Zonnig weertje en een criterium over 22 rondes, dat ligt me wel. Ik ben blij om een paar oude gezichten terug te zien, zoals Karel Andries, Patrick De Backer en Luc Van der Kinderen.
In de eerste ronde reeds een aanval van een 5-tal renners, met Marc Dhanijns, Paul Hunning en Karel Andries. Ze nemen een 30 sec voorsprong. Na 5 rondes begint dan het spel op de wagen te geraken en er komen eerste verbrokkelingen in ons peleton. Een 3-tal renners springen weg, gevolgd door nog eens 4 renners. Ik zie dat de betere renners mee zijn en bij een volgende demmarage van een 3- tal renners spring ik mee in het wiel van Helmut Tas. Langer in het peleton blijven zitten, betekent "einde wedstrijd".
Een ronde later komen achter de 5 leiders de andere groepjes samen en we zijn ongeveer met 12 man weggereden van het peleton. Het is nu 10 rondes knokken om de achterstand op de leiders dicht te fietsen. We zien ze regelmatig voor ons uitrijden, doch de laatste push ontbreekt. In mijn groepje zie ik naast Tas, nog Coppers, De Caboter, VanderKinderen, De Backer en nog enkele nieuwe renners. Ook rijden we samen met enkele F2 welke toch ook het kopwerk niet schuwen. Ik doe mijn deel van het werk, doch het is tanden bijten en diep in het rood.
Met nog 10 rondes te rijden halen we dan eindelijk de 5 vluchters terug bij. Ik zit nu in een kopgroep van een man of 16 à 17. Het tempo valt niet stil, de demmarages blijven elkaar opvolgen. Ik rij meestal achteraan de groep. Veel extra krachten heb ik niet meer over. Ik ben aan het snakken totdat de jury afroept dat we nog 5 rondes moeten rijden. Op dat moment komen de eerste E-renners aansluiten bij onze groep. Ze hebben ons dus ingehaald. Tot mijn verbazing sluiten met deze E-renners ook nog enkele F1-renners terug aan vanuit onze categorie.
Voordeel dat de E-renners bij ons zijn komen aansluiten, is dat de aanvalspogingen nu gestopt zijn en aan een egaal tempo gekoerst wordt tot het ingaan van de laatste twee rondes. Even is er nog een scheur in het peleton. Een 5-tal renners moeten nog lossen. Ik maak nog net de jump om terug aan te sluiten bij de "omvangrijke kopgroep".
Mijn taktiek ligt al enkele rondes vast. Aanklampen en achteraan eindigen want de krachten zijn op, telkens ik na een bocht moet optrekken. Eigenlijk geloof ik niet meer in een goede uitslag of overwinning.
Ik heb nog één kans, wanneer het even zou stilvallen in de laatste ronde. Zo gehoopt, zo gebeurd en ik schuif op 1km voor de aankomst nog naar voor en draai ongeveer in 15e positie uit de laatste bocht. Ik spurt er nog verschillende voorbij en eindig ongeveer als 10e in totaal van alle categoriën samen. Van mijn categorie eindig ik na De Caboter, Hunning en Andries als 4e. Wederom een mooie uitslag. Beter dan verwacht en goed dat ik 6 à 7 rondes voor het einde heb volgehouden. Veel had ik echter niet over.
Categorie F1/F2: 1.Ad Montforts (Maaseik, winnaar cat. F2) 2.Antoine De Caboter (Grimbergen, winnaar cat. F1) 3.Paul Hunninck (F1-2) 4.Karel Andries (F1-3) 5.José Dezegher (F2-2) 6.Kris Van Honsté (F1-4) 7.Luc Verkinderen (F2-3) 8.Dirk Caeckebeke (F1-5) 9.Eddie Van Leirberghe (F1-6) 10.Marc Dhanijns (F1-7) 11.François Coppers (F1-8) 12.Patrick De Backer (F1-9) 13.Daniel Hauttekeete (F2-4) 14.Eddy Iterbeke (F2-5) 15.Eric Pauwels (F2-6) 16.Adri Van Loon (F1-10) 17.Cees Van Rijsbergen (F1-11) 18.Emmanuël De Loor (F1-12) 19.Helmuth Tas (F1-13) 20.Eric De Wilde (F2-7) 21.Jos Vergult (F2-8) 22.Alfred Staljanssens (F2-9) 23.Jean-Pierre Pollefliet (F1-14) 24.Guy Dhaese (F1-15) 25.Eddy De Clercq (F2-10) 26.René Demunter (F2-11) 27.Dirk De Cauwer (F1-16) 28.Patrick Elegheer (F2-12) 29.Alex Van Onckelen (F1-17) 30.Boris Bombaerts (F1-18)