Er ging nogal wat de mist in deze week. Een laptop die crashed, afspraken verkeerd begrepen enz. Ik heb zelf de ruimte vrijgemaakt voor de koelkast in de kajuit, wat een zooi kwam overal uit. Pennen om in de grond te slaan hoeven wij niet meer te kopen, er lagen er maar 6. Een onderstel gemaakt voor de koelkast, waardoor hij hoger komt te staan en het vloerdeel boven de accu's eruit kan. De rugleuning op maat gemaakt en een kastje ingekort. Nu nog aansluiten op 12V en gas en klaar is hij. Ja, maar Rob vond het niet wijs om dit te doen zonder goede afvoer, dus dit moet dan maar gebeuren. Dan de motor. Daarop was niet gerekend! De slangen van het koelsysteem vervangen, ja of nee? Nee, uiteindelijk toch maar ja. Eens een slang losmaken, gelukkig had ik drie emmers om ca. 15 ltr koelvloeistof op te vangen. Dus toch nieuwe slangen, de gezeefde vloeistof weer erin, aanvullen en alles is als nieuw. Olie verversen, filters vernieuwen en dan is dat klaar. Nog wat punten doorsmeren. De buitenramen zijn weer geplaatst en moeten wat worden bijgewerkt. De bimidi is door Corrie vernieuwd na de aanvaring in de tunnel bij Givet en ziet e goed uit. Maandag de boot schoonmaken en zien wat er nog nu geverfd moet worden of wat onderweg kan worden gedaan. Streefdatum is nu 28 april
26 april Alles naar de boot gebracht en zo goed mogelijk geïnstalleerd
27 april boodschappen gedaan en Corrie heeft alles in de kasten gekregen. Nog de drie jerrycans met diesel vullen en wij waren gesteld.
28 april de auto terug gebracht en alles afgesloten. Luc heeft ons in de middag naar de boot gebracht, klaar voor vertrek
29 april stand vertrek 2096 stand aankomst 2101 de Heen - Oosterhout 09.30 - 15.00 Alles ging goed, de laatste keer door de Vliet, de bimidi en mast naar beneden anders konden wij nit onder de bruggen door. De oliedruk leek te hoog en na een telefoontje met Rob hebben wij 's-avonds de sensor schoongemaakt en weer aangesloten. Alles god In Oosterhout was het druk en om even tot rust te komen zijn wij op Koninginnedag maar gebleven. Was maar goed ook, leuke plekjes met koffie en koek, veel muziek en spelen te doen. De stad had een rode loper voor de gezelligheid. Corrie vond raapsteeltjes op de markt, met spekkies 's-avonds gesmuld. 's-Nachts heeft het erg geonweerd en geregend, maar de volgende dag was alles eer goed.
01 mei stand vertrek 2101 stand aankomst 2105,4 Oosterhout -Oirschot 08.45 - 16.00 Het Wilhelminakanaal is goed te varen, niet te breed en mooi om te zien . 12 bruggen en 4 sluizen die vlot gedraaid werden. Sluis 3 moest nog eens zakken omdat er iets niet goed was. Bij aankomst in Oirschot bleek er zelfs een echte jachthaven te zijn, met een zeer kleine ingang, wat wij maar niet deden. Bovendien weer een systeem met creditcards waar je beroerd van wordt. Zeker geen reclame om te gaan liggen. Iets verder door varen en je kunt zo aan de kant.
02 mei stand vertrek 2105,4 stand aankomst 2111.8 Oirschot - Maasbracht 08.00 - 17.15 De Zuid-Willemsvaart is minder gezellig om te varen, maar het schiet wel op. 10 bruggen en 6 sluizen, wij zijn weer onderweg! De laatste sluis had een verval van 8.5 mtr maar weinig plekken om de boot te verhalen. Dan maar laten drijven, we komen er wel. Op de Maas stond een harde wind en wij kozen voor de JH Koeweide. Gebeld een box 244 konden wij in. Achter het restaurant en dan maar even kijken. Er was geen enkele aanduiding waar deze box was. De passantenhaven ingevaren, veel ruimte om te keren was er niet en na veel geschreeuw (vanwege de wind) wisten wij waar 244 was. Maar toen was het al te laat. Dwars tegen de dwarssteiger! Schade aan de zijkant en zij een deuk in de trap. Toch aangelegd en het is absoluut een mooie haven en dat voor 12,00 per nacht, stroom en douches incl. Wij zijn dus ,og maar een dag gebleven. Er is een bunkerboot en de prijs van de diesel was dezelfde als in Maastricht (even gebeld) Er ging een best slok in, 94 ltr, toch goed dat wij geen risico genomen hadden.
04 mei stand vertrek 2111.8 stand aankomst 2115.4 Maasbracht - Maastricht 09.15 - 14.15 Het Julianakanaal is zeker niet prettig varen vanwege de vele beroeps, die gewoon doordouwen. De 2 sluizen namen toch ook wat tijd, ook al konden wij er snel invaren. Bij Maastricht kon ik Corrie overtuigen dat wij beter aan de kaai konden blijven en boodschappen gaan doen. Er lagen nog twee schepen, dus druk was het er niet. Ook een goede test om met de omvormer te werken en de tweede koelkast op gas te testen of hij aanbleef. Bij Jumbo aan de andere kant van de brug inkopen gedaan en nog even de markt op ge weest. 's-Avonds was het rustig
05 mei stand vertrek 2115.4 stand aankomst 2118.1 Maastricht - Luik 09.00 - 13.45 Wij waren laat opgestaan, haast hadden wij niet,maar om 09.00 waren wij toch al onderweg. Het stukje naar Lanayen was zo afgelegd, maar wij moesten op de volgende schutting wachten. Drie beroeps en drie jachten. Het ging er maar net in en wij moesten vastmaken aan een beroeps, dat goed ging. Her stuwwater was heftig en wij hadden alle kracht nodig om vast te blijven. Geen papieren meer!, je kon zo door. Iedereen probeerde het eerst bij de bocht te zijn, maar aangezien wij het op 9 km houden waren wij de laatste. Het Albert kanaal blijft "kloten" om te varen vanwege de vele beroeps en golfslag. Bovendien is en weinig te zien. Eindelijk Luik in zicht en de jachthaven binnen. Ja, zoek maar een plek aan de steiger. Welke steiger, alles was vol. Dan maar door tot het eind van de haven en dwars tegen de muur/ Stroom gekregen, er is een hek met code, ook nieuw, en internet, een kaar voor 2,00 voor 2 uur en douches, en dat alles voor 8,50 Een geel jacht, dat ook in de sluis lag, blijkt ook naar Toul te gaan en dan de Moezel op, Sarre terug, ongeveer de zelfde route als wij. Je ziet maar weer, kontakten zijn snel gelegd. Corrie had contact met mensen die de Ouzo wel kenden, maar waarvan dan ook weer? Natuurlijk, in Port Arsenal, de zeilboot, borreltje drinken en verder de Seine op! De wereld is klein. De basis is gelegd, het vervelende stuk zit er op, nog naar Huy en Namur en dan begint het volgende avontuur. Tot morgen
06 mei Luik, geen vertrek of aankomsttijd. Alle voorbereidingen en varen over het Julianakanaal en Alberkanaal vroegen om een tussentijdse stop. Wij liggen hier lekker en het is nog winterseizoen hier. We hebben wat info over de stad gehaald en vanmiddag gaan wij op ontdekking. Allerlei leuke straatjes, citadel, oude gebouwen en stenen met een ketting erom, we gaan het zien. Het blijkt ook, dat er veel kastelen zijn tussen Luik en de Franse grens. We gaan zeker in Huy kijken naar Fond l'Evêque, een boedistisch gebgeuren enTihange. Net na Dinant aan sturboordkant kasteel Freyer. En Namur natuurlijk de citadel. De haven is open van 08.00 - 09.00 en 16.00 - 17.00, er is 1 douche en 1 toilet. Verder is iedereen vriendelijk en krijg je vast een kaart om te in ternetten. Betalen komt vanmiddag wel.
07/08 mei Nog steeds in Luik, wij hebben folders gehaald en gemerkt dat er veel te zien valt in Luik. Wij hebben een tour uitgezocht en zijn gaan lopen. Wat opvalt, is, dat er veel politie in de stad loopt. Schijnbaar toch niet zo veilig! De Place Lambert moest de start zijn en via een paar omwegen, waarbij een groot winkelcentrum, zijn we er toch gekomen. Het grote paleis van de Prins-Bisschop is imposant en het Place Lambert met zijn vele terrassen is leuk. Ergens tussen de bomen staat de Fontain de Tradition uit 1719. De Leffe ernaast smaakte goed. Een standbeeld van Johannes de Doper zeg niet veel, alleen dat je water op je kop krijgt. Langs Hors Chateau is de trap met 372 treden naar de citadel. Wij zijn er maar niet opgegaan. De schooljeugd moet boven naar school en loopt dat gebeuren twee keer per dag. Verborgen zijn er de kleine doodlopende straatjes met leuke huisjes. La Batte is de zondagsmarkt tussen zo'n 4 bruggen. Druk, druk, druk, groente, kaas, vlees en een kippetje ( dood) levend zijn ze er ook! Veel kleding en vooral eten en drinken. Wel gezellig, maar je moet ook weer 4 bruggen terug, dus halverwege zijn we terug gegaan en hebben groente en fruit ingekocht. De haven is nu wat leger, de meesten zijn al door. Wij doen het rustig aan, de gezondheid gaat voor!
dat was weer even geleden, jullie hebben ons vast gemist!
Door het ontbreken van internet heeft het wat geduurd voordat wij weer konden schrijven wat wij hebben meegemaakt.
10-05 vertrek Luik 08.00 teller 2118.1 aankomst Huy 14.00 teller 2121.3 2 sluizen over dit stuk valt weinig te zeggen, doel in Huy een winterplaats te regelen, hetgeen gebeurd is. 's-Avonds gegeten in het restaurant in de haven, erg lekker, met zeer grote porties, die ik deze keer niet op kon!
11-05 vertrek Huy 08.30 teller 2121.3 aankomst Namur 14.00 teller 2124.3 2 sluizen, erg druk met wei nig info van de sluismeester, eigenlijk moet je brutaal maar naar binnen varen. Namur is ons bekend en wij hebben voornamelijk inkopen gedaan bij de Aldi en de slager, met zeer goed vlees. Een dikke biefstuk met frites smaakt natuurlijk goed! Wat wij niet wisten, was, dat er in Namur p zaterdag een grote markt is in het hele centrum van de stad, die niet onder doet voor Luik! Fruit en groente ingeslagen en genoten van een drankje. Weer dezelfde schepen tegen gekomen. Gezien de lengte van mijn haar, ben ik ook nog naar de kapper geweest.
14.05 vertrek Namur 09.00 teller 2124.3 aankomst Dinant 13.30 teller 2127.0 6 sluizen, ging allemaal vlot In tegenstelling tot wat wordt gezegd, dat Dinant onrustig liggen is, hebben wij genoten! In de middag zijn wij de citadel opgegaan met de lift en hebben de rondleiding gevolgd. Dit moet u zeker doen!! Kosten 2,00 De gids verteld op een boeiende wijze over de geschiedenis en stelt daarover ook vragen. Over Karel de Stoute, Lodewijk de XIV mdm de Maintenon, hoeveel mensen er in de Maas zijn gegooid (800) allemaal koperslagers. Het belang van de 5 bruggen, Givet, Dinant, Namur, Huy en Luik. De diverse oorlogen met de bijbehorende wapens. Duur ca kwartier en absoluut de moeite waard! Verder is Dinant een dooie stad waar je niet eens een frietje kunt kopen.
17-05 vertrek Dinant 08.30 teller 2127.0 aankomst Vireux-Wallerand 14.45 teller 2130.5 7 sluizen bij de eerste moesten wij het billet voor Frankrijk kopen. Wij stonden in de computer, dus het ging vlot. De tunnel van Ham zorgde voor spanning. Vorig jaar het doek van de bimidi stuk gevaren. Nu de lamp geplaatst en getest, alles in orde. Nu nog de tweede fout ervaren! Ik was veel te snel binnen gevaren. Met een snelheid van ca. 3 km gaat het hard genoeg en blijf je rustig achter je voorganger. Met een zucht van verlichting kwamen wij goed de tunnel uit. Vireux is een leuk stadje met Intermarché, waar wij een gasfles hebben geruild à 15.30 Liggeld was laag en douches prima. Een gezellige dikke havenmeester, die je ook meeneemt naar de supermarkt. Aan te bevelen!
18-05 vertrek Vireux 09.25 teller 2130.5 aankomst Fumay 11.45 teller 2131.8 3 sluizen, een mooie jachthaven met alle voorzieningen. Wij lagen hier met een viertal boten met wie we al zijn opgevaren. Serenety met André en Domi, Belg met Noël en Mareille, en Holland met Gerrit en Gerda, (later Gérard) Wij zouden nog een dag blijven, echter Henk en Corrie uit Hellevoet meldden dat er een fors aantal schepen onderweg waren, vanwege een sluisprobleem bij Luik, dat wij besloten door te gaan naar Revin.
19-05 vertrek Fumay 10.20 teller 2131.8 aankomst Revin 12.30 teller 2133.2 3 slu izen en 1 tunnel verlicht Henk en Corrie, al 11 jaar onderweg in Frankrijk, kwamen ons uitleggen hoe wij de sluisjes moesten nemen. Wij verwezen naar onze weblog en vertelden dat wij dachten het wel ongeveer te weten. Wel een positief geluid, maak een grote lus aan een landvast, bevestig een dun touwtje op 1/4 van de lus, deze hangt dan open nar beneden en zo kun je in de sluis de lus over de bolder laten glijden! Na aankomst in Revin hebben wij met de fransen/belgen/nederlanders stevig geborreld en besloten 's-avonds te gaan barbequeën. Ricard, chips, worst, wijn (bordeaux 2007) speklapjes, 3 soorten worstjes, hamburgers, sla, aardappels, tomaten, koffie, taart, amourette, port, tot 22.35 uur, dikke mik! 3 lam, 2 aangeschoten, rest moe, geslapen dat wij hebben! Corrie was geroerd, Domi en André hdden een Maltezer die, maar dan ook precies, leek op pluis en dezelfde streken had. En ja hoor, hij moest iedere keer in zijn mand, maar was te vinden aan Corrie haar voeten.
20-05 diesel gehaald bij de super, 106 ltr, de tank weer vol en de yerrycans ook. Boodschappen gedaan, bier, wijn, groente, kaas, vlees voor 5 dagen, wij waren weer gesteld. Om 4 uur begon de borrel weer en wij hebben de restjes van de vorige dag opgemaakt. Smaakte goed en wij hadden er genoeg aan. Gerda begon te zingen van het café aan de haven, maar er zat een barst in haar plaat! De volgende dag ook maar blijven liggen, het is er een paradijs! Prachtige bloembakken, enorm modern sanitair en een goeie ambiance. Nog wat aanvullende boodschappen gedaan en verder rustig gehouden.
22-05 Morgen door naar Charlesvilles-Mézières! Ja, maar dan is Corrie jarig! Daar moeten wij wat aan doen, zeiden de maten! Gérard en Gerda waren stil vertrokken, jammer. Corrie, wat dacht je van eend met champignons, salade, kaas, vooraf, André kookt! Vooraf een champy met kaasjes en chips, dan de eend en deze was voortreffelijk!!!! Het vlees viel zo van het bot, met een sauce en champignons om te zuigen! Salade. Kaas toe, deze rook erg doordringend en werd snel buiten gelegd. Hij smaakte wel goed. Taart en koffie en dan enog een likeur. Corrie voelde zich zeer verwend en ze verdient het! Wat hebben we geslapen, geloof dat maar. Het is erg gezellig als je goede maatjes vind en samen de dag gezellig kan maken.
23.05 Corrie, van harte, nu niet feesten maar varen! vertrek Revin 09.00 teller 2133.2 aankomst Charleville 15.00 teller 2137.2 7 sluizen, waarvan 1 met een stroring. Wij keken ervan op dat Noël in Laifour bleef liggen en wij hebben André ook niet meer gezien. Jammer, wij gingen door om ook onze bestemming te halen. Mooi vaarwater, prachtige bossen en leuke plaatsjes onderweg. Zeker enkele om op de terugweg aan te doen. Wij liggen aan de steiger aan de buitenkant, de haven is leeg! en hebben samen een champy gdronken op Corrie. Zo jullie zijn weer bij en wij melden ons weer zo snel mogelijk. Het weer is goed en wij genieten. De Ouzo doet het toch maat weer!
24.05 vertrek Charleville 08.45 teller 2137,2 aankomst Sedan 13.00 teller 2139,9 6 sluizen met hoge muren, dus aanleggen aan de trap met gebruik van de haak. Onderweg zijn 2 aanlegplaatsen, verder zijn er ondiepe kanalen, ca 0.80 cm onder de kiel. Wij zijn twee dagen gebleven in Sedan, ten eerste omdat er weer eens een markt was, verder om het grootste kasteel van Europa te bezoeken, 35.000 m². De markt was gedeeltelijk overdekt, maar wat wij zochten, geitenkaas, was er niet, verder veel kleren, zelfs een kraam met 2 maltezers, aangekleed! De gekken! Het kasteel was imposant. Je kreeg een zapper mee waarop in het nederlands alle info stond vermeld per specifiek punt. Het was een hele klim naar alle hoeken van het kasteel, dat in meerdere eeuwen was gebouwd en uitgebreid. Muren van 7.5 mtr dik, nissen met allerlei figuren met kanonnen en bogen. Speciaal ontworpen bruggen, niet ophaalbaar, maar draaibaar. Ook hier kom je de Nassau familie weer tegen, evenals engelse en franse afstammelingen. De moeite waard het te bezoeken. De uitzichten over Sedan van boven gezien zijn imposant. De haven van Sedan is niet groot, maar goed verzorgd. Er is nogal negatieve info over deze haven, maar er zijn geen problemen. Douches en sanitair aan de haven zijn wat minder, maar op de camping, die er bij hoort, is alles goed en gratis. De bierbrouwerij is alleen open tijdens lunch en avond, helaas.
26.05 vertrek Sedan 08.30 teller 2139.9 aankomst Mouzon 10.45 teller 2141.4 2 sluizen met ook hier weer ondiepe stukken begroeid met algen, oppassen dus. Mouzon is een leuke haven met ca 8 plaatsen, stroom en 1 waterpunt bij het kantoor. Internet code 08210mouzon. Bij het boodschappen doen, bleek dat de winkel eind mei dicht ging, er was bijna niets meer. Per 3 juni is er een overnemer, die alles weer vol zet, maar daar heb je nu niets aan. Gelukkig hadden wij voldoende voorraad. 's-Middags het viltmuseum bezocht, leuk om te zien, met videopresentatie. Nog eens door de tuinen rond het kasteel gelopen en gezien het dreigende weer, terug gegaan naar de boot. Pintje gedronken en de weblog bijgewerkt. Het weer morgen afwachten of wij doorgaan naar Stenay.
In de nacht van 26 mei hoorden wij gestommel aan boord om 02.15 uur. Normaal slaap ik erg vast, maar dit geluid kende ik niet, dus, eruit en door het raam kijken. Daar zat een gastje met een zaklamp te schijnen, deuren open en naar buiten. Daar springt me een griet van de boot en rende weg. Zij vergat daarbij een zeer dure gsm! Een paar uur later hoorden wij nog steeds herrie, dit werd veroorzaakt door een groep jongelui, die zich te pletter verveelden. Maar om dan met een speedboat tussen de sluizen te gaan scheuren en alle boten in de haven te laten schommelen is minder leuk. De poging tot inbraak gemeld bij de vrouwelijke havenmeester, het bleek, dat er een video bewaking is en inderdaad, de mensen stonden er op. Ook boodschappen op de gsm bracht de daders aan het licht en zij zouden bezocht. Het bellen van 112 heeft geen enkel nut, alleen in geval van gewonden! De flikken komen toch niet. De havenmeester verontschuldigde zich voor de vaaroverlast, haar man was één van de daders.
28-05 vertrek Mouzon 08.30 teller 2414.4 aankomst Stenay 12.00 teller 2143.7 3 sluizen, leuke haven In tegenstelling tot de verhalen over criminaliteit was het goed toeven. Er was nog markt en wij zijn daar heen gegaan. Het is komisch te zien hoe 2 maltezers werden aangekleed om als model te werken. Een bezoek aan het grootste kasteel van Europa is zeker de moeite waard en met een vertaalmachine krijg je alle gewenste info. Je bent wel anderhalf uur aan het klimmen en dalen. Je leert veel van de diverse vorstenhuizen in Europa, ook Nassau. Het biercafe was dicht. Naast de haven is een grote camping waar ook weer veel nederlanders stonden. Het is verwonderlijk dat het helemaal niet druk is onderweg en veel schepen, of onderweg zijn naar Parijs, of naar Basel via de Doubs. In Stenay zou een Belg aan de kant gaan en maakte een draai. Hij had de bocht verkeerd berekend en zou het niet halen. Gas geven dan maar, dan draai je goed door. Ja, even niet, eerst met de boeg tegen 2 gemeerde schepen, nog maar eens gas geven, dus ook met de kont tegen de twee. Schade uiteraard en twee verdwaasde Belgen, jammer
30-05 vertrek Stenay 09.45 teller 2143.7 aankomst Dun s/Meuse 14.15 teller 2145.2 3 sluizen, 2 zapper rest manueel! Ik was een plaats vergeten, dus even tussenvoegen. Stenay is een leuke plaats waar wij de markt zijn opgeweest, de tocht naar Dun ging snel en e was gelukkig plaats. Iedereen even opschuiven, geanimeerd door een pseudo havenmeester! Een overwerkte hollander die iedereen wel vertelde hoe en wat hij moest doen. Als je niet luisterde, zou hij wel zorgen dat je geen sluis meer door kon! Nadine, de eigenlijke havenmeester kwam geld ophalen en hij vertelde wel waar de mensen waren die moesten betalen. Volgens hem had Frans gekke gezichten tegen hem getrokken en dat pikt jij niet. Als hij dat niet liet, zou hij maatregelen nemen. Toen ik mij in de discussie mengde, brak de pleuris pas goed uit. Boos ging hij zijn vrouw vertellen wat hij allemaal had gedaan en wat hij nog zou gaan doen. Heerlijk zo'n toneelstuk.
In één van de sluizen lag al een wat groter schip, maar de deuren gingen maar niet dicht! Het bleek dat er nog een schip bij moest, voordat hij ging draaien. Gas geven dan maar, er in en dicht die hap. In een nadere sluis moesten wij zelf de deuren maar open doen, hij bediende 2 sluizen en had daar geen tijd voor. OK, geen probleem, dat hadden de boten achter ons, want niemand deed de deuren weer dicht.Het weer was nog steeds goed en na aankomst zochten wij met Marja, Teun en Frans een terrasje op. De Orval heeft gewonnen! Ook Jaap en Hélène, een Belg, Zwitser kwamen er aan en gingen de dag erop weer verder in de regen.
31-05 vertrek Consevoye 09.45 teller 2147.0 aankomst Verdun 14.25 teller 2149.5 4 sluizen met een hoop gezeur daar er geen stroom was in Consevoye hebben wij besloten toch maar te gaan varen. De regen hield snel op en wij kwamen droog aan. Er was meer dan voldoende plaats aan de steiger. Wij zijn goed begonnen met een lunch, Kebab special met frites en salade, niet weg te krijgen en zeer goed! De volgende dag zijn wij boodschappen gaan doen bij de Intermarché en Lidl, ca 10 minuten lopen, dus dat is ook weer gedaan. In de middag zouden wij met het treintje meegan, deze stopte nergens om uit te stappen, dus zijn we gaan lopen, met Frans. Het oude gedeelte door, de trap op naar het herdenkingsmonument, door naar de Cathedraal en afzakken naar de Citadel. Corrie had geen zin de trappen op te klauteren, maar wij verstonden niet waarheen zij zou gaan? Later bleek zij al te wachten bij de Citadel. Weer met het treintje de Citadel in, deze keer met een vertaalmachine en weer de ellende gezien. 02-06 De meesten zijn al weer weg, wij gaan misschien morgen. Corrie is naar de wasserette en ik moet nog diesel tanken, water en de motor nakijken. Weer is goed en wij zitten in de zon. Tot de volgende keer
wifi adressen zijn dun gezaaid, dus even wachten tot de volgende
In Verdun zijn wij nog een paar dagen gebeleven, er was nog een markt in de stad waar wij groente en fruit hebben gekocht. Ook een overzicht gemaakt van bv; de motoruren 53,5 ca 430 km, vaaruren 83.25 met 65 sluizen en 23 bruggen en 2 tunnels. Er kwam een oude parlevinker binnen, geel en bruin gekleurd, een snoepie om te zien, ook onderweg naar Koblenz.
04.06 vertrek Verdun 08.45 teller 2149,5 aankomst Dieu s/Meuse 12.00 teller 2151.5 5 sluizen, aanleg aan een schuine kant. De Damiaan en Wiske gingen door! Er was nog voldoende plek, stroom was weer ritselen, geholpen door een camperboer. Bij de Intermarché weer diesel halen. Aan een engelsman gevraagd of de winkel tussen de middag open was, nee. Wat ik er moest? Diesel halen, o, maa kon ik met hem meerijden, hij moest toch ook tanken. Het was weer zo ver! Lopen mag ik eenvoudig niet. Bij de Kebabboer 's-avonds een frietje gehaald bij de steak en heerlijk gegeten. Het dorp stelt niets voor.
05.06 vetrek Dieu s/M 08.15 teller 2151.5 aankomst St.Mihiel 12.00 teller 2153.4 4 sluizen. Weer geen grote afstand en hier troffen we Frans weer met de Dorus. Wat een weerzien. Hij was al in de stad geweest en wij zijn in de middag even wezen rondlopen, verder veel gebabbeld let de opvarenden en geluierd.
06.06 vertrek St.Mihiel 09.05 teller 2153.4 aankomst Commercy 12.45 teller 2155.5 5 sluizen waarvan 2 nogal wild! Ook een paar hevige onweersbuien. Er zijn twee aanlegplaatsen, één voor de brug met stroom op de kade, de andere na de brug zonder stroom, maar wel pal voor de Aldi! Stroom kost 6,00 per 24 uur, dat is niets. De std ingeweest en een lekkerewitte Alsace gedronken Het koekmuseum en bakkerij was in de middag open, maar we hebben het maar zo gelaten. Toch nog een dagje blijven liggen en boodschappen gedaan bij de Aldi, vooral de drankvoorraad weer op peil gebracht.
08.06 vertrek Commercy 08.30 teller 2155.5 aankomst Toul 14.30 teller 2158.8 17 sluizen (5 opgaand, 12 afgaand) 1 tunnel verlicht 866 mtr. Dat was weer even afzien, relatief een korte vaart, maar wel veel tijd kwijt met de sluizen. Voor Frans was dit even nieuw en ook hij was 's-avonds meer dan moe. Wij besloten een aantal dagen in Toul te blijven, voor het eerst hebben wij het gevoel dat niets meer moet, alles mag. Lekker klooien aan de boot, wat drinken, een tukje doen, lekker eten, verzin het maar. Toul is een leuk stadje met veel oude toestanden en een mooie kathedraal. Weer een markt bezocht en wat kleine inkopen gedaan. Vanmiddag gaan wij op fotosessie een een paar mooie plaatjes schieten. Gisteravond een stel duitsers om 22.30 gevraagd de kleppen te sluiten, wij wilden graag slapen. Vandaag drinken wij een pint met hen, want zij kunnen ons wat vertellen over het nieuwe gebied, de Moezel. Zondag gaan wij door voor een nieuw avontuur. Tot de volgende keer.
