Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
07-12-2007
20/10/07 - Woningbrand Linkeroever
20/10/07 - Woningbrand Ludwig Burchardstraat Linkeroever
Zaterdagavond 20 Oktober om 19:45u kwam er een melding voor woningbrand binnen in de Ludwig Burchardstraat, achter het Galgenweel op Linkeroever. 1 Linkeroever + Ladder 50m waren bijzonder snel (nog geen minuut) terplaatse. Bij aankomst hing op het 2e verdiep dikke zwarte rook en waren er al vlammen bovenaan de trappenhal. In een berghok naast de trap had een verwarmingsketel vuur gevat. Ook het gerei dat in het berghokje stond, het plafond van de trappenhal en 2 deuren hadden eveneens vuur gevat. Met 1 HD aanval was alles binnen 1 minuut onder controle. Jammergenoeg en desondanks het snelle optreden van de 2e Cie WLO is de schade op de bovenverdieping groot. Het berghok brandde volledig uit, het Plafond en de muren van de slaapkamer, logeerkamer en het bureau waren zwart geblakerd en op alles lag een laagje roet. De trappenhal leed dan weer waterschade.
18/10/07 - Diverse gasgeurmeldingen in het centrum van de stad
Donderdagvoormiddag 18 Oktober was het één en al gasgeurmeldingen op het HC100; Het begon bij de hevige gasgeur in Zwijndrecht, maar daar bleef het niet bij. In de ondergrondse parkeergarage aan het Q8-tankstation in de Brusselstraat op 't Zuid was er rond 8:30u een gasgeur waargenomen op verdiep -2 1 Dokken, ladder Dokken en 2 Zuid kwamen terplaatse. Er werden metingen gedaan, maar er werd geen oorzaak gevonden. Nog geen 10 minuten later werd 1e hulp + ladder CK naar het schooltje in de Lange Ridderstraat gestuurd. Er was een lichte gasgeur waargenomen, maar al snel bleek deze afkomstig te zijn van werken, waarbij een kleine "lozing" was gebeurd. Enkele minuten na de oproep vanuit de Lange Ridderstraat kwam er een oproep vanop de Oude Koornmarkt, eveneens voor een gasreuk. De oorzaak bleek echter afkomstig te zijn van het geurstoflek in Zwijndrecht. De hulpen van CK waren nog maar net in de kazerne of er kwam alweer een gasgeurmelding binnen, ditmaal vanuit een schoo in de Lange Gasthuisstraat. De directie was al op eigen houdje beginnen evacueren. Brandweer en gasmaatschappij kwamen terplaatse en hier werd wel een klein gaslek gevonden in de kelder van het gebouw. Na een uurtje was het lek gedicht en het gebouw verlucht waarna iedereen weer naar binnen mocht. Kort na 10 uur kwam er nog een gasgeurmelding binnen op HC100, ditmaal op de Meir in de winkelgaanderij tussen de Meir en de Huidevetterstraat. Het aanwezige personeel van verschillende winkels werd gevraagd buiten te gaan en er werd een perimeter van zo'n 50 meter ingesteld. Eerste hulp en Ladder dokken onder leiding van Adjudant d' Hondt (normaal 1e Cie HWLi) kwam yterplaatse en voerden verschillende metingen uit, maar allemaal negatief. Na een half uur mocht iedereen weer naar binnen. De oorzaak bleef ongekend. Later op de dag kwamen er nog gasgeurmeldingen binnen op HC100 vanuit de Nationalestraat, Biekorfstraat en de Montignystraat. Telkens werd een 2e hulp gestuurd en bleek het loos alarm.
De manschappen van de 1e Cie° dokken voeren metingen uit op de Meir:
Donderdagochtend 18 Oktober kort na 8 uur kwamen er op het HC100 verschillende telefoontjes binnen met de melding van een hevige gasgeur in de omgeving van de Keetberglaan in het havengebied van Zwijndrecht. Enkele bedrijven in de omgeving waren al op eigen houdje aan de evacuatie van hun personeel begonnen, terwijl brandweer Antwerpen op weg was naar de plaats van de interventie. Tijdens het aanrijden werd bijkomende infogegeven dat er op die plaats een grote gasleiding van Fluxys ligt. 1 Linkeroever met Sergeant waren als eerste terplaatse. Onmiddelijk werden metingen uitgevoerd, maar de waren tot ieders verbazing negatief desondanks de gasgeur niet te harden was. Na enkele minuten was ook 1 Zuid met Adjudant terplaatse en werden er nog enkele metingen uitgevoerd, terwijl ook verschillende ploegen van de gasmaatschappij en de politie in allerijl arriveerden. Toen ook de Luitenant terplaatse aankwam, maar de oorzaak nog steeds niet gevonden was, vroeg die onmiddelijk de Kapitein terplaatse. De verschillende ploegen zochten ondertussen verder. Na kort overleg tussen brandweer, politie, en de verantwoordelijken van Fluxys werd besloten om de drukke Keetberglaan af te sluiten voor alle verkeer, brandweer Beveren in kennis te stellen en om een meting uit te voeren aan de ingang van de Waaslandtunnel op Linkeroever, zo'n 4 kilometer verderop. Ook hier bleken de metingen negatief. Na een tijd zoeken (officier van brandweer Beveren was toen reeds terplaatse) werd duidelijk dat het niet om een gaslek ging, maar om een (zeer klein) lek van de stof ThT of TetraHydrothiofeen, een zeer sterk geurende, leurloze vloeistof die aan gas wordt toegevoegd om het (her)kenbaar / ruikbaar te maken. Per 1000m³ gas wordt 22ml van deze stof toegevoegd.
Na nog een grondige controle en een hoop metingen keerden de meeste hulpen omstreeks 9:40u terug naar de kazerne.
Volgende hulpen kwamen terplaatse:
- Commandowagen met Kapitein - Commandowagen met Luitenant - Commandowagen brandweer Beveren - Eerste Linkeroever - SIW Linkeroever - Ladder 50m Linkeroever - Eerste Zuid - SIW Zuid - Ladder Zuid - Verschillende ploegen lokale en scheepvaartpolitie.
- 18/10/07 - Ongeval met gekneld persoon E17 Burcht
Donderdagochtend 18 Oktober omstreeks 03:00u gebeurde er een ongeval op de E17 richting Gent ter hoogte van Burcht. Zo'n 400 meter voorbij de oprit knalde een personenwagen achterop een vrachtwagen geladen met een container. Door de klap werd de personenwagen weggeslingerd om na een flinke slip enkele meters lager in de gracht naast de snelweg te belanden. Gezien de positie waarin de auto in de gracht "stond" diende de brandweer terplaatse te komen om de persoon te bevrijden, omdat men de deuren niet open kreeg. De 3e hulp van Borgerhout en de Eerste hulp Linkeroever kwamen terplaatse; het dak werd van de wagen geknipt; op nog geen kwartier was persoon uithet wrak ontzet. Hij werd met verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. Oorzaak van het ongeval is dat de bestuurder in slaap was gevallen achter het stuur.
- 17/10/07 - Horizontale evacuatie 8e verdiep op Linkeroever
Woensdagavond 17 Oktober omstreeks 23:00u vroegen ziekenwagen Linkeroever en Delta 3 bijstand van de brandweer voor de evacuatie van een ziek persoon vanop het 8e verdiep van een flatgebouw aan de August Vermeylenlaan op Linkeroever. Omdat er vrij veel wind stond en er op Linkeroever geen 30-meter ladder aanwezig was, werd besloten de 50 meter ladder de klus te laten klaren. De eerste hulp Linkeroever kwam eveneens terplaatse; er was immers mankracht nodig om de zware korf aan de ladder te monteren. Het was trouwens geen simpel klusje om de grote ladder veilig op te stellen op het smalle padje voor het gebouw. Omstreeks 23:30u was de persoon veilig beneden gebracht. Hierna kon men de ladder terug inpakken. Om kwart voor middernacht waren de wagens terug in de Kazerne.
De 3e Cie° WLO bracht de patient veilig beneden met de "grote ladder";
Hieronder ziet u een aantal van mijn video- en fotocompilaties van interventies. Neem rustig de tijd om ze allemaal eens te bekijken, er zitten unieke beelden tussen. ...en niet vergeten het geluid aan te zetten
- 21/11/07 - Opkuisen rijbaan na ongeval in Kennedytunnel
Woensdagmiddag 21 November gebeurde er een aanrijding tussen 2 vrachtwagens in de Kennedytunnel, alles zonder veel erg maar er lekten wel vloeistoffen en lag glas op het wegdek. 1 Linkeroever kwam terplaatse voor de opkuis.
- 08/11/07 - 3 bouwvakkers bedolven onder puin na instorting in Wilrijk
Donderdag 8 November om 9:20u vond een grote instorting plaats op een bouwwerf aan de Kernenergiestraat in Wilrijk. Tijdens het storten van beton op een tussenverdiep ging het fout. Vermoedelijk door een constructiefout begaf een gewelf het onder het toenemende gewicht. Het tussenverdiep, zo'n 300m² groot stortte volledig in. De 3 bouwvakkers die erop stonden om het beton open te trekken vielen zo'n 4 meter naar beneden, samen met honderden tonnen beton en staal. 1 bouwvakker lag bij aankomst van 1 Zuid naast de puinberg, licht gewond. De 2 andere personen lagen tussen de brokstukken en zaten gekneld. Om de laatste van de 3 bouwvakkers te bevrijden moest men met hefkussen werken. Hij werd met zeer ernstige verwondingen aan de armen, benen, heup en een klaplong naar het UZA overgebracht, waar ook zijn 2 collegas heen gebracht werden. Er werd verdergezocht met de warmtebeeldcamera en met speurhonden; 1 van de Civiele Bescherming, 1 van brandweer Mechelen en 1 van brandweer Merelbeke. Gelukkig bleek na enige tijd zoeken dat er niemand meer onder de puinhoop lag.
- 08/11/07 - Sluiten waterkeringsmuur op de kaaien wegens verwachte stormvloed
Donderdagmiddag 8 November ging 1 Zuid en 2 Dokken alle 24 poorten in de waterkeringsmuur aan de Antwerpse kaaien sluiten, dit vanwege het verwachte springtij de komende dagen. 1 Zuid werd voor deze opdracht gevraagd toen ze op terugweg waren van de instorting in Wilrijk, een hap eten zat er dus niet in. Pas om 15:00u konden zij naar de kazerne terugkeren en hun welverdiende middagmaal nuttigen.
Maandag 5 November omstreeks 11:00u kantelde op het knooppunt Sint-Anna Linkeroever, komende van de Kennedytunnel een vrachtwagen. De vrachtwagen was een andere vrachtwagen aan het inhalen. In de scherpe bocht naar de N49 kantelde de vrachtwagen en ging tegen de andere vrachtwagen hangen , die op de rechterrijstrook reed. De chauffeur van die vrachtwagen heeft alles dichtgegooid waardoor de truck volledig kantelde en op de jersy (betonnen vangrail) terecht kwam. De jersy was over een 10-tal meter volledig in gruzelementen veranderd en ook enkele elektronische signalisatieborden moesten eraan geloven. Delta 4 en ziekenwagen Kruibeke kwamen terplaatse, maar de 25 jarige bestuurder was al overleden bij hun aankomst. De rijbaan werd volledig afgesloten voor het onderzoek en de takeling van de vrachtwagen. 1 Linkeroever kwam terplaatse om het wegdek te reinigen. Rond 16u uur was de vrachtwagen getakeld en de brokstukken opgeruimd.
- 03/11/07 - Reinigen wegdek en afkoppelen batterij na ongeval Koningin Astridlaan Burcht
Zaterdagavond 3 November rond de klok van 21:45u botste een wagen op een hoge boordsteen, op de Koningin Astridlaan in Burcht. De wagen maakte een slip van zo'n 60 meter, sloeg nog eens tegen een borduur, maakte een buiteling, kwam tegen een met klimop begroeide afsluiting terecht om terug op zijn 4 vielen tot stilstand te komen op het fietspad. In de laadbak van de wagen lekten enkele potten lijm, wat tot op het fietspad liep. Ook het karter was kapot waardoor een hoeveelheid olie op het wegdek terecht kwam. 1 Linkeoever kwam terplaatse om de batterij af te koppelen en de lekkende producten op te kuisen.
Zaterdagochtend 2 November kort na 9:00u gebeurde er een frontale aanrijding op de Krijgsbaan in Zwijndrecht, op de spoorwegviaduct. Bij een inhaalmanoeuvre (op een onoverzichtelijke plaats) kwam het tot een aanrijding tussen een Renault Twingo en een Volvo. In de Renault raakte een dame gewond, zij werd naar het hospitaal gevoerd door de ziekenwagen van brandweer Kruibeke. De bestuurder van de Volvo kwam er met de schrik vanaf. Omdat er gelekte vloeistoffen, glas en andere brokstukken op de drukke Krijgsbaan lagen werd deze tijdelijk volledig afgesloten. 1 Linkeroever kwam terplaatse voor opkuisen rijbaan.
Zondagnamiddag 28 Oktober hield de 3e Cie° WLO een korte aanzuig- en blus oefening. De verschillende methodes en middelen werden allemaal nog eens gebruikt om de kennis van het materiaal goed te houden. Uit een grote vijver werd water gepompt waarna men op verschillende manieren met verschillende technieken blusoefeningen deed. Na een klein uurtje zat de oefening er op, want de eerste lange winteravond van het jaar stond er weeral aan te komen (18u pikdonker...)
Met dank aan Sgt Geerts, Sgt Van der Haeghen en de mannen van 3WLO
25/10/07 - Oefening blussen van een metaalbrand op Wacht Linkeroever
Donderdagavond 25 Oktober stond er voor de mannen van de 3e Cie° WLO een oefening op het programma. Ze kregen namelijk meer info (eerst theoretisch, daarna in de praktijk) over hoe een metaalbrand bedwongen moet worden.
Er werd oa uitgelegd welke soorten blustoestellen er bestaan en hoe ze correct gebruikt worden.
Hierna werd het effect van verschillende blusmiddelen getoond.
* De BWA gebruik klei absoprtie korrels, deze zijn inert en branden niet. Er bestaan op de markt ook absoprtiekorrels uit polyurethaan of andere materialen, deze branden wel en zijn dus niet geschikt om een metaalbrand te blussen.
*D-klasse poeder heeft als nadeel dat het bijzonder duur is; ruim 500 Euro voor één toestel. Brandweer Antwerpen heeft er 12 in zijn bezit.
Water en vooral poeder zorgen voor een vrij explosieve mix, waarbij vonken tot 2 meter ver wegsprongen van het kleine hoopje magnesiumkrullen dat in brand werd gestoken. CO² liet het vuur vrij ongemoeid, de "gloed" werd enkel wat sterker omdat een CO² blusser nogal hard blaast.
Op onderstaande foto's is duidelijk de reactie van water te zien als het in aanraking komt met de brandende magnesiumkrullen;
Met dank aan Bart Gielen, Sgt. Geerts, Sgt Van der Haeghen en de mannen van de 3e Cie° WLO.
Donderdag 26 Oktober, toen de oefening van het klimteam aan de Stenenbrug op zijn einde liep, kwam er een oproep voor een appartementsbrand binnen op de hoek van de Turnhoutsebaan - Blijde Inkomststraat. (300 meter afstand van de plaats waar geoefend werd) De commandowagen kon onmiddelijk vertrekken, de ladder moest nog inpakken en 1 Deurne moest nog wat materiaal inladen. Binnen de minuut waren ook zij vertrokken. Ik was samen met 1e hulp en ladder Deurne terplaatse. Uit één van de ramen kwam op dit moment witte, prikkelend rook, overduidelijk van een brandende frietpot. De mensen van ziekenwagen die als eerste terplaatse waren, hielpen enkele (bejaarde) bewoners veilig buiten. Het frietpotje werd met een natte doek gedoofd en het appartement werd verlucht waarna de bewoners terug naar binnen konden.
25/10/07 - Oefening klimteam brandweer Antwerpen in verlaten metro Borgerhout.
Op Donderdagmiddag rond13u was het aan de Collegelaan in Borgerhout verzamelen geblazen voor een oefening voor de ambulanciers en het klimteam. Er werd gesimuleerd dat er een ongeval was gebeurd in de bouwput van de metro. 3 personen waren vanop hoogte naar beneden gevallen. De medische diensten en het klimteam dienden in actie te komen. Eerst werden de slachtoffers verzorgd, waarna de voorbereidingen werden getroffen om hen uit de 20 meter diepe put te evacueren. 2 personen werden door de ambulanciers met de brancard via de tunnel en (+-150) trappen geëvacueerd. Het 3e slachtoffer werd door het klimteam en ladder Deurne naar boven gehesen.
Zondagnamiddag 21 Oktober zette de 4e Cie° onder leiding van Adjudant Albert Geysen de deuren wagewijd open voor familie en vrienden. Iedereen kreeg de kans om de brandweerkazerne eens van binnen te zien en het wagenpark te bewonderen. Voor de kazerne kon je eens van de grond gaan met de ladderwagen en kon je eens meerijden met een brandweerwagen, wat bij de kleinsten zeer in de smaak viel. Op de binnenkoer konden de kleinsten zich amuseren met een spuitoefening Jong en oud kon een aan den lijve ondervinden hoe het voelt om blind te lopen, met perslucht. Onder begeleiding kon je een parcours afleggen door de kelder van de kazerne. Ook werd een demo "openknippen van een autowrak" gegeven, waarna het "slachtoffer bevrijd werd". en natuurlijk werd ook de welgekende demo met de brandende frietketel werd getoond. Normaalgezien stond er ook een rondvaart met de boot op het programma, maar door de kille wind en de golven op het water zou het voor velen niet aangenaam aangevoeld hebben op de boot, dus bleef deze op het droge. In de sportzaal kon men frisdrank, en koffie of thee met een stukje gebak verkrijgen.
Met dank aan Adjudant Geysen en de mannen van de 4e Cie HWDO.
Met de kazerne Linkeroever word af en toe wel eens gelachen dat ze bijna niet buiten komen. Ze hebben misschien wel minder interventies dan Zuid, Dokken of Deurne, maar zeggen dat er nooit iets te doen is klopt niet. Hieronder het bewijs:
Hieronder ziet u een aantal van mijn video- en fotocompilaties van interventies. Neem rustig de tijd om ze allemaal eens te bekijken, er zitten unieke beelden tussen. ...en niet vergeten het geluid aan te zetten
Welkom op mijn webblog "brandweer Antwerpen in woord én beeld"!
De afgelopen weken heb ik er alles aan gedaan om van "brandweer Antwerpen in woord én beeld" een overzichtelijke, informatieve, berichtgevende site te maken over het Antwerpse brandweerkorps. De site heeft ondertussen al een heel aanbod. Er staat wat vanalles op; Interventies, oefeningen, kazernebezoek, een familiedag en ook enkele bijzondere interventies van enkele maanden geleden (retro) werden nog eens in de picture gezet. Wat info en weetjes over het wagenpark en de verschillende kazernes, links naar andere intressante sites en vele foto's maken de site aangenaam om te bezoeken. Reeds meer dan 3800 unieke bezoekers vonden de weg naar "Brandweer Antwerpen in woor én beeld", goed voor ruim 8500 pageviews. Vanuit alle hoeken krijg ik zeer positieve reacties, vooral van mensen uit het korps zelf, of leden van andere korpsen, waarvoor veel dank! Het is altijd leuk te horen en te zien dat je werk geaprecieerd word! De site is in de eerste plaats uit respect voor de brandweerlui opgestart, om hun werk in beeld te brengen, zodat ze er achteraf op kunnen terugblikken met collega's om over de interventie na te praten, met vrienden, familie... Uit sommige foto's kan ook geleerd worden of soms zelfs eens gelachen.
Als jullie zelf meer info hebben over een interventie of een evenement dat eraan komt op een van de kazernes mag je dat of hier of via mail laten weten. Ik zal trachten alle kazernes eens in beeld te brengen met een familiedag, een oefening of een ander evenement.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: