TELEFONEREN of SMS? We zijn gewoon thuis en bij nacht en ontij bereikbaar op de traditionele nummers. of op skype als we online zijn. Vind ons op skype als 'mike.vanoystaeyen' of GSM Mike 0476456801 of GSM Ruth 0477999733
Onze trektocht door Australië, Nieuw Zeeland en ZO-Azië van 28 okt 2009 tot 4 april 2010
27-02-2010
27/02/2010 Oud-Hanoi en de oorlogen
De
stadswandeling leidt ons door de oude stadswijken van Hanoi. Het is uiteraard een
drukte van jewelste die niet snel zal wennen voor de doorsnee westerling. De
meeste brommers en autos scheren je rakelings al toeterend voorbij. Sommige
komen te dicht en raken je echt wel, zij het nooit niet erg of met opzet.. Elke
straat heeft zijn eigen ambachtelijke specialiteit, die in lang vervlogen
tijden aangeduid werd door de straatnaam. De naamgeving is ondertussen
veranderd, maar de opdeling per nijverheid is er nog steeds. Zo lopen we door
de zijdestraat en de speelgoedstraat, er is een straat waar allerlei
felgekleurde slingers en lampionnen worden verkocht om tempels te versieren. Ergens
anders kan je nepgeld kopen om te doneren aan Buddha, we passeren de
spiegelstraat, de smederijstraat met bijhorend kabaal, de blikken-dozen-straat,
je kan het zo gek niet bedenken of er is een straat voor voorzien.
We
komen langs een lokale markt, waar de mengeling van prikkelende aromas zeer intens is, niet voor de gevoelige magen
bestemd. Vlees en vis wordt hypervers verhandeld. Als je als kip op de
weegschaal belandt en ze daarna je poten bij elkaar binden met plastiek, dan
weet je wel hoe laat het is. We zien een vis die nog steeds spartelt maar waarvan
al een stuk van de staart verkocht is. Andere vissen die echt nog hyperactief
zijn worden met een elastiek over de kieuwen langzaam versmoord.
Na
2 uur overweldigd geweest te zijn door geuren en lawaai, zoeken we even de rust
op van een koffiehuis. Van daaruit wandelen we verder naar het Oorlogsmuseum. Gezien
het rijke oorlogsverleden van dit land belooft het een interessante uitstap te
worden. Het is een groot complex, met allerlei trofeeën van de Vietnamoorlog en de onafhankelijkheidsoorlog
tegen Frankrijk. In openlucht zien we een Russische Mig, Amerikaanse helikopters, vliegtuigen, afweergeschut.
Binnenin wordt er vooral een overzicht gegeven van de verschillende stadia van
de oorlogen, al dan niet vertaald naar het Engels. We vinden het geschiedkundig
minder gebalanceerd gebracht. Waarschijnlijk omdat de communistische partij
hier nog steeds de enige toegelaten strekking is en er weinig kritiek op het
regime verdragen wordt. De collectie rugzakken, helmen, brieven etc is wel
indrukwekkend.
Nog
even een huiveringwekkende opsomming van wat de US in Vietnam alleen al achtergelaten
heeft tussen 1965-72.
5.382.000.000
kg bommen gedropt = 6000 kg/km2 = 45 kg per inwoner. Dit veroorzaakte 200.000
slachtoffers en liet 70.000 wezen achter.
De
76.000.000 liter uitgestorte dioxine maakte
2.000.000 inwoners gehandicapt, nog eens zoveelmet dioxine gerelateerde afwijkingen. 500.000 werden erdoor misvormd in
een volgende generatie
Duizelingwekkende
cijfers waar je niet goed van wordt. Als je weet hoeveel humanitaire hulp je zou
kunnen bieden als equivalent voor zon prijskaartje.
Om
terug te gaan naar ons hotel nemen we een taxi. Voor het museum staat er één te
wachten, we maken duidelijk waar we moeten zijn en eisen dat hij op meter
rijdt. Al snel staan we inderdaad aan de straat van ons hotel, maar we kunnen
niet passen en de chauffeur kan niet weergeven. Ik wil het geld gaan laten
wisselen maar de chauffeur begint bedragen in dollars en dongs te noemen en
uiteindelijk betalen we hem. Veel te veel blijkt achteraf. We zijn echt dubbel
en dik int zak gezet. Het ging ook allemaal zo snel, en we zijn nog niet
voldoende met de lokale munt vertrouwd om snel te kunnen omrekenen tussen Dong, Dollars en Euros. Dat dit ons nog
moet overkomen na al zoveel tijd onderweg te zijn, niet te geloven. Het lag er
vingerdik bovenop en toch zijn we erin getrapt.
Les 1: neem nooit een
taxi aan een toeristische attractie
Les 2: kies altijd zelf
je taxi en laat je niet kiezen.
Les 3: spreek af enkel
de meter te betalen
Les 4: zorg dat je op
voorhand een idee hebt van wat de rit ongeveer mag kosten.
Dit
zijn gewoon onze basisregels. We weten dit allemaal zo goed en toch laten we
ons vangen. De frustratie is heel groot, we hebben 20x teveel betaald. De teller
was fake en corrupt en de gehanteerde koers buiten proportie. Het gaat hem niet
zozeer over de 20 $ dat we kwijt zijn, maar over het feit dat zulke praktijken
effectief worden toegepast. Je reinste diefstal is het. Vanaf nu gaat de iPod
met omrekeningskoersen altijd mee.
Het
voorval heeft een wrange nasmaak en het vertrouwen in de bevolking is danig
ontwricht. Voorlopig geen fooien en liefdadigheid meer maar snoeihard
onderhandelen ipv blindelings vertrouwen. Laten we hopen dat we het in Sapa een
beetje achter ons kunnen laten.
Fotos:
geuren en kleuren op de markt, keuvelende dames op leeftijd, verse vis, granen
en zaden, getoeter, spoorweg door de stad, van waar kennen we dat symbool??,
oorlogstrofeeën
We
blijven zo lang mogelijk op onze kamer want het wordt nog een lange dag. Onze
nachttrein vertrekt nl pas om 21.15u. We lopen eerst opnieuw langs de
touroperator voor onze definitieve treinticketten. Die worden ter plekke met de
hand geschreven, we begrijpen niet goed waarom we er 2 dagen op moesten
wachten, maar kom.
Nadat
we uitgechecked zijn willen we naar het Lenin-park, zon 3 km buiten het oude
centrum. We lezen dat dit een schaduwrijk en rustig park is, met een vijver waar
je bootjes en pedalos kan huren. Ideaal voor een rustige zondagnamiddag dus.
Na heel wat onderhandelen strikken we 2 cyclos (equivalent van een riksja) om
ons naar ginder te fietsen. Ze zijn duidelijk niet akkoord met de door ons voorgestelde
prijs, maakt ons niet uit, wij zijn bikkelhard. t Is niet dat we ze
verplichten om te rijden. Dan wandelen we wel. Uiteindelijk komen ze toch
achter ons aangefietst om ons mee te nemen. De fietstocht is heel aangenaam, ze
rijden op hun gemak tussen het chaotische verkeer en je hebt er weinig last
van. Alleen zouden we het leuker gevonden hebben moesten ze effectief stoppen
voor een rood licht aan een druk kruispunt. Zonder kleerscheuren komen we 20
min later aan het park. De mannen hadden duidelijk gehoopt van nog een extra
cent te krijgen, maar nee hoor, wij doen niet meer mee. Pech voor hen, we
kunnen zelfs passen in de lokale munt. Bedrukt druipen ze af.
We
wandelen het park in en gaan op zoek naar de vijver. Al snel blijkt dat
idyllisch ronddobberen met eendjes rondom ons er niet zal inzitten, de vijver
is omgetoverd tot 1 grote bouwwerf en het park heeft nog maar ¼ van zijn totale
oppervlakte over. We hadden gehoopt om in 1 van de vele cafés in het park te
kunnen lunchen, maar ook die zijn verdwenen en uiteindelijk moeten we ons
tevreden stellen met één of andere dubieuze zwanworst gefrituurd in iets wat
mogelijk kan doorgaan voor olie. Er is echter veel passage in het park, vnl
Vietnamezen met hun kinderen. We installeren ons op een bank en doen een paar
uur aan speeltuin observeren en boek lezen. Het moet gezegd zijn, het is er wel
rustig.
We
keren te voet terug naar het centrum en gaan voor de 3e maal in
hetzelfde kleine restaurant eten, de lokale gerechten zijn er geweldig en goedkoop.
Daarna halen we onze bagage op, er wordt vanuit het reisbureau een taxi voor
ons gebeld. Gemakkelijk, dan zijn we zeker dat het een officiële is.
Zekerheidshalve moet de chauffeur ons hele kruisverhoor ondergaan alvorens 1m
gereden wordt. De arme man brengt ons onthutst zonder problemen naar het
station. Daar is het even uitzoeken waar we net moeten zijn, er zijn 2 stations
vlak bij elkaar en t is niet echt duidelijk welk A of B is. Maar we zien onze
trein al staan dus dat komt wel goed. Naarmate de tijd verloopt komen er hoe
langer hoe meer blanke mensen binnengewandeld, allemaal met dezelfde vertwijfelde
en verloren blik. Alle borden zijn in het algemeen Vietnamees geschreven en
helpen je dus geen haar verder. Ngl bij wie je om info gaat vragen, wordt er
naar een andere richting gewezen, maar niemand van het personeel verstaat of spreekt
een letter Engels. Om 20u pakken we alles bij elkaar om in te checken op onze
trein. Als we door de ticketcontrole lopen, wordt er weer gewezen en nee
geknikt, we mogen niet door, Boedha mag weeral weten waarom. We krijgen geen
uitleg. Gelukkig staan er een beetje verder nog andere vreemdelingen die al een
stap verder zijn en zij wijzen ons in de juiste richting. We moeten eerst naar
één of ander snel in mekaar getimmerd schuurtje en daar zullen ze ons dan
ticketten geven. Ticketten? Wij dachten
dat we allang ticketten hadden?? Enfin, we gaan in de rij staan, er wordt wat
heen en weer geroepen en 10 min later verschijnt er een jongeman die uit zijn
portefeuille 2 tickets voor ons opdiept. We proberen opnieuw door de incheck te
geraken en ditmaal hebben we duidelijk de juiste papieren bij. Samengevat komt
het er dus op neer dat je om een nachttrein te nemen
-Eerst een betalingsbewijs krijgt
-Wat je na 2 dagen mag komen omruilen
tegen een handgeschreven papier met het treinnr en wagon etc op
-Wat je dan bij incheck moet gaan
omruilen tegen echte ticketten die vervolgens gecontroleerd worden als je het
perrron opgaat, het rijtuig bestijgt en als je op je bestemming aankomt.
Efficiënt,
man man man.
Maar
zoals altijd komt alles goed en 5 min later stappen we onze coupé binnen. We
boekten soft sleepers en daar zijn we blij om, we willen niet weten hoe hard
de hard sleepers dan wel niet zijn. Al bij al ziet het er redelijk
comfortabel uit, er is plaats om de bagage weg te steken en de bedden zijn lang
genoeg. We delen onze coupé met een Aziatische dame en wat later stapt er nog
een Zwitsers meisje op. Zij boekte een groepsuitstap naar Sapa en is als enige
op onze trein gezet, de rest heeft een trein later. Zij moet dan s
morgensvroeg in Sapa maar een uurtje wachten op de rest van het gezelschap. Ze
is er niet over aan te spreken natuurlijk. We babbelen nog een paar uur, zij gaat
nl nog verder naar Australië en Nieuw-Zeeland dus konden we heel wat tips meegeven.
Fotos:
relax in de cyclos, coupé op de nachttrein
01/03/2010 âTrain lagâ en een grote kleine verrassing
Veel
slapen doen we niet echt, de sporen liggen weer niet evenwijdig. Maar de rit
verloopt zonder problemen en vrij stipt. Om 5.45u stappen we uit in Lao Cai,
vanwaar een minibus ons naar Sapa zal brengen. We nemen afscheid van de
Zwitserse die aan haar uur wachten kan beginnen en de minibus vertrekt. De
manier van rijden is weer heel inventief en af en toe doe ik toch mijn ogen
dicht als we vlak voor een haarspeldbocht een vrachtwagen met opligger inhalen.
De weg ligt er bochtig bij en na een half uur komen de zakjes al boven. We
staan er altijd van versteld hoeveel mensen er eigenlijk wagenziek worden. Wij gelukkig
niet.
Tegen
half 8 zijn we aan ons hotel, het ziet er netjes uit en de ontvangst is
vriendelijk. We hebben een echte badkamer, dus zo één waar je na de douche toch
nog droog opt toilet kan gaan zitten en met badkuip. Alleen werkt het licht
niet. We gaan naar beneden om te ontbijten en worden daar verwend met vers
stokbrood, omelet of spiegelei en, schot in de roos, plakjes KAAS. Dat is van
in Nieuw-Zeeland geleden dat we nog een boterham met kaas hebben gegeten.
MMMMM. Ondertussen wordt het licht in de badkamer hersteld en na het eten
kunnen we een welkome douche nemen. De badkamer is uitgerust met een gasbrander
dus er is vééél warm water, wat een luxe. Het helpt toch om ons een beetje frisser
te voelen, alhoewel het zeker geen productieve dag gaat worden.
Wat
ook leuk is, het is hier heerlijk koel, 24°, en er staat een stevige frisse
bries. Ook dat is lang geleden en doet ongelooflijk deugd. In Hanoi liep de
temperatuur op tot 40°, hoewel het betrokken was.
Nieuws
dat zonet doorgebeld werd vanuit België: 1 maart zal vanaf nu een heel speciale
dag zijn want dan verjaart mijn petekindje Arnout. Nogmaals proficiat aan kersverse
mama-Griet en papa-Joeri!
Sapa
ligt helemaal in het noorden van Vietnam, nabij op de grens met China. Het dorp
ligt op 1500m hoogte en is daardoor het koudste dorp van Vietnam. Wij vinden minst
warme een betere omschrijving. Hoewel het maar 24° in de schaduw is, is het in
de zon toch weer aangenaam. Via verschillende kanalen voor en tijdens onze reis
werd ons aangeraden om hier es te passeren, de stad ligt vlak aan een
natuurpark, er zitten nog heel veel bergvolkeren en je kan er mooie wandelingen
doen. Bij deze
Vlak
aan ons hotel begint een wandelpad de berghelling op naar een uitkijkpunt. Na
10 min trappen doen passeren we een controle post waar we ons toegangsticket
moeten laten zien. Welk ticket? Er wordt naar beneden gewezen waaruit we kunnen
opmaken dat er ergens een kiosk ticketten verkoopt, maar waarschijnlijk verder
naar beneden dan waar ons hotel gelegen is. We proberen de man nog te
overtuigen om ons door te laten mits ter plekke toegangsprijs te betalen, maar
nee, we worden onverbiddelijk terug naar beneden gestuurd. De goesting om opnieuw
naar het uitkijkpunt te lopen is eventjes over, misschien doen we dat later nog
wel eens, met geldig toegangsbewijs.
Dan
maar naar het dorp, we kopen treintickets voor onze terugreis naar Hanoi
donderdagavond. In hetzelfde kantoor verhuren ze ook scooters. Voor 5$ kunnen
we een halve dag rondtouren en er moet hier ergens een mooie bergpas zijn om
door te rijden. Er wordt wat gediscussieerd tussen de mannen over het type
scooter en het wordt de eigenaar meteen duidelijk dat hij met een kenner te maken
heeft, een meerwaardezoeker. Hij belooft binnen 10 min terug te zijn met een
betere bike voor dezelfde prijs. We gaan ondertussen ons gerief halen in het
hotel en even later komt er een sjieke Honda Custom exclusive Chopper aangereden.
Het moet gezegd, het ijzeren monster is een beetje veel groter dan we gepland
hadden maar Mike doet er een testrit mee en is zichtbaar tevreden. Papierwerk
komt er verder niet aan te pas, geen ID, geen rijbewijs, geen verzekering, geen
klein letterkes, enkel 5$ en rijden. Hoe gemakkelijk het leven hier kan zijn. We
moeten eerst nog tanken en er is duidelijk maar 1 tankstation in de omgeving.
Er staan minstens 15 scooters aan te schuiven. 2 pick-up trucks blokeren het
ganse station tot alle hun jerrycans gevuld zijn. Het duurt even maar t
geraakt toch aan ons. We willen zuinig zijn en tanken 3 liter. Dat kost
evenveel als de huur van de Harley. Het wordt ook onmiddellijk duidelijk dat we
met een topmodel rondrijden. Iedereen wijst ons na en als we ergens stoppen komen
ze allemaal aan de bike voelen. Respect, daar houd ik van.
De
weg gaat steil naar boven de bergen in. Het is aangenaam rijden, de motorbike rijdt
zacht en we zitten comfortabel met 2. De bike lijkt op een Harley en Mike
gedraagt zich ernaar hoewel de motor maar 125CC is. Dat wil zeggen dat we moeten
bijtrappen als het stijl bergop gaat. Het valtenorm mee dat de baan zogoed als verkeersvrij is. Op heel de heenweg
worden we 2x ingehaald door autos, voor de rest alleen maar scooters. Dat
maakt het een stuk relaxer om te rijden. Mike kan zich es goed uitleven en
neemt wraak door lustig naar iedereen te toeteren die ook maar binnen een
straal van 100m van ons komt. Héhé, dat voelt goed.
De
eerste stop is de Silver Waterfall. Er staan overal kramen met eten en drinken
en ze willen ook wel op je motorbike letten terwijl je naar de waterval gaat, voor
het schamele bedrag van 0,20. We hadden ons op voorhand geïnformeerd en weten
dus dat dit een betrouwbare manier is om je voertuig achter te laten, in elk
geval véél betrouwbaarder dan zonder toezicht, er zou al es een spiegel kunnen
verdwenen zijn als je terug komt. Zoals verwacht is de waterval weer van het
uitgedroogde soort maar de korte wandeling geeft een mooi uitzicht op de omgeving.
We dalen terug af en gaan onze chopper oppikken. Er is goed voor gezorgd en we
krijgen zelfs nog een tas thee aangeboden.
We
zetten onze tocht verder richting Tram Ton Pass, dit is de hoogste bergpas van
Vietnam. Er staat een zware wind die je af en toe het zicht ontneemt. De
uitzichten op de omliggende bergtoppen zijn prachtig, spijtig dat het weer niet
helemaal helder is want de Fansipan (hoogste berg) laat zich niet zien. Overal
waar we stoppen valt er een enorme rust over ons, geen getoeter, niemand die
probeert je vanalles te verkopen, zalig.
Als
we het hoogste punt gepasseerd zijn keren we terug, we zijn niet echt zeker hoe
ver we met die 3 l benzine eigenlijk kunnen rijden. t Is nu vnl nog bergaf
maar toch De trip was echter zo leuk dat we terug langs het tankstation
rijden, nog es 3 l bijtanken en verder rijden naar omliggende dorpen. De wegen
zijn in minder goede staat, erg smal en gaan steil naar beneden, maar het is
een unieke ervaring. We zien verschillende bergvolkeren in hun traditionele
klederdracht, ze werken op het veld of lopen gewoon rond. We moeten hier even
toegeven dat we de 1e dag in Sapa een beetje teleurgesteld waren
omdat het minder mooi was dan we verwacht hadden, maar nu we echt de omgeving
rondom Sapa intrekken is deze ontgoocheling snel weggewerkt, het is hier
inderdaad bijzonder mooi. En dan staan de rijstvelden er nu nog kaal bij, ze
beginnen pas in mei terug te planten.
