Neil Young and Crazy Horse
Dinsdag 6
augustus 2014
Lokerse Feesten
Nog tijdens zijn optreden, barstte
de discussie al los op het festivalterrein van de Lokerse Feesten: is dit nu
een ongelooflijk langdradige en saaie egotrip van een half-seniele bejaarde
rocker? Of is dit een subliem concert van een eigenwijs genie? Ik ga voor optie
twee: Neil Young en zijn Crazy Horse zorgden voor een fenomenaal hoogtepunt op
de veertigste verjaardag van de Lokerse Feesten. Meer dan twee en een half uur
pure muziek, en geen moment heb ik me verveeld.
Van zodra de 68-jarige Young en zijn
kornuiten het podium opkwamen, wist je al wat er zou komen. De drie gitaren
stonden in een klein kringetje, naar elkaar toegebogen, en startten schijnbaar
achteloos met hun verhaal. Een verhaal dat nooit snerpend was, maar wel
melodieus bleef. Ik had zelf niet het gevoel dat we naar lange solos keken en
luisterden: de gitaar van Young smeekte, juichte, vloekte, jammerde en
troostte. Frank Sampredo zorgde voor weerwerk de ene keer onderdanig in
dienst van de meester, dan nijdig van zich afbijtend. Bassist Rick Rosas, een
oudgediende uit Buffalo Springfield (en vervanger van Billy Talbot, die door
een hartinfarct is getroffen) speelde niet één noot te veel, en drummer Ralph
Molina vergat je bij momenten zelfs. Meer dan 25 minuten later was dat eerste
nummer, het geweldige Down by the River,
afgelopen. En je vond het haast jammer.
De bekroning voor Lokeren kwam in
het slot van de set: Cortez the Killer.
Een nummer uit 1975, maar nog altijd even betoverend. Ook hier weer: de stem
van Young, de teksten (die je beter begreep dan wat hij tussendoor mompelde),
en de manier waarop de gitaren het verhaal gewoon voort vertelden uniek.
Cortez is sowieso mijn favoriete Young-song, en de versie die ik in Lokeren
kreeg, was onvergetelijk.
En tussendoor? Tussendoor maakte The Loner het zijn publiek niet
gemakkelijk. Wie kwam voor de radiohits, droop teleurgesteld af. Ja, het
akoestisch intermezzo (met Blowin in the
Wind van Dylan en Heart of Gold) kon
op wat meer herkenning rekenen, maar zijn songkeuze was meer ingegeven door de
politieke actualiteit dan door de gedachte om occasionele bezoekers te
plezieren.Powderfinger was betoverend, Barstool
Blues hypnothiserend (ook al werd het nummer na tien seconden afgebroken
door een ontstemde Young omdat een gitaar vals stond. Kun je de gitaar
stemmen voor je ze het podium op brengt?, riep hij uit. Naar de roadie of naar
Sampredo, ik weet het niet. Ik weet wat vals is, want ik moet het zingen,
voegde hij er aan toe. Ook hier: geen idee of het een grap was over zijn
zangcapaciteiten, of een sneer naar de valse snaar. Ik gok op de grap want Young
was opvallend vrolijk voor zijn doen, en lachte tijdens een mooi Psychadelic Pill zelfs breeduit.
De ziekte van Billy talbot zorgde er
ook voor dat op de valreep twee achtergrondzangeressen aan de line-up werden
toegevoegd. Talbot nam een deel van de zang voor zijn rekening, wat Rick Rosas
blijkbaar niet kan of wil of mag. Dorene en Yadonna Wise, twee zussen die ooit
één hitje scoorden met hun groepje Mahogany Blue, voegden een extra tikkeltje
soul toe aan het optreden. En ook hier weer viel alles netjes in zijn plooi: de
stem van Young, die van de Wise sisters, en de naadloze overgang naar de stem
van de gitaren
Mooi, mooi, mooi.
Het overvolle festivalterrein
(voornamelijk gehuld in zwarte Earth t-shirts,
door Youngs roadies aan de ingang gratis uitgedeeld) kreeg als laatste nummer
een zinderend Rockin in the Free World,
waarna Be the Rain en Whos
gonna stand up and Save the Earth nog volgden. Twee ecologisch
geinspireerde songs (net als die t-shirts, trouwens).
Dus: ja, dit was een grandioos
concert van een geweldige artiest. Op je 68ste is het niet evident
om nog vooruit te kijken naar komende (wereld)tournees, dus zou dit wel eens
een afscheid van zijn Belgische publiek geweest kunnen zijn. En het werd een
afscheid in (pure) schoonheid. Een artiest die put uit veertig jaar
muziekgeschiedenis, die het normaal vond dat songs op plaat negen, twaalf of
veertien minuten duurden en die dat in de herfst van zijn carrière met
bravoure komt spelen, verdient alle respect.
De Lokerse Feesten verloren een deel
van hun eigenheid: het optreden van Young was in een mum van tijd uitverkocht,
zodat vele habitués zich tevreden moesten stellen met een negen dagen-pas (in
plaats van hun gewoonlijke abonnement voor de tien dagen), het terrein stond
overvol, en de rest van de affiche van de vijfde dag liet zich gewillig
degraderen tot een voorprogramma. In ruil kregen de Feesten (en Inge!) een zalig
verjaardagscadeau: een volwaardige set (en geen festivalsetje van Greatest
Crowdpleasers) van een fenomenaal man.
Setlist:
Encore:
|