Inhoud blog
  • Patti Smith
  • Neil Young and Crazy Horse
  • Johnny Marr
  • Motörhead
  • Hooverphonic
  • Amy Macdonald
  • Magnus
  • Rock Werchter 2014
  • The Rolling Stones
  • Simple Minds
  • Triggerfinger
  • Arcade Fire
  • Admiral Freebee
  • Elton John
  • Vanessa Paradis
  • Goldfrapp
  • Monk
  • Nile Rodgers
  • Texas
  • Ozark Henry
  • Axelle Red
  • Daan
  • The B 52's
  • Ceelo Green
  • Damien Rice
  • Arno
  • Seasick Steve
  • Donavon Frankenreiter
  • Deep Purple
  • Alice Cooper
  • Bruce Springsteen & the E-Street Band
  • Rock Werchter
  • Lana Del Rey
  • Poliça
  • Steve Wynn
  • Alabama Shakes
  • Cold Spex
  • Norah Jones
  • dEUS
  • The Specials
  • PIL
  • Echo and the Bunnymen
  • Luc Van Acker
  • The Beach Boys
  • De Mens
  • The Roots
  • Absynthe Minded
  • Brian Ferry
  • Bruce Springsteen and the E Street Band
  • Bruce Springsteen and the E-Street Band
  • Michael Kiwanuka
  • Jonathan Jeremiah
  • John Cale
  • Alice Cooper
  • Gotye
  • Red Hot Chili Peppers
  • Steve Earle
  • CW Stoneking
  • Anna Calvi
  • Bony King of Nowhere en Midlake
  • Toots Thielemans
  • Paul Simon
  • KT Tunstall
  • Selah Sue
  • A tribute to Alan Lomax
  • Richard Thompson Band
  • Hannelore Bedert
  • Lambchop
  • ZZ Top & The Doobie Brothers
  • Steve Miller Band
  • Carlos Santana
  • Peter Gabriel
  • Isobel Campbell and Mark Lanegan
  • Chris Isaak
  • Mark Knopfler
  • Snow Patrol
  • Eric Clapton & Steve Winwood
  • Jamie Lidell
  • Hannelore Bedert
  • Tindersticks
  • Randy Newman
  • 65daysofstatic
  • Heaven 17
  • The Temptations & The Four Tops
  • Angie Stone
  • Joss Stone
  • Chris Rea
  • Lyle Lovett en John Hiatt
  • David Gray
  • Marianne Faithfull
  • Wilco
  • Massive Attack
  • Status Quo
  • Fleetwood Mac
  • Emiliana Torrini
  • Daniel Lanois
  • Moby
  • Ray Davies
  • Donna Summer
  • David Byrne
  • Steely Dan
  • Ry Cooder en Nick Lowe
  • Eagles
  • Morrissey
  • Bruce Springsteen and the E-Street Band
  • Elbow
  • Me First and the Gimme Gimmes
  • Patrick Watson
  • Zappa Plays Zappa
  • Lily Allen
  • Liam Finn
  • Jackson Browne
  • Bob Dylan
  • Lenny Kravitz
  • Razorlight
  • Johann Johannsson
  • Antony and the Johnsons
  • Lyle Lovett
  • Grace Jones
  • Franz Ferdinand
  • John Legend
  • Metallica
  • Luka Bloom and Band
  • Selah Sue
  • Seasick Steve
  • dEUS
  • Raymond
  • Sigur Ros
  • Tony Joe White
  • Herbie Hancock
  • Lambchop
  • Luna Twist
  • John Mayall and the Bluesbrakers
  • Stephen Stills
  • Elliott Murphy
  • Paul Weller
  • Steve Wynn
  • The Lemonheads
  • Alanis Morissette
  • Grace Jones
  • Macy Gray
  • Melee
  • Counting Crows
  • Elbow
  • Bruce Springsteen
  • John Fogerty
  • Stephen Malkmus
  • The Police
  • Iggy & the Stooges
  • Mark Knopfler
  • Willard Grant Conspiracy
  • Madrugada
  • Alison Kraus & Robert Plant
  • Elliott Murphy
  • Tindersticks
  • Sebadoh
  • Mavis Staples
  • KT Tunstall
  • PUSA
  • Electric Eel Shock
  • John Scofield
  • Jools Holland
  • James Taylor
  • Youssou Ndour
  • Alicia Keys
  • Think of One
  • Joe Bonamassa
  • James Blunt
  • The Cure
  • 65daysofstatic
  • Dirty Dozen Brass Band
  • Eels
  • Steve Wynn
  • Lady Linn and her Magnificent Seven
  • Willy Deville
  • Arno
  • Nouvelle Vague
  • Seasick Steve
  • John Watts (from Fisher Z)
  • Inleiding
  • Jim Cole
  • Neil Young
    Foto
    Muziek 2008 - 2014
    (Meer dan) 1 jaar gratis concerten
    Verslagjes van concerten in 2008 & 2009 & 2010 & 2011
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nouvelle Vague
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nouvelle Vague
    25 januari 2008
    Muziekodroom, Hasselt

    Verslag: ja

     

    Een volgende opdracht, en deze keer géén fijne.

    Nouvelle Vague is een project van de Franse producers Marc Collin en Olivier Libaux. In 2004 brachten ze een CD uit met covers van new wave-klassiekers op een bossa nova-ritme geplakt. Verrassend, om de donkere, duistere en zwarte muziek van Joy Division, Buzzcocks, Visage of The Cramps te horen in een zomerse, vrolijke en zonnige versie. In 2006 brachten ze een tweede cd uit, en toen al was voorspelbaar wat ik vanavond zou ondervinden: het is allemaal voorspelbaar…

    Het is leuk hoor, zo’n nummer als I Just can’t get Enough van Depeched Mode te horen zingen, door bloedmooie Franse zangeressen, een beetje vals, met een Frans accent. Maar de verrassing is vrij snel uitgewerkt, en dan wacht je gewoon op het volgende nummer – dat eigenlijk dezelfde behandeling krijgt.

    Het publiek valt in drie delen uiteen: de fans, die speciaal voor Nouvelle Vague hier naartoe zijn gekomen; de ongeïnteresseerden die op vrijdagavond niets beter te doen hebben; en ten slotte de New Wave-liefhebbers die zich op een muziekquiz wanen en zo snel mogelijk het originele nummer proberen te herkennen.

    Wat ook wel fijn is – van Blue Monday (New Order) herken je de tekst, je zingt zelfs mee – maar duurt het toch even voor je weet welk nummer het precies is.

    Het probleem blijft echter hetzelfde: eens je door hebt dat ze Blue Monday spelen, is het wachten op het volgende nummer.

    My Sweet & Tender Hooligan van the Smiths is mooi: zo’n mooi Frans zangeresje dat zo’n dreigend nummer ontwapenend zingt, met dat accent, dat speelse – het wordt allemaal heel erg sexy. Het volgende nummer: A Forrest van The Cure. En je denkt: more of the same…

    Nouvelle Vague is gezellige muziek, voor heel eventjes. Jammer genoeg duurt een optreden meer dan ‘eventjes’.

    Ik dacht regelmatig aan m’n vader. Hoe moet hij zich gevoeld hebben, toen plots platen uitkwamen met rock ‘n’ roll classics, of met beatles-nummers, gespeeld door de Ray Conniff Singers, of James Last? Was dat origineel, creatief, of gewoon platte afzuip?

    Als je die vraag beantwoordt, weet je ook hoe je Nouvelle Vague kunt beoordelen.

    http://www.nouvellesvagues.com/

    25-01-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seasick Steve
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Blackbox Revelation
    Seasick Steve
    21 januari 2008

    Ancienne Belgique

    Verslag: ja

     

    Een opdracht van Exit, maar wel een fijne. Blackbox Revelation is een duo Vlaamse tieners, dat heel erg aan de White Stripes doet denken: ruig, drum & gitaar, melodieus lawaai. Veelbelovend (ze worden zwaar gehypet), maar ook nog veel werk aan: ze stralen nog geen echte rock’n’roll uit. Maar faut le faire: in een uitverkochte AB Box staan, voor een publiek dat het jouwe niet is – en toch meer dan een beleefd applaus losweken…

    Maar iedereen kwam dus voor Seasick Steve. De Amerikaan leerde gitaar spelen bij oude blueshelden, speelde mee met Lightniing Hopkins, maar verdween dan van de aardbol. Hij leidde een leven als hobo, als zwerver, bracht tijd door in gevangenissen, en dook plots op bij Jools Holland, in diens nieuwjaarsshow op BBC. Waar hij met een gitaar met drie snaren (!) een aanstekelijk boogie-blues-nummer speelde, en plots ongelooflijk hot werd.

    De man ziet eruit als een hobo (lange, grijze baard), kleedt zich als een hobo (jeans overall, Marcelleke) en praat als een hobo (Bring me some booze!) – maar het is toch niet helemaal duidelijk of hij the real thing is, of een marketing-product. Hij is in ieder geval de enige homeless person with a homepage on the net; de enige zwerver met gitaarroadies en een eigen t-shirtverkoop.

    Niet dat dat allemaal relevant is: van zodra de man speelt en zingt, gebeurt er iets. Hij zit alleen op het podium, met een paar gitaren (en aftandse akoestische, zijn driesnarige elektrische en een tweetal gewone) en zijn Mississippi Drum Machine (een kistje waarop hij de maat stampt). Veel feedback op de versterker, en hij is vertrokken. Hij vertelt eerst het liedje, en speelt het dan – wat ook helpt om je in te leven. Over Thunderbird bijvoorbeeld: onder de sterrenhemel, snakken naar Thunderbird – de goedkoopste rode wijn die je kunt krijgen. Hobo Low was prachtig – hoe laag kun je vallen, zelfs als zwerver.

    Een meisje staat vooraan met een bordje te zwaaien waarop ze ‘I love Steve’ schreef. Hij laat haar op het podium trekken, zet haar op een stoel naast hem, en zingt een droevig maar o-zo-mooi liefdesliedje voor haar.
    Hij geeft tips voor wie het als hobo wil proberen: ‘I wear my socks up to my knees’ – anders krijg je beten van vervelende beesten, in het hoge gras.

    Het hoogtepunt is Dog House Boogie, zijn Jools Holland-nummer. En het is meteen ook het laatste nummer, na iets meer dan een uur. Jon Spencer kan inpakken, RL Burnside mag begraven blijven – deze Seasick Steve maakt gewoon prachtmuziek, met een verrassend warme en volle stem, en een overdonderend gitaarlawaai.

    http://www.seasicksteve.com
    http://www.theblackboxrevelation.be/

    21-01-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    07-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.John Watts (from Fisher Z)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    John Watts

    7 januari 2008

    CC Het Bolwerk, Vilvoorde

    Verslag: ja

     

    John Watts (zang, gitaar)

    Sam Walker (drums)

    Kristof Roseeuw (staande bas)

     

    John Watts was ziek. Zonde. Een kop vol snot. De hoge, typische stem van Fisher Z weerklonk dus niet – het was eerder een laag, dreigend gegrom.
    Echt zonde, want de nieuwe nummers die Watts voorstelde, klonken echt wel aardig. Met een normale stem zouden de misschien super geklonken hebben.

    Het optreden balanceerde op het randje: misschien had men dit beter gewoon afgelast en uitgesteld. Want de man kon zich duidelijk niet behoorlijk verdedigen. Jammer, jammer.

    Het werd zelfs even pijnlijk, toen hij Marliese verkrachtte. Een daad waarvoor hij zich overigens ook verontschuldigde.

    Watts praatte overigens opvallend veel met het (zittend) publiek. Grapjes over zijn snotkop. Over onze regering (of het gebrek eraan). Want de man kent ons land. Met Fisher Z brak hij potten in Nederland, Duitsland en België – maar tot zijn grote frustratie lukte het nooit in zijn thuisland, het UK. Hij tourt dus nog steeds meer op het vasteland dan in Engeland.

    Goeie grapjes dus, een aantal opvallend sterke songs – de man evolueerde van een new wave-idool naar een storyteller, genre Ray Davies: interessante, doorgeleefde verhalen op aardige melodietjes.

    Zijn laatste cd kwam vreemd tot stand: hij reisde de wereld rond, luisterde in verschillende landen naar verhalen van mensen, en zette die op muziek. In elk land zocht hij dan ook een lokale muzikant, om hem mee te helpen met de liedjes.

    Zo kwam hij terecht bij kristof Roseeuw, een Gentenaar die onder andere bij de Flat Earth Society speelt. Ik belde de avond voor het optreden met Kristof, en die had er toen nog geen idee van hoe en wat Watts zou spelen. “Ik kende de man ook alleen van Fisher Z – ik vond dat een geweldige band”, zei Kristof. “Hij vond het project met mij heel aardig, vooral omdat ik vlot kan improviseren op zijn muziek. Dat zal ik ook morgenavond moeten doen, want als ik geluk heb, kan ik de nummers waarop ik meespeel, vooraf één keer horen.”

    Kristof schitterde vooral tijdens The Worker, de Fisher Z-klassieker, met grandioze basloopjes.
    Setlist (ongeveer toch):

    Shades of Grey in the USA ( aka Formica)
    The Greatest Gift

    You are So

    It’s Obvious

    Remember That (Saddam)

    I shake my Head (Eno)

    The Day Johnny Passed Away (over Cash)

    Brothers

    Sister Sue (Dance On)

    I don’t want to
    Big Big Poetry

    The Worker

    Birthday
    Waxdolls

    Delicate

    Feature Film

    Marliese

    What a Time to live in

    Permanent Life

    Hello

    http://www.johnwatts.co.uk/

    07-01-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    02-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat vooraf ging :

     

    In de herfst van 2007 kondigde Radio 1 voor zijn avondprogramma Exit een bijzonder opwindende wedstrijd aan. Luisteraars werden uitgenodigd om een verslag door te bellen van een concert waar ze naartoe zouden gaan. De prijs voor de winnaar: een jaar lang (heel 2008) gratis optredens bijwonen…


    Dat leek me wel wat. En aangezien ik toch kaartjes had voor Bruce Springsteen in het Antwerpse Sportpaleis, schreef ik me meteen voor de wedstrijd in.

    En zie: ik werd geselecteerd, en mocht (tijdens de eerste bisnummers van de Boss) een verslagje doorbellen. Ik had een en ander voorbereid, maar uiteindelijk werd het gesprek toch een andere richting ingestuurd door Michaël Robberechts, de Exit-presentator.


    Een paar weken later werd ik uitgenodigd voor de grote finale. In de VRT-studio’s werden de drie door de jury geselecteerde winnaars aan nieuwe proeven onderworpen. We kregen één minuut om onze absolute favoriete cd te bespreken; nog eens een minuut om een ter plekke toegewezen plaat te recenseren, en in een halve minuut moesten we het programma Exit Live aankondigen. In het uurtje voorbereiding zag ik mijn tegenkandidaten zwoegen en zweten en zuchten op hun teksten, en snapte ik: als je die ene minuut vooraf helemaal uitschrijft, haal je het niet. Een paar trefzinnen noteren, en er verder rond praten tot je minuut om is… Zo lijkt het allemaal toch een beetje spontaan.

     

    We deden om beurt ons ding – met op de achtergrond een tikkende klok, en na één minuut de onherroepelijke gongslag. Herwig Verhovert praatte dan nog wat na, en dat was precies waarop ik had gehoopt: bij improvisatie voelde ik me prima in mijn vel. Mijn cd-besprekingen haalden net de minuut (Born to Run van Springsteen had ik thuis voorbereid, en met Lifes Rich Pageant van REM had ik natuurlijk geluk bij de toegewezen plaat). De aankondiging van Exit Live pakte ik anders aan: 20 namen van uitvoerders en liedjes, krijg je nooit in dertig seconden gepropt. Ik had dus besloten om er een boodschap aan mijn vrouw van te maken: ‘ik zal er volgend jaar niet vaak zijn, want ik wil deze wedstrijd winnen…’.

     

    Een half uur later zaten we met drie kandidaten in de studio, netjes op een rij, met voor ons de strenge maar rechtvaardige jury. Ze evalueerden ons alle drie kort, en ik voelde dat het goed zat: mijn grapjes waren in de smaak gevallen, de improvisatie had gewerkt, en de originele aanpak van de aankondiging was een schot in de roos.

    Ik hoorde de uitzending niet van de finale – maar ik hoop dat ze erin geknipt hebben. Want toen mijn naam viel als winnaar, reageerde ik met ‘oei, er zal er thuis eentje boos zijn…’

     

    En dan nu tijd voor een kleine bekentenis. De eerste mail die ik van Exit kreeg (waarin me werd verteld dat ik was geselecteerd, en dus verslag mocht uitbrengen van Springsteen), werd gestuurd door Jan Sprengers, de producer van het programma. En Jan en ik kennen elkaar twintig jaar. Het is te zeggen – we verloren elkaar tien jaar geleden uit het oog, en onze contacten bleven beperkt tot een sporadische e-mail. Maar toch.

    Daarom bleef Jan weg van de finale: hij wou de jury niet beïnvloeden, of de andere kandidaten intimideren door te tonen dat we elkaar kenden.

     

    En een tweede bekentenis: ik heb al enige media-ervaring. Ik was meer dan tien jaar journalist, gaf nadien mediatraining aan politici en aan bedrijfsleiders,…Dat heeft (in tegenstelling tot mijn vriendschap met Jan Sprengers) natuurlijk wél een rol gespeeld. Zeker in de finale, toen de twee andere kandidaten hun tekst voorlazen, struikelden over woorden, de pointe van hun verhaal niet verteld kregen (omdat ze de minuut hadden overschreden). Maar het feit dat je ooit journalist was, of zelfs dat je mediatraining gaf, is gewoon een voordeel, en maakt er geen oneerlijke competitie van. Het zou pas oneerlijk zijn wanneer je om die reden van deelname wordt uitgesloten.

     

    In ieder geval: ik won dus. Ik kreeg geen stapel DVD’s mee naar huis, zoals mijn concurrenten in de finale, maar wel een vage afspraak – ik mocht naar concerten gaan, gratis.

     

    Vrij snel werd de prijs overigens uitgebreid: ik mocht niet alleen gratis naar concerten gaan, ik mocht van sommige concerten ook gratis verslag uitbrengen in Exit.

    Wat meteen voor een ingewikkelde constructie zorgt. Op dinsdag komt de muziekredactie van Exit samen, en wordt beslist van welke optredens ze de komende week of weken, een verslagje willen. Van vele optredens willen ze dat niet – bijvoorbeeld omdat Arno al tien keer optrad in België met dezelfde show. Of omdat Willy Deville wel interessant is, maar die avond Anderlecht Europees voetbalt, en Exit dus is vervangen door Sporza.

    Er zijn dus nogal wat soorten optredens die ik meemaak…

    -          Uit de lijst van Radio 1 (dat zijn die optredens waarvoor Radio 1 gratis kaarten heeft en vaak aan luisteraas weggeeft) kies ik die optredens die me zinnen. Soms is er een verslag van nodig, vaak niet. Meestal gaat het hier om twee tickets – zo hoeft mijn vrouw geen heel jaar lang boos te blijven op me.

    -          Optredens waarvoor Radio 1 in principe géén tickets voor heeft, kan ik in sommige gevallen ook bijwonen (ik maakte een zeer ambitieus wenslijstje): indien er een verslag nodig is, kan Radio 1 een ticket aanvragen voor de recensent. Soms lukt dat, soms lukt dat niet. Soms heeft Exit een andere recensent op pad gestuurd, soms vragen ze me op dinsdag om optreden zus of zo bij te wonen…

    -          Optredens waarvoor ik zelf een ticket kocht – en waar zij een verslag van willen. Deze zijn in de absolute minderheid, om voor de hand liggende redenen.

     

    Om de inleiding af te sluiten: die verslagjes, dus. Het optimale uur voor Exit is half elf. Wat dus een onmogelijk uur is: een optreden is om half elf zelden afgelopen. Met andere woorden: ik mag meestal de zaal uitrennen tijdens het optreden, een plaats zoeken waar ik GSM-ontvangst heb, de studio bellen – en dan wachten tot ze me terugbellen, een paar minuutjes later. Maar hei – ik klaag helemaal niet. Integendeel: het is zelfs plezant. En de moeite om er een nummertje of twee voor te moeten missen.

     

    Wat een gedoe toch, om gewoon te zeggen dat ik wat optredentjes heb gevolgd… Zoals daar zijn:


    www.radio1.be 
    http://www.radio1.be/programmas/exit/
    http://www.brucespringsteen.net/news/index.html 

    02-01-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jim Cole
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Peter VDB  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neil Young
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Peter VDB  




    Foto

    (meer dan) een jaar gratis muziek

    bestaat nu ook als boek!

    Bestellen via shopmybook 

     

     


    Sommige verslagjes op Radio 1 zijn nog te beluisteren via de Exit-site.
    http://tinyurl.com/ylr3kgw



    En zo...
  • PVDB
  • Boss
  • The Lake
  • Neil
  • Youssou
  • Willy
  • HA!
  • AB
  • Club
  • Bal

    Mail



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs