Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
12-04-2008
Lading slib op E34 Linkeroever
Omstreeks 11u Vrijdagvoormiddag verloor een vrachtwagen zo'n 1000 liter vervuild slib op de E34 Antwerpen - Knokke ter hoogte van het knooppunt Sint-Anna Linkeroever. De smurie kwam op de weg door vermoedelijk technisch defect aan de laadklep. Na het gebeuren reed de vrachtwagen gewoon verder, al werd hij later staande gehouden.
De brandweer (1e H. WLo) kwam als eerste terplaatse, zij vroegen bijstand van de WTW en de officier van Wacht. Die liet op zijn beurt de Civiele Bescherming aanrukken met groot materiaal om de smurie mee op te ruimen. Door het verlies van lading was er slechts een rijstrook vrij die dan nog geregeld enkele minuten werd afgesloten voor de veiligheid van de mensen terplaatse. Resultaat was één gigantische verkeerschaos op de Ring richting Gent en de snelwegen die op de Ring aansluiten. Op de E19 Breda - Antwerpen stond file vanaf Brecht en op de E313 vanaf Massenhoven. Ook wie vanuit de Craeybeckxtunnel of vanop de A12 kwam moest geduld oefenen. Vanaf Kleine bareel tot Linkeroever duurde het 2,5u vooraleer je op Linkeroever was hoorde ik van iemand die ertussen hing (hij was redelijk "stressy")
Dinsdagmiddag 1 April om 12u30 reed een vrachtwagen over een projectiel, dit bovenop de brug komende van de Keetberglaan richting N49/E17. Het projectiel werd weggekatapulteerd vanonder het voorwiel en raakte één van de brandstoftanks. Er werd een gat van centimeters groot in de tank geslagen. 3WLo kwam met de eerste hulp terplaatse. Onmiddelijk werd een lekzak onder de tank geplaatst. Met afdichtpasta trachtte men het lekken te stoppen. Dit lukte deels omdat het lek in de hoek van de tank was. Er werd dan een houten spie ingeklopt, waardoor het lek zogoed als gedicht was. De snelwegcontainer en de WTW kwamen eveneens terplaatse om de plas opengereden diesel te helpen opkuisen.
"Samen staan we sterk", dat is het motto van de Antwerpse brandweermannen.
Met zo'n 300 waren de Antwerpse brandweermannen om te betogen voor het administratief centrum van brandweer Antwerpen aan de Sint-Jacobsmarkt. De sfeer was soms grimmig, sommige potjes kookten over. Met toeters, sirenes, fluitjes, betonstrijkers en alles wat rammelde werd het een luidruchtige betoging. Omstreeks 10u30 trok iedereen naar de Grote Markt. Voor het stadhuis gingen bijna 300 broeken naar beneden en vertschenen evenveel blote konten! (dit terwijl de recuten van de politie hun eed aan het afleggen waren )
Als de Zaterdagvergoeding er niet komt zullen nog hardere acties volgen werd er gezegd.
Met dank aan Marc De Roeck voor de alles zeggende fotoreeks;
Nog meer foto's te zien op www.ph-a.be (lees wel de registratievoorwaarden vooraleer u inlogt)
Ongetwijfeld hebben de leden van BWA er al meer info over,( als dat nog niet het geval is of je er meer over wil weten dan kan je bij Bianca terecht) op Zondag 20 April is het zover; Dan wordt de Ten Miles Marathon gelopen. Brandweer Antwerpen zal goed vertegenwoordigd zijn tijdens dit grootse evenement één dag lang zal de sportieveling koning auto verdrijven uit een deel van de stad en enkele districten.
- Op 11 April zal er meer info gegeven worden in een persconferentie op het stadhuis. Tijdens deze persconferentie zullen ook de T-shitrs voorgesteld worden waaring de deelnemers zullen lopen.
- Op Zondag 12 April zal ATV heeld de dag door een filmpje uitzenden over de deelnemers van brandweer Antwerpen tijdens de generale repetitie vboor de aflosmarathon.
- Aan de aflos-Marathon nemen 4 x 6 (24) personeelsleden van BWA deel, zowel administratieve als operationele personeelsleden lopen mee. - Aan de Ten Miles doen 72 mensen van BWA mee en aan de Marathon 5 Manschappen.
