Ondanks een zeer vlak parkoers, werd het één van de zwaarste wedstrijden tot op heden. Het parkoers van slechts 3 km moest 17 keer afgelegd worden. Met 4 zeer vlot-draaiende bochten viel het tempo nooit stil. Vooral bij de F1 resulteerde dit in 100en-aanvalspogingen. Uiteraard kan ik alle aanvalspogingen niet allemaal opnoemen. Het valt me op dat meer en meer mensen mij beginnen te kennen en mijn blog-site actief lezen. Men zegt me :"Doe gerust voort, het is leuk om de verslagen te lezen en onze namen terug te vinden". Kritiek heb ik nog niet gehoord.Van onze WAOD-fotograaf Monique kreeg ik al een foto doorgestuurd met voor mij Robin Van Kerschaever en Jef De Naeghel achter mij. Ofwel was het in de derde ronde ofwel in de 13e ronde. Mijn sponsor Quickstep zal weer tevreden zijn.
Het koersverloop : Karel Andries, Belgisch kampioen doet na een stage in Benidorm zijn wedstrijddebuut dit jaar. Guy Dhaese heeft verkozen om tot 6h00 's morgens met Veronique De Cock en Ellen Petri in de auto door te brengen en heeft dus weinig geslapen. Opvallende afwezigen zijn Lucien Van Goethem en Alfons Van Raemdonck (reeds 2 overwinningen op 3 wedstrijden in maart). Het valt me op dat er veel nieuwe renners aan de startlijn staan, met 26 deelnemers worden gelukkig de F1 gesplitst van de E-renners. Vanaf de eerste bocht laat Karel Andries zien dat hij in Benidorm niet heeft stil gezeten (1100 trainingkilometers). Hij krijgt 3 à 4 andere renners mee, maar geraakt niet echt weg. In de tweede ronde probeert hij het opnieuw, krijgt Cocquyt, Coppers en Vermeylen mee en nog enkele nieuwe renners, welke zich toch vrij actief mengen in het wedstrijdbegin. Halverwege de 2e ronde komt alles terug samen. De eerste drie rondes kan elke 500m een aanvalspoging genoteerd worden. Ik ben maar één keer meegesprongen maar voel dat dit onbegonnen werk is en probeer de krachten te sparen.
In de 3e ronde krijgen we een eerste serieuze aanval van ongeveer 11 renners met o.a. : Dhanijns, Vermeylen, Andries, Cornette, Coppers, Cocquyt, Van Kerschaever, Hunninck, De Naeghel, Segers, Verzele. We zien ze voor ons rijden met 300m voorsprong maar hun tempo ligt te hoog. De eerste 3 rondes leggen we af tussen de 12 en 13 minuten. Iedere wiskundige kan de gemiddelde snelheid nu uitrekenen. Als ingenieur kom ik dan aan 41,3 km/u.
In de vierde ronde springen William Goyvaert en Eddy Van Leirberghe met 2 in de achtervolging. Bart Delagrange probeert ook alleen weg te springen, maar wordt vrij snel teruggepakt. Vooraan in de kopgroep komt er een aanval van Vermeylen en Marc Dhanijns (de man in forme).
In de vijfde ronde krijgen we dus 2 koplopers, een achtervolgende groep van ongeveer 9 renners, dan 2 achtervolgers en dan het peloton. Het tempo van ons peloton bevalt me beter dan het tempo van de eerste drie rondes. Ik voel nu reeds dat het een zware wedstrijd zal worden. Veel wind op 2 van de 4 rechte stukken en een verschroeiend tempo op de 2 andere stukken. De ganse koers kijk ik geen enkele keer naar mijn snelheidsmeter (ik heb er geen tijd voor), nadien lees ik topsnelheden van 48,1km/u. Dit wordt de snelste koers van het seizoen.
De E-renners komen ons links voorbij gevlogen. Zoals het reglement het zegt, mogen de F1-renners niet aansluiten bij de snellere E's. In tegenstelling tot 2 weken geleden is er nu wel discipline bij ons peloton en we laten de E's 200m voor ons wegrijden. Er wordt niet aangesloten. Aan diegene die denken dat we dit wel gedaan hebben => "we hebben geen meter aangesloten".
Vanaf de 6e tot 11e ronde is het knokken om stand te houden in het peloton, maar toch zien we regelmatig de koplopers voor ons uitrijden. Op de stukken met wind op kop probeer ik zoveel als mogelijk geen nutteloze inspanningen te doen. Vooral van Den Heuvel, Delagrange, Delgouffe, houden het tempo hoog in ons peloton. Op de rechte stukken wind mee, probeer ik mijn werk te doen en neem het peloton enkele keren op sleeptouw.
Vooraan rijdt Vermeylen weg van Dhanijns, de winnaar is dan reeds gekend. Dhanijns heeft nog ongeveer 1m30 voorsprong op het achtervolgende 9-tal. Bij dit 9-tal rijdt echter niet iedereen voluit en in de 12e ronde komen Goyvaert en Van Leirberghe eindelijk aansluiten, maar ons peloton is ook op komst. Ik ben al lang achteraan moeten gaan postvatten, ben al 3 keer in het rood gegaan, maar hang er nog steeds aan. Aan het einde van de 12e ronde komen we allemaal terug samen. Dit had ik niet meer verwacht. Ik tel nog ongeveer 20 man en ben er nog steeds bij, maar mijn krachten zijn eigenlijk volledig op.
De wedstrijdjury zegt nog 5 rondes. Iedereen kijkt naar Karel Andries welke dikwijls vooraan in het peloton rijdt. Ik maak hier een taktische fout om naar de kop van het peloton te schuiven en neem de leiding op het rechte stuk met wind in de rug. Plots komt de ene na de andere demarrage van achter mijn rug en voor ik het weet hang ik als laatste en moet alle zeilen (gelukkig was er veel rugwind) bijspannen om nog maar eens aan te pikken. Een achterstand van 1m wordt 3m dan 5m, de groene vlag rijdt achter mij. Toch kan ik het gat terug dichtrijden op de voorlaatste renner en kom terug aansluiten bij het peloton. Eens je 10m moet lossen op het peloton is de koers over, dus ik moest wel alles uit mijn lijf rijden. In een flauwe bocht neemt Francois Coppers het binnengootje, Paul Hunnick heeft het niet gezien, snijdt zijn bocht af en Coppers gaat tegen de vlakte. Gevloek vanop de grond, maar Cois staat onmiddellijk terug recht en kan zeer snel terug aansluiten. Het was de eerste valpartij van dit seizoen bij de F1's.
We krijgen de laatste 4 rondes (nog 12km) wederom een 20-tal aanvalspogingen. Enerzijds is het knap dat ik mij nog in deze selecte groep kan begeven, anderzijds moet ik vaststellen dat de andere veel beter zijn dan ik. Ook hier maak ik wederom een fout, iedereen zit kapot moet je altijd denken en zelf mag je nooit denken dat je de zwakste bent van de groep. We krijgen een aanval van Robin Van Kerschaever (welke vandaag een goede wedstrijd rijdt), Coppers en Hunnick, maar de verstandhouding is niet goed (hoe zou dat komen?).
