Inhoud blog
  • Patti Smith
  • Neil Young and Crazy Horse
  • Johnny Marr
  • Motörhead
  • Hooverphonic
  • Amy Macdonald
  • Magnus
  • Rock Werchter 2014
  • The Rolling Stones
  • Simple Minds
  • Triggerfinger
  • Arcade Fire
  • Admiral Freebee
  • Elton John
  • Vanessa Paradis
  • Goldfrapp
  • Monk
  • Nile Rodgers
  • Texas
  • Ozark Henry
  • Axelle Red
  • Daan
  • The B 52's
  • Ceelo Green
  • Damien Rice
  • Arno
  • Seasick Steve
  • Donavon Frankenreiter
  • Deep Purple
  • Alice Cooper
  • Bruce Springsteen & the E-Street Band
  • Rock Werchter
  • Lana Del Rey
  • Poliça
  • Steve Wynn
  • Alabama Shakes
  • Cold Spex
  • Norah Jones
  • dEUS
  • The Specials
  • PIL
  • Echo and the Bunnymen
  • Luc Van Acker
  • The Beach Boys
  • De Mens
  • The Roots
  • Absynthe Minded
  • Brian Ferry
  • Bruce Springsteen and the E Street Band
  • Bruce Springsteen and the E-Street Band
  • Michael Kiwanuka
  • Jonathan Jeremiah
  • John Cale
  • Alice Cooper
  • Gotye
  • Red Hot Chili Peppers
  • Steve Earle
  • CW Stoneking
  • Anna Calvi
  • Bony King of Nowhere en Midlake
  • Toots Thielemans
  • Paul Simon
  • KT Tunstall
  • Selah Sue
  • A tribute to Alan Lomax
  • Richard Thompson Band
  • Hannelore Bedert
  • Lambchop
  • ZZ Top & The Doobie Brothers
  • Steve Miller Band
  • Carlos Santana
  • Peter Gabriel
  • Isobel Campbell and Mark Lanegan
  • Chris Isaak
  • Mark Knopfler
  • Snow Patrol
  • Eric Clapton & Steve Winwood
  • Jamie Lidell
  • Hannelore Bedert
  • Tindersticks
  • Randy Newman
  • 65daysofstatic
  • Heaven 17
  • The Temptations & The Four Tops
  • Angie Stone
  • Joss Stone
  • Chris Rea
  • Lyle Lovett en John Hiatt
  • David Gray
  • Marianne Faithfull
  • Wilco
  • Massive Attack
  • Status Quo
  • Fleetwood Mac
  • Emiliana Torrini
  • Daniel Lanois
  • Moby
  • Ray Davies
  • Donna Summer
  • David Byrne
  • Steely Dan
  • Ry Cooder en Nick Lowe
  • Eagles
  • Morrissey
  • Bruce Springsteen and the E-Street Band
  • Elbow
  • Me First and the Gimme Gimmes
  • Patrick Watson
  • Zappa Plays Zappa
  • Lily Allen
  • Liam Finn
  • Jackson Browne
  • Bob Dylan
  • Lenny Kravitz
  • Razorlight
  • Johann Johannsson
  • Antony and the Johnsons
  • Lyle Lovett
  • Grace Jones
  • Franz Ferdinand
  • John Legend
  • Metallica
  • Luka Bloom and Band
  • Selah Sue
  • Seasick Steve
  • dEUS
  • Raymond
  • Sigur Ros
  • Tony Joe White
  • Herbie Hancock
  • Lambchop
  • Luna Twist
  • John Mayall and the Bluesbrakers
  • Stephen Stills
  • Elliott Murphy
  • Paul Weller
  • Steve Wynn
  • The Lemonheads
  • Alanis Morissette
  • Grace Jones
  • Macy Gray
  • Melee
  • Counting Crows
  • Elbow
  • Bruce Springsteen
  • John Fogerty
  • Stephen Malkmus
  • The Police
  • Iggy & the Stooges
  • Mark Knopfler
  • Willard Grant Conspiracy
  • Madrugada
  • Alison Kraus & Robert Plant
  • Elliott Murphy
  • Tindersticks
  • Sebadoh
  • Mavis Staples
  • KT Tunstall
  • PUSA
  • Electric Eel Shock
  • John Scofield
  • Jools Holland
  • James Taylor
  • Youssou Ndour
  • Alicia Keys
  • Think of One
  • Joe Bonamassa
  • James Blunt
  • The Cure
  • 65daysofstatic
  • Dirty Dozen Brass Band
  • Eels
  • Steve Wynn
  • Jim Cole
  • Lady Linn and her Magnificent Seven
  • Willy Deville
  • Arno
  • Neil Young
  • Nouvelle Vague
  • Seasick Steve
  • John Watts (from Fisher Z)
  • Inleiding
    Foto
    Muziek 2008 - 2014
    (Meer dan) 1 jaar gratis concerten
    Verslagjes van concerten in 2008 & 2009 & 2010 & 2011
    04-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luka Bloom and Band
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Luka Bloom and Band
    AB, 4 maart 2009
    Luka Bloom
    Joe Csibi (bas)
    Dave Hingerty (drums)
    Connor (dwarsfluit)
    Verslag: Ja

    Luka Bloom (of Barry Moore, zoals ze hem op het stadhuis kennen) is een zeer sympathieke en welopgevoede Ier. Hij maakt al 20 jaar lang mooie liedjes, mooie platen vol. Riverside was in 1990 zijn doorbraak bij een publiek buiten de folkwereld, en sindsdien is de man zijn ding blijven doen: intussen twaalf platen lang die liedjes maken, en ze dan overal gaan zingen. Gitaar, stem en zijn présence: meer moet dat soms niet zijn.

    In België is hij een graag geziene gast: altijd beleefd, grappig op het podium, en fantastisch gitaarspel met een stem die er nooit naast zit. Vanavond stond hij niet alleen op het podium:voor het eerst had hij naar de AB muzikale vrienden meegebracht. Mensen die ook aan zijn laatste cd, '11 Songs' hadden meegewerkt. Er werd dus vuurwerk verwacht - al kwam dat er niet helemaal uit.

    Bloom startte het optreden alleen: "I am your opening act for the next 35 minutes". Hij putte vooral uit ouder werk, en het publiek genoot en zong zachtjes mee. Herkenningsapplaus, enthousiaste gezichten rond ons. Lang leve de AB, trouwens: we stonden tegen het podium geleund, zagen en roken de man. En zagen dus dat hij genoot, glunderde en zijn best deed. Flinke jongen. Hoogtepunt: 'Make you feel my love', een Dylan-nummer dat ook al door (onder andere) Billy Joel, Neil Diamond, Joan Osborne, Kelly Clarkson en Adele is gecovered. Een ijzersterk nummer, heel mooi gebracht. En: je hoorde het tijdens de pauze door tientallen mannen fluiten.

    Deel twee bestond vooral uit nummers uit die '11 Songs', en ook die nieuwe liedjes werden door het publiek meteen herkend - herkenningsapplaus, meezingen, zachtjes wiegen. Mooi, hoor: Eastbound Train, en een tweede hoogtepunt met Everyman. Een nummer dat hij schreef bij de dood van een vriend - en een pakkend moment in de AB. Mooi.

    Mooi is trouwens het codewoord van de avond. Alles was mooi - maar daardoor net iets te beschaafd, te braaf. De drummer had zijn vlucht gemist, vertelde Bloom - en het ware zonde geweest als hij er niet bij was geweest, op zijn verjaardag. Waarna een 'Happy Birthday' werd ingezet. Maar ook dat klonk niet echt als een feest, maar eerder als een net iets te brave versie.

    Is dat nu jammer? Neen. We hebben deze week in België AC/DC en Metallica op doortocht. Die mannen zorgen wel voor elektrisch geweld en luide drums. Tussendoor een man met gelegenheidsgroepje die beheerst amusement brengen, het mag ook wel eens. Een meer dan aangenaam rustmoment, zonder oordopjes, maar mét vrienden - zo leek het wel.

    04-03-2009 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    Tags:muziek concerten luka bloom AB
    27-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Selah Sue
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Selah Sue
    AB Box, 27/2/2009
    Verslag: nee

    Selah Sue: ik wil u met aandrang verzoeken de naam te onthouden. Want het wordt een heeeeel grote mevrouw. Onze Belgische Adele, Amy Winehouse of hoe al die witte new soul madammen mogen heten. Ze wil er waarschijnlijk niet mee vergeleken worden, maar daar heb ik geen affaires mee.

    Vrijdagavond stond Selah Sue (of Sanne Putseyns) helemaal alleen op het grote podium van de AB Box. Hooggespannen verwachtingen: haar cover van Valerie wordt door Radio 1 grijs gedraaid, en lijkt aan te slaan. En over het meisje doen alleen maar goednieuwsverhalen de ronde: hoe ze een platencontract van Universal afsloeg 'omdat ze geen commerciële brol' wil maken. Hoe ze zo'n geweldige stem heeft.

    Dat is dus inderdaad zo. Van het eerste moment pakt het kleine, fragiele meisje de zaal in. Helemaal alleen, met gitaar, staat ze er fantastische dingen te doen. Jammer genoeg alleen maar met gitaar, stel ik na tien minuten vast. Met een groepje zou er iets meer afwisseling zijn, denk ik zo. Niet dat het meisje verveelt, integendeel. Maar de spanning zakt toch af en toe weg - houterige gitaarbewegingen zijn wat magertjes om de stem te ondersteunen. Sommige van haar zelfgeschreven liedjes zijn dat, jammer genoeg, ook. Net-niet. Het lijkt meer folk met soulklanken: kampvuurmuziek die rustig kabbelt en af en toe door een uithaal van die stem wordt oopgeschrikt, om zich dan weer neer te vleien in de zachte klanken en droevige verhaaltjes.

