Zijn deze drie verleidingen onder de ergste van
onze tijd? Pr. Patrick Briscoe, OP 27/2/2020 - Aleteia
Als we
ons in dit leven proberen uit te bouwen, alsof het alles is wat er is, ontstaan
er problemen.
De
grote Engelse dominicaan, Bede Jarrett, gaf ooit een reeks vastenconferenties
gebaseerd op het thema "Hier hebben we geen blijvende stad" (Hebreeën
13:14). Jarrett legde uit: "Als je op reis bent, is het hele geheim van
een gelukkige reis om altijd te onthouden dat je een reiziger bent." De
verleiding is natuurlijk om te proberen tot rust te komen in dit leven, te doen
alsof het hier-en-nu alles is wat er is of zal zijn.
Maar
er is geen permanente rust in dit leven. We zijn geroepen om vooruitgang te boeken, om vooral Christus na
te streven. En toch blijven de verleidingen bestaan: blijven hangen, twijfelen,
stilstaan.
Onder
de vele verderfelijke verleidingen die de donkere gangen van onze ziel
achtervolgen, zijn er op dit moment drie bijzonder snode verleidingen.
De
eerste is de eeuwige verleiding om aan de kracht van Christus te twijfelen.
"Ik ben altijd zo geweest", zeggen we tegen onszelf. We klampen ons
vast aan schaduwen en somberheid en verkiezen de troost van onze eigen
gebrokenheid boven de oproep van het Evangelie tot bekering.
Paus
Franciscus waarschuwt ons dat in deze mentaliteit een soort verdriet kan
optreden. Dit verdriet is een verdriet dat elke poging tot verandering en
bekering onderdrukt door wrok en vijandigheid te zaaien. Dat is geen manier om
een waardig en vervuld leven te leiden; het is niet Gods wil voor ons, noch
is dat het leven van de Geest, dat zijn oorsprong vindt in het hart van de
verrezen Christus." De woestijnvaders noemden dit soort verdriet acedia.
Acedia
is een soort egocentrisme dat alleen kan worden genezen door de ziel bewust uit
haar slaap te halen. Het moet worden bestreden door ons toegewijd te wenden tot
de ascetische praktijken: vasten, meer gebed, meer aalmoezen. Praktijken die
vooral in de Vastentijd worden beoefend en die vechten tegen desinteresse en
onzorgvuldigheid van hart.
Volgens
de H. Theresia van Lisieux "verlamt het somber piekeren over onze eigen
onvolmaaktheid, onze ziel." Elke fout, elke verleiding, elk verdriet van
het leven moet aan Christus worden gegeven. Hij alleen kan ze overwinnen. Voor de
H. Theresia de Kleine Bloem - vergroten haar fouten zelfs haar vertrouwen in
het werk van Jezus in haar leven. Zij schrijft:
Ik
vertrouw de keren van mijn ontrouw aan Jezus toe, want in mijn vermetele
overgave aan Hem, geloof ik dat ik op deze manier meer macht over Zijn Hart zal
krijgen en meer liefde zal aantrekken van Hem die niet kwam om de
rechtvaardigen, maar de zondaars te roepen.
In het
ergste geval verbiedt acedia de christen om zelfs maar van de vreugde van de
Heer te genieten. Acedia kan de smaak van spirituele zaken zuur maken. Devoties
en religieuze praktijken die ons ooit voedden, kunnen worden afgewezen, zelfs
veracht vanwege acedia.
Acedia
is een soort egocentrisme dat alleen kan worden genezen door de ziel bewust uit
haar slaap te halen. Het moet worden bestreden door ons toegewijd te wenden tot
de ascetische praktijken van de vasten: vasten, meer gebed, meer aalmoezen. Deze
praktijken vechten tegen desinteresse en onzorgvuldigheid van hart.
Christus
is altijd bereid om de nodige kracht te geven om deze slaap te overwinnen.
Zoals de H. Paulus verklaart: "Zoals door de ongehoorzaamheid van 1 mens
alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van 1 mens alle
mensen rechtvaardigen worden. (Romeinen 5:19). Christus wil onze ziel wakker
schudden: "Ontwaak uit uw slaap, sta op uit de dood, en Christus zal over
u stralen. (Efeziërs 5:14).
De
tweede verleiding die in onze tijd opbloeit, is twijfelen aan de kracht van de Kerk.
In het licht van de vele schandalen en de voortdurende openbaringen over de
talloze manieren waarop religieuze leiders misbruik hebben gemaakt van de
gelovigen door financiële en seksuele schandalen, wie onder ons heeft zich niet
afgevraagd: Wat doet Christus eraan?
Hoe
kan de Kerk in deze tijd een getuige zijn van bekering, als herhaaldelijk wordt
ontdekt dat onze religieuze leiders verwikkeld zijn in schandalen. Wat voor
vertrouwen kunnen we hebben in de Kerk om de reddende kracht te zijn van Gods
Woord en het te verkondigen?
Niemand
met inzicht kan de diepe waarheid missen van de beschrijving van de H. Paulus
van de dienaren van de Kerk: "Wij bewaren deze waarheden in aarden
vaten." Vaten van klei: versleten, vermoeid en verbrokkeld. Zoals Bisschop
Barron opmerkt:
De
vaten zijn kwetsbaar en veel ervan zijn ronduit gebroken; maar we blijven niet
vanwege de vaten. We blijven vanwege de schat.
In elk
tijdperk zijn er trouwe zielen die roepen naar de wereld en vertellen om naar God
op te zien! De Heer zal nu inderdaad Heiligen doen opstaan die onbevreesd de
noodzaak aankondigen de zin van het leven in hogere dingen te zoeken, om te
leven volgens de manier van het Evangelie. Alleen God stelt ons in staat dit
universum te begrijpen; alleen Christus is verantwoordelijk voor de diepste
mysteries van het menselijk hart!
Tenslotte
bestaat de derde verleiding erin om te twijfelen aan de invloed die we kunnen
hebben in onze eigen gemeenschap. De eerste Christenen verheugden zich op hun Zondagse
bijeenkomsten. Per slot van rekening is Christus en Christus alleen de
overwinnaar van zonde en dood!
De H.
Ignatius van Antiochië schreef aan de Efeziërs:
Kom daarom
dikwijls samen om God te danken en Zijn lof te verkondigen. Want als jullie
dikwijls op dezelfde plaats samenkomen, wordt de macht van Satan vernietigd en
wordt de vernietiging die hij beoogt voorkomen door de eenheid van jullie
geloof.
Elke
ziel op een kerkstoel op zondag is belangrijk. Het Mystiek Lichaam lijdt als er
geen leden aanwezig zijn.
Bovendien
lijken sommige Christenen van anderen te verwachten dat zij voor dit of dat in
de parochie zorgen. Hier is de waarheid: het is je plicht!
Er is
geen ziel die een persoonlijke relatie met Christus kan onderhouden zonder
Zijn Lichaam, de Kerk. Christus werkelijk ontmoeten, Hem beminnen, is instemmen
om Hem te beminnen samen met anderen. De naastenliefde die groeit en gekoesterd
wordt door een levende relatie met Jezus, zal noodzakelijkerwijs een ziel ertoe
aanzetten om Zijn Kerk te beminnen en ervoor te zorgen.
Dat
betekent je parochie. Hier en nu.
Ons
overgeven aan deze verleidingen vertroebelt onze geest en ons hart. Als we ons
eraan vastklampen, vervormen ze ons. Onze ziel raakt verstrikt in ondeugd en vormt
door deze schaduwen van duisternis.
Christus
is onze hoop. Hij is onze glorie! Hij kan de aanhoudende kwellingen verbannen.
Christus kan ons bekeren. Hij kan ons hart veranderen. Als we bekeerd zijn, zal
Hij de Kerk vernieuwen. Die vernieuwing zal zich als vuur verspreiden en we
kunnen zelfs in onze eigen gemeenschap het vuur van vernieuwing ontsteken.
In de
woorden van Bede Jarrett,
Moge
[God] ons alle moed geven die we nodig hebben om te gaan zoals Hij ons weidt.
Dat wanneer Hij roept, we misschien onbevreesd worden. Als Hij ons gebiedt om
over de wateren naar Hem toe te komen, dat we dat onbevreesd doen. En als Hij
ons gebiedt een lastige heuvel te beklimmen, dat we dan niet klagen dat het
lastig is, maar alleen denken aan het geluk van Zijn gezelschap. Zelfs als Hij
ons oproept tot een laatste troosteloosheid, dat het lijkt dat Hij afwezig is,
zal Hij dicht bij ons zijn. Als Hij ons tot bitter lijden roept, zou ook dat
een eer en een voorrecht zijn, aangezien ons lijden nog steeds slechts het
delen van Zijn lijden is.
Hij
heeft ons voor Zichzelf geschapen, opdat we met Hem zouden reizen en Hem
eindelijk zouden zien in Zijn geopenbaarde schoonheid in de eeuwige stad waar
Hij Licht en geluk is en een eeuwige thuis.
Heiligen die moesten leven zonder de H. Eucharistie
Heiligen die moesten leven zonder de H.
Eucharistie Meg Hunter-Kilber 18/3/2020 Aleteia
Deze verhalen zullen ons vasten van het lichaam
en bloed van Christus in perspectief plaatsen.
De
openbare missen zullen we niet blijven hebben en eens komt het moment dat de
openbare eredienst zal afgeschaft worden. Of het nu door een pandemie is of
andere redenen.
Maar als
openbare missen worden afgelast, gaan de private mis door en is het lichaam van
Christus in staat om de genaden van die missen te ontvangen, vooral wanneer we geestelijke
communie hebben.
Maar
hoe kunnen wij die afhankelijk zijn van de sacramenten een crisis overleven als
we gescheiden zijn van de H. Mis? Welnu, er zijn genoeg Heiligen (en nog
miljoenen Christenen) die soortgelijke ervaringen hebben gehad en hebben,
maanden en jaren van overleven zonder de Sacramenten. Als we deze beschouwen,
kunnen we de kracht krijgen om te volharden.
Hoewel
niet Heilig verklaard, leefden duizenden en duizenden Japanse Christenen bijna
250 jaar zonder priesters. Ze doopten hun kinderen in het geheim, gaven de leer
door in gefluisterde lessen, baden voor afbeeldingen van de OLVrouw en het Kind
Jezus die waren vermomd om eruit te zien als boeddhistische afbeeldingen. In
1858 nam Japan eindelijk Christelijke missionarissen terug op, die 10.000
verborgen Christenen vonden die op hen wachtten. Stel je voor dat je wordt
opgevoed met de bijna zekerheid dat je nooit van je leven de H. Mis zou
bijwonen, omdat je alleen van de Eucharistie weet omdat de grootmoeder van je
grootmoeder ooit naar de H. Mis ging. Het relativeert onze problemen.
De Heiligen
van het 19e-eeuwse Korea bevonden zich in een vergelijkbare situatie. Nadat het
Evangelie voor het eerst werd gepredikt door Dienaar van God Yi Beok en zijn
metgezellen in 1784, werd de Kerk tot 1795 volledig gerund door leken. Op dat
moment werd de Zalige James Zhou Wen-Mo arriveerde en 4.000 katholieken
ontdekte, van wie er maar één ooit een Priester had gezien. Wen-Mo diende zes
jaar als enige Priester in heel Korea, tot aan zijn martelaarschap. De volgende
36 jaar waren er opnieuw geen H. Missen in Korea totdat een kleine groep Franse
priesters arriveerde in 1836 - en twee jaar later werden vermoord.
Isaac
De H.
