstand van de brandweer om een zeer ziek persoon te evacueren. Dit echter van het 10e verdiep uit een van de blokken in het Kielpark. Aangezien de ladder van 52m nog steeds buiten dienst is werd het RED-team van Deurne opgevoerder. Echter, de toestand van de patient ging achteruit en moest zo snel het kon naar het ziekenhuis. Omdat het een half uur duurt vooraleer het RED-team het nodige materiaal heeft opgesteld werd een andere, snellere oplossing bedacht. Men liet de ladder Zuid aanrukken om horizontaal te evacueren. De zieke persoon werd met grote voorzichtighid naar de onderburen gebracht op het 9e. Vandaar lukte het nipt om de persoon te evacueren. Op een paar minuten was de persoon beneden. De mannen van het klimteam boden de nodige mankracht, dus hun aanwezigheid was niet voor niets. Mooie en vlotte samenwerking tussen de verschillende diensten.
Omstreeks 11u Vrijdagvoormiddag verloor een vrachtwagen zo'n 1000 liter vervuild slib op de E34 Antwerpen - Knokke ter hoogte van het knooppunt Sint-Anna Linkeroever. De smurie kwam op de weg door vermoedelijk technisch defect aan de laadklep. Na het gebeuren reed de vrachtwagen gewoon verder, al werd hij later staande gehouden.
De brandweer (1e H. WLo) kwam als eerste terplaatse, zij vroegen bijstand van de WTW en de officier van Wacht. Die liet op zijn beurt de Civiele Bescherming aanrukken met groot materiaal om de smurie mee op te ruimen. Door het verlies van lading was er slechts een rijstrook vrij die dan nog geregeld enkele minuten werd afgesloten voor de veiligheid van de mensen terplaatse. Resultaat was één gigantische verkeerschaos op de Ring richting Gent en de snelwegen die op de Ring aansluiten. Op de E19 Breda - Antwerpen stond file vanaf Brecht en op de E313 vanaf Massenhoven. Ook wie vanuit de Craeybeckxtunnel of vanop de A12 kwam moest geduld oefenen. Vanaf Kleine bareel tot Linkeroever duurde het 2,5u vooraleer je op Linkeroever was hoorde ik van iemand die ertussen hing (hij was redelijk "stressy")
Dinsdagmiddag 1 April om 12u30 reed een vrachtwagen over een projectiel, dit bovenop de brug komende van de Keetberglaan richting N49/E17. Het projectiel werd weggekatapulteerd vanonder het voorwiel en raakte één van de brandstoftanks. Er werd een gat van centimeters groot in de tank geslagen. 3WLo kwam met de eerste hulp terplaatse. Onmiddelijk werd een lekzak onder de tank geplaatst. Met afdichtpasta trachtte men het lekken te stoppen. Dit lukte deels omdat het lek in de hoek van de tank was. Er werd dan een houten spie ingeklopt, waardoor het lek zogoed als gedicht was. De snelwegcontainer en de WTW kwamen eveneens terplaatse om de plas opengereden diesel te helpen opkuisen.
"Samen staan we sterk", dat is het motto van de Antwerpse brandweermannen.
Met zo'n 300 waren de Antwerpse brandweermannen om te betogen voor het administratief centrum van brandweer Antwerpen aan de Sint-Jacobsmarkt. De sfeer was soms grimmig, sommige potjes kookten over. Met toeters, sirenes, fluitjes, betonstrijkers en alles wat rammelde werd het een luidruchtige betoging. Omstreeks 10u30 trok iedereen naar de Grote Markt. Voor het stadhuis gingen bijna 300 broeken naar beneden en vertschenen evenveel blote konten! (dit terwijl de recuten van de politie hun eed aan het afleggen waren )
Als de Zaterdagvergoeding er niet komt zullen nog hardere acties volgen werd er gezegd.
Met dank aan Marc De Roeck voor de alles zeggende fotoreeks;
Nog meer foto's te zien op www.ph-a.be (lees wel de registratievoorwaarden vooraleer u inlogt)
Ongetwijfeld hebben de leden van BWA er al meer info over,( als dat nog niet het geval is of je er meer over wil weten dan kan je bij Bianca terecht) op Zondag 20 April is het zover; Dan wordt de Ten Miles Marathon gelopen. Brandweer Antwerpen zal goed vertegenwoordigd zijn tijdens dit grootse evenement één dag lang zal de sportieveling koning auto verdrijven uit een deel van de stad en enkele districten.
- Op 11 April zal er meer info gegeven worden in een persconferentie op het stadhuis. Tijdens deze persconferentie zullen ook de T-shitrs voorgesteld worden waaring de deelnemers zullen lopen.
- Op Zondag 12 April zal ATV heeld de dag door een filmpje uitzenden over de deelnemers van brandweer Antwerpen tijdens de generale repetitie vboor de aflosmarathon.
- Aan de aflos-Marathon nemen 4 x 6 (24) personeelsleden van BWA deel, zowel administratieve als operationele personeelsleden lopen mee. - Aan de Ten Miles doen 72 mensen van BWA mee en aan de Marathon 5 Manschappen.
De deelnemers van BWA aan de 10 Miles worden om 13u45 op WLo (Halewijnlaan) verwacht, 400 meter van de startplaats op de Gloriantlaan. Daar kan men zich rustig klaarmaken en het borstnummer en eventueelde chip ophalen.
Het parcours gaat als volgt (in grote lijnen);
Gloriantlaan = start - Thonetlaan - F Van Eedenplein - Beatrijslaan (keren thv reigerstraat) Beatrijslaan - F Van Eedenplein - Gloriantlaan - Esmoreitlaan - Waaslandtunnel - Italiëlei - Van Boendaelestraat - Molenbergstraat - Jezusstraat - Meir - Groenplaats - Reyndersstraat - Hoogstraat - Oever - Kloosterstraat - Kronenburgstraat - Kasteelpleinstraat - Anslemostraat - Lange Lozanastraat - Karel Oomsstraat - Singel van Berchem tot Borgerhout - Turnhoutsebaan - Rivierenhof - Ruggeveldlaan - Florent Pauwelslei - Dascottelei - Sint Rochusstraat - Unitaslaan - Drakenhoflaan - Boekenberglei - Ruimtevaartlaan - Valkenputstraat - L Van Berckenlaan - Edegesteentenstraat - Arbeidersstraat - Roderveldlaan - Fruithoflaan - Ringlaan - Groenenborgerlaan - (kruisen R11) - Vaderlandstraat - Edegemsesteenweg - Fort IV Straat - Universiteitsplein - Doornstraat - Bist - Heistraat - Kruishofstraat - Populierenlaan - Jan van Rijswijcklaan - Desguinlei (singel) - Brusselstraat (via nieuw Justitiepaleis) - Jan van Gentstraat - Namenstraat - De Gerlachekaai - Cockerillkaai - Sint-Michielskaai - Plantinkaai - Ernset van Dijckkaai - Suikerrui - Grote markt = Finish
Zondagavond vond een zware aanrijding plaats op de E17 in Burcht, richting stad. Op de splitsing E17-N49 reed een personenwagen tegen hoge snelheid in op een rijdende vrachtwagen. Verschillende getuigen stopten, maar slechts één jonge dame hielp om de jonge allochtonen die gewonden uit de wagen te helpen. Ze plaatste de slachtoffers in haar eigen wagen. 1 vrouw werd licht gewetst, een 2e slachtoffer had oppervlakkige verwondingen en kneuzingn, een derde slachtoffer was er ernstiger aan toe en had zware verwondingen aan het hoofd. Op de tijd dat de dame de slachtoffers hielp werd haar portemonee uit haar handtas gestolen, die op haar passagierszetel lag. Komt daarbij dat zijzelf, haar kledij é haar wagen volledig onder het bloed zaten. Het was de jonge dame haar dagje niet, en desondanks bleef zij kalm en sypathiek! Een heel dik compliment voor haar optreden.
Omdat de oproep was "vrachtwagen onder auto met meerdere zwaar gewonden" werd de standaard uitruk voor ongeval geknelde(n) uitgestuurd + de kraanwagen. Gelukkig bleken er geen geknelden te zijn, echter wel één zwaar- en 2 licht gewonden.
Met dank aan de 4e cie WLo, HWBo de mensen van zw Zuid en personeel St-Vincentius
Sinds gisteren terug in dienst op HWLi, de Industrieële Autopomp met roepnummer 15. Na een zeer lange afwezigheid (waarbij er soms zelfs getwijfeld werd of we deze pomp ooit nog wel zouden terugzien) stond de wagen Woensdagochtend op HWLi. Het plotse opduiken van deze wagen heeft alles te maken met het ongeval met de Dennis van HWLi. Met nog een onbruikbare autopomp werd het tekort aan autopompen echt wel nijpend waardoor men ervoor gezorgd heeft dat de 15 zo snel als mogelijk terug in dienst kwam. Gedurende een ruime week deed de 2e hulpd Deurne dienst als 1e hulp Lillo.
Binnen een half jaar zou ook de identieke industrieële autopomp voor WLo afleverbaar moeten zijn.
Op Vrijdag 21 Maart werd de nieuwe zware autopomp voor de WLo afgeleverd. Na een weekje proefdraaien en instructies wordt de wagen Vrijdag 28 Maart de eerste keer in dienst genomen. De reacties op de in gebruikname van de nieuwe wagen waren zéér positief. De oude rammelbak AP6 behoort waarschijnlijk vanaf morgen tot het verleden.
Foto's genomen in de Willem Gijsselstraat, het traditionele plekje;
Voor de kazerne tijdens de instructies voor de 2e cie.
In de kazerne tijdens de instructies voor de 4e cie.;
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: