MR. CLABOTS VOLGDE OP 18.12.2006 EEN OPLEIDING INZAKE VOORLOPIGE BEWINDVOERING.
De voorlopige bewindvoering ? Gesneden koek voor uw (familie-)probleem ? Mr. CLABOTS neemt een twintigtal dossiers inzake voorlopige bewindvoering waar voor de Vredegerechten te HASSELT, ST-TRUIDEN en HOUTHALEN - HELCHTEREN. In het kader hiervan volgde zij op 18.12.2006 een opleiding. Heeft u vragen over deze materie ? Vraag ons vrijblijvend om nadere uitleg !
GEEN SUCCESSIERECHTEN OP DE VOORNAAMSTE GEZINSWONING ? VANAF WANNEER EN WAT HOUDT DIT CONCREET IN ?
Een belangrijke verandering (verbetering ?) voor wat betreft de berekening van successierechten.
Bij Decreet van 7 juli 2006 (B.S. 20.09.2006) is voorzien dat een in het Vlaams Gewest vererfd deel van de gezinswoning tussen echtgenoten en tussen samenwonende partners vrijgesteld is van successierechten en dit vanaf 1 januari 2007.
Om van bovenstaande vrijstelling te kunnen genieten moeten feitelijk samenwonenden op de dag van het openvallen van de nalatenschap minstens drie jaar ononderbroken samenwonen. Zij kunnen het bewijs hiervan leveren door middel van een uittreksel uit het bevolkingsregister.
Opgelet ! De vrijstelling geldt niet voor ouders of kinderen (bloedverwanten in rechte lijn).
Opgelet ! Deze vrijstelling van successierechten is slechts van toepassing op de woning waar zij hun gezamelijke hoofdverblijfplaats hebben en dit vanaf 1 januari 2007.
Het internet en het gebruik van e-mail zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. In hoeverre mag men evenwel reclameboodschappen verzenden via deze nandige communicatiemiddelen ?
A. PRINCIPE : VERBOD
Bij wet van 11 maart 2003 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij werd een principieel verbod op het gebruik van elektronische post voor reclame zonder de voorgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen ingevoerd.
B. EERSTE NUANCE : EIGEN CLIËNTEEL
Reclame per E-mail versturen aan klanten is toegelaten indien aan volgende voorwaarden is voldaan :
Het bedrijf moet de elektronische gegevens van haar klanten rechtstreeks verkregen hebben.
Het bedrijf deze klant enkel reclameboodschappen versturen per elektronische post voor producten of diensten die gelijkaardig zijn met wat de klant oorspronkelijk bij dat bedrijf gekocht heeft. Indien het bedrijf aan haar klanten reclame voor andere producten of diensten wil versturen, moet het bedrijf opnieuw vooraf hun toestemming krijgen.
Opgelet ! Het is niet toegestaan de gegevens van de klant om publicitaire doeleinden aan derden mede te delen zonder de voorafgaande toestemming van de betrokken persoon.
Opgelet ! Tenslotte moet de klant de mogelijkheid worden gegeven om zich kosteloos en op gemakkelijke wijze tegen het versturen van reclame via email te verzetten. Het bedrijf moet haar klant vooraf duidelijk meedelen dat zij deze gegevens zal gebruiken met de bedoeling reclame te maken, en hem de mogelijkheid geven om zich van bij het begin tegen dergelijk gebruik te verzetten, bijvoorbeeld door middel van een aan te kruisen vak.
C. TWEEDE NUANCE : ONPERSOONLIJKEE-MAIL ADRESSEN
Een tweede uitzondering wordt gemaakt voor het versturen van reclameboodschappenaan rechtspersonen (voornamelijk bedrijven) als de elektronische contactgegevens die het bedrijf met dat doel gebruikt onpersoonlijk zijn (voorbeelden : info@..., klantendienst@... enz.).
Wanneer daarentegen een rechtspersoon aan zijn personeel elektronische postadressen toekent die verbonden zijn aan zijn domeinnaam (bv. naam.voornaam@company.be), dan gaat het om adressen van natuurlijke personen, ongeacht of ze dit adres voor professionele of private doelstellingen gebruiken.
Elke rechtspersoon heeft echter een recht van verzet, dat kan worden uitgeoefend door persoonlijk aan het verzendende bedrijf de wens te kennen te geven geen reclame per elektronische post te willen ontvangen. De rechtspersonen moeten over dit recht geïnformeerd worden bij elke reclame per elektronische post. Concreet zal het bedrijf bij het verzenden van elke reclame per elektronische post een elektronisch adres moeten opgeven om de bestemmeling de mogelijkheid te bieden deze wens kenbaar te maken dergelijke berichten niet meer te willen ontvangen.
D. DERDE NUANCE : RECHT OP WEIGERING
Hoewel het besluit uitzondering formuleert op het verbod van reclame via E - mail zonder de voorafgaande toestemming van de ontvanger van het bericht, wordt nogmaals het recht van éénieder om reclame per elektronische post te weigeren benadrukt.
Ieder persoon kan rechtstreeks aan een bepaalde dienstverlener zonder kosten en zonder een reden op te geven, zijn wil kenbaar maken om van hem geen reclame per elektronische post meer te ontvangen.
Indien een bedrijf een dergelijk bericht ontvangt, moeten een aantal stappen ondernomen worden. Zo moet binnen een redelijke termijn per elektronische post een ontvangstbewijs afgegeven worden dat aan de betrokken persoon de registratie van zijn aanvraag bevestigt en binnen een redelijke termijn moeten de nodige maatregelen genomen worden om de wil van deze persoon na te leven. Evenals moet het bedrijf haar lijsten bijwerken met personen die hun wil kenbaar gemaakt hebben om van haar geen reclame per elektronische post te ontvangen.
E. BESLUIT
Deze voorschriften gelden sedert 28 mei 2003.
Sedert die datum is het niet meer toegelaten om personen en zelfs uw klanten te bestoken met reclameboodschappen via E-Mail.
U zal er zich van vergewissen dat in uw E-mailbericht een standaardzin wordt opgenomenwaarin u aangeeft dat de klant zich uitdrukkelijk akkoord heeft verklaard om dit bericht te ontvangen en dat de klant zich ten alle tijde kan uitschrijven voor het ontvangen van dergelijke berichten.
FACTUUR ? REKENING ? PER TELEFOON "EFFE RECLAMEREN" ?
Wat staat u te doen indien u een factuur ontvangt en u bent het niet eens met de inhoud ervan ?
Wanneer u een factuur ontvangt en u bent het niet eens met de inhoud ervan, dient u deze uiteraard te protesteren.
In de praktijk gebeuren zo'n protesten nogal eens telefonisch, onder het mom van "ik kan toch niet dadelijk aangetekend gaan schrijven want dat komt zo raar over" of "ze zeggen met steeds dat het wel in orde zal komen".
Weet goed dat u dergelijk telefonisch protest achteraf NIET kunt bewijzen; het komt nogal eens voor dat men telefonisch protest denkt te aan te kunnen tonen aan de hand van een gedetailleerde telefoonrekening. U moet daarbij evenwel goed voor ogen houden dat op dergelijke detailweergave misschien wel telefoonnummers staan, doch nooit ofte nimmer de inhoud van de gesprekken.
Besluit : telefonisch protest is (uiteraard) achteraf zeer moeilijk te bewijzen. Mocht u in eerste instantie toch de voorkeur geven aan telefonisch protest, bevestig dan deze telefoontjes in een schrijven nadien ("Ik verwijs naar mijn talloze telefonische oproepen in verband met probleem X.). Wanneer men dit gegeven dan van tegenzijde niet onmiddellijk weerlegt, maakt u kans dat de rechter het bestaan van uw tijdig telefonisch protest erkent ...
18u00 :De vrijwaring voor verborgen gebreken en de aansprakelijkheid voor gebreken bij de koopovereenkomst
Sperker : Prof. Dirk Meulemans
(Lic. Rechten K.U. Leuven 1986, Lic. Notariaat K.U. Leuven 1987, Bijz. Lic. Bedrijfsrecht V.U.B. 1989) is directeur van het Studiecentrum Vastgoed van de K.U. Brussel en weten-schappelijk coördinator van de opleidingen Vastgoedrecht en Financieel Recht. Hij is onafhankelijk bestuurder bij een krediet-instelling. Hij publiceerde reeds talloze bijdragen over financieel- en boekhoudrecht en over het contractenrecht en zakenrecht in verband met vastgoed. Hij is hoofdredacteur van het tijdschrift Financieel Recht en van het notarieel tijdschrift Waarvan Akte.
19u30 :Broodjespauze
20u00 :De hypothecaire volmacht
Spreker : Dhr. Achilles Cuypers
(Lic. Rechten K.U. Leuven 1986, Lic. Notariaat K.U. Leuven 1987, Bijz. Lic. Bedrijfsrecht V.U.B. 1989) is wetenschappelijk coördinator van de postacademische opleidingen "Vastgoedrecht voor de Vastgoedpraktijk" en "Financieel Recht" aan de KULAK, waarin hij verschillende vakken geeft. Hij is onafhankelijk bestuurder bij een kredietinstelling.
U wordt onteigend ! Wat kan u hiertegen ondernemen ? Op welke vergoeding zal u aanspraak kunnen maken ?
1. Algemeen - procedure
Veelal onteigent de overheid met toepassing van een wet van 1962. In deze wet werd destijds voorzien in een spoedprocedure. Om deze reden laten wij u hierna enkel kennismaken met het procedureverloop volgens deze wet
U zal vooreerst als eigenaar in kennis worden gesteld door de onteigenende overheid van de geplande onteigening. Op dat ogenblik reeds wordt u medegedeeld welke vergoeding zal worden betaald.
U bent het niet eens met de onteigening en U vindt dat zij niet noodzakelijk is om het algemeen belang of nut te dienen ?
U betwist de omvang van de voorgestelde vergoeding ?
U kan onderhandelen met de overheid over de omvang van de vergoeding. Voor zover u met de overheid tot een akkoord komt, kan de onteigening plaatsgrijpen en afgerond worden.
Voor zover u de onteigening betwist (u wil niet onteigend worden en u meent dat u ernstige argumenten heeft om aan te tonen dat de onteigening geen noodzaak is voor het algemeen nut) of voor zover u niet tot een akkoord komt omtrent de prijs, zal de onteigenende overheid zich tot de Vrederechter wenden, welke voor zover de onteigening naar zijn oordeel rechtmatig geschiedt een provisionele vergoeding zal toekennen alsook een onafhankelijke deskundige zal aanstellen met verzoek te willen bepalen welk bedrag hij t.t.v. onteigeningsvergoeding realistisch vindt. U kan de deskundige uw argumenten mededelen. Tevens kan u voor de Vrederechter , die uiteindelijk mede op basis van het deskundig verslag maar zonder daardoor gebonden te zijn - zal beslissen over de omvang van de voorlopige vergoeding, argumentatie naar voor brengen.
Men spreekt inderdaad over een voorlopige vergoeding omdat u, in geval van niet akkoord, om een herziening kan vragen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg. Wanneer deze uitspraak doet en de onteigening toekent, is de vergoeding die zij bepaalt de definitieve vergoeding.
Wanneer dan deze definitieve vergoeding door de Rechtbank van Eerste Aanleg bepaald u nog geen genoegdoening biedt, , kan u tenslotte overwegen om hoger beroep aan te tekenen.
2. Argumenten
a. U verzet zich tegen de onteigening op zich.
U zal dan moeten aantonen dat de onteigening niet noodzakelijk of dienstig is om het algemeen nut te dienen. Dit is een erg moeilijke en zware bewijslast.
b. U betwist de omvang van de voorgestelde vergoeding
In de argumentatie omtrent de onteigeningsvergoeding, kan u het een en ander opwerpen.
