24 juni, 8u00, BK dames-elite met en zonder contract.
Aangezien de start op een otiegelijk vroeg uur gegeven wordt, heeft onze ploeg kamers gehuurd in het Netepark in Herentals. Zo kunnen we ons in alle rust en zonder ochtendstress voorbereiden op wat toch een van de belangrijkste koersen is voor een Belgische renster.
Op zaterdag gaan we met een delegatie het parcours verkennen. Twee jaar eerder reden we al eens een BK in Geel en toen was het parcours erg bochtrijk (en eigenlijk BK-onwaardig). Dit jaar zijn er gelukkig wat aanpassingen, waardoor het af en toe ook eens gewoon rechtdoor gaat en het centrum iets meer ontweken wordt. Een toertje is 15km, in totaal moeten we net geen 120km afleggen. De verkenning leert ons dat het parcours zelf weinig selectief is, maar dat de weersomstandigheden en de wind een groot aandeel in het koersverloop zullen hebben. Dat boezemt weinig angst in, windkoersen hebben we nu de laatste maand al wel voldoende tussen de kiezen gekregen.
Na de verkenning gaan we naar het hotel en niet veel later rukt de kok aan met bergen pasta, wit brood, confituur, fruit,... Het is een gezellige boel aan de tafel, wat uiteraard het beste doet hopen voor de samenwerking morgen.
Na het eten hebben we tactische bespreking en worden plannetjes gemaakt. The bottom line is vooral dat we niet achter de feiten mogen aanhollen. In iedere ontsnapping moet er iemand mee van Kontich, want onze ploegleider is zeker dat het geen massasprint zal worden. Annelies is kopvrouw, zij maakt kans op het podium.
'S morgens ontbijten we om 5uur, daarna pakken we alles in om tegen 6u45 op de rennersparking aan te komen. We gaan gezamelijk het startblad tekenen en verheugen ons over het feit dat het nog steeds droog is.
De start wordt gegeven en ik ben vooral bezig met me naar voor te werken. Ondertussen is Annelies erg bedreven en schuift ze mee met een belangrijke ontsnapping. Ik ben ondertussen ook vooraan geraakt en stop af. Toch worden ze terug gegrepen.
Niet veel later gaat Brulee, De Vuyst reageert attent. Ik twijfel ook niet en spring erachter. Als Latoya de benen stilhoudt trek ik door, want dit is veelbelovend. Inderdaad, niet veel later zijn we met zes vertrokken (met ook Lodewijcks, Van Doorselaer en De Roover).
Annelies VD hangt achteraan en 'mag niet meewerken'. Dat maakt vijf werkers en één sleper. Onze voorsprong schommelt voortdurend tussen 30" en 1'15 waardoor we voortdurend aan de bak moeten, in een wind die er alles aan doet om de krachten uit de benen te zuigen. Het wordt al snel duidelijk dat ik deze ochtend al niet met mijn goeie benen vertrokken ben :(.
Het is ondertussen ook gaan regenen, wat maakt dat sommige bochten er spekglad bijliggen. Bijgevolg is het voorzichtig de bocht in draaien om vervolgens de gaspedaal vol in te duwen. Ik besef dat ik niet te vaak achter Sofie mag zitten, aangezien ze haar bochten echt bijna stilstaand neemt en nadien met het optrekken moordend te werk gaat. We blijven met vijf (+1) mooi ronddraaien, tot de neutrale motor ons toeroept dat er een groepje van zes op komst is. Wanneer ze aansluiten ben ik maar al te blij dat Annelies mee is. Yes, twee SVK'ers in de kop!
Ondertussen zijn er drie Vlaanderen- en evenveel Lotto-rensters aanwezig. Het is duidelijk dat de profs het werk mogen opknappen. Ik nestel me achteraan, lekker uit de wind.
Jammer genoeg komt een ronde later een grote groep van 11 aansluiten met nog eens wat Lotto's, Vlaanderen's, De Vocht, Kleo's en Arys, en wat Sengers'. Ai,dat zie ik niet graag gebeuren! Dit is te veel volk voor een kopgroep en niet veel later begint de demmarage-caroussel. Hier word ik langzaam gesloopt en moet ik harken. Er werkt zich een viertlal los, dat later om de titel zal strijden. Wanneer ik een bocht verkeerd uitglij en ik denk achteraan plat te lopen, is er een gaatje geslagen dat ik niet meer zal toekrijgen.
Met nog twee ronden te gaan laat ik me opslorpen door het peloton. Hier wordt deze erg traag gereden en in de hagelbuien zorgt het ervoor dat ik geweldig kou begin te krijgen. Uiteindelijk draaien we dan toch de laatste ronde in en gaan we met het peloton spurten voor een 23e plaats. Ik laat het aan me voorbij gaan, ik heb mijn koers al gereden. En gelukkig maar, want in de laatste bocht gaan ze tegen de vlakte met een heupbreuk en sleuelbeenbreuk tot gevolg.
Enerzijds ben ik blij dat ik in de juiste ontsnapping zat, anderzijds is het erg jammer en schaamtelijk dat ik na 85km uit de kop heb moeten lossen. Achteraf gezien, met de slechte benen die ik had, heb ik er toch het beste uit gehaald. Als ik nu nog wat ervaring opdoe, zit er misschien meer in. Al is het koersen in de ochtendgloren toch echt niets voor mij!
D'Hoore wint, dankzij Polspoel. Annelies rijdt een sterke wedstrijd, maar kon de aansluiting bij die vier net niet meer maken en wordt 13e.
28-06-2012, 20:26 geschreven door elke
17-06-2012
Raboster Zeeuwse Eilanden
De eerste rittenkoers van het seizoen: een 2.2 UCI waaierkoers. Vorig jaar heb ik kunnen uitrijden en eindigde ik ergens 95e (op tientallen minuten). Het doel is natuurlijk om dit jaar beter te doen.
Proloog
Donderdagavond start met een proloog van 5km door het stadje Middelburg. Het wordt de eerste keer dat ik met mijn tijdritbeest kan koersen en dat geeft wel goesting. Om hem echt feilloos in bedwang te kunnen houden, heb ik er nog te weinig mee kunnen trainen. Ik hoop vurig dat de investering in die fiets niet nutteloos zal blijken. Aan de andere kant heb ik nog geen intervaltrainingen mogen doen (tot nu steeds duur en spurtjes), en een proloog is één lang interval. Veel twijfels maken me zenuwachtig, ik ben bloednerveus! De verkenning gaat goed. Het is redelijk bochtrijk, maar meestal breed genoeg. Het middenstuk is het lastigste met de wind op de snoet.
Voor me start een prof, geen kans dus om haar in het vizier te krijgen. Achter me start een AA-drink prof (Brand dacht ik), veel kans dat zij mij zal inhalen... Ik kruip het startpodium op en ben klaar om alles te geven. 5,4,3,2,GO! Spurten en zo snel mogelijk die beugel in. Het eerste stuk gaat goed. Nico roept de perfecte dingen, zegt me de lijnen die ik moet rijden, ik word iedere seconde gecoacht. Ideaal voor mij. De bocht naar links gaat goed, maar de volgende bocht neem ik volledig verkeerd, remmen, bijsturen, vloeken en terug optrekken. Auw, nu begint het toch pijn te doen, en ik ben nog maar net vertrokken... De volgende bocht neem ik wat rustiger en kom ik perfect door. Het vertrouwen is er terug, maar de volgende bocht kom ik te breed uit en moet ik het fietspad op. Dju toch, verder staat nadar, dus ik moet eraf springen. Dat verloopt gelukkig allemaal prima. Het lastige stuk is nu bezig en ik draai echt vierkant. Mijn tellertje toont 39, het moet harder! Gelukkig is daar het eerste rond punt in zicht, vanaf het tweede is het wind mee. De laatste kilometer loopt wat bergop en in de laatste lijn is het echt sterven. Na de meet moet ik blijven staan, ik weet niet meer wat boven-onder-links of rechts is. Mijn keel, longen, borstkast,... alles brandt! Bij de ploegcamion duurt het nog even voor ik terug bij mijn positieven ben. 7'07 is het verdict, of 42 gemiddeld. Mja, niet superslecht, maar met ik ben met een 110e plaats niet tevreden. Misschien moet ik die tijdritmachine nog gewoon worden, of moet ik eerst wat intervallen mogen trainen, of als ik mijn bocht niet verkeerd neem...
Slappendel wint met 6'21".
Rit 2: Middelburg-Vlissingen 105km
We zijn hypergemotiveerd en staan met de ploeg helemaal vooraan bij de start. In de neutrale start verlies ik echter iedere bocht plaatsen, mijn achterwiel zwalpt. Ik ben toch niet plat aan het rijden zeker? Na de officiële start hang ik al achteraan, pff. Eens de koers op gang geschoten probeer ik plaatsen te winnen, maar ik blijf zwalpen. In een bocht naar links is een put met water in. Ik twijfel nog een fractie van een seconde: er toch maar rond? Of plaatsen winnen? Ik kies voor het laatste. Bang! Plat natuurlijk. We hebben auto 23, koers over :(.
Ik krijg een nieuw wiel en spurt tegen beter weten in naar de auto. Eerst mag ik er niet achter hangen van de jury, maar na wat discussiëren stemt hij in. Achter de auto terug naar de wagens. Ik rij op mijn grootste versnelling en wil nog bijschakelen. We rijden loeihard en toch naderen we zeer traag. Eens bij de auto's is het aan mij en ga ik van auto naar auto. Ik win auto's, verlies er weer, win er weer, enz. Sommige zijn vriendelijk en nemen me mee, anderen doen er alles aan om het me zo moeilijk mogelijk te maken. Het gaat zo een half uurtje door voor ik eindelijk bij de eerste wagens ben. 44,0 gemiddeld staat er dan op mijn tellertje. Een rond punt en een haakse bocht verder zit ik terug in het peloton. Dit had ik niet meer verwacht! Ik probeer wel op te schuiven, maar als de rest 50 rijdt, kan ik ook niet veel sneller meer. Een 20' later scheurt het en is het redden wat nog te redden valt. Na een half uurtje bikkelen is het achtervolgende peloton gevormd. We rapen stelselmatig rensters op (lek, valpartijen of eraf gewaaid). Plots zie ik rechts een Jayco- rensters staan en wachten er haar wat verder vier op. Dit moet ik in de gaten houden! Niet veel later schiet een sliert ons voorbij en ik spurt in het wiel van de kopvrouw van de jayco's. Allright, lekker peddelen tegen 50. Maar de auto komt helpen en we scheuren in twee stukken. We blijven met 8 over en draaien goed rond. Tot ze plots achter me roepen 'we zijn verkeerd gereden'! De begeleidende motor rijdt verder en wij draaien ons om. Wanneer we terug op het parcours zijn sluit het groepje van daarjuist aan. We zijn nu met een veertigtal en rijden 'rustig' binnen. Ik ben uiteindelijk 122e.
Rit3: Westkapelle-Westkapelle
Een rit over de afsluitdijk en de zeelandbrug en dat met 5 beaufort... De afsluitdijk begint al na 18km, het zal dus een snelle start worden.
De eerste kilometers gaan loeihard, om plaatsen te winnen moet je 55+ rijden. Van een brede baan gaan we naar een polderwegje en dat aan die snelheid is om problemen vragen: Inderdaad, er wordt in de eerste rijen gevallen en het domino-effect zet zich in. Massale valpartij. Rensters liggen verspreid op de weg of in de struiken. Ik heb gelukkig kunnen uitwijken naar een struik, maar het slagveld is onoverzichtelijk groot. Sanne blijft liggen en het ziet er niet goed uit. De koers wordt stilgelegd zodat iedereen geholpen kan worden. Een kwartier later wordt een tweede geneutraliseerde start gegeven, maar de goesting is weg. Niet veel later scheurt het al overal en op de afsluitdijk wordt er schifting gemaakt. We zijn met een groepje dat goed doorrijdt en we zitten tussen de auto's, alles kan dus nog. Maar... we worden verkeerd gestuurd, weeral! Omdraaien, inklikken en weer weg. De groep is nu te groot en er wordt te veel geprofiteerd en te weinig gereden. ik maak er een training van en doe zo veel kop als mogelijk. We rijden met een achttal rond, er hangen er 20 in het wiel. Voor de plaatselijke ronde komt de jury zeggen dat we uit wedstrijd genomen zullen worden. Ik besluit na het oprijden van de dijk door te trekken en ben alleen tegen de wind in aan het beuken. Net voor we van de dijk gaan komen er twee aansluiten. Ik begin te vroeg aan de spurt en wordt nog voorbij gestoken. Echter tevergeefs, want we worden niet geklasseerd.
DNF dus.
Zes dames zijn afgevoerd. Eén iemand is waarschijnlijk blijvend verlamd :(
17-06-2012, 11:56 geschreven door elke
Proloog: sterven!
17-06-2012, 10:54 geschreven door elke
14-06-2012
Raboster: volg live!
Nederlanders weten hoe ze een sport kunnen opwaarderen. vrouwenwielrennen is bij de noorderburen een volwaardige discipline, en wordt niet zoals in ons land stiefmoederlijk behandeld. UCI-koersen kan je er live volgen. Zo ook de Raboster driedaagse: check www.sterze.nl/live
Vandaag rijden we de proloog: 5km in Middelburg. Vorig jaar een lastige omloop toch, met wat bochten en een passage met wind op kop mangs de haven. Vrijdag staat de eerste waaierrit op het programma van 105km. Zaterdag telt de afsluitende rit 131km, met o.a. een passage langs de zeelandbrug.
14-06-2012, 10:50 geschreven door elke
Belsele koers
De dagen vliegen voorbij (werken en trainen), en tijd vinden voor een verslagje te maken blijkt niet altijd makkelijk, waarvoor mijn excuses.
Belsele is ieder jaar een makkelijke koers op een wat vervelend, weinig selectief en smal parcours. Het is een van de weinige koersen waar ik meestal genoeg over heb om iets te ondernemen, maar nooit echt voorbij de kop van het peloton geraak. Dit jaar is het parcours veranderd. Bij de verkenning valt vooral op hoe smal het overal is en hoe snel de bochten elkaar opvallen. En o ja, er staat veel wind! Zaak dus om vooraan te rijden en hopelijk in de goeie ontsnapping te zitten. 79 starters voor 80km.
Bij de start sta ik ergens op de vijfde, zesde rij. Na de start ben ik meteen bezig met opschuiven en plaatsen winnen, niet makkelijk met al die bochten. daarnaast hebben Topsport Vlaanderen en Sengers er zin in en trekken ze van bij de start stevig door. Het stokt niet, ze zullen blijven gas geven tot ze weg geraken, als generale repetitie voor het BK. Ik wil erbij zijn! Bij de eerste doortocht zit ik zevende of achtste, ideaal dus. Maar het hele peloton wil blijkbaar in de ontsnapping zitten en het is een waar gevecht vooraan. Ik kan me niet blijven handhaven. Na een drietal ronden raakt een groepje weg en zijn er nog slechts 43 rensters in koers. Wat een slachting!
Sengers en Topsport zet het blok erop en op dit smalle bochtrijke parcours kan je daar niets aan doen, gewoon ondergaan. Ik besluit dan maar om me te sparen en pas de laatste ronde nog eens iets te ondernemen. Het tempo daalt en recupereren is nu mogelijk. Het peloton blijft op 1'15 tot 1' 30 hangen, vooral omdat topsport dan toch begint te rijden (waarom? druk zetten op de medevluchters?).
Mijn koers stopt echter nogal abrupt. In de bochten liggen vaak stenen van het formaat 'spoorwegkiezel'. Iedere ronde twijfel ik om erover te rijden om het vervolgens toch te doen. Het blijkt één keer te veel: ik rij erover en er volgt een knal. Mijn achterband staat meteen op de velg en ik heb veel moeite om me recht te houden. Plat en bezemwagen in :(.
Foto Patricia Cristens
14-06-2012, 10:43 geschreven door elke
04-06-2012
Trainingsweekend Ardennen
Dit weekend geen koers, maar klimkilometers maken in de Ardennen. Zaterdag reden we de La Chouffe Classic (160km) met behoorlijk wat hoogtemeters. Zondag viel jammer genoeg in het water, waardoor we maar 2u30 hebben kunnen trainen. Aan de andere kant, het was genoeg ook want erg veel zat er niet meer op.
Nu nog een week stevig trainen en zaterdag koers in Belsele.
04-06-2012, 10:18 geschreven door elke
29-05-2012
Aalburg, waaierkes trekken
Eerste UCI-koers voor me en meteen bij onze noorderburen. Ik heb er wel wat schrik voor, want die Hollanders weten hoe ze een koers in waaiers moeten trekken en ik vrees dat ik nog wat power en weerstand te kort kom na nog geen 3maanden trainen... De koers heet 'de 7 dorpenomloop', heeft een 1.2 statuut en is onderdeel van de Topcompetitie in Nederland. Uiteraard staan er veel profs aan de start en de ploegen Rabobank, AAdrink, Australie en Skil zullen er waarschijnlijk eens goed mee gaan rammelen.
121km koers onderverdeeld in drie toertjes van net geen 30km en 3 van 11km. Een polderkoers, die naam waardig met wind zoals die alleen in Nederland kan waaien. Vermoedelijk zal de helft al na de eerste doorkomst mogen gaan douchen.
We gaan de 'presentatielijst' tekenen en gaan ons vervolgens opwarmen. Maar daar komt al snel een einde aan. We komen aan de meet en er staan al drie rijen dames ongeduldig te wachten. Meer dan een half uur op voorhand, djeez. Maar goed, aangezien de eerste kilometers hier gaan bepalen of je kans maakt uit te rijden of niet, volgen we gedwee. Een half uurtje kletsen dan maar.
De geneutraliseerde start wordt gegeven en ik laat me redelijk idioot wegdrummen, dit kon ik vorig jaar precies toch veel beter :(. Van de derde lijn verzeil ik ergens halverwege bij de officiële start. Dan volgt het opschuiven om te redden wat nog te redden valt. Het duurt vijf minuten voordat Rabobank en AAdrink zich organiseren en hupla het spel zit op de wagen. Er wordt ver-schrik-ke-lijk hard gereden en ik weet niet waar ik het heb. Het is vechten op het randje om eraan te blijven haken en anticiperen op gaten die gaan komen. Opschuiven, met de kop in de wind. Soms op je adem trappen en eventjes beschutting zoeken om vervolgens jezelf weer op te peppen om terug op te schuiven. Eigenlijk draait koersen om mentale weerbaarheid... Na 20 minuten hebben we 42gemiddeld (met neutrale start en een orkaan op onze neus). Het is zo heet, dat ik denk dat ik ga ontploffen. Tijd om te drinken is er helemaal niet en voorbijrazende auto's laten ons stofhappen.
Na een halfuurtje is een kopgroep van 29 gevormd en wordt de achtervolgende groep ook stilaan een peloton. Oef, er belooft rust te komen! Ik heb nu nood aan 40 minuten recup, veel drank en een geleke. We komen door op 1 minuut. Na een uurtje wedstrijd begin ik er door te komen en doe ik wat kopwerk mee in de hoop dat er toch een waaier ontstaat. Maar dit gebeurt niet. Stelselmatig verliezen we meer terrein tot we de laatste ronde ingaan met 5 minuten achterstand. Ik ben ondertussen piepedood, verkoold of toch op zijn minst verdampt. Mijn hoofd doet geweldig veel zeer, alsof het gaat openbarsten en ook mijn voeten staan precies in brand. Drinken is alles wat ik kan doen, en tevreden zijn met uitrijden.
Ik kom als bijna laatste van het peloton over de eindstreep, Van Vleuten wint opnieuw (na gisteren).
De volgende dag heb ik alle symptomen van een 'zonneslag', maar ik ben dik tevreden dat ik heb kunnen uitrijden!
29-05-2012, 22:03 geschreven door elke
27-05-2012
Aalburg (Krist Vanmelle)
27-05-2012, 20:48 geschreven door elke
21-05-2012
Breendonk: bevestiging
Vorig weekend gaf de eerste koers me 'goeie moral'. Hopelijk kan Breendonk dit bevestigen!
Koers voor 93 km, met 86 rensters. Een vlak parcours met veel rechte stukken en een stuk smallere weg waar de wind eerder in het nadeel staat. Doel was vandaag om me deftig in het peloton te handhaven.
De eerste ronde schuif ik op tot ik in tweede stelling de doortocht maak. We zijn met vier SVK'ers en we laten het gat vallen voor Sabrina die op zoek gaat naar de ontsnapte Amy. De volgende ronde stoppen we af, tot plots Gilke vertrekt. Ik spurt naar haar wiel en aangezien we al een mooi gat hebben pak ik meteen over. Het peloton laat echter niet begaan (en achteraf gezien maar goed want het was nog lang). Een ronde later is ook de kop gegrepen. Ontsnappingspogingen zijn legio. Enkelen houden een paar ronden stand, maar het peloton, met een zeer bedrijvige Johansson vat iedereen steeds opnieuw bij de kraag. Met nog vijf ronden te gaan heb ik nog eens zin iets te ondernemen. Emma valt aan, uiteraard zit meteen het hele peloton in haar wiel. Ze doet nog een poging, idem. Ze zet zich gefrustreerd op kant en ik trek door. Er volgen enkelen, maar we worden al snel gegrepen. Tijd om door te trekken wanneer het peloton net komt aansluiten. En het lukt: ik ben weg. Ik kijk achter me en zie een stomp peloton. Maar het duurt niet lang of ik moet al kleiner schakelen, en nog eens... Oef, toch wel wat wind vandaag... Als er nu een groepje komt maak ik nog kans, anders hou ik dit niet lang meer (hier is duidelijk nog werk aan). Maar mijn gebeden worden gehoord en er komen drie rensters in de achtervolging. Elien komt als eerste voorbij gestoven en ik moet echt alles geven om in haar wiel te geraken. Ik neem op flauwe wijze over en trek verontschuldigend een pijnlijke grimas. Wanneer de andere twee komen aansluiten zit er bij mij echt niets meer op. Als ik een halve ronde kan recupereren zal ik er wel door zijn, maar door mijn gesleep en gebekkentrek stok de samenwerking en we houden het net geen ronde uit. Dat was eens keihard met de neus op de feiten gedrukt worden. Ik zit nog niet op het niveau van het einde van vorig seizoen (ook niet verwonderlijk natuurlijk).
De volgende ronden zit er niets anders op dan braaf in het peloton blijven. De onoverzichtelijk, rommelige spurt laat ik aan me voorbijgaan. Ik kom bij de laatsten over de meet en word 51e.
Volgend weekend een UCI-koers in Nederland door de polders. Dit zal vermoedelijk nog wat te hoog gegrepen zijn.
21-05-2012, 14:27 geschreven door elke
20-05-2012
Breendonk (Daniel Bonroy)
20-05-2012, 21:26 geschreven door elke
15-05-2012
Snaaskerke (Krist Vanmelle)
15-05-2012, 20:12 geschreven door elke
Snaaskerke (Peter Schepens)
15-05-2012, 20:07 geschreven door elke
Snaaskerke
Snaaskerke, de eerste koers van het seizoen! Er stonden 10 ronden van 9,5km op het menu, grotendeels op smalle polderwegen. Zoals steeds in het West-Vlaamse polderland, is ook vandaag de wind van de partij. We starten met 97 rensters. Iedere ronde zijn er premies voor 40euro, dat belooft een koers te worden die nooit stilvalt.
De eerste ronde ben ik om de een of andere reden diep onder de indruk. Ik raak precies niet 100% gefocust op de kleine (belangrijke) dingen, zoals gedoseerd remmen, snelheid uit de bocht nemen,... Het optrekken en volgen gaan gelukkig wel goed, maar die kleine details maken dat ik in de tweede ronde in het laatste kwart van het peloton verzeil. Nu volgen verschillende ontsnappingspogingen elkaar op en scheurt het langs alle kanten. Ik zie het gebeuren en zet me recht om de gaten te dichten, maar zit te ver en moet te veel slalommen. Het kaf wordt van het koren gescheiden, tot u spreekt het kaf... Samen met Anja Buysse doen we een ultieme poging, maar we moeten de strijd al snel staken. Achter ons komt een groepje van 15 aangedenderd en ik vind er mijn plaatsje. Het is nu drie ronden lang recupereren geblazen. Uit het peloton waaien geleidelijk meer rensters. Geen goed teken, vooraan blijft de gas openstaan! Maar de eerste groep is te groot om samen te werken (20tal) en te klein om echt te blijven beuken. Na drie ronden kunnen we de aansluiting maken. Oef, tijd om te eten en te drinken want in die windkoersen is dat absoluut geen sinecure.
De volgende ronden zitten we heel vaak op het lint. Enkel de drie centimeter naast de rand van de weg interesseert ons. Stenen, putten,... deert ons niet, zo veel mogelijk van de jetstream van de voorgangster profiteren is het enige wat telt.
De laatste ronden gaan we in met een 40tal overblijvers. In de voorlaatste ronde schuif ik op tot plaats 10, om de laatste ronde bij de eersten de polder in te draaien. Ik wil nog wel iets proberen en als dat niet lukt, kan ik misschien nog nuttig zijn voor Annelies. Een halve ronde van het einde gaat Hoffmann, er reageert iemand, twee anderen volgen en ik zit in hun wiel. Zij staken de poging. Ik zie rechts nog net een gaatje en ga ervandoor (al zat er toch niet veel dash meer op). We zijn los met twee, maar mijn gezellin heeft het niet door of pokert graag. Een derde komt aansluiten en we organiseren ons, maar het peloton laat niet begaan. Terug gegrepen valt het stil, ik rij 27km/u op kop, de wind houdt de rest in bedwang, niemand voelt een drang over te nemen. Plots kiest er iemand het hazepad. Annelies en ik kijken twijfelend naar elkaar. Achteraf gezien jammer, want zij kan alleen het peloton voorblijven en wint.
Ik draai de laatste bocht in als 10e en kom over de meet als 27e. Het vet was van de soep, de spurt was eerder sterven.
Leuke koers en zalig om met een goed gevoel je eerste koers te kunnen afsluiten.
15-05-2012, 20:06 geschreven door elke
05-05-2012
start competitie!
Ik kan echt niet meer wachten, dus ik start een week vroeger met competitie. We zullen wel zien waar het schip strandt, maar de goesting is te groot om aan de kant te blijven staan. Start in Snaaskerke, een polderkoers waar ik vorig jaar zeer slechte benen had (en uiteindelijk 25e werd).
Deze week en volgende week is het trainen nog prioritair (explosiviteit - intensief), dus als ik in Snaaskerke en Breendonk kan uitrijden, ben ik dik tevreden!
05-05-2012, 17:42 geschreven door elke
30-04-2012
Stage Mallorca
De donderdag voor ons vertrek ben ik nog snel langs de dokter gegaan. Ik had weer een week koorts en voelde me moe. Met andere woorden, dit leek weer verdacht veel op de longontsteking van januari/februari en dus geen risico's deze keer! En inderdaad, ik kwam weer met 10 dagen stevige antibiotica thuis. Gelukkig had ik nu wel op tijd de juiste medicatie en ik kreeg groen licht om te trainen (zonder te forceren). Oef!
Zaterdag afreis, zondag fietsje ineen zetten en een eerste tochtje maken. We waren al meteen erg gecharmeerd van het mooie, groene Mallorca. Zalige wegen, hoffelijke chauffeurs, mooie omgeving, zonnetje,... Het eiland heeft alles: 'vlakke' wegen, golvend en gebergte, haarspeldbochten incluis.
Alles bij elkaar reden we een 26uurtjes. Ook de eerste spurttrainingen zijn een feit - slik, ik ben echt nog een strijkijzer!
Het PK in Wiekevorst heb ik niet gereden, ik lag pas om 2u in mijn bedje.
30-04-2012, 09:44 geschreven door elke
Het mooie Mallorca
30-04-2012, 09:32 geschreven door elke
17-04-2012
Een maandje verder
We zijn nu een maand verder, in de tweede rustweek dus.
Het is fijn te voelen dat ik duidelijk vorderingen heb gemaakt. Qua snelheid, maar nog het meeste qua kracht. Bergop voel ik dat ik terug macht heb en dat maakt ieder heuveltje net dat tikje makkelijker verteerbaar. Stilaan worden de trainingen ook wat intensiever: TD en spurtjes komen in het schema te staan (ein-de-lijk). Het wordt ook wel de moment, midden mei zal er snel zijn!
Ondertussen valt het me moeilijk, het wachten. Ik wel zo graag terug een rugnummer opspelden...
Zaterdag zitten we voor een weekje in Mallorca. Dat worden kilometertjes vreten in het zonnetje en in de namiddag genieten van zon, zee en strand. Ik kijk er echt geweldig naar uit!
17-04-2012, 20:13 geschreven door elke
Einde Carrière - 2014 was mijn laatste seizoen
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Uitslagen 2014
Omloop het Nieuwsblad 1.2 UCI: DNF/176
GP Samyn 1.2 UCI: 97/152
Omloop Hageland 1.2 UCI: DNF/168
Oostduinkerke: 23/78
Honnelles: DNF/49
Waregem: 57/89
Gent-Wevelgem 1.2 UCI: 53/169
GP Dottignies 1.2 UCI: DNF/176
PK ITT: 2e
GPCerami: 20?/57
Dottignies: 9/55
ITT Borsele topcompetitie: 48/59
Dwars door de Westhoek LCC 1.1 UCI: 112/177
Boortmeerbeek PK: val/77
GP Maarten Wijnants 1.2 UCI: 52/115
Hillegem: 18/72
Begijnendijk: 23/53
Gooik-Geraardsbergen-Gooik 1.1 UCI: DNF/104
Le Bizet: 22/42
Herselt: 24/61
Erembodegem: 31/62
Oudenaarde: 21/46
Nijlen 1.2 UCI: 74/123
S'Gravenwezel: 36/85
Schellebelle: 32/67
BK: 36/115
Watervliet: 43/57
Moerzeke: 40/74
Arendonk: 13/76
BeNe Tour UCI 2.2: 68/137 - Rit1:89 - Rit2A:73 - Rit2B:70
Strijpen: 29/58
Bambrugge: 28/79
Lierde: 33/64
Haaltert: 35/67
Erondegem: DNF/152
Oostkamp: 24/42
Dudzele: 41/56
Heusden: 58/89
Massemen: 40/71
De Klinge: 42/63
Puivelde: 38/71
Oedelem: 38/50
Bever: 2/32
Ledegem: 33/53
Nederhasselt: pech/62
Emptinne: 7/22
Erwetegem: 26/49
Hulste: 42/71
Naast: 31/54
Lotto Belisol Belgium Tour 2.2 UCI: DNF/96
ITT 56 - Honnelles 73 - TTT 13e - Halle 76 - Geraardsbergen DNF