De deelnemers van BWA aan de 10 Miles worden om 13u45 op WLo (Halewijnlaan) verwacht, 400 meter van de startplaats op de Gloriantlaan. Daar kan men zich rustig klaarmaken en het borstnummer en eventueelde chip ophalen.
Het parcours gaat als volgt (in grote lijnen);
Gloriantlaan = start - Thonetlaan - F Van Eedenplein - Beatrijslaan (keren thv reigerstraat) Beatrijslaan - F Van Eedenplein - Gloriantlaan - Esmoreitlaan - Waaslandtunnel - Italiëlei - Van Boendaelestraat - Molenbergstraat - Jezusstraat - Meir - Groenplaats - Reyndersstraat - Hoogstraat - Oever - Kloosterstraat - Kronenburgstraat - Kasteelpleinstraat - Anslemostraat - Lange Lozanastraat - Karel Oomsstraat - Singel van Berchem tot Borgerhout - Turnhoutsebaan - Rivierenhof - Ruggeveldlaan - Florent Pauwelslei - Dascottelei - Sint Rochusstraat - Unitaslaan - Drakenhoflaan - Boekenberglei - Ruimtevaartlaan - Valkenputstraat - L Van Berckenlaan - Edegesteentenstraat - Arbeidersstraat - Roderveldlaan - Fruithoflaan - Ringlaan - Groenenborgerlaan - (kruisen R11) - Vaderlandstraat - Edegemsesteenweg - Fort IV Straat - Universiteitsplein - Doornstraat - Bist - Heistraat - Kruishofstraat - Populierenlaan - Jan van Rijswijcklaan - Desguinlei (singel) - Brusselstraat (via nieuw Justitiepaleis) - Jan van Gentstraat - Namenstraat - De Gerlachekaai - Cockerillkaai - Sint-Michielskaai - Plantinkaai - Ernset van Dijckkaai - Suikerrui - Grote markt = Finish
Zondagavond vond een zware aanrijding plaats op de E17 in Burcht, richting stad. Op de splitsing E17-N49 reed een personenwagen tegen hoge snelheid in op een rijdende vrachtwagen. Verschillende getuigen stopten, maar slechts één jonge dame hielp om de jonge allochtonen die gewonden uit de wagen te helpen. Ze plaatste de slachtoffers in haar eigen wagen. 1 vrouw werd licht gewetst, een 2e slachtoffer had oppervlakkige verwondingen en kneuzingn, een derde slachtoffer was er ernstiger aan toe en had zware verwondingen aan het hoofd. Op de tijd dat de dame de slachtoffers hielp werd haar portemonee uit haar handtas gestolen, die op haar passagierszetel lag. Komt daarbij dat zijzelf, haar kledij é haar wagen volledig onder het bloed zaten. Het was de jonge dame haar dagje niet, en desondanks bleef zij kalm en sypathiek! Een heel dik compliment voor haar optreden.
Omdat de oproep was "vrachtwagen onder auto met meerdere zwaar gewonden" werd de standaard uitruk voor ongeval geknelde(n) uitgestuurd + de kraanwagen. Gelukkig bleken er geen geknelden te zijn, echter wel één zwaar- en 2 licht gewonden.
Met dank aan de 4e cie WLo, HWBo de mensen van zw Zuid en personeel St-Vincentius
Sinds gisteren terug in dienst op HWLi, de Industrieële Autopomp met roepnummer 15. Na een zeer lange afwezigheid (waarbij er soms zelfs getwijfeld werd of we deze pomp ooit nog wel zouden terugzien) stond de wagen Woensdagochtend op HWLi. Het plotse opduiken van deze wagen heeft alles te maken met het ongeval met de Dennis van HWLi. Met nog een onbruikbare autopomp werd het tekort aan autopompen echt wel nijpend waardoor men ervoor gezorgd heeft dat de 15 zo snel als mogelijk terug in dienst kwam. Gedurende een ruime week deed de 2e hulpd Deurne dienst als 1e hulp Lillo.
Binnen een half jaar zou ook de identieke industrieële autopomp voor WLo afleverbaar moeten zijn.
Op Vrijdag 21 Maart werd de nieuwe zware autopomp voor de WLo afgeleverd. Na een weekje proefdraaien en instructies wordt de wagen Vrijdag 28 Maart de eerste keer in dienst genomen. De reacties op de in gebruikname van de nieuwe wagen waren zéér positief. De oude rammelbak AP6 behoort waarschijnlijk vanaf morgen tot het verleden.