Niet-limitatief enkele suggesties
U kan met betrekking tot de verkoopwaarde van het onroerend goed zelf verwijzen naar verkoopprijzen die in het recente verleden in de buurt van uw eigen onroerend goed werden gerealiseerd. Het nagestreefde doel bestaat er uiteindelijk in dat u zich met de toegekende vergoeding een soortgelijk onroerend goed kan aanschaffen.
U kan argumenteren dat u inkomstenverlies zal lijden door de onteigening (vb. : akker of weide worden onteigend, hetgeen invloed zal hebben op uw bedrijfsactiviteit of omzet).
Tevens kan de slechts gedeeltelijke onteigening invloed hebben op de waarde van het gedeelte dat niet onteigend wordt. Dergelijke waardevermindering komt gebeurlijk in aanmerking voor vergoeding.
Minder rekening zal doorgaans worden gehouden met sentimentele waarde die u hecht aan het onteigende goed (vb. : er staat een boom op het stuk grond welke u plantte op de geboortedag van uw kind, onteigening van het ouderlijk huis, ).
Bij de gebeurlijke aankoop van een soortgelijk onroerend goed zal u ongetwijfeld worden geconfronteerd met extra kosten. Om ook deze vergoed te kunnen zien, kan u aanspraak maken op een wederbeleggingsvergoeding.
3. Besluit
Wanneer u van mening bent dat de onteigening niet noodzakelijk is voor het algemeen belang, of wanneer u meent dat de aan u voorgestelde onteigeningsvergoeding flagrant te laag is, is het zeker nuttig om kort een specialist - advocaat te raadplegen met de vraag of het opportuun is om het in het specifieke geval tot een onteigeningsprocedure via de Rechtbank te laten komen.
Wanneer gedraagt een procespartij zich in de procedure "tergend en roekeloos" ?
U bent betrokken in een procedure. Uiteraard bent u daarbij al snel
geneigd van mening te zijn dat de houding van uw tegenpartij tergend en roekeloos is.
Ofwel heeft volgens u de tegenpartij helemaal ten onrechte een
vordering tegen u ingesteld, ofwel bent u eisende partij en vindt u het
verweer van de tegenpartij buiten alle peil.
U kan aan uw advocaat vragen of hij het nuttig acht om van de
tegenpartij een schadevergoeding te vorderen wegens diens tergend en
roekeloze vordering of - verweer. Deze zal in de beoordeling van de
slaagkansen van zo'n vordering altijd het best fungeren als "eerste
rechter" en dit gezien zijn ervaring in zovele voorgaande procedures.
LET OP ! De
rechter zal steeds in concreto beoordelen. Het feit dat een partij
achteraf een procedure verliest, wil niet onmiddellijk zeggen dat zij
zich tergend en roekeloos (want : ten onrechte) heeft opgesteld in de
procedure.
Onlangs oordeelde de Rechtbank van Koophandel in HASSELT nog
dat een vordering tergend en roekeloos is wanneer een partij inderdaad misbruik maakte van haar vorderingsrecht en daarmee enkel en alleen beoogde om de andere partij te schaden;
het feit dat men een procedure verliest impliceert niet automatisch
zo'n misbruik of bedoeling om te schaden.
BESLUIT : U begrijpt dat deze toetsing
er in de praktijk toe leidt dat een schadevergoeding wegens tergend en
roekeloze proceshouding niet snel wordt toegekend. Bewijs van misbruik
en oogmerk om te schaden is niet zo eenvoudig ... Een meer objectieve
toetsing gebeurt a.d.h.v. het criterium dat men vorderde of verweer
voerde op een wijze waarvan men op voorhand al zeer manifest kon weten
dat deze houding tot niets zou leiden ...
Mr. CLABOTS schreef een artikel over eenzijdige beëindiging van een verkoopcompromis
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.