TELEFONEREN of SMS? We zijn gewoon thuis en bij nacht en ontij bereikbaar op de traditionele nummers. of op skype als we online zijn. Vind ons op skype als 'mike.vanoystaeyen' of GSM Mike 0476456801 of GSM Ruth 0477999733
Onze trektocht door Australië, Nieuw Zeeland en ZO-Azië van 28 okt 2009 tot 4 april 2010
22-02-2010
22/02/10 âWatâ is er te zien in Laos
En
dat kan je best letterlijk nemen. Wat, Wat en nog eens Wat. Elke straat heeft
hier zowat(hihi) zijn eigen tempel of Wat. Voor de rest is het toeristische
aanbod eerder beperkt in dit land. Op enkele trekkings en olifantenkampen na is
hier niet bijster veel te doen. Dat is meteen ook de subtiele charme van dit
land. Je moet het lauwe tempo aanschouwen, meemaken en ondergaan en je bent in
geen tijd helemaal Zen. Dat konden we vandaag weeral aan de lijve ondervinden. Wij
zijn namelijk niet toevallig in Vientiane beland. We hebben een missie. Het
bekomen van een geldig en wettelijk visum voor Vietnam en een dito vliegtuikticket
naar Hanoi.
Het
is een mooie dag en nog voor negen uur is het hier al snikheet. We schatten +35
in de schaduw, die hier eerder schaars is, en bovendien is er geen druppel
wind. Dat wordt puffen. We wandelen naar de ambassade van Vietnam die zich
langs de andere kant van de stad bevindt. We worden om de haverklap
aangesproken om een TukTuk-ritje te nemen maar wij ( vnl Ruth dan) zijn
vastbesloten dit traject te voet af te leggen. Na een klein uurtje bereiken we
onze bestemming. We hebben geluk, vandaag is de eerste dag dat de ambassade
terug open is sinds 13 januari. Ze hebben het Chinees nieuwjaar wel heel erg
uitgebreid gevierd zo blijkt. Dit in het achterhoofd gehouden valt de drukte hier
best wel mee. We vullen onze aanvraag tot het bekomen van de visa in, plakken
onze fotos en betalen een schromelijk hoge fee. Op 24 feb om 8h kunnen we hier
terugkomen en liggen de nodige documenten klaar wordt ons verzekerd. Alles
loopt hier verbazend vlot naar Laos normen. Waarschijnlijk omdat we strikt
genomen op Vietnamees grondgebied stonden.
Wij
(vnl Ruth) besluiten nog wat verder te lopen naar de belangrijkste en oudste Wat
van het land, de Pha That Luang. Dat gaat een beetje bergop en we hebben alle moeite
om het overaanbod aan TukTuks te negeren. Na een kwartiertje komen we gaar aan
bij de inkom. Voor 5000 kip/persoon mogen we binnen. Dat is geen geld om dit
gebouw te zien dat in derde eeuw vC gebouwd werd en waarin bovendien een haar
en de as van een borstbeen van Boedha zich zou bevinden. Nu ja, de bouw van de
moderne That zoals hij hier nu te zien is werd aangevangen in 1566. Deze werd op
zijn beurt in 1828 met de grond gelijk gemaakt door de Siamezen. Gelukkig
hebben de Franse deze herbouwd in 1900 en nogmaals in 1931 omdat ze ontevreden
waren van het eerste resultaat. We kunnen dus besluiten dat ons eigen huis
eigenlijk ouder is. En dat haar zal ook wel ergens is een soep beland zijn
vemoed ik. Tempelmoeheid slaat dus toe.
Na
dit bezoek drijven we in eigen nat terug naar de andere kant van de stad naar
het hoofdkantoor van Laos Airlines voor deel 2 van onze missie. De ticketservice
sluit tijdens de middag waardoor we even moeten wachten. Als het kantoor terug
open is merken dat we bijna de enigste klanten zijn en dat er een heel arsenaal
bedienden klaarstaat om ons verder te helpen. Dat gaat hier ongetwijfeld vlot
gaan. Onze salesman neemt plaats achter zijn desk en nodigt ons uit aan de
andere kant. Vanaf het eerste moment merken we dat dit moeizamer gaat gaan dan
eerst gehoopt. De blik op oneindig en schaapachtige glimlach kunnen niet
verbergen dat de man in kwestie geen enkele taal beheerst buiten het Latioaans.
We proberen duidelijk te maken dat we een vlucht wensen van Vientiane naar
Hanoi op 24 februari. Dat lijkt te lukken, al blijft het gisssen of hij alles
inderdaad zo begrepen heeft als wij het bedoeld hadden. TwentieFoul is full
komt er na een kwartiertje uit. Ai. Ik vraag voor de twentyfifth. De man verstart,
duidelijk te hoog gegrepen met de vocabulair. Als ik twentyfive zeg en
gelijktijdig een overeenkomstig aantal vingers opsteek worden de bewegingen op
de terminal hervat.Ik kan schuin
meekijken op de monitor en zie dat het hele reserveringssysteem op een
DOS-script gebaseerd is dat binnen een emulatorprogrammain windows draait. Dit kan op gebied van computerprogrammatie
zeker in aanmerking komen voor Unesco werelderfgoed. OK, komt er een kwartiertje later opnieuw
uit gevold door Pass, Pass. Maar alvorens we onze paspoorten afgeven om dit
te boeken weten we ook graag wanneer het vliegtuig vetrekt en wat het ons gaat
kosten. Dat komen we op een zelfde vlotte manier te weten als al het voorgaande
en het eindigt met een klein papiertje waarop RP1X5 geschreven staat. Dat
wordt ons overhandigd onder een begeleidend Tomollow-Tomollow.
We
houden voet bij stuk en proberen vriendelijk maar kordaat duidelijk te maken
dat we geen reserveringsnummer wensen maar dat we vandaag, hier en nu, een
ticket willen kopen, betalen en buitenstappen met een papieren bevestiging.
Ha,
voor zulke zaken wordt het meer ervaren personeel erbij gehaald. Nog een half
uur later rolt het papier uit de matrixprinter. Nu ja, rolt, het papier uit de
printer dreigt dubbel terug door de invoer te gaan onder het waakzame oog van 3
bedienden die je zonder dat ze een vinger uitsteken kan horen denken jaja dat
gebeurt wel eens meer met deze printer. Eens ons ticket deskundig in drie is
gescheurd met behulp van een latje staan we 1,5h later buiten met ons ticket.
We vermoeden wel dat we geen luchthaventaxen betaald hebben want het bedrag dat
van de visa is ingehouden komt niet overeen met de kostprijs die op onze
tickets staan. Als dat maar goed komt in de luchthaven.
En
dan terug naar ons hotel voor een portie airco.
Fotos:
inspiratie gehaald bij de Arc de Triomphe?, het park van de Pha That Luang, vreemdelingendiscriminatie
aan de kassa, Pha That Luang onder een brandende zon
We
gaan de straat op met onze zak vuile was. Het hotel biedt ook een laundry
service aan, maar duidelijk meer voorzien op maatpakken, voor 1 stuk vragen ze
het dubbele van wat we op straat voor 4 kg betalen. We vinden een stalleke
ergens in een zijstraat, morgenvroeg mogen we hem weer komen ophalen. Toch
handig dat je er niets voor moet doen.
Na
de was is het de beurt aan de kapsels. Na 4 maand is mijn model er een beetje
uitgegroeid, Mike gaat langzamerhand op Adam Cury lijken tijdens zijn hoogdagen
in Countdown. Zo geraakt hij in ieder geval voorbij geen enkele
identiteitscontrole meer.
We
vinden een kapsalon waar al andere buitenlanders zitten, dus daar zullen ze wel
wat Engels spreken. Ik mag meteen aan de wastafel gaan zitten. Eigenlijk is het
hier meer aan het wasbed aanliggen want je moet volledig horizontaal leggen.
Niet slecht gezien eigenlijk, ze hangen dan een bavet vanachter aan je hoofd en
zo wordt je haar gewassen. Er loopt in elk geval niets in je nek en je ligt
comfortabel. Het was natuurlijk te voorspellen dat de bijhorende hoofdmassage
van een ander kaliber zou zijn dan bij ons. Er wordt dan ook gedurende 5
minuten met de nagels over je hoofdhuid gekrabt, en aangezien ze ook manicure
doen, kan je er prat op gaan dat die nagels net aangescherpt zijn. Na de sessie
krabben begint ze de schedel te hervormen, wederom met een kracht die je niet
verwacht van zon fijne dame. We vermoeden dat ze daarbij voornamelijk hun
ellebogen en zelfs hun knieën gebruiken. Na 10 min is het proces voorbij en zie
je ongeveer sterretjes.
De
bazin van het kapsalon spreekt 3 woorden Engels en met handen en voeten
proberen we duidelijk te maken dat het vnl kort moet zijn. Ze beginnen vol goeie
moed, terwijl er op de achtergrond één of andere Laotiaanse soap op TV speelt.
Als de intriges in de soap hun hoogtepunt bereiken, wordt alle werk neergelegd
om druk commentaar te leveren op wat er net gebeurd is. Bij Mike loopt het knippen
niet echt zoals gewenst, de afgeknipte lokken zijn maar 1 cm lang, zo gaan we
er dus niet komen. Hij probeert opnieuw duidelijk te maken dat het echt heel
wat korter mag. Er wordt begrijpend geknikt en er gaat nog 1 cm extra af.
Gezien de lengte van Mike zijn haar zie je het verschil niet eens. Een andere klant
naast hem gaat met een mooi getrimd
kapsel naar buiten. Mike legt uit dat hij ook zoiets wil, er wordt veel same,
same en aaaahh geroepen en dan komt eindelijk de tondeuse boven. De dame
begint met volle overgave giechelend aan haar taak en is pas te stoppen als er
amper nog haar staat op Mike zijn hoofd. Ok, zooo kort was ook niet de bedoeling.
Hij krijgt een militaristische snit aangemeten, als hij het nog korter had
gewenst konden ze hem waxen. Wederom trekt Mike helemaal niet op zijn paspoort.
Soit,
fris geknipt keren we terug naar onze kamer.t Is immers te warm om buiten te blijven spelen. We kunnen er niet zo goed
tegen en veel energie zit er niet in. We spenderen de namiddag aan een hotel selecteren
en boeken in Hanoi en wat reisgidsen lezen.
s
Avonds eten we in een lokaal kraam nog eens Lao BBQ, t zal de laatste keer
zijn. Het smaakt ons weer geweldig, hoewel we het toch een zot idee blijven
vinden om in het (voor ons) warmste land van de wereld een pot gloeiende kolen
midden op uw tafel te zetten. Na 3 min BBQ loopt het zweet gewoon van uw rug. We
kiezen daarna voor het dakterras van het hotel, waar het iets koeler is. Nadat
ze onze drankjes gebracht hebben, komt de ober vragen of we pinaas willen. We
proberen uit te vissen wat die pinaas zijn, hoewel we vermoeden dat hij
eigenlijk peanuts bedoelt. Maar als we het teken maken van eten, schudt hij van
nee. Dan maar blind vertrouwen in de pinaas. We zeggen dat het goed is. Het
duurt 20 min, waardoor onze verwachting om nootjes te krijgen al verdwenen is.
Maar uiteindelijk komt hij toch naar buiten met gloeiend hete vers geroosterde
peanuts, versierd met limoenschijfjes en ajuinringen. Zéér lekker (maar toch flink
bij de neus genomen merken we achteraf op de rekening).
Fotos:
uitgedroogde oever van de Mekong (je kan bijna naar Thailand lopen), tuktuk, de
straat van ons hotel, aan tafel voor een Lao BBQ, geschoren Mike met pinaas,
panorama van de Mekong
Vandaag
zijn onze visa voor Vietnam klaar. Aangezien er compromissen moeten gemaakt
worden, nemen we een tuktuk tot aan de ambassade en zullen we te voet
terugkomen. De visa liggen inderdaad klaar en de man achter de balie verzekert
ons dat we bij aankomst in Hanoi geen extra fee meer moeten betalen. Je kan zon
visum ook online bestellen, dan krijg je een soort van geloofsbrief toegemaild
en in de luchthaven van bestemming wordt dan je eigenlijke visum gemaakt. Het
probleem hiermee is dat er heel veel commerciële websites deze service
aanbieden (met namen die heel officieel klinken maar ze zijn het niet) en je dus
geen idee hebt of het te betrouwen is. t Zal je maar overkomen dat ze in de
luchthaven zeggen dat je geloofsbrief een acte van berouw is, dan kom je het
land niet in. Voorlopig lijkt ook de optie via ambassade goedkoper, maar dat
zal pas bevestigd zijn eens we het land binnen zijn. Corruptie op alle niveaus
is een way of live in Vietnam.
Na
de visa lopen we de plaatselijke shopping mall nog even door. Toch wel anders
dan bij ons, vnl veel nepmerken en juwelen en T-shirts. Allemaal nog veel goedkoper
dan in de toeristenwinkels in het centrum. We durven nauwelijks nog afbieden op
een leuke T-shirt die initieel nog geen 2 geprijsd wordt.
We
lopen ook nog langs een taxi-bedrijf en zij zijn bereid om ons morgen aan het
hotel te komen oppikken en naar de luchthaven te brengen, tegen een prijs die
10x zo laag is als de privé-bus van het hotel. Benieuwd of de jongens morgen
zullen opdagen.
En de laatste stop is onze was ophalen. Net
voor we doorlopen komt de dame nog achter ons aan met een broek van Mike,
gelukkig, t was een onbetaalbare trekkingsbroek uit het thuisland. We
schrijven eigenlijk nooit op wat we meegeven, das te veel gedoe. De meeste
dingen hebben toch niet echt veel waarde.
Dan
in draf terug naar ons airco-hotel, de hitte mat ons af.
Morgen
om 14.30u vliegen we naar Hanoi, benieuwd wat een gekke drukte het daar gaat
zijn na het laidback Laos.
Terwijl
we gisterenavond zaten te eten, zien we ineens Rowdy en Amber voorbijwandelen. Remember
het NL koppel dat we in Thailand leerden kennen ? Mike gaat achter hen aan en zo spenderen we
onze laatste avond in Laos samen. We gaan nog iets drinken in één of ander
Western-café waar een Laotiaans bandje speelt. Spijtig genoeg staat hun volume
nogal hoog wat de conversaties bemoeilijkt. Hun reis verloopt verder naar
Cambodja dus we gaan hen hier niet meer tegenkomen, maar er is Facebook
natuurlijk dus wie weet spreken we thuis nog wel es af. t Was gezellig om hen
nog es tegen het lijf te lopen, ze hebben in Laos een gelijkaardige route
gevolgd en we konden heel wat ervaringen uitwisselen. De andere gasten op dit
terras zien hun intiem romatisch etentje in rook opgaan.
Goed
op tijd staan we s ochtends buiten ons hotel te wachten op onze vooraf
besproken taxi. Als die 20 min na het afgesproken tijdstip nog steeds niet is
komen opdagen, besluiten we een tuktuk te nemen. Die wil ons voor de helft van
de taxi-prijs wel naar de luchthaven vervoeren. Prima. Net op het moment dat we
de bagage in de tuktuk laden, komt onze taxi eraan gereden. We maken hem duidelijk
dat we met de tuktuk gaan en dat hij wel een beetje erg laat is. De man maakt
er geen zaak van, hij haalt zijn schouders op en rijdt glimlachend weg. Zo
beseffen we weeral dat geld in dit land absoluut geen motivatie is tot werken.
Al
bij al zijn we nog ruimschoots op tijd op de luchthaven, je houdt hier vooraf
steeds rekening met de overmijdelijke vertragingen tijdens het transport. De check-in verloopt vlot, er komen geen
onverwachtse kosten meer uit de lucht gevallen, wat ons ten zeerste verwondert.
We hebben uiteindelijk 60$ minder betaald als voor de online tickets.
Om
14.30u kunnen we boarden. Juist, dat was eigenlijk het vertrekuur van het
vliegtuig, maar wie maakt zich daar nu nog zorgen over. Het vliegtuig is klein,
max 80 plaatsen. In de 2 vleugels zit een Volvo Penta scheepsdiesel ingebouwd.
We hebben hem niet gezien maar vermoeden dat een Laotiaan met een flinke zwaai
de propellors 1 voor 1 op gang heeft gezwengeld. We worden niet achteruit
geduwd maar draaien meteen vooruit weg van de luchthaven richting startbaan.
Het gerammel neemt samen met de snelheid toe, als de kist bijna uit elkaar
schudt, komen we eindelijk los van de grond. Een beangstigend idee als je
ondervonden hebt hoe creatief de Laotianen kunnen zijn om hun vervoersmiddelen
in beweging te houden. Alle gesprekken zijn inmiddels stilgevallen.
Eens
op hoogte komt de enige stewardess rond met drank en eten. Ze krijgt daarbij
hulp van een man in piloot-uniform. We vermoeden dat hij zo een centje
bijverdient tijdens zijn uren. We zien niet echt veel van het landschap onder
ons, vnl door de dichte wolk smog die boven het land hangt. Af en toe passeert
een bergtop langs ons, we zouden het niet erg vinden als de piloot terug achter
zijn knuppel kruipt en wat hoger gaat vliegen. Na een uur vliegen wordt de
daling ingezet met de melding fasten your seatbelts thightly. We hebben al
veel gevlogen de laatste tijd maar nog nooit met tight seatbelts, dus we zijn
er weer niet gerust in.
Al
bij al komen we fatsoenlijk aan de grond, de bagage rolt van de band en in de
aankomsthal staat er iemand van ons hotel te wachten met een bordje Mr
Vanoystaeyen. Ongelooflijk hoe ze hier in Azië er telkens opnieuw in slagen om
Vanoystaeyen juist te spellen. Je zou thuis es moeten zien op hoeveel officiële
documenten dat fout geschreven staat. Voor de prijs van een taxi-rit bood het
hotel aan om ons aan de luchthaven op te halen. Dit is een goede zaak hier, er
is heel veel fraude en nep-hotels nemen de naam aan van goede hotels, dus als
je lukraak een taxi neemt ben je niet echt zeker dat je bij je gewenste hotel
aankomt.
Eens op de baan zien we onmiddellijk het verschil met Laos, sjiekere autos,
hogere en beter onderhouden gebouwen, hier is de civilisatie toch al veel
verder doorgedrongen. Langs de kant van de weg zien we overal Vietnamezen
gebukt op de rijstvelden staan. Het verkeer is hier op zijn minst chaotisch.
Officieel moet er rechts gereden worden, maar zelfs op de snelwegen rijdt
iedereen kris kras door elkaar in alle mogelijke richtingen. Daartussen rijden
dan nog eens een massa scooters met 2, 3, 4 mensen en bagage op ,vaak al
sms-end. Hier moeten verschrikkelijk veel ongevallen gebeuren. Meer dan de
helft draagt een mondmasker. We doen snel onze gordel aan. Hoe dichter we het
oude centrum naderen, hoe erger het verkeer wordt. Richtingaanwijzers worden
hier niet gebruikt, je intenties worden duidelijk gemaakt ahv het aantal keer
je toetert. Bangkok was al hectisch, maar dit is een regelrechte toeterende kamikaze
chaos. De baan oversteken is hier een kunstvorm.
De
kamer van ons hotel valt een beetje tegen. We zijn in Vientiane nu wel verwend
geweest maar hier betalen we een gelijkaardige prijs voor een kamer zonder
raam, piepkleine badkamer en een wi-fi die weer niet werkt. Enfin, t is maar
voor 3 nachten, t kan al es tegenvallen.
We gaan de straat op
om geld te kopen (weer nieuwe briefjes leren herkennen) en zoeken iets om te
eten. De drukte is intens, de diverse straataromas mogelijk nog intenser, het
ontneemt ons onze eetlust een beetje. We vinden een klein restaurant aangeraden
door onze reisgids, het ziet er gezellig uit en er zit volk. 2 Deuren terug
hadden we hetzelfde restaurant ook al gezien, het zag er daar maar smoezelig
uit, was dus een nep-versie. Uitkijken geblazen. We eten echter verrukkelijk, en
de porties zijn ruim bemeten. Naast het restaurant is nog een rustige bar waar
we de dag afsluiten met een pint.
Werk
aan de winkel. We willen, een nieuwe sim-kaart, quality treintickets naar Sapa,
een goed hotel in Sapa, onze kip wisselen, en dat allemaal terwijl ik de
wireless hier niet aan de praat krijg.
Alles
nu al regelen voor onze volgende bestemming, is het dan zo slecht in Hanoi dat
we hier al na enkele uren wegwillen? Nee, helemaal niet, maar ervaring leert
dat de beste plaatsen op de trein en de goede hotels snel volzet geraken en dat
je kansen een pak beter liggen als je die zaken enkele dagen vooraf kan regelen.
First
thing first, den internet, zonder internet hang je af van de goodwill van de
lokale bevolking. Niet dat de mensen hier onvriendelijk zijn, integendeel,
allemaal willen ze je wel helpen om een ticket of hotel te boeken in hun
kantoor. Je hebt dan wel geen enkele garantie wat hun service gaat inhouden.
Voor de meeste mensen ben je hier dan ook een wandelende ATM-machine. Je moet
steeds op je qui vive zijn en alle antennes uitsteken om het kaf van het koren
te scheiden. Internetrecensies zijn hierbij van onschatbare waarde.
Na
een half uurtje knutselen met kabels, paswoorden en netwerkadapters is het up
and running. Goed, treintickets lopen hier via private maatschappijen die hun eigen
wagon aan het stel hangen en waarbij je dan tickets kan kopen. Gelukkig lijkt
er een afspraak te zijn dat alle gelijkaardige accommodatie van de
verschillende organisaties aan een zelfde prijs verkocht worden. Aan de
ontbijttafel slaan we een praatje met een Canadees stel. Ze zijn net in Sapa
geweest en waren daar tevreden van hun hotel.Dat kunnen we vlot reserveren via de site van het hotel.
We
wagen ons de straat op, de drukte is zoals verwacht enorm. Hanoi is zonder
twijfel de drukste stad die we ooit bezochten. Het oude centrum waar ons hotel
zich bevindt is op zijn beurt dan weer de drukste wijk van Hanoi. Kan je
nagaan. Mochten de brommers hier in laagjes boven elkaar kunnen rijden dan
deden ze het. Schoorvoetend murwen we ons een weg naar een nabijgelegen
boekingskantoor waar we zonder veel problemen onze treintickets kunnen kopen
voor de 28e. Dan verder naar het waterpoppentheater, een must see
volgens de reisgidsen. Er zijn verscheidene voorstellingen per dag. We kunnen
nog tickets kopen voor de voorstelling van 15h. dat geeft ons nog wat tijd om
rond het HoanKiem meer te slenteren. De legende wil dat in de 15e
eeuw de hemel een magisch zwaard uit het water liet opstijgen dat door een
reuzenwaterschildpad vervolgens aangereikt werd aan de toenmalige keizer. Met
dit zwaard werden nadien de Chinezen teruggedrongen. Het epos moet bekend
klinken voor zij die al van King Arthur gehoord hebben. De laatste
reuzewaterschildpad stierf in 1968 was meer dan 250kg en 2m groot. Het beest
werd in goud vereeuwigd en vereerd in de nabije tempel. Sindsdien zijn er
geruchten dat er nog steeds gigantische waterschildpadden in dit verstedelijkte
meer leven. Hoewel je bijna meer kans hebt om het monster van Loch Ness te zien
want het laatste schildpaddenexemplaar werd hier gefotografeerd in 2000. We
bezoeken de tempel met gouden schildpad en gaan daarna aan de oever iets fris
drinken. Dan gebeurt plots het meest onwaarschijnlijke, naast mij in het groene
water komt een gigantisch waterschildpad aan de oppervlakte. Het beest is
minstens 1,5 m groot. Ik heb er zelfs fotos van. Oh jee, als dit bekend wordt
in Vietnam zal het bezoekersaantal nogal eens stijgen op onze blog. Ik voel mij
hier nu al een BV ( Bekende Vietnamees).Om de emoties wat te bedaren doen we nog een extra toertje rond het
meer, ik tracht mijn resterende kip te wisselen in Vietnamese dong maar dat
gaat minder vlot dan verwacht. Niemand wil Laose kip kopen.
We
kopen nog een lokale simkaart, jullie kunnen het nieuwe nr links in de marge
vinden, SMSen gaat ook terug.
Tijd
voor ons waterpoppentheater. We worden in een theaterzaal binnengeloodst die
plaats geeft aan zon 400 toeschouwers. Links van het podium staan de meest
vreemde instumenten opgesteld voor de band die het geheel live zal begeleiden.
Op het podium zelf staat een tempel nagebouwd met daarvoor een gigantische
waterbak. De lichten worden gedempt en de poppen gaan aan het dansen. Het zijn
zon 10 tal korte stukjes, allemaal taferelen gerukt uit de geschiedenis en het
dagelijks leven van de Vietnamees. Van de teksten verstaan we geen knijt maar
dat is niet erg. Alle taferelen hebben met water te maken, poppen die rijst
planten, poppen in bootjes, vissers, draken, de paringsdans van de zwanen
enz Ook de episode van de magische
schildpad met magische zwaard wordt hier uitgebeeld. Ik glunder en kan nog net
onderdrukken om uit te schreeuwen dat ik daar echte fotos van heb. Nee, die
primeur is voor jullie. Het geheel is leuk gedaan en verveelt voor geen
seconde. Het dompelt je meteen even onder in hun traditionele cultuur. Daarna
al hink-stap-springend vrolijk huppelend tussen de scooters naar ons hotel om
het wereldnieuws op de blog te publiceren.
Uw
trouwe reporter, Mike
Fotos:
het hectische verkeer van Hanoi, binnenkant tempel op het HoanKiem meer,
wierrookstokken branden, de opgezette reuzenschildpad, Mikes award wining
prehistorisch monster in levende lijve, het orkest van het watertheater, scène
uit het zwaard-en-schildpadverhaal in het waterpoppentheater
De
stadswandeling leidt ons door de oude stadswijken van Hanoi. Het is uiteraard een
drukte van jewelste die niet snel zal wennen voor de doorsnee westerling. De
meeste brommers en autos scheren je rakelings al toeterend voorbij. Sommige
komen te dicht en raken je echt wel, zij het nooit niet erg of met opzet.. Elke
straat heeft zijn eigen ambachtelijke specialiteit, die in lang vervlogen
tijden aangeduid werd door de straatnaam. De naamgeving is ondertussen
veranderd, maar de opdeling per nijverheid is er nog steeds. Zo lopen we door
de zijdestraat en de speelgoedstraat, er is een straat waar allerlei
felgekleurde slingers en lampionnen worden verkocht om tempels te versieren. Ergens
anders kan je nepgeld kopen om te doneren aan Buddha, we passeren de
spiegelstraat, de smederijstraat met bijhorend kabaal, de blikken-dozen-straat,
je kan het zo gek niet bedenken of er is een straat voor voorzien.
We
komen langs een lokale markt, waar de mengeling van prikkelende aromas zeer intens is, niet voor de gevoelige magen
bestemd. Vlees en vis wordt hypervers verhandeld. Als je als kip op de
weegschaal belandt en ze daarna je poten bij elkaar binden met plastiek, dan
weet je wel hoe laat het is. We zien een vis die nog steeds spartelt maar waarvan
al een stuk van de staart verkocht is. Andere vissen die echt nog hyperactief
zijn worden met een elastiek over de kieuwen langzaam versmoord.
Na
2 uur overweldigd geweest te zijn door geuren en lawaai, zoeken we even de rust
op van een koffiehuis. Van daaruit wandelen we verder naar het Oorlogsmuseum. Gezien
het rijke oorlogsverleden van dit land belooft het een interessante uitstap te
worden. Het is een groot complex, met allerlei trofeeën van de Vietnamoorlog en de onafhankelijkheidsoorlog
tegen Frankrijk. In openlucht zien we een Russische Mig, Amerikaanse helikopters, vliegtuigen, afweergeschut.
Binnenin wordt er vooral een overzicht gegeven van de verschillende stadia van
de oorlogen, al dan niet vertaald naar het Engels. We vinden het geschiedkundig
minder gebalanceerd gebracht. Waarschijnlijk omdat de communistische partij
hier nog steeds de enige toegelaten strekking is en er weinig kritiek op het
regime verdragen wordt. De collectie rugzakken, helmen, brieven etc is wel
indrukwekkend.
Nog
even een huiveringwekkende opsomming van wat de US in Vietnam alleen al achtergelaten
heeft tussen 1965-72.
5.382.000.000
kg bommen gedropt = 6000 kg/km2 = 45 kg per inwoner. Dit veroorzaakte 200.000
slachtoffers en liet 70.000 wezen achter.
De
76.000.000 liter uitgestorte dioxine maakte
2.000.000 inwoners gehandicapt, nog eens zoveelmet dioxine gerelateerde afwijkingen. 500.000 werden erdoor misvormd in
een volgende generatie
Duizelingwekkende
cijfers waar je niet goed van wordt. Als je weet hoeveel humanitaire hulp je zou
kunnen bieden als equivalent voor zon prijskaartje.
Om
terug te gaan naar ons hotel nemen we een taxi. Voor het museum staat er één te
wachten, we maken duidelijk waar we moeten zijn en eisen dat hij op meter
rijdt. Al snel staan we inderdaad aan de straat van ons hotel, maar we kunnen
niet passen en de chauffeur kan niet weergeven. Ik wil het geld gaan laten
wisselen maar de chauffeur begint bedragen in dollars en dongs te noemen en
uiteindelijk betalen we hem. Veel te veel blijkt achteraf. We zijn echt dubbel
en dik int zak gezet. Het ging ook allemaal zo snel, en we zijn nog niet
voldoende met de lokale munt vertrouwd om snel te kunnen omrekenen tussen Dong, Dollars en Euros. Dat dit ons nog
moet overkomen na al zoveel tijd onderweg te zijn, niet te geloven. Het lag er
vingerdik bovenop en toch zijn we erin getrapt.
Les 1: neem nooit een
taxi aan een toeristische attractie
Les 2: kies altijd zelf
je taxi en laat je niet kiezen.
Les 3: spreek af enkel
de meter te betalen
Les 4: zorg dat je op
voorhand een idee hebt van wat de rit ongeveer mag kosten.
Dit
zijn gewoon onze basisregels. We weten dit allemaal zo goed en toch laten we
ons vangen. De frustratie is heel groot, we hebben 20x teveel betaald. De teller
was fake en corrupt en de gehanteerde koers buiten proportie. Het gaat hem niet
zozeer over de 20 $ dat we kwijt zijn, maar over het feit dat zulke praktijken
effectief worden toegepast. Je reinste diefstal is het. Vanaf nu gaat de iPod
met omrekeningskoersen altijd mee.
Het
voorval heeft een wrange nasmaak en het vertrouwen in de bevolking is danig
ontwricht. Voorlopig geen fooien en liefdadigheid meer maar snoeihard
onderhandelen ipv blindelings vertrouwen. Laten we hopen dat we het in Sapa een
beetje achter ons kunnen laten.
Fotos:
geuren en kleuren op de markt, keuvelende dames op leeftijd, verse vis, granen
en zaden, getoeter, spoorweg door de stad, van waar kennen we dat symbool??,
oorlogstrofeeën
We
blijven zo lang mogelijk op onze kamer want het wordt nog een lange dag. Onze
nachttrein vertrekt nl pas om 21.15u. We lopen eerst opnieuw langs de
touroperator voor onze definitieve treinticketten. Die worden ter plekke met de
hand geschreven, we begrijpen niet goed waarom we er 2 dagen op moesten
wachten, maar kom.
Nadat
we uitgechecked zijn willen we naar het Lenin-park, zon 3 km buiten het oude
centrum. We lezen dat dit een schaduwrijk en rustig park is, met een vijver waar
je bootjes en pedalos kan huren. Ideaal voor een rustige zondagnamiddag dus.
Na heel wat onderhandelen strikken we 2 cyclos (equivalent van een riksja) om
ons naar ginder te fietsen. Ze zijn duidelijk niet akkoord met de door ons voorgestelde
prijs, maakt ons niet uit, wij zijn bikkelhard. t Is niet dat we ze
verplichten om te rijden. Dan wandelen we wel. Uiteindelijk komen ze toch
achter ons aangefietst om ons mee te nemen. De fietstocht is heel aangenaam, ze
rijden op hun gemak tussen het chaotische verkeer en je hebt er weinig last
van. Alleen zouden we het leuker gevonden hebben moesten ze effectief stoppen
voor een rood licht aan een druk kruispunt. Zonder kleerscheuren komen we 20
min later aan het park. De mannen hadden duidelijk gehoopt van nog een extra
cent te krijgen, maar nee hoor, wij doen niet meer mee. Pech voor hen, we
kunnen zelfs passen in de lokale munt. Bedrukt druipen ze af.
We
wandelen het park in en gaan op zoek naar de vijver. Al snel blijkt dat
idyllisch ronddobberen met eendjes rondom ons er niet zal inzitten, de vijver
is omgetoverd tot 1 grote bouwwerf en het park heeft nog maar ¼ van zijn totale
oppervlakte over. We hadden gehoopt om in 1 van de vele cafés in het park te
kunnen lunchen, maar ook die zijn verdwenen en uiteindelijk moeten we ons
tevreden stellen met één of andere dubieuze zwanworst gefrituurd in iets wat
mogelijk kan doorgaan voor olie. Er is echter veel passage in het park, vnl
Vietnamezen met hun kinderen. We installeren ons op een bank en doen een paar
uur aan speeltuin observeren en boek lezen. Het moet gezegd zijn, het is er wel
rustig.
We
keren te voet terug naar het centrum en gaan voor de 3e maal in
hetzelfde kleine restaurant eten, de lokale gerechten zijn er geweldig en goedkoop.
Daarna halen we onze bagage op, er wordt vanuit het reisbureau een taxi voor
ons gebeld. Gemakkelijk, dan zijn we zeker dat het een officiële is.
Zekerheidshalve moet de chauffeur ons hele kruisverhoor ondergaan alvorens 1m
gereden wordt. De arme man brengt ons onthutst zonder problemen naar het
station. Daar is het even uitzoeken waar we net moeten zijn, er zijn 2 stations
vlak bij elkaar en t is niet echt duidelijk welk A of B is. Maar we zien onze
trein al staan dus dat komt wel goed. Naarmate de tijd verloopt komen er hoe
langer hoe meer blanke mensen binnengewandeld, allemaal met dezelfde vertwijfelde
en verloren blik. Alle borden zijn in het algemeen Vietnamees geschreven en
helpen je dus geen haar verder. Ngl bij wie je om info gaat vragen, wordt er
naar een andere richting gewezen, maar niemand van het personeel verstaat of spreekt
een letter Engels. Om 20u pakken we alles bij elkaar om in te checken op onze
trein. Als we door de ticketcontrole lopen, wordt er weer gewezen en nee
geknikt, we mogen niet door, Boedha mag weeral weten waarom. We krijgen geen
uitleg. Gelukkig staan er een beetje verder nog andere vreemdelingen die al een
stap verder zijn en zij wijzen ons in de juiste richting. We moeten eerst naar
één of ander snel in mekaar getimmerd schuurtje en daar zullen ze ons dan
ticketten geven. Ticketten? Wij dachten
dat we allang ticketten hadden?? Enfin, we gaan in de rij staan, er wordt wat
heen en weer geroepen en 10 min later verschijnt er een jongeman die uit zijn
portefeuille 2 tickets voor ons opdiept. We proberen opnieuw door de incheck te
geraken en ditmaal hebben we duidelijk de juiste papieren bij. Samengevat komt
het er dus op neer dat je om een nachttrein te nemen
-Eerst een betalingsbewijs krijgt
-Wat je na 2 dagen mag komen omruilen
tegen een handgeschreven papier met het treinnr en wagon etc op
-Wat je dan bij incheck moet gaan
omruilen tegen echte ticketten die vervolgens gecontroleerd worden als je het
perrron opgaat, het rijtuig bestijgt en als je op je bestemming aankomt.
Efficiënt,
man man man.
Maar
zoals altijd komt alles goed en 5 min later stappen we onze coupé binnen. We
boekten soft sleepers en daar zijn we blij om, we willen niet weten hoe hard
de hard sleepers dan wel niet zijn. Al bij al ziet het er redelijk
comfortabel uit, er is plaats om de bagage weg te steken en de bedden zijn lang
genoeg. We delen onze coupé met een Aziatische dame en wat later stapt er nog
een Zwitsers meisje op. Zij boekte een groepsuitstap naar Sapa en is als enige
op onze trein gezet, de rest heeft een trein later. Zij moet dan s
morgensvroeg in Sapa maar een uurtje wachten op de rest van het gezelschap. Ze
is er niet over aan te spreken natuurlijk. We babbelen nog een paar uur, zij gaat
nl nog verder naar Australië en Nieuw-Zeeland dus konden we heel wat tips meegeven.
Fotos:
relax in de cyclos, coupé op de nachttrein