Dit weekend werd het WK voor masters verreden te MOL. Met meer dan 65 deelnemers was mijn betrachting een top50-plaats. Door een uitzonderlijk goede loting kon ik starten van op de 2e rij. Ik koos dan ook voor een snelle start en dook als 10e het zand in. Na enkele zandstroken zat ik in 20e positie. Ik denk dat ik elke ronde ongeveer nog 10 plaatsen heb moeten toegeven en ben uiteindelijk 54e geëindigd. De Duitser Jens Schwedler won voor de 2e maal het WK voor masters 40+.
Dit weekend waren alle ogen gericht op het BK masters in Kasterlee. Zaterdag nog een goede parkoersverkenning gedaan wat zeker voor het technische gedeelte van het parkoers nodig was. Doch 's avonds is het beginnen regenen wat maakt dat het zondag een slijkboel was geworden en de parkoersverkenning opnieuw moest gebeuren de dag van de wedstrijd zelf.
Met 43 starters en op Ludwig Willems en Jan Van Doninck na, waren alle favorieten aanwezig. Een vervolg van mijn goede prestatie in St. Niklaas was mijn doelstelling. Van de 43 vertrekkers hoopte ik op een 35e plaats.
Bij de opwarming ondervond ik schakelproblemen zowel vooraan als achteraan. Vermits de aanloopstrook in Kasterlee zeer lang en op asfalt is, besloot ik met mijn groot verzet te starten. Door een goede start schoof ik op naar ongeveer een 25e à 30e plaats. Vlak voor het opdraaien van het bos haakten 4 renners in elkaar. Ook deze kon ik nog net voorschieten. Gelukig kon ik naar mijn kleiner blad schakelen en in de bosstrook ging ik er nog 2 voorbij. Dan kwam het stuk weide. Verdorie, da's niets voor mij. Ik verlies hier mijn goede startpositie en op het rechte stuk asfalt van de aankomst schakel ik terug groter. Door al het slijk gaat dit al zeer moeizaam.
Bij de 2e doorkomst slaat dan het onheil toe. Ik krijg de ketting niet meer terug geschakeld op het kleine blad. De steile bergjes opklimmen kost enorm veel kracht en lukt nog amper. Ik zak terug naar een 35e plaats. Een Amerikaan welke zich al aan het voorbereiden is voor het WK van volgende week, kan ik nog een ronde bijhouden. Uiteindelijk wordt ik 'overal' 36e en in de uitslag van het BK sta ik als 30e Belg genoteerd.
Vooraan een enorm spannende koers met Mario Lammens (ex-winnaar Koppenbergcross en ex- kampioen van Belgie van 2008) welke niet uit de eerste 2 posities is weg te slaan. Op het single-track parkoers neemt hij steeds de leiding gevolgd door een 6-tal met ondermeer Wereldkampioen masters Marc Druyts, Erik Teck, Mertens, Van Bouwel, Vervecken en een aanklampende Wim Criekemans.
Met nog 2 rondes te rijden probeert Druyts voor de eerste keer over te pakken, maar Lammens laat niet begaan. Bij ingaan van de laatste ronde zijn ze nog met 7 voor de Belgische titel. Elite renners zonder contract, Nico Berkmans komt immers niet in aanmerking voor de masterstitel (nog te jong, geen master wedstrijden dit jaar meegereden, was nog elite zonder contract). Met nog 400m te gaan, neemt Druyts een 10m voorsprong, doch bij het aanzetten, schiet hij uit zijn klikpedaal en verliest alle kansen. Lammens, welke als wegrenner ook steeds vooraan te vinden is in massaspurts, bewijst zijn sprinterscapaciteiten en wint de Belgische driekleur. Het gebeurt niet dikwijls dat hij in het Antwerpse kan komen winnen. In ieder geval proficiat.
Volgend weekend Wereldkampioenschap te Mol op zaterdag. Doel top 50.
Na een weekje vakantie in de Ardennen (te Spa) nam ik de draad terug op in de cross te St. Niklaas. Ik had er al enkele weken om gesmeekt en eindelijk was het vriesweer van de partij. Doordat ik donderdag nog een stevige parkoersverkenning had ingelast op dit technische parkoers van de GP De Ster, kon ik heel wat voordeel halen tegenover mijn concurrenten, zeker nu het vriesweer voor een enorme technische cross zorgde. Met 33 deelnemers in onze categorie gingen we met 117 (A + B +C +D) renners tesamen van start met telkens 1 minuut tussen. Ik had een vrij rustige start in derde laatste positie. Op de eerste heuvel (nieuwe hindernis) schoof iedereen voor mij op de grond. Ik had speciaal enkele stuts gestoken onder mijn schoenen zodanig dat ik vrij snel deze 'schaatsers' kon ontwijken en naar boven kon lopen. Ik denk dat ik in deze eerste hinderis een man of 10 heb voorbijgelopen ,gewoon door aangepast schoeisel te gebruiken en de verkenningstraining op donderdag.
De traditionele stijle kanten van St. Niklaas zorgen ieder jaar weer voor een glad spektakel. Net zoals op training neem ik steeds de bovenkant van de schuine helling langs het meer. Hierdoor kom ik op het einde van het stuk veel beter uit en kan ik vrij gemakkelijk steeds naar boven rijden, terwijl de anderen deze schuine helling met veel problemen opgeraken of tevoet komen te staan. Mijn vertrouwen stijgt, ik behoud mijn positie rond een 23e plaats. Door de harde ondergrond heb ik ook geen nadeel op de zandstrook langs het meer. Ik kom vrij ontspannen door na de eerste ronde.
Ook in de tweede ronde blijf ik foutloos en tot mijn verbazing komt er niemand uit de achterhoede mij voorbij snellen. Het gaat enorm goed vandaag. In de derde ronde maak in een eerste slipper en ga tegen de grond in het bos, doch ik verlies niet echt veel tijd. Ik begin een verbeten strijd te voeren om de 23e plaats met Mark ..... Op de technische stukken loop ik op hem uit. Op de rechte stukken komt hij terug aansluiten. Tot de laatste ronde blijven we samen. Het wordt een spurt om de 23e plaats. Ik zet te laat aan en hij verslaat me nipt. Ik ben zeer tevreden met een 24e plaats. Eigenlijk de eerste keer dat ik zoveel renners achter mij laat in een hoog aangeschreven cross met een voltallig deelnemersveld. iIk heb er dit jaar goede hoop op op een goed seizoen 2010.
Ik wens iedereen een tof wielerseizoen 2010. Maak je doelstellingen in het begin dit jaar en probeer deze te bereiken. Mijn doelstellingen zijn : proberen een koers te winnen bij de WAOD in de categorie F1 zoals verleden jaar. Geleidelijk aan overstappen naar de CD-categorie en daar ook plezier beleven.
Dit weekend 2 technische crossen, zaterdag te Rijkevorsel en zondag te Averbode. Met 2 keer een 21e plaats hou ik uitzicht op de 11e plaats in het algemene klassement. Kijk vooral eens naar de filmpjes op Youtube van de uiterst spectaculaire eerste ronde te Averbode en de film van de laatste ronde te Averbode. Deze eindigde in een spurtduel met mijn bevriende concurrent Eric de Graef. (tegen 20h00 beschikbaar, is nu aan het downloaden).
Ik heb ook nog een film opgenomen van de Nieuwelingen te Lichtaart Floreal, zijn daar personen in geïnteresseerd om deze te zien? Zoja stuur me dan een mail en ik zet het op Youtube.
Dit weekend wedstrijd te Lommel in het kattenbos bij de WTKempen. Zeer mooie omloop welke me perfect lag, doch spijtig dat ik te weinig het parkoers had kunnen verkennen. 't Is goed dat ik het weet voor volgend jaar. Heuvelachtige bosomloop, zonder slijk met vele technische passages in het losse zand. In de eerste opwarmronde moet ik 3 keer van de fiets door foute bandenkeuze en rij ik me steeds vast in het losse zand. In de 2e opwarmronde gaat het foutloos, doch ineens zie ik op mijn horloge dat de wedstrijd zal starten binnen 8 minuten en ik zit helemaal aan de andere kant van het parkoers. Dus snel mijn rugnummer opspelten en naar de start gehaasd.
Met een man of 22 en vele toppers start ik op de tweede rij. Ik denk eraan om het in het begin kalm aan te doen, doch door mijn goede startpositie beslis ik in extremis om snel te starten. Op dit smalle bosparkoers kan het wel eens belangrijk zijn. Ik heb zoals gewoonlijk een zeer goede start en draai als 13e de eerste bocht in. Na de eerste zandstrook rij ik nog 2 man voorbij. Op een recht stuk, kijk ik achteruit en ik zie niemand achter mij, waarschijnlijk een opstropping geweest en daar ben ik dan weer goed mee geweest om snel te starten.
Halverwege de eerste ronde volgen dan de eerste moeilijke klimmetjes. Ik besluit om ze met veel snelheid aan te vallen en rij vlot naar boven. Even later steken me 4 renners in een groepje voorbij. Ik pik aan. Het gaat goed vandaag. Een enorme afzink op los zand is uiterst spectaculair. De helft van de renners gaat op zijn donder. Ik blijf mooi recht. Zand ligt me wel. Terug naar boven word ik opgehouden en moet van de fiets in de volgende uiterst moelijke zandpassage. Lopen dan maar.
Na één ronde rij ik rond de 15e plaats. Mijn aanvangstempo kan ik niet meer volhouden, doch het blijft goed gaan. 2 achtervolgers gaan me voorbij. In de 3e ronde begint de vermoeidheid. Het is een enorm lange omloop en ik ga ervan uit dat het 5 rondes in totaal zullen zijn. Ik maak enkele technische fouten door vermoeidheid en val 2 keer in het zand en moet van de fiets. In de 4e ronde sluit Mark Vonck aan. Op de technische stukken rij ik telkens enkele meters terug weg. Doch op het lange rechte stuk neemt hij de kop en pakt enkele meters op mij. Raar dat op de gemakkelijke stukken ik net 50m verlies op mijn naaste concurrenten. Daar moet ik toch op trainen. Uiteindelijk komt in de laatste ronde Stephan Willems nog dicht op mijn hielen zitten. Op karakter kan ik de laatste 3 minuten nog 100m voorsprong houden en finish net binnen de prijzen als 19e.
Volgend jaar kom ik hier zeker terug.
Volgende week 2 crossen op het menu en moet ik mijn 11e plaats verdedigen in het klassement van de moedige veldrijder.
Het goede nieuws is dat ik dit weekend met een 12e plaats in Puurs (Eikse Amer) en een 16e plaats in Nossegem mijn klassement heb kunnen verbeteren. Ik sta nu op een 11e plaats "overal" bij de masters B. Regelmaat is de belangrijkste oorzaak van deze goede ranking. Het criterium noemt dan ook "regelmatigheidscriterium".
Over de wedstrijden zelf kan ik kort zijn. Heel veel regen 's nachts en ook 's morgens, maakt een enorme ploeterboel in het slijk. Velen houden ervan. Ikzelf haat het. Ik geraak immers in al dat slijk nooit aan een goed tempo vooruit. Soms heb ik de indruk dat al lopende ik veel sneller ga dan al fietsende. In Nossegem heb ik de proef op de som genomen en inderdaad al lopende hield ik de "fietsende ploeteraars" terug bij. Doch dit maakt dat ik deze slijkcrossen niet leuk vind. Na 5 minuten crossen weet je al hoeveelste je gaat eindigen en na 40minuten cross moet je dan thuis 2 uur je fiets terug in orde krijgen voor de volgende dag. Ik klink een beetje pessimmistisch maar ik hoop toch op beter weer of binnenkort vriesweer. Laat de techniek dan maar terug overheersen op de brute kracht (welke ik niet heb). Troost vind ik in het tussenklassement.
Verleden week was de cross te Lichtaart-Floreal me niet echt goed bevallen. Een vrij technisch parkoers bleek echter na één ronde het zwaarste parkoers te zijn welke we dit jaar voorgeschoteld kregen. Als je dan na één ronde al kapot zit duren de laatste 30minuten een eeuwigheid en ik had dan ook geen zin om er een leuk verslag over te schrijven.
Vandaag is echter het tegenovergestelde gebeurd in de cross te MOL bij de bond WTK. Een zeer mooie bosomloop met vele bochten en slechts één lang recht stuk. Te vergelijken met de cross te Kessel, trouwens de cross waar ik tot op heden het best gereden had. Met 17 man aan de start probeerde ik wederom een nieuwe tactiek uit, nml achteraan starten en rustig de eerste ronde af te wachten. Deze tactiek bevalt me blijkbaar beter dan de tactiek van de snelle start, waar je na één ronde al opgeblazen wordt en daarna een enorme terugval kent. Ik duik als 16e het bos in en nestel me een ganse ronde in het spoor van Mario Van Malderen. Ik zie een 4-tal renners voor ons uitrijden, maar ik blijf rustig zitten. Bij ingang van de 2e ronde versnelt Mario op het rechte stuk en we vinden de aansluiting bij de renners voor ons. Mario gaat naar de kop van deze groep (11e plaats in de wedstrijd) en ik besluit zijn tempo niet verder te volgen. Ik wil me immers nog niet opblazen. Ik blijf zitten op een 14e plaats. In de derde ronde neem ik de kop over en we zien Mario nog voor ons uitrijden. Ook zien we Jos Geeraerts voor ons het moeilijk hebben en ik probeer het gat dicht te krijgen. Op de technische bosstroken loop ik telkens een 4 à 5 meter uit op mijn medegezel Stephan Willems. Ik laat hem echter regelmatig terugkomen want ik heb hem nog nodig om straks op het rechte stuk de kloof naar Jos dicht te rijden. Zoals gepland was, gebeurt het ook. We naderen op Jos en aan het begin van het rechte stuk neemt Stephan over en rijdt het gat eindelijk dicht op Jos. We zitten nu met 3 man voor een 12e plaats te koersen met nog 2 rondes te gaan. Ik neem de kop en zie mijn medegezellen de ganse ronde in mijn wiel vastgekluisterd zitten. Het is voor mij echter een ronde van recuperatie geweest, want de laatste ronde moet het gebeuren. Nadeel is wel dat achter ons nog 2 andere renners tot op 60m van ons terugkomen. Het zijn Jeffrey Quaden en Marc Ceyssens. Bij het ingaan van de laatste ronde zet ik me in derde positie van ons groepje. Op het rechte stuk demarreert Stephan Willems, ik laat Jos het gat dichtrijden, maar hij doet teken dat hij dit niet meer kan. Pijn in de rug zegt hij. Ik aarzel niet en aan het einde van het lange rechte stuk heb ik het gat terug dichtgekregen. Dat ziet er terug goed uit want de rest is nu uiterst technisch en daar ben ik beter in dan Stephan. Ik probeer hem nu onder druk te zetten en wacht het juiste moment af om hem voorbij te gaan. Mijn doel is om in deze technische passage toch ongeveer 10 à 15m voorsprong te nemen. In de volgende bocht is het dan al zover. Willems maakt een stuurfout en heeft problemen met het voorwiel. Ik glip direct lang de binnenkant en sla een kloof. Op het laatste steile bergje spurt ik alles uit mijn kas naar boven. In de afdaling kijk ik achterom en zie dat ik een 30m voorsprong heb, maar ik zie ook dat ze ineens met 4 man zijn samengekomen (Willems, Geeraerts, Quaden en Ceyssens). Alles geven en nog 2 minuten volhouden. Tussen een 12e en een 16e plaats is een wereld van verschil voor een beginnende crosser zoals ik. Bij de laatste bocht kijk ik achterom en zie dat de 12e plaats een feit is. Eén van mijn beste wedstrijden tot dus ver en een mooie 12e plaats. Deze bond WTK bevalt me wel.
uitslag : 1.Krieckemans, 2.Van Rompaey, 3. Pulmans, 4. Verhaegen, 5. Van Loy, 6. Verwaest, 7. Raes, 8. Crits, 9. Van Der Mei, 10. Van Gestel, 11. Van Malderen, 12. Van Honsté, 13. Willems, 14. Quaden, 15. Ceyssens, 16. Geeraerts, 17. Vandermaesen.
Verslag volgt van één van de zwaarste crossen tot zover. 21e plaats op 24 en na één rone al leeg gereden. Kijk toch maar eens naar de ongelofelijk mooie videobeelden van op fiets tijdens de eerste ronde. www.youtube.com/thekrisVH
dan uiteraard op veldrijden lichtaart masters 2009 klikken.
Dit weekend geen officiële crossen bij de Wielerbond Vlaanderen dus nog eens meegedaan in een nevenbond dit keer de WTK. Het is daar toch wel zeer plezant want het niveau is er iets lager en dus meer renners van mijn niveau, wat het koersen aangenamer maakt in de achterhoede (bij de laatste 10 man). Aangekomen in Kortenberg (vlak voorbij Brussel) komen we terecht in een prachtig decors, nml een zeer heuvelachtig bos en dus spek voor mijn bek want zeer technisch, geen weidestroken, veel interval, enkele stevige klimmen en moeilijke afdalingen. Bij het opwarmen ondervind ik problemen met mijn achterwiel, aanvankelijk denk ik een losstaande spaak maar achteraf blijkt het een losstaande as te zijn. Toch beslis ik om te starten (wat moet je anders doen) en af te wachten of de fiets het volhoudt.
Met 20 man gestart, moet ik als laatste het veld in draaien. Ik was immers van plan om dit keer de eerste rondes eens traag te starten en dan geleidelijk op te schuiven. Da's natuurlijk leuker koersen. Al vrij snel schuif ik op naar de 19e plaats en op de eerste steile klim ga ik nog 2 man voorbij. Na één ronde heb ik nog geen trap teveel gegeven en ik rij in een groepje van een man op 5. Ik blijf opschuiven en na 2 rondes rij ik achter Mario Van Malderen op een 15e plaats. 50m voor ons rijdt de nummer 14. Even denk ik eraan om het gat toe te rijden, maar ik beslis om mijn krachten te blijven verdelen. het is de eerste keer ik een cross beter opbouw en het bevalt me wel.
Mario blijft het commando aanvoeren en achter ons geraakt Mark Vonck geen meter dichter. In de 4e ronde voel ik dan dat het moment gekomen is om erop en erover te gaan en de 13e plaats te viseren. Ik probeer Mario los te schudden, maar het lukt me niet. Ik trek door op één van de steile klims, maar ik krijg hem er niet af. Hij neemt terug over en ik krijg ineens een klop van de hamer (opgeblazen in enkele 100m). ik sluit toch nog één keer terug aan. De nummer 13 rijdt in de verte nog voor ons, maar Mark Vonck (16e plaats) komt dichter en dichter. Het beste is eraf met nog 2 rondes te gaan. Ik moet Mario laten gaan en geraak nog amper boven op de allersteilste klim. Het kost me mijn allerlaatste krachten. Wat een mooi parkoers, maar elke berg wordt er nu één teveel. Het begint ook te regenen en risico's nemen in de uiterst steile afdalingen zijn uit den boze. Met nog één ronde te gaan ,worden we gedubbeld en sluit ook Mark Vonck bij mij aan. Ik probeer nog een truc om de koplopers te volgen en Mark los te schudden, maar ook dat kost me teveel krachten. Uiteindelijk moet ik ook Mark laten gaan op één van de klimmetjes. Ik eindig uiteindelijk 16e van de 20 deelnemers. Een iets betere indeling had me misschien op de 13e plaats kunnen doen eindigen, maar het was een ongelofelijk leuke koers. Ik zou hier volgend jaar terug graag meerijden, dat moet ik onthouden.
Nu mijn achterwiel laten herstellen ,want de supporters begonnen op den duur te denken dat ik met een stok tussen de wielen aan het rondrijden was en ze hoorden me al van verre aankomen.
Volgende week Lichtaart op kamping Floreal en proberen mijn 12e plaats in het klassement te verdedigen. Ondertussen ben ik van plaats 175 naar 130 opgeschoven in de Belgische ranking. Top 100 is mijn ultieme doel.
Vandaag vele supporters op post in mijn thuiscross te Wilrijk. Gelukkig geen regen en een stralend zonnetje op een vrij technisch parkoers. Ik kende de moeilijke passages op mijn duimpje en rekende aldaar het verschil te kunnen maken tegenover mijn rechtstreekse tegenstrevers. Met 14 vertrekkers in onze reeks was een top 15 plaats al voor de start een feit.
Ik had zoals gewoonlijk een zeer goede start en dook als 8e het veld in. Na de weidestrook volgt het technische gedeelte bergop. Bij het ingaan van de 2e ronde rij ik op een 10e en heb ik een 50m voorsprong op mijn achtervolgers waaronder Eric De Graef. Doch in de weidestrook komt mijn zwakke punt wederom naar boven. Het loopt voor geen meter en 2 man steken me voorbij. Het lijkt wel of ik stil sta in de drassige ondergrond. De regen van gisteren speelt in mijn nadeel. Ik zak terug naar een 12e plaats. De supporters blijven me langs alle kanten aanmoedigen. Zelfs dedistrictvoorzitter van Wilrijk, Thierry Derkinderen, moedigt me aan telkens ik passeer. Door deze supporterskreten vind ik de moed om het tempo niet te laten zakken. Digitale foto-toestellen klikken na elke bocht. Aanmoedigingen als nooit tevoren hoor ik na elke passage. Uiteindelijk wordt het duidelijk dat een 12e plaats het hoogst haalbare is en het is de laatste rondes kwestie van geen risico's te nemen en geen brokken meer te maken. Ik kom als 12e over de meet. De ronde tijden waren 6min30. Enkel de eerste rondes reed ik in 6min.
Als ik er volgend jaar in luk om in de weidestrook 40sec per ronde sneller te rijden dan heden, dan moet een top 10 plaats op dit thuisparkoers ooit mogelijk zijn want in het technische stuk verlies is amper enkele seconden op de top.
Zodra de supporters de foto's doormailen zet ik ze op de site.
Op een parkoers waar ik al honderden keer heb gaan trainen, voelde ik me wel in mijn sas. Ondanks de regen was het parkoers toch vrij goed te berijden. Naargelang de koers vorderde, werden de bochten wel veel gevaarlijker. Met 18 starters kom ik na één ronde door in 15e positie. Zoals gewoonlijk rijdt Eric de Graef na één ronde mij voorbij in de aankomststrook, doch in de 2e ronde moet ik hem laten gaan. Luc Joos ga ik wel nog voorbij en ik kan mijn rondjes gelijkmatig verder zetten. De bochten worden echter glibberig en één keer ga ik onderuit in het technische gedeelte en ook op de trap schuif ik één keer op mijn knie. Uiteindelijk word ik 16e.
Morgen dan voor mij een belangrijke koers te Wilrijk. Het parkoers is helemaal veranderd en gelukkig heb ik vanmiddag nog een uurtje gaan verkennen want er zijn weer enkele uiterst moeilijke technische passages ingebouwd. Het parkoers is wel op mijn maat, behalve de weidestrook. Hopelijk regent het niet teveel, want anders is de strook in de weide voor mij dodelijk. Ik reken morgen toch op een top 15-plaats. Als alles goed is zal ik morgen de wedstrijd vanop de fiets filmen.
Zaterdag zeer goed gereden in Deinze bij de LRC. Als laatste moeten starten tochn og 14 man kunnen bijhalen en uiteindelijk 25e plaats geëindigd.
Zondag, cross te Overboek nabij Brecht. zeer vlak weideparkoers en dat is niks voor mij. Voorts geen fut in de benen en na één ronde al ten einde krachten. Uiteindelijk 30e geëindigd.
Kijk toch eens naar de leuke video op www.youtube.com/ThekrisVH van de eerste en de laatste ronde te Overbroek.
Volgende weekend moet het dan gebeuren in mijn 2 thuiscrossen te Zwijndrecht en Wilrijk.
Het lijkt me te lukken om een video van de cross te zetten op You tube. Blijkbaar is de maximale capaciteitsbreedte 10minuten. De film welke ik in Kessel heb opgenomen is echter 21minuten. Voorts stond de camera gemonteerd op het stuur. Blijkt dat er enorm veel schokken plaatsvinden tijdens zo'n cross. Toch leveren de beelden zeer interessante gegevens op. Je kan zo kijken hoeveel seconden je achter bent op de eersten en waar je terrein verliest op voorgangers.
Dit jaar had ik in de cross 2 doelstellingen om te bereiken en ik heb ze allebei te Kessel al kunnen realiseren. Eerste doelstelling was om eens niet gedubbeld te worden door de Belgische toppers, tweede doel was om eens voor mijn vriend Eric De Graef te kunnen eindigen in de uitslag. Zaterdag had ik eerst 's morgens een uurtje gaan crosstrainen in Wilrijk samen met Eric De Graef, 's middags ben ik dan nog een uurtje het parkoers te Kessel gaan verkennen. Ik vond er een parkoers op mijn maat gesneden, met veel bochten, zeer technische stukjes bergop en weinig rechte stukken. Na 5 rondjes oefenen wist ik hoe de bochten moesten aangesneden worden en was ik ervan overtuigd om op zondag goed voor de dag te komen.
Op zondag waren we met 23 deelnemers en ik mocht op de tweede rij beginnen. Rond de 20e plaats de eerste bocht in gedoken en voor mij haken er twee in elkaar. Ik ben echter attent en rij er direct voorbij, dus 2 plaatsen gewonnen. Bij ingaan van het bos komt er echter mij al eentje terug voorbij gestoken. De eerste ronde kan ik ontspannen volgen, velen voor mij maken technische stuurfoutjes omdat ze het parkoers nog niet kennen. Ik stel vast dat ik na één ronde doorkom in 6m40 in een groepje van 5 man en ik zie de 16e plaats vlak voor mij rijden. Een 20e plaats zit er vandaag blijkbaar wel in.
De tweede ronde verloopt vlekkeloos ik kom door wederom in 6m40 terwijl de leiders Teck en Druyts er iets meer dan 6min over doen. verdorie ik ben goed bezig vandaag. De derde ronde rijd ik achter Jos Verdeyen. Tot einde van de derde ronde blijf ik mijn wagonnetje aanpikken. Achter mij rijden op 20sec Hans Jacobs en iets verder Eric De Graef. Over de eerste drie rondes doe ik in totaal 20min. De speeker roept nog 4 rondes, dus in totaal 7 rondes. De vermoeidheid begint zich te spelen tijdens de 4e ronde. Gelukkig verlies ik op alle technsiche stukken geen terrein, maar op de rechte stukken kom Hans Jacobs steeds terug tot op 20sec. Zo gaat het tot in de voorlaatste ronde. Ook Eric De Graef zit op het wiel van Hans Jacobs. Ik dreig nog in extremis 2 plaatsen te verliezen. Ik probeer kalm te blijven, geen enkele domme stuurfout te maken en laat de techniek zijn werk doen. Met nog een halve ronde te rijden, voel ik dat de voorsprong terug groter is geworden, ik ga stand houden. De 5e en 6e ronde had ik een verval en dit resulteerde in rondjes van iets onder de 7min. De laatste ronde ging echter terug sneller. Een mooie 18e plaats, ongeveer 4min à 5min achter de winnaar Eric Teck. Alzo voor de eerste keer in mijn carriere helemaal niet gedubbeld en ook voor Eric geëindigd. Verzachtende omstandigheden voor Eric : Hij lag pas om 5uur in zijn bed, wegens DJ-verplichtingen in Zandvliet. Ik kan wederom nieuwe doelstellingen gaan zoeken? Top 15-plaats, lijkt me ooit mogelijk.
Het was ook de eerste keer dat ik via een camera op mijn fiets de cross heb gefilmd. Zeer leuke beelden. Ik ga nu uitzoeken hoe ik ze online kan zetten (op bloggen of op You-tube???).
Op een zeer snel parkoers te Stabroek starten we met een 26-tal renners. Proberen bij de eerste 25 te eindigen en we pakken weer enkele UCI-punten welke belangrijk zijn voor de startvolgorde van de komende crossen. Halfweg het pak gestart en rond de 20e plaats kunnen postvatten na enkele bochten. Na één ronde gaat Jos Vermeylen en Eric De Graef me voorbij maar lang aanpikken zit er niet echt in. Het parkoers is razendsnel maar sommige bochten zijn gevaarlijk om onderuit te gaan. Vooral de steentjes rond het Kasteel Ravenhof zijn decors van verschillende valpartijen. Ik neem dan ook niet echt risico's. Ik speel enkele keren haasje over met mijn voorganger maar uiteindelijk wint hij toch het onderlinge duel. Na 35 minuten word ik gedubbeld doro de koplopers welke een spurt ingaan met 7 man. Jan Van Doninck wint. Ikzelf eindig 22e.
Met 34 man gestart op de fort-cross van Koningshooikt te Lier. Prachtig technisch parkoers te vergelijken met Wilrijk en dat ligt me wel. Op de 2e rij startende, vertrek ik vrij snel en na 4 rondes rij ik op een 25e plaats. Uiteindelijk steken Eric De Graef en Hans Jacobs me toch nog voorbij en eindig ik 27e.
Met 38 deelnemers aan de start op een zeer goed bereidbaar crossparkoers te Wiekevorst. Deze keer mocht ik niet vooraan starten maar wel op de laatste rij. Voor mij maakt dit niet zoveel verschil. Na 800m worden de kaarten toch al geschut en rijdt iedereen ongeveer wel op zijn plaats in een cross. In totaal een 6-tal ronde cross voor de boeg. Bij de start wou mijn versnellingsapparaat niet groter schakelen. Dus ganse aanloopstuk op een vrij klein verzetje moeten trappen, tot ik het toch in gang kreeg. De eerste linkse bocht kon ik dan toch nog een 4-tal renners voorbij steken en ik dook het veld in rond de 34e positie. In de volgende bocht kon ik er nog een 3 tal passeren en even later was het opstropping in het smalle bosweggetje, waar bergop sommigen te voet naar boven gingen. De eerste ronde had ik een goede kadans. Ik stemde mijn wedstrijd af op Erik De Graef welke een 50m voor mij reed en vanop de tweede rij mocht starten. Erik eindigde verleden jaar telkens enkele minuten voor mij. Dit jaar moet ik hem kunnen bijbenen. In de derde ronde rij ik nog steeds vrij goed rond. Ik doe enkele keren haasje over rond de 30e positie en laat op de rechte stukken de anderen het werk doen. Blijkbaar is de fysiek toch al terug heel wat gebeterd want ik voel de vermoeidheid nog niet opkomen. In de 4e ronde passeert Leopold Vermeiren me. Deze C-renner is 1 minuut na mij gestart en ik besluit om bij hem aan te pikken met de bedoeling het gat op Erik de Graef nu dicht te rijden. We hebben ongeveer 100m achterstand en bij elke haarspeltbocht zien we hem voor ons uitrijden. Op de technische stukken volg ik Leopold zonder problemen. Op de rechte stukken trekt hij echter serieus door. Ik klamp aan en zie het gat op Eric minderen. De renner achter mij, Hans Jacobs, krijg ik los na een technisch stuk en nadat Leopold nog eens goed doortrekt. Ik heb nu een 50m voorsprong op mijn achtervolger. In de verte zie ik achter mij ook Pascal Dysserinck nog uit de bocht komen .Verdorie ik moet toch opletten of deze 2 man passeren me nog in extremis. Met nog 2 ronden te gaan trekt Leopold door op het rechte stuk van de aankomstzone. Als ik hem hier kan volgen, sla ik een beslissende kloof. We duiken het bos in en na 100m is een scherpe bocht naar links. Ik neem de bocht met teveel snelheid en in het losse zand schuif ik onderuit. Ik sta direct terug recht maar Leopold is gaan vliegen. Ineens komt Jacobs mij ook al voorbij gevlogen en even later zit Pascal Dysserinck ook al op mijn wiel. Door deze schuiver verlies ik dus ineens een 20sec en 2 plaatsen. Ik besluit om Pascal te volgen, maar hij rijdt op de rechte stukken zeer snel. Bij ingaan van de laatste ronde is het duidelijk dat ik enkel nog af te rekenen heb met Pascal. De anderen zijn niet meer bij te halen en achter mij komt niemand ons nog belagen. Ik wacht tot de spurt. Pascal zet de laatste 200m aan, maar ik ga hem gemakkelijk voorbij. Met een 30e plaats op 38 kan ik al iets meer tevreden zijn tegenover verleden week. Eigenlijk haal ik mijn beste crossresultaat in 3 jaar crossen. Dus heb ik een vrij goed gevoel want pas in de laatste ronde hebben de eersten van onze reeks mij gedubbeld. Verleden jaar was dit steeds rond de 30e minuut. Nu dus na een 36-tal minuten. Ik ga er dus op vooruit, maar een cross winnen zal mij nooit lukken.
Neen, zorgen hoef je niet te maken. In augustus nog een 2e en 7e plaats gereden.
De laatste weken was ik terug enkele tennistornooien aan het spelen (clubkampioenschappen enzo). Als je dan elke dag moet tennissen, viel fietsen bijna niet meer te doen.
Begin september ben ik dan beginnen trainen voor cyclocross. Wegwedstrijden zijn voor mij gedaan. Verleden zondag eerste cyclo veldrit in Essen-Horendonk. Ik mocht op de eerste rij starten van 28 deelnemers. Na één ronde was ik 20e, Uiteindelijk 25e geëindigd. Ik had veel beter verwacht. Ik had ook weinig zin om zulke teleurstelling op mijn blog te zetten; maar eigenlijk moet ik het wel doen, want het kan alleen maar beteren.
Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat mij basisfysiek enorm is afgebot. Ondanks ik bijna elke dag aan sport doe, is mijn conditie slecht. Dus ben ik de laatste weken terug gaan lopen. Ik loop altijd rond fort 8 in Hoboken. Vroeger liep ik rond de 8min30 voor een ronde (2,1km). Verleden week zat ik aan 10min40 en was ik kapot na één ronde. Vandaag nog eens gaan lopen en het was al beter. Eerste ronde in 9min en 2e ronde in 9min30. Er moet nog een half minuutje af. Op 2 weken moet de conditie terug goed zijn. Morgen veldrit te Wiekevorst om 11h15. Vanmiddag nog tennissen.
Vanaf einde september ga ik terug trainen op de piste in Wilrijk (dinsdag en/of donderdag).
In de wedstrijd van woensdag te Melsele had ik teveel krachten gebruikt in de eerste 3 rondes waardoor ik vrij snel stikkapot zat. Misschien was het warme weer ook een reden. Als na 3 rondes de goede trein vertrok had ik niets meer over en kon ik enkel nog meespurten voor de 15e plaats. Vandaag moest ik het dus anders aanpakken. In een goed bereidbaar parkoers met 4 vlotte bochten, doch kort parkoers moesten E,E+ en F1 samen vertrekken. We waren met 28 starters. Na 3 rondes vertrekt een vrij grote groep, doch het zijn enkele E-renners welke er na 5 rondes toch nog in slagen om alles terug samen te brengen. In de zesde ronde vertrekt dan Vermeylen met een E-renner (Jan Van Hove?). Een 6 à 7-tal renners gaan in de achtervolging met o.a. Andries, Van Leirberghe, Tas. Even later doet Coppers een enorme inspanning om de kloof alleen te overbruggen. Als Jef De Naeghel aangaat spring ik mee en we geraken tot op 100m van de achtervolgende groep. Doch na 3 rondes knokken geraken we niet dichter en uiteindelijk haalt het peloton ons terug is. De 2 koplopers en de achtervolgers zien we dan niet meer rijden. Met nog vijf rondes te rijden springt Marc Steenberghe weg samen met Ronny Goethals uit het peloton. Jef De Naeghel gaat er achter en als ik zie dat het peloton wederom twijfelt, spring ik ook mee. Waarschijnlijk zitten de meeste toch kapot want met 4 geraken we nu wel weg. We denken dat we om de 10e plaats zullen moeten spurten, doch achteraf blijkt dat er vooraan nog een lekke band is geweest en ook Helmuth Tas is ongelukkig tegen een fietstoerist ten val gekomen. Waarschijnlijk sleutelbeenbreuk en einde seizoen. het bleek een spurt voor de 6e plaats. De spurt verloopt naar wens. Van Steenberghe en Goethals zijn vrij gemakkelijk te pakken .Doch om de snelle De Naeghel nog te verslaan, kom ik 1m te kort. Achteraf blijkt een 7e plaats. Vermeylen wint, en Andries springt nog weg naar een tweede plaats.
Categorie F1: 1.Jozef Vermeylen (Molenbeek-Wersbeek) 2.Karel Andries 3.François Coppers 4.Eddie Van Leirberghe 5.Antoine De Caboter 6.Jozef De Naeghel 7.Kris Van Honsté 8.Ronny Goethals 9.Marc Steenberghe 10.Peter Van Kerckhove 11.Adri Van Loon 12.William Govaert 13.Dirk De Cauwer 14.Jos Lissens 15.Helmuth Tas 16.René Demunter
Categorie E/E+: 1.Jan Van Hove (Berlaar, winnaar cat. E) 2.Tony Baudonck (Eeklo, winnaar cat. E+) 3.Siegfried Van Overberghe (E2) 4.Philippe Lacquet (E3) 5.Marc Van Overmeir (+2) 6.Hans Van Lierde (E4) 7.Alain Goossens (E5) 8.Erwin D'Hondt (E6) 9.Patrick Bekaert (E7) 10.Eric Van Daele (+3) 11.Bjorn De Groote (E8) 12.Alain Verstuyf (E9)