Als
de weg helemaal niet meer berijdbaar is, keren we terug de berg op. Als de
Uncle Benz de komende jaren wat naar benzine smaakt is dat onze fout, de
Chopper moet al zijn kracht bovenhalen om ons de hellingen op te krijgen. En we
zijn koppig, we stappen niet af.
In 1e versnelling braakt de chopper ons omhoog en met flink oververhitte
motor geraken we toch boven. We leveren de motorbike in, het was een geweldige
ervaring.
Terwijl
we s avonds in een Italiaan zitten te eten, valt ineens alle elektriciteit uit
in gans het dorp. Als je onderweg de kabels ziet hangen, sta je er niet van
versteld. We eten verder bij kaarslicht, de uitbater haalt zijn gitaar boven en
begint Vietnamese love songs te spelen. Geweldig.
Nog
een randopmerking, we hebben ontdekt dat Facebook niet werkt in Vietnam. In
navolging van China is Facebook hier niet toegelaten en wordt de website
geblokkeerd. Je kan er wel rond proberen te geraken via anonieme sites die
doorlinken, maar je moet dan Java enabled +cookies kunnen beheren en dat kan
meestal niet gratis. Echt stom zijn ze hier echter niet want de populairste doorlinksites
zijn ook op hun beurt geblokkeerd. Als je echter in het nederlands zoekt .zo
taalvaardig zijn ze dan weer niet bij de overheid.
Fotos:
FC Sapa, minimalistische waterval, de parking, de bike van Mike, bikers bitch,
road block, Sapa landschap, school, waterbuffel, varken met biggen, Sapa-lake
panorama
Via
ons hotel schrijven we ons in om een dagtrekking in de buurt te gaan doen,
onder begeleiding van lokale gidsen. We konden kiezen tussen privé of groep. Er
werd ons gegarandeerd dat de groepen klein bleven dus we kiezen voor het
laatste. Stipt op tijd worden we opgehaald aan ons hotel, er is maar 1 andere
deelnemer.
We
rijden gedurende een kwartier met een jeep naar het beginpunt van de wandeling.
De landschappen zijn zowaar nog mooier dan gisteren, hier zie je echt de
typische landschappen met de rijstvelden in terrasbouw. Het zijn er zooo veel.
De wandeling begint recht naar beneden tussen de rijstvelden door, je voelt je
erg nietig met langs weerskanten bergwanden en voor de rest alleen maar velden.
We passeren verschillende dorpen en krijgen uitleg over hoe de mensen leven.
Onze gids Zing spreekt veel beter Engels dan we hadden durven hopen. Ze vertelt
dat ze al 16 jaar gids is, hoewel ze er niet ouder dan 30 uitziet. We bekijken
ook een paar huizen vanbinnen, toch wel een beetje anders dan wat wij gewend
zijn als standaard. Overal zie je dieren tussen de mensen leven, waterbuffels,
varkens met biggetjes, honden met puppys, kippen als we er naar wijzen horen
we dikwijls het woord diner vallen. Zeker bij de puppys moet je dan toch
even slikken.
De
wandeling gaat op en neer tussen de velden en de hutten en in de blakke zon is
het braden geblazen. Maar we genieten wel van de uitzichten en de rust die
overal heerst. In de vroege namiddag zijn we bij ons eindpunt en worden we met
een mini-van teruggebracht naar Sapa. Een douche is meer dan welkom!
We
proberen al een paar dagen een overnight cruise te boeken op Halong Bay. Na
100den reviews te hebben gelezen leken we eindelijk een goeie firma gevonden te
hebben. Hun bookingsite werkt echter voor geen meter, dus hebben we hen
vanochtend een mail gestuurd. Uiteindelijk bleek dat de Ier die mee onze
trekking deed ook bij die firma geboekt had en ook hij was erg enthousiast. Als
we dan op de kamer merken dat er nog steeds geen reactie is, grijpen we naar de
telefoon als laatste optie Dat is steeds een hachelijke onderneming om zoiets
vanop afstand te boeken. Maar uiteindelijk valt het goed mee, de dame aan de
andere kant spreekt behoorlijk Engels, we verstaan elkaar en er is blijkbaar
een hotel hier in Sapa waar we de reservatie kunnen maken, tegen dezelfde prijs
als op de website staat. Valt dat even mee, we komen nl vrijdag om 5u s
ochtends in Hanoi aan en wilden graag ineens om 8u mee op de trip naar Halong
Bay, zodat we niet nog es een nacht in Hanoi moeten boeken. Als alles goed gaat
spenderen we dan de nacht ergens op een onbewoond eiland in een Ocean Beach
Resort wat dik oké zou moeten zijn. We zijn benieuwd. Waarschijnlijk zijn we
dan even van de radar.
Vandaag
bestijgen we opnieuw de trappen richting wandelpad naar het uitkijkpunt waar we
twee dagen geleden al eens aan begonnen waren. Nu kopen we voorafwel een geldig toegangsbewijs, dat vergemakkelijkt
de controle halverwege aanzienlijk. Tot onze verbazing is het veel meer dan enkel
een padje tot aan het uitkijkpunt. Het is een ware resort met een tuin die thematisch
is aangelegd. We doorkruisen de European, de Orchid, de Kids en andere gardens.
Heel indrukwekkend zijn de meeste planten niet maar wat wil je, het is hier
tenslotte ook einde winter en daarenboven einde van het droge seizoen. Dan staan
ze natuurlijk niet op hun mooist. De stukjes zonder planten worden dan weer
spectaculair Stone Forest of Cloud Yard benoemt. Het geheel is best wel
mooi en erg verzorgd aangelegd. Zij het ietwat vermoeiend daar het park zo goed
als vertikaal tegen de bergwand is opgetrokken. De uitzichten belonen dan weer
de extra inspanning. We zijn terug op de kamer voor het echt te warm wordt. We
moeten nog wat uitzoeken want de volgende dagen hebben we een druk programma gepland.
Als alles wil verlopen zoals wij het ingeschat hebben dan vertrekken we om 17h uit
Sapa naar het station, de nachttrein op naar Hanoi. Als we daar aankomen gaan
we onmiddellijk op uitstap met Ocean Tours naar Halong Bay, waarschijnlijk het
mooiste natuurwonder van Vietnam. Dan slapen we op een idylische strand van een
meestal onbewoond eiland (die nacht dus even niet). 6 Maart terug naar Hanoi waar
we dan weer de nachttrein op gaan richting Hué. Zo kunnen we ons verplaatsen
terwijl we slapen, dat is verweg de meest comfortabele manier van reizen en het
bespaart je een overnachting. We zijn dus eigenlijk aan onze terugweg naar het
Zuiden begonnen. Das nog niks te vroeg. Binnen exact 1 maand moeten we in
Bangkok staan om onze terugvlucht te nemen en we willen nog zooooveeel doen in
Vietnam, Cambodja en Thailand. Dat wordt puzzelen, kiezen en schrappen.
Mocht
er iemand speciale verzoekjes hebben die hij graag meegebracht ziet uit ZO Azië
laat dan op tijd iets weten, we plannen nog minstens één shopdag in alvorens we
naar huis terugkeren. Denk er alvast is over na. De volgende dagen zullen we
geen verbinding hebben en zijn we genoodzaakt de server van bloggen.be enkele
dagen rust te gunnen.
Fotos
: leuke villa, Vietnamese serre voor orchideeën, de tuin en enkele uitzichten
over Sapa en omgeving.
5/03/2010 Met Ocean Tours door Halong Bay naar het Ocean Beach Resort
Gisterenavond
werden we stipt om 17h voor ons hotel opgepikt door een minibusje dat ons tot
aan het station gaat brengen. Dat geeft ons voldoende tijd, het is maar een
uurtje rijden en onze trein vertrekt pas om 20h. Om 18h zijn we echter nog
steeds in Sapa want er moet nog langs andere hotels gereden worden en blijkbaar
is er voor die gasten een pickup uur afgesproken van 18h. Uiteindelijk geraken
we toch weg, hopelijk hebben we geen vertragingen onderweg. Dat blijkt mee te
vallen, iets over 19h zijn we in Lao Cai train station. Hier moeten we dan naar
goede gewoonte nog een reisbureau vinden dat onze treinvouchers kan wisselen
voor echte tickets. Ook dat vinden we vlot, alleen spreken de twee dames van
dienst geen letter Engels en lijken ze ook niet te begrijpen dat we
treintickets willen voor de voucher. Ik word wat ongeduldig en flapper al eens
met wat grotere gebarentaal om mijn bedoelingen duidelijk te maken. Dat noemen
ze hier chicken and duck, twee mensen die elkaar iets willen duidelijk maken
zonder dat ze een gemeenschappelijke taal hebben om op terug te vallen,
herinner ik me plots van onze gids tijdens de trekking. Na veel gekwaak van mij
en gekakel in de gsms door de dames verschijnt er een kwartiertje later de
winkelverantwoordelijk die wel lijkt te beseffen waar het net over gaat. Ze
overhandigt ons de twee tickets waarop gedrukt staat Price: 00000 Dong. Ik
herinner me de verhalen van Ierse toeristen die betalen voor luxeplaatsen en
uiteindelijk op houten bankjes eindigen. Dat boezemt niet echt vertrouwen in en
ik wens mijn betalingsbewijs bij te houden. Dat lukt na 5 minuutjes verder kwaken.
Goed, hiermee zullen we het moeten proberen. We trachten nog tickets te kopen
voor onze doorreis van Hanoi naar Hué voor overmorgenavond zodat we na de cruise
meteen verder kunnen maar dat lukt dan weer niet. Train = Full vertelt een
taalvaardige ticketverkoper ons. Dat zien we dan nog wel. De perron-, wagon- ,cabine-
en bednummers, alles lijkt te kloppen als we op de trein stappen. Oef. We delen
onze cabine met een ouder koppel uit Parijs dat roots heeft in Vietnam en op
familiebezoek is. Zo kunnen we ons Frans nog wat bijschaven. Zij delen hun fruit
en zoete aardappel, wij bieden onze chips aan. Om 21h gaat iedereen met de
kippen op stok.
Om
5h s morgens komen we aan in ons eindstation te Hanoi. Hier kunnen we nog wel
tickets kopen voor onze rit naar Hué morgenavond. Al loopt dat ook hier niet van
een leien dakje en moeten we ons tevreden stellen met een tragere trein met
meer basic comfort. Soit, geen keus, we kopen alvast de tickets voor deze ook
uitverkocht zijn. Het is nog te vroeg voor de toeristische ontbijtrestaurants maar
we kunnen al wel terecht in een lokaal straatpaviljoen waar de Pho (ofwel de traditionele
noodleontbijtsoep) wordt geserveerd. Verrukkelijk.
Ondertussen
is het 7h30 en gaan we naar het Ocean Tours hoofdkantoor waar we onze cruise boekten. Druppelsgewijs
vallen ook de andere deelnemers binnen en om iets over 8 kunnen we de bus op
van Hanoi naar Halong Bay. Dit is 170km verder en de trip gaat zon 4h duren.
Dat klopt ook. Het verkeer is mogelijk nog chaotischer dan in Hanoi,
spookrijden is blijkbaar perfect normaal. Gelukkig ligt de gemiddelde snelheid
nogal laag. Iets over de middag komen we op de pier van Halong Bay toe. Het is
er een drukte van jewelste. We wringen ons door de menigte en gaan aan boord
van onze Junk (= traditioneel schip). Het schip mag 48 mensen vervoeren, wij
zijn slechts met 11. Een zee van plaats, wat een comfort. Eens we uit de haven
zijn wordt de lunch geserveerd. In oplopende volgorde zijn dat scampis,
gevulde krabben, Nem, rijst, grilled fish, varkenslapjes, gestoomde groenten en
vis en ananas als dessert. Het eten is allemaal van uitstekende kwaliteit en we
eten ons een ongeluk. Mijn God, nu ga ik straks zeker zinken tijdens de kajak-break.
We
varen twee uur lang tussen de 1690 limestone pieken die uit het water reizen.
Magnifiek. Op één van de mooiste plekjes stoppen we om over te stappen op de kajaks,
van hieruit kunnen we door spelonken stukjes bereiken waar je anders niet kan
komen. De stilte overvalt ons. Op sommige momenten stoppen we allemaal met
peddelen en indien mogelijk ook met ademen om het nog stiller te maken. Je
hoort elke vogel krijsen en weergalmen op de rotswanden. In een land als
Vietnam staat de soundtrack nooit stil en als je dan hier komtdan is de ervaring eens zo groot. Na flink
een uurtje gaan we aan boord van een ander kleiner schip dat ons naar de resort
gaat brengen. Die ligt nog zon 1,5h varen verder aan het einde van de
limestoneformaties en in volle zee. De oceaan komt hier met zijn lange golven
binnengerold en de boot gaat danig tekeer. Sommigen hebben nu duidelijk een
probleem met de overvloedige lunch van daarnet.
Vlak
voor we aan de resort aankomen moeten we nogmaals van boot wisselen om de oever
te kunnen bereiken. Een hachelijke onderneming in deze branding. Groen maar
veilig geraakt iedereen op het vaste land.
De
resort zelf is zoals uit de boekskes, alles is sprookjesachtig uit bamboe opgetrokken
en bevindt zich pal op het stand, enkele meters van de branding. Laat de
vloedgolven hier maar even uitblijven. De welkomstcocktailgaat er maar stroef in bij diegenen wiens
maag nog niet op de oorsponkelijke plaats zit.Daarna checken we in onze bamboehut in. Die is eenvoudig maar schoon en toch
voorzien van alle comfort wat je je wensen kan. (220V, fan, badkamer, warm
water).
Na
de welkome douche is het tijd voor het diner op het strand. Seafood BBQ schaft
de pot. Het eten is wederom overvloedig en verrukkelijk. Al kunnen we niet echt
opmaken wat we net aan het eten zijn want de kaarsjes op de tafels zijn niet
opgewassen tegen de zeebries.
We
tetteren nog wat na met een Zweedse dokter uit Polen samen met zijn vrouw. Haar
stem lijk sprekend op die van Shelma Hayek. Spijtig dat het enkel de stem is
grapt hij terug.
Nog
een spelletje pool en dan naar de hut, morgen gaan we om 8h reeds verder.
Iedereen vindt het spijtig dat we niet wat langer kunnen genieten van deze
wonderbaarlijke oase.
Fotos:
haven van Halong City, eco-boot, op het dek van de Victory, lime stone
formaties in Halong Bay, avond in Ocean Beach Resort, de bamboehut,
landschapfotos
06/03/2010 Terug naar Hanoi en weer een nachttrein
We
moeten vroeg opstaan voor het ontbijt maar de zonsopgang boven de oceaan doet
ons dat al snel vergeten. Om 8u staat iedereen paraat om weer aan boord te
gaan, hoewel het enthousiasme bij de zieken van gisteren duidelijk getemperd
is.
Aangezien
het laag water is, kan de kleine boot ons niet komen oppikken op het strand en
sturen ze een bamboe vlot. Bij de eerste golf zien we het water volledig over
het vlot gaan, dat wordt plezant met de bagage, we zijn precies al blij dat we
onze grote rugzakken niet bijhebben. Het is een geknoei van jewelste en het
duurt een uur voor iedereen op de grote boot zit. Hoe dit allemaal mogelijk is,
daar kan onze Europese geest niet bij. Elke ochtend, elke keer bij laag water,
moeten ze toeristen naar de grote boot brengen, je zou toch denken dat daar
ondertussen al een praktisch systeem voor is uitgewerkt, maar nee hoor...
Het
eerste stuk op open zee is weer redelijk woest maar minder dan gisteren en de
schade blijft beperkt. Onderweg moeten we nogmaals van boot veranderen en dan
gaat het rechtstreeks naar Halong City. We hebben geluk met het weer (ook
gisteren al), het is helder en de vergezichten zijn onvergetelijk. Tegen de
middag zijn we in Halong en krijgen we nog een lunch in een plaatselijk
restaurant. Ook deze keer is het zeer overvloedig en lekker, we zijn verwend
geweest. Na de lunch gaan we de bus op en rijden we terug naar Hanoi. Het was
een geweldig geslaagde uitstap, heel relax en toch hebben we veel gezien. We
hebben het geteld en in totaal op 7 boten onze voeten gezet, sommigen echter
enkel als tussenstap om aan wal te geraken, maar het was een heel geklauter.
Ocean Tours is naar Vietnamese normen heel goed georganiseerd en professioneel,
een aanrader.
In
de late namiddag zijn we wederom in het centrum van Hanoi. We mogen onze grote
bagage nog even laten staan en eten snel een hap op het dakterras van een
restaurant midden in de stad, met een leuk uitzicht. Dan nemen we de taxi naar
het station en gaan we de trein op. De coupé ziet er redelijk uit, het
beddengoed is minder proper dan op de duurdere treinen maar t is niet dat we
keuze hebben. Tot 3 min voor vertrektijd zitten we alleen in onze coupé maar
dan vervalt onze illusie om alleen te kunnen reizen en komt er nog een koppel
Vietnamezen binnengestoven. De trein vertrekt stipt op tijd. Het schokkelt as
usual en we slapen met horten en stoten
Om 3u s nachts zijn we opnieuw klaarwakker, onze 2 Vietnamezen hebben hun
bestemming bereikt en moeten uitstappen. Reizen kan toch zoo vermoeiend zijn.
Fotos:
privé strand aan Beach Resort, zonsopgang vanop ons terras, vertrek met het
bamboevlot, fotos op de terugweg, Hoan Kiem-meer in Hanoi by night, Halong Bay
landschappen
Om
8u zitten we al volledig gepakt klaar in onze coupé maar dan blijkt dat de
trein nog lang niet op zijn bestemming is, we werden verkeerd geïnformeerd. Het
duurt nog tot 10.30u eer we er zijn. We installeren ons in een leuk hotel op
het 5e verdiep en duiken meteen onder de douche, zalig. Onze eerste
indruk van Hué is dat het overheersende straatgeluid ook hier getoeter is, zij
het in mindere mate omdat er 80% minder verkeer op de baan is. Morgen gaan we
hier de citadel bezoeken, vandaag brengen we alleen nog onze was naar beneden
of zo, t is efkes goed geweest. We zijn hier tenslotte met vakantie, nietwaar?
Het
vooraf plannen en aansluitend reizen van de vorige dagen is beter uitgedraaid
dan we hadden durven hopen dus proberen we in onze jeugdige overmoed iets
gelijkaardigs in elkaar te steken voor de komende dagen. De planning (wat een
lelijk woord) ziet er als volgt uit. Morgenmiddag pakken we de bus naar Hoi An.
Als het een beetje meezit zijn we daar voor 18h. Hoi An zou één van de best
bewaarde oude steden van Vietnam zijn en bovendien is het het culinaire centrum
van het land waar alle meesterchefs elkaar beconcureren. Dat belooft, mss dat
we daar nog eens op cursus gaan. Daar blijven we twee nachtjes en dan vliegen
we goedkoop via Jetstar naar Ho Chi Ming City (aka Saigon). Een snelle
overnachting daar, er zou ook geen jota te zien zijn in Saigon, om dan meteen
door te reizen via een fabelachtige bustrip naar Phnom Phen in Cambodja.
Yep,
al dat transport hebben we vanmorgen uitgezocht en geboekt. Nu maar weer hopen
dat het nergens serieus misloopt want dan kloppen de aansluitingen niet meer.
We zien wel, voor elke oplossing een probleem.
Na
alle administratieve rompslomp (weeral een scheldwoord) steken we de rivier
over naar het oude stadgedeelte, maar eerst lunch. Hoogverraad, we laten de
Vietnamese keuken even voor wat het is en stappen schaamteloos een KFC binnen.
De Kentucky Fried Chicken kan je zonder bezwaar de Mac Donalds van Australië
noemen, maar dan minder goed. Het is het hoofdingrediënt van elke gezonde
Aboriginal. Hier in Vietnam hebben ze een eigen variant, mijn chicken burger
had enkel vanboven een broodje, hap dat maar eens netjes naar binnen.
De
Citadel, koningsstad of voormalig keizerlijk verblijf, maakt Hué tot de
culturele hoofdstad van het land. We gaan door twee stadspoorten en steken twee
slotgrachten over alvorens we de ex-keizerlijke vertrekken kunnen betreden. De
laatste poort is langs weerszijden bewaakt door 9 heilige kanonnen. De 4 langs
de ene kant heten (I kid you not) zomer, herfst, lente en winter, de 5
resterende langs de andere kant zijn water, vuur, lucht, aarde en metaal !? benoemd
volgens de 5 elementen. Gezien de kannonen naar elkaar gericht zijn lijkt een
ongeluk zo gebeurd, één kleine miscalculatie van de elementen en de seizoenen
zijn eraan. Waarschijnlijk daardoor dat ze hier enkel van een dry en een wet
season spreken. Amai genoeg gezeverd, zodadelijk is jullie lunchpaze voorbij en
zijt ge weer niets wijzer geworden. Ik laat nu onze immer vrolijke gids Ruth
jullie even de culturele toppers toelichten van onze uitstap.
We
wandelen van de ene ruïne in de andere, er blijft nl niet veel over van het
oude keizerlijke paleis door de vele oorlogen die hier hebben plaatsgevonden.
Onze reisgids beschrijft alles echter met veel zwier, en met enige verbeelding
zie je de concubines nog wel ronddwalen in het Verboden Purperen Paleis. Het
restaureren van oude gebouwen gebeurt op een heel laag pitje, het huidige bewind
wordt liever niet herinnerd aan het pré-communistische erfgoed van Vietnam. Er
zijn wel plannen voor de toekomst om er meer werk van te maken, maar voorlopig
blijft het bij woorden. Er is 1 stuk van het grondgebied dat wel volledig
gerestaureerd is, en dat zijn de keizerlijke tennisvelden. Die liggen er
blinkend bij en misstaan eigenlijk een beetje in het geheel, hoewel ze
oorspronkelijk wel gebouwd zijn in het begin van de 20e eeuw. Al bij
al is het toch een indrukwekkend complex, het omvat een enorme oppervlakte en
hetgeen gerestaureerd is, is wel de moeite.
Fotos:
de Middagpoort (hoofdingang), bloemekes, kameleon?, Co Ha park, restant van de
Verboden Puperen Stad, verder restauratiewerk noodzakelijk, boom met vreemde
grote groene rond vruchten, oude poort met nieuwe brommer, 9 dynastieke urnen
uit 1835
Voor
het eerst sinds lang staan we op met zwaar bewolkte lucht, regen en stevige
windstoten. We waren al bijna vergeten dat zulk weer bestond. Geen probleem,
vandaag is toch een reisdag. Regen en wind wil blijkbaar ook zeggen dat de
technologie het laat afweten. Internet ligt er overal uit, het credit card
machine aan de receptie ook en ik moet 3 geldautomaten aflopen voor ik er 1 vind
die bij zulk noodweer nog operationeel is. Het straatbeeld ziet er ook anders
uit. Het aantal scooters is gehalveerd en hetgeen nog rondrijdt is een bonte
mengeling van alle mogelijke kleuren en motieven van regencapes, zo het model
dat wij indertijd een bash of een zeil noemden. Passagiers achterop de scooters
verdwijnen volledig onder het zeil en zien niets meer.
Voor
de rit naar Hoi An boekten we een slaapbus. Dit vnl omdat dat de enige bus was
die op een voor ons geschikt uur vertrok maar ook omdat we die nog niet op onze
transportpalmares hadden staan. Slapen is in principe niet nodig, er moet maar
120 km overbrugd worden en deze worden flitsend snel op 3,5u afgelegd. De bus
is van het grotere type. Er zijn in totaal 36 stoelen, er zit max 6 man achtereen,
in 3 rijen naast en 2 stoelen boven elkaar. Het idee is goed, iedereen krijgt
een stoel die volledig in de lengte plat ligt en je kan je rugleuning naar wens
rechter zetten. Het uiteindelijke resultaat is iets minder. De plaatsen zijn niet
gelijk en verschillen behoorlijk in de lengte.Een Vietnamese dame kan zonder
problemen languit in de zetel liggen met zowel van boven als vanonder nog een halve
meter over. Een standaard Rus zit met zijn knieën in zijn nek. Bij het verkopen
van de plaatsen wordt er duidelijk ook niet gekeken naar het formaat van de
klant. Uiteindelijk zit dus de helft héél comfortabel en de andere helft nog
minder comfortabel dan in een gewone reisbus. Wij behoren tot het laatste type.
We zitten op de bovenste stoelenrij en het lijkt alsof de bus bij elke bocht
gaat omkantelen. Er is geen plaats voor onze handbagage tenzij op onze schoot
en onze benen passen niet in de uitsparing onder onze voorbuur. Landschap zien we
ook niet want de ramen zijn nogal klein. Maar, niet getreurd, het regent toch
en het is maar voor een korte rit.Zo dat
hebben we dan ook weer meegemaakt.
Al
bij al geraken we nog in redelijke fysieke toestand in Hoi An. Zoals
afgesproken met het hotel wandelen we zelf tot aan hun deur, het is maar achter
de hoek. We doen lekker zot en dus
boekten we een 3* hotel, met zwembad. Met ontbijt inbegrepen kost ons dat 35$
voor een nacht, de afzetters. De kamer is heel netjes, de badkamer ook, we
hebben een balkon en het zwembad ziet er ook goed uit, al is het momenteel geen
weer om te zwemmen. Onder de 35° gaan we er niet in.
Tegen
dat we geïnstalleerd zijn valt de avond weeral, we gaan dineren in het
restaurant van een cooking school waar we morgen les willen gaan volgen. Ze
zullen ons oa leren hoe we figuren uit groenten snijden of uit onze vingers.
Fotos,
geen (het regent remember, en dat gaan we hier niet vereeuwigen)
Tijdens
ons ontbijt zien we ineens een koppel Duitsers zitten waar we tijdens onze trip
op Halong Bay veel mee gepraat hebben. Grappig om hen hier in hetzelfde hotel
terug te treffen. Spijtig genoeg checken ze vandaag uit, dus echt veel tijd kunnen
we niet samen spenderen. Zij reizen echter ook door naar Cambodja, dus wie
weet achteraf beseffen we dat we eigenlijk nog steeds niet weten hoe ze heten.
Typisch. (Frits en Frieda dopen we hen gemakshalve)
Ons
dagprogramma is enigszins gewijzigd. De kans op vingers afsnijden is nihil geworden
want de kookcursus was volgeboekt. We hadden via internet een aanvraag tot
inschrijving ingediend maar die hebben ze blijkbaar nooit ontvangen. Dat
gebeurt hier wel meer, zo kan je als je online een hotel boekt best tegelijkertijd
een rechtstreekse mail sturen met dezelfde request. Het online invulformulier staat
meestal gewoon chique te wezen op de site maar heeft vaak geen enkele
functionaliteit. De teleurstelling was eerst groot, maar naarmate onze maaltijd
in het bijhorende restaurant vorderde, vonden we het minder erg, haast een
geluk. t Eten was niet eens zo
bijzonder, k had zelfs gemakkelijk al wat verbeteringen kunnen bedenken Tja,
zo hebben we meer tijd om Hoi An ten
gronde te verkennen.
Hoi
An staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco en dat zie je eraan. De stad heeft
weinig te lijden gehad tijdens de oorlogen en veel oorspronkelijke oude gebouwen
staan hier effectief nog recht. Ook de straten zijn naar Vietnamese normen zeer
goed onderhouden en er wordt veel moeite gedaan om een gezellige sfeer te
creeëren. Alle straten zijn s avonds verlicht met lampions, de oude binnenstad
is grotendeels verkeersvrij. Het is een verademing na de drukke steden die we reeds
bezocht hebben. Een echte aanrader voor wie Vietnam wenst te bezoeken, hoewel we
ons meer in Mèze of Sète in Zuid-Frankrijk wanen dan in Vietnam. Dat heeft
waarschijnlijk ook te maken met het slechte weer waardoor de temperatuur hier ondertussen gezakt is tot die van een
draaglijke mediterane zomeravond.
We
volgen een wandelroute uit de reisgids en krijgen zo alle verschillende delen
van de stad te zien. Er zijn massas winkels met stoffen, overal kan je je maatpakken
laten aanmeten. Sommige winkels kunnen in 24u een pak op maat in elkaar steken,
maar volgens de reisgidsen moet je voor betere kwaliteit toch minstens 48u
rekenen, zodat je opnieuw kan gaan passen voor er aan de eigenlijke afwerking begonnen
wordt. Die tijd hebben we spijtig genoeg niet, de vervolgroute ligt al helemaal
vast. Wat moeten we bovendien met een maatpak, we hebben niet eens een job. Dat
neemt niet weg dat we ons toch laten verleiden tot het kopen van een aantal
petten en een zijden (hopen we, de truc met de aansteker zal voor thuis zijn)
lakenzak voor op 1 van onze volgende kampeertochten. Het is aangenaam slenteren
door de smalle straten en de oude huizen stralen een aparte sfeer uit. We
voelen ons hier heel hard op ons gemak, haast Europees.
Na
een paar uur rondlopen vinden we dat we dringend aan een massage toezijn. Ons hotel
raadt ons een salon in de straat aan, we kiezen voor de Aroma-massage van 70
minuten. Terwijl onze voeten mogen weken in een bad met allerlei kruiden ter
voorbereiding, krijgen we cynamonthee aangeboden. Laten we hopen dat die niet op basis van de
voorgaande voetbaden bereid is. Hij smaakt anders wel erg intens.
Nadien
worden we naar boven geleid waar we samen in een kamer aromatisch behandeld
worden. De Vietnamese massage is zachtaardiger dan de Thaïse, hoewel ze toch
nog hun plekken weten te kiezen. We worden beolied en aansluitend geduwd,
gekneed en getrokken alsof hun carrière op het spel staat. Soms is dat
zaaaalig, soms ietwat minder. Vlak voor het einde wordt er met beiden vuisten nog
even fors op onze schedel getrommeld. Verdwaasd duwen we onze gewrichten terug
naar hun oorsponkelijke positie en met elastieke benen staan we recht, even
focussen. t Is nu een zwak moment om de grote wisseltruk te onderscheppen. Nee
alles gebeurt oprecht, eerlijkheidshalve moet ik zelfs toegeven dat ze soms een
lagere koers berekenen dan mn Ipod aangeeft. Apple? Its a scam.
Nog
even wat blog typen, en daarna een hapje eten.
Smakelijk.
Fotos:
Hoi An by night, tijger en draak, Hoi An by day
Zelf geen kookcursus kunnen volgen maar in mijn zoektocht naar de ideale opleiding ben ik wel onderstaande site tegengekomen met enkele authentieke receptjes. Proberen maar ( link onder de foto's)
Hoi
An staat bekend als het culinair centrum van Vietnam. Eén van de trendsetters
is onmiskenbaar het Hoi An Han Sai-restaurant, beroemd om zijn gigantische seafood
platters. Van zon massage krijg je honger, in onze verbeelding worden de
seafoodplatters alsmaar groter maar uiteindelijk kiezen we toch voor de meer
bescheiden à la carte gerechten. Onze rekening klokt af op 1 miljoen dong,
equivalent van 49$. De helft ervan wordt gespendeerd aan de fles wijn. t Zal
wennen worden als we thuis terug uit eten gaan. We hebben lekker gegeten maar toch
worden de verwachtingen niet volledig ingelost. Hoi An als culinair centrum?
Wij hebben al beter gegeten in Vietnam
Vandaag
vliegen we naar Ho Chi Minh City, beter bekend als Saigon. Ons hotel regelt
transport naar de luchthaven van Danang, op een uurtje van Hoi An. Mike wil een
deal sluiten met de taxichauffeur dat hij 10$ extra krijgt als hij ons zonder te
toeteren naar de luchthaven rijdt. Per keer dat er getoeterd wordt, gaat er een
dollar af. Dat lijkt onze gigantisch entertainend, no way dat hij de eerste
bocht haalt zonder tweemaal te toeteren, de man is vast depri voor hij de wijk
uit is. We zijn benieuwd. Als de taxichauffeur tegen ons zegt Dana aipo plea?
(Danang Airport Please?) beseffen we dat we dit leuke spelletje nooit kan
lukken. We kunnen gemakkelijk de rest van de dag vruchteloos spenderen om hem
dit duidelijk te maken.
Danang
Airport heeft wat weg van de luchthaven van Deurne. Wij zijn er om 14.30u en
het eerstvolgende vliegtuig dat vertrekt is het onze, om 16.45u. Alles verloopt
redelijk stipt en als we op het vliegtuig stappen, merken we dat we aan de
nooduitgang zitten. Geweldig, extra beenruimte. Toch nog een randopmerking
hierover maken We hadden nl bij het boeken van onze tickets via internet
online stoelen gekozen. Die aan de nooduitgang waren tegen extra fee, al de
rest kon je vrij kiezen. Natuurlijk zitten we nog steeds in Vietnam en na de
incheck beseften we dat we gewoon random stoelen toegewezen hadden gekregen.
Wat dus uiteindelijk niet zo slecht bleek te zijn.Benieuwd wie op het vliegtuig meer betaald
had voor nooduitgangplaatsen.
De
vlucht verloopt rustig en een uurtje later staan we in Saigon. Daar probeert
een taxi ons een rit van 20$ aan te smeren naar het centrum, maar nee, wij
trappen er niet. We maken veel lawaai over het onaanvaardbare bedrag en
uiteindelijk komt een politie-agent zich ermee moeien en de valse taxi-chauffeur
krijgt een fikse berisping. De rit mag zon 8$ kosten moet je weten. We
wandelen s avonds nog even door de stad, al bij al valt het hier nog mee.
Hanoi is tot hiertoe echt wel het ergste wat we gezien (en vnl gehoord) hebben
qua verkeer. Hier is het ook extreem druk maar het verloopt iets stiller.
Morgenvroeg
gaan we de bus op naar Cambodja, morgenavond meer vanuit dit nieuwe land.
Sjokkel,
sjokkel een blogbericht van op de bus van Saigon naar Phom Phen. Benieuwd hoe
lang het gaat duren alvorens ik zelf zo mottig als een garnaal ben. Het heeft
wat weg van typen in een rollercoaster. Als je dan net als ik slechts 4 vingers
hebt die ooit het typediploma gehaald hebben dan wil dat voornamelijk zeggen
dat je elke aanslag goed moet inschattten en razendsnel moet reageren op het
moment dat het klaviert voorbij hobbelt.
Deze
ochtend waren we stipt om 9h vertrokken in centrum Saigon en tegen 11h waren we
aan de grensovergang met Cambodja. De documentenhandel neemt een uur in beslag
en dan zijn we Vietnam officieel uitgestempeld en Cambodja binnen.Voor we de
bus terug opkunnen wordt iedereen naar de healthcontrole omgeleid om zijn
temperatuur te laten meten. Ben ik blij dat de technologie hier ook al een
beetje ontwikkeld is en dat we niet zon kwikthermometer3 minuten op een betrouwbare plaats moeten
verstoppen. Nee, dat kan hier gewoon met een pistool dat op je gericht wordt.
Ook wel even schrikken op het moment dat de trekker overgehaald wordt. Het is een gewone reisbus ditmaal, afgewerkt
met de typische Aziatische gordijntjes en kant. Buiten twee flink uit de
kluiten gewassen Amerikanen zijn we de enige Westerlingen op de bus. Dat heeft
zo zn voor- en nadelen. Voordeel is dat er achteraan geen feestcomitee wordt
opgericht dat het ene dranklied na het andere inzet zonder de eigenlijke lyrics
te kennen. Nadeel is dat je de typische Aziatische gewoonten er moet bijnemen.
Je moet al heel menslievend aangelegd zijn om het harmonisch geheel vanalle vormen van gerochel ten volle te kunnen
waarderen. Bovendien hebben de meeste Aziaten een overgevoelige maag die niet
bestand is tegen busreizen met het gekende resultaat tot gevolg. Ik ga dat hier
niet in geuren en kleuren beschrijven gezien er vele zijn die de blog lezen
tijdens hun lunchbreak. Je kan je er vast wel iets bij voorstellen.
Volgens
Ruth is de rit slechts 210 km en gaan we daar 7h over doen. Dat geloof ik voor
geen meter.t Is vast veel verder. Eens
de grens over worden de landschappen weidser, en de snelweg-koeien talrijker.
Het enigste wat hier nog lijkt te toeteren is onze eigen Vietnamese bus. Zou
dat kunnen? Je kan dat van op een toeterende bus moeilijk correct inschatten
maar alles lijkt hier terug rustiger, minder druk en stiller. Dat zou een
verademing zijn.
Ha
er wordt gestopt, blijkbaar is een onderdeel van de trip een overtocht op de
Mekong met een Ferry. Hopelijk gaat dit beter dan onze vorige Mekong-encounter.
Zonder enige problemen geraken we aan de overkant en de rit wordt verdergezet.
Tegen
16u zijn we in Phnom Penh. De tuk-tuk chauffeurs hebben de 4 blanken al van ver
gespot en er staat een heel leger op ons te wachten, we horen ze tot in de bus
roepen om ons mee te nemen. Dat belooft. Mike is als eerste van de bus en wordt
volledig overrompeld. Zo snel als we kunnen lopen we door de menigte en negeren
elk aanbod. Na een paar afleidingsmanoeuvers (zie daar, een dood vogeltje) geven
ze het op en kunnen we rustig ons plan boven halen en uitzoeken waar we
eigenlijk moeten zijn. Een beetje verderop zien we ook de Amerikanen aan de
kant van de weg staan en opgelucht ademhalen.
We
vinden snel de straat van ons hotel en het valt mee, we zijn al aan huisnr 23
en we moeten aan nr 50 gaan. Als na 2 minuten ineens huisnummer 70 verschijnt
en nog een stuk verder huisnummer 35, beseffen we dat huisnummers elkaar hier
totaal niet opvolgen. We vermoeden dat de mensen gewoon willekeurig een nr
kiezen als ze een pand in gebruik nemen. Uiteindelijk geraken we toch op onze
bestemming, kloddernat van het zweet, het is hier zéér warm. De kamer is leuk
gedaan maar nogal primitief, geen bed maar eerder een matras op de grond, geen
warm water in de douche, geen ijskast dat had allemaal wel gemogen voor een
***- prijs. Er is wel een mooi aangelegd terras en het is er redelijk stil. We
zien morgen wel wat we doen.
Het
toeval wil dat we net op hetzelfde moment in Phnom Penh zijn als Rowdy en
Amber, de 2 Nederlanders die we in Thailand ontmoetten. Via mail hadden we
afgesproken om vandaag een gezamelijke uitstap te doen.
Om
8.30u wachten ze ons op aan ons hotel en gaan we naar het Tuol Sleng Museum, in
lugubere tijden bekend als S.21 (Security Prison 21). Deze school is tijdens
het korte bewind (75-79) van Pol Pot en de Rode Khmer omgebouwd tot
gevangenis, in de voormalige klaslokalen vonden de gruwelijkste
folterpraktijken plaats. PolPot wilde Cambodja hervormen tot een agrarische
staat door alle klassen te vernietigen uitgezonderd de boeren. Iedereen in
Cambodja die iets of wat tekenen van intelligentie of rijkdom vertoonde (ofwel
door zijn beroep, of erger, door bv een bril te dragen) werd gevangen gezet, waaronder
hier in Phnom Penh. Slechts enkele overleven dit. We nemen een gids die ons
meer uitleg geeft over wat we te zien krijgen, we kunnen jullie garanderen,
niet echt een vrolijk museum. Hier wordt niet gelachen, dat mag hier trouwens
ook niet.
Aansluitend
nemen we een tuk-tuk naar de Killing Fields. Hier werden de gevangenen
heengebracht en vermoord, het hele terrein ligt vol massagraven. We lopen
tussen en naast de massagraven. Op sommige plaatsen steken de botten en kledij
uit de grond, hier en daar zie je tanden liggen. De honden en kippen scharrelen
hier onwetend naar iets lekkers. Het beneemt je de adem. De Rode Khmer zou zon 1,7 miljoen mensen
vermoord hebben over een periode van 4 jaar, 1/5 vande totale bevolking. Dat zulke praktijken nog
zo recent plaatsvonden, en dat terwijl de internationale gemeenschap enkel aandacht
had voor de Vietnamoorlog. We zijn hier nog geen 200? km verwijderd van Saigon.
Het duurt tot 2009 voor een internationaal gerechtshof in voegen is om de
kopstukken te vervolgen. Pol Pot stierf in 1998 in duistere omstandigheden aan
een hartinfarct.
Kort
na de middag zijn we terug aan het hotel om de hitte van de dag te ontlopen.
Vanavond spreken we opnieuw af om samen in de stad te dineren.
Fotos:
er mag niet gelachen worden, in de klaslokalen werden cellen gemaakt,
prikkeldraad moest ervoor zorgen dat de gevangen niet naar beneden konden
springen, in 1 van de gangen met Rowdy en Amber, de schedels van de
slachtoffers liggen in de Pagoda, bewijzen van de gruweldaden, de Killing
Fields
meer weten over de Rode Khmer en Pol Pot?
Een goede introductie vind je op de onderstaande link naar Wikipedia.
In
de voormiddag wandelen we helemaal naar de andere kant van de stad om
bustickets te boeken naar Siem Reap. Op die manier zien we ineens iets van de
binnenstad van Phnom Penh. Het is bloedheet en het zweet gutst al gauw over
onze rug naar beneden. We hebben het geteld, we worden zon 76 keer
aangesproken door tuk-tuk chauffeurs om met hen mee te rijden. Ze begrijpen
hier echt niet dat je 100 m te voet zou gaan, laat staan een paar km. We zien
er de mop nog wel van in en proberen hen stuk voor stuk op een nieuwe ludieke
manier af te wimpelen. Nadat we de tickets gekocht hebben zijn we toe aan een
terrasje. Een paar glazen water en fruit shakes later zijn we terug wat op
temperatuur. Vanaf we zijn gaan zitten waren we al gespot door een tuk-tuk
chauffeur die ons per sé wil terugrijden. Mike is slim en geeft als bestemming
het Tuol Sleng-museum door, dat vlak aan ons hotel ligt. De man is onmiddellijk
akkoord met ons prijsvoorstel, hij ziet natuurlijk zijn business al groeien
want als toeristen naar het museum gaan, is de kans erg groot dat ze daarna
verder willen naar de meer afgelegen Killing Fields. En ja hoor, zo goed kennen
we ze al, na 5 min rijden komt de aap uit de mouw en vraagt hij of we eventueel
misschien door hem verder gebracht willen worden naar de fields, tegen een
goede prijs natuurlijk! Als we hem zeggen dat we niet verder gaan maar dat we
enkel naar ons hotel willen recht tegenover het museum draait hij zich om en zegt hij voor de rest
van de trip geen woord meer. t Zal hen
leren met al hun trukken!
We
zijn terug op onze kamer in de vroege namiddag en zijn toe aan siësta. We
dachten dat het warm was in Hanoi, maar dat is niks vergeleken met de
temperatuur hier. De luchtvervuiling is hier ook beduidend minder, wat wil
zeggen blauwere lucht maar ook veel fellere zon. Dat belooft voor Angkor Wat.
We
hebben terug afgesproken om te dineren met de Amber en Rowdy. Die zijn wel
grappig, ze zijn er als de dood voor dat we zouden schrijven over de gierige
gewoontes van onze Noorderburen. Bijgevolg slagen we er nooit in de volledige
helft van de rekening te mogen betalen. Morgen zetten we allemaal onze reis
voort en waarschijnlijk komen we hen dan niet meer tegen. Hoewel, t is niet de
eerste keer dat we dat neerschrijven...
Stillekesaan
beginnen we ook uit te kijken naar een goei hotel met zwembad en zee ergens op
een eiland ten zuiden van Bangkok, beetje vakantie zou wel deugd doen na al dat
reizen.
Dat
ligt 320km verder en ontvangt jaarlijks wel 2 miljoen bezoekers. Is Siem Reap
dan zon holiday resort? Nee niet echt, hoewel de toevloed van toeristen ervoor
zorgt dat er een paar heel gezellige autovrijstraten zijn, een aaneenschakeling
van uitnodigende terrasjes uitgerust met ontelbare fans die hun klanten
tevergeefs verkoeling trachten te brengen.
Maar
daarvoor komen al die toeristen niet, maar wel voor één van de zeven
wereldwonderen (afhankelijk van wiens lijst je net raadpleegt), de Angkor met
bijhorende 287 rondliggende tempels. Later daarover ongetwijfeld meer. Het zou bijna
heiligschennis zijn Cambodja te bezoeken en de Angkor links te laten liggen.
Naar
Siem Reap dus.
Al
bij het opstappen van de bus hebben we door dat we onze tickets dubbel zoveel
betaald hebben dan de lokale bevolking. Daar kan je dus blijkbaar niet rond,
tenzij je vooraf een expeditie onderneemt naar alle busoperators en vervolgens
een vergelijkende studie maakt. Datkost
je minstens een dag en 3 overchargede tuktuk-ritjes. Geen optie dus. Soit tis
gewoon zo en het vervoer blijft goedkoop naar Westers normen. De bus vertrekt
om 10h en gaat rond 16 op zijn bestemming zijn (merk op, de gemiddelde snelheid
stijgt van 30 km/u in Vietnam naar 50 in Cambodja). De busrit is weer een
belevenis. Deze National Highway is een geasfalteerde baan met bijna één
rijstrook in elke richting. Dat maakt dat alle voertuigen bijna kunnen kruisen.
Gemiddeld om de twee kilometer gaat de bus volledig in de remmen. Meestal is
het een koe die opschrikt en die met haar koeienverstand er niets beter op
vindt om, de verkeerde kant uit, voor de bus te springen. Ik vraag me af hoe
het verkeersbericht op de radio gaat Opgelet, er zijn 1700 loslopende koeien
gemeld om de snelweg tssn Phnom Penh en Siem Reap in alle richtingen ?
Onderweg stoppen we nog zon 20tal keer om wat lokale bevolking op te pikken
die er vaak twee dorpen verder weer afmoeten. Zo houdt de buschauffeur en de
steward er nog een handeltje op na. Eénmaal wordt er gestopt voor de lunch en
vlak daarna nog eens om een oudere dame de bus op te laten met een rieten mand
vol gebakken krekels en andere grotere insecten. Sommige kopen één portie dat
met een blik wordt afgemeten en in een zakje overgekieperd wordt.
Hett
lijkt onwaarschijnlijk maar we komen veilig en op tijd toe op onze bestemming.
Als we de busparking in Siem Reap oprijden worden vlak achter de bus de metalen
hekken gesloten en wordt de dringende menigte buiten gehouden. Oh my God, wat
is dat hier. Het is dus blijkbaar noodzakelijk om het gepeupel buiten te houden
want anders is het niet mogelijk de bus veilig te lossen. Over het ijzeren
hekken zien we een groot bord met mijn naam erop over en weer dwarrelen. Onze
pickup van het hotel. Ik probeer door de gaten van het hek de eignaar al te
signaleren dat ik de klant in kwestie ben. Geen idee of ik wel tegen de juiste
man bezig ben, ik denk het wel het bord dartelt toch al minder enthousiast nu.
Eens iedereen uit de bus is en de bagage verdeeld worden de hekken geopend. De
tuktuk-gekte kan beginnen, niet voor ons, onze besproken pickuptuktuk brengt
ons gratis en voorzichtig naar ons hotel. Het is hier zo warm dat de wind op de
tuktuk geen verkoeling meer brengt. t Is hier zo warm dat je telkens denkt Dit
is niet te harden ik ga uit de zon staan om daarna te beseffen dat je al in de
schaduw stond. De ontvangst in ons hotel is buitengewoon, een fris drankje en
een professionele uitleg over de stad en de Angkor. Toch niet meer voor
vandaag.De kamer is netjes en we nemen
snel een douche. Dan trekken we de gezellige straatjes in van Siem Reap, eten
een hapje en blijven plakken (neem dat maar letterlijk) op een terras met een
leuk uitzicht over de straatkeukens.
Fotos:
aperitief op een terrasje in Siem Reap, straatkeuken
Eindigen
in schoonheid, zo doen wij dat. Als (waarschijnlijk) laatste bezienswaardigheid
op deze grote reis gaan we een paar dagen rondlopen in Angkor Wat en aanpalende
tempels.
We
regelen via het hotel een betrouwbare tuk tuk en spreken af dat we ongeveer 3u
zullen rondlopen. Hij zal ons dan terug komen oppikken. De rit naar Angkor is
op zich al de moeite, na een paar minuten zijn we de stad uit en rijden we over
een rustige baan met langs beide kanten oerwoud. Er daalt onmiddellijk een hele
rust neer op de omgeving. We kopen een 3-dagentoegangspas zodat we op ons gemak
de tempels kunnen bezoeken. Het is gewoon te heet om een hele dag in volle zon
rond te lopen. Even poseren voor de foto en een paar minuten later krijgen we
onze gepersonaliseerde pas.
Tegen
onze verwachtingen in is het redelijk rustig aan Angkor Wat, er staat geen
massa reisbussen en qua toeristen valt het ook super mee. Wij waren al
voorbereid op Alhambra-toestanden.
We
wandelen over de steenoude brug Angkor Wat binnen. Wauw. Meer woorden hadden we
er de eerste 10 minuten niet voor. De gebouwen zijn immens groot en enorm goed
bewaard. De muurversieringen zijn nog grotendeels intact. Als je dan weet dat
Angkor Wat dateert van de 12e eeuw en het gebied zoveel te lijden
heeft gehad onder menselijk en natuurgeweld, impressionant. Je voelt je in een
ander tijdperk als je hier rondloopt. Een spion uit de toekomst. Over het
algemeen zijn we meestal niet zo enthousiast over oude gebouwen maar dit steekt
eruit. Mogelijk is dit het mooiste bouwwerk dat we ooit al gezien hebben. Het
Alhambra kan er eens ver achter komen oordelen we. En het is er zo vredig, je
hoort geen verkeer en buiten het gepraat van een paar andere toeristen hoor je
enkel duizenden krekels. Gedurende 2,5 uur wandelen we door deze oase van rust
en groen, tegen dan kunnen we onze kledij ongeveer uitwringen. Onze tuktuk
staat hondstrouw op ons te wachten en even daarna staan we af te koelen onder
de douche op onze kamer.
We
zijn blij met ons plan om elke dag een stuk te doen, zo geraak je niet te snel steenverzadigd
en blijft het nog menselijk bij deze temperaturen. Morgen gaan we wat vroeger
vertrekken en Angkor Tom bezichtigen, spreken we alvast af met de
tuktuk-chauffeur.
In
de namiddag gaan we oefenen voor een strandvakantie. We kunnen nl tegen halve
prijs in een naburig hotel van het zwembad gebruik maken, lijkt ons geweldig om
de namiddag verder door te brengen. Eerst zijn we een beetje teleurgesteld, het
zwembad stelt minder voor dan dat we gedroomd hadden en alle 7 ligbedden zijn bezet.
Maar na een uur gaan er een aantal mensen weg en kunnen we ons installeren in
de schaduw. Het water van het zwembad is zalig, het is buiten zo heet dat je,
zelfs als je enkel in de schaduw blijft, na een half uur al terug aan een duik
toebent. Dat doen we dan ook klokvast. We blijven daar lezen, dutten, puzzelen
tot 17u. Jep, dat gaat goed, we zijn klaar voor een paar dagen languit naast
een zwembad, zoveel is duidelijk.
Ons
hotel is echt geweldig. Toen we gisteren aankwamen stond er welkomstcocktail en
een ontvangstcomité van 4 man klaar, allemaal met hun eigen nut. s Avonds na
het diner lagende tv-programmatie voor
die avond uitgetypt op ons bed en, no joke, een bedtimestory. Toen we vanmiddag
van de tempel terugkwamen kregen we onmiddellijk in de lobby een glas fris
water aangeboden en diepgevroren handdoekjes om je gezicht mee te verfrissen.
En toen we van het zwembad terugkwamen stonden ze daar weer met hun water en
doekjes. De baas is persoonlijk komen vragen hoe onze dag was en wat onze
verder planning is. Ongelooflijk, een *****- service, en dat voor een gewoon
midrange bijna budgethotel.
Vandaag
naar Angkor Thom, dit is de grootste stad van het Angkor complex. Op zijn
hoogtepunt had Thom 1 milj inwoners. Tijdens dezelfde periode was London een
dorpje met 50.000 burgers.
Als
eerste bezoeken we de Bayon. Die bestond uit 54 gothische torens met telkens 4 gigantische
gezichten in gegraveerd, in de 4 windrichtingen. De gezichten zijn buitengewoon
goed bewaard en duidelijk te
onderscheiden. Met een mysterieuze glimlach zoals alleen de Mona Lisa dat kan
evenaren kijken ze versteend voor zich uit. Het is hier veel drukker dan
gisteren aan Angkor Wat zelf, we moeten vaak tussen de andere mensen
doorwringen.
Aansluitend
bezoeken we de resten van het koninklijk paleis en de koninklijke terrassen.
Deze terrassen zijn groter dan verwacht, heel de grondvesting staat er nog van
recht tot op 1,5 m hoogte met veel intacte bas-reliëfs. We proberen ons in te
beelden dat we deel uitmaken van het publiek dat op het terras naar parades van
olifanten en praalwagens staat te kijken. Moet een heel spektakel geweest zijn.
We
nemen onze tuktuk nog een stuk verder tot aan de Preah Khan, 1 van de grootste
bouwwerken in Angkor. Alleen al de oprijlaan doet ons weeral verstomd staan,
het is zon robuust bouwwerk. We lopen hier ook bijna alleen rond, dit ligt
duidelijk verder uit de toeristische scope. Na ook hier een uur door de ruïnes
gedwaald te hebben houden we het voor bekeken. Tijd voor een siësta en fotos
bekijken!
Fotos:
Angkor Thom gezichten, even bekomen met een cocosnoot, tuktuks wachten op hun
klanten in de schaduw, onderweg naar de Preah Khan, in de Preah Khan
18/03/2010 Tempeldag nr 3: Banteay Srei & Ta Phrom
Gisteren
was het St Patricks Day, en de beste plek om dan s avonds een pint te gaan
drinken is natuurlijk een Irish Pub. Lucky us, Siem Reap heeft een Molly
Malone, mensen dragen er groene kledingstukken, er worden klaverblaadjes
geschilderd én groene Cambodiaanse pinten geserveerd. Het café loopt danig vol
maar echte ambiance krijgen ze er niet in. Er staat een gezellig deuntje op
waarbij zelfs Jeff Buckley in een depressie zou sukkelen. Als ze uiteindelijk
komen aandraven met Heineken bij gebrek aan groene Tiger-pils houden we het
voor bekeken. We hebben tenslotte nog onze waardigheid. Ze zouden als voorbeeld
es de sfeer moeten komen opsnuiven in Antwerpen, een wereld van verschil.
Mr
John bewijst trouwer te zijn dan een labrador en staat ons vrolijk kwispelend
op te wachten bij zijn tuktuk. De rit zal een uur in beslag nemen, we gaan nl
het grote circuit op naar meer afgelegen Angkor-tempels. We genieten 100% van
de rit, die ons langs talrijke Cambodiaanse hutjes voert, slecht enkele zijn
van steen. Het voorbijschuivende landschap geeft ons een gedetailleerde indruk
van hoe het dagelijkse leven er hier aan toe gaat. Anders. Stress moet hier nog
uitgevonden worden.
Ons
eerste doel: Banteay Srei of de Vrouwencitadel. Gekend als minder toeristische
attractie maar als wij toekomen zijn er net een paar bussen Japanners of
Chinezen (wie zal het zeggen) gelost. Dat houdt vnl in dat je net als zij
meedogenloos voor de andere cameras moet gaan staan om een mooie foto te
maken. Het is weeral heel mooi, vooral de reliëfs zijn bijzonder gedetailleerd
en zo goed als onbeschadigd. Er zitten echte kunstwerken bij, hoe mooi moet dat
geweest zijn tijdens zijn gloriedagen.
Van
hieruit rijden we terug richting Ta Phrom, Mr John laat ons nog even uitstappen
aan de Pre Rup. Deze is minder impressionant in vergelijking met de voorgaanden,
de erosie heeft hier al danig huisgehouden.
De
Ta Phrom dus. Deze ruïne werd in een eerste fase aan zijn lot overgelaten. Dit
geeft een idee van de toestand waarin de Angkor-tempels ontdekt werden. Meteen
zie je ook de kracht waarmee de jungle zich door de eeuwen heen terug meester maakt
van de verlaten stad. De Ta Phrom is 1 groot filmdecor waarin Indiana Jones
zich beslist thuis zou voelen, eeuwenoude kapokbomen groeien op de gewelven en
hun wortels banen zich een weg tussen de oude stenen naar meer houvast. Ondertussen
zijn er ook hier restauratie-werken gestart, terecht. Volgens onze mening, de
mooiste en meest magische site van het Angkor-complex.
Hiermee
is onze 3-dagen-Angkor-pas volledig benut. Het was zeker 1 van de hoogtepunten
van onze reis, en dat terwijl we niet echt verslingerd aan oude stenen zijn.
Morgen
is onze laatste dag in Siem Reap, die zullen we besteden aan het uitzoeken van de
beste (=minst slechte) route naar ons Thaïs vakantie-oord Koh Chang. Het
belooft een hele uitdaging te worden als je de verslagen op internet erop na
leest. Maar dat lees je waarschijnlijk zelf wel uit eerste hand binnen enkele
dagen.
Fotos:
Banteay Srei (4 fotos), Pre Rup (2 fotos), Ta Prohm bandleden zijn allemaal
slachtoffers van landmijnen, bomen overwoekeren Ta Prohm, restauratiewerken
zijn ook hier aangevat, in de schaduw uiteraard