Foto's genomen in de Willem Gijsselstraat, het traditionele plekje;
Voor de kazerne tijdens de instructies voor de 2e cie.
In de kazerne tijdens de instructies voor de 4e cie.;
Een goede week geleden zijn enkele leden van BWA naar Fire-Technics in Bredene getrokken. Zij zijn een stand van zaken gaan opnemen van hoe ver de revisering van de Dennis-autopompen AP2 (Kipdorp) en AP5 (Dokken) gevorderd is. Zoals te zien op de foto's die ik doorgestuurd kreeg is er al wat veranderd, maar is er nog veel werk aan. Fire-Technics doet er dan misschien wel lang over, maar ze leveren voertuigen af die tip top in orde zijn, tot in de puntjes, en dat is het belangrijkste.
...ook de lange ladder van Linkeroever stond bij Fire Technics te wachten op herstelling van het liftje.
In het centraal station ontstond Maandag 24 Maart omstreeks 14u brand in een controlekamer op verdiep -1 Het betrof een elektriciteitsbrand. Deze was ontstaan door een kortsluiting. 2 hoogspanningskabels lagen bloot en lagen te knetteren. Men diende de stroom uit te schakelen, dit duurde één uur, zolang kon men niks doen buiten de zaak met poeder onder controle te houden. Toen de stroom uitgezet was, schakelde men over op het noodnet. Een onderdeel van de noodgenerator (batterijen) waren geëxplodeerd. dit veroorzaakte een kettigreactie aan explosies waar eveneens niks aan te doen was, buiten de boel gecontroleerd te laten ontploffen. Verschillende mensen raakten bevangen door de rook en werden overgebracht naar het ziekenhuis met rookintoxicatie.
Vrijdag in de late avond ontstand brand in een groot tuinhuis aan de Van Praetlei in Merksem. De vlammen die metershoog oplaaiden bedreigden ook de ernaast gelegen garage. De brand was snel omschreven, al diende er een tijdje nageblust te worden. Een uur nadat 1 HWDo terug op vp was, diende men nog eens terplaatse te gaan voor een heropflakkering.
Aangezien fotograaf Benjamin vlak achter de hoek woont kon hijj deze vurige beelden maken;
Zondag 23 maart in de voormiddag werd alarm geslagen voor een zware rookontwikkeling in een grote ondergrondse parkeergarage van een appartementsblok aan de Fruithoflaan in Berchem. Bij aankomst van de 1e H. HWDe was er een zware rookontwikkeling. De Adjudant vroegg dan ook onmiddelijk bijstand van de Adembeschermingswagen van de WLo. De brand situeerde zich achteraan in de garage. Een hoop papier, karton en houten planken had vuur gevat. De brand zelf was snel geblust, maar het ventileren met overdrukventilatoren nam gezien de grootte van de garage bijna 2 uur in beslag. In het gebouw wonen vooral oudere mensen. Velen van hen waren onder de indruk van het gebeuren. Om deze reden werd preventief een ziekenwagen meegestuurd. Een vrouw die wat over haar toeren was werd meegenomen naar het ziekenhuis voor een controle.
Hulpen terplaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. + SIW Hwde - Ladder HWDe - 2e H. HWDo - Adembeschermingswagen WLo - Vrachtwagen 69 - Vrachtwagen 71
Zaterdagavond 22 Maart om 22u50 raakte een arbeider gekneld tussen een transportband in het bedrijf Argex op de grens Burcht - Kruibeke. Zowel brandweer Antwerpen als brandweer Kruibeke werden opgeroepen. Bij aankomst van de 1e H. WLo was de arbeider reeds door collega's uit zijn benarde positie geholpen, dit door de transportband stuk te snijden. Omdat de man bevrijd was moesten enkel de medische diensten (Delta 4 en ziekenwagen Kruibeke) nog door te komen. De 3e hulp en brandweer Kruibeke mochten terugkeren. De man, die kennelijk zeer veel pijn had, kreeg terplaatse de eerste zorgen toegediend waarna hij overgebracht werd naar het Sint-Vincentiusziekenhuis.
Donderdagnamiddag 20 Maart werd de 1e H. Linkeroever opgeroepen voor een vrij groot oliespoor op de Beatrijslaan. Gezien de lengte van ongeveer 500 meter werd bijstand gevraagd van de watertankwagen van Borgerhout.
Donderdagvoormiddag 20 Maart was het voor de zoveelste keer prijs aan de Kennedytunnel. Het verkeer vertraagde sterk bij het inrijden van de tunnel. Een Belgische vrachtwagen kon tijdig remmen, maar een Duitse vrachter knalde in op de beginnende file. Door de klap werd de Belgische truck tegen zijn voorligger geduwd. De Duitse chauffeur werd met snijwonden door Ziekenwagen Linkeroever (Bart_fireman) afgevoerd naar St-Vincentius.
Omdat de dessel van de Duitse vrachtwagen die oude auto's vervoerde volledig geplooid was, koste het de bergingsfirma wat tijd om de combinatie te takelen.
Na de takeling kwam de 1e H. Linkeroever en de Watercontainer terplaatse voor de opkuis.
gedurende anderhalf uur was slechts één rijstrook vrij richting Nederland, dat zorgde voor een file die bijna tot Sint-Niklaas reikte en de ganse dag bleef staan.
Op het Koningin Astridplein met het kruispunt met de Van Wesenbekestraat gebeurde Zaterdagavond 15 Maart omstreeks 21u30 een botsing met meerdere voertuigen. De voertuigen slipten op een vettige substantie die over een afstand van ruim 100 meter op het wegdek lag. Er was enkel blikschade en er vielen geen gewonden. De 1e H. CK kwam terplaatse om het vetspoor wat glas en gelekte vloeistoffen op te kuisen. Het verkeer liep totaal in het 100 wat voor een lekker klaxoneerconcert zorgde
Vrijdagavond 14 Maart om 18u kwam op de N49 ter hoogte van Zwijndrecht richting Knokke een motorrijder ten val nadat hij de controle over zijn machine verloor. Door de val schoot de motor in brand. De motard kwam er wonder boven wonder met lichte verwondingen vanaf. Mensen die het ongeluk zagen gebeuren hebben zich ontfermd over de onfortuinlijke man, en hem in hun wagen gezet waar hij wat kon bekomen van het gebeuren. De motor is volledig vernield, bij aankomst van de 1e H. Linkeroever brandde hij als een toorts. Het brandje was echter snel omschreven. Ziekenwagen Linkeroever bracht het slachtoffer naar het ziekenhuis.
Op Donderdag 13 Maart om 17u werd de 1e H. Linkeroever opgeroepen voor een rokend voertuig op de E17 richting Antwerpen, ter hoogte van Burcht (aan de Carrefour). De bestuurder en zijn passagier hadden al vanaf Sint-Niklaas een verbrandde geur waargenomen. Zij dachten dat dit van buiten afkomstig was van vuurtje stook of een ander voertuig. Toen zij echter in Burcht in de staart van de file voor de Kennedytunnel kwamen te staan konden zij een lichte rookontwikkeling waarnemen vanonder het dashboard. Oorzaak zou een flink oververhitte motor zijn.
Op Donderdag 13 Maart om 13u45 werd de 1e H. Linkeroever gevraagd om een watergordijn te plaatsen aan het afgebrande schooltje. Omdat men met een kraan volop puin aan het ruimen is en er hier en daar toch sporen van asbest aangetroffen zouden zijn heeft men de brandweer gevraagd om alles nat te spuiten. Zo wordt vermeden dat bij het grijpen met de kraan stof dat asbest bevat kan opwaaien. Een zware pomp van de dokken werd geplaatst om de monitors te voeden.
Woensdag in de vroege ochtend heeft een zware brand een café vernield op de hoek van de Offerandestraat met de Lange Beeldekensstraat. Het café werd volledig vernield, de bovenliggende kamers liepen zware rookschade op.
In de namiddag van Dinsdag11 Maart is brand uitgebroken aan boord van het zeeschip TIM BUCK aan kaai 168 der Antwerpse dokken. In een van de ruimen hadden rollen papier vuurgevat. De brandweer is massaal ter plaatse gekomen. De brand was snel onder controle en is ondertussen geblust en rond 17 h zijn de meeste bluswagens terug naar hun diverse standplaatsen teruggereden. Er moest echter nog nageblust worden, de resterende smeulende rollen papier werden op de kade gelost.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: