TELEFONEREN of SMS? We zijn gewoon thuis en bij nacht en ontij bereikbaar op de traditionele nummers. of op skype als we online zijn. Vind ons op skype als 'mike.vanoystaeyen' of GSM Mike 0476456801 of GSM Ruth 0477999733
Onze trektocht door Australië, Nieuw Zeeland en ZO-Azië van 28 okt 2009 tot 4 april 2010
25-12-2009
24/12/09 De Super Pit
We verblijven
momenteel in 1 van de oudste stadjes van Australië, ontstaan einde 19e
eeuw tijdens de goudkoorts. Sommige gebouwen in Kalgoorlie zijn wel 100 jaar
oud !
De Super Pit
is een open goudmijn van 3km lang, 1,5 km breed en meer dan 500 ! meter diep.
Die gaan we vandaag bezoeken. We hebben ingetekend op een tour bij het bedrijf
Finders-Keepers. De superpit is een aanéénsluiting van allemaal oude mijnen die
nu van boven af helemaal afgegraven wordt. Er wordt dagelijks zon 350.000 ton
erts gedolven en naar boven gereden met gigantische dumptrucks die tot 70 ton
per keer kunnen vervoeren. Een band van zon dumptruck kost zon 90.000 dollar.
Ze worden aangedreven met twee 16-cilinder dieselmotoren waarvan de
duizelingwekkend aantal pks me niet zijn bijgebleven.
De rijkste
van die ertsen worden gecrusht en verder gemalen, de grootste stukken goud
kunnen er dan fysisch uitgefilterd worden doordat het soortelijk gewicht hoger
is dan de rest. Het overige steengruis wordt met carbuur en cyanide bewerkt om
zo het goud te kunnen scheiden uit de erts. Heb ik opgelet of wat? Zaken gaan goed, sinds de beurscrash is de
goudprijs gestegen. Allemaal erg interessant en voornamelijk indrukwekkend om
te zien. Twee uur later staan we terug bij de start en krijgen we allemaal een
certificaat dat we de tour deden. Heel erg vreemd dat men ons daarvoor
congratualtions wenst. Soit.
Onze volgende
attractie is de Mining Hall of Fame, waar we een ondergronds mijnenstelsel
bezoeken. We krijgen allemaal een veiligheidshelm op ons hoofd en dalen dan per
4 af tot op 37m diepte in een echte mijnenlift, zéér claustrofobisch. Beneden
toegekomen blijken ook de kerstman en 2 elfjes van de partij en kerstmuziek
schettert door de boxen. Lichtelijk erover maar kom. We krijgen uitgebreid
uitleg over het leven in de mijnen en lopen door enge gangen door het hele
stelsel. Best interessant, alleen spijtig dat de groep zo groot was, we konden
nooit allemaal samen in dezelfde ruimte om naar de uitleg van de gids te
luisteren. Een uur later staan we, oef, terug in het daglicht.
Op kerstavond
gaan we naar het dorp en dineren we in de enige bistro die open is. Daar zit
zowat heel de gemeenschap bijeen. Echt culinair hoogstaand is het niet maar een
mens heeft er mee gegeten.
Fotos: zichten
op de Super Pit, de ondergrondse mijnengangen en bijhorende kerstversiering, voor
wie altijd dacht dat de kerstman op de noordpool woonde, een kleine
rechtzetting, de man houdt zich gewoon hier in Australië met 2 elfjes schuil
36m onder de grond, een authentiek mijnerskamp
Het schijnt
vandaag Kerstmis te zijn dus we ontbijten uitgebreid met croissants en een
ander formaat van pingpongbrood en doen voor de rest niets. Maximum
wandelafstand tot aan het zwembad. We moeten onze energie een beetje sparen
voor het feestgedruis van vanavond. Gezien we de enige toeristische camper op
de camping zijn, verwachten we een magere opkomst. We zijn alvast
zeker dat de eigenaars ook aanwezig zullen zijn.
Het concept
is Bring Your Own drinks, chairs & something to share. We zullen ze hier es
laten proeven van Mike zijn geweldige bbq-slaatjes! Uiteraard krijgen jullie later
nog een uitgebreid verslag van deze spetterende party.
Op de radio
speelt elke zender(2) dezelfde kerstklassiekers. We horen Im dreaming of a white Christmas, ' Jingle Bells' en gelijkaardige liedjes, het
raakt onze kouwe kleren niet bij 32°.
Morgen rijden
we terug naar Perth, de 28e moet de camper binnen en we moeten die
proper afleveren. Nog wat kuiswerk te doen dus.
Allemaal
smakelijk eten vanavond en een vrolijk kerstfeest gewenst.
bedankt voor alle kerstwensen die hier hebben ontvangen!!
Het
kerstfeest van gisteren was best wel gezellig. Er is toch zon 20 man komen opdagen.
Er worden tafels aangezeuld, muziek opgezet en een plastieke kerstboom
geïnstalleerd. De schotels met eten varieerden van chips naar nootjes naar
dipsauzen en hier en daar wat echt voedsel. Mike zijn slaatje wordt met
argusogen bekeken, met commentaar als looks interesting. We vermoeden dat het
er te gezond uitziet. We geven dan zelf maar het goede voorbeeld en scheppen er
goed van op. We spotten een ander koppel dat de uitdaging aandurft, het blijken
Denen te zijn die voor een paar jaar als expat in Signapore verblijven. De dame
is vertaalster van opleiding en de man doet iets met water en consulting. Onze
sla is toch zonder veel problemen opgeraakt.
De
uitbaatster van de camping komt uiteindelijk ook nog bij ons zitten. Ze zijn afkomstig
van Victoria in het Oosten van het land, maar wilden es iets anders. Ze hebben
dan gesoliciteerd bij een camping-keten en kwamen in Kalgoorlie terecht, waar
ze nu al 8 maanden assistent-managers zijn. Voor de rest zitten er een hoop
locals die vast op de camping verblijven om in de mijn te werken.
Om 23u wordt
het feest afgerond en keert iedereen naar zijn slaapplaats terug. t Is zo es
iets anders dan de standaard kalkoen.
Over vandaag
valt niet veel te vertellen, we hebben vnl gereden, gereden en nog es gereden.
Zon 600 km om tot in Perth te geraken, en het is bloedheet. Tegen 17u checken
we in op een camping iets ten noorden van Perth, enorm domein, veel beton maar
smetteloos sanitair en een mooi zwembad dat we direct uittesten. Ons avondeten
bestaat uit overschotten van de avond ervoor, het was blijkbaar niet de
bedoeling om vlees te bakken dus dat hebben we wijselijk in de ijskast laten
zitten. Vanavond op de barbie dus.
Fotos:
impressie van kerst in de camper (wie spot de kerstman en Rudolph?), impressie
van het feestgedruis, Mike en de barbie
Op onze
laatste dag voor de camper terug binnen moet slagen we er toch nog in om in de
Indische Oceaan te gaan spelen. We vinden een bewaakte zwemzone waar we nog gemakkelijk
bijkunnen. De oceaan ziet er woest uit en het water voelt redelijk aan, dat
wordt leuk.
We beginnen tegen de golven op te ploeteren, Een 10-tal m in zee is er een
zandbank waar de golven hard tegen tekeer gaan, en waar je ook beter kan staan.
We proberen daar te geraken, maar moeten een aantal keer opnieuw beginnen vanop
het strand. Er staat een sterke stroming en je drijft direct af. Uiteindelijk
lukt het ons toch en kunnen we in de golven duiken, ze komen snel achter elkaar
en zijn krachtig. Plezant, ik voel me terug 12 jaar en ergens aan de
Atlantische Oceaan op vakantie.
Na een half
uur zijn we flink moe, goed door elkaar geschud en volledig verzild. We kleden
ons om in de camper (handig) en rijden dan nog wat verder rond. We komen door het
Brasschaat van Perth, hier wonen lijkt ons nog wel iets. Schitterende villas
met zicht op zee er staat echter niets te koop dat ons bevalt.
Onderweg
passeren we verschillende aangelegde parken vlak bij de zee. We zagen die
gedurende heel onze trip maar toen waren ze meestal verlaten. In tegenstelling
tot nu. Onder elke boom zit een volledige familie met mega-koelboxen te picknicken
en (hoe kan het anders) te bbqen. Het is een geweldig zicht.
We worden al
om 5u wakker door het gekwetter van overenthousiaste vogels. Als we uit de
camper komen merken we ook ineens dat de temperatuur al redelijk opgelopen is,
dat belooft. Onze camper staat recht in de blakke zon.
Na het ontbijt beginnen we aan de grote schoonmaak. Na 3 weken moet er heel wat
opgeruimd worden, en we doen er zon 2 uur over om alles in te pakken en te
kuisen langs de binnenkant. En zweten dat we doen, het is ondertussen 40° (in
de schaduw).
Na de
binnenkant mogen we met water gaan spelen voor de buitenkant. We stoppen aan de
eerste carwash die we tegenkomen en beginnen 3 weken aangekoekte insecten eraf
te wassen. De hogedruk is niet zo hoog en uiteindelijk moeten we zelf nog met
de hand beginnen schrobben.
Goed gaar
komen we tegen de middag aan ons Formule 1 hotel aan. We laten alle rommel daar
achter en rijden naar de Kea-depot om de camper terug te brengen. Daar is precies
een bom ontploft, de vloer in het kantoor ligt bezaaid met speelgoed en er
kruipen zon 4 kleuters rond.
Na een half
uur is de familie met kinderen vertrokken en keert de rust in het kantoor weer.
De man die ons bedient zucht diep en vertelt dat die familie al sinds 9.30u op
hun kantoor zat (het was 13.30u toen wij daar aankwamen).
Er volgt even
een spannend moment als de status van de camper wordt opgemaakt. We hebben 5
dagen geleden gebeld naar Kea om hen te informeren over de barst in de voorruit
zodat ze de reparatie al konden inplannen en dat was blijkbaar voldoende. Zoals
we gehoopt hadden, blijkt dat de schade aan de voorruit volledig gedekt wordt door
onze verzekering, geen franchise, niks! Dat is goed nieuws, we zijn content dat
we indertijd zoveel betaald hebben voor die verzekering, dat hebben we er nu
wel meer dan uit.
Voilà, hierbij
is het stuk Australië afgesloten, het is gevlogen. Morgen om 4u15 staat de taxi
voor de deur om ons naar de luchthaven te brengen. Het volgende verslag zal
vanuit Nieuw-Zeeland komen (benieuwd wat de performance van het internet daar
zal zijn). Wie weet gaan we nog naar Tasmanië. We zijn zoveel mensen
tegengekomen die zeiden dat het daar prachtig is, dat we al spijt hebben dat
dat land niet in onze planning zit. We zien wel hoe het loopt.
Nu hadden we
eens een echt bed, zaaalig De wekker wekt ons, en gegarandeerd ook alle kamers
van hetzelfde verdiep om exact 3h30. We hadden wel uitvoerig bestudeerd hoe het
alarm in te stellen, het afzetten daarentegen. De taxi brengt ons mooi op tijd
naar de luchthaven, het toetsel vertrekt stipt en na 4h vliegen landen we weer
in Sydney. Hier wachten we zes uur voor onze aansluiting naar Auckland. Dat is
minder akelig dan het lijkt. Het is een ruime luchthaven met een uitgebreid
gamma aan eetstallekes, kleren, hi-tech, gratis internet, souvenirs. Zelfs Lonely
Planet heeft hier een eigen winkeltje. We kunnen dan ook niet aan de verleiding
weerstaan om de net heruitgebrachte versie van Zuid-Oost Azië, de Mekong route
nu reeds aan te schaffen. Vlak voor het boarden installeert er zich nog een
familie uit Merksem naast ons, ze hebben net 3 weken Australië achter de rug en
gaan voor 2 maand naar NZ, mét 2 schoolgaande kinderen. Ze zullen onderweg de
kinderen elke dag een paar uur onderwijs geven. Jeah right. Lijkt ons een hele
onderneming.
We vertrekken
ook hier ruim op tijd en 2,5 uur later landen we in Auckland. Dat is de grootste
stad op het Noordereiland. Hier woont ¾ van de bevolking. Ondertussen in het
bijna 24h, en zijn we 5 tijdszones verder. 12h in België is 24h hier. We vullen
ons migratie en biocontrol formulieren eerlijk in en bijgevolg moeten we toegeven
dat we peper, wandelschoenen, en een mini houten souvenir meehebben, Allemaal
dingen die hier moeten aangegeven worden. Lijkt na twee vragenrondes niet echt
een probleem en een half uur na de landing staan we buiten de luchthaven voor een
taxi naar een naburig hotel waar we wat gedesoriënteerd aankomen, niet echt een
idee of het nu avond of ochtend is.
Een flink
ontbijt en terug inpakken. Om 11h komt Kea ons hier ophalen om ons naar hun
hoofdkwartier te brengen. De gekozen camper is een gelijkaardig model als in
Perth. Dat maakt dat alles snel afhandeld kan worden. We maken nog even van ons
oren omdat we bij de vorige camper verschrikkelijk oncomfortabele
kampeerstoelen gekregen hadden, maar Kea heeft net een levering nieuwe stoelen
gedaan en die zijn super. Wij content. De supermarkt in en op zoek naar kampplaats
1. We besluiten in de buurt van Auckland te blijven tot het nieuwe jaar. Hier
is de kans zeker het grootst om enige ambiance te vinden met oudjaar. We merken
onmiddellijk de kleine verschillen op met Australië. De mensen zijn hier
minstens even vriendelijk maar minder opzichtig en lawaaierig. Geen nationale
vlag meer op elke hoek, auto, huis. Het klimaat is een pak frisser ( nu zon
20°) en dat geeft een aparte mix in de vegetatie. De Belgische inheemse bomen
staan hier hand in hand met de palmen. Ook erg vreemd , in de supermarkt kan je
hier chips vinden in de meest exotische smaken van BBQ-chicken tot roast lamb,
sour cream and chives, enz . Ga echter niet op zoek naar de moeder der alle
chips: de Paprika. Die zal je hier niet vinden. Een regelrechte schande. En
wonder boven wonder, de supermarkten verkopen hier opnieuw wijn en bier!
Veel lokale
chefs down under willen persé twee gerechten combineren die absoluut niet bij
elkaar passen. Geen erg, dan noem je het gewoon Fusion keuken of surf and turf
(op die manier kan je ongelimiteerd vis- en vleesgerechten combineren).
Jamie Oliver lijkt
ook hier nog heel wat goede werken te moeten verrichten wil hij tegen 2086
heilig verklaard worden door de Anglicaanse kerk voor zijn missiewerk...
De eerste
camping blijkt volzet dus rijden we verder naar optie n°2. Daar is plaats met
hopen, is ook iets minder mooi gelegen, maar er stopt evengoed een bus naar
centrum Auckland voor de deur en das belangrijk. Alles wordt uitgepakt en
geïnstalleerd. We zijn er al ervaren in.
Een uur later
parkeert er vlak naast ons dezelfde Kea camper. De man die ermee rondrijdt is
aan zijn laatste dagen NZ bezig en moet de camper morgen terug inleveren. Na
een kwartier komen we erachter dat hij in Aalter woont en schakelen we over op
NL. Wauw, zoveel belgen op zon korte tijd tegengekomen, dat zijn we niet
gewoon.
Vanavond
kruipen we op tijd in ons bed, er moet nog een jetlag overwonnen worden.
Nee, we
hebben niet geslapen tot in het nieuwe jaar, hoewel het toch pas 9.30u was
tegen dat we wakker werden. De jetlag..
Op de laatste
dag van dit jaar bezoeken we de stad Auckland. Op zich is er niet grandioos
veel te zien, maar er is wel een Belgian Beer Café en dat kunnen we niet links
laten liggen. We lunchen daar met ne goeie Leffe, man dat is lang geleden. Mike
bestelt mosselen met friet, maar de mosselen zijn van een iets ander kaliber
dan wij gewoon zijn dus het is even wennen. Er speelt hier vanavond een live
bandje, hier komen we wel es kijken.
Voor het
eindejaarsfeest stippelt Mike een hele route uit langs verschillende bars uit
de Lonely Planet. Ervaring leert ons dat lukraak op zoek gaan naar cafés
meestal op niets uitdraait.
We beginnen bij de bar Minus 5°. Kwestie van een beetje medeleven met het
thuisfront te tonen, het is hier nl, hoe raad je het, -5 binnen. Aan de inkom
krijgen we een eskimopak aan en dikke wanten. De bar zelf is volledig uit ijs
gemaakt, dus ook de glazen en de banken. En het is er verdorie koud. We
besluiten onmiddellijk dat we zulke temperaturen niet meer gewoon zijn overtuigen
ons in warmere oorden te blijven tot de
koude in België verdwenen is. De bar is voor de rest zo goed als leeg, het is
duidelijk meer een toeristenattractie dan een echte ambiance-bar.
De andere
bars zijn een succes, er is best wel veel volk op de been. Om middernacht
volgen we de mensenstroom naar, wat wij vermoeden, de ideale plek om vuurwerk
te zien. Ja wadde, ze zouden es in Mortsel op les moeten komen, of in Boechout.
Het trekt echt op niks. Er worden vanachter een gebouw een paar flauwe pijlen
afgestoken, het geheel duurt misschien 2,5 min en niemand lijkt te weten
wanneer het nu net 12u geworden is. Chaos compleet.
Als we terug
de straten inwandelen zien we een massa volk uit de tegenovergestelde richting
komen. Hmmm, we stonden misschien aan de verkeerde kant??
We keren nog
es terug naar de Belgian Beer Bar, daar zit het stampvol en het live bandje
brengt er de sfeer wel in, zo zijn we het gewoon.
Na het
feestgedruis brengt een taxi ons veilig thuis en daarmee is het dus voor ons
2010. Terwijl ik dit type, is 2010 voor ons al kei gewoon, en voor jullie moet
het nog steeds beginnen apart.
Alvast een
gelukkig nieuwjaar voor iedereen, de fotos volgen nog maar moeten van de GSM
gehaald worden.
Fotos:
(reuze-)mosselen, Minus5°, Auckland Sky Tower, Ho Ho Ho
Na een korte
nacht vertrekken we richting Rotorua, 300 km ten Z-Oosten van Auckland. Onze
eerste echte autotrip in NZ. We krijgen direct een goede indruk van de banen,
ze zijn in redelijk goede staat maar heel bochtig en met vreemde kruispunten.
Doorrijden gaat dus niet echt, waardoor onze gemiddelde snelheid niet zo heel
hoog ligt.
Zo gauw we
Auckland achter ons laten, krijgen we een geweldig landschap. Groene heuvels,
nog groenere valleien, we zijn onmiddellijk verkocht. Dit is natuur waar wij
van houden!
Het gebied
rond Rotorua is vooral bekend voor zijn thermische bronnen. Rotorua zelf is de
hoofdattractie, bijgevolg ook heel druk. Op basis van een reisverslag dat ik
bijheb laten we Rotorua (en de bijhorende rottende-eireren-geur van de H2S)
voor wat het is en rijden zon 30 km verder naar het zuiden tot aan de Waikite
Valley (Waikiki voor ons) met zijn thermische bron. Er is een heel zwembadcomplex
aangelegd wat gevuld wordt met water uit die bron. Die spuwt 50l water per
seconden, temperatuur 98°. Na 3 km rivier is dit gedaald tot 50°. Een heel
afkoelingscircuit moet er voor zorgen dat het water, eens aan het zwembad, nog
maar 40° is. Je kan hier mits inkom te betalen komen zwemmen, tenzij je op de
aanpalende camping staat, dan zijn de zwembaden gratis. Gisteren gebeld en ze
hadden nog plaats. Bijgevolg zwemmen we deze namiddag in water van 37 tot 42°,
en dat is écht warm, veel verkoeling brengt het niet. Het terrein is prachtig
aangelegd, de stoom komt uit de kokende rivier over ons heen gedreven. Er zijn in totaal zon
8 baden: 3 privé-zwembaden, 2 jacuzzis, 2 grote sit & soaks (ene 42°) en
1 groot zwembad. Je loopt van het ene in het andere.
Elke avond om
21u gaat de stop eruit en laten ze alle water uit de zwembaden weglopen, dit
terwijl de gasten nog in het water zitten. Alles wordt dan grondig gekuist, het
water is nl niet behandeld en er wordt geen chloor gebruikt, en dan gaat de
kraan aan de bron terug open. Vanaf 5u s morgens kan je er weer in.
Niet alleen
de zwembaden zijn geweldig, maar de volledige omgeving is gewoon een droom. We
zijn onder de indruk.
Het Engels
dat hier gesproken wordt is van een ander kaliber, dus het vraagt weer training
om de mensen van de eerste keer te verstaan. Dat betert wel, maar voorlopig
vallen we bij de eerste zin nog door de mand.
Fotos:
warmwaterbronnen en bijhorende zwemcomplex, afdruk in de stoom
We beginnen
de dag met een zwempartij in de warmwaterbaden.
Na het
ontbijt rijden we naar Wai-O-Tapu Thermic Wonderland. Dit is het meest
kleurrijke vulkanische gebied van NZ. Via een bewegwijzerd pad lopen we voorbij
een 30-tal verschillende bezienswaardigheden, allemaal van vulkanische
oorsprong. Het is erg druk maar we kunnen toch overal vlot bij om fotos te
nemen. Er zijn mud pools, warmwater geisers, gekleurde champange pools en
volgelopen kraters in de meest eigenaardige kleuren. Het geheel is
indrukwekkend, dit hadden we nog nooit gezien. Sommige kraters zijn wel 62m
diep.
In het park
kan je ongegeneerd een kanjer van een scheet laten. Alles borrelt er toch al en
geen kat die het daar riekt. Bij momenten, als de wind aanwakkert, wordt er
zoveel stoom en gaslucht over de paden geblazen, dat je niet meer ziet waar je
loopt en vnl niet meer kan ademen van de stank. In heel het park is er ook een
zwaar rookverbod van kracht. Ongetwijfeld om te vermijden dat een
ontstekingsbron een nieuwe vulkanische uitbarsting veroorzaakt.
In de
namiddag rijden we langs Blue en Green Lake, dit zijn de vakantieplekken bij
uitstek zo blijkt. Er wordt gezwommen, gesurft, allerlei watersporten beoefend.
Het lijkt alsof elke NZer met een bootje in deze paradijselijke meren
ronddobbert. De natuur is dan ook heel erg mooi en groen.
s Avonds
gaan we terug naar de camping en sluiten na ons avondeten de dag af zoals we
hem begonnen, in de warmwaterbaden.
Tot hiertoe
is het ook hier mooi weer. Overdag zon 25°, s nachts koelt het wel flink af,
tot zon 12°.
Fotos : Wai-O-Tapu
Thermic Wonderland & blue lake
We beginnen
de dag nogmaals met de warmwaterbronnen (kwestie van het er nog es goe in te
wrijven) en starten dan ons huis richting Wellington, waar we de overzet naar
het Southern Island zullen nemen. We hoorden dat dit heel druk kan worden. Er
zijn 2 maatschappijen die de overzet verzorgen en je kan best op voorhand
geboeken, dus moeten we dat eens gaan uitpluizen.
We rijden
langs Lake Taupo en door het Tongariro Natuurpark via de Desert Road, die op
zon 800m hoogte door het gebergte slingert. We zien besneeuwde bergtoppen,
zandwervelstormen, massas groene heuvels en nog groenere weilanden, vol met
schapen en koeien, al dan niet langs de juiste kant van de afspanning,
magnifiek. Ik vind niet genoeg adjectieven om het te omschrijven. Na elke bocht
komt er een nieuw overweldigend uitzicht.
Je kan het
het beste omschrijven als een mix van Schotse Highlands en Sloveens Alpen en
dat geheel nog es overgoten met één of andere magische groene saus, waardoor
het geheel gewoon onwerkelijk prachtig wordt. Plant her en der nog een palmboom. Men zegt
dat het Zuidereiland nog mooier is, dat belooft.
We kiezen een
camping in het gehucht Upper Hutt. De naam spreekt eigenlijk voor zich, de
toegangsweg slingert de bergen in. Gedurende 40 min rijden we op een baantje zoals ze dat enkel nog in de bergen van
Corsica in gebruiken. Dit bergpad is net iets minder breed dan de wielbasis van
onze Transporter. Dat is geen probleem mocht dit een enkelrichting zijn. Niet
dus. Bij elke haarspeldbocht toeteren en af en toe de remmendicht om een kop-kop aanrijding tevermijden. De kleinste wagen moet achteruit,
vinden we. We zijn blij met ons (kleinere) model van camper. Tegelijkertijd
staat er een stevige stormwind en hangen er dreigende wolken. Een mens moet
iets overhebben voor een mooie ligging. Bij het inchecken kijkt de eigenaar ons
lachend aan en zegt dat we het avondje wel gekozen hebben. Het gaat nl stevig
stormen. Gauw de blog updaten voor de wireless wegwaait.
Gezien ik
geen fotos meer mag nemen tijdens het rijden, klopt, gn fotos dus.
De voorspelde
storm is tegen een uur of 21 losgebarsten. Onze camper schudt heen en weer in
de windvlagen, de regen komt met bakken naar beneden. Voor het eerst moeten we
ons openklapbaar dak laten zakken kwestie van wind- en waterschade te
vermijden. Het duurt tot 3u s nachts voor het wat kalmeert. We zijn zon belgisch
weer niet meer gewoon.
Neen, geen
warm water meer maar een koude douche om de dag te starten. De uitbater van de
campingwas gisteren bij onze aankomst
nog vol lof over zijn authentiek sanitair. Het water wordt hier nog verwarmd
door een houtvuur. Voorwaarde nummer 1 is dan wel dat je op vaste regelmaat
vodoende hout moet toevoegen. Na mijn beklag bij de balie wordt een kruiwagen
hout aangerukt en 10 min later draait de oven op volle toeren. Ik besluit nog
even te wachten om het water de kans te geven op te warmen en begeef me opnieuw
naar de douche voor eenietwat minder
koude douche, wat toch nog ver van aangenaam blijft als je onze vorige
campingplaats gewend bent. In plaats van hier te blijven, verhuizen we dan ook
naar een andere mét warm water. De wind blijft ondertussen danig waaien, we
kunnen ons dak nog steeds niet openzetten. Windy Welly noemen ze het hier, er
is iets van aan
We nemen de
bus naar Wellington waar we via een authentieke kabeltram de hoger gelegen
botanische tuin bezoeken. Netjes, keurig onderhouden, mooi weer, wat kan je nog
wensen..? Wellington is de hoofdstad van NZ maar doet meer aan als een
provinciestad. Wij vinden het gezelliger dan Auckland. We wandelen terug naar
het centrum en kuieren nog wat door de winkelstraten en langs de kade. Alles
wordt daar in voorbereiding gebracht om het wereldkampioenschap fietsen met 1
wiel te rijden. We blijven wat rondhangen tot het startschot gegeven wordt. Dat
geeft meer spektakel dan verwacht. Wat wil je, als de eerste onderuit gaat,
stoppen lukt nu éénmaalniet zo vlot met
1 wiel, met alle gevolgen vandien. De berijders en bijhorende wielen gaan
vlotop een hoopje, sorteren zich snel
terug en springen terug op hun tja wiel.
De bus terug
naar de camping, en we eten binnen want het regent weer. Bloggen en dan snel
onder de wol. Morgen moeten we er vroeg uit. Om 7h25 moeten we ten laatste
inchecken voor onze ferry naar het zuidereiland. En druk zal het zijn, we
boekten 2 dagen op voorhand en ongeveer alle tickets waren al uitverkocht.
Slaapwel!
Fotos: met de
kabeltrein naar boven, botaniken hof, one-cycles
De dag begint
vroeg, om 6.50u starten we de camper richting ferry. Zoals te voorspellen mogen
we bij aankomst de boot nog niet op en moeten we nog een half uur in de rij
wachten. De zin in een tas koffie en een degelijk ontbijt neemt toe.
Eens aan
boord doen we ons te goed aan een Kiwi-breakfast (ook wel gekend als cooked
breakfast, dus de hele resem eieren, spek, toast, worstjes. Alleen de bonen
ontbraken nog). Na 15 min varen verlaten we de beschutting van de haven en
varen we door Cook Strait. Het gaat er hevig aan toe en dan staat er nog niet
eens veel wind. Hoewel we op een danig uit de kluiten gewassen ferry zitten,
gaat de boel zwaar op en neer. De bemanning begint al spontaan zakjes uit te
delen. De overzet tussen de 2 eilanden staat erom gekend, in de helft van de
reisverslagen lezen we over mensen die ziek zijn geworden tijdens de overtocht.
Niet voor de zwakke magen dus. Een kwartier later wordt er rondgeroepen dat er
verderop een boot in de problemen geraakt is en dat we vertraging zullen
oplopen. Veel mensen kijken al verschrikt in het rond en vertrouwen het hele
zaakje duidelijk niet meer.
Eens de
boot-in-problemen wordt geholpen kunnen wij verder varen, zelfs in redelijke
rust. De golven komen niet meer langszij en dat maakt het een stuk aangenamer. Hoewel
we er zelf niet echt veel last van hebben ondervonden. Maar nu kunnen we ook op
het bovendek ten volle genieten van het landschap dat voorbijglijdt.
Tegen 11u zijn we in Picton.
Picton blijkt
een gezellig klein toeristendorp te zijn. We wandelen er even rond en lunchen
op een terras. Het valt ons nogmaals op dat NZ heel anders is dan Australië.
Mooi weer is hier evengoed een zegen als bij ons, op een zonnige zomerdag als
vandaag zit iedereen massaal op terrassen of in de parken te luieren. Er wordt echt
moeite gedaan om de straten gezellig te maken en de mensen naar buiten te
lokken. In Australië vlucht iedereen direct terug naar binnen, naar de airco. Wel
te verstaan natuurlijk, gezien de temperaturen daar. Toen we in Alice Springs
de Royal Flying Doctors bezochten, zei de vlaamse dame achter de kassa dat ze
de zomers in België zo verschrikkelijk vindt, zeker als er een hittegolf is. Nérgens
airco, overal véél te warm binnen. Bewijst nog maar eens hoe subjectief
indrukken altijd zijn
Ons
camping-selecteer-ritueel doet ons uiteindelijk ergens afgelegen belanden, vlak
aan de Queen Charlotte scenic Drive. Gelukkig hadden we vanuit Picton al
gereserveerd want tegen we er toekwamen hing hun bord No vacancies (vrij
vertaald door ons als: geen vakanties) al uit. De camping is een kleine
familie-business, we worden eerst onthaald door de dochter van een jaar of 9,
die dan haar vader gaat zoeken. We krijgen allerlei kortingen rond onze oren
geslingerd, een tip voor een wandeling na zonsondergang om glim worms te zien
en als welkom 2 zelfgebakken warme muffins. Dàt is nog es service. De camping
is prachtig gelegen, omringd door groene beboste heuvels. Zalig.
De rest van
de namiddag luieren we wat rond op de camping. Onze overbuur komt nog
vriendelijk vers gevangen mosselen aanbieden, waarvoor we toch maar bedanken.
In Auckland hebben we kennis gemaakt met deze reuze-groene-schelpdieren die in
de verste verte niet smaken als een Zeeuwse mossel. Het Duitse koppel dat
nadien naast ons komt staan, krijgt hetzelfde aanbod maar bedankt ook
vriendelijk. De chinezen zijn dolenthousiast wat zei ik ook weer over
subjectief?? Tien min later komt diezelfde overbuur voorbijgewandeld met een
vis van een meter lang, zalmmodel, had hij zelf gevangen. Als hij ons daar nu
een filetke van had aangeboden
Na onze
bloemkool met worst vertrekken we op de glim worms wandeling. We moeten een
aantal fences overklauteren en woeste stieren trotseren tot we uiteindelijk in
het bos komen. Donker is het nog bijlange niet dus glimwormen gaan we niet te
zien krijgen. Het pad lijkt ons ook iets te avontuurlijk in het nachtelijke
duister en we hebben geen fatsoenlijke pillamp bij (Hema-fietslichtjes zijn ontoereikend
om te boenken door het dichte struikgewas). De wandeling brengt ons tot aan een
prachtige waterval midden in het bos, die is op zich al de moeite om de tocht
te maken.
Misschien
proberen we morgen nog eens voor de wormen, nu we weten hoe het pad loopt
Fotos: het
bos en de waterval, zicht op de ferry, Marlborough Sounds, Picton Park, vogel
van de dag (Weka flightless bird)
Driekoningen
vandaag, tijd om de kerstboom buiten te keilen, naar de kerstboomverbranding te
gaan en daar een jenever te drinken om te vermijden dat je vastvriest. Of een
etappe van Queen Charlotte Track te wandelen. Deze meerdaagse trektocht van
+70km loopt door de mooiste delen van de Marlborough Sounds. Niks te maken met
de verbannen macho cowboy van weleer maar wel het noordelijkste deel van het
zuidereiland dat verzwolgen wordt door 100en fjorden en landengtes die langzaa
overgaan in de Tasman Bay. Alsof alle valleien van de Pyreneeën volgelopen zijn
en enkel de glooiende toppen zichtbaar bijven. Amai, genoeg lyrisch gestroop,
tijd voor het echt werk. We wandelen natuurlijk niet de hele etappe maar in
onze jeudige overmoed besluiten we dat het hoogste punt ongetwijfeld ook het
mooiste zal zijn. De tocht die we gaan ondernemen is maar zon 10km, peanuts
dus. Toch wel vreemd dat ze op de infoborden er 4h voor voorzien. Na een half
uur stappen begint het te dagen, de eerste etappe brengt ons van zeeniveau naar
350m. Om daarna terug volledig af te dalen en dan weerom een volgende top van
450m te overstijgen. Dat voel je. Volgens de lokale autoriteiten is het pad ook
geschikt voor mountainbikers. As if, de enige mountainbikers die we kruisen
zijn diegenen die de fiets aan de hand de helling opduwen.Wellicht zullen er wel fanatiekelingen
bestaan die me hier tegenspreken. Ben toch erg blij dat we hier geen mountainbikes
gehuurd hebben. Eerst nog enkele Familieweekendjes op trainingskamp voor we
daar aan toe zijn. We hadden gelijk, de hoogste punten geven de mooiste
uitzichten. We dalen terug tot zeeniveau waar we meekunnen met een watertaxi
die gereserveerd werd door andere wandelaars die we ontmoet hadden. Maar goed
ook, blijkbaar varen die watertaxis niet zo frequent dan we gehoopt hadden.
Dit bootje brengt ons terug naar het beginpunt waar we met stijve benen naar
onze camperwandelen die zon 150m hoger
geparkeerd staat.
We zullen
goed slapen.
Fotos:
Indrukken van de wandeling, waaronder een paar 180°-panoramas (het pad loopt
recht), de watertaxi (allé ja, een boot die ze gehuurd hadden van een andere
firma want hun taxi lag in panne)
We rijden
naar Blenheim, das niet zover, tegen de middag zijn we geïnstalleerd op onze
nieuw campplaats. In deze platte streek is volgens onze Lonely Planet absoluut
niks te zien of te beleven. Uitgezonderd een uitgebreid gamma aan wineries die
je per fiets kan afgaan. Dit is dé wijnstreek van Nieuw Zeeland. Warm overdag,
koel s nachts. Daar heeft Ruth wel oren naar. De fietsen worden gehuurd en ik stippel
snel maar professioneel een route uit langs de mooiste en beste etablissementen.
De eerste is zon 10 km verder, al de andere liggen in de direkte omgeving. On
y va.
Wat is me dat, het platte land is
eigenlijk vals plat, de schaal van het plannetje in onze gids was ongetwijfeld
mis en de stijve bries wakkert nog verder aan eens we hem pal op kop hebben. Na 1,5 h bereiken we eindelijke onze eerste
Winerie, die bevindt zich op een heuvel. We lunchen er en proeven de rosé, de
bubbels en de pinot noir. Niks mis mee, al is de pinot noir wat stroef naar
onze smaak. Eens we de volgende winerie bereikt hebben bekomen we binnen op een
bank even van onze tocht. We krijgen spontaan twee grote glazen water
aangeboden. Zo fris zien we er dus nog uit.
Nooit goed beseft hoe ik na een
sportdag als gisteren nu plots in de tweede fase van deze triatlon ben geraakt.
Dat belooft voor morgen, 12 km waterval bergop zwemmen vrees ik.
De wijnen zelf
overtuigen niet. Naar onze mening zouden er richtlijnen moeten bestaan die de
naam wijn beschermen. Zoiets van: De zuurtegraad van wijn mag die van azijn
niet overschreiden of mocht dat toch niet lukken dat er dan een vermelding
gemaakt wordt in het genre van Met de
nodige voorzichtigheid te gebruiken bij marinades of Opgelet, brand gaten in
de sla(kom) ofGratis een doos Rennie
bij aankoop van zes flessen. We krijgen hoe langer hoe meer een grenzeloos
respect voor de wijnaankopers van Delhaize.Die mensen moeten een ijzeren maag hebben om het kaf van het koren te
scheiden.
Ik overdrijf
misschien lichtjes.
Te pap om moe
te zeggen, laat staan om tijdens de tocht om de haverklap halt te houden om de
camera uit de fietszakken te graven. De fotos zijn bijgevolg poverder dan
gemiddeld.
Fotos: lunch
in 1 van de wineries, fietsen, fietsen, fietsen en de orginele brievenbus van
de vorige camping
We rijden terug een stuk naar het
Westen richting Abel Tasman NP, om dan vandaaruit verder te kunnen afzakken
langs de westkust richting gletser. Het natuurpark is ons door verschillende
mensen aangeraden, dus we zijn benieuwd.
Onderweg pikken we nog 2 lifters op, een Oostenrijkse en nen Brit. Ze moeten
toevallig zon 100 km verder op onze route zijn, een geluksdag voor hen. We
worden onderweg entertained met allerlei filosofische mijmeringen van deze 2
wereldverbeteraars. Vreemd zelfbeeld hebben zon mensen altijd.
Als camping wagen we ons aan een gok
en nemen één waar we geen beoordeling van kunnen terugvinden, maar de naam
spreekt ons wel aan: Old MacDonald Farm, vlak aan het natuurpark en met lamas,
varkens etc op het terrein. Eya eya ho.
Het blijkt een goede gok, de camping
ligt tussen de groene heuvels, er is geen passerend verkeer en de plaatsen zijn
geweldig.
Voor het avondeten doen we nog een
kennismakingswandeling aan het begin van het park. Het is eb, het strand is
oneindig en zit vol watervogels.
Fotos: steltloper met visje in de
bek, een vogel die je aanvalt als je te dicht bij zijn nest komt (hebben we
ervaren), de krijsende geelbek, landschapsfoto
Onze namen
worden afgeroepen alsof we in groepen worden verdeeld bij een jeugdkamp. Met
dat verschil dat we een kapitein krijgen toegewezen, zo weten we in welke van
de 4 boten we moeten klimmen. Ja, zo gaat dat er aan toe bij de Abel Tasman
Watertaxi company. Je klimt effectief in de boten want die staan op trailors.
Eens de boot volgeladen is rijden de traktors via de weg naar het strand. Dat is irreëel. Je zit met zwemvesten aan
achter aan een traktor over het asfalt te tuffen. Eens op het strand worden de boten
achterwaarts vlot geduwd. Boer Spreeuw verandert van pet en voertuig en transformeert
in Captain Sparrow.Die brengt ons naar het midden vanhet Abel Tasman National Park waar we een
dagetappe stappen van de Abel Tasman Track. Dit is de populaire meerdaagse
trektocht die de volledige kustlijn van het park volgt. Detoegang tot dit park kan enkel per watertaxi,
er is geen enkele weg in dit park. Onderweg doen we enkele ommetjes en zien we vreemde
volgels die tot 15m diep kunnen duiken, een kleine pinguinsoort die nog veel
dieper kan en een zeehondenkolonie die wat liggen te zonnen op hun broedplaats.
Normaal moeten er hier in deze periode ook orkas te zien zijn, maar die zijn
dit jaar nog niet gespot.
Wearriveren bij Tonga bay, stropen onze broek
op en wandelen naar het strand. Dit is het startpunt van onze 4h durende
tocht.Het pad slingert voorbij
watervallen, over hangbruggen, langs wondermooie baaien,midden door het natuurgeweld de heuvels in en uit. Ruth zet er de beruchte militaire pas in en 3
h later staan we al aan ons oppikpunt zon 12 km verder. We lunchen en wachten
op het strand van Torrent Bay tot onze watertaxi verschijnt om ons terug naar
de ingang van het park te varen.
Na een douche dineren we in het enige
restaurant-café bij de ingang van het park. De maaltijd is erg verzorgd en
smaakt verrukkelijk na zon dag.
Onze buren van South Carolinakomen gebroken de bar binnengestrompeld als
het al lang donker is. Ze hadden de wandeling tot aan de ingang van het park
verkeerd ingeschat. Ze hebben 6 h gewandeld over een traject van 11 km. Dat
lijkt me dan weer straf. Dan nog liever de militaire pas.
We blijven wat hangen want zodra beloven
ze hier live muziek. Inderdaad, wat later dan voorzien geefteen lokale reggae band het beste van zichzelf
en ze krijgen er wonderwel meteen de ambiance in. Voor zover dat mogelijk is
met reggae natuurlijk. Alle aanwezige rastakopkes deinen mee op de vibes, mogelijke
allemaal van dezelfde tribe als de bandleden. Door de bijhorende psychedelische spasmen gaan
de dreads alle kanten uit. Goe poeier hebben ze hier, in ons eten zat het toch
ni in.
Als we terugwandelen naar de camping
is het pikkedonker. We krijgen dan ook een sterrenhemel te zien zoals je die
alleen hier kan bewonderen. Prachtig.
Fotos: blauwe pinguin, luie zeehond, auto
te water, de natuur in Abel Tasman National Park
Er was regen
voorspeld voor zondag, en regenen heeft het gedaan. Gelukkig hadden we vandaag
vnl autorijden gepland, dus het deert ons niet zo.
Het begint
met een rustige bui, maar naarmate de dag vordert wordt het gordijn dikker en
dikker. Het water gutst op den duur uit de lucht, de landschappen worden nog mysterieuzer
met de mist en regenwolken rond de bergtoppen. Kleine kreken veranderen in
kolkende rivieren, de bergflanken worden langzaam omgetoverd tot 1 grote
waterval waar je onderdoor rijdt. Op verschillende plaatsen kunnen de diepe
grachten de watertoevloed niet meer aan en staat de weg volledig blank. We
komen dan ook niet zo snel vooruit maar het is zo indrukwekkend om te zien dat
we er niet van wakker liggen.
Pas tegen 15u
mindert de zondvloed een beetje, net als we aan de Pancakes aankomen. Dit is 1
van de Must-do attracties in NZ. De Pancakes zijn limestone rotsformaties die door
erosie gevormd zijn tot reusachtige stapels, hoe raad je het, pannenkoeken. Het
klinkt nogal pover maar het was knap om te zien. Onder de rotsformaties zie en
hoor je de zee beuken.
Het vervolg
van de kustroute tot in Greymouth loopt verder door dit majestueuze landschap,
langs de ene kant de beukende zee met grillige rotsen in het water en langs de
andere kant de groene heuvels waar het water van naar beneden gutst. De golven
van de zee zijn enorm, hier zou best wel eens de slotscène van Point Break
kunnen opgenomen zijn.
Fotos:
allemaal impressies van de Pancakes en omliggende natuur, huis met stevige
stroom water op de achtergrond (als die geen water in de kelder hebben, dan
weten we het ook nie meer)
We vervolgen
onze tocht langs de schitterende landschappen van de westkust. Onderweg zien we
regelmatig de sporen van de zondvloed van gisteren, blijkbaar toch meer water
naar beneden gekomen dan ze hier gewoon zijn. Op verschillende plaatsen is de
helft van de weg afgezet omdat er stukken berg naar beneden geschoven zijn. Als
je ziet hoeveel erosie er is, vragen wij ons af wie al dat zand terug naar
boven brengt. Tegen dit tempo zullen de bergen snel geschiedenis zijn.
We komen
uiteindelijk aan in Gletsjerland. De toppers hier zijn de Franz Josef en de Fox
gletsers. Nergens anders op deze breedtegraad liggen gletsers zo dicht bij de
oceaan. Naar mijn bescheiden mening is dat niet zóóó erg moeilijk, veel anders
dan water vind je immers niet op deze breedtegraad. Behalve hun ligging zijn ze
ook gekend om de snelheid waarmee ze verschuiven. In 1943 stortte er een
vliegtuig neer, waarvan ze de restanten 3,5 km verder vonden, aan het uiteinde
van de Franz Josef, zon 6 jaar later.
De gemiddelde snelheid van de Franz is 1,5m per dag, met uitschieters tot 5 m.
Dit zou 10x zo snel zijn als de gletsers in de Alpen. We ondervinden dat, als
je lang genoeg naar de gletser kijkt, het echt wel lijkt of het gigantisch
moster verder schuift
We
installeren ons in het dorp Fox Glacier Village en rijden daarna naar het
beginpunt van de wandeling om de gletser te bekijken. Daar wacht ons echter een
superteleurstelling, de wandeling is volledig afgesloten door de regen van de
voorbije dagen, het gevaar op vallende rotsen door instabiliteit is te groot.
Het enige dat we kunnen doen is de gletser vanop afstand aanschouwen. Wat een
pech, we hadden hier zon hoge verwachtingen over! Het ziet er ook niet naar
uit dat het probleem morgen verholpen zal zijn, de borden met de
wandelingindicaties worden door de rangers volledig verwijderd en vervangen
door een bord Track closed. We horen achteraf dat er op 10 dagen al meer
regen gevallen is dan ze normaal op een volledige maand krijgen, en er wordt
nog meer verwacht.
Een beetje
moedeloos stappen we terug in de auto en rijden dan maar naar de Franz Josef,
half verwachtend dat ons daar hetzelfde scenario staat te wachten. Hier hebben
we meer geluk, we kunnen het pad tot aan de gletser volgen. Al moeten we 3x tot
aan onze knieën door ijskoud gletserwater waden. Als je hier uitglijdt heb je
wel iets aan uw fiets. Maar we kunnen toch erg dichtbij komen en een goede
indruk krijgen. En dat zijn we ook; goed onder de indruk.
Ok, we hebben
de gletsjer nu al wel gezien, van beneden, maar hoe geraak je er nu op ?
In de
brochures lezen we dat je Helihikes op de gletsers kan doen. Je wordt met een
helikopter ergens op het ijs gedropt en loopt daar dan 2,5u onder begeleiding
rond. De uitstap kost een smak geld, maar we zijn hier maar 1 keer dus . Dat is
voor morgennamiddag. Fingers crossed dat het weer meezit, bij slecht weer
vertrekken ze niet, en als het te bewolkt is zijn de uitzichten natuurlijk ook
minder spectaculair.
Zoals de
laatste dagen wel meer voorkomt, kruipen we vroeg in onze camper, jullie zullen
ons wel niet geloven maar het is hier KOUD s nachts. Vanonder de warme dekens
en slaapzak zien we nog een 1/3 filmke voor we gaan slapen. Càptain Jack
Sparrow neemthet op tegen de Krak-hen.
Spannend.
De hemel is
volledig uitgeklaard, de eerste echt mooie dag dit jaar, als we de locals mogen
geloven. Dat belooft, hopelijk blijft dat zo want we gaan pas om 15h de lucht
in.De bewolking neemt lichtjes toe maar
lang niet voldoende om de uitstap af te gelasten. Wat een geluk want dit jaar
hebben ze nog niet veel uitstappen op de gletsjer kunnen aanbieden. De verhalen
doen de ronde dat sommige toeristen tevergeefseen week op de camping hebben gewacht op de standby lijsten.
Met een
vintage busje van minstens 50 jaar oud worden we naar de lokake heliport
gebracht. Ze verzekeren ons dat de helikopter van een recenter bouwjaar
is.We krijgen lederen
berg-hikingschoenen aangeboden en een korte veiligheidsintroductie hoe een
helikopter te benaderen. We worden gewogen, in groepen van max 6 pers opgedeeld
en dan begeven we ons naar de helikopters. Aan boord passen dan ook maximaal 6
passagiers (als je ze goed opvouwt toch). Eens iedereen een headset op heeft
gaan de deuren dicht en weg zijn we.
Dat gaat
verbazend zacht. We stijgen boven het dorpje uit en in geen tijd vliegen we
over de voet van de gletsjer. Meteen zien we ook waarom het wandelpad
afgelsoten werd. De overvloedige regen van de voorbije week heeft de rotsen
instabiel gemaakt en er zijn al tientallen rotsblokken naar beneden gekomen,
sommige met het formaat van een autobus. Eens we midden de gletsjer zijn neemt
de piloot even de vrijheid om enkele
hoogtepunten van de Fox glacier van dichtbij te tonen. Tot zover de aangename
vlucht. De piloot is er van overtuigd dat je pas echt een goed zicht hebt als
de machine minimum 90° kantelt, en dan nog eens andersom voor zij die langs de
andere kant zitten. Mijn maag plakt ongeveer tegen mijn amandelen en de fotos
zijn bewogen. Ruth houdt vnl haar ogen dicht. We landen zacht op het ijs, de landingsplaats
wordt aangegeven door één stokje van 50 cm hoog.
De gids wacht
ons daar op en verdeelt de stijgijzers die we onder onze bergschoenen moeten
gespen. We krijgen ook een wandelstok met een metalen pin onderaan. De gids legt
ons kort uit hoe we al dit gereedschap moeten gebruiken en dan vertrekken we op
onze tocht over een ijslaag die op dit punt zon 200 m dik is. We klauteren
over ijsheuvels, wringen ons door smalle sleuven, bewonderen staalblauwe ijsgrotten
langs de binnenkant, wat een ervaring! Het kleurenspel is indrukwekkend, het pure
witte ijs tegenover de helblauwe kleuren van het water, niet gemakkelijk voor
de fotograaf bij wisselende bewolking. Het rondomliggende landschap is al even
imposant, je voelt je maar heel nietig tussen al die grootse natuur. We zijn
ook verwonderd over de hoeveelheid water die over zon gletsjer stroomt, het
ding smelt gewoon heel de tijd. Onze Nepalese gids leert ons, meestal op
ludieke wijze, alles wat er te leren valt over een gletsjer en geeft ons ruim
de tijd om fotos te trekken. 2 Uur later wachten we in dekking op onze
helikopter voor de terugvlucht, die deze keer de hoogtepunten vermijdt en in
rechte lijn terugkeert.
De ervaring
was op zn minst uniek en elke euro waard!
Fotos: onze
gletsjeruitstap van take off tot landing