Isaac Jogues (1607-1646) is voorbereid op mogelijke marteling en martelaarschap
toen hij naar Noord-Amerika reisde om de indianen te evangeliseren. Maar als Priester
had hij niet verwacht dat hij de Eucharistie zou worden ontnomen - totdat zijn
handen werden ontsierd door zijn ontvoerders. Destijds kon een Priester die
zijn duim of wijsvinger miste de H. Mis niet vieren, dus vanaf het moment van
zijn verwonding tot zijn terugkeer naar Frankrijk 17 maanden later (nadat hij
aan zijn Mohawk-ontvoerders was ontsnapt), was Pr Jogues niet in staat om te
biechten, de H. Mis te vieren of zelfs de H. Mis bij te wonen. Hij kreeg een
speciale dispensatie en mocht de H. Mis opnieuw vieren, ondanks de toestand van
zijn handen, en vroeg toestemming om na zijn herstel naar Amerika terug te
keren. Hij werd niet lang na zijn terugkeer vermoord, maar zijn moordenaar had
later berouw en werd gedoopt met de naam "Isaac Jogues". (zie zijn
levensverhaal na dit artikel)
Victoire Raphaël
Zalige
Victoire Rasoamanarivo (1848-1894) was een Malagassische edelvrouw en was bekeerd
tot het Katholicisme. Als leider in de Kerk in Madagaskar, toen de Fransen in
1883 uit Madagaskar werden verdreven, lieten de vertrekkende Priesters de zorg
voor de kerk in haar handen, samen met Zalige Raphaël Rafiringa, een
Malagassische religieuze broeder. Bijna drie jaar lang leidden Victoire en
Raphaël de 21.000 leken-Katholieken in Madagaskar en brachten ze elke zondag
samen voor gemeenschappelijk gebed, hoewel er geen Priesters waren om de H. Mis
te vieren. Victoire legde uit: Ik plaats in mijn gedachten de missionarissen
die de H. Mis opdroegen, en geestelijk woon ik alle H. Missen bij die over de
hele wereld worden opgedragen." Drie jaar later verwelkomde een levendige
gemeenschap die honger had naar de Eucharistie hun Priesters - allemaal veel
dankbaarder voor de H. Mis dan vóór hun drie jaar zonder de mis.
Mark
Heilige
Mark Ji TianXiang (1834-1900) was een opiumverslaafde. Omdat zijn Priester de
aard van verslaving niet begreep, vertelde hij TianXiang dat hij niet
vrijgesproken kon worden voordat hij zijn verslaving had verslagen - wat
betekende dat hij ook geen communie kon ontvangen. Gedurende 30 jaar bleef
TianXiang het geloof beoefenen terwijl de sacramenten werden ontzegd. Het is
hem nooit gelukt om rein te worden, maar hij stierf als een martelaar en is
heilig verklaard, niet alleen voor zijn martelaarschap, maar ook voor zijn
decennialange poging om Jezus te volgen, zelfs in afwezigheid van de
sacramenten.
Laurentia Olympia
Zalige
Laurentia Herasymiv (1911-1952) bracht, net als talloze andere Katholieken in
nazi-concentratiekampen of Sovjet-goelags, de laatste maanden van haar leven
door zonder de sacramenten en in de bijna zekerheid dat ze geen gelegenheid zou
hebben voor viaticum of een laatste biecht. Zuster Laurentia en de Zalige
Olympia Bida werden gearresteerd wegens weigering de Oekraïense Grieks-Katholieke
Kerk te verlaten voor de Orthodoxie. Olympia Bida werd naar Siberië gestuurd,
waar beiden stierven als gevolg van alles wat ze hadden geleden door toedoen
van de Communisten. Terwijl ze op sterven lag, smeekte ze om de Eucharistie en
riep in haar ijlen uit: "Jezus, ik wil niet sterven zonder jou!" Ze
stierf, zoals ze twee lange jaren had geleefd, zonder de Eucharistie, en was
volledig verenigd met Jezus.
H. Isaac JoguesUit: jezuieten.org: werd op 10 januari 1607 in de Franse stad Orléans
geboren. Op zijn zeventiende trad hij in bij de jezuïeten te Rouen. In het
vroege voorjaar van 1636 ontving hij de priesterwijding, en op 8 april vertrok
hij uit Frankrijk op weg naar de missie in Nieuw-Frankrijk (= nagenoeg het hele
Noord-Amerikaanse continent). Op 2 juli meerde zijn schip af in de haven van
Québec. Hij was bestemd voor de Huronenmissie. Spoedig reisde hij door naar
Trois-Rivières, waar Huronen hun bont kwamen verhandelen. Hij sloot zich bij
hen aan op hun terugtocht, achthonderd kilometer landinwaarts, in kanos over
water, en soms ook over land, waarbij de vaartuigen met bagage en al boven de
hoofden moesten worden getild en enkele kilometers verder gedragen. Omdat de
inlanders zijn naam onmogelijk konden uitspreken, noemden ze hem in zijn zwarte
toog Ondessonk (= roofvogel).
Pater Jogues werd ontvangen door
pater Jean de Brébeuf. Van hem leerde hij de indiaanse taal en gebruiken. Na
enige tijd werd hij overgeplaatst naar Teanaustayé en van daar naar de
belangrijke statie van Ste-Marie. Met Pasen 1642 smaakte hij het genoegen een
groep van honderdtwintig volwassen Huronen te dopen, onder wie de grootste
vechtersbaas van de stam.
In juni van hetzelfde jaar
vergezelde hij de bonthandelaren naar Trois-Rivières om bij de jezuïeten van
Québec medebroeders te vragen voor het vele en vaak moeizame bekeringswerk. Zij
hadden niemand, behalve René Goupil een geassocieerd lid van de orde, een
zogeheten donné, een leek die geheel volgens de regel van de Orde leefde,
maar geen jezuïet was. Als jongeman had hij zich destijds in Parijs aangemeld
om jezuïet te worden, maar om gezondheidsredenen was hij weer weggestuurd. Hij
had medicijnen gestudeerd en zou van groot nut kunnen zijn bij het bestrijden
van de besmettelijke ziektes die herhaaldelijk de inlanders teisterden.
Op de terugweg naar de Ste-Marie
werd de expeditie overvallen door de Mohawk-Indianen. Een van de Fransen van
het gezelschap werd gedood. Toen pater Jogues en René Goupil te hulp schoten,
werden hun de nagels van de vingers gebeten en de vingertoppen afgekloven. Vervolgens
werden ze meegenomen naar Ossernenon (= het huidige Auriesville, New York), de
thuisbasis van de Mohawks. Onderweg vroeg René Goupil aan pater Jogues hem
alsnog in de jezuïetenorde op te nemen. Hij kende de gelofteformule nog uit het
hoofd van de tijd dat hij zich daarop had voorbereid in Parijs. En zo legde hij
in de kajak zijn geloften af in de verminkte handen van pater Jogues.
Bij aankomst in Ossernenon werden
ze tot op het blote lijf uitgekleed en moesten ze spitsroede lopen tussen de
Mohawks die met stokken stonden opgesteld, en hen probeerden te slaan waar ze
maar konden. Daarna werden ze op een schavot opgesteld en mocht iedereen met
stenen en stukken hout naar hen gooien. Na afloop moest pater Jogues de
foltering ondergaan van een vrouw die hem de linkerduim afsneed met een botte
schelp. Daarna werden ze overgebracht naar de gemeenschapstent en naakt op de
grond uitgestrekt, zodat de kinderen gloeiend houtskool op hun blote lijf
konden laten vallen. Uiteindelijk werden ze als slaven toegewezen aan het
stamhoofd en moesten ze vrouwenwerk opknappen, zoals werken op het land, water
halen en hout sprokkelen. Dit alles tot vermaak van de dorpsgenoten.
Op een goed moment was een van de
kinderen in de grote tent ziek. Spontaan maakte René Goupil een kruistekentje
over het kind. Twee strijders zagen het. Zij waren door een oude tovenaar
gewaarschuwd dat dat teken juist dood en verderf zaaide. Frater René besefte
dat hij in gevaar was, en vluchtte het bos in, naar de plek waarvan hij wist
dat pater Jogues er regelmatig ging bidden. Hij bekende wat hij gedaan had,
waarop zij samen de rozenkrans begonnen te bidden. Op hetzelfde moment kwamen
de twee strijders eraan. De één dwong René op zijn knieën, waarop de ander hem
met één houw het hoofd afsloeg: het was 29 september 1642.
Zo werd hij de eerste martelaar
van de Noord-Amerikaanse staat New York.
Pater Jogues boog zich over hem
heen, klaar om de genadeklap te ontvangen, maar wonderlijk genoeg bleef die
uit. Hij werd gemaand naar het dorp terug te keren.
Er kwam geen verandering in zijn
situatie tot september 1643. Toen werd pater Jogues meegenomen op een
handelsmissie naar het Hollandse Fort Oranje (= het huidige Albany). De
Hollanders hadden al eerder geprobeerd hem los te krijgen tegen een flinke
vergoeding, maar dat hadden de Indianen steeds geweigerd. Nu kwam een Hollandse
kapitein hem te hulp. Hij verborg de Franse priester in zijn schip en betaalde
aan de Mohawks een schadevergoeding. Zes weken hield de pater zich verborgen in
het ruim van het schip. Tenslotte zagen de Hollanders kans hem over te brengen
naar de grote havenstad Nieuw-Amsterdam (= het huidige New York).
Op 5 november werd hij in staat
gesteld een schip te nemen naar Europa. Via Cornwall, Engeland, bereikte hij
tenslotte op kerstavond Bretagne. Het eerste wat hij deed was een kerk zoeken
om er de mis bij te wonen. Vervolgens meldde hij zich bij zijn medebroeders in
Rennes. Die waren er trots op een martelaar in hun midden te hebben. Via de
koningin van Frankrijk moest de paus eraan te pas komen om hem toestemming te
geven met verminkte handen de mis op te dragen. Hij kon immers niet zoals
destijds voorgeschreven de hostie vasthouden tussen duim en wijsvinger. De
paus liet in een brief weten: Het zou beschamend zijn, als een martelaar van
Christus werd verboden zijn heilig bloed te drinken.
Zijn hart was bij de missie. Na
een kort bezoek aan zijn moeder in Orléans nam pater Jogues in juni weer de
boot naar Nieuw-Frankrijk en in juli nam hij te Trois-Rivières alweer deel aan
de vredesbesprekingen tussen de Fransen en de Irokezen. Er kwam weliswaar een
vredesverdrag, maar dat moest ook door de Mohawks ondertekend worden. Met twee
Mohawks en vier Algonquin-Indianen werd Pater Jogues aangewezen om de Mohawks
op te zoeken. Hij kende immers de situatie en zou diplomatieke onschendbaarheid
genieten. Onderweg deden ze Fort Oranje aan waar pater Jogues de losprijs kon
vergoeden die de Holanders destijds voor hem aan de Mohawks hadden betaald.
Tenslotte arriveerde hij bij de hoofdman, nu niet als zwartrok, maar gekleed
als Fransman. De vredesvoorwaarden werden geaccepteerd. Op 3 juli was hij terug
in Québec.
In de veronderstelling dat de
Mohawks milder gestemd waren, nu ze zich bij de vrede hadden aangesloten, vroeg
hij aan zijn oversten toestemming om onder hen missie te gaan bedrijven. Dat
mocht. In september was hij met enkele Huronen en Jean de la Lande onderweg
naar het gebied van de Mohawks. De la Lande was een donné, afkomstig uit
Dieppe. In 1642 was hij vanuit Frankrijk overgestoken en bleek een kundig en
handig bosbouwer; intelligent en dapper. Hij had zich uit eigen beweging
aangemeld om pater Jogues te vergezellen. Deze had hem in alle ernst en
openheid gewezen op de grote risicos die aan deze missie verbonden waren. Het
had hem niet afgeschrikt; integendeel. Hij nam de verminkte handen van pater
Jogues in de zijne en zwoer plechtig hem overal te vergezellen, zelfs als dat
zou leiden tot marteldood.
Op 27 september 1646 vertrok het
gezelschap uit Trois-Rivières. Maar al spoedig kwam het bericht dat de Mohawks
weer op het oorlogspad waren. Er was namelijk weer een besmettelijke ziekte
uitgebroken, en de Mohawks dachten dat die veroorzaakt werd door het
relatiegeschenk dat de vredesdelegeatie van pater Jogues destijds had
meegebracht: een kist met dekens, boeken en snuisterijen. Dit bericht bracht de
Huronen zo in paniek dat zij terugkeerden naar Trois-Rivières, zodat de hele
missie nog slechts bestond uit de beide missionarissen en één indiaan. Op wraak
beluste Mohawks die in de omgeving rondtrokken, stuitten al gauw op het
driemanschap, en tot hun niet geringe blijdschap bleek een van hen de gehate
Ondessonk zelf te zijn. In triomf werden de drie meegenomen naar het dorp,
waar ze weer spitsroede moesten lopen tussen Indianen die hen van alle kanten
probeerden af te ranselen met stokken en knuppels en met messen happen vlees
uit hun lijf sneden. De volgende dag werd Ondessonk door een strijder
uitgenodigd op een feestmaal bij het dorpshoofd. Pater Jogues rook onraad, maar
kon niet weigeren. Bij het binnengaan van de gemeenschapstent werd hij
neergestoken door een indiaan. Zijn hoofd werd afgehakt en zijn lijk
triomfantelijk door het dorp gesleept. Dat alles gebeurde op 18 oktober 1646.
Jean de la Lande werd op het hart
gedrukt zijn wigwam niet te verlaten. Zo lang hij daar zat zou niemand hem iets
doen. Maar De la Lande vroeg zich intussen af wat er met het lijk van Pater
Isaac Jogues gebeurde. Dat moest dus ergens in het dorp liggen. Hij besloot van
het nachtelijk duister gebruik te maken en op zoek te gaan naar pater Jogues.
Maar hij had zijn hoofd nog niet buiten zijn wigwam gestoken of het werd
afgehakt door twee strijders die apart voor dat doel de wacht hadden gehouden.
Dat was in de vroege morgen van 19 oktober 1646.
Zij werden tezamen met de zes
andere Canadese jezuïetenmartelaren op 21 juni 1925 door paus Pius XI zalig en
op 29 juni 1930 heilig verklaard.
H. Mark Ji Tianxiang - Aleteia
H. Mark Ji Tianxiang
kon niet nuchter blijven, maar hij kon wel blijven opdagen.
H.
Mark Ji Tianxiang was een opiumverslaafde. Hij was zelfs een opiumverslaafde op
het moment van zijn dood.
Ji was
jarenlang een respectabele Christen, opgegroeid in een Christelijk gezin in het
19e-eeuwse China. Hij was een leider in de Christelijke gemeenschap, een
welgestelde arts die de armen gratis behandelde. Maar hij werd ziek met een
heftige maagaandoening en behandelde zichzelf met opium. Het was volkomen
redelijk om te doen, maar Ji raakte al snel verslaafd aan de drug, een
verslaving die als beschamend en schandelijk werd beschouwd.
Terwijl
zijn omstandigheden verslechterden, bleef Ji vechten tegen zijn verslaving. Hij
ging vaak biechten en weigerde deze kwelling die controle over hem had genomen
te omarmen. Helaas begreep de Priester aan wie hij biechtte (net als bijna
iedereen in de 19e eeuw) zijn verslaving niet als een ziekte. Aangezien Ji
dezelfde zonde bleef biechten, dacht de Priester, was dat het bewijs dat hij
geen vast voornemen had om iets te veranderen, geen verlangen om het beter te
doen.
Zonder
het besluit om zich te bekeren en niet meer te zondigen, is de biecht ongeldig.
Na een paar jaar zei Ji's biechtvader dat hij niet meer terug moest komen
totdat hij aan de vereisten voor de biecht kon voldoen. Voor sommigen was dit
misschien een uitnodiging om de Kerk in woede of schaamte te verlaten, maar
ondanks al zijn zwakheid wist Ji dat hij geliefd was door de Vader en door de Kerk.
Hij wist dat de Heer zijn hart wilde hebben, ook al zou het hem niet lukken
zijn verslaving op te geven. Hij kon niet nuchter blijven, maar hij kon wel
blijven naar de kerk gaan zonder de Sacramenten te ontvangen.
En hij
ging naar de kerk, 30 jaar lang. 30 jaar lang kon hij de Sacramenten niet
ontvangen. En 30 jaar lang bad hij dat hij als martelaar zou sterven. Het leek
Ji dat de enige manier waarop hij gered kon worden, was door middel van een
martelaarskroon.
In
1900, toen de Boxer-rebellen zich tegen buitenlanders en Christenen begonnen te
keren, kreeg Ji zijn kans. Hij werd samen met tientallen andere Christenen
opgepakt, waaronder zijn zoon, zes kleinkinderen en twee schoondochters. Velen
van degenen die met hem gevangen zaten, walgden waarschijnlijk van zijn
aanwezigheid daar onder hen, deze man die geen dag zonder opium kon. Hij zou
beslist de eerste zijn die de Heer verloochende.
Maar
hoewel Ji zijn verslaving nooit kon verslaan, werd hij uiteindelijk overspoeld
met de gratie van definitieve volharding. Geen enkele bedreiging kon hem doen
bezwijken, geen enkele marteling deed hem wankelen. Hij was vastbesloten de
Heer te volgen die hem nooit in de steek had gelaten.
Terwijl
Ji en zijn gezin naar de gevangenis werden gesleept in afwachting van hun
executie, keek zijn kleinzoon hem angstig aan. "Opa, waar gaan we
heen?" vroeg hij. "We gaan naar huis", was het antwoord.
Ji
smeekte zijn ontvoerders om hem als laatste te vermoorden, zodat niemand van
zijn familie alleen zou hoeven te sterven. Hij stond naast alle negen terwijl
ze werden onthoofd. Uiteindelijk ging hij zijn dood tegemoet terwijl hij de
litanie van de Heilige Maagd Maria zong. En hoewel hij decennia geen
Sacramenten had ontvangen, werd hij Heilig verklaard.
De H.
Mark Ji Tianxiang is een prachtige getuige van de genade van God die constant
aan het werk is op de meest verborgen manieren, van Gods vermogen om grote Heiligen
te maken van de meest onwaarschijnlijke mensen onder ons, en van de genade die wordt
uitgestort op degenen die trouw blijven wanneer het erop lijkt dat zelfs de Kerk
ze zelf wegjaagt.
Laten
we op 9 juli, het feest van de H. Mark Ji Tianxiang, zijn voorspraak vragen
voor alle verslaafden en voor al diegenen die de H. Sacramenten niet kunnen
ontvangen, opdat ze de moed mogen hebben om trouw te zijn aan de Kerk en dat ze
altijd mogen groeien in hun liefde en vertrouwen in de Heer. H. Mark Ji
Tianxiang, bid voor ons!
Zijn dit de 5 beste
citaten over de H. Jozef Kathleen N. Hattrup 19/3/2020
We hebben geen woorden van Jezus' aardse vader,
maar we hebben zoveel overwegingen van de Heiligen die hem zielsveel hebben
liefgehad.
De Heiligen
houden allemaal van de grootste Heilige na OLVrouw: de H. Jozef. Hoewel er geen
enkel woord van de H. Jozef werd opgetekend, hebben de Heiligen veel over hem
te zeggen.
Padre Pio: Ite ad Joseph. Ga met buitengewoon
vertrouwen naar Jozef, omdat ik me niet kan herinneren dat ik iets aan de H. Jozef
heb gevraagd zonder het onmiddellijk te hebben verkregen.
Thomas van Aquino: Het is waar dat de andere
Heiligen grote macht hebben in de Hemel, maar ze vragen als dienaren en bevelen
niet als meesters. De H. Jozef, aan wiens gezag Jezus onderworpen was op aarde,
verkrijgt wat hij verlangt van zijn koninklijke Pleegzoon in de Hemel.
H. Teresa van Avila:
De Heer wil dat we
begrijpen dat, net zoals Hij op aarde onderworpen was aan de H. Jozef omdat hij
de titel van vader droeg, de leermeester van de Heer was, kon Hij het kind
bevelen geven en daarom doet God in de Hemel wat hij ook gebiedt.
Zalige William Jozef
Chaminade: Iemand het leven schenken is het grootste van alle gaven. Een leven
redden is het volgende. Wie heeft Jezus het leven gegeven? Het was Maria. Wie
heeft Zijn leven gered? Het was Jozef. Vraag de H. Paulus die Hem vervolgde. De
H. Petrus die Hem ontkende. Vraag het aan alle Heiligen die Hem ter dood hebben
gebracht. Maar als we vragen: "Wie heeft Zijn leven gered?" Zwijg, Aartsvaders,
zwijg, Profeten, zwijg, Apostelen, Belijders en Martelaren. Laat de H. Jozef
spreken, want deze eer is alleen de zijne; hij alleen is de redder van zijn
Redder.
Zalige Conchita: Wat heb je geleden onder
het visioen van haar [Maria's] martelaarschap zonder jou, de eenzaamheid van de
vrouw van wie je zo veel hield. O, wat een martelaarschap verwoestte uw ziel
bij het voorzien van het Lijden en de 7 zwaarden die het Onbevlekt Hart van
Maria zouden doorboren. Je droomde van haar alleen, alleen zonder Jezus - en
deze kwelling maakte je gelukkige leven tot bitterheid.
En hier is raad van de Heiligen:
H. Bernadette Soubirous: Als iemand geen meester kan vinden om hem te leren
bidden, laat hem dan deze glorierijke Heilige als zijn meester nemen, en hij
zal niet afdwalen.
H. Jozef Marello: Wees opgewekt onder de vaderlijke mantel van de H. Jozef,
een veilige plaats in beproevingen en verdrukking.
Glorie aan de
Vader, de Zoon en de H. Geest, zoals het was in het begin, nu en altijd en in
alle eeuwen der eeuwen.
Op elk van de drie
eerste kralen:
En het Woord is vlees
geworden, en het heeft onder ons gewoond. Onze Vader ..
Op elk van de 12
volgende kralen:
1. De
aankondiging aan Maria
2. Het bezoek van Maria aan Elisabeth
3. De geboorte van Jezus te Bethlehem
4. De aanbidding van de herders
5. De besnijdenis en naamgeving
6. De opdracht in de tempel
7. De aanbidding van de wijzen
8. De vlucht naar Egypte
9. Het verblijf als vreemdeling in Egypte
10. De terugkeer uit Egypte
11. Het verblijf in Nazareth
12. Jezus wordt teruggevonden in de tempel
Slotgebed:
Heer Jezus, U
bemint met voorliefde alle kinderen, alle armen en kleinen.
Wij vertrouwen volledig op U een willen een leven leiden dat U aangenaam is.
Betoon ons Uw barmhartigheid, laat ons ons onophoudelijk groeien naar Uw Woord
en maak ons sterk in het goede.
Wees een betrouwbare Vriend voor alle kinderen en wijs ons Uw weg van Leven.
AMEN.
Geschiedenis
In de jaren 17e
E leefde er in Praag een vrome prinses genaamd Polyxena van Lobkowitz. Ze was
afkomstig van Spanje en was de weduwe van een Katholiek Boheems edelman die de
hoogste ambten in het keizerrijk bekleed had. Als overtuigd aanhangster van de
Kerk en de keizer had ze de katholieke regenten van de koning in haar paleis
opgevangen nadat ze werden vervolgd, wat haar kwam te staan op confiscatie van
al haar bezittingen door de protestanten. Op een dag in 1628 bracht ze een
bezoek aan de paters karmelieten en overhandigde hen een bekoorlijk wassen
beeldje, dat het Kindje Jezus voorstelde. Het was ongeveer 50 cm hoog, gekleed
met een wijd opengeslagen mantel en met een kroon op het hoofdje. Het hief de
rechterhand zegenend omhoog, terwijl de linkerhand een wereldbol met een kruis
vasthield.
« Ik geef u
wat mij het dierbaarst is », zei de prinses. « Vereer het
goddelijk Kind en het zal u aan niets meer ontbreken. » Het beeldje
kwam van de Spaanse familie van de prinses, die het als huwelijksgeschenk
gekregen had van haar moeder.
De paters waren erg
erkentelijk voor het cadeau en gaven het een ereplaats in de bidkapel van hun
noviciaat. En de woorden van de prinses kwamen uit : nauwelijks werd het Kindje
Jezus in het klooster geëerd, of de keizer herinnerde zich zijn beschermelingen
in Praag. Hij zond hen de nodige ondersteuning en legde bij decreet een
jaarlijkse gift vast. Datzelfde jaar bracht de wijngaard van het klooster een
uitzonderlijk grote opbrengst voort.
In 1630 brak er
opnieuw een godsdienst Uit voorzorg verplaatsten de karmelieten hun noviciaat
naar München, maar in de haast en de koortsachtige drukte werd het miraculeus
beeldje vergeten... Praag viel ten prooi aan de Prostestanten. Pas in 1637 keerde een pater terug uit ballingschap naar Praag. Deze karmeliet was
nog een novice toen prinses Polyxena het Kindje Jezus geschonken had. Van bij
het begin had hij er een grote verering voor opgevat omdat zijn gebeden tot het
goddelijk Kind hem bevrijd hadden van een aanhoudende geestelijke dorheid en de
verleiding om het klooster te verlaten. Hij was binnen de gemeenschap dan ook
de grote promotor van de devotie tot het Kindje Jezus geweest.
Bij zijn terugkomst
was hij diep onder de indruk van de verdwijning van het beeldje en onmiddellijk
vroeg hij aan de overste de toelating om ernaar op zoek te gaan. Het kostte
pater Cyriel veel tijd, maar uiteindelijk vond hij de kostbare schat terug. Hij
mocht het beeldje ter verering in het koor van de kapel opstellen en vroeg in
een persoonlijk gebed aan het Goddelijk Kind om het klooster, de stad en heel
het land onder zijn bescherming te nemen.
Meteen werden zijn
gebed verhoord. Praag ontsnapte aan een nieuwe protestantse invasie. De zegen
van God daalde neer over het klooster en bracht rust en vrede. Vol
erkentelijkheid beloofde pater Cyriel het Kindje Jezus dat hij het steeds meer
zou vereren en overal zijn apostel zou zijn.
« HEB
MEDELIJDEN MET MIJ EN IK ZAL MEDELIJDEN MET JOU HEBBEN »
Toen de karmeliet
op een keer geknield tot het Jezuskind bad, hoorde hij plots een stem : « Heb
medelijden met mij en ik zal medelijden met jou hebben. Geef mij mijn handen
terug en ik zal je vrede schenken. Hoe meer je mij vereert, hoe meer gunsten ik
je zal verlenen. » Pater Cyriel begreep het niet onmiddellijk, tot hij
zag dat het beeldje, dat met een mantel bekleed was, geen armen meer had.
Hij wilde het
beeldje herstellen, maar er was geen geld. En hij kreeg tegenstand van de
prior. Maar pater Cyriel gaf niet op en bad tot het Kindje Jezus dat plots zei :
« Plaats mij bij de ingang van de sacristie. Er zal iemand komen die
medelijden met mij zal hebben. »
De pater haastte
zich om aan het verzoek te voldoen. Een uur later kwam een man langs in de
kerk. Hij zag het beeldje naast de sacristiedeur, bekeek het zorgvuldig en...
bood aan om het op zijn eigen kosten te laten repareren !
De man in kwestie,
een zekere Daniël Wolf, verkeerde in een hachelijke situatie. Hij had veel
schulden gemaakt en werd door zijn schuldeisers voor de rechter gedaagd ;
bovendien leefde hij op zon gespannen voet met zijn echtgenote dat hij ten
einde raad een scheiding overwoog. Maar vanaf het moment dat hij toezegde de
restauratie te betalen, kwam alles in orde : hij kreeg van de keizerlijke
administratie een aanzienlijk bedrag uitbetaald voor bewezen diensten en de
vrede keerde terug in zijn huishouden. Er volgden nog vele mirakels.
De karmelieten
besloten daarop om het volledig herstelde beeldje te vereren in een speciale
kapel. Die bevond zich achter de kloosterkerk, binnen in het slot van de
paters. Ondertussen echter was het wedervaren van Daniël Wolf in heel Praag
bekend geraakt.
De paters begrepen
dat het miraculeuze beeldje een vaste plaats moest krijgen in de kloosterkerk
zelf. Net op dat moment kregen zij een genereus aanbod van een welgestelde
barones, die door het Goddelijk Kind verhoord was geweest : zij wilde een
prachtig altaar voor het beeldje bekostigen. De geestelijken gingen verheugd op
het voorstel in en op 14 januari 1644, op het feest van de Heilige Naam Jezus,
droeg de prior de eerste mis op het nieuwe altaar op.
In 1647 was een
eerste kopie van het miraculeus beeldje vervaardigd. De Praagse prior liet het
overbrengen naar Solnitz (nu Solnice), een stadje op 100 km van de hoofdstad.
Daar werd het al snel een bron van opzienbarende wonderen, te beginnen met de
bekering van de protestantse bevolking in dat deel van Bohemen.
Al vlug was er een
toenemende vraag naar kopieën. Beeldjes in was of in hout werden, na aanraking
met het oorspronkelijk beeldje, overal heen gezonden. Missionarissen droegen er
zelfs mee naar India en China. Schilderijen, prenten en medailles werden bij
duizenden verspreid. Overal opende het Goddelijk Kind wijd zijn handjes om
zegeningen en weldaden te verlenen. De geschiedenis bevestigt het : daar waar
het Kindje Jezus van Praag, in welke reproductie ook, vereerd wordt,
ondervinden de gelovigen op zeer merkwaardige en zichtbare wijze zegen en heil.
Ondertussen bleek
de oorspronkelijke kapel van het Jezuskind, bij het binnenkomen van de kerk
links, steeds meer een ongelukkige locatie te zijn : de dichte drommen
bedevaarders blokkeerden letterlijk de toegang. In 1741 besloten de paters
daarom tot een verhuis van het beeldje naar het midden van het kerkschip, aan
de rechterkant. Daar is het dat men het Kindje Jezus van Praag tot op vandaag
kan vereren, als een kostbaar kleinood gevat in een schitterend altaar uit
1776.
Paus Benedictus XVI
bracht in september 2009 een apostolisch bezoek aan de Tsjechische republiek,
waarbij hij ook de kerk van Onze-Lieve-Vrouw van de Overwinning aandeed. Hij
schonk bij die gelegenheid een magnifieke gouden kroon, die sindsdien door het
Kindje Jezus gedragen wordt.
Het Kind Jezus kleedt zich aan volgens de kleuren van
de liturgische tijden
Een greep uit de
vele gewaden van het Kind Jezus:
WIT - Kleur van
glorie, zuiverheid en heiligheid - in paas- en kerstperiode.
ROOD - De kleur van
bloed en vuur - voor de Goede Week, Pinksteren en het Feest van het Heilig
Kruis
VIOLET - Kleur van
berouw - voor de periode van advent en vasten.
GROEN - De kleur van
leven en hoop - tijdens de liturgische tijd door het jaar (de meest voorkomende
kleur)
Op de dag van het
kroningsfeest van het Kind Jezus worden gewaden met koninklijke gewaden en de
hermelijnen mantel gebruikt. Bij speciale gelegenheden worden ook andere
kleuren gebruikt:
Kind Jezus met de hermelijnen mantel
ROZE - Kleur van
gedempte vreugde - kan worden gebruikt voor de derde zondag van de advent en de
vierde zondag van de vastentijd
GOUD - vakantiekleur
- kan in de plaats komen van andere kleuren
BLAUW - Soms
gebruikt als feestelijke kleur, vooral voor maritieme feesten.
De Maitreya-Boeddha zit ook niet stil – dit zijn
lichtkruisen die je reeds op veel plaatsen ziet. Het zijn manifestaties net
zoals UFO’s manifesties zijn van duistere krachten
Persoonlijk heb ik in Antwerpen
al 2 keer gebouwen met deze lichtkruisen gezien. Het is altijd op zonnige dagen
en volgens Share International (site van de Maitreya-gezinden) zijn deze
lichtkruisen het meest zichtbaar tussen 19.00 en 19.30u. Er zijn geen
lichtreflecties van omringende gebouwen en het zijn ook geen lichten die afkomstig
zijn van de gebouwen zelf. Er komen meldingen vanuit Oostenrijk, Duitsland,
Nederland, Noorwegen, Zweden…
Hoe in God vertrouwen als je verstijfd bent door angst
Hoe in
God vertrouwen als je verstijfd bent door angst 27/3/2020 Edifa - Aleteia
"Wees niet bang!" komt overal in de H.
Schrift voor, maar het kan moeilijk zijn om op die manier te leven, vooral als
je met een bedreiging wordt geconfronteerd.
Als de toestand in je leven goed
gaat, is het veel gemakkelijker om met vertrouwen te leven. Het is een ander
verhaal wanneer beproevingen en onzekerheden zich voordoen, vooral als je al
een nerveus temperament hebt of lijdt aan een angststoornis.
Vertrouwen is niet iets dat je
kunt afdwingen. Op de een of andere manier dringen duistere gedachten, zorgen
en angsten ons binnen, vooral 's nachts, en nemen ze wilde proporties aan. We
zouden echt niet meer bang willen zijn, maar we voelen ons zo vreselijk
machteloos. De verleiding is dan groot om toe te geven aan ontmoediging, zelfs
aan wanhoop: “Onvoorwaardelijk vertrouwen? Dat is voor Heiligen, niet voor mij “,
zeggen we tegen onszelf. We voelen ons mijlenver verwijderd van die vreugdevolle
zorgeloosheid waartoe Jezus ons roept, en niet in staat de zorgen die ons
onderdrukken van ons af te schudden. En toch gaat Jezus' oproep om onszelf over
te geven aan de liefde van de Vader niet slechts enkelen van ons aan. Het is
een oproep aan iedereen, wat onze zorgen ook zijn.
Vertrouwen is een tocht: om
vooruit te komen, is het voldoende om de ene voet voor de andere te zetten. Met
andere woorden, om in vertrouwen te groeien, moeten we onze kleine daden van afstand
doen van onze zorgen verdubbelen, zonder ontmoedigd te raken. Zelfs als we het
gevoel hebben dat we alleen maar kleine stapjes maken, maakt het niet uit, want
duizend kleine stapjes zijn meer waard dan af en toe een grote stap, en ook
omdat we totaal niet in staat zijn om onze eigen vooruitgang te beoordelen -
een kleine daad van afstand nemen in de donkerste tijden kan, ondanks de
schijn, een gigantische stap betekenen.
Een gebed van afstand
doen van onze zorgen om in vertrouwen te treden:
We zijn allemaal in staat tot afstand te doen van
onze zorgen door het eenvoudigweg te verlangen. Door te besluiten al onze
zorgen aan God over te dragen. Door ervoor te kiezen ons vertrouwen in Hem te
stellen. Hoewel we dit gevoel van vertrouwen niet kunnen afdwingen, kunnen we
er wel naar verlangen. Concreet betekent dit dat
we, zelfs als we door angst worden aangegrepen, we nog steeds tot de Heer
kunnen bidden:
Ik verlang ernaar om in U te geloven.
Ik verlang ernaar om op U te vertrouwen.
Ik verlang om genoeg geloof en hoop in U te hebben en
mij in Uw handen toe te vertrouwen. Amen.
Dit zeer nederige gebed is een
grote daad van vertrouwen. Wie op deze manier tot de Heer roept, roept nooit
tevergeefs. Zonder het te weten, zonder iets te merken, ben je al in Gods armen;
je bent al in Zijn vertrouwen gesteld.
Vertrouwen is een geschenk van
God. En zoals elk geschenk van God, wordt het aan iedereen aangeboden,
onvoorwaardelijk en zonder beperking. Maar we moeten het nog steeds verlangen
en erom vragen om het te ontvangen. Als we door middel van trots proberen om
onszelf een weg te banen, maken we vertrouwen onmogelijk. Maar het is niet beter
als we door bescheidenheid ("Ik ben geen Heilige!") tegen onszelf
zeggen: "Vertrouwen is te veel voor mij." Ja, het is te veel, maar
wat als God het ons wil aanbieden? Een klein kind dat een prachtig cadeau
krijgt aangeboden, weigert het niet omdat het kind het niet verdient. Het kind
grijpt het cadeau verrukt met beide armen vast! Dat is hoe Jezus ons vraagt
om de gaven van zijn Vader te ontvangen; dat is hoe Hij ons roept om in
vertrouwen te treden.
Hoe van het leven genieten wanneer alles onzeker is - Philip Kosloski
Hoe van het leven genieten wanneer
alles onzeker is Philip Kosloski 25/8/2020 Aleteia
Het is dikwijls moeilijk om met
de toekomst om te gaan, maar God toont ons de weg om van het leven te genieten
zonder overweldigd te zijn door onzekerheid
Het ligt
in onze natuur om controle te willen hebben over onze toekomst. Als we het gevoel
hebben dat we alles onder controle hebben, kunnen we voorspellen wat er zal
gebeuren en hebben we een gevoel van veiligheid.
In
werkelijkheid hebben we echter heel weinig controle over wat er gaat komen, en
wanneer alles dagelijks fluctueert, kan dit ons in een diepe staat van angst
brengen.
De
sleutel om gezond te blijven en van het leven te genieten als de toekomst niet
langer in onze handen ligt, is door ons op vandaag te concentreren.
Jezus
legde zijn discipelen uit: Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn
gerechtigheid, dan zullen al deze dingen je erbij gegeven worden. Maak je dus
geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor
zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last. (Matteüs 6: 33-34).
Jezus wil
dat we ons concentreren op het naleven van het evangelie vandaag, in het
huidige moment.
Pr. Francis
Xavier Lasance legt deze manier van leven uit in zijn vroege 20e-eeuwse boek, Mijn
Gebedsboek.
Het geheim van een zoet en
gelukkig Christelijk leven is leren leven per dag. Het zijn de lange stukken
die ons vermoeien. We denken aan het leven als geheel, dat voor ons verdergaat
... We kunnen deze strijd niet een halve eeuw lang continu uitvechten. Maar er
zijn echt geen lange stukken. Het leven komt niet allemaal tegelijk tot ons;
het komt maar een dag tegelijk.
Als we aan het leven denken, is
het gemakkelijk om te denken dat alles tegelijkertijd gebeurt. Maar dat gebeurt
echter nooit. Elk moment gaat voorbij en we moeten ons eerst met dat ene moment
bezighouden.
Dit is een gezegend geheim van
leven per dag. Iedereen kan zijn last dragen, hoe zwaar ook, tot de avond valt.
Iedereen kan zijn werk, hoe hard ook, een dag lang doen. Iedereen kan lief,
geduldig, liefdevol leven totdat de zon ondergaat. En dit is heel het leven
ooit voor ons- slechts één kleine dag.
Als we ons op vandaag kunnen
concentreren, kunnen we gemakkelijker van het leven genieten. Hoewel we zeker
in gedachten moeten houden hoe onze daden onze toekomst zullen beïnvloeden,
moeten we ons realiseren dat ons leven niet in onze macht ligt en dat te veel
stilstaan bij de toekomst afleidend kan zijn.
Doe de plicht van vandaag,
weersta de bekoringen van vandaag en verzwak of verstrooi je niet door vooruit
te kijken naar dingen die je niet kunt zien en niet zou kunnen begrijpen als je
ze zag. God geeft ons nachten om onze kleine dagen af te sluiten. We kunnen
niet verder kijken. Een korte horizon maakt het leven gemakkelijker en geeft
ons een van de gezegende geheimen van een dapper, waarachtig heilig leven.
Alles kan morgen veranderen. De
belangrijke plicht die we hebben is om de verantwoordelijkheden van vandaag te
vervullen en erop te vertrouwen dat God voor de rest zal zorgen.
Als we ons leven leiden met
vertrouwen in God en leven in het huidige moment, kunnen we eindelijk vredig
rusten en genieten van wat God ons heeft gegeven.
De Totale Toewijding aan Jezus door Maria - dag 29
Derde week : Kennis van Jezus Christus
Dag 29
De Navolging van Christus door Thomas a
Kempis (Boek 1, hoofdstuk 1)
De Navolging van Christus en de
verachting van alle wereldse ijdelheden
Jezus zei: “Ik ben het Licht voor
de wereld. Wie Mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft Licht
dat leven geeft.” (Johannes 8:12) Deze zijn woorden van Christus, waar we
worden aangemaand hoe we Zijn leven en gedrag zouden moeten navolgen, als we
werkelijk verlicht willen zijn en bevrijd van alle blindheid van hart. Laat
daarom de overweging van het leven Jezus Christus onze belangrijkste overweging
zijn.
Wie oren heeft, moet horen wat de
Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal Ik van het verborgen manna
geven. (Openbaring 2:17) De leer van Christus gaat alle leerstellingen van
Heiligen te boven en hij dat de Geest vindt in Christus’ leer vindt het
verborgen manna erin.
Maar het gebeurt dat velen die
dikwijls het Evangelie van Christus horen maar weinig verlangen erna vinden,
omdat ze niet de Geest van Christus bezitten (Romeinen 8:9) Maar wie volledig smaak
vindt in de woorden van Christus, moet zijn leven proberen volledig in
overeenstemming te brengen met dat van Christus.
2. Wat baat het je om diepgaand
over de Drie-eenheid te spreken, als je niet nederig bent en daardoor de
Drie-eenheid onaangenaam bent? Diepgaande woorden maken de mens zeker niet
heilig en een rechtvaardig en deugdzaam leven is God dierbaar. Ik heb liever
berouw dan de definitie ervan te kennen. Als je de hele Bijbel uit je hoofd
kende en de uitspraken van alle filosofen, wat zou dat dan van nut zijn zonder
de liefde van God (1 Korintiërs 13:2) en zonder Zijn genade?
Lucht en leegte, zegt Prediker,
lucht en leegte, alles is leegte (Prediker 1:2), behalve God beminnen en Hem
alleen dienen. Dit is de hoogste wijsheid om door minachting van de wereld vooruitgang
te boeken en te streven naar Hemelse koninkrijken.
Bid: Litanie van de H. Geest, Ave Maris Stella
(zie Dag 13) en het gebed van de H. Louis-Marie Grignion de Montfort (zie Dag
20), de litanie van de Heilige Naam van Jezus en O Jezus die leeft in Maria
(zie Dag 27).
Catherina
van Siena: De Goddelijke Geneesheer is meer bereid te genezen dan dat we
zondigen
Fr Patrick Briscoe OP
29/4/2020 Aleteia
We kunnen van deze kerklerares, die haar eigen
handen en hart gebruikte om voor de slachtoffers van de pest te zorgen, veel
leren.
In 1374 verwoestte de pest een
groot deel van Italië. Catharina van Siena keerde terug naar haar geliefde
Siena. Ze was op reis geweest en diende als vredestichter (misschien ook om
haar persoonlijke reputatie in Firenze te verdedigen). Bij haar aankomst in
Siena begint ze onmiddellijk persoonlijk voor de slachtoffers van de pest te
zorgen.
Catherine was geen onbekende in
het kwaad van ziekte. Met haar eigen handen verzorgde ze de zieken en begroef
ze de doden. Er waren zelfs onder haar eigen familie zieken en gestorvenen.
Welke troost biedt ze ons? Hoe
spreekt de spirituele leer van Catharina van Siena de wereld aan die wordt
geteisterd door ziekte, economisch gevaar en politieke onrust?
Voor Catherina is Christus de
Goddelijke Geneesheer. Geestelijk kwaad is veel erger dan fysiek. En Christus
heeft de macht om zelfs deze te genezen. Ze schrijft in een brief aan een leek,
Ik wil dan dat uw verwarring
wordt verteerd en verdwijnt in de hoop op het bloed en in het vuur van de
onmetelijke liefde van God; en dat er niets overblijft dan de ware kennis van
jezelf, waarin je nederig zal worden en groeien, en het licht in je ziel zult aanwakkeren.
Is Hij niet meer bereid om te vergeven dan wij zondigen? En is Hij niet de
Geneesheer en wij de zieken, de Drager van onze ongerechtigheden? En beschouwt
Hij verwarring van de geest niet erger dan alle andere fouten? Ja, echt.
Zelfs als de dreiging van ziekte
en bekoring rond ons woedt, is Christus, de Goddelijke Geneesheer, meer bereid
te genezen dan wij zondigen!
Catherina drukt het verlangen
van Christus naar zielen uit door een beroep te doen op zijn Kostbaar Bloed dat
voor ons werd vergoten en het verterende vuur van zijn naastenliefde. Catherina's
vertrouwen in de liefde van Christus is overvloedig aanwezig.
Christus is niet alleen arts,
maar hij is ook licht. Christus volgen is leven in het licht. Zij schrijft,
En aangezien dit zoete,
liefdevolle Woord, om ons te leren en als voorbeeld te zijn, de wereld en alle
genoegens verachtte, en ervoor koos honger en dorst, schaamte en smaad te
verdragen, zelfs tot de schandelijke dood op het Kruis, voor de eer van de
Vader en onze redding, zo volgt de minnaar van waarheid, die hij kent in het
licht van het H. Geloof, deze weg en deze voetstappen. Want zonder dit licht
zou het niet bekend kunnen zijn; waar wanneer een mens het licht heeft, weet
hij het, en door het te weten, bemint hij het en wordt hij een minnaar van wat
God liefheeft en haat hij wat God haat.
Het licht van Christus vormt wat
we beminnen. Door ons hart te verlichten, vormt het licht van Christus ons om
de Hemelse dingen te koesteren en al het andere te verachten.
Licht wordt gevoed door
liefdadigheid. Catherina schrijft: Duisternis wordt verstrooid en verteerd
door de impuls van naastenliefde en eenheid, want God is ware naastenliefde en
het hoogste eeuwige licht. Wie dit ware licht als gids heeft, kan de weg niet
missen. Daarom, lieve dochters, wil ik, aangezien het zo noodzakelijk is, dat je
zoekt om je eigen wil te verliezen en dit licht te verkrijgen. Door onszelf te
geven, omarmen we de waarheid van Christus en de oproep tot overeenstemming met
Zijn Hart.
Waarom is liefdadigheid zo
effectief? Voor Catherina houdt het de dreiging van egoïsme op afstand. Ze
spoort haar zusters aan en zegt: O, hoe gevaarlijk is eigenliefde voor onze
redding! Het berooft de ziel van genade, want het ontneemt de liefde voor God
en zijn naaste, die ons in genade doet leven. Het berooft ons van licht, zoals
we zeiden, omdat het oog van de geest verduisterd wordt, en als het licht wordt
weggenomen, wandelen we in duisternis en weten we niet wat we nodig hebben."
Door zelfkennis te verwerven,
een werk dat alleen mogelijk is met Christus die ons openbaart wie we werkelijk
zijn, kunnen we berouw vinden dat nodig is om de genade van Christus te
ontvangen. Dat voedt naastenliefde en houdt ons in het licht.
Nogmaals, eigenliefde keert ons
naar binnen, wanneer we ons naar buiten moeten richten. Catherina legt uit: Dus
je ziet, geliefde broeders, dat eigenliefde de stad van de ziel ruïneert en de aardse
steden ruïneert en omver werpt. Ik wil dat je weet dat niets de wereld zo heeft
verdeeld als eigenliefde, waaruit voor altijd onrecht werd geboren."
Zachtmoedigheid, nederigheid, een
eenvoudig leven en elke andere Christelijke deugd bestrijden deze bekoring om
innerlijk te bezwijken, en zich alleen te richten op zijn eigen behoeften en
verdriet.
Catharina van Siena was een
fervent voorstander van hervormingen in het stadsbestuur en in de Kerk. Ze was
een kampioen van de armen en een dienaar van de zieken. Haar leven werd verteerd
door haar liefde voor God. Uiteindelijk gaf ze alles aan Christus, haar
geliefde echtgenoot.
Moge Catherina's liefde voor God
vandaag in ons hart stromen en ons inspireren om het aangezicht van de aarde te
vernieuwen!
Mijn Natuur is Vuur
In Uw natuur, eeuwige Godheid,
zal ik mijn aard leren kennen.
En wat is mijn aard, grenzeloze
liefde?
Het is vuur,
omdat U niets anders bent dan
een vuur van liefde.
En U hebt de mensheid
een aandeel in deze natuur
gegeven,
want door het vuur van liefde hebt
U ons geschapen.
En zo met alle andere mensen
en elk geschapen ding;
U hebt ze uit liefde geschapen.
O ondankbare mensen!
Welke natuur heeft je God je
gegeven?
Zijn eigen natuur!
Schaam je je niet om jezelf af
te sluiten van zoiets nobels
door de schuld van een doodzonde?
O eeuwige Drie-eenheid, mijn
zoete liefde!
U, licht, geef ons licht.
U, wijsheid, geef ons wijsheid.
U, hoogste kracht, sterk ons.
Laat vandaag, eeuwige God,
onze wolk verdwijnen
zodat we perfect uw Waarheid kunnen
kennen en volgen in waarheid,
Bereid jullie voor,
Volk van God, op de komst van de Waarschuwing; de dag is reeds nabij, dichter
dan je denkt; in de eeuwigheid wacht het Hoogste Tribunaal op je; jullie zijn
gewaarschuwd, stervelingen, opdat deze dag jullie niet zal verrassen! 24/8/2020
Boodschap van de H. Aartsengel Michaël aan het
Volk van God. Boodschap aan Enoch
Wie is als God? Niemand is als God!
Volk van God, bereid jullie voor
op de komst van de dagen van de Grote Zuivering, waar jullie geloof op de proef
zal worden gesteld en waar jullie zullen gezuiverd worden tot jullie schijnen
zoals een smeltkroes. De Schepping en alle schepselen zullen gezuiverd worden.
Enkel op die manier zullen jullie de Nieuwe Hemelen en de Nieuwe Aarde morgen
kunnen binnengaan, het Paradijs dat de Allerhoogste heeft voorbereid voor Zijn
Trouwe Volk.
Zaad van mijn Vader, enkel als jullie spiritueel zijn
voorbereid, zullen jullie in staat zijn om de dagen van ellende, lijden en
zuivering te weerstaan die eraan komen. Ik zeg jullie, nooit tevoren heeft de
aarde enige verdrukking gezien zoals degenen die komt. Stop met je zorgen te
maken over de zaken van deze wereld, stop met piekeren en rondrennen, omdat
jullie goed weten dat zeer spoedig alles zal voorbijgaan; wees liever bezorgd
om de redding van je ziel, die de grootste schat is waar jullie moeten zorg
voor dragen. Alles wat je weet en bezit zal ophouden te bestaan in een fractie
van een seconde, om plaats te maken voor een nieuw bestaan, een nieuwe
schepping. De verdrukking die komt, zal jullie door de Gods Genade in nieuwe
mensen veranderen, al je ellende en zonden zullen verdwijnen in de zuivering.
In de Nieuwe Hemelen en op de Nieuwe Aarde zullen jullie geestelijke wezens
zijn van nature gelijkaardig aan deze van Engelen.
Bereid jullie voor, Volk van God op de komst van de
Waarschuwing; de dag is reeds nabij, dichter dan je denkt; in eeuwigheid wacht
het Hoogste Tribunaal op je; Jullie zijn gewaarschuwd, stervelingen, opdat deze
dag jullie niet zal verrassen. Deze spirituele ervaring zal jullie leven
transformeren, in eeuwigheid zullen jullie de Ene en Ware God zien, Een en
Drie-een, Heer des heren en God der goden; jullie zullen je het bestaan van de
Hemel, het Vagevuur en de Hel realiseren; jullie zullen in je ziel het
zuiverend vuur van het Vagevuur voelen, of het brandende vuur van de Hel, waar
veroordeelde zielen worden gekweld. Het hangt helemaal af van de staat van je
ziel op het moment van de komst van de Waarschuwing. Maar weinigen zullen naar
de Hemel worden genomen, het overgrote deel van de mensheid in deze huidige Eindtijd
zal naar één van de niveaus van het Vagevuur of de Hel worden gebracht.
Haast jullie, broeders en zusters, om een goede
levensbiecht te maken en eerherstel te brengen voor jullie zonden; zoek een
Priester en biecht alles, zodat jullie ziel op zijn doortocht door de
eeuwigheid niet lijdt. Waarop wachten jullie, zondige mensheid, om jullie te
verzoenen met God? Kijk, jullie zielen verkeren in gevaar om voor eeuwig
verloren te gaan; jullie verblijf in deze wereld komt ten einde, als jullie maar
blijven zondigen. Hebben jullie daarover niet nagedacht? Als jullie blijven
zondigen dan is wat jullie in eeuwigheid wacht de eeuwige dood. Overweeg dit,
opstandige broeders en zusters, jullie rest zeer weinig tijd; luister naar de
boodschappen van de Hemel en breng ze in praktijk, omdat ze jullie oproepen tot
bekering. Blijf niet verder leven met jullie hart te verharden zodat jullie morgen
geen spijt moeten hebben wanneer jullie de eeuwigheid bereiken, omdat het voor
jullie te laat zal zijn.
Blijf in de Vrede van de Allerhoogste, Volk van God
Jullie Broeder en Dienaar, H. Aartsengel Michaël
Maak de boodschappen van redding kenbaar aan de hele
mensheid, Volk van God
Romano Guardini (1885-1968) werd geboren in Verona (IT),
maar leefde het grootste deel van zijn leven in Duitsland. Hij wordt beschouwd
als een van de belangrijkste theologen en godsdienstige filosofen van de 20ste eeuw. Hij is
gekend voor zijn werken over de liturgie, waaronder De Geest van de Liturgie
geschreven in 1930. Met zijn werk over dit onderwerp, gaf hij inspiratie aan de
Liturgische Beweging. Deze stroming van Katholieke hervorming kwam tot uiting
midden de 19e E en ontwikkelde zich in Duitsland na de nederlaag van
1918, toen Duitsers op zoek naar de zin van het leven, zich keerden tot het
monastiek leven. Het doel van de Liturgische Beweging was een betere kennis en
liefde voor de liturgie ontwikkelen, vooral voor de leken. Hij was professor
van de jonge Joseph Ratzinger. Guardinis zoektocht naar het leven en leer van
Jezus, The Lord, werd gepubliceerd in het Engels in 1954.
Zijn
citaten:
Degene die voortdurend praat zal nooit, of zelden de
waarheid vatten.
Ascetisme betekent dat een persoon zich voorneemt te leven
als een persoon.
Jezus vrienden zijn op geen enkele manier opmerkelijk voor
hun talent of karakter. Hun uniek karakter bestaat erin dat ze gezonden zijn.
Ierse gezegdes die je doen nadenken
Jezus was geen koele superman Hij was meer menselijk dat
iemand van ons. Volledig zuiver, onverzwakt door het kwaad, was Hij liefdevol
en open tot de kern.
Zonder religieus element is het leven als een motor die
draait zonder olie ze loopt vast.
Zoals een kaars wordt ontstoken van de vlam van een andere,
zo wordt het geloof ontstoken door geloof.
We zijn de aartsvijand van onze eigen redding, en de Herder
moet eerst en vooral vechten met ons voor ons.
De Totale Toewijding aan Jezus door Maria - dag 28
Derde week : Kennis van Jezus Christus
Dag 28
Matteüs 26:1,
26-29, 36-46: Toen Jezus deze laatste rede had uitgesproken, zei Hij tegen Zijn
leerlingen: Over twee dagen is het, zoals jullie weten, Pesach. Dan
wordt de Mensenzoon uitgeleverd om gekruisigd te worden.
Toen ze verder aten nam Jezus een brood, sprak het zegengebed uit, brak
het brood en gaf de leerlingen ervan met de woorden: Neem, eet, dit is Mijn
Lichaam. En Hij nam een beker, sprak het
dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden: Drink allen hieruit, dit is
Mijn Bloed, het Bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot
vergeving van zonden. Ik zeg jullie: vanaf vandaag zal Ik niet meer de vrucht
van de wijnstok drinken tot de dag komt dat Ik er met jullie opnieuw van zal
drinken in het Koninkrijk van Mijn Vader.
Vervolgens ging Jezus met Zijn
leerlingen naar een plek die Getsemane genoemd werd. Hij zei: Blijven jullie
hier zitten, Ik ga daar bidden. Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeüs
met zich mee. Toen Hij zich bedroefd en angstig voelde worden, zei Hij tegen
hen: Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier met Mij waken. Hij liep nog een
stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: Vader, als het
mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan! Maar laat het niet
gebeuren zoals Ik het wil, maar zoals U het wilt. Hij liep terug naar de
leerlingen en zag dat ze lagen te slapen. Hij zei tegen Petrus: Konden jullie
niet eens één uur met Mij waken? Blijf wakker en bid dat jullie niet in
beproeving komen; de geest is wel gewillig, maar het lichaam is zwak.
Voor de
tweede maal liep Hij van hen weg en bad: Vader, als het niet mogelijk is dat
deze beker aan Mij voorbijgaat zonder dat Ik eruit drink, laat het dan gebeuren
zoals U het wilt. Toen Hij terugkwam, zag Hij dat ze weer sliepen, want ze
waren door vermoeidheid overmand. Hij liet hen achter, liep opnieuw wat verder
en bad voor de derde maal, met dezelfde woorden als daarvoor. Daarna voegde Hij
zich weer bij de leerlingen en zie: Liggen jullie daar nog steeds te slapen en
te rusten? En dat terwijl het ogenblik nabij is waarop de Mensenzoon wordt
uitgeleverd aan zondaars. Sta op, laten we gaan; kijk, hij die Mij uitlevert,
is al vlakbij.
Bid: Litanie van de H. Geest, Ave Maris Stella
(zie Dag 13) en het gebed van de H. Louis-Marie Grignion de Montfort (zie Dag
20), de litanie van de Heilige Naam van Jezus en O Jezus die leeft in Maria.
(zie Dag 27)
12 inspirerende Katholieke citaten om de dag te beginnen
12
inspirerende Katholieke citaten om de dag te beginnen
Begin met te doen wat noodzakelijk is, dan wat mogelijk is,
en plotseling doe je het onmogelijke. H. Franciscus van Assisi
Ik ben niet in staat om grote dingen te doen, maar ik wil
alles doen, zelfs de kleinste dingen, voor de meerdere glorie van God. H.
Dominiek Savio
Wees zoals God je heeft bedoeld te zijn en je zal de wereld
in vuur ontsteken! H. Catherina van Siena
De toekomst begint vandaag, niet morgen. H. Johannes
Paulus de Grote
Jezus, help mij mijn leven te vereenvoudigen door te leren
wat je wil dat ik ben en door die persoon te worden. H. Therese van Lisieux
De Heer is mijn helper, en ik ben niet bang. Wat kan iemand
mij doen? Hebreeën 13:6
Zonder de last van kwellingen is het onmogelijk om de
hoogte van genade te bereiken. De gave van genade neemt toe naarmate de strijd
toeneemt. H. Rosa van Lima
Het geheim van geluk is van moment tot moment te leven en
God te danken voor al wat Hij dag na dag in Zijn goedheid ons zendt. H.
Gianna Molla
De wereld biedt je comfort, maar je was niet gemaakt voor comfort.
Je werd gemaakt voor grootheid. Paus Benedictus XVI
Ware Liefde is veeleisend, maar zijn schoonheid ligt
precies in de veeleisende. Paus Franciscus
Niets groots is ooit verwezenlijkt zonder veel te
doorstaan. H. Catharina van Siena
De Heiligen begonnen niet allen goed, maar ze eindigden
goed. H. Johannes Vianney
De Totale Toewijding aan Jezus door Maria - dag 27
Derde week : Kennis van Jezus Christus
Dag 27
Gedurende deze periode zullen we
ons toeleggen op de studie van Jezus Christus. Wat moet in Christus worden
bestudeerd? Eerst de Godmens, Zijn genade en heerlijkheid; daarnaast Zijn
rechten op soevereine heerschappij over ons, aangezien we, nadat we Satan en de
wereld hebben afgezworen, Jezus Christus als Onze Heer hebben aangenomen. Wat
is het volgende onderwerp van onze studie? Zijn uiterlijke handelingen en ook
Zijn innerlijke leven, namelijk de deugden en daden van Zijn Heilig Hart, Zijn verbondenheid
met Maria in de mysteries van de Aankondiging en Menswording, tijdens Zijn
kinderjaren en verborgen leven, op het bruiloftsfeest van Kana en Zijn
kruisiging op Golgotha.
De Ware Godsvrucht tot de H. Maagd Maria, nrs
61-62
61. Jezus, onze Verlosser, ware
God en ware mens moet het ultieme doel zijn van al onze andere devoties, anders
zouden ze vals en misleidend zijn. Hij is de Alfa en de Omega, het begin en het
einde van alles. De H. Paulus zegt: "We werken alleen om alle mensen
volmaakt te maken in Jezus Christus." Want in Hem alleen woont de
volledige volheid van de goddelijkheid en de volledige volheid van genade,
deugd en perfectie. Alleen in Hem zijn we gezegend met elke geestelijke
zegening, Hij is de enige leraar van wie we moeten leren, de enige Heer op wie
we moeten vertrouwen, het enige Hoofd met wie we verenigd moeten zijn en het
enige voorbeeld dat we moeten navolgen. Hij is de enige Geneesheer die ons kan
genezen, de enige Herder die ons kan beschermen, de enige Weg die ons kan
leiden, de enige Waarheid die we kunnen geloven, het enige Leven dat ons kan
bezielen.
Hij alleen is alles voor ons en
alleen Hij alleen kan al onze verlangens vervullen. We hebben geen andere naam
onder de hemel gekregen waardoor we kunnen worden gered. God heeft geen ander
fundament gelegd voor onze redding, perfectie en glorie dan Jezus. Elk bouwwerk
dat niet op die stevige rots is gebouwd, is gebouwd op drijfzand en zal zeker
vroeg of laat vallen. Door Hem, met Hem en in Hem, kunnen we alles doen en alle
eer en glorie aan de Vader schenken in de eenheid van de Heilige Geest, we
kunnen onszelf perfect maken en voor onze naaste een geur van eeuwig leven
zijn.
62. Als we een ons toewijden aan
onze Gezegende Vrouwe, dan is dat alleen om de toewijding aan onze Heer
perfecter te maken, door een snelle maar zekere manier te gebruiken om Jezus
Christus te bereiken. Als de toewijding aan OLVrouw ons zou afleiden van onze
Heer, zouden we het moeten verwerpen als een illusie van de duivel. Maar dit is
zeker niet het geval. Zoals ik al heb laten zien, is deze toewijding
noodzakelijk, eenvoudig en alleen omdat het een manier is om Jezus volmaakt te
bereiken, Hem teder lief te hebben en Hem trouw te dienen.
Bid: Litanie van de H. Geest, Ave Maris Stella
(zie Dag 13) en het gebed van de H. Louis-Marie Grignion de Montfort (zie Dag
20), de litanie van de Heilige Naam van Jezus en O Jezus die leeft in Maria.
Litanie van de H. Naam van Jezus
Heer, ontferm U over ons.
Christus, ontferm U over ons.
Heer, ontferm U over ons. Jezus, aanhoor ons.
Jezus, verhoor ons. God, hemelse Vader, ontferm U over ons.
God, Zoon, Verlosser van de wereld, ontferm U over ons.
God, Heilige Geest, ontferm U over ons.
Heilige Drie-eenheid, één God, ontferm U over ons.
Jezus,
Zoon van de levende God, ontferm U over ons.
Jezus,
glans van de Vader, ontferm U over ons.
Jezus,
verblindend eeuwig licht, ontferm U over ons.
Jezus,
Glorierijke Koning, ontferm U over ons.
Jezus,
zon van de gerechtigheid, ontferm U over ons.
Jezus,
Zoon van de H. Maagd Maria, ontferm U over ons.
Beminnelijke
Jezus, ontferm U over ons.
Bewonderenswaardige
Jezus, ontferm U over ons.
Jezus,
sterke God, ontferm U over ons.
Jezus,
Vader van de komende tijden, ontferm U over ons.
Jezus,
Verkondiger van Gods raadsbesluiten, ontferm U over ons.
Allermachtige
Jezus, ontferm U over ons.
Geduldigste
Jezus, ontferm U over ons.
Gehoorzaamste
Jezus, ontferm U over ons.
Jezus,
zacht en nederig van hart, ontferm U over ons.
Jezus,
Minnaar van de kuisheid, ontferm U over ons.
Jezus,
onze Minnaar, ontferm U over ons.
Jezus,
God van vrede, ontferm U over ons.
Jezus,
Bron van het leven, ontferm U over ons.
Jezus,
Toonbeeld van deugden, ontferm U over ons.
Jezus,
ijveraar voor de zielen, ontferm U over ons.
Jezus,
onze God, ontferm U over ons.
Jezus,
onze Toevlucht, ontferm U over ons.
Jezus,
Vader van de armen, ontferm U over ons.
Jezus,
Schat van de gelovigen, ontferm U over ons.
Jezus,
Goede Herder, ontferm U over ons.
Jezus,
waarachtig Licht, ontferm U over ons.
Jezus,
eeuwige Wijsheid, ontferm U over ons.
Jezus,
eindeloze Goedheid, ontferm U over ons.
Jezus,
onze Weg en ons Leven, ontferm U over ons.
Jezus,
Vreugde van de Engelen, ontferm U over ons.
Jezus,
Koning van de Aartsvaders, ontferm U over ons.
Jezus,
Meester van de Apostelen, ontferm U over ons.
Jezus,
leraar van de Evangelisten, ontferm U over ons.
Jezus,
Sterkte van de Martelaren, ontferm U over ons.
Jezus,
Licht van de Belijders, ontferm U over ons.
Jezus,
Zuiverheid van de Maagden, ontferm U over ons.
Jezus,
Kroon van alle Heiligen, ontferm U over ons.
Wees
genadig, spaar ons, Jezus.
Wees
genadig, verhoor ons, Jezus.
Van
alle kwaad, verlos ons, Jezus.
Van
alle zonden, verlos ons, Jezus.
Van
Uw toorn, verlos ons, Jezus.
Van
de listen van de duivel, verlos ons, Jezus.
Van
de geest van ontucht, verlos ons, Jezus.
Van
de eeuwige dood, verlos ons, Jezus.
Van
de verwaarlozen van Uw inspraken, verlos ons, Jezus.
Door
het geheim van Uw heilige Menswording, verlos ons, Jezus.
Door
Uw geboorte, verlos ons, Jezus.
Door
Uw kindschap, verlos ons, Jezus.
Door
Uw goddelijk leven, verlos ons, Jezus.
Door
Uw arbeid, verlos ons, Jezus.
Door
Uw doodsstrijd en Uw lijden, verlos ons, Jezus.
Door
Uw kruis en Uw verlatenheid, verlos ons, Jezus.
Door
Uw lijden, verlos ons, Jezus.
Door
Uw dood en begrafenis, verlos ons, Jezus.
Door
Uw Verrijzenis, verlos ons, Jezus.
Door
Uw Hemelvaart, verlos ons, Jezus.
Door
de instelling van Uw allerheiligste Sacrament, verlos ons, Jezus.
Door
Uw vreugden, verlos ons, Jezus.
Door
Uw glorie, verlos ons, Jezus.
Lam
Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, spaar ons, Jezus.
Lam
Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, verhoor ons, Jezus.
Lam
Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt, ontferm U over ons, Jezus.
Jezus,
aanhoor ons. Jezus, verhoor ons.
Laat ons bidden:
Heer Jezus Christus, Die heeft gezegd: "Vraag en je zal verkrijgen; zoek
en je zal vinden; klop en er zal opengedaan worden", wij smeken U,
ontsteek in ons het vuur van uw goddelijke liefde, opdat wij U met heel ons
hart, met woord en daad beminnen en nooit ophouden U te loven. Heer, maak dat
wij steeds Uw heilige Naam niet alleen vrezen maar ook beminnen, want U
onttrekt nooit Uw leiding aan hen, die U stevig verankert in Uw liefde. U, Die
leeft en heerst in de eeuwen der eeuwen. Amen.
O Jezus die in Maria leeft
O Jezus, die in Maria leeft,
Kom en leef in Uw dienaren,
in de geest van Uw heiligheid,
in de volheid van Uw macht,
in de waarheid van Uw deugden,
in de perfectie van Uw wegen,
in de gemeenschap van Uw mysteries;
Onderdruk elke vijandige macht
in Uw Geest, voor de glorie van de Vader.
Amen.
Verschijning
van een van de twee engelen die het Kind Jezus begeleiden 18/7/2020
Terwijl ik voor de paarden zorgde, ontmoette ik buiten een
engel, een van de twee die het Kind Jezus vergezelde. En hij zei me: Geprezen zij Jezus Christus!
Ik antwoordde: "Voor eeuwig en altijd. Amen."
Dan zei hij: De geest
van Sievernich blijft verborgen voor de hardvochtigen als ze zich niet willen
openen.
Ik vroeg: "Wat is de geest van Sievernich?" Hij
antwoorde: Het is de geest van
dienstbaarheid aan de Eeuwige Vader, de Almachtige God. Het is de geest van
knielen en bidden. De geest van het bloedvergieten van Onze Heer aan het Kruis,
van het Kostbaar Bloed en de tranen van onze Hemelse Koningin, Maria, Zijn
Allerheiligste Moeder. Het is de geest van nederigheid en barmhartigheid. De
geest van liefde. Niet de geest van macht en overheersing. De geest van genade
en bekering. De geest van berouw. Al is het zelfs maar 1 ziel is die zich
bekeert, zal onze Heer die ziel in Zijn armen sluiten. Het is de geest van Gods
oneindige Liefde.
Boodschap uit Sievernich 3/8 aan Manuela : Ik zie drie stralende
lichtbollen door de lucht naar ons toe zweven. Een grote lichtbol en twee naast
elkaar.
De grote lichtbol gaat open en er komt een prachtig stralend
licht uit. Ik ben erg ontroerd en huil van vreugde. Het Kind Jezus van Praag
komt tevoorschijn uit deze lichtbol. Hij draagt een grote gouden kroon zoals
wij die kennen. Hij draagt een gouden mantel en een gouden gewaad. De Heer
heeft donker krullend haar, blauwe ogen en draagt een gouden Boek in Zijn
linkerhand. De twee andere bollen gaan nu open en er komt licht uit en ik zie
nu dat er twee Engelen in witte gewaden naast het kindje Jezus staan. De Koning
van de hemel zegent ons met Zijn scepter en we bidden: “In de naam van de Vader
en de Zoon en de Heilige Geest. Amen."
Hij neemt Zijn scepter naar Zijn hart, daarna in Zijn hart
en besprenkelt ons met het Kostbaar Bloed.
De Koning van de Hemel zegt: Ik ben de Hogepriester van de Eeuwige Vader! Als Christenen maar minder
ruzie zouden maken en meer zouden bidden. Door jullie gebed kan het oordeel
worden verzacht. Maar nu staan jullie op het punt geconfronteerd te worden met de
verdrukking... een grotere verdrukking. Vraag Mijn genade en de genade van Mijn
Hemelse Vader. Genade voor de zielen die Mijn woord horen en gehoorzamen, dat
ik heb besprenkeld met Mijn Kostbaar Bloed.
Bekeer
jullie! Bekeer jullie van je zonden! Laat goede daden volgen! Volg niet de
geest van de wereld! Daarom kom Ik in Mijn H. Kindschap om jullie steeds
opnieuw te vermanen. En dus moet Ik dit allemaal toestaan. Bekeer jullie,
verzoen jullie! Laat meer gebedswaken volgen. Dat is Mijn Goddelijke Wil. Doe
het zo goed mogelijk. Offer alles aan Mij op. Alle ontberingen die op jullie
pad kunnen komen tijdens de Gebedswake.
Ik ben
de Heer, je God, Jezus Christus. Ik ben de Gekruisigde en tegelijkertijd ben ik
de Hemelse Kind-Koning. Maar jullie die mijn woord horen en die ik heb
gezegend, heb moed! Ik verlaat je niet! Heb moed en blijf standvastig! "
De Hemelse Koning vraagt om ons gebed en wij bidden: “O
mijn Jezus, vergeef ons onze zonden. Behoed ons voor het vuur van de hel. Leid
alle zielen naar de Hemel, vooral degenen die Uw genade het meest nodig hebben.”
Het genadige Kindje Jezus zweeft nu boven ons en zegent ons
nog een laatste keer om afscheid te nemen. Dan spreekt Jezus nog een paar
persoonlijke woorden tegen Manuela.
Dan gaan de andere twee bollen open en twee in het wit
geklede Engelen zweven eruit. Ze dragen witte, eenvoudige gewaden en hun haar
is donkerblond en golvend tot op de schouder. Je kunt niet zeggen of het mannen
of vrouwen zijn. Ze zijn geslachtsloos. En nu nemen ze de mantel van het Kind
Jezus, buigen zijn en spreiden het uit, steeds verder als een groot eerbetoon
aan de Koning van de Hemel.
Het Kindje Jezus zegt:
Ik
zegen je in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Van
de zoon, dat ben Ik, lieve zielen. Ik ben Jezus Christus, Gods Zoon. Ik kom
naar je toe in Mijn Heilig Kindschap."
M.: En nu zie ik alleen wat Jezus in Zijn linkerhand
houdt. Het is de Wereldbol. Ja, Heer."
De Koning van de Hemel zegt: Kijk, Ik kom naar je toe met Mijn gouden scepter.
Nu drukt Hij de scepter tegen Zijn hart.
Het is
de Aspergillum (wijwaterkwast) van Mijn Heilig Hart voor jullie.
wijwaterkwast of vaste besprenkelaar
Hij besprenkelt ons met Zijn kostbare Bloed en we moeten
onszelf erbij zegenen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Amen. De bol is ook op twee plaatsen besprenkeld met het Kostbaar Bloed.
Nu zegt de Heer: Kijk
hoe het in de H. Schrift staat. In de laatste Tijd kom Ik naar jullie toe met
de Mantel van Mijn Kostbaar Bloed (Manuela: na lang zoeken vinden we Openbaring
19:13 in de Bijbel). Vandaag draag ik het Gewaad van Mijn heerlijkheid.
Ik
beoordeel hen die Mij trouw zijn met Mijn gouden scepter. En de gouden scepter
is niet om over mijn getrouwen te heersen. Het wordt voor hen de aspergil van
Mijn Heilig Hart. Daarom zal Ik degenen die Mij trouw zijn besprenkelen met
Mijn Kostbaar Bloed. Vraag maar, lieve Kinderen, vraag maar. (Manuela: de Heer
spreekt de aanwezige kinderen toe en vraagt op een heel speciale manier om hun
gebed). De zielen die Mijn Woord horen, over hen zal Ik heersen met mijn gouden
scepter. (Manuela: Er is hier een verschil, dat de Heer mij duidelijk maakt. De
gelovigen horen Zijn woord en handelen overeenkomstig. De gouden scepter wordt
de aspergil van Zijn Heilig Hart. Maar er zijn ook zielen die Zijn woord horen.
Ze worden geregeerd met de gouden scepter. Hij zegt niets over hun daden.) En Ik
moet toestaan dat Ik de misleide zielen moet regeren met de ijzeren scepter.
Bid, blijf trouw aan Mij, bewaar je geloof, bewaar alles in je hart. Volg de
woorden van Mijn allerheiligste Moeder, Maria, de Onbevlekte. Bid dat Ik Mijn
intrek in je neem.
De Heer komt dichter naar me toe en vertrouwt me toe dat in
de eerste vertaling in Fatima het woord Aspergillum niet correct werd vertaald.
Het werd voor het eerst vertaald als het woord gieter. Maar het woord aspergil
is correct.
(Manuela: na lang zoeken vonden we eigenlijk wat we zochten
op internet. De eerste vertalingen van het derde geheim van Fatima bevatten het
woord gieter in plaats van aspergil. Er werd ons verteld dat het Portugese
woord voor beide moet staan).
Jezus zegt: Ik heb hen
geroepen om te dienen. (Manuela: bekommernissen van een specifieke
persoon).
De kind-Koning wenst: In
september komen er nog drie gebedswakes. Daarna elke maand een gebedswake. Dit
is Mijn verlangen, Mijn allerheiligste Wil.
Bid
dat wat komen gaat, verzacht mag worden! Bid voor alle zielen. Bid voor de
misleide zielen.
Ik ben
naar jou gekomen om de mensheid op te roepen, om de mensheid op te roepen zich
te bekeren!
Verdraag
alle ontberingen. Ik verlaat jullie niet.
Nu zweeft Jezus met de Engelen over ons heen. En gouden
stralen komen op ons neer.
M .: "O Jezus, wij wijden ons volledig toe aan Uw
Heilig Hart en het Onbevlekte Hart van Uw Allerheiligste Moeder, Maria, de
Onbevlekte".
De Heer zegt: Als je
maar eens kon raden hoeveel Ik van jullie hou. Bid!
En we bidden: "O mijn Jezus, vergeef ons onze zonden,
red ons van het vuur van de hel, leid alle zielen naar de Hemel, vooral degenen
die uw genade het meest nodig hebben."
De stralen komen uit Zijn Hart en Hij gaat terug naar het
Licht. De engelen nu. Het licht pulseert.
De Heer neemt afscheid: Adieu!
M. neemt afscheid: Adieu. Dank zij de Heer God.
Adieu."
De Totale Toewijding aan Jezus door Maria - dag 26
Tweede week : Kennis van de H. Maagd Maria
Dag 26
De Ware Godsvrucht tot de H. Maagd Maria, nrs
12-38
Als je de Moeder wilt begrijpen,
zegt een Heilige, begrijp dan de Zoon. Ze is een waardige Moeder van God."
Hic taceat omnis lingua: Laat hier elke tong zwijgen. Mijn hart heeft met
bijzondere vreugde alles gedicteerd wat ik heb geschreven om te laten zien dat
Maria tot nu toe onbekend is geweest en dat is één van de redenen waarom Jezus
Christus niet bekend is zoals Hij zou moeten zijn. Als dan, zoals zeker is, de
kennis en het Koninkrijk van Jezus Christus in de wereld moeten komen, kan dat
alleen als een noodzakelijk gevolg zijn van de kennis en heerschappij van
Maria. Zij die Hem voor het eerst aan de wereld heeft gegeven, zal Zijn Koninkrijk
in de wereld vestigen.
Met de hele Kerk erken ik dat
Maria, die slechts een schepsel is dat door de handen van God werd gevormd,
vergeleken met Zijn oneindige majesteit minder is dan een atoom, of liever
gewoon niets is, aangezien Hij alleen kan zeggen: Ik ben het die is.
Bijgevolg heeft deze machtige Heer, die altijd onafhankelijk en zelfvoorzienend
is, nooit enige absolute behoefte gehad aan de Heilige Maagd voor de vervulling
van Zijn wil en de manifestatie van Zijn heerlijkheid. Om alle dingen te doen,
hoeft Hij ze alleen maar te willen. Ik verklaar echter dat de dingen zijn zoals
ze zijn, omdat God heeft besloten om zijn grootste werken te beginnen en te
volbrengen door middel van de Heilige Maagd. Aangezien Hij haar heeft
geschapen, kunnen we veilig geloven dat Hij Zijn plan in de komende tijd niet
zal veranderen, want Hij is God en verandert daarom niet in Zijn gedachten of
Zijn manier van handelen.
Maria is de Koningin van Hemel en
aarde, door genade, zoals Jezus Koning is van nature en door verovering. Maar
zoals het Koninkrijk van Jezus Christus voornamelijk bestaat in het hart of
binnenste van de mens, volgens de woorden van het Evangelie: "Het
koninkrijk van God is in jou", zo bevindt het Koninkrijk van de Heilige
Maagd zich hoofdzakelijk in het innerlijk van de mens, dat wil zeggen, in zijn
ziel. Het is voornamelijk in zielen dat ze meer wordt verheerlijkt met haar
Zoon dan in enig ander zichtbaar schepsel. Dus mogen we, zoals de Heiligen
doen, haar Koningin van ons hart noemen.
Bid: Litanie van de H. Geest, Litanie van de H.
Maagd Maria en Ave Maris Stella (zie Dag 13) en het gebed van de H. Louis-Marie
Grignion de Montfort en de Rozenkrans
Mijn dochter, je bent een moeder en kan me begrijpen. Bid
en laat anderen bidden voor mijn meest geliefde zonen, mijn dierbare priesterzonen.
Er zullen moeilijke tijden komen en ik zal bij hen zijn, maar als ze hun
gebeden, hun moeilijkheden, hun eenzaamheid opofferen, zal Jezus hen de kracht
geven om elke moeilijkheid het hoofd te bieden.
Ik zeg je ook: wees kalm; niets zal je kwaad kunnen doen
als je je vasthoudt aan Mij met gebeden en offers.
Er zijn zoveel van jullie die denken dat ze de juiste
dingen doen, maar dat is niet zo. Spreek weinig en handel meer. Jullie niet-gelovige
broeders en zusters hebben jullie werken nodig. Bedenk dat de wind woorden wegvoert,
maar dat goede werken getuigen van jullie liefde voor God.
Word niet moe om het goede te doen, dat bij je zal blijven
als een troost en een offer op het beslissende moment van je leven. Ik bid je,
wat dringend nodig is, is je gezond verstand en bovenal je liefde.
Open je hart voor Jezus en God zal je honderdvoudig geven. Bid
dikwijls de H. Rozenkrans en bid die allereerst voor de Kerk, al haar leden, te
beginnen met de Paus, helemaal tot aan de kleinste van mijn geliefde kinderen.
Lieve kinderen, ik kan maar op weinigen van jullie rekenen,
maar ik beloof je dat als je naar mijn woorden luistert, je ervan zult genieten
bij je terugkeer naar het Koninkrijk van God.
Let niet op degenen die zeggen: Heer - Heer, en dan niet handelen
en werken volgens het Evangelie. Lieve kinderen, bid in stilte en handel
volgens het Woord van je Christus, die voor jullie stierf aan het Kruis.
Ik zegen jullie. Gebruik dikwijls mijn wapen en wees niet
bang. Niets negatiefs zal je raken. Wees van dienst, zoals Ik.
Maria, de Dienstmaagd van de Heer
12/8
Maria, Moeder en Meesteres
Vrede zij met jullie, kinderen van mijn vrede. Ga door met je
gebeden om de weg te verlichten voor zo veel van jullie broeders en zusters,
die permanent in duisternis leven. Zoveel, te veel van mijn kinderen zijn de
weg kwijtgeraakt die naar mijn Zoon Jezus leidt.
Jullie, mijn kleine Rest, geef je niet over aan de perverse
bewegingen van de oude slang. Ik reken op jullie, mijn kleine Rest. Laat je
niet verleiden wegens ongemak, want de vreselijke dingen die op aarde komen,
zullen voorbijgaan en in de Hemel zal je je niet langer alle droevige en
negatieve dagen herinneren.
Er zijn zoveel van mijn kinderen die alleen denken aan het
bevredigen van het sterfelijke en het belangrijkste – het geestelijke – vergeten.
Breng hen naar mij. Bedenk dat mijn Zoon je zal troosten en met zijn liefde al
zijn geliefde kinderen zal belonen die zijn Goddelijke wil hebben gerespecteerd
en gevolgd.
Kom dikwijls naar het goddelijke banket. Voed je met het Lichaam
en Bloed van Jezus, want er zullen momenten komen dat je de H. Communie niet
meer kunt naderen. Ik ben met je en zal je helpen om Gods wil te vervullen.
Een moeder kan haar kinderen niet in de steek laten in een
moment van nood. Ik ben meer dan ooit bij jullie en zal je niet meer door Satan
laten bekoren dan je hem kunt weerstaan.
Ga door met jullie goede voorbeeld om goede werken te doen,
troost degenen die lijden, breng vreugde waar verdriet is, herinner jullie
broeders en zusters eraan dat ik in hun midden ben, vooral op momenten die
moeilijker te overwinnen zijn.
Ik zegen je, ik verdedig je en ik bescherm je. Hoop altijd op
de dagen die verbazingwekkender en kostbaarder zijn dan fijn goud, wanneer je
het gezicht van Jezus van dichtbij zult zien.
Maria, Moeder en Meesteres
5/8 Maria, Moeder van de Gedoopten
Lieve kinderen, je moeder was hier om op jullie te wachten.
Ik ben blij als je klaar bent om naar mijn oproep te luisteren. Bovenal zijn
jullie na het doopsel in alle opzichten kinderen van God.
Lieve kinderen, wees heilig, zoals op het moment waarop je
de vergeving van de erfzonde ontving. Ik zeg je en herinner je eraan dat het
doopsel het begin is van jullie ware leven. Gedraag je vandaag, net als toen,
dienovereenkomstig. Wees altijd bereid gehoor te geven aan de oproep van mijn
Zoon.
Er zullen tijden komen die moeilijk zijn voor die kinderen
die er niet klaar voor zijn. Ik herhaal: zorg ervoor dat je het doopsel altijd
blijft zien alsof je het doopsel pas hebt ontvangen.
Gedraag je niet alsof je meesters van de wereld zijn, maar
plaats Jezus, de Christus van God, in je hart en je geest op de eerste plaats.
Christus, die zich voor jullie heeft geofferd op het Kruishout.
Laat het doopsel je elke dag van je zonden bevrijden. Bid de
geloofsbelijdenis zoals op de dag dat je ouders en doopmeter/-peter het voor je
deden. Troost jullie broeders en zusters die geen gebruik kunnen maken van die
doopgenade.
Bied gebeden en offers voor hen aan. Spreek met hen over
dit Sacrament. Vertel hen dat het doopsel al hun zonden zou uitwissen. Ik ben
bij je en help je bij deze missie. Kijk naar het Koninkrijk van God en gehoorzaam
zijn Goddelijke wetten.
Lieve kinderen, ik reken op jullie die gedoopt zijn. Praat
met jullie broeders en zusters. Zorg ervoor dat ze het Paradijs kunnen
verdienen. Ik zegen je en dank je om met genegenheid te hebben gereageerd op
mijn oproep.
O
Allergezegendste Maagd Maria, Moeder van Barmhartigheid, op dit beslissende
moment vertrouwen we België toe aan Uw liefdevolle zorg.
Allerheiligste
Moeder, we smeken U om dit verdeeld land terug onder de glorie van Uw Zoon te
brengen. Overweldigd door de last van de zonden van ons land, richten we ons tot
U uit het diepste van ons hart en zoeken we toevlucht bij Uw Moederlijke
bescherming.
Kijk
welwillend naar ons en raak het hart van ons volk, open de geest voor de grote
waarde van het menselijk leven en voor de verantwoordelijkheid dat menselijke
vrijheid inhoudt.
Bevrijd
ons van alle leugens en bedrog dat ons leiden, te beginnen met het kwaad van
abortus en alle dreigingen die over de heiligheid en waardigheid van het
menselijk leven hangen.
Verleen
ons land de wijsheid om te verkondigen dat enkel Gods wet het fundament is
waarop dit land kan bestaan en dat Gods wet de ware bron is van onze
gekoesterde rechten van leven, vrijheid en het streven naar echt duurzaam geluk.
O
Barmhartige Moeder, geef ons de moed om de cultuur van de dood te verwerpen, de
kracht om een nieuwe cultuur van leven op te bouwen, en een nieuwe beschaving
van liefde. Amen.