Het gas is op en een nieuwe propaangasfles is gehaald. Voorlopig hebben wij genoeg! De havenmeester in Toul was zo vriendelijk tegen vergoeding van een fles wijn voor Frans en ons diesel te halen bij de Intermarché. Frans ging vrijdag door en daarvoor hebben wij nog een champy gedronken. Wij zouden nog van hem horen.
12.06 vertrek Toul 09.00 teller 2158.8 aankomst Pompey 13.15 teller 2161.0 6 sluizen, 3 kleine en 3 grote De aanlegplaats in Pompey is geschikt voor 3/4 boten, maar iet als een een peniche van een zwitser gaat aanleggen. We hadden even mot met elkaar maar dat losten wij op. Even van plaats wisselen en wij konden aan de stroom. Sleutel halen bij nr.46 en betalen en alles was goed. Pompey is niet de moeite waard om heen te lopen en er waren ook diverse roemeense kinderen die wel erg veel interesse hadden voor onze boten.
13.06 vertrek Pompey 09.00 teller 2161.0 aankomst Pont à Mousson 11.45 teller 2162.7 2 grote sluizen eigenlijk een stukje van niets, maar Pont is de moeite waard te bezoeken. Wat niet op de kaart staat, is de goede port de plaisance aan stuurboordkant. Goede steigers en dicht bij het stadscentrum. De havenmeester komt alleen 's-avonds en heeft niet veel info. Gelukkig is het vvv niet ver weg. Een leuk plein net over de brug waar je een lekkere Leffe kan drinken (3) Weer een mooie kerk. Nog een dagje blijven liggen om nog meer te zien enwat inkopen te doen en lekker te genieten.
15.06 vertrek Pont à Mousson 09.00 teller 2162.7 aankomst Metz 17.30 teller 2165.5 2 sluizen. Ja je leest het goed!! 8.5 uur varen over zo'n rotstukje Maar ja, als de suizen staken tot 14.30 kun je niet veel doen dan vragen aan de beroeps of je ergens tussen kan. Gelukkig ging alles goed en met een Deense zeilboot gingen wij om 14.30 de sluis in. De beroeps jakkeren met 15 km per uur door naar de volgende sluis en zo snel gaan wij niet. Dus met de Deen naar de volgende sluis en dar wachten op de kleine beroeps, die gelukkig snel kwam. Kwam daar nog zo'n joekel uit de sluis en wij zaten bijna op het fietspad. Het is mooi varen, het is breed water en de uitzichten zijn fantastisch. Bij Metz is het oppassen waar je heen moet. er zijn zogenaamd wel 4 havens, maar uiteindelijk is er maar één geschikt om aan te leggen. De club regatte. Steigers met vingers waar je moeilijk tussen kon en wee lange steigers, waar wij afmeerden. Dat mocht dus niet, maar deze keer dus wel. Wij waren te moe om nog iets te doen. De volgende dag de stad in, lopend! en het is er buitengewoon mooi. De bruggen met kerk en kathedraal, de overdekte markt, het ondergrondse winkelcentrum met 3 verdiepingen en een goede supermarkt. Lekker genoten van een middaglunch op place jacques met een heerlijke alsace erbij. De terugweg bracht ons langs het plein waar in de zomer in de weekeinden fonteinen met muziek zijn. Ook de parken zijn prachtig en er wordt veel gesport. De volgende dag nog eens door alles heengelopen en de kathedraal bezocht waar de crypte en tresor mooie dingen lieten zien. Je mocht er niet fotograferen, maar zolang je niet flits zal het el goed zijn. Als je langs de moezel loopt door de stad en dan een houten brug overgaat, een paar straatjes door, kom je achter de kathedraal. Zorg dat je tegen de lunch dar bent en bezoek Le Chagall een brasserie. Een heerlijke boeuf bourguignon gegeten voor 8,40 met een karaf wijn erbij een paté van de zaak voor het wachten en een koffie toe. Een echt stamrestaurant. Vanmorgen regende en waaide het hevig en wij besloten nog maat te blijven. Naar de markt geweest en wat verse groente gekocht en later op de fiets naar de Lidl, die eigenlijk dicht bij is en daar de wijn en het bier weer aangevuld voor 14 dagen. De Daan en Niets Zonder Gods Zegen, omgedoopt tot ons Liever Herke, liggen er ook weer en gaan ook morgen verder. We hebben wat opties maar zien dat morgen wel. tot de volgende keer
en we zijun verder gegaan, in de hevige wind en veel buien
Kontakt gehad met Frans.Dorus en hij was binnen 5 dagen al in Corre. Naar Epinal stond maat 60 cm water en kon hij dus niet heen. De sluizentrap naat girancourt (14 stuks) vond hij maar appeltje/eitje. Stoer hè. Toch respect om alleen varend een dergelijke afstand af te leggen 4met zoveel sluizen. De huidige stnd, hij is in Gray in vindt alles mooi.
19.06 vertrek Metz 09.00 teller 2165.5 aankomst Schwebsange 17.00 teller 2170.8 het weer zag er niet goed uit en we hebben regelmatig een fikse bui gehad. Wij voeren met Daan en het ons Lieve Heerke mee, zij zouden rustig varen maar dat was lariekoek. Ik moest best gas geven om ze bij te benen. Wij hadden 6 sluizen voor de boeg en gemiddeld 4 meter verval. Voor iedere sluis was ik weer bij. De sluis gaat toch niet dicht, er zijn drie boten gemeld en dan moeten er ook drie in! Waarom geen info over de omgeving? Komt ie! Er is weinig te zien, veel heuvels ver weg, breed vaarwater, waar je je aandacht bij nodig hebt. Aangegeven aanlegplaatsen die er niet zijn, of niet zijn te gebruiken. Je moet dus eigenlijk door naar Schwebsangen, waar een echte haven is. Pas bij Sierck le Bains was het mooi, een oude burcht in een leuk uitziend dorpje. Zelfs een aanlegsteiger met stroom en water, er lag al één scheepje. Toch jammer dat wij zijn doorgevaren. Je ziet hier de wijnbergen en krijg je een goed gevoel. Eerlijk gezegd, als je zo ver moet varen om dit te zien, doe je dat niet meer. De meesten gaan naar Koblenz en vandaar de Rijn af naar Nederland. Wij moeten dan nog een 200 km terug om de Saar op te gaan en dat loont niet. Wij gaan door tot Trier en dan terug naar Konz, de Sarre op. Weer terug naar ons toch wel gewaardeerde klein vaarwater. De jachthaven is goed, maar geen wasmachines (tijdelijk) en alles is in Remich, 5 km verder, of met de bus. Geen optie. Eigenlijk moet je alles doen wat je wilt (wassen) als er mogelijkheden zijn. Het haar groeit bijna in mijn k...., maar een kapper is er niet. Vandaag houden wij ons rustig, het is miezerig weer en morgen gaan we door naar Wasserbillig, of zo. De Daan en ons Lieve Heerke zijn al weer verder, wij zullen ze niet meer zien.
In Schwebsangen getankt voor 1,15 ltr en wij kunnen er voorlopig weer tegen. De Moezel weer op en dat ziet er goed uit met de wijnranken.
Vertrek Schwebsange 08.15 teller 2170.8 aankomst Konz 13.00 teller 2174.1 2 sluizen. Al bij de eerste sluis hadden wij problemen. Er zijn een grote en sportsluis die 3.30 mtr breed is. Er werd gevraagd naar onze breedte en bij de vermelding 3.30 moesten wij door de kleine. Na het binnenhalen van de fenders bleef nog maar 2 x 3 cm over, dus alleen maar schade bij het dalen. Dus niet. De sluismeester stelde: regels zijn regels en je gaat er toch in. Hij kwam de trap af vroeg de papieren. Laat daar nu 3.48 op staan. Hij balen, dat kon niet. Uitgelegd dat dit officiële Nederlandse staasdocumenten zijn gemeten over de breedte inc.fenders als bescherming in sluizen. Dan maar de grote sluis. Hij was niet blij. De opgegeven aanlegplaatsen waren deels niet aanwezig, of anders al door vaste grote schepen ingenomen. Dan maar door. Na de sluis bij Wasserbillig begon het te druppelen, regenen, hozen, storten. Daarbij nog donder en bliksem. Je voelt hem al aankomen, noodweer. De verlichting aangestoken en op halve kracht verder gevaren. Een windvlaag van achter bracht een plons water binnen en wij waren zeiknat. Daar zag Corrie de afslag naar de Saar en iets verder de kraan bij de ingang naar de haven. Aangelegd en gewacht tot de bui over was. De haven was vol waterplanten en niemand aanwezig. Dan maar aanleggen, stroom aansluiten en verder afwachten. De haven was duur, voor alles moest betaald worden, liggeld, water, stroom (via een meter) afval, douchen en zelfs het wassen/drogen was duur. We konden hoog en laag springen, dat waren de regels ( ze waren er weer) en anders ga je maar verder. Van Manfred kregen wij een gastenvlag met het teken van Rheinland/Pfalz. Boodschappen doen is ca 10 min.fietsen bij de Kaufland. Het stadje steld niet veel voor, maar had toch wel aardige dingen te bezoeken. Aan de andere kant van de brug ligt een camping met een goed restaurant, waar we en grote schnitzel heggen genuttigd met hefeweizen bier. Gezien het feit dat wij de Moezel niet zo aantrekkelijk vonden en geen zin hadden van Koblenz nog eens 200 km terug te varen via dure havens, hebben wij besloten gelijk maar de Saar op te gaan.
vertrek Konz 09.30 teller 2174.1 aankomst Saarburg 11.00 teller 2175.2 1 sluis Het vaarwater werd hier al smaller en de omgeving is zeer mooi. De haven is goed en je ligt aan een grote steiger.De prijzen zijn bekend, verder betaal je voor alles. Het clubgebouw is goed verzorgd, alleen als je oom een bier vraagt, krijg je het idee, dat hij de glazen vol druppelt. Boodschappen doen is geen probleem; Lidl, Aldi en Toommarkt zijn niet ver weg Saarburg is een leuk stadje met een mooi centrum o ca. 10 min fietsen. Er loopt een treintje door de straten om allerlei dingen te laten zien en je bent al gauw een half uur onderweg. Er stroomt een riviertje door de stad, klein Venetie, en een waterval van 17 mtr die drie schoepen aandrijft. Er zijn 2 kerken, beide aardig en je kan naar de ruïne van het slot klimmen waar je een mooi uitzicht hebt over de rivier. Er zijn veel terrasjes waar je tegen een schappelijke prijs kunt lunchen. Er is een kabelbaan, rutschbaan en vogelpark, maar dat is ver weg. Met de Andante van Ad en Anneke hebben wij eigenlijk al opgevaren sinds Révin. Gerrit en Gerda hebben schade gehad in een sluis. De boot bleef hangen, de lijn brak af en zij schoten met de preekstoel onder de balk van de sluisdeur. Wij zijn de volgende dag nog eens een tourtje gaan maken om het af te ronden. Er zijn veel touristen.
Vertrek Saarburg 08.05 teller 2175.2 aankomst Merzig 13.35 teller 2178.3 2 sluizen Je vaart hier heel mooi over de Saar en wij hebben geen spijt zo te zijn gegaan. Merzig op zich stelt niet veel voor, bovendien regende het en zijn wij op de boot gebleven.
Vertrek Merzig 08.30 teller 2178.3 aankomst Saarbrücken 13.30 teller 2182.8 3 sluizen. Hier kom je op een gedeelte waar veel industrie is en duidelijk minder mooi. Het is indrukwekkend hoe groot hier de staalindustrie is. Regelmatig kom je beroepsschepen tegen. Saarbrücken binnenvaren is leuk, wij waren met 6 schepen onderweg. Een paar snelle jongens en een huurboot. De snelle jongens waren al gauw uit het zicht, ze doen maar. Wie schetst onze verbazing dat zij bij de volgende sluis lagen te wachten. Het is duidelijk, er varen 6 schepen samen, er gaan er dus ook 6 door de sluis. Maar 20 min. wachten is best lang. De 2e sluis was in tweeën verdeeld en de sluismeester wilde alle schepen in het kleine gedeelte hebben. Dat was even proppen, temeer daar het water van kanten kwam waar je het niet verwachtte. Alles ging goed. Weer de snelle jongens scheuren om de beste plaatsen langs de kant te krijgen. Laat er nu meer dan voldoende plaats zijn, met stroom en water! Mar wat een herrie van het verkeer aan de overkant. Corrie en ik keken elkaar aan en besloten door te varen naar de jachthaven,ca 5 min. Hannes, de havenmeester, zat voor zijn kot met een verrekijker en marifoon. Moet je een plaats? Ga maar naar de gastensteiger, bakboordzijde, laatste plaats. Na het aanleggen hebben wij ons gemeld en direct stond een grote pils klaar ( 1,00) en ontstond een leuk gesprek. De Andante lag er ook al en Harry en Marei kwamen ook binnen. Wij zijn de stad niet in geweest, we hadden even genoeg van alle cultuur. Toen wij boodschappen wilden doen, begon het te regenen. Hannes ging toch ook die kant op en heeft ons meegenomen naar Edeka. Hij vroeg of wij niet wilden bbq-en en na overleg met de anderen besloten wij de gok te wagen. Hannes en Anneke en Corrie gingen naar de vleeshallen, grootinkoop! en regelden 4 soorten vlees, waaronder eisbein, maar dan zonder bein en voorgekookt. Ze waren voor 23.00 klaar! Hannes verzorgde de bbq, niet op kolen, maar berkenhout. Het zou droog blijven, deed het niet, dan maar onder de schermen en dat ging ook. Dat was niet eten, maar vr........, je kent het wel. Corrie vroeg na afloop om een koffietje, ja dat kon wel, maar dan in de clubboot Dresden. Daar konden wij, na de koffie, ook allerlei likeuren proeven. Niet te filmen, wat smaakten die lekker. Hannes heeft inmiddels alweer nieuwe klanten, door ons gestuurd! Hannes bedankt en wij hopen zeker nog eens te komen. Een prettig verblijf.
30.06 vertrek Saarbrücken 08.45 teller 2182.8 aankomst Sarregemünd 12.00 teller 2184.2 4 sluizen, waarvan 3 weer met de zapper. Het vaarwater is weer mooi en is weer smal, we zijn weer thuis. Bij de sluizen ging het wat minder, één van de deuren ging niet dicht, dus alles op rood. De VNF was er snel en we konden weer door. De volgende sluis ging de deuren niet dicht, er zat een tak tussen, weer de VNF en wij konden weer verder. De haven van Sarregeminnes ligt aan een aantal steigers en we hadden nogal wat problemen met de stroom. De ware Jacob lag er al en zo was het stel weer compleet. De Marbeel voer wat verder en hebben wij niet meer gezien. De stad is niet onaardig en vooral het keramiekmuseum is de moeite waard. Inkopen kan je doen aan de overkant, bij Aldi (zeer slechte service) of Intermarché. Vandaag blijven wij liggen om Met onze dochter en zoon te skypen en de boot schoon te maken en motor na te kijken. Morgen ca 33 km en 18 sluisjes. Tot de volgende keer
Hoe kunnen wij de blauwe vlag in Sarregeumines vergeten?
Zaterdag 2 juli zou de blauwe vlag worden uitgereikt aan de haven. Alle passanten waren uitgenodigd voor een dronk. De hele omgeving werd nog eens extra schoongemaakt en de tafels gedekt. Er verscheen allerlei volk in een schoon kloffie, behalve de gasten en daar kwam de loco burgemeester om een speech te houden over het hoe en waarom. Hoe is het mogelijk dat zo'n kleine jachthaven zoveel personeel heeft? De voorzitter en een assistent, de havenmeester en assistent, de technische man en assistent, de schoonmaker, enz. Halverwege de speech werd de loco onderbroken en de havenmeester fluisterde wat in zijn oor. O ja, ook de nederlandse, belgische en duitse gasten waren van harte welkom. Na een dankwoord van de havenmeester werd de vlag gehesen. Dat dacht de loco, want hoe hard hij ook trok, er ging niets omhoog. Wat bleek, er stond een knulletje aan de andere kant en hield stevig de lijn vast. Dat had men hem gezegd. Na uitleg dat de vlag omhoog moest, liet hij de lijn gaan. Daarna de champy en deze was aan ons goed besteed. Al weer een glas? ja waarom niet! Alweer een broodje, waarom niet. Het werd dan toch nog gezellig.
03.07 vertrek Sarregeumines 08.45 teller 2184.2 aankomst Harskirchen 15.15 teller 2187.7 10 sluizen, diesel getankt na de 1st sluis tegen een redelijke prijs. Het vaarwater is erg mooi en afwisselend. Plaatsen als Wittring, Sarralbe zijn leuk om langs te varen en er zijn vele aanlegmogelijkheden. Harskirchen is een dorpje met een heel mooie aanlegplaats, stroom voor 12 uur en wat winkels. Gezien de vaartijd zijn wij niet ver weg geweest.
04.07 vertrek Harskirchen 09.00 teller 2187.7 aankomst Mittersheim 11.15 teller 2198.1 10 sluizen gezien de afstand en het aantal sluizen is het toch snel te varen. Een aantal sluizen zijn manueel, maar alles viel mee. Je komt langs veel meren met prachtige vergezichten. Het is een nieuwe haven met een muntautomaat voor de stroom en het dorp is vlak bij. Er waren 3 tegenliggers, waarvan 1 uit den Bosch die wij vorig jaar in Parijs zijn tegen gekomen.
05.07 vertrek Mittersheim 09.00 teller 2198.1 aankomst Port du Houillon 14.00 teller 2191.3 13 sluizen De sluizen werden bediend door de VNF die meereden. Er werden studenten opgeleid om vakantiewerk te doen. Bij sluis 4 vertelde de sluismeester dat om 12.00 uur geluncht werd. Daar alles met ons zo snel ging, veranderde hij van mening en ging door tot sluis 2 waar wij m 12.15 waren. Ieder 5,00 en een blik bier en hij was het baasje! Wij waren nu wel alle wachtenden voor en konden om 13.00 uur de laatste sluis door om naar de jachthaven te gaan. Weer langs veel meren en het blijft mooi varen. De jachthaven is goed, vriendelijke mensen en 's-morgens bestel je je brood. Verder was er niets te doen.
06.07 vertrek Port du Houillon 09.00 teller 2191.3 aankomst Niderviller 11.30 teller 2193.0 geen sluizen!!! mooi varen en eindelijk eens tempo. Je bent van het Saarkanaal af en vaart nu op het canal Mrne au Rhin Est.Het wordt alleen maar mooier en plaatsjes als Hetzing, Héming, Xouaxange, Hesse, zijn leuk om te zien. Redelijk veel aanlegplaatsen. In Niderviller zijn 2 havens, 1 verhuurhaven waar alles is en 2e een kleine haven met uitzicht op de kleine tunnel. Corrie heeft de was gedaan tegen een prijs per machine van 2,50! Na 200 mtr lopen vanaf de haven is een gezellig restaurant waar je in de middag zeker het dagmenu niet mag laten staan. Een 3 gangen menu voor 10,00 Wij zijn nog op de fiets naar het dorp geweest maar daar is niet veel.
07.07 vertrek Niderviller 09.00 teller 2193.0 aankomst Lutzelbourg 11.15 teller 2194.34 5 sluizen, 1 tunnel 486 mtr en 1 tunnel 2800 mtr en 1 hellend vlak 4 mtr. In één woord fantastisch, de tunnels zijn redelijk verlicht en alles is goed geregeld. Het hellend vlak geeft een mooi beeld van de omgeving en je bent in een paar minuten beneden. Je vaart nu in de Alsace met zeer mooie bergen en bossen. Lutzelbourg heeft 2 aanlegmogelijkheden, de verhuurhaven, waar je voor 12,00 ligt met alles erin, of de vrije aanlegplaats door de sluis met een stroomautomaat die gek is op 2 euromunten. Je kan er naast blijven staan. Geen wonder dat de ligplaats gratis is. 2,00 voor 3 uur stroom. Het regende die middag en wij zijn op de boot gebleven.
08.07 vertrek Lutzelbourg 08.15 teller 2194.3 aankomst Saverne 11.15 teller 2195.5 10 sluizen 1 met een verval van 5,80 mtr Na een enerverende vaart door mooi gebied komt je bij de stad en vaar je door een soort gracht, bocht naar links en dan zie je de sluis à la Muiden. Bloembakken, terrasjes en mensen die bootjes keken. Het ziet er heel leuk uit. Bij het uitvaren van de sluis weer in een kanaal en dan rechts om de grote haven in. Plaaats was er genoeg en wij gingen tegen de kant. Stroom en water aanwezig en douchen bij de verhuur. Tegenover de haven een geweldig mooi gebouw met daarnaast de kerk met aanbouw. Gezien de voorraden op waren hebben wij eerst maar boodschappen gedaan bij de Super U, een grote. Winkels zat, Aldi, Lidl, Match; Simply enz.
Om niet weer alles te moeten overdoen alles in 2 delen!
Zaterdag zijn wij naar het station geweest om de treinen te vragen naar Strasbourg, waar wij zondag heen wilden. Verder nog wat rondgewandeld en genoten van alle huurboten, die capriolen uithalen, je wilt het niet weten.
Zondag met de trein van 10.11 naar Strasbourg, je komt uit op een groot plein en loopt in c 15 minuten naar het centrum, wat wil zeggen, de cathedraal. Het is erg gezellig lopen langs de vakwerkhuizen, de leuke winkels en restaurantjes. Het bleek dat er een dienst was in de kerk, dus eerst maar met de rondvaartboot. Lekker warm (nog) een een vaart door het oude en nieuwe gedeelte. Het chateau de Rohan met museum, de Petit France, bruggen met veem bloemen. Je gaat zelfs door een sluis, waarnaast watermolens zijn, waar vroeger de was werd gedaan. De brug van Vauban, waar komt hij niet voor in Frankrijk? Ook kmt de boot langs het Europees parlement en dat is me een gebouw met allerlei bij bouwsels, niet te filmen. De Kammerzell, de pleinen, je komt ogen te kort. Na de boottocht zijn wij een stukje gaan eten en je bent echt niet de enige. Tarte Flambé en Zuurkool zijn de hoofdgerechten. Wij kozen voor een piza met een wijntje en een paté vooraf. Dan het treintje in, het was begonnen te miezeren. Eigenlijk ongeveer de zelfde tocht als de boot, maar dan de achteraf straatjes. Heel mooi Na al dat geloop zijn wij naar het station teruggegaan en hebben de trein weer naar Saverne genomen. Wat een dag. Daar hoef je niet met je boot heen te varen, je kan beter de trein pakken.
Maandag nog wat aanvullende boodschappen gedaan en de stad in geweest. Daar ben je eigenlijk toch wel snel door, maar het is toch wel de moeite waard. Het was aardig vol geworden en de huurboten verstaan de kunst hun schip zelfs tegen een spijker te leggen, moet het er wel een van 15 mtr zijn.
12.07 vertrek Saverne 07.00 teller 2195.5 aankomst Lutzelbourg 13.00 teller 2197.5 10 sluizen veel huurboten onderweg en problemen bij en in de sluizen. Zij trekken overal aan en gaan als een botsauto de sluis in en uit. Wij zijn in de verhuurhaven gaan liggen, waar het rustig was en niet te ver van het dorp. Ad van de Andante was er al en had voor ons een baguette gekocht en kwam deze persoonlijk brengen. Is dat nog eens service. Het ging weer regenen, wat heet. Aarde donker, hagelstenen als duiveneieren, windstoten, donder en bliksem, bakken water. Bij het kijken hoe het er buiten bijstond, besloot ik de bimidi te laten zakken, die kon het water niet meer op tijd lozen. Voordeel losgemaakt en gedraaid, bimidi zakken, maar dan sta je zelf in de regen!! Stoelen afgedekt en drijfnat naar binnen. Zelfs de kabel van de tv losgemaakt, ook daar kwam water door de kier van het raam, weer nat. Wij blijven liggen de volgende dag, zeker weten. Ad en Anneke kwamen 's-middags bijkletsen en een wijntje drinken en wij zagen morgen wel.
13.07 gebeld door Anneke, wij denken toch verder te gaan, het is nu droog en wij willen wel richting Nancy gaan. OK, start de motoren, wij zien wel. vertrek Lutzelbourg 10.00 teller 2197.5 aankomst Nidervillir 13000 teller 2198.9 3 sluizen, hellend vlak en weer de 2 tunnels. De sluizen gingen vlot al was het af en toe wel even wachten. Hellend vlak moest zo nodig een rondvaartboot er in en het duurde weer een half uur. Dan nog een huurboot er bij gepropt, vooruit maar. Het begon te regenen, de bimidi was naar beneden voor de tunnel, wij stonden dus onder de douche! Wachten bij de tunnel, er kwamen er nog een paar uit. Nou ja, in de tunnel was het droog. De terugreis door de tunnel ging makkelijker dan heen, waarschijnlijk omdat het gangpad aan de goede kant zat. Een fors tempo en we waren er snel door. Nog steeds regenen, wat heet! nog 1 km naar de volgende tunnel en daar moesten wij ook weer wachten. Wij waren echt verzopen katten. Nu nog 3km naar de haven en dan was de ellende geleden
Totaal overzicht tot heden: bruggen 23 sluizen 181 tunnels 1x 866 2 x 486 2 x 2800 mtr hellend vlak 2 x 45 mtr motoruren 102.7 vaaruren 166
14.07 vertrek Niderviller 08.15 teller 2198.9 aankomst Lagarde 2202.3 1 grote sluis en 6 normale
weer een prachtige vaarweg met vele vergezichten. Lagarde heeft weinig te bieden, gas was op, maar niets voor handen. ondanks de 14e juli werden de sluizen toch bediend.
15.07 vertrek Lagarde 09.45 teller 2202.3 aankomst Parroy 11.15 teller 2203.3 3 sluizen dit is een camping met een aantal aanlegplaatsen met stroom en water, douches als de havenmeester er is. Heel mooie omgeving, met prachtige vergezichten en zeer kalm. In de morgen en middag komt de bakker, met ook wat groenten en andere épicerie producten en je kunt er ook bestellen! Vrijdag komt de slager en had een paar lekkere stukjes vlees!
Eiville heeft 1 kleine super, 1 bakker, 1 slechte slager, geen bank en is verder dood! Weinig over te melden, dus maar snel door
17.07 vertrek Eiville 09.00 teller 2204.1 aankomst Nancy 14.00 teller 2207.0 5 kleine en 4 grote sluizen (waarvan echter maar 1 wordt gebruikt, bediend)
Een duitser presteerde het, door met zijn boegschroef te werken, achterste voren in de sluis te komen. Het duurde allemaal zo lang, dat ik niet genoeg geduld had op groen te wachten (wat ook best lang duurde) en voer de sluis in. Niet dus, dubbel rood en de VNF bellen. Je vaart door het kanaal en langst de Intermarché en Lidl, vrij ver van de stad en Auchan, met de fiets 10 min. De haven had nog plaats, maar na 16.00 uur was hij vol. Ontvangst slecht, douches ook, zelfs de gang werd nat? Het centrum van de stad is op loopafstand en is erg mooi. Place Stanislas, place de la Carrière, parc de la Ppinière met een dierentuin, 1 ezel, 1 aap, 1 geit, 2 zwarte zwanen en 4 grote vogels. Iedere avond is er een lichtshow, die erg boeiend moet zijn, om 22.45 uur. Wij haalden het niet, helaas. De cathedraal in in de grote schoonmaak en dicht. De andere kerken zijn mooi. Wij hebben weer gebruik gemaakt van het "treintje" en alles in 45 min. gezien. Ik ben met de fiets naar Auchan gegaan om de gastank te wisselen, ze hadden alleen maar butaan en waren dinsdag ook nog eens dicht. De franse buurman zag dat en stelde voor met de auto naar de intermarché te rijden. Dat was tof, alleen had hij langer gevaren dan gereden, zag af en toe een rood stoplicht over het hoofd en nam afritten die hij moest laten liggen. Intermarché ook dicht, dan maar de snelweg op naar een centre commercial (bijna Toul) en ja, daar hadden wij geluk. Nu nog terug, welke afslag toch ook weer, nee, deze niet, dan maar door de stad en zowaar, we kwamen vlak bij de haven uit. Beide vrouwen vroegen zich af of we gevlucht waren! Corrie wilde graag naar de kapper, een leg winkel, maar nee, er kwam nog een klant en alles ging volgens afspraak. Dan maar niet!
Bij het verlaten van de haven moet je eerst door 2 bruggen. Er lagen opeens 2 schepen van 20 mtr en 5 jachten te wachten. Het water was niet breed genoeg om in te halen en voor de komende sluizen hadden wij afspraken gemaakt om 20 mtr en 10 mtr in de sluis te gaan. Perfect, totdat wij op breder water kwamen en de snelle jongens weer zo nodig gas moesten geven. Bij Nancy zijn nog andere aanlegplaatsen: Champignuelles, Pompey, Liverdun (ondiep en vervuild) In Toul was nog plaats. Omdat wij langer wilden blijven zochten wij een plaats aan de kant, daar was alles vol. Wachten tot de volgende dag en dat is gelukt. In de haven lag de Serenity, maar pas om 01.45 viel de frank en maakte ik Corrie wakker om dit te vertellen! André en Do waren er en ook Noël! Zij nam mij deze mededeling niet in dank af en zij; GA SLAPEN!
23.07 Wim jarig, dus boodschappen doen en dan naar de chinees voor een heuse fondu: 4 soorten vis en 2 soorten vlees, 2 bouillons, groente, champignons, rode wijn en irish coffe toe. Dat was smikkelen! Verder is het matig weer met regelmatig regen, dus veel tv kijken, formule 1 en de tour Maandag Nicole skypen en zien wie er allemaal vertrekken. Wij wijzigen onze reis vanwege het weer en gaan langzaam de maas terug naar Nederland
Wij blijven voorlopig nog in Toul hangen en hebben daar veel kontakten. 's-Avonds naar de lichtshow geweest in de tuin van de cathedraal, waar de geschiedenis van Toul vanaf de 4e eeuw. We worden welkom geheten in vier talen, de kleuren zijn geweldig, dan kan je barsten en gaat alles verder in her frans en weinigen kunnen het volgen. Het verhaal wordt verteld door de pater, een varken en een leeuw en de lichtbeelden gaan over de hele kerk. Het is een spectakel dat 50 min duurt en er is veel volk. We doen nog wat boodschappen en 's-avonds is er muziek, wals muzette en bbq. Veel volk is er nog niet, dat komt later wel. De bbq valt tegen, een half stokbrood met daartussen ergens een worstje. Wee nemen zelf de wijn maar mee en ook diverse andere botelingen komen afzakken. Het is toch wel gezellig en het duurt tot 22.30 uur.
01.08 vertrek Toul 09.00 tller 2211.6 aankomst Commercy 15.00 teller 2214.6 17 sluizen en 1 tunnel 866 mtr. Alles ging vlot, wij gingen naar beneden en door de tunnel ging het goed, de lamp doet nu zijn diensten. Bij aankomst in Commercy viel onze mond open van verbazing, slechts 1 schip, dus plek zat. Later kwam er nog 1 bij, dat was alles. Door de sluiting van sluis 31 bij Charmes zijn toch een paar boten aan het omvaten over Vitry. De Spacemaker heeft van ons kaarten te leen en wij namen afscheid bij Pagny, zij naar Void, wij de Maas op. De Go Kiwi, de New Zealanders vonden de Aussi cap niet goed en ik kreeg een echte New Zealander en de uitnodiging volgend jaar naar Auckland te komen. wij overwegen dat zeker. In Commercy zijn wij ook nog een dag gebleven, je betaalt alleen stroom, 6,00 voor 24 uur. en het is daar aangenaam, de Aldi om de hoek Weer een nieuwtje, ik was aan het schilderen, de deurtjes en daar kwamen 2 jonge heren op ons toe en vroegen ons of wij interesse hadden in een interview over de haven en Commercy. Waarom wij weer? Maar ja, toch weinig anders te doen en we ekenden de truc, foto's en een verhaal en het zou in de krant komen. De dag er na wezen vragen naar de krant, niets, later, in St.Mihiel in een cafe zagen wij het stuk wel in de krant en hebben het meegenomen. De Ouzo II weer in de krant!
04.08 vertrek Commercy 08.30 teller 2214.6 aankomst t.Mihiel 12.00 teller 2216.6 5 sluizen alles ging snel. 2 frans 3 nl 1 aussi 1 usa bijna niemand spreekt frans en heeft goede kaarten Langs de steiger zijn diverse plekken zo ondiep dat je er tot je middel kunt staan. Verschillende schepen hebben dat geweten. De yank hebben wij weggelierd en op een nadere plek kon hij aan de kant komen. Een patser met een heel groot schip wilde bij iedereen aanleggen, maar kreeg nul op request, ook bij ons, 18 mtr en 32 ton, no way. Hij moest alleen opstappers ophalen en ging dan weer weg. De bluffer, hij forceerde een plek aan de steiger en bleef tot de volgende dag 15.00 uur. Douchen deden wij op de steiger met de douche van de buren, leuke sfeer en goed weer. Ik was op de fiets uit mijn broek gescheurd en wilde een nieuwe kopen. Zaterdag een kippetje op de markt gekocht en even kijken naar broeken? Ja hoor, jeans voor 18,00 2 voor 30,00 Maar hadden zij maat 60 wel? (tent) Ja hoor, even passen in de vrachtwagen. Past, verkocht, toch even een 58 passen, zat beter, doe dan maar 2 x58! Onderweg naar de boot had ik zo mijn twijfels of ik de goede maten had gekregen en op de boot bleek dat hij er een 56 bij had gestopt. Terug racen 11.55 uur, om 12.00 ging hij weg en op de hollandse manier de zaak even recht gezet.
Aussi familie met 2 kleine kinderen op een 28 voeter onderweg naar het zuiden, overwinteren (de boot) in St.Jean de Losne, vaart nu om en gaar dan terug naar Melbourne. Wij zijn weer welkom.
Een rus, kozak,roemeen en vrouw ook onderweg naar het zuiden zoeken een plaats voor de boot in Nancy en gaan dan volgend jaar weer verder. Ik ben meer bezig met anderen dan met ons zelf, maar Corrie zegt, nu ga jij niet eens ergens heen maar komen ze naar jou en je vindt het leuk. Zo, dit zit er weer op, woensdag door naar Verdun en weer naar het bur tourisme voor de wifi
09.08 vertrek St.Mihiel 08.00 teller 2216.6 aankomst Die sur Meuse 12.00 teller 2218.8 4 sluizen Niet de bedoeling te blijven liggen, maar John van de Epherim zag een peniche door de sluis, deze gaat 6 km en je kn er niet voorbij. Tot Verdun met nog 5 sluizen duurt dat eeuwen. Dus blijven liggen, John en Sharon naast ons vanwege de diepte. Wat regen gehad en verder met de omgeving gebabbeld. Er kwamen toch veel schepen van Verdun, dus dat gaf een goed beeld.
10.08 vertrek Die 08.45 teller 2218.8 aankomst Verdun 11.30 teller 2220.3 5 sluizen Zoals verwacht waren er genoeg ligplaatsen om te kiezen aan beide kanten. Wel aan de stenen kant weer de grote boten! Kees en Francine lagen als nieuwe buren voor ons en met Kees heb ik een tour de Verdun gedaan. Op zoek naar een euro stekker en een motorriem Het was al met al toch ver fietsen en Kees is 's-middag zelf nog eens te biecht gegaan en gevonden wat hij nodig had, een nieuwe kabel, de stekker heeft hij van mij overgenomen. Hij had weer stroom. Als dank een lekker flesje wijn! Je bnt met al deze dingen toch wel een hele dag onderweg. Het weer was goed, dus geen klachten. John kwam met het verhaal dat je een auto kon krijgen van het bureau Tourisme om de omgeving te zien. Corrie gelijk er heen en ja hoor een soort smart, maar dan op zijn kant, eerder een oma Duck autootje. Voor de volgende dag gereserveerd en een tocht gemaakt nar het champ de bataille. Het Memorial de Verdun bezocht, de film gezien, zeer indrukwekkend, Dan de Ossuaire de Douaumont, waar millioenen botten liggen van strijders die zijn omgekomen, welke nationaliteit dan ook. Binnen in de hal stonden duizenden namen van slchtoffers met af en toe foto's van de mensen toen en nu. Door de Memorial de kruisen van de duizenden doden. Overal zie je de loopgraven nog en de kuilen van de inslagen van de kanonnen. Fort de Douaumont en de Vaux zijn identiek en één bezoeken volstaat. Onderweg kan je blijven staan bij allerlei gedenknaalden of beelden, oa Maginot van de Maginot linie. Al met al zeer indrukwekkend en zeker niet te missen als je Verdun bezoekt. De 12e naar de markt geweest, weer veel kleding en de overdekte markt met vlees en groente. Het gas was weer eens op en wij zijn bij de Intermarché een nieuwe fles gaan halen, ook weer opgelost. In het weeekend lopen er nog al wat drinken jongens rond en af en toe gooien zij vuil naar de boten. Je moet er wel bij blijven. De stad vraagt bij de sluis een formulier in te vullen en wij menen dat er liggeld moet worden gevraagd, waardoor de schepen niet eindeloos blijven liggen en vooral de 30 mtr schepen verdwijnen. Zij komen rustig vragen of jij niet dubbel kan gaan liggen, dan kunnen zij aan de kant. Het moet toch niet gekker worden. Kees had nog een borreltje en whiskey onder de kurk, nee, niet allemaal tegelijk naar hem toe! Vandaag, zondag, regent het en wij gaan nog eens naar de cathedraal, dan hebben wij het wel gezien en gaan 15.08 door naar Dun en dan door Frankrijk uit. Het is absoluut verwonderlijk dat er weinig schepen zijn en als zij er zijn, Duitsers en Zwitsers, die een boot in Nederland hebben liggen en een tourtje Toul, Nancy, Strasbourg, Rijn terug naar Nederland naar de haven maken. Ben benieuwd naar de volgende dagen.
15.08 vertrek Verdun 08.00 teller 2220.3 aankomst Dun s/Meuse 14.30 teller 2214.7 9 sluizen erg vlot, in Consevoye was vuurwerk en mocht niemand blijven liggen
Samen met John en Sharon de sluizen door en het ging vlot, het weer was goed en het tempo lag hoog. Lekker gedouchet, het was er trouwens erg rustig. De was nog eens gedaan en tijdens de wachttijd een lekkere koude Alsace gedronken. In de middag nog wat gewandeld en ik vergiste mij in een plaats en dacht dat er een kasteel was. John vond dat het er niet was, hij had zicht te barsten gelopen.
Eigenlijk maar een korte trip en bij aankomst lag er maar 1 schip. Later was het toch aardig vol, ook grotere schepen. Het was warm en wij bleven lekker aan boord.Wij stelden John voor te gaan bbq en zij waren akkoord! Op de fiets naar de Intermarché en ingekocht (John en Sharon) Wij dachten dat het voor ons 2en was, maar nee, het was voor 4. Met de tomatensalade van Corrie en de rijst van Sharon was het meer dan genoeg. De steaks waren van slechte kwaliteit, een deel werd gegeten, de rest weggegooid. Je kon duidelijk merken dat een deel op de terugtocht was en je hoorde de bekende verhalen. Toch gezellig! Bij het wegvaren uit Dun de tank nog even volgegooid met diesel, 43 ltr tegen 1.49
Ook hier ging het weer erg vlot en de haven was bijna leeg! Later kwamen er toch nog wat schepen bij, waaronder weer van die grote van 20 mtr of meer. Veelal Engelsen en deze zijn onderhand niet meer gewenst. Ik voelde mij de hele dag al niet lekker en dit uitte zich 's-avonds in een fikse buikgriep (ik druk het netjes uit) Corrie kon half de boot schoon maken en ik kwam ondergoed tekort. Toen ook de andere uitgang ging meespelen was de zaak kompleet. Verder geen details. Wij zijn 3 dagen blijven liggen en ik was weer redelijk onder de mensen. John was al verder gegaan naar Charleville en zou doorgaan naar Laifour en dan terug naar Pont à Bar en het kanaal des Ardennes op.
Aan de steiger buiten was nog 1 plek en ik kreeg de boot er net in, aan beide zijden minder dan een meter. We hebben ons gemakt gehouden, internetten ging weer eens niet en de baliekluivers konden niet helpen. De douches waren koud, het was buiten immers warm! Het liep weer vol met thuisvaarders en het was gelukkig 's-nachts rustig. Maar 1 dag betaald. De vaarweg blijft boeien en alles ging behoorlijk vlot. Zondag kwam John weer binnenvaren en hij vond een plek in de haven aan een lange steiger midden in de haven. Zeer strategisch! De volgende dag gingen wij ieders ons weegs, misschien zien wij hen nog een keer, volgend jaar. Het ga jullie goed, het was prettig reizen samen.
Het was een puinhoop, waarschijnlijk veroorzaakt door een Nederlander die meende overal maar op knoppen te moeten drukken en aan stangen te trekken. Gevolg, 2 sluizen ontregeld en op een gegeven moment moesten wij zelfs met 3 boten naar binnen. Frans bleef achter en kwam met de volgende lichting. Gelukkig had hij nog een plaats aan de kant helemaal achterin, waar hij de vorige keer ook lag. Er was weer plaats! Diesel gehaald en de tank gevuld, dat was geregeld. De volgende dag inkopen gedaan voor een aantal dagen en bij de slager vlees gekocht. Wat deze er van bakte wil je niet weten. 500 gram gehakt werden er 400, 2 steaks van 200 gram eindigde op 120 gram. Wij hebben het maar laten liggen en hebben wat anders gekozen. Corrie heeft voor de laatste keer gewassen en het is komisch om Jut en Jul de was aan de drooglijnen te zien doen. De Damian lag er ook weer en het bleek dat hij dezelfde tocht had gemaakt als Frans, zij zijn om elkaar heen gecirkeld, blijkbaar. Er lag een duits zeilbootje van 3.25 mtr met vader en dochter van 8 en er werd ook nog op geslapen. Waar weten wij niet. Een paraplui om de hevige regen die nacht weg te houden. Een hevig onweer met veel bliksem, mooi om te zien.
Afscheid genomen van Frans, hij gaat het rustig aan doen en van de Damiaan. Niemand ging weg, dus alleen sluizen! Nou even niet. Na door de tunnel te zijn gevaren, bleek de sluis wel op rood/groen te staan, maar niet open. Je ligt in een kom en niet komforabel. Ineens komt er nog een jachtje uit de tunnel. OK dan met twee. Hé kijk nou, nog één. Het moet toch niet gekker worden. Gaan die deuren nu open of niet? Nee dus. Na de vierde boot konden wij kaarten. Als dat nog niet genoeg was om de deuren te openen weet ik het niet meer. Eindelijk, daar gaan ze en wat komt eruit? Een péniche in vol ornaat. Hij kon de bocht niet nemen, dus eerst moesten er drie boten de sluis in. La Vie meende dat hij amper gas gaf en liep iedereen voorbij. OK, dan maar wat gas bij en bij de volgende sluis kon hij het toch niet flikken aan de stang te trekken. Dan maar weer met drie. De volgende sluis lag wat verder en het kleine schip haakte af, wij niet, dikke pech. Zo bleef dat tot Vireux, waar wij aanlegden en zij doorgingen naar Givet. Wij zien ze nog wel een keer.
25.08 vertrek Vireux 08.45 teller 2237.4 aankomst Dinant 14.30 teller 2240.6 7 sluizen, 4 kleine en 3 grote Het weer was gelukkig goed en alles ging vlot. Het is nog steeds mooi om hier te varen, ook al zijn wij er nu al een par keer geweest. In Givet moesten wij de zapper inleveren en het papier voor Belgie/Wallonie weer laten opmaken. Gelukkig staat alles in de computer en is het alleen printen. In Dinant zijn wij nog een dag extra gebleven vanwege een weerwaarschuwing!!! Hevig onweer met hagel, enz. En inderdaad, om 08.45 gingen een aantal schepen weg en zaten een uur later in de dikke stront! In de middag klaarde het weer op en hebben wij nog even buiten genoten van een Hasselse borrel. Langs de kade konden wij goeie frites kopen en hebben deze gekoppeld aan een zeer goede steak. Wij hebben weer douchemunten, wilden deze ruilen voor korting, maar dat deed deze tante niet.
het begon te druppelen bij het vertrek en tot na de 2e sluis bleef het regenen. Gelukkig hadden de sluiswachters compassie met de boten en hadden de deuren al open staan. Het water zakt zo langzaam, dat je de indruk hebt, dat ze het met emmers doen. Je vaart weer langs mooie heuvels met leuke kasteeltjes en het was druk, ook met beroepsverkeer, die het geen donder uitmaakt of zij langs een passantenhaven varen, volle kracht, zelfs nog een toertje er bij. Maar wel gas terug bij de rondvaartboten, want die kagen wel! Namen weer een plekje gezocht en deze keer perfect aangelegd, dank zij het advies van Corrie. Snel de TV aangezet en gekeken naar de F- kwalificatie voor Francorchamps. Moeders is nog een paar borrels gaan halen en lekker vlees voor zondag. Na wat gehannes met internet (ik weet nu hoe ik binnen kom) met Jan en Nicole geskyped en de katten gezien. Ze zijn leuk. Nicole gaat over een week aan haar nieuwe job beginnen, Radio Brisbane here she comes! Wij gaan nog een dagje bijkomen, de rommelmarkt bezoeken, waar weer niets te vinden was en dan morgen naar Huy.
Het weer is beter, maar het is wel fris. Er gaan veel Duitsers terug, ongekend meer dan vorig jaar.