Met nog 2 rondes geraken Patrick De Bakker (voor mij onbekend), André Segers (goede finisher), Karel Andries (zeer sterk), Bart Delagrange en Jef Denaeghel wel weg. Eddy Van Leirberghe probeert nog aan te sluiten, maar dit lukt niet meer. Achter Eddy springt de sterke Francois Coppers nog weg en even later Robin Van Kerschaever. Francois en Robin komen nog tot bij Eddy van Leirberghe maar bij de 5 voor hen geraken ze niet meer. Ikzelf geraak niet meer vooruit, hang voortdurend laatst. William Goyvaert laat voor mij een gat vallen, laat mij invoegen, springt achter mijn rug vandaan en ik moet 30m zelf terug dichtrijden op het peloton. Mijn eigen schuld, maar toch slaag ik er nog in en kom ik terug aansluiten. Even later valt er voor mij wederom een gat en samen met Raes en Wim Van den Heuvel (sterke eerste wedstrijdhelft) moeten we lossen. Dit gat krijg ik niet meer dicht. De laatste 5km waren er dus voor mij teveel aan om nog een mooie prijs te rijden. Enkele nutteloze inspanningen onderweg, breken me zuur op. Toch rijden we de wedstrijd nog uit, aan dit tempo is dat al een prestatie op zich, verleden jaar zou dit me nooit gelukt zijn.
Vooraan wint Vermeylen de wedstrijd en finisht Marc Dhanijns solo als tweede. We krijgen nog enkele ultieme aanvalspogingen maar het is De Bakker welke derde wordt voor André Segers en Jef Denaeghel, gevolgd door Karel Andries en Bart De Lagrange. Robin Van kerschaever wint dan een achtervolgend spurtje voor Van Leirberghe en Francois Coppers. De rest volgt in een volgend groepje waar Luc Cocquyt (snelle man) de rapste is voor een Eddy Iterberke (welke ik de volledige wedstrijd niet heb zien rijden).
Ikzelf bereid me voor op de spurt samen met Wim Van den Heuvel en Willy Raes. Ik beslis om nog aan te zetten op 800m voor de streep met de hoop dat de andere me laten rijden. Maar op het moment ik aanzet, schieten de krampen in mijn beide kuiten. Dus maar wachten op de eindspurt. Ik draai als eerste de laatste bocht in, probeer aan te zetten, maar de kuiten zeggen neen, dit gaat niet meer. Raes wint nog ons groepspurtje. Ikzelf eindig 22e, doch wedstrijd uitgereden aan een zeer hoog gemiddelde. Het was eigenlijk een zeer goede koers aan een hoog niveau.
PS Lucien van Goethem mailt me net, dat hij samen met Fons Van Raemdonck vandaag is gaan rijden bij de VWF te Puurs . Fons is eerste geëindigd en Lucien zat in een 4-tallig achtervolgende groepje en is tweede geëindigd. Dit is een zeer knappe prestatie van onze WAOD-jongens. Vergeet niet dat in de VWF er meestal 40 à 60 starters zijn en in ploegen gereden wordt. Ik heb trouwens gelezen dat de C-reeks is afgeschaft. Het is te zeggen A + B + C rijden dit jaar samen in de AB-reeks. D en E rijden dit jaar in de CD -reeks. Dit moet dus onze reeks zijn. Daarna volgen de nog oudere reeksen.
Onze officiële uitslag volgt op de WAOD-site maar als ik iedereen vanuit mijn ooghoeken heb zien aankomen, denk ik dat dit de uitslag zal zijn : 1. Vermeylen 2. Marc Dhanijns 3. De Bakker 4. André Segers 5. Jef Denaeghel 6. Karel Andries 7. Bart Delagrange 8. Robin Van Kerschaever 9. Eddy Van Leirberghe 10. Francois Coppers 11. Luc Coquyt 12. Eddy Itterbeke 13. Moens 14. Phillemond Delgouffe 15. Freddy Cornette 16. De Steyn? 17. Noël Verzele 18. William Goyvaert 19. Paul Hunninck 20. Raes 21. Wim Van Den Heuvel 22. Kris Van Honsté 23. Cornelis 24. Van Kerckhove 25. Guy Dhaese 26. Peter Viette.
De prijs van Freddy Cornette heb ik meegenomen en bezorg ik hem in Wieze. Iedereen mag mij mailen als bepaalde wedstrijdsituaties anders verliepen zoals beschreven. Het was wederom een leuke, doch vermoeiende wedstrijd. Iedereen nodig ik deze week uit op dinsdag en donderdag op de wielerpiste vanWilrijk. Daar wordt van 18h30 tot 21h00 gereden in verschillende groepjes van 35 à 40 km/u. Het is een zeer veilige training, zolang het 's avonds op de weg nog donker is, is de piste ideaal.
voorbereiding naar wedstrijd WAOD Zeveneken zondag 22/03/09
We denken weeral aan de volgende wedstrijd het komende weekend. Deze vindt plaats in Zeveneken een deelgemeente van Lokeren. Ik vind me nergens terug in de uitslagen van verleden jaar en kan me ook niet herinneren dat ik er al ooit heb meegereden, ondanks dat er per jaar ongeveer 4 wedstrijden worden georganiseerd. In ieder geval in Lokeren zal het wel een vlak parkoers zijn. Volgens de website van de WAOD zouden het 17 ronden zijn van 3km dus 51km. Zulke korte parkoers liggen me wel, met veel optrekken en veel tempowissels. Belangrijk is dan wel als de groep groter is dan 20 man om niet volledig achteraan te rijden, maar eerder vooraan.
Verleden jaar was er in Zelzate ook zulks stratenparkoers van 3 km kort met ruim 30 deelnemers. De eerste rondes reed ik achteraan en na 2 rondes moest ik al bijna lossen, steeds maar optrekken naar 45km/u terwijl de gemiddelde snelheid van de wedstrijd eigenlijk maar 38 km/u was. Na 3 rondes ben ik dan opgeschoven naar de eerste 7 posities. In de 15e ronde keek ik achterom en ik stelde vast dat onze groep nog maar 15 man sterk was. Al de rest moest blijkbaar al vroeger lossen. Ik heb dan meegespurt voor de overwinning en ben mooi 7e geëindigd.
Zoals gezegd waren er verleden weekend geen wedstrijden bij de WAOD .Na enkele dagen rustig aan (vooral door de regenbuien hier in Antwerpen) heb ik de draad terug opgenomen op zondag. Een solotochtje langs de oevers van Schelde, Rupel en Nete gingen vrij vlot. Ondanks dat ik alleen reed ging ik regelmatig naar de 37km/u. In het terugkomen bleek echter dat ik wind mee had gehad en kon ik dit tempo niet aanhouden. Na 80 km solo kwam ik toch vrij voldaan terug thuis.
Maandag had ik wederom veel zin om mijn fiets te pakken. Vermits de wielerpiste van Wilrijk op 2min afstand is van mijn woonst, sprong ik op mijn fiets. Tot mijn verbazing waren er slechts 2 andere renners op de piste tussen 19h en 21h. Aanvankelijk was het de bedoeling om wat los te rijden, maar uiteindelijk met ons 3 toch een goed tempo kunnen rijden met snelheden van 33km/u tot 37km/u. Eén van mijn metgezellen was een levensvrijgezel van 60jaar. Hij vertrekt volgende week naar Thailand. Mooi land zei hij. Volgens mij gaat hij niet alleen om het land te zien. . De andere metgezel was Jordy. Hij zei me dat binnenkort er steeds trainingswedstrijdjes worden georganiseerd op dinsdag en donderdag in de buurt van de putten van Walem. Dit is vlak voor de "blauwe bruggen" van de Rupel en de Nete vlak voor Mechelen. Dat interesseert me wel als training binnenkort. Allen er heen zou ik zeggen (vanaf zomeruur 18h30 tot 20h00).
Dinsdag was er dan veel meer volk op de wielerpiste. Toch vrij goed doorgetraind. Ik stelde vast dat ik mijn benen niet voelde vandaag. Ze gingen rond zonder problemen. Een paar keer goed doorgetrokken boven de 40km/u en zonder problemen terug voortgereden aan 37 km/u. Elke en Dennis waren er ook weer. Elke bedankte me voor de nuttige tips om binnenkort haar eerste wedstrijd uit te rijden. Het waren tips welke je nodig hebt als beginnend renner. Deze tips staan nergens in boekjes. In de boekjes staat "steeds opschuiven daar waar mogelijk, steeds vooraan rijden in het peloton, steeds wegsteken, steeds volgen, zo klein mogelijk blijven trappen, e.d". Als beginnend renner is het echter veel moeilijker en heb je niet de kracht om dit de ganse wedstrijd vol te houden. Je hebt dan andere tips en een andere tactiek nodig om je eerste wedstrijd uit te rijden.
Uiteindelijk zat ik dinsdag aan 34km/u gemiddeld en voelde ik dat de conditie zeer goed is.
Woensdag rust. Donderdag familiebijeenkomst. Vrijdag nog steeds geen zaalvoetbal, dus rust of late middag wat rijden. Zaterdag wat losrijden. Zondag voel ik nu reeds dat ik goed ga rijden in Zeveneken. Misschien spring ik wel eens mee in een vroege ontsnapping.
Dit weekend geen WAOD-wedstrijden. Zaterdagavond een goede Chinees gaan eten in Kontich "chinees honderd jaar" en daar kwam ik onze Antwerpse superster Sugar Jackson (bokskampioen) tegen. Een foto met mijn zoon Luca was geen probleem.
Ik hou wel van rangschikkingen : Deze rangschikking geeft aan welke F1-renner momenteel de beste F1 is qua prestaties (som der uitslagen vanaf maart 2009 gedeeld door aantal wedstrijden): Ikzelf sta 16e met een gemiddelde 11e plaats in de uitslag.
Voor diegene die denken dat elke wielerwedstrijd op hetzelfde parkoers quasi identiek verloopt, die vergissen zich. 's Morgens om 11h00 naar KFCO Wilrijk gaan supporteren waar mijn zoon Luca (14j) speelt tegen Schoten met de knapen provinciaal. Luca scoort het eerste doelpunt en zijn ploeg wint met 3-0. De zondag is dus goed begonnen. Ik heb vannacht uitzonderlijk goed geslapen en voel de vermoeidheid van gisteren eigenlijk niet meer. Door de aangekondigde kans op regen, beslis ik om vanmiddag met de wagen naar Bazel te rijden. Terwijl ik gisteren met de fiets (en boot) 12min onderweg was, doe ik er nu ruim 28min over om mij aan de wedstrijdtafel aan te melden, doch om 14h30 begint de wedstrijd pas. De jury beslist dat de E-renners en de F1-renners allen samen moeten rijden. Dit betekent ongeveer een groep van 25-man. Verleden jaar heb ik dit ook enkele keren meegemaakt en meestal blijft de groep vrij compact samen. Ontsnappen tegen een groot peloton is immers vrij moeilijk. Daarom kies ik om achteraan het peloton de eerste rondes te rijden, althans dat was ik van plan.
De eerste halve ronde gaat het gezapig, maar vanaf de eerste tempoversnelling brengen de E's het tempo naar de 50km/u. De meeste F1's kunnen dit tempo niet aan en hangen achteraan. Aan het einde van de eerste ronde zit de wind in het nadeel, sommige F1's en E's moeten al lossen. Als ik bij deze gelosten te lang blijf hangen is de koers binnen enkele tellen al over. Ik moet dus een jump wagen en in het rechte stuk van de aankomst bergop, schiet ik een serieuze "kartouche" af, om terug aan te sluiten bij het peloton. Achteraan starten was dus geen goed idee.
In de tweede ronde (na de aankomstzone, bergop en wind op kop) wordt vooraan doorgetrokken, het peloton spat uiteen in verschillende groepjes. Ik zie dat de meeste F1's in mijn buurt zitten en door het verschieten van de eerste krachten, kan ik onmogelijk nog een sprong naar voor wagen. Ik vermoed dat ik in een derde groep zit. Het tempo blijft hoog en vooral onder impuls van Noël Verzele, Phillemond Delgouffe en Freddy Cornette gaat onze groep stevig door. Ikzelf hap naar adem ondanks dat we nog maar 10km bezig zijn. Vooral Noël Verzele wil nog naar de vorige groep rijden en maakt zich ongerust. De anderen zijn echter tevreden met de huidige situatie en zitten er niets mee in dat we het tempo iets laten zakken. We laten de E's voor ons wegrijden. Uiteraard weet niemand hoeveel F1's er mee zijn met de E's en we weten ook niet hoeveel er achter ons nog in koers rijden.
Na de wedstrijd verneem ik dat tussen de 2e en 3e ronde (zie foto links bovenaan) er enkele F1's en E's vooraan samen wegrijden, waaronder de F1's Marc Dhanijns (winnaar verleden week in Oosteeklo, Alfons van Raemdonck (winnaar gisteren in Bazel) en Wim Van den Heuvel. Vermits Wim Van Den Heuvel de kop niet meer kan nemen (hij zit ook al 2 rondes in het rood) wordt hij op tactische wijze er vooraan afgegooid (een gat laten vallen en dan achter zijn rug vandaan springen). De beste zullen zeggen, als je mee springt moet je maar mee werken ook. De minder goede zullen zeggen : "we willen wel, maar we kunnen niet". Achter deze leiders rijden de meeste E's met daarbij nog 3 à 4 F1's waaronder Swa Coppers, Paul Hunninck en de vooraan geloste Wim Van den Heuvel.
In de 4e en 5e ronde blijft het tempo vrij hoog, doch constant. In onze groep wordt er zo hard doorgereden dat we nog maar met 7 à 8 man overblijven. Delgouffe, Viette, Iterbeke, Verzele, Cornette, Van Leerberghe en nog een E-renner. Ikzelf ben er ook nog bij. Toch is het vanaf deze 4e ronde dat ik mijn krachten aan het sparen ben voor de laatste ronde en de eventuele eindspurt. Met nog 2 ronden te rijden probeert Freddy Cornette alleen weg te springen. Onrust in onze groep dat niemand erachter gaat en hem 200m laat wegrijden. Ik sus de groep en zeg dat we hem best in het vizier houden, hem kapot laten gaan en hem straks wel terug pakken. Freddy rijdt het ganse stuk tegen de wind alleen aan kop en ook nog de aankomstzone bergop en wind op kop. Fillemond Delgouffe vertrouwt het zaakje toch niet en waagt zelf de sprong naar Freddy, maar verzuurt zelf op het rechte stuk bergop. Ikzelf neem met Noël Verzele de groep op sleeptouw en doe teken dat we ze vooraan moeten laten sterven alvorens we ze terug inhalen. Bovenop deze "berg van vierde categorie", is inderdaad onze groep terug samen.
De wedstrijdjury laat de bel van de laatste ronde klinken "ultimo giro". Doordat ik de vorige ronden mij heb kunnen sparen, verwacht ik een goede finale te rijden. De volgende aanvaller is wederom Freddy Cornette ik spring direct op zijn wiel, we nemen 50m, maar de groep komt terug samen. Achter mijn rug springt onmiddellijk NoëlVerzele weg. er wordt getwijfeld, maar samen met Fillemond Delgouffe brengen we de groep terug dichter en alles terug samen. Op de grote dreef halverwege de laatste ronde zie ik dat Freddy Cornette zich ietwat achteraan laat uitzakken en met een enorme aanloopsnelheid zich op gang trekt. De andere hebben dit niet gezien. Ik spring direct in zijn wiel en met een snelheid van 60km/u (wind mee) vliegen we weg en slagen een gat van 100m. Dit zou wel eens beslissend kunnen zijn. Tot onze verbazing komt Fillemond Delgouffe op 15m van ons terug en we laten hem bijkomen. Maar Fillemond kraakt en Freddy en ik nemen terug 75m voorsprong met nog 2km wind op kop. In de rechtse haakse bocht komt de wind echter los op kop en we plaffoneren allebei. Tegen amper 30km/u geraken we nog maar vooruit. De achtervolgende groep sluit terug aan. Noël Verzele neemt de kop en we de draaien de laatste bocht van de aankomstzone in. Ik mag niet dezelfde fout maken als verleden week in Oosteeklo en ben van plan om zelf de spurt op gang te trekken. Ik neem het risico en duik binnenkant bocht onmiddellijk naar de leiding en zet op 400m van de streep alle registers open, schakel bij en neem 20m voorsprong. Tot mijn voldoening gaan de benen nog uiterst vinnig rond. Zoals alle renners zouden doen, kijk ik achterom en zie iedereen zwoegen, behalve Noël welke nog aandringt. Ik schakel nog groter maar Noël gaat me op de streep voorbij. Toch een mooie spurt en 2e van mijn pelotonnetje. Nu is het afwachten op de uitslag. Hoeveel F1's zijn er voor ons geëindigd. Wegens lekke banden of pech weet je immers niet wat er vooraan allemaal gebeurd is.
Ondertussen verneem ik dat vooraan Dhanijns en van Raemdonck het de E's bijzonder moeilijk hebben gemaakt. Van Raemdonck neemt 10m voorsprong onderaan de aankomststrook en laat deze niet meer los en pakt zijn 2e overwinning van het seizoen. Swa Coppers rijdt in de achervolging de pannen van het dak maar wordt nog in de spurt geklopt door Paul Hunninck. Wim Van Den Heuvel wordt 5e. Zou het betekenen dat ik na Verzele dus 7e ben geworden??? Een top 10 lijkt me toch wel in de maak.
De officiële uitslag heb ik na 40min van de jury en ik heb hem als volgt overgeschreven : 1. Van Raemdonck Alfons 2. Marc Dhanijns 3. Paul Hunninck 4. Swa Coppers 5. Wim Van den Heuvel 6. Noël Verzele 7. Kris Van Honsté 8. Fillemond Delgouffe 9. Peter Viette 10. Freddy Cornette 11. Eddy Iterbeke 12. Edie Van Leirberghe 13. Hugo Martens (welke zijn allereerste wielerwedstrijd reed) 14. Guy Dhaese 15. Dirk de Cauwer.
JAWEL met een 7e plaats kan ik uiterst tevreden zijn. Nu nog wachten op de foto's van Monique. Het weekendje was wederom geslaagd. Volgend weekend geen wedstrijden bij de WAOD. Ofwel even rusten, ofwel trainen ofwel eens kijken bij de VWF. 's Avonds thuisgekomen worden er nog lekkere Belgische frieten gegeten. Mijn vrouw feliciteert me met mijn 7e plaats. Mijn zoon zegt "waarschijnlijk waren er maar 8 deelnemers aan de start"? Ik antwoord "vandaag stonden we met 25 man aan de start". Wat smaakten die frietjes heerlijk.
Kris Van Honsté.
PS Stuur een mailtje als je het verslag hebt gelezen of opmerkingen hebt.
De foto's in bijlage zullen van de voorlaatste ronde zijn (aan de aankomstzone) : foto 1 : De sterke Noël Verzele in wit-rood, Peter Viette, ikzelf in het blauw met blauwe helm, Freddy Cornette in het wit en Phillemond Delgouffe. Moeilijk in beeld zie ik nog Eddy Van Leirberghe. Al de rest was er toen al afgereden.
foto 2 : Swa Coppers in het blauw, met Wim van den heuvel in het rood en in 5e positie Paul Hunninck. (de achtervolgende 2e groep).
Beste lezers, het wordt wederom een spannend wedstrijdverslag.
Op vrijdagavond speelt onze zaalvoetbalploeg de 1/8e finale van de beker van België. Als kapitein van onze ploeg kan ik mijn ploeg niet in de steek laten en ondanks mijn liesblessure beslis ik toch om de wedstrijd te starten. Na 4 minuten voel ik echter teveel last van de rechterlies en besluit ik dat verder spelen geen zin heeft. Tijdens de rust staan we 0-4 achter. De 2e helft is echter superspannend zeker als we op 10'min voor tijd terugkomen tot 3-4. In de laatste 20sec scoort de tegenstander echter 3-5. Daar gaat onze bekerdroom voor dit jaar.
Op zaterdag voel ik dat ik veel last heb van mijn lies bij het stappen. Ik besluit 's morgens wat los te gaan rijden en wonderwel heb ik bij het fietsen weinig last. Blijkbaar zijn de benodigde spieren van een voetballer helemaal anders dan deze van een wielrenner. Met veel zin trek ik naar Bazel. De overzetboot Hemiksem-Bazel heeft wat vertraging omdat de politie een lijk uit de Schelde heeft gevist. Gelukkig ben ik rond 13h30 in Bazel en de wedstrijd start rond 14h30. Er zijn 23 deelnemers. Karel Andries is nog in Benidorm, maar Guy Dhaese zit terug in het peloton. Ik denk dat ik ongeveer 70% van de deelnemers ken. 7 ronde in totaal 56km.
In de eerste ronde is er een aanval, ik denk van Fred Cornette, welke een halve ronde alleen voorop rijdt. Het is onder impuls van o.a.Lucien Van Goethem dat hij wordt bijgehaald. In de tweede ronde krijgen we een aanval van 4 renners. Lucien Van Goethem, Paul Hunninck, Van Raemdonck en Robin van Kerschaever. Ik zit vooraan in het peleton en in het wiel van Jef De Naeghel. Deze trekt door en komt op 50m van de kopgroep. Het tempo is echter zeer hoog (47km/u) en ik besluit dat ik in de 2e ronde mijn motor nog niet mag opblazen. Ik kijk achterom en zie dat het peleton aarzelt. Jef heeft ondertussen vooraan postgevat. Ik besluit dan toch om alleen de laatste 50m dicht te rijden en tegen 50,1km/u kom ik vooraan aansluiten. Een halve ronde later komt echter het peloton terug aansluiten. Verdorie dit was een nutteloze inspanning.
In de 3e ronde krijgen we talloze aanvalspogingen met meestal dezelfde renners. Achteraan krijgen velen het moeilijk om de tempoversnellingen te volgen. Ik tel nog 18 man in het peloton. 6 renners rijden definitief weg :Lucien Van Goethem, Paul Hunninck, Jef de Naeghel, Luc Cocquyt, Van Raemdonck en Bart Delagrange. Het peloton spat uiteen en er vormt zich een achtervolgende groep van 8 renners, ik kan als achtste aanpikken. Robin van Kerschaever heeft het moeilijk, hij moet lossen en rijdt 50m achter onze groep, maar geeft nog niet op. Vlak voor de volgende bocht valt ons tempo even stil, waardoor Robin terug kan aansluiten, misschien had hij technisch defect, want hij was verleden jaar toch één van de beteren van de F1. Na de volgende tempoversnelling moet hij er echter terug af. We blijven nog met 8 over. 6 man aan de leiding tegen 8 man in de achtervolging met nog 4 rondes te gaan. Er wordt vrij goed doorgereden in onze groep en iedereen wil wel meewerken. Telkens ik de kop neem, ontploffen mijn benen. Een achtervolging rijden, is moordend. Je kunt nooit uitrusten. Mijn kuiten staan op springen telkens ik achteraan terug moet aanpikken als ik van kop ben gekomen. Een aflossing overslaan probeer ik te vermijden, want anders komt er onrust in deze groep. Als ons groepje zou stilvallen, zou ik er niets mee inzitten, maar sommige denken er anders over en we komen op 200m van de leiders terug. Telkens we dichter komen is er altijd wel iemand die de sprong alleen probeert te wagen. Dit is dodelijk, zowel voor mij als voor het tempo van de groep. In de 4e ronde zien we de leiders niet meer rijden. Aan de bergopgaande aankomstzone hoop ik dat het nog 2 of 3 rondes zijn, maar de speeker zegt "nog 4 ronden". Dit wordt onbegonnen werk om dit vol te houden.Mijn benen staan op ontploffen, mijn lichaam smeekt dat ik loslaat, mijn karakter zegt dat ik moet volhouden. Op de rechte stukken met wind mee, wordt er enorm snelheid gemaakt waardoor we terug op 200m komen. Zelfs op 150m en uiteindelijk op 100m van de leiders. In de 5e ronde kunnen we eindelijk de aansluiting terug bekomen en rijden er 14 renners aan de leiding. Ongeloofelijk, maar ik zit er nog steeds bij. Phillemond Delgouffe en Swa Coppers rijden sterk, maar het is wederom Lucien van Goethem welke het hazepad kiest en Van Raemdonck meekrijgt.Op dat moment komen de eerste E-renners ons voorbijrijden (deze waren 2min na ons gestart en rijden een afzonderlijke wedstrijd). Een halve ronde later komt het volledig peloton van de E-renners ons voorbij rijden. De F1's zitten nu overal tussen het peloton van de E-renners met nog 2 rondes te gaan. Ondanks dat het tempo naar de 42 km/u gaat, vind ik dat dit egaal tempo beter voor mij uitkomt dan al de tempoversnellingen van het eerste gedeelte van de wedstrijd. Bij het ingaan van de laatste ronde rijd ik in een peloton van ongeveer 50man, ik rijd bijna achteraan (4e laatste). Mijn benen zijn volledig op. Halverwege probeer ik nog ultiem op te schuiven, maar enkele minuten later trekt het peloton terug naar de 45km/u en hang ik terug achteraan. Met nog één bocht te gaan schuif ik terug op naar ongeveer 2/3 van de groep. Vlak voor mij rijden 3 F1's, William Govaert, Luc Cocquyt en Fillemond Delgouffe. De laatste gevaarlijke bocht ligt vol steentjes en ik mis mijn bocht (we rijden 4-dik door de bocht) en kom helemaal links in het gootje terecht. Toch trek ik nog vrij vinnig op en schakel nog 2 tanden bij op mijn grote plaat. Links voor mij zit William in het midden Fillemond en rechts van de weg Luc Cocquyt (in Bazel is het een zeer smalle aankomstweg). Ik kom op dezelfde hoogte van Luc en zie links een gaatje om voorbij William te gaan, ik heb blijkbaar nog jus over in de spurt. De radarpootjes staan echter te ver uitslaand en ik neem het risico op vallen niet. Fillemond kan ik nog voorbijjumpen op de meet. Ik denk dat ik 10e of 13e moet zijn van de F1's. Als je spurt met alle F1 en E's tesamen heb je immers geen idee van je uitlslag. Paul Hunninck wint de spurt van het peloton. Achteraf blijkt dat Lucien van Goethem ook vandaag 2e is geworden. Alfons Van Raemdonck heeft gewonnen. Na 40min is de uitslag ter beschikking en ben ik zeer tevreden met mijn wedstrijd, mijn spurt en mijn 11e plaats. Op karakter heb ik ervoor kunnen zorgen dat ik deze wedstrijd heb kunnen uitrijden.
De uitslag : Categorie F1: 1.Alfons Van Raemdonck (Beveren-Waas) 2.Lucien Van Goethem 3.Paul Hunninck 4.Jozef De Naeghel 5.Bart Delagrange 6.André Segers 7.François Coppers 8.Eddie Van Leirberghe 9.William Govaert 10.Luc Cocquyt 11.Kris Van Honsté 12.Philemond Delgouffe 13.Roger Goormans 14.Freddy Cornette 15.Robin Van Kerschaver 16.Benny Coen 17.René Demunter 18.Hendrik Cornelis 19.Peter Van Kerckhove 20.Guy Dhaese 21.Dirk De Cauwer 22.Julien De Bock 23.Noël Verzele
Ik heb vanavond lekker met vrouw en vrienden paëlla gegeten. We zullen zien of we morgen terug aan de start staan in Bazel. Men zegt dat het gaat regenen. Volgende weekend is er geen wedstrijd bij de WAOD.
Het blijkt dat vele renners dit verslagje lezen. Indien ze wensen dat ik iets aanpas, stuur me dan gerust een mailtje. Uiteraard bekijk ik de wedstrijd vanuit mijn ogen en zie niet alle ontsnappingen en wedstrijdsituaties.
De week is weeral bijna ten einde en ik kijk er al naar uit om zaterdag de wedstrijd bij de WAOD in Bazel te rijden. Bazel ligt vlak bij Hoboken alleen moet ik met de overzetboot de Schelde oversteken. Eigenlijk ligt het parkoers dus maar enkele kilometers van bij mij thuis. De wedstrijd start om 14h30. Het parkoers is vrij afwisselend met een licht-stijgende aankomstzone van ongeveer 600m, dan een bocht naar rechts overgaand in een smal kronkelend smal baantje met een niet al te best wegdek. Vervolgens scherpe bocht naar rechts naar een brede weg waar telkens de demarrages plaatsvinden, zeker als er veel wind is. Het laatste gedeelte van het parkoers bestaat uit een 4-tal bochten waar het telkens optrekken is als je achteraan het peloton zit. Zoals gezegd is het rechte stuk naar de aankomst lichtjes bergop. Dit parkoers ligt me wel, want verleden jaar heb ik er mijn eerste wedstrijd in mijn prille carriere kunnen beëindigen en eindigde ik op een 18e plaats. Ik verwacht zaterdag een beslissende aanval van enkele renners in de derde ronde. Voorts denk ik dat het peloton in 2 groepen zal breken in de 5e ronde. Het zal dus zaak om in de eerste wedstrijdhelft mijn krachten te sparen en te proberen half-wedstrijd met het 2e groepje proberen op het juiste moment mee te springen om alzo bij de eerste 15 te kunnen eindigen. Meespringen met de eerste ontsnapping, mag ik mij zelf niet aandoen, dat kan ik heden nog niet volhouden. Karel Andries, Belgisch kampioen F1, mailde me dat hij nog in Benidorm zit en pas half maart de wedstrijden zal vervolledigen. Diegene die dit jaar nog een wedstrijd bij de F1 willen winnen, kunnen dit dus best dit weekend nog doen (grapje).
De week verliep als volgt: * maandag 2/03/09: ik had weeral veel zin om te gaan koersen, doch na de inspanningen op zondag was ik aan een dagje sportieve rust toe. Normaal doe ik 6 dagen van de 7 aan sport en is maandag mijn rustdag. Ik heb aan mijn blog-site gewerkt en ondervond dat het bijgevoegde wedstrijdverslag van zondag op twee dagen 140x gelezen werd. Wie heeft dit allemaal gelezen vraag ik me af? In ieder geval vele goede reacties gekregen via e-mail.
* dinsdag 3/03/09 : Op de wielerpiste van Wilrijk gaan trainen vanaf 19h tot 21h. De wielerpiste ligt op 1km van mijn woonst in Hoboken en is dus in de wintermaanden voor mij ideaal. Ik doe dit nu reeds 3 jaar maar dinsdag moet een record geweest zijn qua wielrenners. Ik telde wel 80 renners op de piste van 333m. Vele vonden dit veel te veel en de beginners reden veelvuldig in de weg, maar ik vond het wel leuk en het simuleerde het rijden in peloton. Ook Gianni Van Calster (winnaar ronde van Tjechië 2008) was weer van de partij. Hij was zondag in zijn junioren-wedstrijd niet met de juiste ontsnapping mee en is ondanks enkele achtervolgingspogingen 27e geëindigd. We hebben regelmatig doorgetrokken en ik had een goed gevoel na deze nuttige training. Na de training nog aan de praat geraakt met enkele renners, welke ik had ontmoet op de afgelopen crossen, nml David Willemsen en Denis Geerts. Ook dames elite (eerste maand) Elke Ebolangier was wederom van de partij. Volgens mij heeft zij mogelijkheden.
* woensdag 04/03/09: wegens regen kan ik niet gaan trainen. Verleden jaar ben ik in de regen gevallen en het blijft toch gevaarlijk. Monique mailde me dat Alex Van Onckelen (ook F1) op training zwaar gevallen was. Met Alex had ik verleden jaar vrij goed contact. Hij is afkomstig van Niel. Hopelijk herstelt hij snel. Het geeft toch aan dat een valpartij snel gebeurd is en dat je de letsels niet zelf in de hand heeft (sleutelbeen, ribben, rug, bil). Resultaat hij zit enkele weken in een karretje.
* donderdag 05/03/09: ben ik wederom gaan trainen op de piste waar ongeveer en 40-tal renners aan het trainen waren. het tempo lag lager dan dinsdag maar toch enkele keren langdurig doorgetrokken naar de 39km/u. Na 1h40 trainen was het beste er toch af. Gelukkig gingen op dat momenten de lichten van de piste uit en 5 minuten later stond ik thuis heerlijk onder de douche.
* vrijdag 06/03/09 : De zaalvoetbalploeg van Hoboken ster, waar ik speel, speelt vandaag de 1/8e finale van de beker van België. Enkele jaren geleden zijn we er trouwens in geslaagd om de finale van deze beker van België te spelen. Een doelpunt van mij bracht ons toen 2-1 voor, maar de laatste 3 minuten kregen we nog 2 doelpunten tegen en verloren de finale met 3-2. Voor meer info over mijn zaalvoetbal-activiteiten surf naar de website www.hobokenster.be. Met mijn liesblessure kan ik echter deze 1/8e finale waarschijnlijk niet meespelen. De medespelers hebben echter gevraagd om toch te proberen. "Deze week wacht ons de 1/8finale v/d beker van België. Een mooie prestatie dat we al zover geraakt zijn. We hebben reeds 2e nationaler Leest en 1e nationaler RES Soignies op verdiende wijze uitgeschakeld. Nu wacht ons de koploper in 2e nationale B, Klieksk Landen. Deze ploeg staat autoritair aan de leiding, met maar één verlieswedstrijd op het conto. Deze ploeg, met tal van spelers die reeds ervaring hebben in 1e nationale, bruisen van ambitie. Ze beschikken over een goed geheel ; ze scoren vlotjes en hebben een solide verdediging, met amper 48 tegengoals in 20 wedstrijden. Maar dat deze uitstekende ploeg het zaakje niet betrouwt hebben we ondertussen ondervonden. Ze stuurden vandaag immers 3 scouts naar onze wedstrijd, om de Hobokenboys eens aan het werk te zien. Dit getuigt van respect naar onze ploeg toe en bewijst dat we goed bezig zijn copains. Het zal een moeilijke dobber worden, maar mits de volledige concentratie van allen en indien heel de ploeg op niveau speelt is een stunt mogelijk. Mirakels zijn de wereld nog niet uit, misschien recuperen we onze captain Van Honste Kris wel, die ons een boost van vertrouwen kan geven. En zoals Martens Sven na de winst i/d vorige ronde droog verwoorde ; nog 4 wedstrijden en we hebben de beker.". "
In ieder geval zaterdag rijd ik in Bazel. Men zegt dat het zaterdag niet gaat regenen, zondag zou het wel gaan regenen.
15/03/08 : Bazel : 18e 27/04/08 : Heusden : 19e 03/05/08 : Destelbergen : 11e 08/05/08 : Beveren : 20e (laatste ronde alleen in de aanval, terug gepakt door peloton op 200m voor de aankomst, anders eerste zege??) 15/05/08 : Beveren : 10e (pelotonspurt voor 5e plaats) 17/05/08 : Oosteeklo : 11e 24/05/08 : Evergem : 18e (mee in kopgroep van 8 man, maar niet kunnen volhouden en terug in peloton beland.). 08/06/08 : Zelzate : 7e (ontelbare bochten, steeds vooraan gereden, afvallingswedstrijd, goed standgehouden, massaspurt voor overwinning). 18/06/08 : Beveren : 14e 23/06/08 : Gavere : 5e (beste wedstrijd van het seizoen, mee in ontsnapping en spurt voor 3e plaats)
Februari 2009 : Voorbereiding op nieuwe seizoen (mijn 3e seizoen):
Na 30 jaar intensief gevoetbald (Beerschot, Schilde, Wilrijk, Hove) en gezaalvoetbald te hebben (Hoboken 2e nat, Aartselaar - Edegem, nationale ploeg in 2001, en terug bij Hoboken nu 3e nat), probeer ik me vanaf dit jaar toe te leggen opmijn nieuwe passie, wielrennen,wegwedstrijden te rijden in de zomer. Hiermee ben ik in 2007 voorzichtig begonnen en probeer me elk jaar te verbeteren en de kneepjes te leren kennen.
Als voorbereiding werden in deze winterperiode verschillende veldritcrossen meegereden met beperkt succes (Zwijndrecht 19e, Scheldecross 25e, Wilrijk 16e, Zaffelare 23e, St. Niklaas 35e, Ardooie 22e, Wereldkampioenschap 51e, ..). Vanaf nu proberen we ons stilaan te focussen op het aankomende wegseizoen. Half februari monteer ik voor de eerste keer een grotere voorplaat om de grote molen te kunnen draaien als het echt nodig is.100km solo-gereden als voorbereiding op de zaterdag en 70km op de zondag. Voorts 2 keer goed getraind op de wielerpiste van Wilrijk op dinsdag en donderdag. Donderdag had ik geluk want anderhalf uur interval getraind met een junior vanuit Boom tegen 35 à 40km/uur. Na afloop een gesprekje aangegaan en bleek dat het over Gianni Van Calster gaat, winnaar van de afgelopen ronde van Tjechië voor nieuwelingen en 7e in de tijdrit van het afgelopen Belgisch kampioenschap voor nieuwelingen. Deze donderdagtraining gaf me toch vertrouwen dat de vorm vrij goed moet zijn. De eerste wedstrijd van zondag 01/3/09 in Oosteeklo komt er wel al vlug aan. Mijn liesblessure (2 weken voordien opgelopen tijdens de voetbal met Hove) bezorgt me geen last tijdens het wielrennen; voetballen bij Hove en zaalvoetballen bij Hoboken is voorlopig enkele weken uitgesloten. Alles dus op het komende wielerseizoen.
Op de foto hierboven : Hier rij ik centaal in beeld met rode trui en blauwe helm in derde positie.
Op zaterdag 28/02/09 : nog 25km los gereden tegen 28 km/uur. Als ik morgen zo slecht rij, lig ik er na 2 rondes al uit, misschien toch te weinig kilometers getraind. Ik verzoen me dat het wel enkele weken zal duren alvorens ik mijn eerste koers dit seizoen kan uitrijden in het peloton. Verleden jaar heeft het ook geduurd tot mei. Morgen koers in Oosteeklo. Karine en Luca willen komen supporteren. Hopelijk kan ik het enkele rondes volhouden. Het beloofd wel goed weer te worden.
Zondag 01/03/09 : Het is stralend weer. Wegens tandpijn van mijn vrouw, besluiten Karine en Luca toch niet mee te gaan. Ook het feit dat ik waarschijnlijk vrij snel zal moeten lossen, is een argument om pas binnen enkele weken eens te komen supporteren. Ik vertrek ruim op voorhand naar Oosteeklo waar ik op 35 minuten welzal aankomen. Het parcours is identiek als dat van verleden jaar:11x 5.5km, 4 bochten, weinig wind . 21 deelnemersin onze categorie F1 van de WAOD waaronder een 15-tal bekende gezichten van verleden jaar. Opvallende afwezigen : Belgisch kampioen Karel Andries, Wereldkampioen Luc Snels rijdt met de F2 dit jaar, Guy DHaese en Gino Goetmaeckers.Francois Coppers is na een val in Wilrijk verleden jaar ook terug van de partij. De opwarming rijd ik met de uiterst sympathieke streekrenner Johan De Smet. Robin Van Kerschaever vertelt me dat hij op het afgelopen skiverlof enorme privé tegenslag met vrienden heeft gehad en nog niet in forme is. De eerste ronde blijft alles gesloten.
In de 2e ronde aanval van 2 rennerswaaronder de altijd goedlachse Lucien Van Goethem en een voor mij onbekende LOTTO-renner, later blijkt dit Marc Dhanijns te zijn. De 2 nemen 30 à 40 sec voorsprong.
In het peloton valt het nooit echt stil. Typisch voor de F1-categorie zijn de vele tempoversnellingen, het niet gegroepeerd in ploeg rijden. Iedereen rijdt individueel. Na 3 rondes voel ik mij reeds zeer gelukkig. Ik zit nog steeds comfortabel in het peloton, kan de tempoversnelling vrij goed aan, schuif geregeld mee naar de eerste 5 van de groep en probeer mijn krachten toch te sparen tot later.
In de 4e ronde wordt er doorgetrokken door Wim Van de Heuvel op het stuk na de aankomstzone. Ik zit in 2e positie en achter mij valt een gat, waardoor we met twee 50m voorsprong krijgen. Wim trekt door en ik neem 2 keer over tegen ruim 42 km/uur.2 enkelingen proberen achter ons weg te springen uit het peloton en komen halverwege de ronde bij ons aansluiten. Is dit een belangrijke wending in de koers? Ben ik mee in de achtervolgende ontsnapping? We trekken met 4 enkele goede aflossingsbeurten, maar er komen nog 2 andere renners terug aansluiten, waaronder een sterk rijdende Jef De Naeghel en Robin Van Kerschaever. Dit zijn de betere renners van verleden jaar.Na nog eens twee aflossingsbeurten voel ik dat ik dit tempo niet kan volhouden, ik kijk achterom en zie het peloton naderen. Alles komt terug samen, maar het tempo valt niet stil en er wordt de ganse 5e ronde doorgetrokken tot we de 2 leiders zien rijden op 400m voor ons. Het tempo gaat naar 46.6km/uur. Achteraan lossen de eerste renners en enkele bochten later lossen nog 2 renners waaronder Johan De Smet. Ik voel dat het beste er ook af is en hang in laatste positie van de overgebleven groep. Als het tempo nu niet stilvalt lig ik er de volgende versnelling ook af. Ik bijt 3 keer op mijn tanden en probeer aan te klampen. In het rechte stuk naar de aankomst valt het dan gelukkig eindelijk terug stil. Achter mij zie ik 2 renners nog proberen terug te komen op 200m van het peloton maar dit lijkt me onbegonnen werk. Eens gelost, altijd gelost. Gelukkig heb ik kunnen volhouden, anders had ik nu bij de 2 andere gelosten gereden. Bij het ingaan van de 6e ronde heb ik beslist dat ik geen aanvalspogingen meer kan wagen. Alle krachten heb ik nu nodig om te proberen zo lang als mogelijk het peloton te volgen en te proberen de wedstrijd uit te rijden, wat me toch al tot een enorme tevredenheid zou stellen. In de 7e ronde begint het te regenen. Ik word gewaar dat ik voorzichtiger door de bochten ga, om een valpartij te vermijden en besluit achteraan te blijven rijden.
Vooraan het peloton zijn het vooral Wim Van den Heuvel, Philemond Gelgouffe en Jef DeNaeghel welke alle tempoversnellingen, achtervolgingen en uitvalspogingen voor hun rekening nemen. Deze renners rijden constant in de eerste 10 van de groep. Blijkbaar is hun conditie aan het begin van het seizoen al merkwaardig hoog. Het valt me op dat de 'veelwinnaars' van verleden jaar Robin Van Kerschaever en Paul Hunninck nog niet deelnemen aan het koersgebeuren. Waarschijnlijk komt deze wedstrijd nog te vroeg op het seizoen voor hen. Paul komt vragen aan mij hoeveel rondes nog. Ik antwoord dat we net over halfkoers zijn en nog 5 rondes moeten afleggen. Bij de volgende doortocht blijkt de wedstrijdjury ons mee te geven dat we nog maar 3 rondes moeten afleggen, Waarschijnlijk hebben ze de wedstrijd iets ingekort, waarmee ik best tevreden ben.
Zou ik de laatste 3 rondes nog kunnen volhouden en slagen in mijn opzet om deze eerste koers uit te rijden? Swa Coppers rijdt lek en moet de wedstrijd staken. Op de rechte stukken zien we de leiders rijden, maar een echte achtervolging komt er niet. Typisch voor F1 zijn de talrijke individuele uitvalspogingen die dan na 800m terug stilvallen. Telkens weer optrekken en hopen dat het allemaal terug stilvalt op het moment dat je er nog aanhangt. Twee rondes voor tijd wederom een scherpe aanval van Jef DeNaeghel en Wim Van Den Heuvel. Het peloton trekt zich weer op gang boven de 45km/u, ik hang al snel als laatste en moet alle tanden bijsteken om niet te moeten lossen. Ik kan als laatste aanpikken en volhouden. De laatste ronde gaat in, ik tracht halverwege de omloop naar voor te schuiven in het peloton en mij vooraan te positioneren voor de eindspurt. Met nog 2 bochten te gaan schuif ik door naar de 4e plaats achter de vandaag ijzersterke hardrijder Jef De Naeghel. Er komt een ultieme aanval van Robin van Kerschaever met nog een renner. Deze twee nemen 50m voorsprong, Jef rijdt de achtervolging en neemt het peloton op sleeptouw .Als hij aan mij zou vragen om over te nemen, ben ik gezien en moet ik het gat dichtrijden en zijn mijn kansen op een goede massaspurt verkeken. Gelukkig rijdt Jef het gat zelf dicht en in de laatste bocht zit ik terug in 4e positie. Dit lijkt me ideaal. Ondertussen heeft Marc Dhanijns de wedstrijd gewonnen voor Lucien Van Goethem. Lucien is helemaal geen spurter maar eerder een aanvaller en hardrijder. Met nog 400m te gaan wacht ik tot Jef aangaat, maar plots komt van links iedereen over mij en over Jef. Ik zet aan en probeer aan te pikken, doch de snelheid is te hoog en zelfs Jef rijdt van mij weg. Enkel een niet meespurtende Robin van Kerschaever kan ik voorblijven. Ik kom blijkbaar nog heel wat ervaring te kort voor dit spurtwerk. Heb ik te laat aangezet? Had ik het verkeerde wiel? Had ik de spurters moeten kennen van de groep? Was ikzelf te vermoeid voor nog een goede eindspurt?Allemaal vragen welke me weinig kunnen verontrusten want de tevredenheid overwon direct alle vraagstellingen. Ik was er na 3 jaar wielrennenin geslaagd om deze eerste wedstrijd van het seizoenal vrij goed uit te rijden in het peloton met als einderesultaat een 15e plaats. Het belooft een goed seizoen te worden.Gemiddelde was 37km/u met topsnelheid van 46.6km/u. Volgende week Bazel, vlakbij Hoboken. Met de overzetboot van Hemiksem ben ik er direct. Proberen deze week minstens nog 2 keer goed te trainen op de piste van Wilrijk en hopelijk wordt elke wedstrijd zo leuk als vandaag.
De uitslag : Oosteeklo : Categorie F1:
1.Marc Dhanijns (Evergem) 2.Lucien Van Goethem 3.Alfons Van Raemdonck 4.Wim Van Den Heuvel 5.Bart Delagrange 6.Noël Verzele 7.Eddie Van Leirberghe 8.Philemond Delgouffe 9.Luc Cocquyt 10.André Segers 11.William Govaert 12.Paul Hunninck 13.Jozef De Naeghel 14.Freddy Cornette 15.Kris Van Honsté 16.Robin Van Kerschaver 17.Louis Moens 18.François Coppers 19.Johan De Smet 20.Leo Thijssen 21.Kurt Wille
Op de foto hieronder : de 2 renners in de aanval Lucien Van Goethem (links) en Marc Dhanijns (de winnaar rechts) :