TELEFONEREN of SMS? We zijn gewoon thuis en bij nacht en ontij bereikbaar op de traditionele nummers. of op skype als we online zijn. Vind ons op skype als 'mike.vanoystaeyen' of GSM Mike 0476456801 of GSM Ruth 0477999733
Onze trektocht door Australië, Nieuw Zeeland en ZO-Azië van 28 okt 2009 tot 4 april 2010
01-03-2010
01/03/2010 âTrain lagâ en een grote kleine verrassing
Veel
slapen doen we niet echt, de sporen liggen weer niet evenwijdig. Maar de rit
verloopt zonder problemen en vrij stipt. Om 5.45u stappen we uit in Lao Cai,
vanwaar een minibus ons naar Sapa zal brengen. We nemen afscheid van de
Zwitserse die aan haar uur wachten kan beginnen en de minibus vertrekt. De
manier van rijden is weer heel inventief en af en toe doe ik toch mijn ogen
dicht als we vlak voor een haarspeldbocht een vrachtwagen met opligger inhalen.
De weg ligt er bochtig bij en na een half uur komen de zakjes al boven. We
staan er altijd van versteld hoeveel mensen er eigenlijk wagenziek worden. Wij gelukkig
niet.
Tegen
half 8 zijn we aan ons hotel, het ziet er netjes uit en de ontvangst is
vriendelijk. We hebben een echte badkamer, dus zo één waar je na de douche toch
nog droog opt toilet kan gaan zitten en met badkuip. Alleen werkt het licht
niet. We gaan naar beneden om te ontbijten en worden daar verwend met vers
stokbrood, omelet of spiegelei en, schot in de roos, plakjes KAAS. Dat is van
in Nieuw-Zeeland geleden dat we nog een boterham met kaas hebben gegeten.
MMMMM. Ondertussen wordt het licht in de badkamer hersteld en na het eten
kunnen we een welkome douche nemen. De badkamer is uitgerust met een gasbrander
dus er is vééél warm water, wat een luxe. Het helpt toch om ons een beetje frisser
te voelen, alhoewel het zeker geen productieve dag gaat worden.
Wat
ook leuk is, het is hier heerlijk koel, 24°, en er staat een stevige frisse
bries. Ook dat is lang geleden en doet ongelooflijk deugd. In Hanoi liep de
temperatuur op tot 40°, hoewel het betrokken was.
Nieuws
dat zonet doorgebeld werd vanuit België: 1 maart zal vanaf nu een heel speciale
dag zijn want dan verjaart mijn petekindje Arnout. Nogmaals proficiat aan kersverse
mama-Griet en papa-Joeri!
Sapa
ligt helemaal in het noorden van Vietnam, nabij op de grens met China. Het dorp
ligt op 1500m hoogte en is daardoor het koudste dorp van Vietnam. Wij vinden minst
warme een betere omschrijving. Hoewel het maar 24° in de schaduw is, is het in
de zon toch weer aangenaam. Via verschillende kanalen voor en tijdens onze reis
werd ons aangeraden om hier es te passeren, de stad ligt vlak aan een
natuurpark, er zitten nog heel veel bergvolkeren en je kan er mooie wandelingen
doen. Bij deze
Vlak
aan ons hotel begint een wandelpad de berghelling op naar een uitkijkpunt. Na
10 min trappen doen passeren we een controle post waar we ons toegangsticket
moeten laten zien. Welk ticket? Er wordt naar beneden gewezen waaruit we kunnen
opmaken dat er ergens een kiosk ticketten verkoopt, maar waarschijnlijk verder
naar beneden dan waar ons hotel gelegen is. We proberen de man nog te
overtuigen om ons door te laten mits ter plekke toegangsprijs te betalen, maar
nee, we worden onverbiddelijk terug naar beneden gestuurd. De goesting om opnieuw
naar het uitkijkpunt te lopen is eventjes over, misschien doen we dat later nog
wel eens, met geldig toegangsbewijs.
Dan
maar naar het dorp, we kopen treintickets voor onze terugreis naar Hanoi
donderdagavond. In hetzelfde kantoor verhuren ze ook scooters. Voor 5$ kunnen
we een halve dag rondtouren en er moet hier ergens een mooie bergpas zijn om
door te rijden. Er wordt wat gediscussieerd tussen de mannen over het type
scooter en het wordt de eigenaar meteen duidelijk dat hij met een kenner te maken
heeft, een meerwaardezoeker. Hij belooft binnen 10 min terug te zijn met een
betere bike voor dezelfde prijs. We gaan ondertussen ons gerief halen in het
hotel en even later komt er een sjieke Honda Custom exclusive Chopper aangereden.
Het moet gezegd, het ijzeren monster is een beetje veel groter dan we gepland
hadden maar Mike doet er een testrit mee en is zichtbaar tevreden. Papierwerk
komt er verder niet aan te pas, geen ID, geen rijbewijs, geen verzekering, geen
klein letterkes, enkel 5$ en rijden. Hoe gemakkelijk het leven hier kan zijn. We
moeten eerst nog tanken en er is duidelijk maar 1 tankstation in de omgeving.
Er staan minstens 15 scooters aan te schuiven. 2 pick-up trucks blokeren het
ganse station tot alle hun jerrycans gevuld zijn. Het duurt even maar t
geraakt toch aan ons. We willen zuinig zijn en tanken 3 liter. Dat kost
evenveel als de huur van de Harley. Het wordt ook onmiddellijk duidelijk dat we
met een topmodel rondrijden. Iedereen wijst ons na en als we ergens stoppen komen
ze allemaal aan de bike voelen. Respect, daar houd ik van.
De
weg gaat steil naar boven de bergen in. Het is aangenaam rijden, de motorbike rijdt
zacht en we zitten comfortabel met 2. De bike lijkt op een Harley en Mike
gedraagt zich ernaar hoewel de motor maar 125CC is. Dat wil zeggen dat we moeten
bijtrappen als het stijl bergop gaat. Het valtenorm mee dat de baan zogoed als verkeersvrij is. Op heel de heenweg
worden we 2x ingehaald door autos, voor de rest alleen maar scooters. Dat
maakt het een stuk relaxer om te rijden. Mike kan zich es goed uitleven en
neemt wraak door lustig naar iedereen te toeteren die ook maar binnen een
straal van 100m van ons komt. Héhé, dat voelt goed.
De
eerste stop is de Silver Waterfall. Er staan overal kramen met eten en drinken
en ze willen ook wel op je motorbike letten terwijl je naar de waterval gaat, voor
het schamele bedrag van 0,20. We hadden ons op voorhand geïnformeerd en weten
dus dat dit een betrouwbare manier is om je voertuig achter te laten, in elk
geval véél betrouwbaarder dan zonder toezicht, er zou al es een spiegel kunnen
verdwenen zijn als je terug komt. Zoals verwacht is de waterval weer van het
uitgedroogde soort maar de korte wandeling geeft een mooi uitzicht op de omgeving.
We dalen terug af en gaan onze chopper oppikken. Er is goed voor gezorgd en we
krijgen zelfs nog een tas thee aangeboden.
We
zetten onze tocht verder richting Tram Ton Pass, dit is de hoogste bergpas van
Vietnam. Er staat een zware wind die je af en toe het zicht ontneemt. De
uitzichten op de omliggende bergtoppen zijn prachtig, spijtig dat het weer niet
helemaal helder is want de Fansipan (hoogste berg) laat zich niet zien. Overal
waar we stoppen valt er een enorme rust over ons, geen getoeter, niemand die
probeert je vanalles te verkopen, zalig.
Als
we het hoogste punt gepasseerd zijn keren we terug, we zijn niet echt zeker hoe
ver we met die 3 l benzine eigenlijk kunnen rijden. t Is nu vnl nog bergaf
maar toch De trip was echter zo leuk dat we terug langs het tankstation
rijden, nog es 3 l bijtanken en verder rijden naar omliggende dorpen. De wegen
zijn in minder goede staat, erg smal en gaan steil naar beneden, maar het is
een unieke ervaring. We zien verschillende bergvolkeren in hun traditionele
klederdracht, ze werken op het veld of lopen gewoon rond. We moeten hier even
toegeven dat we de 1e dag in Sapa een beetje teleurgesteld waren
omdat het minder mooi was dan we verwacht hadden, maar nu we echt de omgeving
rondom Sapa intrekken is deze ontgoocheling snel weggewerkt, het is hier
inderdaad bijzonder mooi. En dan staan de rijstvelden er nu nog kaal bij, ze
beginnen pas in mei terug te planten.
Als
de weg helemaal niet meer berijdbaar is, keren we terug de berg op. Als de
Uncle Benz de komende jaren wat naar benzine smaakt is dat onze fout, de
Chopper moet al zijn kracht bovenhalen om ons de hellingen op te krijgen. En we
zijn koppig, we stappen niet af.
In 1e versnelling braakt de chopper ons omhoog en met flink oververhitte
motor geraken we toch boven. We leveren de motorbike in, het was een geweldige
ervaring.
Terwijl
we s avonds in een Italiaan zitten te eten, valt ineens alle elektriciteit uit
in gans het dorp. Als je onderweg de kabels ziet hangen, sta je er niet van
versteld. We eten verder bij kaarslicht, de uitbater haalt zijn gitaar boven en
begint Vietnamese love songs te spelen. Geweldig.
Nog
een randopmerking, we hebben ontdekt dat Facebook niet werkt in Vietnam. In
navolging van China is Facebook hier niet toegelaten en wordt de website
geblokkeerd. Je kan er wel rond proberen te geraken via anonieme sites die
doorlinken, maar je moet dan Java enabled +cookies kunnen beheren en dat kan
meestal niet gratis. Echt stom zijn ze hier echter niet want de populairste doorlinksites
zijn ook op hun beurt geblokkeerd. Als je echter in het nederlands zoekt .zo
taalvaardig zijn ze dan weer niet bij de overheid.
Fotos:
FC Sapa, minimalistische waterval, de parking, de bike van Mike, bikers bitch,
road block, Sapa landschap, school, waterbuffel, varken met biggen, Sapa-lake
panorama
Via
ons hotel schrijven we ons in om een dagtrekking in de buurt te gaan doen,
onder begeleiding van lokale gidsen. We konden kiezen tussen privé of groep. Er
werd ons gegarandeerd dat de groepen klein bleven dus we kiezen voor het
laatste. Stipt op tijd worden we opgehaald aan ons hotel, er is maar 1 andere
deelnemer.
We
rijden gedurende een kwartier met een jeep naar het beginpunt van de wandeling.
De landschappen zijn zowaar nog mooier dan gisteren, hier zie je echt de
typische landschappen met de rijstvelden in terrasbouw. Het zijn er zooo veel.
De wandeling begint recht naar beneden tussen de rijstvelden door, je voelt je
erg nietig met langs weerskanten bergwanden en voor de rest alleen maar velden.
We passeren verschillende dorpen en krijgen uitleg over hoe de mensen leven.
Onze gids Zing spreekt veel beter Engels dan we hadden durven hopen. Ze vertelt
dat ze al 16 jaar gids is, hoewel ze er niet ouder dan 30 uitziet. We bekijken
ook een paar huizen vanbinnen, toch wel een beetje anders dan wat wij gewend
zijn als standaard. Overal zie je dieren tussen de mensen leven, waterbuffels,
varkens met biggetjes, honden met puppys, kippen als we er naar wijzen horen
we dikwijls het woord diner vallen. Zeker bij de puppys moet je dan toch
even slikken.
De
wandeling gaat op en neer tussen de velden en de hutten en in de blakke zon is
het braden geblazen. Maar we genieten wel van de uitzichten en de rust die
overal heerst. In de vroege namiddag zijn we bij ons eindpunt en worden we met
een mini-van teruggebracht naar Sapa. Een douche is meer dan welkom!
We
proberen al een paar dagen een overnight cruise te boeken op Halong Bay. Na
100den reviews te hebben gelezen leken we eindelijk een goeie firma gevonden te
hebben. Hun bookingsite werkt echter voor geen meter, dus hebben we hen
vanochtend een mail gestuurd. Uiteindelijk bleek dat de Ier die mee onze
trekking deed ook bij die firma geboekt had en ook hij was erg enthousiast. Als
we dan op de kamer merken dat er nog steeds geen reactie is, grijpen we naar de
telefoon als laatste optie Dat is steeds een hachelijke onderneming om zoiets
vanop afstand te boeken. Maar uiteindelijk valt het goed mee, de dame aan de
andere kant spreekt behoorlijk Engels, we verstaan elkaar en er is blijkbaar
een hotel hier in Sapa waar we de reservatie kunnen maken, tegen dezelfde prijs
als op de website staat. Valt dat even mee, we komen nl vrijdag om 5u s
ochtends in Hanoi aan en wilden graag ineens om 8u mee op de trip naar Halong
Bay, zodat we niet nog es een nacht in Hanoi moeten boeken. Als alles goed gaat
spenderen we dan de nacht ergens op een onbewoond eiland in een Ocean Beach
Resort wat dik oké zou moeten zijn. We zijn benieuwd. Waarschijnlijk zijn we
dan even van de radar.
Vandaag
bestijgen we opnieuw de trappen richting wandelpad naar het uitkijkpunt waar we
twee dagen geleden al eens aan begonnen waren. Nu kopen we voorafwel een geldig toegangsbewijs, dat vergemakkelijkt
de controle halverwege aanzienlijk. Tot onze verbazing is het veel meer dan enkel
een padje tot aan het uitkijkpunt. Het is een ware resort met een tuin die thematisch
is aangelegd. We doorkruisen de European, de Orchid, de Kids en andere gardens.
Heel indrukwekkend zijn de meeste planten niet maar wat wil je, het is hier
tenslotte ook einde winter en daarenboven einde van het droge seizoen. Dan staan
ze natuurlijk niet op hun mooist. De stukjes zonder planten worden dan weer
spectaculair Stone Forest of Cloud Yard benoemt. Het geheel is best wel
mooi en erg verzorgd aangelegd. Zij het ietwat vermoeiend daar het park zo goed
als vertikaal tegen de bergwand is opgetrokken. De uitzichten belonen dan weer
de extra inspanning. We zijn terug op de kamer voor het echt te warm wordt. We
moeten nog wat uitzoeken want de volgende dagen hebben we een druk programma gepland.
Als alles wil verlopen zoals wij het ingeschat hebben dan vertrekken we om 17h uit
Sapa naar het station, de nachttrein op naar Hanoi. Als we daar aankomen gaan
we onmiddellijk op uitstap met Ocean Tours naar Halong Bay, waarschijnlijk het
mooiste natuurwonder van Vietnam. Dan slapen we op een idylische strand van een
meestal onbewoond eiland (die nacht dus even niet). 6 Maart terug naar Hanoi waar
we dan weer de nachttrein op gaan richting Hué. Zo kunnen we ons verplaatsen
terwijl we slapen, dat is verweg de meest comfortabele manier van reizen en het
bespaart je een overnachting. We zijn dus eigenlijk aan onze terugweg naar het
Zuiden begonnen. Das nog niks te vroeg. Binnen exact 1 maand moeten we in
Bangkok staan om onze terugvlucht te nemen en we willen nog zooooveeel doen in
Vietnam, Cambodja en Thailand. Dat wordt puzzelen, kiezen en schrappen.
Mocht
er iemand speciale verzoekjes hebben die hij graag meegebracht ziet uit ZO Azië
laat dan op tijd iets weten, we plannen nog minstens één shopdag in alvorens we
naar huis terugkeren. Denk er alvast is over na. De volgende dagen zullen we
geen verbinding hebben en zijn we genoodzaakt de server van bloggen.be enkele
dagen rust te gunnen.
Fotos
: leuke villa, Vietnamese serre voor orchideeën, de tuin en enkele uitzichten
over Sapa en omgeving.
5/03/2010 Met Ocean Tours door Halong Bay naar het Ocean Beach Resort
Gisterenavond
werden we stipt om 17h voor ons hotel opgepikt door een minibusje dat ons tot
aan het station gaat brengen. Dat geeft ons voldoende tijd, het is maar een
uurtje rijden en onze trein vertrekt pas om 20h. Om 18h zijn we echter nog
steeds in Sapa want er moet nog langs andere hotels gereden worden en blijkbaar
is er voor die gasten een pickup uur afgesproken van 18h. Uiteindelijk geraken
we toch weg, hopelijk hebben we geen vertragingen onderweg. Dat blijkt mee te
vallen, iets over 19h zijn we in Lao Cai train station. Hier moeten we dan naar
goede gewoonte nog een reisbureau vinden dat onze treinvouchers kan wisselen
voor echte tickets. Ook dat vinden we vlot, alleen spreken de twee dames van
dienst geen letter Engels en lijken ze ook niet te begrijpen dat we
treintickets willen voor de voucher. Ik word wat ongeduldig en flapper al eens
met wat grotere gebarentaal om mijn bedoelingen duidelijk te maken. Dat noemen
ze hier chicken and duck, twee mensen die elkaar iets willen duidelijk maken
zonder dat ze een gemeenschappelijke taal hebben om op terug te vallen,
herinner ik me plots van onze gids tijdens de trekking. Na veel gekwaak van mij
en gekakel in de gsms door de dames verschijnt er een kwartiertje later de
winkelverantwoordelijk die wel lijkt te beseffen waar het net over gaat. Ze
overhandigt ons de twee tickets waarop gedrukt staat Price: 00000 Dong. Ik
herinner me de verhalen van Ierse toeristen die betalen voor luxeplaatsen en
uiteindelijk op houten bankjes eindigen. Dat boezemt niet echt vertrouwen in en
ik wens mijn betalingsbewijs bij te houden. Dat lukt na 5 minuutjes verder kwaken.
Goed, hiermee zullen we het moeten proberen. We trachten nog tickets te kopen
voor onze doorreis van Hanoi naar Hué voor overmorgenavond zodat we na de cruise
meteen verder kunnen maar dat lukt dan weer niet. Train = Full vertelt een
taalvaardige ticketverkoper ons. Dat zien we dan nog wel. De perron-, wagon- ,cabine-
en bednummers, alles lijkt te kloppen als we op de trein stappen. Oef. We delen
onze cabine met een ouder koppel uit Parijs dat roots heeft in Vietnam en op
familiebezoek is. Zo kunnen we ons Frans nog wat bijschaven. Zij delen hun fruit
en zoete aardappel, wij bieden onze chips aan. Om 21h gaat iedereen met de
kippen op stok.
Om
5h s morgens komen we aan in ons eindstation te Hanoi. Hier kunnen we nog wel
tickets kopen voor onze rit naar Hué morgenavond. Al loopt dat ook hier niet van
een leien dakje en moeten we ons tevreden stellen met een tragere trein met
meer basic comfort. Soit, geen keus, we kopen alvast de tickets voor deze ook
uitverkocht zijn. Het is nog te vroeg voor de toeristische ontbijtrestaurants maar
we kunnen al wel terecht in een lokaal straatpaviljoen waar de Pho (ofwel de traditionele
noodleontbijtsoep) wordt geserveerd. Verrukkelijk.
Ondertussen
is het 7h30 en gaan we naar het Ocean Tours hoofdkantoor waar we onze cruise boekten. Druppelsgewijs
vallen ook de andere deelnemers binnen en om iets over 8 kunnen we de bus op
van Hanoi naar Halong Bay. Dit is 170km verder en de trip gaat zon 4h duren.
Dat klopt ook. Het verkeer is mogelijk nog chaotischer dan in Hanoi,
spookrijden is blijkbaar perfect normaal. Gelukkig ligt de gemiddelde snelheid
nogal laag. Iets over de middag komen we op de pier van Halong Bay toe. Het is
er een drukte van jewelste. We wringen ons door de menigte en gaan aan boord
van onze Junk (= traditioneel schip). Het schip mag 48 mensen vervoeren, wij
zijn slechts met 11. Een zee van plaats, wat een comfort. Eens we uit de haven
zijn wordt de lunch geserveerd. In oplopende volgorde zijn dat scampis,
gevulde krabben, Nem, rijst, grilled fish, varkenslapjes, gestoomde groenten en
vis en ananas als dessert. Het eten is allemaal van uitstekende kwaliteit en we
eten ons een ongeluk. Mijn God, nu ga ik straks zeker zinken tijdens de kajak-break.
We
varen twee uur lang tussen de 1690 limestone pieken die uit het water reizen.
Magnifiek. Op één van de mooiste plekjes stoppen we om over te stappen op de kajaks,
van hieruit kunnen we door spelonken stukjes bereiken waar je anders niet kan
komen. De stilte overvalt ons. Op sommige momenten stoppen we allemaal met
peddelen en indien mogelijk ook met ademen om het nog stiller te maken. Je
hoort elke vogel krijsen en weergalmen op de rotswanden. In een land als
Vietnam staat de soundtrack nooit stil en als je dan hier komtdan is de ervaring eens zo groot. Na flink
een uurtje gaan we aan boord van een ander kleiner schip dat ons naar de resort
gaat brengen. Die ligt nog zon 1,5h varen verder aan het einde van de
limestoneformaties en in volle zee. De oceaan komt hier met zijn lange golven
binnengerold en de boot gaat danig tekeer. Sommigen hebben nu duidelijk een
probleem met de overvloedige lunch van daarnet.
Vlak
voor we aan de resort aankomen moeten we nogmaals van boot wisselen om de oever
te kunnen bereiken. Een hachelijke onderneming in deze branding. Groen maar
veilig geraakt iedereen op het vaste land.
De
resort zelf is zoals uit de boekskes, alles is sprookjesachtig uit bamboe opgetrokken
en bevindt zich pal op het stand, enkele meters van de branding. Laat de
vloedgolven hier maar even uitblijven. De welkomstcocktailgaat er maar stroef in bij diegenen wiens
maag nog niet op de oorsponkelijke plaats zit.Daarna checken we in onze bamboehut in. Die is eenvoudig maar schoon en toch
voorzien van alle comfort wat je je wensen kan. (220V, fan, badkamer, warm
water).
Na
de welkome douche is het tijd voor het diner op het strand. Seafood BBQ schaft
de pot. Het eten is wederom overvloedig en verrukkelijk. Al kunnen we niet echt
opmaken wat we net aan het eten zijn want de kaarsjes op de tafels zijn niet
opgewassen tegen de zeebries.
We
tetteren nog wat na met een Zweedse dokter uit Polen samen met zijn vrouw. Haar
stem lijk sprekend op die van Shelma Hayek. Spijtig dat het enkel de stem is
grapt hij terug.
Nog
een spelletje pool en dan naar de hut, morgen gaan we om 8h reeds verder.
Iedereen vindt het spijtig dat we niet wat langer kunnen genieten van deze
wonderbaarlijke oase.
Fotos:
haven van Halong City, eco-boot, op het dek van de Victory, lime stone
formaties in Halong Bay, avond in Ocean Beach Resort, de bamboehut,
landschapfotos
06/03/2010 Terug naar Hanoi en weer een nachttrein
We
moeten vroeg opstaan voor het ontbijt maar de zonsopgang boven de oceaan doet
ons dat al snel vergeten. Om 8u staat iedereen paraat om weer aan boord te
gaan, hoewel het enthousiasme bij de zieken van gisteren duidelijk getemperd
is.
Aangezien
het laag water is, kan de kleine boot ons niet komen oppikken op het strand en
sturen ze een bamboe vlot. Bij de eerste golf zien we het water volledig over
het vlot gaan, dat wordt plezant met de bagage, we zijn precies al blij dat we
onze grote rugzakken niet bijhebben. Het is een geknoei van jewelste en het
duurt een uur voor iedereen op de grote boot zit. Hoe dit allemaal mogelijk is,
daar kan onze Europese geest niet bij. Elke ochtend, elke keer bij laag water,
moeten ze toeristen naar de grote boot brengen, je zou toch denken dat daar
ondertussen al een praktisch systeem voor is uitgewerkt, maar nee hoor...
Het
eerste stuk op open zee is weer redelijk woest maar minder dan gisteren en de
schade blijft beperkt. Onderweg moeten we nogmaals van boot veranderen en dan
gaat het rechtstreeks naar Halong City. We hebben geluk met het weer (ook
gisteren al), het is helder en de vergezichten zijn onvergetelijk. Tegen de
middag zijn we in Halong en krijgen we nog een lunch in een plaatselijk
restaurant. Ook deze keer is het zeer overvloedig en lekker, we zijn verwend
geweest. Na de lunch gaan we de bus op en rijden we terug naar Hanoi. Het was
een geweldig geslaagde uitstap, heel relax en toch hebben we veel gezien. We
hebben het geteld en in totaal op 7 boten onze voeten gezet, sommigen echter
enkel als tussenstap om aan wal te geraken, maar het was een heel geklauter.
Ocean Tours is naar Vietnamese normen heel goed georganiseerd en professioneel,
een aanrader.
In
de late namiddag zijn we wederom in het centrum van Hanoi. We mogen onze grote
bagage nog even laten staan en eten snel een hap op het dakterras van een
restaurant midden in de stad, met een leuk uitzicht. Dan nemen we de taxi naar
het station en gaan we de trein op. De coupé ziet er redelijk uit, het
beddengoed is minder proper dan op de duurdere treinen maar t is niet dat we
keuze hebben. Tot 3 min voor vertrektijd zitten we alleen in onze coupé maar
dan vervalt onze illusie om alleen te kunnen reizen en komt er nog een koppel
Vietnamezen binnengestoven. De trein vertrekt stipt op tijd. Het schokkelt as
usual en we slapen met horten en stoten
Om 3u s nachts zijn we opnieuw klaarwakker, onze 2 Vietnamezen hebben hun
bestemming bereikt en moeten uitstappen. Reizen kan toch zoo vermoeiend zijn.
Fotos:
privé strand aan Beach Resort, zonsopgang vanop ons terras, vertrek met het
bamboevlot, fotos op de terugweg, Hoan Kiem-meer in Hanoi by night, Halong Bay
landschappen
Om
8u zitten we al volledig gepakt klaar in onze coupé maar dan blijkt dat de
trein nog lang niet op zijn bestemming is, we werden verkeerd geïnformeerd. Het
duurt nog tot 10.30u eer we er zijn. We installeren ons in een leuk hotel op
het 5e verdiep en duiken meteen onder de douche, zalig. Onze eerste
indruk van Hué is dat het overheersende straatgeluid ook hier getoeter is, zij
het in mindere mate omdat er 80% minder verkeer op de baan is. Morgen gaan we
hier de citadel bezoeken, vandaag brengen we alleen nog onze was naar beneden
of zo, t is efkes goed geweest. We zijn hier tenslotte met vakantie, nietwaar?