Inhoud blog
  • even groen lachen...
  • brrrr...
  • 24 september
  • zaterdag 21 juli en verder!
  • Hoogseizoen?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    I'll be a woman... Soon...

    21-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fabel


    Op een warme zomeravond, niet lang voor de zon onderging, viel de zwaan in slaap, terwijl hij langzaam rondvloog boven het bos.

    Eerst had niemand het in de gaten, maar toen de zwaan steeds langzamer vliegend in een wijde cirkel over de bomen zweefde, keek iedereen omhoog.
    'Hij slaapt', zei de eekhoorn.
    'Zwaan! Zwaan!', riep de mier. Maar de zwaan hoorde hem niet en vloog slapend verder.
    'We moeten hem wekken,' zei de mier.
    'Waarom?' vroeg de eekhoorn. 'Misschien slaapt hij wel heerlijk?'
    'Nee,' zei de mier. 'Vliegend slapen is gevaarlijk. Help eens mee roepen.'
    De eekhoorn zweeg. Maar toen de zwaan weer overeind kwam riep hij met de mier mee: 'Zwaan! Zwaan!'
    Maar de zwaan sliep en vloog verder.
    De mier vroeg de mus of hij misschien omhoog kon vliegen en in het oor van de zwaan kon roepen dat hij wakker moest worden.
    'Dat is goed', zei de mus en even later steeg hij op en vloog naar de zwaan toe. Hij ging vlak naast zijn oor vliegen en tsjilpte zo hard als hij kon: 'Hee! Zwaan! Word nu toch wakker! Halloo!'
    Toen vloog hij terug, terwijl de zwaan verder sliep.
    'Hoe slaapt hij?' vroeg de mier.
    'Heel diep,' zei de mus. 'Heel heel diep. Ik heb nog nooit iemand zó diep zien slapen.' Hij schudde zijn hoofd. 'Kom,' zei hij toen, 'ik ga weer eens verder.'
    'We móéten hem wekken, eekhoorn', zei de mier.
    'Misschien droomt hij wel iets moois...?' zei de eekhoorn. Maar de mier wilde nergens van horen, en vroeg de krekel, het hert, de slak en de tor of zij op elkaars schouders wilden gaan staan zodat hij daar bovenop kon klimmen om iets te krijsen waar de zwaan wel wakker van moest worden. Maar toen hij begon te krijsen hield iedereen zijn handen voor zijn oren en stortte het bouwsel in, terwijl de zwaan langzaam klapwiekend verder sliep.
    'Eekhoorn,' zei de mier. 'Dit is verschrikkelijk!'
    Ten slotte weefde de spin een draad recht omhoog, en niemand wist hoe, maar de olifant klom daarlangs en wachtte bovenaan, wankelend, tot de zwaan langskwam, en trompetterde toen zo hard mogelijk in zijn oor: 'Zwaaan! Zwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan!'
    Door het getrompetter raakte de zwaan uit zijn koers en vloog hij scheef verder. Maar wakker werd hij niet.
    Teleurgesteld klom de olifant weer naar beneden.
    'Het is vergeefse moeite,' zei hij tegen de mier.
    De mier knikte. 'Dat denk ik ook.'
    En terwijl de zon onderging en de zwaan begon te glinsteren in het avondlicht liepen de mier en de eekhoorn naar huis.
    'Het is inderdaad vergeefse moeite', zei de mier. en even later zei hij: 'Dat is nu vergeefse moeite, eekhoorn, echte vergeefse moeite,' en hij wreef in zijn handen. 'Dat is heel bijzonder, eekhoorn.'
    de eekhoorn dacht aan de dingen waarvan de zwaan misschien droomde: beukenoten, verjaardagen, onverwacht bezoek.
    En toen het helemaal donker was en hij in zijn bed lag, hoorde hij af en toe een zacht geruis als de zwaam weer langzaam slapend langs de top van de beuk vloog.

    Toon Tellegen                                                          

                                                                                                                                                                                (merci Tim)

