Opnieuw een manche van het Kampioenschap van Vlaanderen. Dat betekent een hogere inzet, meer schoon volk en langere koersen (110 km vandaag). We krijgen in een moordende hitte eerst 52km rit in lijn en nadien plaatselijke rondjes.
Van vorig jaar herinner ik me alleen nog de passage over het circuit en de chaos (en het sterven) erna en daarnaast ook de makkelijke plaatselijke toertjes. Het was toen mijn eerste koers met een stuk rit in lijn, ik weet nog hoeveel concentratie dat toen van me vroeg. Dit jaar gelukkig geen circuit, we rijden er mooi langs.
Ik start achteraan maar begin dan toch aan mijn inhaalrace. Er is er al een Vlaanderen-renster vanonder gemuisd. Een beetje later spring ik erachter. In 'al mijn geweld' neem ik de rare bocht nogal onorthodox en moet me terug op gang trekken, gelukkig heb ik nog enkele metertjes. Niet veel later sluit het peloton bij me aan en ik bij de koploopster. Gemiste kans. Ik nestel me terug in het peloton en probeer me wat vooraan te handhaven. Ik zie Lilianne opschuiven. Aan haar manier van doen weet ik dat ze zal aanvallen. Ik zet me in haar wiel en laat haar het drumwerk voor haar rekening nemen. Inderdaad, eens vooraan zet ze aan. Peanuts voor mij natuurlijk, ik schuif gewoon mee in haar wiel. En ja we zijn vertrokken. We rijden nu langs het Albertkanaal. De weg buigt af en nu volgt wat draaien en keren en wat bergopjes. Op het vlakke gaat het goed, bergop zou het krachtiger mogen. We draaien goed rond, het is ook nodig, zeker met de wind.
Later komen er twee grote kanonnen aansluiten, Daams en Brulée rijden het gat op ons dicht. We hebben nu 45" en zowel ik als Lilianne hebben het moeilijk om mee kop te doen. Op het eerstvolgende 'stevige' klimmetje moeten we er af. Niets aan te doen, dat is een niveau te hoog. We lossen elkaar al snel terug af. De kop is voorgoed weg, maar we proberen nog wat uit de greep van het peloton te blijven. We zitten nu in een erg smal deel en vermoedelijk smijt Redsun en Vlaanderen er in het peloton de rem op. We nemen terug meer afstand op de groep, misschien halen we de eerste doortocht nog...
Maar rond km 40 ongeveer passeert ons een lang lint. Verbeke sleurt met alle macht aan het peloton en het is alle hens aan dek. Ze probeert de andere twee nog in te rekenen, maar moet dan toch haar inspanning staken (er komt ook maar weinig hulp). Het peloton valt stil en gelosten kunnen terug aansluiten. Ik ben vanaf nu vooral bezig met drinken scoren en mijn gelegenheidsverzorger Wim spotten (veel volk langs de kant). Pas na twee plaatselijke rondjes zie ik hem staan en kan ik de verlossende bidon grijpen. Mijn hoofd bonkt, ik kan me maar moeilijk concentreren en ben eigenlijk nog maar weinig met de koers bezig. Ik hoor Geert wel roepen dat ik moet opschuiven, maar ik ben één en al passiviteit. Pas twee ronden voor het einde kom ik er weer wat door. Ik besluit de koers in de staart van de groep.
Latoya Brulée, die er me schandelijk op het eerste en beste bergje droogjes en zonder te versnellen afreed, wint de koers. Ik ben 61e.
Edit. Uit het wedstrijdverslag lees ik nu dat niet Daams maar Vekemans de Vlaanderen-renster was.
27-06-2010, 00:00 geschreven door elke
21-06-2010
Passendale (www.ticapictures.be)
21-06-2010, 22:28 geschreven door elke
Passendale (14e) en Colfontaine (21e)
Stevig weekendje met Passendale voor het kampioenschap van Vlaanderen en Colfontaine.
Passendale Dit is onderdeel van de wielertrofee (KvV). Het parcours is identiek aan vorig jaar: voor het grote deel mooie brede wegen en een klimmetje dat smal is. Er staat veel wind. Door de concurrentie van de Raboster starten we met slechts 59 in deze toch wel belangrijke koers over 105km. Van in de eerste ronde gaat de jarige Van Looy er vandoor. Er volgen regelmatig pogingen om haar te vergezellen maar niemand krijgt vrijgeleide. Bij het begin van de derde ronde acht ik mijn moment gekomen. Ik krijg er twee mee, maar ze nemen niet meteen over. Ik trek door in de hoop dat ze nu wel overnemen. Wanneer ze dat doen zit ook Rowsell al in ons wiel en haar laten ze nooit rijden. Het peloton volgt. Jammer. Enkele tellen later gaat ploegmaatje Elien er vandoor. Zij raakt weg en kan de aansluiting met de kop maken, er volgt nog een renster. De kop houdt een voorsprong van rond de minuut.
Nu gaan de hemelsluizen open en ik ben echt versteven tot op mijn botten, zo koud! Gelukkig regent het maar 1 ronde en komt de zon al eens piepen. Niet veel later scheurt het in het peloton. Ik schuif op want voel me in staat de aansluiting nog te maken. Maar helaas. Ik zit in zesde positie als ze voor me allemaal de grond op gaan. De bochten liggen er echt spekglad bij. Door het oponthoud mag ik gaan achtervolgen op het peloton. Dit moet erg behoedzaam, in een volgende bocht gaat mijn voorwiel ook zijn eigen gangetje. Gelukkig heb ik de ruimte om rechtdoor te sturen en zo weer grip te krijgen.
Eens terug aangesloten schuif ik op en in de volgende ronde maak ik me op om nog eens een vluchtpoging te ondernemen als iemand van Thompson me voor is. Ik moet naar het grootste verzet om haar wiel te pakken. We nemen goed van elkaar over en hebben al snel een gat. We rijden nu voor de twaalfde plaats. Toch is de wind moordend en we voelen allebei dat de krachten wegvloeien. Met nog drie ronden voor de boeg horen we dat er vier op komst zijn. Ideaal, we wachten hen op. Nu we met zes zijn gaat het overnemen al minder van harte, het draait niet goed rond maar toch halen we de laatste ronde met een geruststellende voorsprong. Deze laatste ronde is echt een tactisch spelletje. Niemand wil nog kop doen en iedereen probeert elkaar per toeval de kop op te dringen. Ik kan me goed achteraan houden. In de laatste kilometer is het surplacen dat het een lieve lust is. Ik zit in vijfde stelling. Wat moet ik nu doen? Het lijkt zo simpel, maar er zijn zoveel momenten om aan te zetten. Een Cancellarake doen? Wachten tot de eerste gaat? Zit ik daarvoor niet te ver? Geert roept me op 200m dat ik moet durven, voor mij het sein er vandoor te gaan. Ik spring naar links van de baan, schakel bij, sterf, schakel nog eens bij... Belmans steekt me vlot voorbij, Beyen kan ik net niet meer afhouden. 3e van ons groepje dus en 14e in totaal. Dat levert me punten op voor het kampioenschap.
Rowsell wint de koers, Elien is knap 2e.
Colfontaine S morgens heb ik last van rug, armen, schouders,... Tijdens de opwarming komen daar nog zere benen bij. Pff, afwachten hoe het in de koers zal zijn... We starten met 32 rensters en drie Duveltjes voor 84km. Het parcours is golvend, maar niet echt superlastig, wel erg bochtrijk. De strook aan de aankomst is het steilst (en pijnlijkste). Het is opletten geblazen want de weg ligt bezaaid met putten en bloembakken. Gelukkig zijn we maar met 30!
De aanvallen volgen elkaar in razend tempo op,toch is Redsun vastbesloten niemand te laten wegrijden. Henrion is erg gretig in haar aanvallen, zij wil winnen, dat is wel duidelijk. In de derde ronde probeer ik weg te raken. Meteen krijg ik de Schotse kampioene mee maar tegen dat haar kopbeurt erop zit, hebben we het peloton al in onze wielen. Op het moment dat ik me aan kant zet gaat Ludivin Henrion er vandoor. Ik heb geen antwoord klaar, de rest ook niet. Iedere ronde bouwt ze haar voorsprong verder uit, ook al laat het peloton niet begaan. Redsun levert uitstekend werk. Onze ploeg toont zich ook erg aanvalslustig. Dat geeft moral! Naar het einde van de wedstrijd vallen we nog maar eens aan, ieder op beurt, maar niemand van ons raakt nog weg, enkel Anja van GKV is nog sterk genoeg. Het peloton spurt voor de derde plaats, ik laat me insluiten en word 21e: net geen krant dus...
21-06-2010, 12:03 geschreven door elke
18-06-2010
Prosperpolder (Tim Carton - Ticapictures.be)
18-06-2010, 18:37 geschreven door elke
17-06-2010
Prosperpolder (Geert Nachtergaele)
17-06-2010, 22:31 geschreven door elke
14-06-2010
Prosperpolder
Op weg naar de EHBO. Foto is van Krist Vanmelle.
14-06-2010, 11:49 geschreven door elke
13-06-2010
Weekend Belsele + Prosperpolder
Dit weekend staat vooraf aangeduid als trainingsweekend. Zowel Belsele als Prosperpolder zijn op zich niet zo moeilijke koersen om uit te rijden, het is alleen moeilijk voor me om vooraan te raken en mee de koers te maken. Ik zal dan maar als doel stellen om eens goed trainen. Mocht ik erin slagen vooraan te komen piepen, dan zal ik de beentjes wel eens strekken.
Belsele: 80km af te leggen met 95 starters op een parcours waar sommige stroken erg smalletjes zijn. Waar de weg dan al eens breed is, wordt deze in twee gesplitst met kegeltjes. Eigenlijk is er weinig te melden, ik kan goed mee. Ik probeer wel vooraan te raken, maar ben nooit succesrijk. In de tweede ronde is er even opschudding wanneer ze in ongeveer 20e stelling op een smalle weg in elkaar haken. Gelukkig gebeurt dit vooraan het peloton en moeten we ons weinig zorgen maken. Volk genoeg die het werkje kan opknappen. In de laatste ronde steek ik nog enkelen voorbij en spurt zo mee met de achterhoede van het peloton. 65e. De vluchtgezelle van Wodecq (de Nieuw Zeelandse Sheridan) soleert in de laatste ronde naar winst.
Prosperpolder: Vorig jaar al was dit een koers met slecht wegdek. Met de vorst van deze winter in het achterhoofd, was ik bang voor de staat dit jaar. Het is slecht, maar niet veel slechter als de vorige editie, alleen is er nog meer steenslag. Vandaag staat er 90km op de agenda met 65 starters. Het doel is hetzelfde als gisteren: uitrijden, opschuiven wanneer mogelijk en als ik vooraan geraak misschien even proberen weg te raken. Ook vandaag gaat het goed, ik heb geen dikke benen van gisteren en rij veel vlotter dan vorig jaar (hoe hard zag ik hier toen af). Er staat wel niet zo veel wind als toen. Halfkoers heb ik al even geluk dat de renster die rechts van me naast de weg sukkelt me niet de grond op kegelt. In de voorlaatste ronde heb ik het dan toch vlaggen. Om nog steeds onverklaarbare reden valt er iemand op twee plaatsen voor me (recht stuk weg, alles op het lint - achterwiel geraakt?). Ik hoop nog tussen de fiets en het slachtoffer door te kunnen slalommen, maar ik val over haar benen. Achter me word ik nageaapt. Zij bloeit hevig en heeft veel zeer. Ik moet echt even bekomen, mijn rechter arm doet veel pijn. De ambulanciers hebben hun werk met de andere ongelukkige. Ik kan na enkele minuten gelukkig weer verder. Met mijn voorpoot op halfstok rij ik naar de hulppost. De fiets komt er nog goed vanaf (alleen krijg ik mijn shifter niet gerecht). Zelf heb ik het meeste last van mijn ringvinger, die kan ik niet bewegen. Al de rest (elleboog, pols, knie, heup) valt heel goed mee: wat dik en geblutst, maar het beperkt me niet. Morgen misschien een RX van de vinger, maar ik ben er heel goed vanaf gekomen!
Dani King zie ik vanuit de EHBO winnen.
13-06-2010, 21:12 geschreven door elke
07-06-2010
Foto Halle-Buizingen (Krist Vanmelle)
07-06-2010, 20:34 geschreven door elke
Halle-Buizingen
De hele ochtend (of toch wanneer ik wakker ben) staan de hemelsluizen open. Het kan me uitzonderlijk niet deren, ik heb echt goesting in de koers. Gelukkig is het meeste water toch uit de hemel gevallen tegen dat de koers start. We zullen nog een keer een serieuze plensbui over ons heen krijgen, kort maar krachtig.
Het is een mooi golvend parcours, veel vlak zit er niet in. We beginnen met een lange maar zeer geleidelijke klim. Hier is het iedere ronde opnieuw sprinten. En dan krijgen we nog twee steilere en korte strookjes onder de wielen. De finish ligt boven dat laatste strookje. De wegen zijn meestal breed genoeg (twee steenwegen worden afgesloten! voor een gewone vrouwenkoers is dit ongezien). Het enig vervelende is de staat van het wegdek, dat is op sommige plaatsen erbarmelijk en vraagt wel wat concentratie.
We worden op gang geschoten voor 98km of 14 * 7km. Afgezien van de eerste en de laatste ronde is er iedere keer een premie van minimum 20 euro te verdienen aan de meet, soms loop die op tot 40 euro. Astronomische bedragen in de vrouwenkoersen. Dit zorgt voor heel wat animo telkens we naar de streep toe trekken, het is steeds bergop sprinten om het peloton te houden. Zo ook in de tweede ronde. Samen met ploegmaatje Patricia schuif ik op, ze valt aan en ik nestel me in derde positie. Voor de streep wordt ze echter gegrepen. Maar zo zit ik wel ideaal voor de premiespurt. Heel duidelijk moet ik daar mijn meerdere erkennen. Er komt me een vijftal voorbij. Even hoop ik nog dat we na deze schermutseling vertrokken zijn, maar helaas. Dat was meteen het hoogtepunt van mijn koers. Het is broeierig en de lucht bevat te weinig zuurstof. Ik krijg het ronde na ronde lastiger. Daarbij begint mijn onderrug nu echt wel op te spelen. Macht zetten wordt pijnlijk. Ik zit te hopen op regen en op een definitieve vlucht zodat het peloton rust kent. Ik krijg het allebei op hetzelfde moment. Een stortbui van jewelste luidt de definitieve ontsnapping in. Nu gaat het jagende pelotonnetje te snel voor me en ik moet lossen. Ik blijf nog een ronde hangen op een tweehonderd meter, maar ik krijg het gat niet meer gedicht. Vier ronden voor het einde zit mijn koers erop. Ik word daarmee nog 30e.
De Zwitserse kampioene wint de koers.
07-06-2010, 13:02 geschreven door elke
04-06-2010
NTT Montenaken
Door alle drukte een laattijdig verslag van de testtijdrit in Montenaken.
Een testtijdrit is beperkt in het aantal deelnemers, bij de dames-elite kunnen er maximaal 15 starten. Er is er nog eentje in extremis afgevallen, waardoor we met 14 zijn om elkaar te bekampen. Ik start, als groentje, als eerste. We moeten twee ronden afleggen op een heuvelachtig parcours, klievend door de stormwind (althans zo voelt het voor mij).
Na een rampzalig gevoel op het BK is het bang afwachten of de benen vandaag wel kracht en goesting hebben. We laden kort na de middag alles in en op de teamauto (tijdritfiets, reservefiets, reservewielen, rollen enz) en vertrekken richting Limburg. Daar aangekomen begint de verkenning (amai, zwaar!) en de opwarming (pff, heet!). Eerst starten de dames jeugd en mijn ploegmaatje pakt bij de juniores de zege. Knappe prestatie alweer!
Iets later is het dan aan mij. Ik ben nooit zenuwachtig voor een koers (hoogstens bang om te vallen), maar nu is het toch stressen! Er zit telkens een minuut tussen en ik hoop echt dat ze me niet voorbij komen steken. Dat zou ik een echte afgang vinden. Daarnaast zou ik ook liefst niet op het laatste stekje terecht komen. Het is wat koffiedik kijken, ik ken mijn mogelijkheden nog niet, en al zeker niet tegen de Belgische toppers...
5, 4, 3, 2, 1, go! We zijn vertrokken voor een half uurtje sterven. De start is meteen in stijgende lijn. Het duurt niet lang of het loopt ook vandaag weer vierkant. Normaal kan ik me naar de top toe relanceren en over de top heen snelheid maken. Nu moet ik me neerploffen en bekomen. Dit herhaalt zich iedere strook bergop en is verschrikkelijk frustrerend (ik kan beter, maar het komt er niet uit). Regelmatig worden er vanuit de auto aanwijzingen geroepen en wordt het me duidelijk dat ik mijn lijnen erbarmelijk uitzet. Hier moet ik toch nog serieus op oefenen. Aan de aankomst heb ik al een dozijn keer gezworen nooit nog te tijdrijden, de aanmoedigingen kunnen dit niet verhelpen. Maar ik ben nu halfweg. En nog niet ingelopen. Komaan, nog een kwartiertje afzien... Het nadeel is dat je weet wat er komt, het voordeel dat je kan denken 'dit is de laatste keer dat ik deze strook moet doen'. Het landschap is stevig, maar de wind op die open vlaktes is echt moordend. In de laatste ronde snij ik menig bocht nog eens verkeerd aan. Het vraagt zoveel concentratie, terwijl je gewoon morsdood aan het gaan bent.
Ik sluit de TT af in 31 minuten en een klets, aan 38 km/u gemiddeld en op 3 minuten 17 van winnares Grace Verbeke (42,44km/u !!!). Hiermee eindig ik laatste. Op zich kan ik daarmee wel leven, ik ben vooral erg ontgoocheld omdat ik niet de macht in mijn benen had die ik tot twee weken geleden wel had. Ik kan dat parcours sneller rijden, alleen niet op de moment dat het moet.
Eerst had ik de tijdritfiets afgezworen, maar stilaan komt de twijfel terug...
04-06-2010, 18:17 geschreven door elke
Einde Carrière - 2014 was mijn laatste seizoen
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Uitslagen 2014
Omloop het Nieuwsblad 1.2 UCI: DNF/176
GP Samyn 1.2 UCI: 97/152
Omloop Hageland 1.2 UCI: DNF/168
Oostduinkerke: 23/78
Honnelles: DNF/49
Waregem: 57/89
Gent-Wevelgem 1.2 UCI: 53/169
GP Dottignies 1.2 UCI: DNF/176
PK ITT: 2e
GPCerami: 20?/57
Dottignies: 9/55
ITT Borsele topcompetitie: 48/59
Dwars door de Westhoek LCC 1.1 UCI: 112/177
Boortmeerbeek PK: val/77
GP Maarten Wijnants 1.2 UCI: 52/115
Hillegem: 18/72
Begijnendijk: 23/53
Gooik-Geraardsbergen-Gooik 1.1 UCI: DNF/104
Le Bizet: 22/42
Herselt: 24/61
Erembodegem: 31/62
Oudenaarde: 21/46
Nijlen 1.2 UCI: 74/123
S'Gravenwezel: 36/85
Schellebelle: 32/67
BK: 36/115
Watervliet: 43/57
Moerzeke: 40/74
Arendonk: 13/76
BeNe Tour UCI 2.2: 68/137 - Rit1:89 - Rit2A:73 - Rit2B:70
Strijpen: 29/58
Bambrugge: 28/79
Lierde: 33/64
Haaltert: 35/67
Erondegem: DNF/152
Oostkamp: 24/42
Dudzele: 41/56
Heusden: 58/89
Massemen: 40/71
De Klinge: 42/63
Puivelde: 38/71
Oedelem: 38/50
Bever: 2/32
Ledegem: 33/53
Nederhasselt: pech/62
Emptinne: 7/22
Erwetegem: 26/49
Hulste: 42/71
Naast: 31/54
Lotto Belisol Belgium Tour 2.2 UCI: DNF/96
ITT 56 - Honnelles 73 - TTT 13e - Halle 76 - Geraardsbergen DNF