Vandaag zeer mooi parkoers te Ertvelde. Met ruim 28 deelnemers moesten we 9 ronden doen van ongeveer 6km. Sommige stukken stond de wind echt recht op kop, andere stukken stond de wind dwars. Geen enkel stuk stond de wind in ons voordeel. Als er dan toch een beetje rugwind was,dan reden we juist tussen de huizen. Paul Hunninck had me voor de wedstrijd gewaarschuwd dat de koers al in de eerste ronde zou losbreken. Toch koos ik voor dezelfde tactiek van de laatste 2 weken (waar ik telkens in de beslissende vlucht mee was geraakt) en begon ik rustig achteraan, wetende dat ik later in de koers al mijn krachten nog nodig zou hebben en dat met zulk grote groep alles wel steeds zou samenkomen.
Ik had echter beter naar Paul geluisterd, want vanaf de eerste bocht probeerden er al enkele weg te geraken. In de tweede ronde zit ik nog steeds vrij ver achteraan op mijn gemak en ik zie vooraan een 6-tal renners wegrijden met o.a. Andries, Dhanijns, Vermeylen en Coppers. Even later springen een 9- tal renners er achter (met o.a. van Raemdonck, Lissens, Tas, Van leirberghe, Boulard en Hunninck) en valt er een gat in het peloton. Ik aarzel, heb nog helemaal geen zin om mijn motor op te blazen en besef het gevaar niet. Phillemond Delgouffe springt alleen in de achtervolging en ik beslis om niet mee te springen en nog even te wachten. Er is immers nog volk genoeg in het peloton. Duidelijk een foute keuze, want een kilometer later besef ik dat de goede trein is vertrokken en dat ik de boot heb gemist. Toch wederom een lesje dat ik heb geleerd: "bij een grotere deelnemersgroep NIET achteraan starten, maar attent vooraan koersen".
De twee eerste groepjes komen al vrij snel samen en we krijgen alzo 15 koplopers. Phillemond blijft op 20m lang hangen maar krijgt uiteindelijk het gat niet meer dicht en wordt terug ingelopen door ons peloton. Probleem is echter dat iedereen direct zich bij de situatie neerlegt en beseft dat ze vooraan definitief weg zijn.
Grote voordeel is wel dat ik de rest van de koers "rustig" in het peloton kan uitrijden en mijn krachten kan sparen tot de laatste rondes. Ik laat me eens goed uitzakken tot achteraan en kijk wie er nog allemaal in onze groep zitten. Ik beslis om het vervolg van mijn wedstrijd af te stemmen op Luc Cocquyt. Met nog 4 rondes te rijden, springt Phillemond Delgouffe weg en Luc Cocquyt gaat erachter. Ik spring mee en met 3 rijden we een tijdje voorop, doch meer dan 100m krijgen we niet van het peloton en alles komt terug samen. Even later springt Jan Van Wezembeeck alleen weg en hij krijgt 20sec. Jan is blijkbaar een goede tijdrijder want hij blijft een ganse ronde alleen voor ons uitrijden.
Met nog 3 rondes versnelt Luc Cocquyt vanuit 3e positie en ik zit in zijn wiel. Samen rijden we weg. Het stuk met wind op kop is hier ideaal voor. Het peloton geeft ons 50m en we zijn weg. Ieder pakt één keer over en ik rijd het gat vrij snel dicht naar Jan Van Wezembeek. Met 3 hebben we kans om vooruit te blijven. Ik voel me nog steeds zeer goed en het draait bij ons zeer goed rond. Om vooraan terug aan te sluiten is onbegonnen werk maar een ereplaats zit erin en alzo vermijden we de spurt van het peloton en nog een slechtere uitslag.
Met nog 2 rondes te rijden is er een definitieve kloof. Soms zie ik in de verte achter ons één renner proberen de brug te slagen en bij ons aan te sluiten. Maar alleen tegen drie is natuurlijk niet te doen. Toch raar dat bij de F1 er nooit wordt "rondgereden" in het peloton, maar dit keer is het in mijn voordeel.
In de laatste ronde bereid ik mij al voor op de spurt. Luc is een zeer snelle spurter. Jan is een slak (zegt hij zelf en ik zal hem maar geloven). Zaak is dus Luc in het oog te houden en Jan aan de kop te laten opdraaien. Ik heb echt wel zin om mij eens met een snelle spurter te meten want de laatste weken heb ik mijn spurt bijgeschaafd op de wielerpiste van Wilrijk.
De laatste rechte lijn neemt Jan zoals gehoopt de leiding. Ik wacht tot Luc aanzet en loop reeds op mijn trappers. Luc zet aan en ik ga vrij vlot mee. Ik probeer langs links voorbij te gaan, maar Luc wijkt uit naar links en ik beslis om hem dan maar rechts voorbij te gaan. Ik kom terug tot op één fietslengte, kom naast hem, kom tot op één wiellengte. Maar de streep ligt te dicht en ik kom 30cm te kort. Toch een goede spurt en met mijn wedstrijd ben ik echt wel tevreden. Ik had nog veel krachten over en heb gewoon een tactische fout gemaakt om in de 2e ronde niet mee te springen met alle goede renners.
Vooraan krijgen we nog enkele uitvalspogingen van de ruim 60-jarige hardrijder Jef Vermeylen, maar blijft alles toch samen en krijgen we een massaspurt voor de overwinning. Jos Lissens neemt vrij snel de leiding en wint voor Jef Vermeylen. Karel Andries is 5e. De rest van de uitslag kan U onderaan lezen.
Categorie F1: 1.Jos Lissens (Leerbeek) 2.Jozef Vermeylen 3.Roland Boulard 4.Helmuth Tas 5.Karel Andries 6.Paul Hunninck 7.Alfons Van Raemdonck 8.François Coppers 9.Eddie Van Leirberghe 10.José Hoebeke 11.Jozef De Naeghel 12.Marc Dhanijns 13.Daniel Hauttekeete 14.Wim Van Den Heuvel 15.Louis Moens 16.Luc Cocquyt 17.Kris Van Honsté 18.Jan Van Wezenbeeck 19.Dirk Caeckebeke 20.Freddy Cornette 21.Philemond Delgouffe 22.Adri Van Loon 23.Luc Verkinderen 24.Gerrit De Vriese 25.Johan De Smet 26.Guy Dhaese
Het was wederom een sportief weekendje in onze familie. Ik speelde vrijdag nog eens mee zaalvoetbal, wel op halve kracht want nog steeds kan ik niet naar doel trappen met rechts. Ik scoorde wel het derde doelpunt (met links) en we wonnen met 6-1. We behouden onze kans op promotie naar 2e klasse in Nationale afdeling. Mijn vrouw won vrijdag haar tennismatch en Luca speelde op zondag een voetbaltornooi in Lokeren (Daknam) en van de 16 ploegen eindigde zijn ploeg derde. Gelukkig is Ertvelde niet zo heel ver van Lokeren en kon ik op Paaszondag toch nog aantreden bij de F1 door even over en weer te rijden. De wind stond anders als gisteren, maar voor de rest was het parkoers identiek als zaterdag, dus 9 ronden van 6 km.
In de eerste ronde krijgen we talrijke schermutselingen en uitvalpogingen. Ik probeer me vooraan te houden en af en toe mee te springen. Doch we geraken niet weg. In de tweede ronde springt De Backer alleen weg. Even later gaat Coppers erachter en nadien volgt Hunninck. Belgisch kampioen Karel Andries kiest 30 sec later om weg te springen en de 4 komen vooraan samen. Dit zijn vier sterke renners en de kans dat we ze nog gaan terug zien is miniem.
In de derde ronde besluit ik dan ook om achteraan het peloton even terug op adem te komen en rond te kijken wie er nog in het peloton zit. De ganse vierde ronde rijdt ons peloton aan een zeer matig tempo en ik besluit om eens een aanvalspoging te wagen en mijn benen eens te testen. Met de wind op kop spring ik weg en neem direct 200m voorsprong. Niemand volgt en mijn voorsprong neemt toe. De ganse ronde blijf ik alleen voorop rijden en zelfs het lange stuk met wind op kop, zie ik dat het peloton niet dichter komt. Wel zie ik 2 renners naderen. Dit is uiteraard een zegen voor mij, want met zoveel wind is het immers zwaar om alleen de laatste 24 km nog voorop te rijden. Het zijn Fillemond Delgouffe en Adrie Van Loon. Op het moment ze bij mij komen, neem ik ze een kilometer op sleeptouw, zodanig dat het peloton terug op achterstand gezet wordt.
In de vijfde ronde zien we één renner op ons naderen. Het is Louis Moons. Hij komt tot op 100m maar we beslissen om terug te versnellen. Alleen tegen 3 kan hij het gat niet dicht krijgen. Ook het peloton blijven we op afstand achter ons houden. In tegenstelling als bij de PROFS waar het peloton de afstand naar de koplopers onder controle houdt, is het bij de F1's, de kopgroep welke de afstand naar het peloton onder controle heeft. Als het peloton dichter komt, versnellen wij en als het peloton stilvalt, blijven wij ons tempo aanhouden en lopen we nog verder uit. Dit gebeurt dan ook en dankzij zeer goede samenwerking blijven we ruim uit de greep van het peloton .De 4 leiders zien we echter niet meer voor ons uit rijden. Dus alles maar concentreren op de 5e plaats.
In de laatste ronde beslis ik om op 2 paarden te gokken. Ik plan een aanval in de laatste kilometer. Als ze me laten rijden pak ik de vijfde plaats. Als ze me terugpakken, hou ik nog krachten over voor de eindspurt. Met nog 1km te rijden spring ik weg vanachter de rug van Adrie Van loon. Fillemond Delgouffe laat het gat vallen, maar spijtig komt Adrie mij terug halen. Ik zie dat dit niet echt vlot meer gaat en ze blijven op 20m hangen. Met nog 2 bochten te gaan laat ik me echter terug inlopen, ik heb immers nog mijn eindspurt. Ik laat Adrie de laatste bocht aan kop ingaan en Philip laat me inschuiven naar een 2e plaats, ik zit ideaal. Van Loon probeert van ver de spurt aan te trekken en ik besluit om al snel rechts van hem er voorbij te gaan. Door mijn tempoversnelling zie ik dat Delgouffe niet echt meer in mijn wiel zit. Ik win de spurt voor de vijfde plaats met 3 à 4 meter voorsprong op Delgouffe. Een mooie vijfde plaats en een eerste klein succes dit jaar.
De spurt van de vier leiders : Hunninck en De Backer rijden aan de leiding, maar Karel Andries gaat vanuit derde positie al vrij snel naar de kop en trekt zich op gang. In Ertvelde gaat de aankomststrook in een S-bocht dus eerst rechts dan links. Uiteraard neemt Karel steeds de binnenbocht .De Backer probeert nog langs zij te komen maar pakt de verkeerde kant, langs links is immers geen plaats als de weg naar links afbuigt. Andries wint alzo voor De Backer, Hunninck en Coppers.
Dankzij twee sterke medevluchters heb ik vandaag een fantastische Paaszondag beleefd. Wat is koersen toch plezant. Ik heb het al 30 jaar willen doen maar heb moeten wachten tot mijn voetbalcarriere achter de rug was. Nu geniet ik van een volgende sportcarriere en mijn stijgende prestaties.
Morgen vertrekken we met mijn familie een weekje naar Nederland. Hopelijk verschijn ik volgende zaterdag terug aan de start.
Mijn supporters vragen me wat de volgende wedstrijden zijn op mijn planning en wanneer ik in Beveren rij (ik heb daar een supportersclub). In Beveren rij ik op donderdag 7 mei 2009 waarschijnlijk rond 18h00.
Als alles normaal verloopt rij ik volgende WAOD-wedstrijden :