    Het meisje Selah Sue is ook aandoenlijk lief op het podium. "Ik zou het keitof vinden, maar het moet dus helemaal niet en je moet je niet verplicht voelen hé, maar het zou dus wel keitof zijn als je aan de uitgang mijn EP zou kopen. Mijn zusje zit daar om die te verkopen. En ik wil er ook wel een handtekening op zetten voor de freaks onder jullie". Dus niet zo echt lief, nu ik erover nadenk. Enfin, de jeugdzonden en de gezonde arrogantie van de 19-jarigen: we zien veel door de vingers.

    Selah Sue wordt een hele grote. Snel een groep vinden die haar doet swingen, nog een paar sterke nummers schrijven (maar dat komt vanzelf, vroeger of later) en verder: rechtdoor gaan.

    Voor wie er niet aan uit geraakt: luister gewoon. Op de MySpace-pagina van het meisje staan fantastische clips. http://www.myspace.com/selahsuemusic

    27-02-2009 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    17-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seasick Steve
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Seasick Steve
    AB, 17/2/2009
    Verslag: ja


    Het eerste verslag van 2009 - vreemd, om er twee maanden te zijn 'uit' geweest. En fijn, omdat er in de AB een oude bekende op het podium stond: Seasick Steve. De hobo die hier vorig jaar al, toen in een niet eens volgelopen AB Box, voor een geweldige blues-avond zorgde, en nu in een wip en een knip de grote AB uitverkocht...

    Maar eerst: het publiek. Het ergert me al langer, hoe sommige mensen blijkbaar zin hebben in een avond tetteren en kwebbelen en bijpraten en een concert uitkiezen om dat te gaan doen. Niet dat ik verwacht dat het publiek muisstil blijft tijdens een optreden, integendeel: er mag al eens gelachen worden, en een rake opmerking in het oor van je buur schreeuwen, kan ook geen kwaad. Maar sommigen zwijgen gewoon niet. In de AB was het verschrikkelijk erg. Het hele optreden door klonk luid gepraat - het was zelfs geen geroezemoes meer. In het laatste kwart van de zaal stonden hele groepen (één groep had belachelijke petjes op en voelde zich daar heel stoer door) samen te lallen, met de rug naar het podium. En roepen en lachen en moppen tappen. Doe dat dan in de gang, in de kroeg, op de straat... Maar niet in een concertzaal.

    Het was zo erg, dat Seasick tot drie keer toe vroeg om het asjeblieft wat stiller te doen. 'Shut the Fuck Up' was duidelijk. 'Ik begrijp niet waarom sommige mensen veel geld betalen voor een ticket, de moeite doen om hier naartoe te komen, en dan een optreden lang staan praten' was er ook niet naast. In de bissen gaf hij het op: toen het enthousiaste deel van het publiek om stilte vroeg, mompelde hij: 'yeah, maybe for once, for this song, you know..."

    Beschamend was het. Bier is een flauw excuus: blijft verdorie gewoon van een optreden weg, als je er toch maar bent om het voor de meerderheid te verknallen. Zoals die ene klojo, die tijdens één van de verhaaltjes tussen de nummers vanop het balkon riep: "shut up you dick, and give us some music". De 68-jarige Steve zette zijn gitaar opzij, en naam een base-ball knuppel. De stoere roeper zweeg. En nu ik toch bezig ben: een rookverbod is een rookverbod. Als je echt geen anderhalf uur zonder sigaret kunt, loop je maar naar buiten.

    Goed, over naar muziek. Seasick is een 'one-trick poney': hij speelt Americana blues, en hij doet dat bijzonder goed. Vorig jaar ging de meeste aandacht nog uit naar het verhaal achter de man: hoe hij als hobo door de States trok, hoe hij in 2007 door Jools Holland werd ontdekt en aan de wereld voorgesteld, en hoe hij een drie-snarige gitaar speelde en zichzelf begeleidde met gestamp op een blikken doos.

    Intussen zijn we dus een jaar verder -een jaar waarin de man tourde, optrad en een nieuwe cd opnam. En waarin hij blijkbaar ook heel veel interviews gaf, waarin steeds dezelfde vragen werden gesteld - hoe is het leven als hobo, mis je dat leven,... Nu is de mythe grotendeels verdwenen: Seasick woont al 25 jaar met dezelfde (Noorse) vrouw in Noorwegen, hij bracht vijf kinderen groot, werkte in de jaren 80 als grunge-producer, werkte samen met R.L. Burnside,... Met andere woorden: de hobo-days are long gone.

    Waardoor we ons ook meer op de muziek kunnen concentreren. Geen lange verhalen meer over The Three-String Trance Wonder (zijn aftandse gitaar), geen vertelseltjes over een gitaar die van een sigarenkistje is gemaakt. De drummer houdt de liedjes lekker strak zonder de aandacht al te veel op te eisen, de klanken die de gitaren voorbrengen zijn belangrijker dan hun geschiedenis.

    En dan stel je twee dingen vast. Eén: Seasick Steve hamert op dezelfde nagel. Zijn nieuwe 'I started out with nothing and I still got most of it left' is een doorslagje van 'Doghouse Blues', bijvoorbeeld. En twee: Seasick Steve hamert goed en raak. Zijn gitaarspel is overtuigend, en zijn stem kan verrassend veel hebben. Van hoog tot laag, van luid schreeuwen tot zacht fluisteren. Het hele optreden swingt als een prompte tiet: 'now we're gonna boogie'. Als hij het nog een jaar volhoudt en beslist naar de AB terug te komen (waar ik eigenlijk wel aan twijfel), sta ik er weer. Met een base-ball knuppel.

    17-02-2009 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    10-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dEUS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dEUS
    Vorst Nationaal, 10 december 2008
    Tom Barman
    Klaas Janszoons
    Mauro Pawlowski
    Alan Gevaert
    Stephane Misseghers
    Verslag: Ja

    Deus (de hoofdletterspielerei blijft belachelijk) is de grootste van het land. Er lijkt geen ontkomen aan: critici prijzen de groep nu al 15 jaar lang de hemel in, de fanbasis blijft groeien, en de hype die rond nieuwe cd's wordt gecreëerd, neemt belachelijke vormen aan. Interviews onder embargo, embargo's die worden geschonden, voorbeluistersessies van de cd,... Tot frustratie van velen: diezelfde critici die de embargo's niet respecteren en daarvoor onzin als 'journalistieke vrijheid' inroepen, en de niet-fans die gewoon mottig worden van de Enorme Ego's, de Bangelijke Bravoure, de Pittige Pretentie en de Antwerpse Arrogantie die rond de groep hangt.
    Ik vond Deus ook maar niks. Moeilijkdoenerij. Fantastische nummers, die ze zelf om zeep helpen door ze in een georchestreerde chaos te laten ontaarden. Cd's met klasseflitsen en rommel. En dan altijd die herrie rond de groep: ruzies (die openlijk op het podium werden uitgevochten) en groepsleden die het aftrapten om 'hun eigen ding' te doen. Neen, Deus was niks voor mij.

    In Vorst hebben ze me echter overtuigd. Ik ben bekeerd. Ik sluit me aan bij de meute die roept dat Deus het beste is wat dit land, muzikaal, te bieden heeft. Absolute wereldklasse. Het is gevaarlijk om zoiets te roepen, maar dit concert kan wel eens het beste zijn dat ik dit jaar zag en hoorde. In-druk-wek-kend goed.

    Het geheim is volgens mij Mauro. Mauro Pawlowski veranderde de destructieve sfeer binnen en rond Deus in iets positiefs. Hij brengt cool en rust. Vantage Point, de cd die eerder dit jaar uitkwam (en met voorsprong hun meest toegankelijke en muzikale is) is de eerste plaat ever die Deus opnam met dezelfde bezetting als de vorige. Mauro is gewoon god. Als ik op mannen viel, was ik nu zeer ongelukkig (wegens willen maar niet kunnen krijgen).

    Vorige week had Deus nog drie avonden gerepeteerd in Paradiso in Amsterdam (grapje: de groep heeft er net een lange Europese tournee op zitten) en dat hoorde je ook. Van bij de eerste noten van opener 'When She comes down' greep de groep je vast, om je niet meer los te laten. Willen of niet: je zou en je moest meegaan. Fell of the Floor, Man deed me nog even twijfelen, maar 'Slow' was een eerste hoogtepuntje. En het bevestigde het vermoeden dat de nieuwe nummers nog beter klinken dan op de cd. 'Smokers Reflect' was zalig (You shouldn't be doing this to someone you love) - met een mooi moment meteen na de song, toen Barman een sigaret opstak. Theme from Turnpike is voor mij de absolute Deus-song, en kreeg een bezwerende versie. Met Mauro die een eerste keer echt zijn duivels ontbindt in de finale. Turnpike is een trip naar de hel, en Mauro is de CoolMeister die grijnzend de hellepoort voor je opent. Hell freezes over? It did.

    Na Turnpike volgde meteen 'The Architect', en dat blijft toch het zwakste nummer van de nieuwe cd. Maar het publiek reageerde voor het eerst écht enthousiast. Raar toch, zo'n publiek. Favourite Game (Jeu Préféré) begon duister en ontplofte met een zalig vuurwerk. Nothing Really Ends werd niet iets te ongeïnspireerd en snel gespeeld - maar misschien was ik intussen al te veel verwend. 'bad Timing' was dan weer wél raak, en Instant Street gewoon grandioos. Mauro zette Vorst compleet op z'n kop in de finale, zelfs Suds 'n' Soda kon er niet meer tegenop.

    Het is geen speciale verdienste dat Deus Vorst vol krijgt. Nathalia deed het een maand eerder, en Clouseau verkoopt het Antwerpse Sportpaleis 25 keer uit - of hoeveel is het. Het is ook geen verdienste dat ze het publiek inpakken: je wéét dat het een thuismatch is, en dat de fans (van alle leeftijden en met alle kapsels, van afro tot kaal tot punk tot chique) willen overwonnen worden.
    Het is wél een verdienste dat deze groep het op zo'n indrukwekkende manier doet. Deze groep is op z'n allerbest.

    Het zal me worst wezen of ze het nu ooit internationaal zullen maken. Als je hun podcast beluistert, heb je vooral redenen om daaraan te twijfelen (in een verschrikkelijk steenkoolengels worden flauwe grappen verteld). Maar ik gun het hen wel. En lukt het niet: de klasse hebben ze in ieder geval.

    10-12-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    20-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raymond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Raymond Van het Groenewoud en vrienden
    Radio 1 sessies, Amerikaans Theater, 20 november 2008
    Raymond en de Straffe Mannen
    De Gouden Vleugels
    Het Zesde Metaal
    Hannelore Bedert
    Boudewijn de Groot
    Verslag: Neen

    Radio 1 heeft een feestweek: een week lang optredentjes in het legendarische Amerikaans Theater, onder de ballen van het Atomium. Een schitterend aangeklede zaal, trouwens: de stoelen verborgen achter zwarte doeken, op het podium staan tafeltjes en barkrukken, er is een toog waar lekkere Palm wordt geschonken (gratis!), een verhoogje voor interviews en een groter verhoog voor het artiestenpodium. Een clubsfeer, die op geen enkel moment kunstmatig aanvoelt - zelfs de cameralui die tussen het publiek door lopen, storen niet echt.

    Arno, Daan, Monza en Eva De Roovere waren de andere centrale gasten, en eigenlijk had ik ze allemaal wel willen horen en zien. Ik vraag me nog steeds af waarom ik het niet gewoon heb gedaan. Want als het avondje Raymond zo'n beetje de norm is, dan moet het een duizelingwekkende week geweest zijn.

    Raymond zelf: mager, kaal en toch grijs, die grijns, nu ook met een zwarte ooglap over zijn rechteroog (iets opgelopen op een vliegtuig) en vooral: de man die bewees dat je kunt rocken in het Vlaams, en die bewijst dat ook funk, soul en andere blues in het Vlaams kunnen swingen als een paar echte negerinnentetten. Raymond, die zichzelf in de interviewtjes relativeert. Van wie je nooit echt weet wat hij meent. Die zich volledig en compleet verliest in zijn muziek - zodat de radiowetten niet worden gerespecteerd en de muziek door het nieuws heen blijft doorgaan. Het nieuws, dat hij dan maar opvult met een snelle ingekorte versie van Je Veux l'Amour. Die Raymond, ja.

    Die Raymond dus, had vrienden meegebracht.  Een kwartet klassieke muzikanten (de Gouden Vleugels): een pianist, dwarsfluit, cellist en accordeonist die hem subliem begeleidden, in een pakkend 'Zoals gewoonlijk', zijn vertaling van 'Comme d'Habitude' van Claude François. Nog beter bekend als 'My Way' van Frank Sinatra. Verder was dat eerste uur behoorlijk moeilijk: nieuwe songs, andere liedjes. Raymond besefte het blijkbaar zelf, want op het einde gespte hij zijn gitaar om en spotte hij: 'je vraagt je af wanneer je eindelijk eens kunt meezingen - wel, hier komt het' waarna hij Maria inzette. En inderdaad: er werd meegezongen. In het derde uur stelde hij een andere vriend voor - Boudewijn De Groot. Die onderbrak zijn sabbatical om hier twee, drie nummers te komen zingen. Mooi, hoor - Bleke Lena was een uniek moment, zelfs.

    Maar het hoogtepunt van de avond kwam van een 24-jarig West-Vlaams meisje. Hannelore Bedert. Manman. Voor het eerst in jaren was ik in september op zoek gegaan naar een CD - ik wou Hannelore per sé in huis halen. De cd is sindsdien nooit ver weg geweest - de kinderen zijn gek van Vocabulaire en Janker. In het Amerikaans Theater kregen we geen van beide - wel 'Imaginaire', het duet waar Raymond ook op haar cd 'Wat Als' de tweede stem op zingt. Maar vooral: 'Altijd nooit meer'. Manman. Alleen aan de vleugelpiano, alleen met die wondermooie tekst (van Tine Truwant), en die ongelooflijke stem, die iedereen het zwijgen op legt. De zaal muisstil, iedereen met de mond open staan luisteren naar een magische vijf minuten. Onvergetelijk. Ik zou arrogant kunnen zeggen: 'die Hannelore Bedert wordt een hele grote', maar ik ben te laat. Ze is het al. Een héle grote mevrouw.

    Wannes Cappelle, Harelbeekse zanger van Het Zesde Metaal, had de ondankbare taak om na Hannelore het  podium op te stappen. En kijk: De Keuning van De Jacht slaagde erin de aandacht vast te houden. Grappig, ontroerend, schoon. Of: skone, zoals ze in Harelbeke zeggen. En ik kan het weten, want ik heb er nog een lief gehad, op de Zandberg. Dit gezegd zijnde: dit Zesde Metaal (ook al waren ze maar met twee van de vijf groepsleden hier) is ook fijn, zeer fijn.

    Dus: bedankt Raymond voor de fijne avond, bedankt om Hannelore mee te brengen, bedankt Radio 1 voor het hele opzet. Vooral de gratis Palm vond ik een schitterende vondst. Het was een schoon zicht, voor Palm-drinkers als mezelf: iederéén aan de Palm!

    20-11-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    16-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sigur Ros
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sigur Ros
    Vorst Nationaal, 16 november 2008Jon Brigisson (Jonsi): zang
    Georg Holm: bas
    Kjartan Sveinsson: keyboards
    Orri Dyrason: drums
    Verslag: Ja (in Exit, en in De Ochtend op 17/11)

    Sigur Ros is een bijzonder vreemd en bizar verhaal. Het groepje uit Ijsland surft nu al zes, zeven jaar op de golven van een wereldwijde hype: recensenten, critici en andere opiniemakers vinden Sigur Ros het einde, de beste uitvinding sinds het condoom, de ultieme nieuwe wending die de populaire muziek zo broodnodig had. En het publiek lijkt die hype steeds meer te volgen. De Ijslanders verkopen steeds meer platen, en hun tournees trekken dichte drommen fans. Speelden ze twee jaar geleden nog in de Bozar, dan vulden ze zondagavond moeiteloos Vorst Nationaal.

    En dat is vreemd, omdat Rigur Ros bijzonder rare muziek maakt. De Post Rock hoort tot dezelfde school van 65Days of Static (geweldig!) en For a Minor Reflection (zondag in het voorprogramma: ook steengoed) maar is nog vreemder, nog trager. Ze brabbelen een eigen taaltje (soms Ijslands, en soms Hooplands, een zelf uitgevonden nonsenstaal), ik kan songtitels noch cd-namen uitspreken, Jonsi zingt met een hoog piepstemmetje als is hij een gecastreerde trol, hij speelt gitaar... met de strijkstok van een cello, en hij heeft de uitstraling van een trommel waspoeder.

    Waarom Vorst dan vol stond? Geen idee. Het doet me allemaal vooral denken aan Lord of the Rings. Ofwel geef je je over aan het idee van vreemde werelden, rare volkeren als de Hobbits en onbestaande, moeilijke talen als het Elfs - en dan vind je de hele creatie van Tolkien fantastisch en mooier dan je echte wereld. Ofwel vind je het allemaal vergezochte onzin, fantasmes van een zieke geest - en zal niks of niemand je ooit Lord of the Rings goed doen vinden. Er zijn geen tussenwegen mogelijk, het is haast religieus: ofwel vind je 't steengoed, ofwel keislecht.

    Sigur Ros is ook zo. Ik vind die muziek maar niks, hun cd's zet ik na vandaag waarschijnlijk nooit meer op. Ik was geen fan toen ik vertrok, en ik ben het ook niet geworden. Het argument dat ze toch Vorst konden vullen, is een heel vals argument: op zaterdagavond stond in Vorst Natalia op het podium, zat de zaal ook vol - en vonden alle aanwezigen ongetwijfeld ook dat ze het concert van het jaar meemaakten. Maar dat maakt van Natalia nog geen stijlvolle klasse-soul-diva.

    Was dit een goed optreden? Ja, dat wel. Het dwingt respect af dat Sigur Ros met niks dan klanken, een geheel eigen wereld kan scheppen, en dat achtduizend mensen zich ook in die wereld willen verliezen. Dat is sterk. Er waren momenten dat ik werd meegesleept, dat ik wou meehuppelen (dansen kun je t niet noemen), dat het onderkoelde plaats ruimde voor enthousiasme. Maar het volgende nummer vond ik dan weer vervelend en zelfs enerverend: het geluid van Jonsi stoorde, de klanken deden me niks.

    Het publiek stond erbij en keek ernaar. Stil, vol respect - alleen op het einde van het liedje barstte telkens het applaus los. Het leek wel een jazz-optreden: hoofd schudden, heupje zachtjes draaien - en dan uiteindelijk tonen hoeveel goede smaak je wel hebt, door een overdreven applaus. Jonsi sprak het publiek twee keer toe - een eerste keer zelfs deels in het IJslands. Eerst vroeg hij om mee te zingen, de tweede keer moest iedereen rechtop staan en in de handen meeklappen voor de finale van Sveth-G-Englar, een vrolijk liedje. Iedereen deed het, en eindelijk was er iets dat op een gevoel van samenhorigheid leek. Want de rest van het optreden vond ik de meest individuele en individualistische bedoening die ik ooit in een concertzaal meemaakte. Iedereen luisterde, op zijn eentje, en projecteerde zijn eigen wereldje, stiekem, voor zich alleen.

    16-11-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    10-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tony Joe White
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tony Joe White
    Depot, Leuven
    10 november 2008
    Jeff Hale: drums
    Tyson Rogers: keyboards
    Verslag: Ja

    Wie heel erg oneerbiedig is, zou Tony Joe White kunnen bestempelen als een One trick poney: iemand die ooit een paar superhits schreef, en sindsdien zijn zelfde truucje blijft herhalen. Maar dat zou wel bijzonder oneerbiedig zijn, en dat zijn wij niet voor zo'n monument. Voor zijn voorprogramma wel: die durven we zomaar de grond inboren. Een Leuvenaar die zich met P laat aanspreken maar zijn nummers in het Engels aankondigt. Samengevat: ook al noem je je muziek blues - als je niet kunt zingen, kun je niet zingen. Zo vals staan kwelen op een podium: dat is foei. En meneer Van Sant: misschien lukte het nog bij de Boxcars, maar op jouw leeftijd zul je ook niet meer juist leren zingen. Je kunt hooguit verwachten dat je nummers kiest (of schrijft) die wel binnen je stembereik liggen.

    Geef dan dus maar TJW. Rainy Night in Georgia, Polk Salad Annie, Steamy Windows. Elvis, Brook Benton, Tina Turner, Hank Williams Jr, Randy Newman. 65 jaar, en recht ingevoerd uit Louisiana. De uitvinder van de Swamp Rock. Een gitaar, een diepe basstem, een drummer en een pianist. En een avond mooie muziek. Zelfs het Depot leek heel even een aardige concertzaal.

    TJW was bijzonder relaxed, maandagavond. Door niets of niemand uit zijn lood te slaan, glimlachend en duidelijk genietend van de muziek. Zo hebben we het graag. Roosevelt and Ira Lee, As the Crows fly en als zevende nummer al een verzoekje uit het publiek (Baby Please don't Go). Het beviel hem zozeer dat we Rainy Night in Georgia ook kregen, én Polk Salad Annie, én nog een verzoekje (I'll take a request now): een betoverende versie van The Troll.

    Wie Rainy Night... ooit hoorde in een hotellobby, en nuchter genoeg was om er ook naar te luisteren, heeft vast kleffe herinneringen aan de song. Vals gezongen, verkeerde toonaard, te veel synthesiserstrijkers... Zelfs Elvis plakte blazers en strijkers op Polk Salad Annie. En Tina Turners Steamy Windows was, net als haar haar en haar benen, overgeproduceerd. TJW bracht de nummers naakt, brak ze af tot hun essentie en bromde zich een weg door de klassiekers heen. Geen zeemzoete, kleffe akkoorden hier. Wel snedige uithalen, en vooral: een fantastisch optreden. Jammer van dat voorprogramma, en van die verschrikkelijke zaal.

    10-11-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    05-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herbie Hancock
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Herbie Hancock Sextet
    5 november 2008
    Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
    Herbie Hancock: keyboards
    Terence Blanchard: trompet
    James Genus: Bass
    Lionel Loueke: gitaar
    Gregoire Maret: mondharmonica
    Kendrick Scott: drums
    Verslag: ja

    "Today has been a very special day", zei de 68-jarige Herbie Hancock toen hij het podium opwandelde. Hij knoopte zijn hemdje open, en toonde fier zijn Obama t-shirt. De zaal was meteen gewonnen, net als Obama zelf won, 15 uur eerder. De leden van het Hancock sextet droegen allemaal een Obama-shirt. "Vanavond feest de hele wereld, en wij zullen hier feesten", beloofde Herbie. En hij stelde zijn groepsleden voor.

    Er zijn verschillende Hancocks. Er is de poppy Herbie, de man die verschillende stijlen en genres verzoent tot er iets nieuws ontstaat en hij er ook succes mee heeft. In 1973 injecteerde hij al funk in de jazz, nadat hij onder de indruk was geraakt van Sly and the Family Stone. Rockit, zijn hit uit 1983, was pop-disco-funk met vooral een geweldige videoclip (van Godley and Cream), die op MTV zot werd gedraaid. Zijn laatste platen zijn halve popplaten: Possibilities is een samenwerking met Paul Simon, Sting, Damien Rice en Christina Aguilera - geheel in de stijl van Santana's Supernatural. En zijn laatste, "River: the Joni Letters" is een ode aan Joni Mitchell, met bijdragen van Tina Turner, Norah Jones, Mitchell zelf en een indrukwekkende Leonard Cohen.

    Dat is dus de ene Hancock, die we in Antwerpen niet te zien kregen. De andere Herbie is de jazz-legende. De man die in 1962 debuteerde op het legendarische Blue Note label, die dan zes jaar in de Miles Davis Quintet speelde (Davis' tweede Great Quintet), die in de jaren zeventig filmmuziek componeerde en met VSOP echte hard-core jazz speelde. De man die de weg helemaal kwijtraakte, maar telkens dank zij de jazz terugkeerde.

    Het resultaat: virtuoos spel van zes muzikanten, en zeven nummerts op 2 uur en een kwart tijd. Dat zijn dus lange nummers. Zelfs Cantaloupe Island was breed uitgesponnen, met lange lange solo's. Mooi hoor, maar ik haakte toch regelmatig af. In de (pover gevulde) zaal bedacht ik waar ik de grens trok: wanneer ritme en melodie niet meer herkenbaar zijn, gaat het voor mij te ver. En dat gebeurde dus. Minutenlang goochelen met klanken: sorry hoor.

    Ik heb thuis een Casio-synthesiser, en ik kan daar heel erg atonale en aritmische dingen op doen. Omdat ik geen piano speel. Hancock is een uniek pianotalent, maar soms klinkt hij niet beter dan ikzelf, thuis.

    Het was dus een moeilijk optreden, eentje waar je je gedachten bij moest houden. Waar die gedachten naar Obama gingen, die waarschijnlijk andere feestmuziek zou kiezen dan dit. Hij had waarschijnlijk gekozen voor US3, dat een gebalde, dansbare, vlotte versie van Cantaloup Island (Cantaloop) maakte. Niet zo hoogstaand, niet zo virtuoos, door jazz-fans uitgekotst en als platte kak omschreven, maar: fun.

    Het Hancock-sextet deed om beurt zeer aardige dingen, speelden heel erg netjes. Maar twintig minuten lang een muziekstuk spelen dat in zeven tienden is geschreven, waar je dus geen ritme en houvast in vindt, tja. Dan wordt het te moeilijk voor een simpel man als mezelf. Dan denk ik, terwijl ik de zaal buiten loop: in 135 minuten hadden The Ramones ongeveer vijftig liedjes kunnen spelen.

    05-11-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    26-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lambchop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lambchop
    AB, 26/10/08
    Verslag: neen
    Interview: Ja

    Lambchop: wie er ooit bij was, keert altijd terug voor méér. Al veertien jaar lang tovert Kurt Wagner met muziek en met muzikale stijlen: van country over soul naar pure filmmuziek, alles vind je terug in de Lambchop-platen. En daarom heus niet allemaal netjes afgescheiden - de stijlen en sferen en klanken vloeien allemaal in elkaar. Ja, dit is mooi, gewoon heel erg mooi.
    Ohio, hun laatste worp, is niet anders. Na het optreden zit ik bij Kurt Wagner in zijn kleedkamer (schitterende man, trouwens) en zegt hij me dat hij een hekel heeft aan die nieuwe rage om 15 of 20 jaar na de release van een plaat, die plaat integraal live te gaan spelen. "Dan doe ik het liever nu, wanneer ze net uit is", zegt hij.
    Zo gezegd, zo gedaan: we krijgen Ohio helemaal te horen, van voor naar achter. Alleen 'You're a BIg Girl Now' van Bob Dylan (uit Blood on the Tracks) is de vreemde eend in de bijt - maar net weer niet: het nummer past wonderwel in de set. Van de eerste noot van Ohio tot de laatste van 'I Believe in You' houdt de AB de adem in. Bij manier van spreken, natuurlijk. Je wordt meegezogen, betoverd, of om het met Costello te zeggen: "All this useless Beauty". Close Up is pakkender dan op plaat; National Talk Like a Pirate Day is swingender live. De grapjes met pianist Tony hoeven voor mij niet echt, maar ze storen ook niet.
    Zo'n nieuwe plaat van voor naar achter spelen, vraagt een extra inspanning van het publiek. Niet iedereen kent de nieuwe plaat al, en je hebt toch altijd favorieten van vroeger die je wil horen. "Die speelden we in de bissen", zegt Wagner. "Ik wéét dat het publiek hier die inspanning kan leveren, want het zijn mensen die ons al lang volgen. Ze hebben smaak."
    Die bissen brachten flarden Talking Heads, en eindigden in een verstillend Chelsea Hotel #2, van Leonard Cohen. Met ertussen vijf oudjes als Up with People. Niet dat iemand er echt om had gevraagd - al waren er duidelijk toch opgeluchte fans die eindelijk een streepje herkenningsapplaus konden laten horen. Je kunt die oudjes ook niet bepaald de hits noemen. Want hoe mooi de muziek ook is, echt veel zal Lambchop nooit verkopen. Wat toch een eeuwige zonde is. Al was het maar omdat Wagner zijn centen kwijtspeelde in de beursval.

    Ohio *** SLipped Dissolved and Loosed *** You're a BIg Girl Now *** National Talk Like a Pirate Day *** CLose Up *** Sharing a Gibson with Martin Luther King Jr *** I'm thinking of a Number (between 1 and 2) *** A hold of you *** Of Raymond *** Please RIse (Standing Up) *** Popeye *** I believe in You **encores:** Give It *** Let's Go Bowling *** Bugs *** Your fucking sunny Day *** All Smiles and Mariarchi *** Up with People *** Chelsea Hotel #2

    26-10-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    18-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luna Twist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Luna Twist
    Handelsbeurs, Gent
    Zaterdag 18 oktober 2008
    Alain Tant: zang
    Dirk Blanchart: Gitaar, keyboards
    Filip Moortgat: Gitaar, bas
    Laurens Billiet: Drums
    Senne Guns: Keyboards
    Verslag: Ja (in Mochi, 19/10)

    Luna Twist... Ik mag niet als de Fixkes gaan klinken, maar Luna Twist roept zoete herinneringen op. Aan de vroege jaren tachtig, aan Gust Decoster en zijn Vrijaf op woensdagmiddag, aan Allez Allez, aan de jonge Arno bij TC Matic in het OC in Marke. Aan een magere Walter Grootaers bij de Kreuners. Aan Jo Lemaire en (toen nog) Flouze. Aan Get Sprouts - de legendarische LP die het ASLK ooit uitbracht, en waarop al die fantastische jonge Belgen stonden verzameld. RIck Tubbax en de Taxi's, the Machines, de Kids,...

    Luna Twist nam een speciale plaats in, in die groep. Ze speelden met klanken, met ritmes - een ietwat bizarre mix tussen dance, pop, rock en elektro. Tijdens het optreden, zaterdagavond, werd me eindelijk duidelijk wat de referentie was voor deze groep: Talking Heads. De groep bestond van 81 tot 83, en bracht één enkele plaat uit: A Different Smell from the same Perfume. Het was een fantastische plaat, met niks dan goeie nummers. Of zo wou ik het me toch herinneren.

    De rit naar de Handelsbeurs was dus een beetje spannend. Zouden die nummers van toen inderdaad zo sterk blijken als ik ze me herinnerde? Of zou dit Luna Twist toch vooral schabouwelijk gedateerd zijn, 25 jaar na datum?

    De opener maakte het allemaal meteen duidelijk: Oh Oh Oh. 'What's Going on here, in this Modern World? See people burning faster than their cigarettes'. En dat zat er direct patat op. Alain Tant heeft nog steeds één van de betere stemmen van Vlaanderen, Filip Moortgat (meneer Martine Jonckheere, jawel) speelt een funky mean bass, en Dirk Blanchart tovert de samples en de melodieën uit de synth. Jaja, dit klopt nog, als een zwerende vinger.

    De mannen zelf zijn natuurlijk ontzettend fout: Tant huppelt als een loopse prima donna over het podium, Moortgat probeert er krampachtig jong  en hip uit te zien - maar voor een keertje stoort het allemaal niet. Al was het door de ontwapenende eerlijkheid. Look Out werd aangekondigd met: 'Ik word niet meer zo gemakkelijk verliefd... Maar als het gebeurt... Je weet: als een oude schuur een keer in brand staat...'. Questions als: 'een nummer uit onze plaat'. En ze speelden zowat alles uit die plaat. Met een paar nieuwe dingen: 'Red Volkswagen' ben ik al lang vergeten. 'Backbeat' is ook nieuw, maar bleef ook al niet hangen. 'Gently the Day' is een melodietje van John Barry, het thema van de Persuaders (De Speelvogels!) waarom ze tekst zetten. Aardig hoor, maar zelfs dat pompte de nostalgie snelsnel naar boven...

    Zestien nummers heeft Luna Twist gespeeld. Het publiek - veertigers, sommige met hun jong-twintigers kinderen - genoot van alle zestien. De cover van Bowies "Heroes" was aardig (en een magnifieke showcase voor Tants stem), maar toen was het plots gedaan. "We lijken de Sex Pistols wel", zei Tant. "We hebben geen liedjes meer. We zullen Look Out dan nog maar een keer spelen'. En iedereen vond dat prima.

    Oh Oh Oh - Put Yourself in My Place - Red Volkswagen -  Decent Life - Bop Again - Spoed van Klank - Look Out - Golden Inside - Gently the Day - So Danceable - Questions - Backbeat - African Time - Bissen: Heroes - Madame Soleil - Look Out

    18-10-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    12-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.John Mayall and the Bluesbrakers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    John Mayall and the Bluesbrakers
    Ancienne Belgique, 12 oktober 2008
    John Mayall: Zang, mondharmonica, keyboards, gitaar
    Buddy Wittington: gitaar
    Joe Yuele: drums
    Hank Van Sickle: bass
    Verslag: ja

    Het gaat goed in de geriatrie, dank u. Na Paul Weller (vijftig), Elliott Murphy (bijna 60), Stephen Stills (63) en John Mayall (75) zijn eind deze week De Kreuners aan de beurt. Daarna kan het alleen nog maar bergaf gaan. Toch wat leeftijd betreft.

    John Mayall: 75 jaar. De man is er op zijn eentje voor verantwoordelijk dat we vandaag de Stones kennen, en bij uitbreiding zowat de hele Britse rockscene. In de jaren vijftig importeerde hij immers de (Chicago) blues in de UK. En in de jaren zestig zette hij die blues om in iets typisch Brits, met zijn Bluesbrakers. Een eigen geluid, hoekiger en sneller en gedrevener dan de Amerikaanse blues. En een inspiratie voor zo ongelooflijk veel mensen en groepen. Maar Mayall was méér dan een moeilijk definieerbare inspirator. Het lijstje gitaristen van zijn Bluesbrakers is in-druk-wek-kend. Eric Clapton, Peter Green, Mick Taylor, later ook Walter Trout... Namen als Mick Fleetwood, Paul Butterfield, John McVie, Dr. John,.. waren ook (soms maar heel even) Bluesbraker, voor ze andere dingen gingen doen. Fleetwood Mac en Cream werden in de Bluesbrakers gevormd.

    In de jaren zeventig verhuisde Mayall naar de VS, en bleef hij platen maken en touren, met verschillende muzikanten. In 1982 riep hij plots zijn Bluesbrakers weer bij elkaar - en sindsdien is hij aan een quasi onafgebroken wereldtournee bezig. 56 officiêle platen heeft hij intussen uit. En is hij dus 75 jaar. Wat doet zo iemand dan nog op een podium?

    Wel, ik heb het gezien: zo iemand staat zich op een podium geweldig te amuseren. Zijn Bluebrakers stralen weinig begeesterends uit - de bassist staat in een halve coma, de drummer zit verborgen achter cymbalen en de gitarist is te dik om sexy te zijn. Maar de groep speelt wel lekker, en vormt de perfecte basis voor Mayall om uit de bol te gaan. Op keyboards, met zijn mondharmonica of gewoon zingend: telkens weer stuwt hij de set een andere richting uit. De pure twaalfmatenblues. Jazzy in 'Congo Square'. Gitaarblues, snelle rockblues/bluesrock, alles kregen we. Een staalkaart van meer dan vijftig jaar muziek. Indrukwekkend. In één medley kan de man meer muziek steken dan andere groepen in een heel optreden. En hij doet het dan ook.

    Ja, zijn stem zal ooit beter geweest zijn. Maar in tegenstelling tot Stephen Stills, kan Mayall dat wél compenseren. Door anders te zingen, door zangpartijen over te laten aan de gitarist, door even iets over te slaan. Maar dus niet door hard te gaan schreeuwen.

    Die gitarist dan. Buddy Whittington ziet er dus niet uit - maar hij kan wel een stukje gitaar spelen. In een lange intro schakelde hij zowat alle Britse (en een paar andere) gitaarklassiekers moeiteloos aan elkaar: Layla, White Room, Albatross, het bleef maar komen. En alles ging zo moeiteloos. Zo vlot. En zo zonder pedaaltjes, effecten of negentien gitaren: het hele optreden lang deed Buddy met één enkele gitaar. Waar hij hemelse klanken uit toverde. Een les in bescheidenheid, een statement voor alle omhoog gevallen typetjes die elk drie gitaarroadies nodig menen te hebben. Less is more.

    De AB stond weer stampvol, met opvallend veel jonge mensen deze keer. En ik geloof echt wel dat iedereen genoot. De afsluiter - Room to Move - kon in ieder geval niet lang genoeg duren.

    12-10-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    06-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stephen Stills
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Stephen Stills
    AB, 6 oktober 2008
    Verslag: ja

    Je kent vast het verhaal van de voetballer die aan 'het seizoen te veel' bezig is. Iedereen ziet dat het niet meer gaat - de snelheid is weg, hij heeft schrik, de techniek redt het niet meer... Je wil veel vergeven, omdat je zoveel mooie momenten hebt gekregen. Maar uiteindelijk komt toch het ogenblik waarop je roept: 'ga van dat veld af man'.

    Stephen Stills had zijn 'tournee te veel' lang geleden al, vrees ik. Ik heb nog nooit iemand zo vals horen zingen op een podium. Echt: deze Stills was nooit door de allereerste preselecties van idool geraakt. Van bij de eerste noot, dacht ik 'help, haal me hier weg'. Roepen en schreeuwen in de hoop een noot juist te raken - meestal vergeefse moeite.

    En dat is natuurlijk ongelooflijk jammer. Want Stephen Stills is een monument. In 1965 richtte hij met zijn maatje Neil Young Buffalo Springfield op. In 1968, na het vertrek van Young, stapte hij in Crosby, Stills and Nash. David Crosby en Graham Nash kregen later nog het gezelschap van Neil Young - alweer hij. Na een zijstapje met Manassas, valt CSN&Y in 1976 helemaal uiteen. Young en Stills werken de plaat 'Long May you Run' af, en wissen alle bijdragen van Crosby en Nash, die natuurlijk ziedend zijn. Young en Stills vertrekken dan op tournee, maar halfweg trapt Young het af. Waarna Stills met hangende pootjes C&N opzoekt. Het zou nooit meer worden als voorheen, de reünietournees waren een lucratieve en emotionele bezigheid, eerder dan enige muzikale relevantie te tonen.

    Tot plots Just Roll Tape uitkwam. Het is een opname van Stills uit 1968: in een studio kreeg hij onverwacht opnametijd, en hij zette helemaal alleen een aantal nummers op band. Daaronder klassiekers-in-spe: 'Suite: Judy Blue Eyes', en 'Change Partners', of 'Black Queen'. Je hoort er een breekbare Stills op, subliem gitaarspel en een hoge, mooie stem.

    Die laatste is er dus niet meer. En dat is niet het enige dat ontbreekt. Ja, het publiek was enthousiast (al vertrokken er wel meer vroeg naar huis dan normaal, en stond er ook meer volk aan de bar dan je zou kunnen verwachten). En ja, er werd meegezongen en luid geapplaudiseerd bij het begin van sommige nummers. Maar het was slecht, verschrikkelijk slecht. Het werd ook allemaal niet gecompenseerd met subliem of lichtvoetig gitaarspel. Akoestisch deed Stills gewoon zijn ding, en kregen we één solo die de pruimen leek. Maar Ik kan er meteen aan toevoegen: Olivier Durand was hier, op hetzelfde podium, zaterdagavond een stuk genialer.

    In navvolging van Neil Young, in februari van dit jaar, deelde Stills zijn optreden in twee delen op. Een eerste akoestische, een tweede elektrisch. Bij Young zorgde dat voor vuurwerk en voor magische momenten. In het eerste deel betoverde Young je met zijn stem, zijn gitaarspel. In het tweede overdonderde hij je met nummers die ter plekke leken te zijn heruitgevonden.

    Stephen Stills deed het dus anders. 'Changing Partners' was een zwanenzang. Roepen, kelen. Sommige nummers waren nauwelijks te herkennen. The Treetop Flyer was om te lachen. "Ik had gisteren een optreden in Parijs, en daar heb ik mijn stem geforceerd', zei hij. Ik zocht het op, en Stills liegt. Zijn stem is om zeep. Hij heeft er geen meer - lees er reviews op het www maar op na. Overal dezelfde kritiek.

    Tijdens de pauze vielen woorden als 'ramptoerisme', en werd de hoop uitgedrukt dat het tweede deel beter en mooier zou worden. Vergeet het. Hij zette het elektrische deel in met een trage, slome en stampende versie van 'Love the One you're With'. Een teken aan de wand dat het niet goed meer zou komen. We kregen een soort symfonische hardrock-blues, met lange gitaarsolo's en dat iele gekrijs. Pijnlijk. Een groot deel van het publiek miste 'For What it's Worth', omdat hij net ervoor zijn gitaar liet staan, en een piano liet aanrukken - om een pijnlijke, valse ode aan Ray Charles te zingen. Zij die het misten, waren intussen bijna thuis.

    Geen idee waarom Stills nog op tournee trekt, waarom hij zich nog blootstelt aan dit soort kritieken. Net als die voetballer, is het soms mooier om op een hoogtepunt te stoppen. 'Ik zie Bassegio anders wel graag spelen', zei iemand me tijdens de pauze. Bij deze dan: Stephen Stills, de Walter Bassegio van de Rock'n'Roll.

    Ik zag en hoorde dit jaar al dingen als James Blunt, Alicia Keys en Madrugada. Niet bepaald mijn genre, dus hou ik er ook niet echt van, en doe ik er wat lacherig over. Maar: die mensen brengen wél een professioneel optreden, entertainen hun publiek en brengen precies wat dat publiek wil. Ik kan dus wel zeggen dat ik er niet van hou, maar niet dat ze slecht zijn. Stephen Stills was gewoon rot slecht.

    06-10-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    04-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elliott Murphy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Elliott Murphy and the Normandy All Stars
    AB Box 4 oktober 2008
    Elliott Murphy: zang, gitaar
    Olivier Durand: gitaar
    Alan Fatras: Drums
    Laurent Pardo: Bass

    Nog een déjà vu, na Steve Wynn eergisteren: nu mocht Elliott Murphy me voor de tweede keer dit jaar met een optreden verblijden. En ook, net als Wynn, ging het deze keer om een optreden mét groep, waar hij de vorige keer akoestisch met Olivier Durand in de Club zijn ding deed.

    Die Olivier Durand is geen gewone gast. Een fenomenaal snel en goed gitarist, die Murphy duidelijk een tweede (of derde?) leven heeft gegeven. Veel verschil met hun vorige passage hield dat dus allemaal niet in: het was weer Durand die de nummers droeg en opfleurde met gitaarriedels (uitsluitend op akoestische gitaar, trouwens - wat is er fout aan een goede, oude en stevige Fender of zo?) en Murphy die zijn ding deed. Maar deze keer dus met bas en drum, die het allemaal toch iets meer rock'n'roll maakten.

    De ontgoocheling van de avond zat in de setlist. Krek dezelfde van wat we in mei kregen. Af en toe een nummer uit zijn nieuwste CD (Razzmatazz en General Robert E. Lee waren weer de uitschieters, Ophelia was knap); Green River vroeg in de set; Pneumonia Alley, A Touch of Kindness en natuurlijk the Last of the Rock Stars... Allemaal weer mooi, want het zijn nu éénmaal kunstig gemaakte nummertjes. Maar dus net iets te weinig verrassing.

    Niet dat iemand dat erg vond. Zelden een publiek meegemaakt dat zo zichtbaar van een optreden genoot als zaterdagavond in de AB. Geweldig: dikke mannen met lang grijs haar, houthakkershemden, pint in de hand - en allemaal lachen, zingen, roepen en dansen. En Murphy - die genoot. ZIchtbaar. Als je op zijn website de andere optredens bekijkt, kun je al begrijpen waarom: dit is veel en veel mooier dan een optreden in een... bibliotheek. Of op een kermis ergens in Spanje.

    Murphy verbaasde het AB-personeel ook, door vrolijk het opgelegde sluitingsuur aan zijn laars te lappen. Vijf keer kwam hij terug het podium op, om toch nog maar eventjes te praten, te zingen, te genieten. Tot lang voorbij het opgelegde sluitingsuur, ging hij door. En: hij verdient het, natuurlijk.

    'Ik hoorde dat jullie vanavond moesten kiezen tussen mij en Coldplay', zei hij op een moment. 'Goed dat jullie hier zijn. Want eigenlijk is Coldplay veel en veel eh... jonger dan ik ben. Jullie kunnen ze dus nog heel erg lang gaan bekijken. Hoeveel platen hebben zij al uitgebracht? Vier? Ha, wel: hier is een nummertje uit mijn dertigste plaat'. Grappig. En hij heeft natuurlijk een punt. Bij Coldplay was ik de oudste in het publiek geweest. Hier was ik de jongste...
    De setlist, met dank aan  http://roenhetzwoen.skynetblogs.be
    1. Selling the gold (CD: Selling the gold) 2. Black crow (CD: Soul surfing) 3. Sonny (CD: Beauregard) 4. Green river (CD: Strings of the storm) 5. Pneumonia alley (CD: Coming home again) 6. Ophelia (CD: Notes from the underground) 7. Razzmatazz (CD: Notes from the underground) 8. Canaries in the mind (CD: Coming home again) 9. You never know what you're in for (CD: Night lights) 10. Last of the rock stars (CD: Aquashow) 11. Winners, loosers, beggars, choosers (CD: Party girls and broken poets) 12. On Elvis Presley's birthday (CD: 12) 13. A touch of kindness (CD: Coming home again) 14. And general Robert E. Lee (CD: Notes from the underground) 15. Doctor of mercy (CD: Soul surfing) 16. Diamonds by the yard (CD: Night lights) Encore: 17. LA woman medley 18. Come on Louann (CD: Soul surfing) 19. On my mind (CD: Notes from the underground) 20. Change will come (CD: Affairs) 21. Never say never again (CD: Never say never, The best of 1995-2005) 22. As good as (CD: Coming home again) 23. Anastasia (CD: Just a story from America) 24. Sicily (CD: 12)

    04-10-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    03-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paul Weller
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Paul Weller
    AB Brussel, 3 oktober
    Paul Weller - zang, gitaar, piano, orgel
    Steve Cradock - Gitaar
    Andy Lewis - Bas
    Andy Crofts - Keyboards
    Steve Pilgrim - Drums
    Verslag: Ja.

    Paul Weller is voor mij het perfecte excuus om me niet druk te maken over de nieuwe popsensatie uit Engeland. Om de zoveel jaar duiken er in Groot-Brittannië groepjes op, waarvan iedereen vindt dat je ze geweldig goed moet vinden, en zeker moet gaan beluisteren. Ik bedank telkens vriendelijk doch kordaat. Zo lang Weller er is, heb ik namelijk the real thing. En geen enkel flauw afkooksel kan ooit aan de Modfather tippen. Telkens weer zet hij de hele wereld op het verkeerde been. Na iedere plaat denkt iedereen: nu is het voorbij, dit kan hij niet meer evenaren, hij kan onmogelijk nog zulke mooie nummers schrijven, de combinatiemogelijkheden stem/instrument/melodie moeten ooit uitgeput geraken. Neen, dus. Iedere keer weer doet Weller een Phenixje, herrijst hij en zet hij die nieuwste Britpophypes een ferme neus. Eat this - het zou de perfecte titel van een Best Of zijn.

    Ik geef het toe: ik laat me er ook telkens weer aan vangen, hoor. Toen ik Weller voor het eerst live zag, met zijn Style Council op Rock Torhout (!), vond ik het maar jeanettemuziek, flauwe wittemanssoul. Maar hij pakte me compleet in. Later, in de AB, bezwoer ik eeuwige trouw aan de oermod. En vergat ik dat prompt weer.

    Vrijdagavond heeft Mijnheer Weller me in een uitverkochte en volgepakte AB aan mijn belofte herinnerd. En hoe. Strak, energiek, zonder omzien, pakte hij de zaal in. Ik ben er van overtuigd dat iederéén gelukkig naar huis is getrokken. Desnoods via een omweg, maar toch: gelukkig. Want Weller was in grote doen. Alhoewel: de eerste kritieken die ik net op de AB-site lees, zijn vernietigend. Tsja.

    Zijn laatste plaat, 22 Dreams, is een (hou je vast) conceptplaat. Een dubbel-lp, opgebouwd rond een kortverhaal, met instrumentale nummers en vooral: met nummers die qua genre alle kanten uitschieten. Spoken word, techno, rock, funk, alles zit in de plaat. Weller beweert dat je er geen nummer mag uit lichten, dat je alles als concept moet bekijken en beluisteren, en ook zo beoordelen. En voegt er fijntjes aan toe dat hij nu oud genoeg is (wegens net vijftig geworden) om te doen waar hij zin in heeft. Dat van die conceptplaat is een beetje onrustwekkend nieuws, net voor een optreden: je vreest dat de man de plaat van voor naar achter zal naspelen, omdat hij ze zo 'ontworpen' heeft.

    Gelukkig is Weller slimmer dan dat. We kregen wel veel uit die 22 Dreams - liefst tien nummers. Maar errond heeft Weller telkens oude pareltjes gezet, die mee de sfeer en het tempo bepaalden. Hij begon strak, met gitaren en snelle rockers - zonder pauze, zonder verpauzing ook. Een half uurtje later liet hij het tempo zakken en kregen we een batterij nieuwe nummers. De stijl veranderde na elk nummer: van een gewone pianoballad naar een tango en een soort kermismolenmuziekje. Om dan weer te gaan rocken, met feedback op de gitaren te spelen en een gitaarduel uit te vechten met maatje Steve Cradock. We kregen een verdomde drumsolo (dat hoefde dus niet echt), een akoestisch setje waarbij de drummer en pianist mee akoestische gitaar kwamen spelen en zelfs zingen (in Brand New Start).

    Het hoogtepunt van de avond was voor mij Wild Wood. De klassieker kreeg een dreigende baslijn, een stampende drumbeat, en Weller smeet zich volledig. Het nummer werd angstaanjagend mooi. Hier gebeurde iets. Iets schoons.

    Als laatste nummer gooide Weller 'All You Need is Love' van The Beatles de zaal in. Een beetje overbodig (ik stond nog het altijd beklijvende You do Something to me te verteren), maar de zaal genoot. Mensen lachten, zongen, namen elkaar vast. En gingen dus blij en vrolijk naar huis. Desnoods met een omweg.

    Setlist: 1.       Blink and you’ll miss it 2.       22 Dreams 3.       The Changing Man 4.       All I wanna do (is be with you) 5.       From the Floorboards Up 6.       Push it Along 7.       Sea Spray 8.       One Bright Star  9.       Empty Ring  10.   Black River  11.   Have you made up your Mind 12.   Porcelain Gods 3.   Picking Up Sticks 14.   Wishing on a Star 15.   Light Nights 16.   The Butterfly Collector 17.   Brand New Start 18.   Wild Wood 19.   Echoes around the Sun 20.   Come On/ Let’s Go 21.   Wild Blue Yonder 22.   You do Something to Me 23.   All You need is Love

     

    03-10-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    02-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Steve Wynn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Steve Wynn and the Dragon Bridge Orchestra
    Steve Wynn, Linda Pitmon, Erik van Loo, Rodrigo D' Erasmo, Chris Cacavas and Chris Eckman
    AB Club, 2 oktober 2008
    Verslag: nee

    Voor de tweede keer dit jaar naar Steve Wynn gaan kijken en luisteren, en voor de tweede keer een meer dan aangename avond met de man doorgebracht. Erik Van Loo, de Nederlandse bassist die we ook al ontmoetten bij de Willard Grant Conspiracy, stond voor het optreden cd's, dvd's en t-shirts te verkopen. Het is een goed teken om de sympathieke Nederlander te zien: totnogtoe bracht hij me alleen nog maar fantastische muziek.

    Steve Wynn bracht net een nieuwe plaat uit, Crossing Dragon Bridge. Hij nam ze op in het mooie Ljubljana in Slovenië, waar hij letterlijk de Drakenbrug over moest om van zijn hotel naar de studio van kameraad Chris Eckman te stappen. Eckman, die in dit Dragon Bridge Orchestra trouwens ook gitaar speelt. Wynns vrouwtje Linda Pitmon zit het mannelijke deel van het publiek zot te maken op drums, Erik van Loo dus op bas (elektrisch zowel als staande bas), Rodrigo D'Erasmo zorgt met zijn viool voor (Oost-)Europese invloeden en Chris Cacavas doet het op piano en accordeon. En samen zorgen ze voor een zéér fijne avond.

    De beste songs uit Crossing Dragon Bridge, had Steve Wynn in maart al uitgeprobeerd op een klein publiek. Toen nog akoestisch, in Antwerpen. In de AB Club was er niet veel méér volk - ik schat hoogstens 150 man. Maar alles ging dus wel steviger. Het was fijn om die songs nog eens terug te horen, in die andere uitvoering: Manhattan Fault Line, Punching Holes in the Sky... Hei, ik lijk het verslag van 2 maart gewoon te herhalen... Maar het zijn dan ook niet toevallig dezelfde songs die beklijven, die blijven staan. The Deep End is wondermooi, met Steve alleen op gitaar en Rodrigo D'Erasmo op viool. Het nummer is trouwens op een vreemde manier tot stand gekomen: Wynn schreef het, nam het helemaal alleen op in Eckmans studio, waarna Eckman er een strijkje van acht violen bovenop plakte.

    Ja, we kregen ook nog eens de Medicine Show, tot grote vreugde van een deel van het publiek, dat duidelijk om sentimentele redenen naar de AB was afgezakt.

    Steve Wynn lijkt me een toffe gast, die plezier heeft in wat hij doet en dat gewoon graag doet. Liedjes maken, op een podium staan, een publiek entertainen. Mij bezorgde hij in ieder geval weer een zeer aangename avond.

    02-10-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    23-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Lemonheads
    Klik op de afbeelding om de link te volgen The Lemonheads
    Botanique
    23 september 2008
    Evan Dando
    Verslag: ja

    The Lemonheads: het is zo'n groepje waar ik kop noch staart aan krijg. Ze produceren perfecte gitaarpop - altijd aangenaam om hun dingen op de radio te horen. Puik geschreven nummers, lekker gezongen, fijne gitaarriedels, kortom: lekkere muziek. Van Into your Arms tot If I could Talk, om zeker Mrs Robinson niet te vergeten: allemaal even lekker. Maar zet Evan Dando op een podium, en alles verandert: de gitaarpop wordt punkrock, de gitaarriedels worden overstemd door feedback en het meerstemmige gezang wordt vervangen door geneuzel. Het lijkt alsof The Lemonheads op een podium hun uiterste best doen om die knappe songs zo onherkenbaar, slecht en snel mogelijk te brengen.

    Een behoorlijk schizofrene houding, als je het mij vraagt. En misschien ook de reden waarom Dando compleet onderuit is gegaan. Drank en drugs, weet je wel. Vorig jaar werd hij op de Lokerse Feesten uitgejouwd - hij struikelde over zijn eigen voeten, hij vond de gitaarakkoorden niet en kwam ongevraagd én alleen een bisnummer brengen. Pijnlijk, zielig. In de Botanique, voor 5 procent van het aantal toeschouwers van de Lokerse Feesten, was hij behoorlijk nuchter - hij lachte tijdens het optreden, praatte met de groep, deed zijn ding. Wat hem beleefd applaus opbracht, geen uitzinnige reacties.

    The Lemonheads werden in 1986 opgericht, bestonden tot 1997, en werden in 2006 nieuw leven ingeblazen. De enige constantes die tijd: Dando, drugs, alcohol. Verder speelde zowat iedereen die een drumstel en/of een basgitaar had, bij de Lemonheads mee. Alleen Axl Peleman nog niet, al twijfelen we daar soms wel aan. Nu was de bezetting in ieder geval weer veranderd, en deze keer was het een goeie personeelswissel. De bassist hield Dando namelijk onder controle. De nummers volgden elkaar in een snel tempo op, we kregen wat we verwachtten (It's a Shame about Ray was aardig, My Drug Buddy toepasselijk, Into Your Arms en if I Could Talk I'd Tell you waren ok) en zelfs de ellende met zijn gitaarpedalen (zijn gitaar viel tot vier keer toe uit) kon hem niet uit zijn humeur brengen. Tijdens de solo-set (waarin grappige nummers als Outdoor Type de revue passeerden - een soort punk-country-folk) werd het hem toch even te veel, bij de derde panne. Hij begon het nummer opnieuw, vloekte na drie seconden iets 'dat-ie dat nummer sowieso niet wou spelen' en verdween. Iedereen lachen: zo kennen we onze Evan weer... The Lemonheads kwamen terug voor een bis, speelden die (zijn gitaar viel wéér uit, maar de bassist zong en speelde door alsof er niks aan de hand was) en verdwenen. Minder dan een uur speelden ze - en dat is toch wel extreem kort, voor wie er 21 euro voor neertelde.

    Gelukkig hadden we voor the Lemonheads kunnen genieten van het prima voorprogramma: Racoon. Een kwartet uit Zeeland, dat heel fijne, verzorgde nummers bracht - het contrast met Dando had niet groter kunnen zijn. Leuke nummers - Good& Ugly, My Town, Hero's in Town, fijn allemaal. Met dé hoofdbreker van de avond: ze smokkelden een stukje muziek binnen dat begon met "6 am, Day after Christmas..." De hele avond heb ik me lopen afvragen van welk liedje het kwam... (Het is het begin van Brick, van Ben Folds Five).

    Maar goed: al bij al een fijne avond gehad. Met vier Hollanders die hun best deden, en een Amerikaan die te veel in de rock 'n' roll-droom gelooft.

    23-09-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    10-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alanis Morissette
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alanis Morissette
    Lokerse Feesten, 10/8/8
    Verslag: Neen.

    De Lokerse Feesten staan op een belangrijk kruispunt. Blijven ze feestelijk, met veel drank en vuurwerk en kermis in de buurt? Of gaan ze nog méér voor de muziekliefhebber? Zondagavond, op de slotdag van de Lokerse Feesten, werd het schisma bij momenten pijnlijk duidelijk. De helft van het plein stond ook zondagavond vol mensen die kwamen feesten - pinten drinken, luid lallen, vrienden terugzien. De andere helft komt voor de schitterende affiche. Maar die twee groepen worden bijzonder moeilijk te verzoenen. Ik hoorde af en toe meer een beter hoe de klusjesman iemands huis om zeep had geholpen, dan ik Alanis Morissette hoorde zingen. Ik kan me voorstellen dat de situatie vroeg of laat ontspoort.

    Maar goed: die slotdag dus. Buffalo Tom mocht die openen, en deed dat zoals mocht verwacht en gehoopt worden: luid, vol overgave, met veel lawaai. Te veel, vonden veel feestvierders, en ze bestormden de tent waar oordopjes werden uitgedeeld. Buffalo Tom was goed, maar bracht niks nieuws. En zal dat waarschijnlijk ook nooit meer doen.

    Het was wachten op Alanis. De Canadese (intussen genaturaliseerd tot Amerikaanse) is nu 33 jaar, ziet er goed (zij het wat mollig) uit en heeft net een nieuwe cd uit. Haar zevende studio-album, haar vijfde sinds "Jagged Little Pil' uit 1995. Die plaat zette voor haar de wereld op z'n kop. Moet je even nagaan: je bent 21 jaar, schrijft een plaat vol persoonlijke nummers over bedrog, scheiden en lijden. En dan verkoop je er dertig miljoen exemplaren van. Dertig miljoen! Met zo'n druk kan geen enkel mens om. Ook Alanis niet. Sinds die plaat, holt ze een beetje zichzelf achterna, en zoekt ze haar leven. Bij Indische goeroe's, bij foute mannen, waar ze ook denkt iets te vinden. Alleen: goede muziek bracht het niet meer op. Wel veel middelmatig werk, en dieptepunten als 'Jagged Little Pil Acoustic', die alleen via Starbucks te koop was, in de VS.

    Nu bracht ze Flowers of Engagement uit, en het is de eerste redelijke plaat sinds 1995. Ze is blijkbaar weer door een vriendje in de steek gelaten, en dat levert haar aardig materiaal op. Maar tijdens de Lokerse Feesten bleek nog maar eens hoe zwaar dat debuut weegt. Ironic, Hand in my Pocket, àlle nummers uit Jagged Little Pil werden meegezongen. De nieuwe liedjes quasi genegeerd. Alanis Morissette was prima bij stem, gaf zich ook helemaal - mooie scènes toen ze met de mondharmonica in duel ging met een van de gitaristen. Maar: veel nummers kregen vreemde arrangementen mee, en werden net een stapje te traag gespeeld.

    Het Lokerse plein was tevreden - de ene helft omdat Alanis Morissette een aardige set bij elkaar had gespeeld. De andere helft omdat het bier fris en lekker was.


    10-08-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    09-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grace Jones
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Grace Jones
    Lokerse Feesten, 8/8/8
    Verslag: Neen

    Grace Jones. I've seen that Face before... In Antwerpen, in het Karbonkel-café, heel lang geleden. Een wereldvreemde, vulgaire en stoned, verlept voormalig fotomodel, dat teerde op de roem van een paar hits. En dat is dan al vijftien jaar geleden. U begrijpt: veel redenen waren er niet om uit te kijken naar mevrouw Jones. Ja, natuurlijk: die hits waren wel supergoed. Sly and Robbie dreven ritmes, zij bromde er overheen, en de hype errond was zeer mooie marketing - het opgeschoren haar, de hele gay-scene...

    De homo's van Lokeren (en van ver daarbuiten, hoop ik voor de Lokerse meisjes) tekenden in ieder geval present, vrijdagavond laat. En ze werden beloond. Grace Jones ziet er beter uit dan vijftien jaar geleden - de Wellness-kliniek heeft vruchten opgeleverd. Ze is weer een waardig stijlicoon geworden: knap, waardig, uitdagend en vooral: vrolijk. Ze had hier zin in, en met haar ook haar band. De grooves zaten meteen juist (de belachelijke videoclip vooraf vergeten we maar even), en vooral: Grace Jones kan zingen. Diep, hoog, sexy grommen of uitdagen. Alles zit erin. En alles komt er ook uit. Libertango was ronduit mooi (alleen jammer dat de klank van de accordeon niet goed kwam).

    Je moet ook Grace Jones zijn om ongestraft Frans te praten tussen de nummers door, of om iets te mompelen als: 'ik ben blij om weer in Frankrijk te zijn', even later gevolgd door 'je ne sais pas très bien où je suis maintenant'. Het zal mij ook worst wezen waar ze is, eigenlijk: laat ze maar fijn de decadentie vertegenwoordigen, zo lang ze maar af en toe eens flink voor supergrooves zorgt als vanavond. Lekker!

    09-08-2008 om 14:11 geschreven door Peter VDB  


    08-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Macy Gray
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Macy Gray
    Lokerse Feesten, 8/8/8
    Verslag: Ja

    Na Melee, mocht de zogenaamde echte Vedette, Macy Gray, de intussen volgelopen Lokerse kade entertainen. Macy Gray verraste in 1999 vriend en vijand met haar debuut-cd 'How Life Is' en de bijhorende, stomende optredens. Stem van schuurpapier die toch o zo lief klinkt, fantastische nummers en een artieste die zich in het zweet werkte: Gray aan het werk zien en horen was toen een feest. Nu is het een corvee geworden. Zeker voor haar.

    Macy Gray bracht naar Lokeren vijf muzikanten mee, en twee achtergrondzangeressen. De muzikanten met een fuschia pruik (het waarom ontgaat me nog steeds), de zangeressen in een fuschia, sexy kleedje. De ene was klein en tenger, de andere groot en breed. Maar ze zongen en dansen onweerstaanbaar, aanstekelijk, sexy. Macy Gray niet: blijkbaar is zij van oordeel dat ze nu persoon in dienst heeft om voor haar het werk op te knappen. Zelfs het zingen. Het duurde tien minuten (of drie nummers) voor Macy eindelijk wat verder kwam dan gewauwel en gebabbel, en ze toch wat zong. Na twintig minuten kregen we een rits hits - When I see you stak het vuur aan de lont. En Macy Gray leek te gaan zingen, voorwaar.
    In m'n verslag voor Exit Live omschreef ik mevrouw Gray als een diesel op jaren: het duurde heel lang voor ze op temperatuur was, en ze er toch nog in slaagde om een feestje te bouwen. Maar ik vermoed vooral dat ze vooraf al een feestje had gebouwd, en ze zo stoned als een garnaal op het podium stond. Naar het einde toe, had ze zelfs haar (glinsterende, Las Vegas-stijl) microfoonstandaard nodig om rechtop te blijven staan. En na het optreden duurde het een eeuwigheid voor ze de backstage in kwam: ze had blijkbaar eerst 'iets' nodig op het podium.

    Neen, Macy Gray heeft geen future so bright she's got to wear shades. We hadden het kunnen weten: meewerken aan Night of the Proms is niet bepaald een carrièreboost voor internationale sterren. Gray loopt nog steeds het succes van haar debuut achterna, en is blijkbaar vergeten dat dat succes werd gesteund door hard werken tijdens optredens. Nu leek ze maar één keer echt geboeid, en overtuigd van wat ze zong: tijdens de coverversie van Radioheads' 'Creep'. What the hell am I doing here, I don't belong here...

    08-08-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Melee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Melee
    Lokerse Feesten, 8/8/8
    Chris Cron: zang, piano
    RIcky Sans: gitaar
    Ryan Malloy: bas
    Mike Nader: drums


    Na een lange zomerpauze, eindelijk nog eens een optreden gedaan. Het was weer wennen. Ook al omdat het om een festival ging, en ik festivals meer associeer met bier dan met muziek. Al zijn de Lokerse Feesten misschien de uitzondering op de regel. Puike affiches, tien dagen lang afwisseling, zonder al te hoog van de toren te blazen. En een fijne ambiance ook, naast de sporthal daar.

    Toen de vier jonge snaken van Melee aan hun optreden begonnen, stond er echter nog maar een handvol mensen op het terrein. Een beetje pijnlijk: de Amerikanen smeten zich wel, maar je vroeg je eigenlijk af waarom... Toen één vrouw hen gewoon 'yeah' toeriep, waren ze zo blij met een reactie uit het publiek, dat ze er zelfs op inspeelden. Kom je helemaal uit ZUid-California, sta je in Lokeren (godbetert) voor vijftig man liedjes te spelen... Rock 'n' Roll? Ik weet het toch niet.
    Maar ik wist dan ook niet goed wat Melee was. Tot ik de twee radiohitjes vooraf beluisterde: Imitation en Built to Last zijn ijzersterke popsongs, gedreven door een piano en een wilde gitaar, en prima zangpartijen van Chris Cron. Live bleef dat allemaal zeer stevig overeind: Cron ziet er wat onbeholpen uit (een lange slungel, eigenlijk), maar zijn stem doet het wel. En die twee nummers konden zelfs op bijval rekenen. Imitation zat heel vroeg in de set, maar voor Built to Last stond het plein al wat meer gevuld - en overal zag je de herkenning op de gezichten, en mensen die meezongen, meewiegden. Schoon liedjes.

    Voor Melee wordt het nu zaak nieuwe nummers te schrijven die minstens even goed zijn - en dan zijn ze misschien vertrokken. Op 27 september staan ze in de AB Club - en dat is in ieder geval al iets om geweldig naar uit te kijken. Melee voor fans, bij fans, in een intieme setting... Ja, dat kan werken.

    08-08-2008 om 00:00 geschreven door Peter VDB  




    Foto

    (meer dan) een jaar gratis muziek

    bestaat nu ook als boek!

    Bestellen via shopmybook 

     

     


    Sommige verslagjes op Radio 1 zijn nog te beluisteren via de Exit-site.
    http://tinyurl.com/ylr3kgw



    En zo...
  • PVDB
  • Boss
  • The Lake
  • Neil
  • Youssou
  • Willy
  • HA!
  • AB
  • Club
  • Bal

    Mail



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs