Na enkele afwezigheden wegens een weekendje vakantie naar Parijs, kon ik vandaag terug koersen te Beveren. Een nieuwe organisatie en dus een nieuw parkoers waar enkel maar goede zaken over te vertellen zijn. Het was een zeer lange ronde, dus voor de talrijke toeschouwers moet het wel telkens lang wachten geweest zijn op een nieuwe doorkomst van hun idolen.
Wegens een vrij beperkte opkomst van F1, E en E+ besloot de wedstrijdjury om alles in één koers te laten verlopen. Dit heeft toch wel zijn invloed op de koers, maar het is leuk om eens met anderen te koersen in een groter peloton. De vorige keer dat F1 moest samenrijden met een andere categorie, nml in Dendermonde/Appels, had ik gewonnen en dus de moed was zeker aanwezig. Nadeel is echter dat het tempo veel hoger ligt dan dat wij gewoon zijn.
Na de eerste halve ronde nemen de E's direct de koers in handen en het peloton gaat kilometers op één lint. Ik hang ergens halverwege en voel nu al het verschil met F1-koersen waar na een kilometer doortrekken het steeds wel stilvalt. Vandaag valt het nooit stil, had ik al vrij snel begrepen.
In een scherpe bocht naar rechts, is er haast een aanrijding halverwege het peloton waardoor Emiel Slock bijna zijn evenwicht verliest. Als bij wonder kan hij op zijn fiets recht blijven. Gevolg is dat er serieus wordt geremd en de eerste 20 man zijn al een serieus stuk voor op de rest van de groep. Samen met Fillemond Delgouffe besluit ik direct om het gat dicht te rijden en we kunnen vooraan nog terug aansluiten. Slechts één renner doet het ons enkele minuten later na. Het tempo ligt vooraan enorm hoog en duidelijk is dat er sommige weg willen maar niet weg geraken. Voor mij zou het beter zijn dat er een man of 4 wegspringt en de kopgroep wat tot rust komt want ik zit al 10km volle bak aan 44km/u. Komt er nog eens bij dat ik in laatste positie zit van deze kopgroep en ik voortdurend krachten verspeel door telkens na elke bocht op te trekken tot 48km/u. In principe kan ik dit niet volhouden, maar blijkbaar willen de benen wel mee.
In de tweede ronde hebben we al meer dan een minuut voorsprong op de achtervolgers. In het stuk wind mee blijft onze kopgroep op één lint met vooraan enkele mannen welke probleemloos de 50km/u grens aan het bereiken zijn. Verdorie, dit gaat sneller dan gehoopt en dat ik gewent ben. De eerste renners moeten vooraan loslaten. Zelfs de sterke Eddie Van Leirberghe moet er vooraan af. Gelukkig had ik het gezien en net op tijd hem voorbij gereden zodanig dat ik, nog steeds als laatste, kan aanpikken bij mijn voorganger,welke ook al ligt te zwoegen. Er zijn een 9-tal F1 renners mee vooraan met o.a. Delgouffe, Coppers, Van Raemdonck, Vermeylen, Lissens en de zwoegende Van Honsté. Ook een dame (Kim Saenen) rijdt blijkbaar zonder veel problemen mee vooraan.
Op het einde van de tweede ronde is ook mijn pijp uit aan het gaan. Na nog 3 keer alles te hebben gegeven en nog 3 keer te zijn teruggekomen, is de volgende tempoversnelling er voor mij teveel aan. Kilometers aan een stuk tussen de 42km/u en 45km/u rijden is toch nog iets wat ik zal moeten trainen. De enigste en beste training voor dit is uiteraard wedstrijden koersen. In de derde ronde word ik opgevist door het achterblijvende peloton. Ik denk dat het verschil ongeveer 1min30 à 2min geweest moest zijn. Gelukkig rijden ze hier aan een tempo welke ik aankan en ik kan alzo terug op adem komen.
Vooraan is er dan eindelijk een trio dat zich kan afscheiden. Het zijn de E's Wim De Waal en Reniers samen met de F1 Jozef Vermeylen. De kopgroep blijft echter jagen op het trio en ons peloton ziet de kopgroep nooit meer terug. In de 6e ronde van de 8 af te leggen rondes krijgen we te horen dat we de laatste ronde mogen ingaan. Ik besluit om in deze laatste ronde geen kopwerk meer te doen en mij te concentreren op de nog overgebleven F1's in mijn groep nml. Eddie Van Leirberghe en William Govaert. Bij het ingaan van de laatste bocht zit ik in het wiel van Van Leirberghe, terwijl Govaert ons groepje heeft moeten lossen. Van Leirberghe zet aan, maar ik ga er gemakkelijk naast. Ik wacht tot de laatste 100m en ga er vrij vlot over. Een leuk spurtje, welke me in totaal een 9e plaats oplevert.
Vooraan wint Reniers de spurt voor Vermeylen en Wim De Waal. De 7 overgebleven van de F1 spurten nu voor de 2e plaats in onze categorie. Fons Van Raemdonck wint deze spurt.
Categorie E/E+: 1.Tony Reniers (Kuringen, winnaar cat. E) 2.Wim De Waal (E2) 3.Jo Montforts (E3) 4.Peter De Ghein (E4) 5.Johan Ver Eecke (E5) 6.Tom Dossche (E6) 7.Patrick Buyens (E7) 8.Joseph Claessens (E8) 9.Guy Van Severen (winnaar cat. E+) 10.Rudy Taelman (+2) 11.Jan L'hoëst (E9) 12.Eric De Wilde (+3) 13.Erwin D'Hondt (E10) 14.Eric Van Daele (+4) 15.Rudi Van Steelandt (+5) 16.Willy De Sutter (E11) 17.Etienne Van de Velde (E12) 18.Marc Van Overmeir (+6) 19.Leo Mares (E13) 20.Emiel Slock (+7) 21.Frederik Blervacq (E14) 22.Tom Persyn (E15) 23.Emmanuël De Loor (E16) Categorie F1: 1.Jozef Vermeylen (Molenbeek-Wersbeek) 2.Alfons Van Raemdonck 3.John Heyndrickx 4.François Coppers 5.Jos Lissens 6.Philemond Delgouffe 7.Marc Dams 8.Kim Saenen 9.Kris Van Honsté 10.Eddie Van Leirberghe 11.William Govaert 12.Dirk Caeckebeke