    21-05-2006 om 00:00 geschreven door Sarah  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    20-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.On ne naît pas femme, on le devient...
    De eerste vraag die mensen doorgaans stellen bij de geboorte van een nieuwe mens is: 'Is het een jongen of een meisje?' Het verschil tussen beiden implicieert meer dan een verschil in geslacht of sekse, het betekent ook een bepaalde oriëntatie van die nieuwe leven. Die oriëntatie omvat een bepaalde manier van in het leven staan, een verschillende culturele ingesteldheid. Een beroemd citaat die dit illustreert is: 'On ne naît pas femme, on le devient', een citaat van Simone de Beauvoir.
    Ogenschijnlijk heldere en eenduidige biologische verschillen blijken zo te berusten op cultureel bepaalde genderverschillen tussen mannen en vrouwen. In bepaalde Afrikaanse regio's stelt men een verschillend gewicht vast bij jonge kinderen naargelang het geslacht. Dat lijkt op het eerste gezicht een biologisch gegeven. Een meer nauwkeurige analyse toont evenwel aan dat een cultureel bepaald genderverschil in de patronen van voedselbedeling aan de basis ligt van het verschil in lichaamsgewicht. Bij voedselschaarste voorzien vrouwen eerst volwassen mannen van voeding, daarna de zonen, in derde instantie de dochters en, als er dan nog voedsel over is, eten de moeders zelf.
    Wat eerst gezien werd als een biologisch sekseverschil heeft eigenlijk alles te maken met een cultureel bepaald genderverschil.

    Socialisatie naar genderverschil gebeurt via verschillende kanalen zoals het gezin, de media, kinderboeken of muziek. In een analyse van kinderboeken wordt aangetoond dat er minder meisjes voorkomen in kinderboeken dan jongens. De meisjes die beschreven werden, hadden bovendien een meer traditionele vrouwenrol. Ook in televisieseries wordt een genderspecifiek model gehanteerd. In televisieseries is 65% van de voorgrondpersonages mannen. Die dan ook nog eens worden voorgesteld in rollen waarbij het nemen van beslissingen, zowel op politiek vlak als daarbuiten, centraal staat. Vrouwen nemen maar 35% van de voorgrondrollen voor hun rekening, waarbij ze vooral worden voorgesteld als personen die belang hechten aan interpersoonlijke relaties.
    Vrouwen worden nog altijd afgerekend op intelligentie. Onderzoek heeft uitgewezen dat meisjes in de middelbare school met hoge punten, vlugger worden uitgesloten of gepest. Ze krijgen ook minder aandacht van jongens, die hen als bedreigend ervaren. Wat als resultaat heeft dat veel van die meisjes zorgen dat ze minder punten halen om meer aanvaard te worden.
    Kunnen mannen niet om met intelligente vrouwen?

    Vooral vanuit het feminisme is aangetoond dat genderverschillen niet alleen een differentiatie inhoudt, maar ook een machtsverschil tussen de seksen. Genderstratificatie duidt op een samenleving waarin welvaart, macht en privileges ongelijk verdeeld zijn tussen de seksen. In Saoedi-Arabië en in Afghanistan onder het Talibanregime bijvoorbeeld is de macht van mannen over vrouwen bijna absoluut; daar waar in Noorwegen die machtsongelijkheid veel kleiner is.
    Het genderverschil uit zich vooral in een verschil in rolverwachting naargelang men man of vrouw is.  Er zijn een bepaald aantal opvattingen over hoe men moet voelen, denken, zich moet gedragen en die verschillend worden ingevuld naargelang men man of vrouw is:
    - werk en liefde: de mannelijke invulling is een betaalde baan, voor vrouwen zou dit een gezin en kinderen zijn
    - zorgen en verzorgen: de eerste taak van een vrouw is koesteren en zorgen, voor mannen geldt dat ze beschermen
    - autonomie en gebondenheid: vrouwen zouden lief, gevoelig, teder, warm, geduldig,... moeten zijn. Van mannen wordt verwacht dat ze zelfstandig en onafhankelijk zijn
    - seksualiteit en intimiteit: van vrouwen wordt verwacht dat ze intimiteit belangrijker vinden, waardoor seksualiteit alleen kan binnen een emotionele intimiteit en verbondenheid. Van mannen wordt verwacht dat intimiteit beleven via seksualiteit.

    Heteroseksualiteit vormt de basis voor wat de 'dubbele moraal' wordt genoemd. Jongens en mannen worden daarin gezien als 'van nature' seksueel actiever (gedreven door driften), terwijl meisjes en vrouwen dat minder zouden zijn. Het gevolg is dat seksueel actieve meisjes en vrouwen negatieve etiketten krijgen als slet of hoer, terwijl datzelfde gedrag bij jongens wordt beschouwd als het opdoen van ervaring.

    Is dit allemaal nog toepasbaar in onze huidige Belgische samenleving?

    20-05-2006 om 00:00 geschreven door Sarah  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)


    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    Guestbook
  • Leuk om lezen hier!
  • goede blog
  • Hoi hoi hoi !!!!
  • Hoi hoi hoi !!!!
  • proficiat

    Push me!


    Archief per week
  • 07/01-13/01 2008
  • 29/10-04/11 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Rechtse linken
  • bloggen.be
  • Stubru
  • gent
  • decadance
  • hogeschool gent
  • caféplan Gent
  • Charlatan
  • War of Dreams

  • Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs