Woensdagmiddag 7 November om 12:30u kwam er een melding binnen van een uitslaande woningbrand 1ste verdiep aan de Esmoreitlaan op Linkeroever. 1 Linkeroever + ladder en 1 Dokken haasten zich terplaatse. Toen de hulpen aankwamen was er buiten een beetje rook geen brand te zien. Binnen bleek dat er een plastieken bloempot in brand stond. Oorzaak was een slecht gedoofde sigaret die het bloembakje in brand zette. Van een uitslaande brand was dus geen sprake. Na een kwartiertje was iedereen terug in de kazerne.
- 04/11/07 - Elektriciteitsbrand aan zekeringskast in ondergrondse garage op Linkeroever
Zondagmiddag 4 November om 15u was er een elektriciteitsbrandje aan een zekeringskast in een ondergrondse garage op de hoek van de Galgenweellaan en de Haenegraafstraat. Het brandje werd met een CO²-blusser bedwongen, de schade bleef beperkt tot enkele zekeringskastjes. In de garage en de trappenhal hing wat rook, na verluchting was deze snel verdwenen.
- 04/11/07 - Keukenbrand in woning Borgerweert Burcht na kortsluiting aan koelkast
Kort na de klok van middernacht, Zondag 4 November ontstond brand in de keuken van een woning aan de Borgerweert in Burcht. Het was de zoon des huizes die gelukkig nog wakker was en merkte dat er iets niet juist was nadat het licht uitviel. Hij ging beneden kijken wat er gaande was. Reeds op de trap hing er al rook. Hij wekte onmiddelijk zijn ouders en belde 112. Iedereen kon de woning tijdig verlaten. Vooral op de benedenverdieping hing veel rook. De brand situeerde zich aan de koelkast en was zich net aan het uitbreiden tussen het plafond en de wanden. 1 Linkeroever is onmiddelijk binnen gegaan met 1 HD, het vuur was op 30 seconden geblust. De totaal vernielde koelkast werd buitengedragen. Er werd gecontroleerd met de warmtebeeldcamera, waardoor men kon vaststellen dat het tussen het plafond toch nog wat smeulde. Hierop werden enkele planken van het plafond verwijderd. De woning werd ook grondig verlucht met de ventilator. Na een half uurtje was de klus geklaard. Voor de eigenaar van de woning is het een zware dobber. Hij had net zijn woning volledig vernieuwd; alles opnieuw geverfd en behangen, nieuwe tegels, nieuwe meubels... Dit alles heeft jammergenoeg rook- en waterschade geleden waardoor hij van 0 moet herbeginnen. De woning is tijdelijk onbewoonbaar verklaard, de bewoners kregen gelukkig direct hulp en steun van familie en buren. Was deze brand 5 minuten later opgemerkt hadden de gevolgen rampzalig kunnen zijn.
- 03/11/07 - Zwaar ongeval met 1 geknelde en meerdere gekwetsten aan ingang Waaslandtunnel
Zaterdagnacht 3 November omstreeks 00:30u gebeurde in de ingang van de Waaslandtunnel op Linkeroever een zwaar ongeval tussen 3 personenwagens. 2 auto's botsten frontaal op elkaar, een derde voertuig kon niet tijdig remmen en knalde op de wrakken in. 1 het voertuig dat richting stad reed zat een persoon gekneld, deze werd door de hulpen van 3WLO, 3HWBO en de medische diensten ontzet uit het wrak. (dak werd volledig verwijderd). Hij werd met ernstige verwondingen in het aangezicht en verschillende breuken afgevoerd naar het hospitaal. In de auto die uit de tunnel kwam viel een tweede zwaar gewonde. Bij aankomst van de hulpdiensten werd gevreesd dat ook deze chauffeur gekneld zat (voorkant auto volledig weg), maar dit bleek niet zo te zijn (hij reed een Volvo, dat was waarschijnlijk zijn geluk) Toch werd ook deze persoon met zware verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis. In het derde voertuig vielen 2 licht-gewonden. Zij werden ook naar het hospitaal gevoerd. Door het ongeval was de rijbaan volledig versperd in beide richtingen, dit bleef zo tot een stuk in de nacht tot na de vaststellingen door de politiediensten en de takeling.
- 01/11/07 - Tuinhuisjes branden af in volkstuintjes aan Ten Eekhovelei Deurne
Donderdagnacht 1 November Kort na 00:30 kwam er een oproep binnen voor een brand, Ten Eekhovelei in Deurne. Er was onduidelijkheid exact waar en wat er juist in brand stond De oproeper had vlammen gezien achter de GB aldaar, maar had geen verdere info. 2 Deurne + ladder werd en 1 Zuid werden gestuurd (1 Deurne was nog bezig op de Dascottelei). ...bij aankomst van 2 Deurne bleek het om een flinke brand te gaan die enkele tuinhuisjes in de volkstuintjes aan het verteren was. Al snel werd duidelijk dat alles verloren was gezien de omvang van de vlammen. Er waren bijna 20 minuten nodig om de brand onder controle te krijgen. Er werd door 2 Deurne nog tot 01:45u nageblust.
- 01/11/07 - Ongeval met geknelde op Noorderlaan Antwerpen-Luchtbal
Donderdag 1 November. Nog geen 10 minuten na een eerste oproep voor een ongeval (Dascottelei) diende de 3e hulp zich met spoed naar het kruispunt Noorderlaan - Venezuelastraat op de Luchtbal te begeven. Een wagen was er tegen aanzienlijke snelheid tegen een boom gereden. De bestuurder zat geknelde en werd door de mannen van 1 HWBO en 1 HWDO op een kwartiertje uit zijn hachelijke positie bevrijd.
Op de Dascottelei in Deurne gebeurde er kort na middernacht, 1 November een zwaar ongeval. Een wagen ramde er 4 geparkeerde voertuigen. Er werd gevreesd voor geknelden, dus de standaardprocedure voor ongeval gekelden werd opgestart. 1 Deurne + SIW waren zeer snel terplaatse, de SIW & GIW van Borgerhout waren er één minuutje later. Gelukkig werd al snel duidelijk dat er geen geknelden waren, maar wel veel schade. De eerst aangereden auto belandde in een voortuin op zijn dak. Ook de benzinetank was lek, waardoor 1 Deurne preventief een schuimtapijt aanlegde. SIW & GIW Borgerhout dienden zich kort na hun aankomst met spoed naar een ander ongeval ye begeven waar wel een geknelde was. (Noorderlaan) 1 Deurne bleef terplaatse om na de vaststellingen door de politie de brokstukken op te ruimen.
- 29/10/07 - Vrachtwagen verliest container op Boomsesteenweg ter hoogte van Atlas Copco
Maandagavond 29 Oktober, Boomsesteenweg A12 op het kruispunt ter hoogte van Atlas Copco; een vrachtwagen geladen met een zwaar geladen container moet een manoeuvre uitvoeren aan de verkeerslichten aldaar. Door de slingerbeweging komt de zware container los en valt van de vrachtwagen. In zijn val rukt de container 2 verkeerslichten en een zware borduursteen uit de grond, om vervolgens half op de drukke rijweg tot stilstand te komen. De container stond naar verluid gewoon LOS op de vrachtwagen, waardoor het niet verwonderlijk is dat dit ongeval gebeurde. SIW & GIW Borgerhout kwamen de elektriciteit van de verkeerslichten afkoppelen, 2 Zuid deed na de takeling opkuis rijbaan. Omdat de verkeerslichten volledig vernield zijn, zal de drukke A12 ter hoogte van Atlas Copco tijdelijk niet te dwarsen zijn, wat de nodige verkeershinder zal meebrengen.
- 27/10/07 - Tram rukt eigen bovenleiding af op Turnhoutsebaan Deurne
Zaterdagavond 27 Oktober rukte een tram zijn eigen bovenleiding aan frennen op de Turnhoutsebaan in Deurne. Over een afstand van zo'n 100 meter hing de bovenleiding op straat wat voor elektrocutiegevaar zorgde voor passanten. Commandowagen met Luitenant, GIW & SIW Borgerhout en technische diensten van De Lijn kwamen terplaatse. Ook de pantograaf van de tram werd volledig omgeplooid en was rijp voor het oud ijzer (onderste foto). Tussen de terminus en de Ring was er een tijdlang geen tramverkeer mogelijk.
- 28/10/07 - Ongeval op kruispunt Van de Wervestraat Van Aerdtstraat Antwerpen
In de nacht van Zaterdag 27 op Zondag 28 Oktober kort na 12u kwam het tot een vrij zware aanrijding tussen een jeep en een monovolumewagen op het kruispunt Van de Wervestraat - Van Aerdtstraat in Antwerpen. Er was eerst sprake dat er een persoon gekneld zat, maar dit bleek bij aankomst van de eerste medische diensten niet zo te zijn, doch de standaarduitruk voor ongeval geknelde was kort na de aankomst van de medische diensten ook terplaatse, maar zij dienden niet in actie te komen en keerden vrij snel terug richting VP. 3 personen werden met lichte kwetsuren overgebracht naar het ziekenhuis. Na de vaststellingen door de politie kwam de 1 CK terplaatse voor het opruimen van de brokstukken en het reinigen van het wegdek.
Zondag 28 Oktober ommstreeks 12:40 oproep voor een rokend voertuig op de E17 richting Gent, net voorbij de oprit Linkeroever. (bleek uiteindelijk zo'n 300 meter voor afrit Burcht te zijn waardoor deze interventie normaal gezien voor 1 Linkeroever en 1 Zuid (met Adjudant) was geweest). Bij aankomst van 1 Zuid was er van rook aan het voertuig dat ook een caravan trok geen sprake meer, overige hulpen werden onmiddelijk teruggestuurd. Wel lekte er olie, die werd met absorptiekorrels opgekuist.
Aan de Canadalaan in de wijk Luchtbal onstond op Donderdagavond 26 Oktober kort na 17u een groot lek in de hoofdwaterleiding onder het trotoir op de hoek met de Dublinstraat.. Tienduizenden liters drinkwater en een hoop zand spoelden door de straat, waardoor rioolputjes verzadigd raakten. De overvloed van water zorgde voor enige verkeershinder op de drukke Canadalaan 2e hulp Dokken kwam helpen de kolken vrij te maken en de boel op te kuisen. Eens de watertoevoer afgesloten werd (laatste foto) trok het water weer weg en gaapte er door de erosie een groot gat in het voetpad. De mensen van de AWW begonnen onmiddelijk met de herstelling van de breuk.
Brasschaat, Woensdagochtend 24 Oktober In de Acacialaan in Brasschaat breekt kort voor 3:00u brand uit in een gebouw. Oproep voor de brandweer komt binnen als "brand gebouw met nog personen aanwezig in de woning" Aangezien het om een interventie ging waarin rieel levensgevaar was, en de straat gelegen is in een uiterste uithoek op het grondgebied Brasschaat (zijstraat Ekersesteenweg) werd brandweer Antwerpen ook gestuurd, samen met brandweer Brasschaat. 1 Dokken kreeg tijdens het aanrijden de mededeling dat het medisch personeel reeds terplaatse was en dat iedereen de woning had kunnen verlaten. 1 persoon had een rookintoxicatie. 1 Dokken kwam als eerste aan, zeer kort daarna was ook Eerste hulp Brasschaat terplaatse. terplaatse trof men een sterke rookontwikkeling plaats. Eerste Dokken heeft de eerste aanval gedaan, daarna heeft Brasschaat overgenomen en konden de hulpen van Dokken terug richting kazerne keren.
- 22/10/07 - Rookontwikkeling in clublokaal jachthaven Linkeroever
Maandagochtend 22 Oktober kort na 06:00u werden de hulpen van Linkeroever en Dokken naar de Thonetlaan op Linkeroever gestuurd. In het clublokaal van de jachthaven was er een hevige rookontwikkeling. Oorzaak werd na evne zoeken in de dikke rook gevonden onder de toog. Door een kortsluiting aan een koelkast was er een smeulbrand ontstaan die veel rook produceerde. De koelkast werd buiten gesleept en geblust. Hierna werd het lokaal grondig verlucht en konden de hulpen richting kazerne rijden.
- 21/10/07 - Zelfontbranding van afval in hangar van afvalverwerkingsbedrijf aan kaai 283
Zondagavond 21 Oktober omstreeks 18u oproep voor industriebrand aan het 4e Havendok, kaai 283. In een hangar van het afvalverwerkingsbedrijf Van Gansewinkel had een berg afval door zelfontbranding vuur gevat. Bij aankomst van Eerste hulp Dokken was er in de hangar een hevige rookontwikkeling. Met verschillende aanvalsploegen werd de brand bestreden. Na een dik half uur keerden alle hulpen terug richting kazerne. Enkel Eerste hulp Dokken bleef terplaatse. De Civiele Bescherming kwam met een kraan terplaatse om de hoop smeulend vuilnis open te trekken en verder te blussen.
Kwamen terplaatse;
- Commandowagen met Luitenant - 1 Dokken - Personenbusje Dokken - Ladder Dokken - 2e Hulp Zuid - Poederwagen Linkeroever - Hoogwerker Lillo - SAP Lillo
20/10/07 - Woningbrand Ludwig Burchardstraat Linkeroever
Zaterdagavond 20 Oktober om 19:45u kwam er een melding voor woningbrand binnen in de Ludwig Burchardstraat, achter het Galgenweel op Linkeroever. 1 Linkeroever + Ladder 50m waren bijzonder snel (nog geen minuut) terplaatse. Bij aankomst hing op het 2e verdiep dikke zwarte rook en waren er al vlammen bovenaan de trappenhal. In een berghok naast de trap had een verwarmingsketel vuur gevat. Ook het gerei dat in het berghokje stond, het plafond van de trappenhal en 2 deuren hadden eveneens vuur gevat. Met 1 HD aanval was alles binnen 1 minuut onder controle. Jammergenoeg en desondanks het snelle optreden van de 2e Cie WLO is de schade op de bovenverdieping groot. Het berghok brandde volledig uit, het Plafond en de muren van de slaapkamer, logeerkamer en het bureau waren zwart geblakerd en op alles lag een laagje roet. De trappenhal leed dan weer waterschade.
18/10/07 - Diverse gasgeurmeldingen in het centrum van de stad
Donderdagvoormiddag 18 Oktober was het één en al gasgeurmeldingen op het HC100; Het begon bij de hevige gasgeur in Zwijndrecht, maar daar bleef het niet bij. In de ondergrondse parkeergarage aan het Q8-tankstation in de Brusselstraat op 't Zuid was er rond 8:30u een gasgeur waargenomen op verdiep -2 1 Dokken, ladder Dokken en 2 Zuid kwamen terplaatse. Er werden metingen gedaan, maar er werd geen oorzaak gevonden. Nog geen 10 minuten later werd 1e hulp + ladder CK naar het schooltje in de Lange Ridderstraat gestuurd. Er was een lichte gasgeur waargenomen, maar al snel bleek deze afkomstig te zijn van werken, waarbij een kleine "lozing" was gebeurd. Enkele minuten na de oproep vanuit de Lange Ridderstraat kwam er een oproep vanop de Oude Koornmarkt, eveneens voor een gasreuk. De oorzaak bleek echter afkomstig te zijn van het geurstoflek in Zwijndrecht. De hulpen van CK waren nog maar net in de kazerne of er kwam alweer een gasgeurmelding binnen, ditmaal vanuit een schoo in de Lange Gasthuisstraat. De directie was al op eigen houdje beginnen evacueren. Brandweer en gasmaatschappij kwamen terplaatse en hier werd wel een klein gaslek gevonden in de kelder van het gebouw. Na een uurtje was het lek gedicht en het gebouw verlucht waarna iedereen weer naar binnen mocht. Kort na 10 uur kwam er nog een gasgeurmelding binnen op HC100, ditmaal op de Meir in de winkelgaanderij tussen de Meir en de Huidevetterstraat. Het aanwezige personeel van verschillende winkels werd gevraagd buiten te gaan en er werd een perimeter van zo'n 50 meter ingesteld. Eerste hulp en Ladder dokken onder leiding van Adjudant d' Hondt (normaal 1e Cie HWLi) kwam yterplaatse en voerden verschillende metingen uit, maar allemaal negatief. Na een half uur mocht iedereen weer naar binnen. De oorzaak bleef ongekend. Later op de dag kwamen er nog gasgeurmeldingen binnen op HC100 vanuit de Nationalestraat, Biekorfstraat en de Montignystraat. Telkens werd een 2e hulp gestuurd en bleek het loos alarm.
De manschappen van de 1e Cie° dokken voeren metingen uit op de Meir:
Donderdagochtend 18 Oktober kort na 8 uur kwamen er op het HC100 verschillende telefoontjes binnen met de melding van een hevige gasgeur in de omgeving van de Keetberglaan in het havengebied van Zwijndrecht. Enkele bedrijven in de omgeving waren al op eigen houdje aan de evacuatie van hun personeel begonnen, terwijl brandweer Antwerpen op weg was naar de plaats van de interventie. Tijdens het aanrijden werd bijkomende infogegeven dat er op die plaats een grote gasleiding van Fluxys ligt. 1 Linkeroever met Sergeant waren als eerste terplaatse. Onmiddelijk werden metingen uitgevoerd, maar de waren tot ieders verbazing negatief desondanks de gasgeur niet te harden was. Na enkele minuten was ook 1 Zuid met Adjudant terplaatse en werden er nog enkele metingen uitgevoerd, terwijl ook verschillende ploegen van de gasmaatschappij en de politie in allerijl arriveerden. Toen ook de Luitenant terplaatse aankwam, maar de oorzaak nog steeds niet gevonden was, vroeg die onmiddelijk de Kapitein terplaatse. De verschillende ploegen zochten ondertussen verder. Na kort overleg tussen brandweer, politie, en de verantwoordelijken van Fluxys werd besloten om de drukke Keetberglaan af te sluiten voor alle verkeer, brandweer Beveren in kennis te stellen en om een meting uit te voeren aan de ingang van de Waaslandtunnel op Linkeroever, zo'n 4 kilometer verderop. Ook hier bleken de metingen negatief. Na een tijd zoeken (officier van brandweer Beveren was toen reeds terplaatse) werd duidelijk dat het niet om een gaslek ging, maar om een (zeer klein) lek van de stof ThT of TetraHydrothiofeen, een zeer sterk geurende, leurloze vloeistof die aan gas wordt toegevoegd om het (her)kenbaar / ruikbaar te maken. Per 1000m³ gas wordt 22ml van deze stof toegevoegd.
Na nog een grondige controle en een hoop metingen keerden de meeste hulpen omstreeks 9:40u terug naar de kazerne.
Volgende hulpen kwamen terplaatse:
- Commandowagen met Kapitein - Commandowagen met Luitenant - Commandowagen brandweer Beveren - Eerste Linkeroever - SIW Linkeroever - Ladder 50m Linkeroever - Eerste Zuid - SIW Zuid - Ladder Zuid - Verschillende ploegen lokale en scheepvaartpolitie.
- 18/10/07 - Ongeval met gekneld persoon E17 Burcht
Donderdagochtend 18 Oktober omstreeks 03:00u gebeurde er een ongeval op de E17 richting Gent ter hoogte van Burcht. Zo'n 400 meter voorbij de oprit knalde een personenwagen achterop een vrachtwagen geladen met een container. Door de klap werd de personenwagen weggeslingerd om na een flinke slip enkele meters lager in de gracht naast de snelweg te belanden. Gezien de positie waarin de auto in de gracht "stond" diende de brandweer terplaatse te komen om de persoon te bevrijden, omdat men de deuren niet open kreeg. De 3e hulp van Borgerhout en de Eerste hulp Linkeroever kwamen terplaatse; het dak werd van de wagen geknipt; op nog geen kwartier was persoon uithet wrak ontzet. Hij werd met verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. Oorzaak van het ongeval is dat de bestuurder in slaap was gevallen achter het stuur.
- 17/10/07 - Horizontale evacuatie 8e verdiep op Linkeroever
Woensdagavond 17 Oktober omstreeks 23:00u vroegen ziekenwagen Linkeroever en Delta 3 bijstand van de brandweer voor de evacuatie van een ziek persoon vanop het 8e verdiep van een flatgebouw aan de August Vermeylenlaan op Linkeroever. Omdat er vrij veel wind stond en er op Linkeroever geen 30-meter ladder aanwezig was, werd besloten de 50 meter ladder de klus te laten klaren. De eerste hulp Linkeroever kwam eveneens terplaatse; er was immers mankracht nodig om de zware korf aan de ladder te monteren. Het was trouwens geen simpel klusje om de grote ladder veilig op te stellen op het smalle padje voor het gebouw. Omstreeks 23:30u was de persoon veilig beneden gebracht. Hierna kon men de ladder terug inpakken. Om kwart voor middernacht waren de wagens terug in de Kazerne.
De 3e Cie° WLO bracht de patient veilig beneden met de "grote ladder";
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: