TELEFONEREN of SMS? We zijn gewoon thuis en bij nacht en ontij bereikbaar op de traditionele nummers. of op skype als we online zijn. Vind ons op skype als 'mike.vanoystaeyen' of GSM Mike 0476456801 of GSM Ruth 0477999733
Onze trektocht door Australië, Nieuw Zeeland en ZO-Azië van 28 okt 2009 tot 4 april 2010
11-01-2010
11/01/2010 Glacial Country
We vervolgen
onze tocht langs de schitterende landschappen van de westkust. Onderweg zien we
regelmatig de sporen van de zondvloed van gisteren, blijkbaar toch meer water
naar beneden gekomen dan ze hier gewoon zijn. Op verschillende plaatsen is de
helft van de weg afgezet omdat er stukken berg naar beneden geschoven zijn. Als
je ziet hoeveel erosie er is, vragen wij ons af wie al dat zand terug naar
boven brengt. Tegen dit tempo zullen de bergen snel geschiedenis zijn.
We komen
uiteindelijk aan in Gletsjerland. De toppers hier zijn de Franz Josef en de Fox
gletsers. Nergens anders op deze breedtegraad liggen gletsers zo dicht bij de
oceaan. Naar mijn bescheiden mening is dat niet zóóó erg moeilijk, veel anders
dan water vind je immers niet op deze breedtegraad. Behalve hun ligging zijn ze
ook gekend om de snelheid waarmee ze verschuiven. In 1943 stortte er een
vliegtuig neer, waarvan ze de restanten 3,5 km verder vonden, aan het uiteinde
van de Franz Josef, zon 6 jaar later.
De gemiddelde snelheid van de Franz is 1,5m per dag, met uitschieters tot 5 m.
Dit zou 10x zo snel zijn als de gletsers in de Alpen. We ondervinden dat, als
je lang genoeg naar de gletser kijkt, het echt wel lijkt of het gigantisch
moster verder schuift
We
installeren ons in het dorp Fox Glacier Village en rijden daarna naar het
beginpunt van de wandeling om de gletser te bekijken. Daar wacht ons echter een
superteleurstelling, de wandeling is volledig afgesloten door de regen van de
voorbije dagen, het gevaar op vallende rotsen door instabiliteit is te groot.
Het enige dat we kunnen doen is de gletser vanop afstand aanschouwen. Wat een
pech, we hadden hier zon hoge verwachtingen over! Het ziet er ook niet naar
uit dat het probleem morgen verholpen zal zijn, de borden met de
wandelingindicaties worden door de rangers volledig verwijderd en vervangen
door een bord Track closed. We horen achteraf dat er op 10 dagen al meer
regen gevallen is dan ze normaal op een volledige maand krijgen, en er wordt
nog meer verwacht.
Een beetje
moedeloos stappen we terug in de auto en rijden dan maar naar de Franz Josef,
half verwachtend dat ons daar hetzelfde scenario staat te wachten. Hier hebben
we meer geluk, we kunnen het pad tot aan de gletser volgen. Al moeten we 3x tot
aan onze knieën door ijskoud gletserwater waden. Als je hier uitglijdt heb je
wel iets aan uw fiets. Maar we kunnen toch erg dichtbij komen en een goede
indruk krijgen. En dat zijn we ook; goed onder de indruk.
Ok, we hebben
de gletsjer nu al wel gezien, van beneden, maar hoe geraak je er nu op ?
In de
brochures lezen we dat je Helihikes op de gletsers kan doen. Je wordt met een
helikopter ergens op het ijs gedropt en loopt daar dan 2,5u onder begeleiding
rond. De uitstap kost een smak geld, maar we zijn hier maar 1 keer dus . Dat is
voor morgennamiddag. Fingers crossed dat het weer meezit, bij slecht weer
vertrekken ze niet, en als het te bewolkt is zijn de uitzichten natuurlijk ook
minder spectaculair.
Zoals de
laatste dagen wel meer voorkomt, kruipen we vroeg in onze camper, jullie zullen
ons wel niet geloven maar het is hier KOUD s nachts. Vanonder de warme dekens
en slaapzak zien we nog een 1/3 filmke voor we gaan slapen. Càptain Jack
Sparrow neemthet op tegen de Krak-hen.
Spannend.
De hemel is
volledig uitgeklaard, de eerste echt mooie dag dit jaar, als we de locals mogen
geloven. Dat belooft, hopelijk blijft dat zo want we gaan pas om 15h de lucht
in.De bewolking neemt lichtjes toe maar
lang niet voldoende om de uitstap af te gelasten. Wat een geluk want dit jaar
hebben ze nog niet veel uitstappen op de gletsjer kunnen aanbieden. De verhalen
doen de ronde dat sommige toeristen tevergeefseen week op de camping hebben gewacht op de standby lijsten.
Met een
vintage busje van minstens 50 jaar oud worden we naar de lokake heliport
gebracht. Ze verzekeren ons dat de helikopter van een recenter bouwjaar
is.We krijgen lederen
berg-hikingschoenen aangeboden en een korte veiligheidsintroductie hoe een
helikopter te benaderen. We worden gewogen, in groepen van max 6 pers opgedeeld
en dan begeven we ons naar de helikopters. Aan boord passen dan ook maximaal 6
passagiers (als je ze goed opvouwt toch). Eens iedereen een headset op heeft
gaan de deuren dicht en weg zijn we.
Dat gaat
verbazend zacht. We stijgen boven het dorpje uit en in geen tijd vliegen we
over de voet van de gletsjer. Meteen zien we ook waarom het wandelpad
afgelsoten werd. De overvloedige regen van de voorbije week heeft de rotsen
instabiel gemaakt en er zijn al tientallen rotsblokken naar beneden gekomen,
sommige met het formaat van een autobus. Eens we midden de gletsjer zijn neemt
de piloot even de vrijheid om enkele
hoogtepunten van de Fox glacier van dichtbij te tonen. Tot zover de aangename
vlucht. De piloot is er van overtuigd dat je pas echt een goed zicht hebt als
de machine minimum 90° kantelt, en dan nog eens andersom voor zij die langs de
andere kant zitten. Mijn maag plakt ongeveer tegen mijn amandelen en de fotos
zijn bewogen. Ruth houdt vnl haar ogen dicht. We landen zacht op het ijs, de landingsplaats
wordt aangegeven door één stokje van 50 cm hoog.
De gids wacht
ons daar op en verdeelt de stijgijzers die we onder onze bergschoenen moeten
gespen. We krijgen ook een wandelstok met een metalen pin onderaan. De gids legt
ons kort uit hoe we al dit gereedschap moeten gebruiken en dan vertrekken we op
onze tocht over een ijslaag die op dit punt zon 200 m dik is. We klauteren
over ijsheuvels, wringen ons door smalle sleuven, bewonderen staalblauwe ijsgrotten
langs de binnenkant, wat een ervaring! Het kleurenspel is indrukwekkend, het pure
witte ijs tegenover de helblauwe kleuren van het water, niet gemakkelijk voor
de fotograaf bij wisselende bewolking. Het rondomliggende landschap is al even
imposant, je voelt je maar heel nietig tussen al die grootse natuur. We zijn
ook verwonderd over de hoeveelheid water die over zon gletsjer stroomt, het
ding smelt gewoon heel de tijd. Onze Nepalese gids leert ons, meestal op
ludieke wijze, alles wat er te leren valt over een gletsjer en geeft ons ruim
de tijd om fotos te trekken. 2 Uur later wachten we in dekking op onze
helikopter voor de terugvlucht, die deze keer de hoogtepunten vermijdt en in
rechte lijn terugkeert.
De ervaring
was op zn minst uniek en elke euro waard!
Fotos: onze
gletsjeruitstap van take off tot landing
Ons doel voor
vandaag is Lake Wanaka, in het Mt Aspiring National Park, zon 300 km meer naar
het zuiden. Hiervoor moeten we door de Haast Pass, een bergketen waar nog maar
sinds ´64 een baan door loopt.
Al slingerend
rijden we door deze indrukwekkende pas, met zicht op sneeuwwitte toppen langs
alle kanten. We maken verschillende stops om wat natuurschoon van dichterbij te
bewonderen. Zo ook aan de Thunder Creek falls, waar het water, vooral na de
overvloedige regen, zoals de naam voorspelt, donderend naar beneden stort. Het
nadeel van scenic view-stopplaatsen is dat de meeste toeringbussen die ook
aandoen, dus een Japanner is nooit echt ver weg.
Bovenop de
pass stopt Mike voor wat hij denkt een solo-jonge deerne-liftster, maar ik had
de mannelijke collega allang gespot in het bos. Die truuk lukt dus nog steeds.
We kunnen ze zon 100km verder op hun tocht afzetten. Weeral een goede daad
gedaan voor vandaag.
De geplande
camping blijkt een wei te zijn die uitpuilt van het volk, we bedanken hiervoor,
hadden gelukkig niet gereserveerd en keren terug naar het dichtstbijzijnde dorp,
Wanaka. Het is een gezellig toeristisch centrum, dat vooral in de winter
hoogdagen kent als ski-oord. De views vanop deze camping zijn geweldig, we logeren
precies op een postkaart, midden tussen de besneeuwde bergtoppen met zicht op
het Wanaka-meer.
We hebben
geen fotos van de trip, we willen niet riskeren jullie te gaan vervelen met mooie
foto van een indrukwekkende waterval nr76. Bovendien zijn de uitzichten vaak
zo weids dat je dat niet op een foto vatten kan. We zijn ook geen Lord of the
Rings-kenners, maar we kunnen ons wel voorstellen dat ze hier inspiratie zijn
komen opdoen. Wederom indrukwekkend allemaal, telkens opnieuw. We vallen in
herhaling.
Onze planning
voor vandaag loopt een beetje in t honderd. De wandeling die we in het
natuurpark wilden doen, begint aan het einde van een 34km lange gravelweg, daar
kunnen we niet aan. Daarenboven is het weer niet echt wandelgeschikt, het
regent, dus we cancellen de wandeling maar volledig.
Mike is
tevreden, hij kan zich een paar uur volledig wijden aan zijn nieuwe hobby,
kakuros oplossen. Na een paar uur vind ik het welletjes en wandelen we het
dorpscentrum in, voor het eerst sinds lang gaan we shoppen!! Niet dat we echt
veel kunnen kopen want er is geen plaats in de bagage, maar t is vooral de
idee die telt. Mike koopt een leuke T-shirt als souvenir (opschrift: If a man
speaks deep in the NZ forest and there is no woman to hear him, is he still
wrong?, snap ik niet) en ik een nieuwe dagrugzak, een topmodel. De bodemnaad
van de vorige is gelost en das redelijk onpraktisch als je gaat wandelen.
En dit is
veruit het meest indrukwekkende wat we vandaag gepresteerd hebben, morgen doen
we terug iets spannends, beloofd!
Na ons
ontbijt maken we ons langzaam klaar om te vertrekken. Ervaring leert ons dat ze
het hier niet te nauw nemen met de verplichte uitchecktijd van 10am. Voor we
buitenrijden houden we nog even halt aan de dump point om onze watertank te
vullen en de grey-watertank te ledigen. Aan de overkant van de weg merk ik twee
lifsters op. Ze willen naar Queenstown, dat kan, dat ligt op onze route. (Geen
wederhelften in de bosjes deze keer) De twee meiden uit de states gaan daar
bungee-jumpen. Oh ja, did it, done it, bought the T-shirt. Heb er
eerlijkheidshalve wel bij verteld dat ik sindsdien hoogtevrees ontwikkeld heb.
Ze waren er al minder gerust in.
De GPS kiest
een weg waar we volgens de kaart niet overmogen met een huurwagen. We begrijpen
niet direct waarom en rijden toch door. De route is zo mogelijk nog mooier dan
al de voorgaande. Nieuw-Zeeland is een paradijs voor wie graag met de wagen
rijdt. Je mag hier wel maar maximaal 100, maar dat stoort voor geen moment.
Achter elke bocht is er een nieuw wauw moment. Bovendien zijn de banen maar één
baanvak breed. De bruggen worden afwisselend gebruikt door meegaand en
aankomend verkeer.
We lunchen in
Queenstown, een gezellig stadje dat bulkt van de toeristische adventure
activiteiten. Tof. Wij rijden verder tot aan de visitor centre van onze
eindbestemming: Te Anau. Dat ligt aan de Sounds. Gigantische landengtes of
bergtoppen die langzaam overgaan in de oceaan en alzo kilometerslange fjorden
creëeren. Een immens natuurparkwaar je
maar 1 weg hebt tot aan de Milford Sounds. Alle anderen zijn onbereikbaar, niet
via auto, bus, watertaxi, niks. Met uitzondering van de Doubtful Sounds, daar
kan je bij als je meegaat op een georganiseerde tour. Je vaart dan eerst een
stuk over Lake Manapouri, dan 20 km over land met de bus waarbij je aan Deep
Cove komt en dan kan je beginnen aan de cruise op de Doubtful Sounds. Klinkt
allemaal toch sprookjesachtig, niet?Meteen hebben we een koers voor de volgende dagen. Morgen met de wagen
naar Milford Sounds. Die route moet wreed de moeite zijn. Op den duur verwacht
je niets anders meer. En overmorgen mee op een georganiseerde daguitstap naar
de afgelegen Doubtful Sound. Je kan de Sounds ook doen met georganiseerde
overnight cruises maar die zijn vrijwel onbetaalbaar. Bovendien hebben we al
onze camper om in te slapen.
Ok, misschien
niet zon spannende dag gehad als beloofd, maar de volgende dagen zien er weer
veelbelovend uit. Hopelijk komt de zon erdoor, dat maakt mooiere fotos. Al is
die kans hier erg klein, hier valt gemiddeld8000 mm regen per jaar. Dat is, hou je vast, 10X zoveel als in midden
België.
Na ons
ontbijt maken we ons langzaam klaar om te vertrekken. Jaja , met opzet want in
de visitor center werd ons aangeraden niet aan de Milford Road te beginnen
tussen 7 en 11. Dan zijn alle touringbussen onderweg voor hun dagtochten en is
het er erg druk. De Milford Road is een weg van 120 km die dood loopt in de
Milford Sounds. Toch is het één van de boeiendste banen van Nieuw Zeeland. Langs
de hele route kan je korte wandelingen doen die je een perfect idee geven van
het Fjordland National Park. Vooral de tweede helft is onverantwoord mooi. Je
moet zowaar een ijzeren karakter hebben om je ogen op de weg te houden. We
rijden tussen steile flanken die +1500 m boven ons uitstijgen waarvan 10
tallen-watervallen naar beneden storten. Elke bocht die we nemen creëert een
nieuw wauw moment. Zonder twijfel één van de, zo niet de mooiste weg die we al
bereden hebben. En we hebben er al heel wat indrukwekkende op onze palmares
staan.
Zon 25 km
voor Milford kunnen we de berg niet meer over en moeten we door een tunnel. De
tunnel is maar gemaakt voor verkeer in 1 richting, met lichten wordt het
verkeer wisselend geregeld, met een interval van 15 min. We vinden het absoluut
niet erg, de uitzichten zijn onvergetelijk. De laatste 25 km gaan stijl naar
beneden tot op zeeniveau. Met al onze stops tussendoor is het 15u tegen dat we
Milford bereiken. Hoewel het s morgens bij ons vertrek zwaarbewolkt was, is de
zon er ondertussen volledig doorgekomen en de uitzichten op Milford Sound zijn
prachtig. We laten deze kans niet liggen en kunnen nog net mee met de boot van
15.25u voor een 2u durende rondvaart door de sound. Stel u voor dat we morgen
slecht weer hebben, dan hebben we niks gezien.
De rondvaart
door de Sound is geweldig, we gaan van de ene waterval naar (al dan niet door)
de volgende en de bergen met sneeuwwitte toppen rijzen uit de zee naar boven.
Machtig om te zien. We komen hier te weten dat Captain Cook tot 2x toe voorbij
deze Sound is gevaren, zonder de ingang te vinden, pas 50 jaar later wordt hij
ontdekt. Eens op de Tasman Sea begrijpen we ook waarom, zelfs van vlakbij kan
je niet zien dat er een ingang is tussen de rotsen.
Helemaal overdonderd
van al deze natuurpracht beginnen we aan de terugtocht, waarbij we de stukken
die op de heenweg nog in de wolken zaten er nu nog als extra bovenop krijgen.
Het was
wederom een dag om nooit te vergeten!
Fotos: Lake
Gunn, Ruth duwt een boomstam in 2, vingerhoedskruid (sommige weiden zijn violet
van de verschillende tinten van deze plant), impressie van een Deense meermin
bij de Marian Falls, spelen in de sneeuw (zo zien jullie maar, we denken aan
jullie), de Milford Sound
Deze Sound
had Capt Coock wel opgemerkt. Hij vroeg zich echter af of hij wel terug weg zou
geraken gezien de stevige inlandse bries die hier altijd aanwezig is bij mooi
weer. Dat gaf meteen de naam Doubtful Sound. Hoewel dit eigenlijk fout is, want
de Doubtful is een fjord omdat hij ontstaan is uit een hyperactieve gletsjer.
Een Sound ontstaat uit een rivier. De enige echte sound in Nieuw-Zeeland is
die in Marlborough, in het noorden van het Zuidereiland. Om de verwarring compleet
te maken ligt het hier vol sounds in Fjordland. Enfin,we leren weer bij.
Het is weer
een prachtige dag, hoe langer hoe meer beseffen we dat we ongelooflijk veel
geluk hebben met het weer. Veel mensen waar we mee praten doen het eiland in
omgekeerde richting en komen van de ene regenzone in de andere. De touringbus
pikt ons op aan de camping en we rijden naar Lake Manapouri waar we overstappen
in een bootje tot aan een waterkrachtcentrale. Deze is 170m diep in een grot
uitgehouwen en kan voldoende energie opwekken om het hele Zuidereiland van
stroom te voorzien. Daarna rijden we met de bus tot aan Deep Cove, waar we in
boot nr2 (gelukkig een iets grotere) worden overgeladen voor de rondvaart op de
Doubtful Sounds.
Volgens Lonely Planet is deze indrukwekkender
dan de Milford en vooral minder toeristisch. Dat laatste is zeker waar, we
komen maar 1 andere boot tegen en voor de rest zijn we alleen. Je geraakt hier
gewoon ook niet op eigen houtje, dus dat maakt het wel speciaal. We zien ook
zeehonden en zelfs dolfijnen die nieuwsgierig dichterbij komen gezwommen.
Maar of deze nu echt indrukwekkender
is? Wij zijn er niet helemaal uit, Milford leek ons hoger en ruiger, maar dat
was natuurlijk de eerste fjord die we zagen ln elk geval, doubtful.
Fotos: zicht tijdens ons ontbijt,
eerste zicht op Doubtful Sound, Ruth in de Sound, landschappen vanop de boot,
luie kajakers, kolonie mooie zeehonden (ge moet ze es ruiken ), De wolken
rollen snel binnen op plekjes waar we een half uur geleden nog waren,
Dolfijnen, indrukwekkende waterval nr76, rendieren transport.