TELEFONEREN of SMS? We zijn gewoon thuis en bij nacht en ontij bereikbaar op de traditionele nummers. of op skype als we online zijn. Vind ons op skype als 'mike.vanoystaeyen' of GSM Mike 0476456801 of GSM Ruth 0477999733
Onze trektocht door Australië, Nieuw Zeeland en ZO-Azië van 28 okt 2009 tot 4 april 2010
15-02-2010
15/02/2010 Lao PDR
We
moeten een aantal dingen regelen dus trekken we de straten op. Eerst en vooral
geld. De geldautomaat geeft max 700.000 kip per afhaling (zon 54), en daar
sta je dan met een massa briefjes (ze hebben geen muntstukken) in je handen, de
grootste coupure is 50.000 kip. Aangezien je voor elke afhaling kosten betaalt,
is dit dus niet de beste manier om aan geld te geraken. We lopen naar de bank
en kunnen daar ahv de credit card een cash advance krijgen van een veel hoger
bedrag. We voelen ons heel even multimiljonair als er 3.000.000 kip in briefjes
van 50.000 over de toonbank worden geschoven. Hier kunnen we dan toch even mee
verder. Verder schaffen we ons een lokale SIMkaart aan zodat we hier tegen een
aanvaardbaar tarief kunnen bellen. Vind de details alvastbovenaan links in dit scherm.
Laos
is het land van de 1 miljoen olifanten (enfin, ondertussen is er behoorlijk
gesnoeid in het olifantenbestand en blijven er maar een schaamtelijke 1.000
over, maar kom), dus het lijkt ons hier de perfecte locatie om zon reus es van
dichtbij te gaan bekijken. We speuren een aantal uren het internet af op zoek
naar de beste touroperator en komen uit bij de Elephant Village. In Thailand
stonden we nog heel sceptisch tegenover de olifanten als toeristenattractie. We
hebben erg veel respect voor deze fantastische dieren en wezijn van mening dat ze niet bedoeld zijn om
uitgebuit te worden om rondjes te lopen met de toeristen. En vind maar eens een
olifantekamp waar je niet op de rug van die dieren moet kruipen. Deze
organisatie heeft ons echter een andere kijk op de situatie gegeven. De
olifanten zijn gered uit erbarmelijke omstandigheden en kunnen een rustige oude
dag slijten in het kamp. De inkomsten van de toeristen zijn noodzakelijk voor
de financiering van het kamp en de verzorging van de dieren. Bovendien moeten
de dieren maar maximaal drie uren per dag werken. Een luizenleven voor een
olifant. We kiezen uiteindelijk voor een uitstap van 1 dag, waarbij je in
totaal 3u met een olifant bezig bent. Een uur rondrijden, een uur les in
Laotiaans-olifants en als afsluiter ga je samen met je olifant in bad en mag je
hem schrobben.Dat is nog eens badspeelgoed we zijn zéér benieuwd. (http://www.elephantvillage-laos.com/)
Laos
heet officieel Lao PDR, wat staat voor Peoples Democratic Republic. De echte
betekenis is echter Lao Please Dont Rush. En dat neem je hier best wel
letterlijk. We hebben allang door dat alles hier super traaaag gaat. Als je eten
bestelt, zorg je best dat je ruim de tijd hebt, het lijkt telkens alsof ze de chef
nog ergens moeten gaan zoeken en ontnuchteren alvorens deze achter het fornuis
wordt toegelaten. Je hoort de mensen letterlijk door de straten sleffen, dat
verklaart meteen waarom alle straten hier dan ook in slechte staat zijn. Ze
doen hier vast iets in het leidingwater waardoor alles hier love peace and
understanding is. We houden het veiligheishalve maar bij flessenwateren zakken genoodzaakt zelf ook een paar
versnellingen, je er druk in maken heeft geen enkele zin.
Om
6.20u staan we paraat in de hoofdstraat van Luang Prabang om naar de Morning
Alms te kijken. De Reras is een
dagelijks ritueel waarbij jonge monniken bij zonsopgang blootsvoets door de
straten lopen om hun voedsel bij elkaar te bedelen. Het is redelijk omstreden, de
Alms zijn ondertussen uitgegroeid tot een toeristische attractie en dat staat
in schril contrast met het religieuze aspect van dit ritueel. Ik kan dat wel begrijpen.
Stel je maar eens voor dat wij ons door een horde toeristen moeten wringen alvorens
we ter communie kunnen gaan in onze kerk. Er is sprake om de route van de
monniken te verleggen naar minder drukke delen van de stad, of zelfs om het
helemaal af te schaffen.
Als
we uit ons hotel komen, zien we dat er al heel wat volk op de been is, het is bijna
drukker dan overdag! Maar het zijn niet enkel toeristen. De lokale bevolking
wil ook een graantje meepikken van dit spektakel, je ziet ze overal leuren met
giften die ze verkopen aan toeristen die ze op hun beurt aan de monniken kunnen
verdelen. Het probleem ligt dus langs beide kanten, zoveel is duidelijk. Een
kwartier later zien we de eerste oranje gewaden aankomen. Het is een apart gezicht.
Zo ver je kan kijken zie je monniken die balletjes rijst of fruit aannemen van
de mensen in de straten. En inderdaad, de eerste monniken worden verblind door
de onafgebroken flitslichten van de cameras. Het zou me niets verwonderen dat
ze hier volgend jaar allemaal met een Ray Ban op hun snoet staan te bedelen, of
erger, met een witte stok in één hand hun pad zoeken. Wij houden ons op een respectabele
afstand en aanschouwen dit vreemde ritueel.
Aangezien
we nu toch al op straat zijn en het nog redelijk koel is, klimmen we ineens
naar de hoogste tempel van de stad, gelegen op de Phousi-heuvel. We worden er
getrakteerd op een prachtige zonsopgang en een weids uitzicht over Luang
Prabang. Het was de klim meer dan waard.
Na
het ontbijt pakken we in en verhuizen terug naar ons eerste hotel, waar we nog
3 nachten zullen verblijven. Gelukkig kunnen we onmiddellijk op de kamer. We
spenderen nog wat tijd aan planning voor de komende dagen, boeken een VIP-bus
naar Vang Vieng (de 19e) en zoeken ons ook daar een hotel. Later
gaan we nog eens de straat op om de oudste tempel van de stad te bezoeken, de
Wat Xieng Thong, gebouwd in 1530. Het is een sobere tempel, niet zo opzichtig
als degenen die we in Thailand gezien hebben. We houden het rustig op
tempel-gebied. Het gevaar voor tempelmoeheid is zeer groot in ZO-Azië en we
moeten ervoor zorgen dat we nog tempel-interesse hebben voor Angkor Wat!
Nog
een aantal leuke Lao-Thaïse varianten op het Engels die we jullie niet willen
besparen:
-Same same but different = similar
-Good luck for you, good luck for me =
bij het afdingen, fifty fifty prijs beklonken
-Lucky Lucky = bij het afdingen, echter
niet duidelijk wie de lucky one is
-Tuk tuk very cheap 1 hour waterfalls =
tuk tuk is nooit cheap en de watervallen zijn er geen deze tijd vant jaar.
-Lao coffee = een tas water met 2
groene blaadjes erin en een bord fruit
Elke
bar, café, hotel, straatkeuken biedt overheerlijke fruitshakes aan. De
variaties zijn eindeloos en ze smaken gewoon verrukkelijk. Maar één ding heeft onze
trip naar Mexico van heel wat jaren terug ons zeker geleerd. Enige
voorzichtigheid is toch geboden alvorens je je als Westerse toerist op al dit
lekkers stort. Jaja, dat vergeet je niet snel als je hotelkamer maar één toilet
heeft. Bovendien gaan we morgen op de olifanten zitten. En zoals we al zeiden
hebben we heel wat respect voor deze dieren. Ik sta zelf ook niet te springen
om een olifant in mijn nek te laten rijden wiens spijsvetering volledig
ontregeld is door een overvloed aan verse sapjes en twijfelachtige ijs.
We
drinken frisdrank uit blik.
Fotos:
iedereen zet zich klaar voor de Morning Alms, ochtendspits, zonsopgang boven de
Mekong, Buddha, de Wat Xieng Thong, typisch beeld (tuktuks aan de Mekong)
De
tourorganisatie is 2 deuren voorbij onze guesthouse dus deze keer geen pickup
maar te voet tot daar. Zeer stipt naar Laos-normen stappen we in de minivan.
Het is een gewring van jewelste door de smalle straten, de ochtendspits is
duidelijk in volle gang. Onze gids legt uit dat alle blauwe nummerplaten
chinezen zijn, die hier hun vakantie van het Chinese nieuwjaar komen vieren.
Eens je weet op welke nummerplaten te letten, valt je pas op hoeveel het er
zijn, en allemaal met van die villatanks van autos. Na een paar minuten valt
onze frank dat er iets niet klopt in het verkeer. Ze rijden hier langs de
verkeerde kant van de weg! We kunnen een paniekaanval nog net inhouden en gaan
bij de gids ten rade. En ja hoor, in Laos rijden ze terug rechts. Wat een
aanpassing, nu zijn we helemaal in de war. Niet moeilijk dat we hier telkens
van ons sokken gereden worden als we oversteken. We vragen ons ook af hoe ze
dit regelen aan de grens met Thailand, daar wordt nl wel links gereden. Daar
krijgen we geen reactie op. Onze gids kijkt ons eerder vragend aan alsof hij
niet begrijpt dat er over zulke futiliteiten afpraken moeten gemaakt worden. Je
verandert toch gewoon van kant als dat past In elk geval, dat belooft als we
terug in België zijn.
De
andere deelnemers worden 1 voor 1 opgepikt en in totaal zijn we met 8. 2
Australiërs die we onmiddellijk geïndentificeerd hadden door hun Hows it
going mate begroeting bij het instappen, een Brits koppel en 2 Costaricanen.
De minivan brengt ons door kleine dorpen en langs ananasvelden, ik moet eerlijk
zeggen dat ik nog nooit een ananasplant in de grond had zien steken, altijd
gedacht dat die in blauwe kartonnen dozen groeide, een mens staat er gewoon
niet bij stil hoe die dingen werkelijk geteeld worden.
We
komen aan in Elephant Village en mogen eerst een half uurtje relashing
(relaxing). Daarna krijgen we een snelcursus Olifants, kwestie van de dieren
wat onder controle te kunnen houden (uitspreken op zn engels):
Pie = vooruit met de
geit, euh olifant
Sai = naar links (met
je rechterknie tegen zijn oor duwen)
Kwa = naar rechts (met
je linkerknie duwen)
How = stop
Verder zijn er nog
commandos voor poot opheffen en liggen etc, maar das voor gevorderden, wij
vonden vooral HOW héél belangrijk. We leren ook dat als een olifant met zijn
oren flappert, hij gelukkig is. Volgens ons is dat gewoon die beesten hun koelsysteem
maar kom, er wordt hier toch heel wat afgeflapperd.
Na deze taalles moet iedereen
om de beurt op de olifant klauteren voor een free style oefentocht. Ik kan je
verzekeren dat het bestijgen van een olifant geen sinecure is. De olifant moet
zijn rechtervoorpoot buigen, daarop zet je je af en trek je jezelf naar boven
aan zijn oor. Gelukkig geeft het vel ook nog wat mee en kan je je daar ook aan
opheisen. We laten wijselijk de andere voorgaan kwestie van wat te kunnen
observeren. Nr 1 scheurt bij het bestijgen zijn short in het midden en moet
voorzien worden van een nieuwe broek. Nr 2 is aan de kleine kant en geraakt
amper schrijlings over de rug van de olifant, ze blijft de eerste minuut gewoon
plat op haar buik bovenop de olifant liggen. Ondertussen mogen wij de olifant
voorzien van suikerrietstokken. Het is direct ook duidelijk dat voedsel een
hogere prioriteit heeft dan de commandos die geroepen worden. De richting van
de wandeling wordt vooral bepaald door de beschikbaarheid van eten. We krijgen
te horen dat die beesten 200 kg per dag eten. Nie moeilijk dat je zon model krijgt.
Ze zien er hier in elk geval niet ondervoed uit. Ze zijn bijna breder dan ze
groot zijn, en dat wil al wat zeggen als je een olifant bent. Als het onze
beurt is hebben we de knepen van het vak al een beetje door, hoewel het toch
een geklauter blijft. Als de olifant begint rond te wandelen heb je moeite om
je evenwicht te bewaren en buiten een hoop dikke hoofdharen die aanvoelen als een
straatveger heb je niet echt iets om je
aan vast te houden.
Na deze eerste kennismaking
gaan we op wandel door de jungle, nu per 2 in een mand bovenop de olifant. We
dalen af naar de rivier via een steil pad en hopen vurig dat de mand goed
vastgeknoopt is en de olifant niet struikelt. Het gaat verder door de rivier
tot aan een dorp. Heel rustgevend is het, maar als je gauw wagenziek wordt zou
ik toch maar oppassen. Er zit een behoorlijke sjwoeng in.
Als we terug in de
Elephant Village zijn aangekomen is het tijd voor de lunch. Hierbij geraken we
aan de praat met het koppel uit Costa Rica. Ze wonen al 3 jaar in Peking en
werken voor de ambassade van Costa Rica. Ze hebben het daar echter wel gezien
en hebben een overplaatsing aangevraagd naar Brussel. We voelen ons vereerd
want een andere optie is New York, maar ze willen echt per sé naar onze
hoofdstad komen. Getuigt alvast van goeie smaak lijkt ons. We wisselen
contactgegevens uit voor het geval dat ze effectief in België verzeild geraken.
Pas tegen half 3
verschijnt onze gids terug, waarschijnlijk een heel uitgebreide relashing
gedaan. We mogen nu de olifanten gaan wassen. Elke olifant heeft binnen het
park zijn eigen mahout of begeleider en daar luistert hij het beste naar. We
klimmen dus allemaal op een dikhuid en krijgen daarbij het gezelschap van de
bijhorende mahout. Het gaat nu terug steil naar beneden richting rivier, zij
het deze keer zonder mand, best wel eng want we zijn afhankelijk van de oren en
hoofdharen om ons aan vast te houden. De beesten vinden hun bad geweldig en een
aantal kunnen volledig onderduiken, dikke pech voor diegenen die bovenop het
dier zitten. Mike zijn olifant was onder andere van het duikboottype. We
borstelen de beesten schoon en worden zelf mee gedouched. De mahout maken er
een spelletje van en laten de beesten knielen, waardoor wij amper op de
olifanten kunnen blijven zitten. Mijn mahout valt op een bepaald moment van de
olifant en als hij probeert er terug op te klimmen, laat de olifant een paar
mestballen los. Had hij maar niet aan die staart moeten trekken! Gevolg was dat
mijn mahout het voor bekeken hield en naar de kant zwom en daar stond ik dan
alleen in het midden van het water, zonder suikerriet om het beest te verleiden
en de olifant-vocabulair was ondertussen ook al serieus terug geslonken. Met behulp
van een andere mahout geraken we dan toch allemaal veilig terug aan de kant.
Na de olifanten
bezoeken we nog snel een uitgedroogde waterval om dan terug te keren naar Luang
Prabang. Hoewel de organisatie een beetje chaotisch was, was het toch een bijzonder
leuke uitstap en weeral een unieke ervaring erbij.
Onderweg horen we van
andere mensen dat er de dag na ons op de Mekong een slow boat tegen een rots is
gevaren en is gezonken. Iedereen is goed van de boot geraakt maar alle bagage
is verloren. Dan hebben wij precies nog geluk gehad. De dag daarop zou er weer
een boot vastgelopen zijn. Het waterpeil van de Mekong heeft nog nooit zo laag
gestaan. We vragen ons af of ze de boten dan niet zouden afschaffen maar
besluiten dat ze er hier met hun vindingrijkheid wel weer iets op zullen
vinden.
s Avonds gaan we eten in
de Lao Lao bar, die gekend staat om zijn Lao BBQ. Het is ongeveer hetzelfde
concept als de Thai BBQ, wat we deze zomer wel in zijn volle glorie zullen
toelichten op het thuisfront. We eten lekker en zweten ons te pletter door de
hete kolen in het midden van onze tafel..
Nog een praktische
zaak: we kunnen met onze prepaid simkaart van Laos geen sms sturen of ontvangen
naar Europese nummers. Dus ofwel bellen als het dringend is, of anders mailen.
Fotos: relashing Mike,
Ruth op olifantentrek, met zn 2en op de olifant, waden door de rivier, waden
door het dorp, hutten zoals steeds met satellietontvangst, baden met de
olifant, Mike en zijn nieuwe badspeelgoed, terug naar de kant, dry waterfall
experience, Lao BBQ
Onze
laatste dag in Luang Prabang. We hebben echt genoten van dit rustige stadje,
alles is zo relax Je kan hier heel goed de Franse invloeden nog zien, zo
hebben ze heerlijke baguettes, croque monsieurs en crêpes bretonnes, dat is
héél lang geleden dat we nog zoiets gegeten hebben. Na ons ontbijt lopen we
over de ochtendmarkt, die is best de moeite, er komen nauwelijks toeristen en
je vindt er alles wat ze hier eten, hoewel, sommige dingen kom je liever niet
tegen.
We
sturen nog eens een pakket met de boot naar België. De hangmat uit Chiang Khong
neemt te veel plaats in en is ook redelijk zwaar. Aangezien we dit al eerder
gedaan hebben, gaan we goed voorbereid richting postkantoor. Er is 1 dame voor
ons aan de pakjesdienst, dat kan nooit lang duren. Wishfull thinking, zo blijkt
direct, we zitten nog steeds in Laos en alles gebeurt op Laos tempo. De dame
haar pak is nogal zwaar en ze wil zeker zijn dat de doos onderweg niet
opengaat. Het resultaat is dat er getaped wordt alsof hun leven ervan afhangt.
3 Man is gedurende 40 minuten bezig de doos langs alle kanten vol plakband te
hangen. Als de rol tape op is, halen we opgelucht adem, eindelijk, zelfs het
geluid van tape die afgerold wordt begint op de duur op je zenuwen te werken.
De dame bekijkt kritisch haar doos en besluit dat het niet voldoende is. De
volgende rol tape wordt bovengehaald en de manoeuvers beginnen opnieuw. We
proberen er kalm onder te blijven, het is een heel goede zen-training. Na nog
eens 20 min is er nauwelijks nog karton te bespeuren en lijkt de dame toch
tevreden. Wij kunnen alleen maar hopen dat er nog een arsenaal tape op voorraad
is, anders hebben we voor niks gewacht. De dame verdwijnt met haar doos en t
is aan ons. Met een gelijkaardig enthousiasme wordt ook ons pakket onder handen
genomen, je ziet dat ze dat hier gewoon zijn, er zit duidelijk strategie in het
plakband-proces. Wij zijn natuurlijk een pak minder kritisch en in 10 min is
ons pak klaar.
Na
het plakken verhuizen we naar de betaaldienst. De dame van daarstraks staat
weer voor ons en ook hier duurt het 20 min voor haar zending is afgehandeld. Ik
ben ondertussen dan maar een babbel gaan doen met een koppel NL globetrotters en
laat het allemaal aan mij voorbij gaan, Mike staat in de rij en zijn zenuwen
worden tot het uiterste getest. Uiteindelijk is het onze toer, er moeten
stapels papieren ingevuld en afgestempeld worden, het duurt een eeuwigheid. We
hopen dat er ergens op de wereld iemand anders is die aan al die stempels
aanuit kan, wij hebben geen flauw idee waarvoor ze allemaal dienen. Van
scheurrandjes hebben ze duidelijk ook nog niet gehoord, alle stukken papier
worden afgescheurd met de lat. Na 1,5u lijkt het erop alsof ons pak klaar is om
verzonden te worden, er is zeker 6 man betrokken geweest om de zaak af te
handelen. Werkuren moeten hier toch echt wel spotgoedkoop zijn. Onze zin voor
procesverbetering werd hier al dikwijls zwaar op de proef gesteld.
We
slenteren nog wat door de rustige achterstraten, het is bewolkt maar heel zwoel
en het lijkt alsof er onweer in de lucht hangt. We passeren nog es bij de Belg
om dag te zeggen en keren dan terug naar de koelte van de kamer. s Avonds
barst er inderdaad een onweer los, hoewel, misschien wat overdreven uitgedrukt.
We konden exact 2 bliksemflitsen en 3 donderslagen bemerken en door de
regendruppels doorlopen zonder nat te worden. De Laotianen zelf slaan in paniek
en beginnen zeilen over hun autos te trekken en al hun kraampjes in te pakken.
In een land waar het nauwelijks regent lijken ze altijd een grote angst voor
water te hebben, bang om te smelten.
Tijdens
ons avondeten praten we met een Noors-Maleisisch koppel dat in Bangkok woont. We
krijgen hun telefoonnummer mee voor als we terug in Bangkok zijn. Altijd leuk.
Fotos:
de vlees en slachtafdeling op de markt, vis noch vlees ( merk de afdedankte
radiator op die twee plastic zakjes over de verse waren draait om de vliegen te
verjagen)
Om
8u staan we met al onze ganse huisraad aan het busstation, klaar voor een lange
rit naar Vang Vieng. Deze trip staat berucht voor de bochtige wegen en zieke
mensen onderweg, we zijn benieuwd. Voor alle zekerheid hebben we een ticket
voor de VIP-bus geboekt, die gaat naar eigen zeggen sneller en is
comfortabeler. We moeten in totaal 210 km rijden en dat zou 5u gaan duren.
De
bus is inderdaad comfortabel. We vertrekken 5 min te vroeg, ongelooflijk. Voor
we de parking afgeraken is de helft van de bus al mottig. We zitten allemaal
redelijk hoog (zoals in een dubbeldekbus) en de parking ligt vol putten. Het
schommelt behoorlijk heen en weer.
De
baan is even breed als de veldwegen in Vremde, maar in véél slechtere staat. We
vermoeden dat de bus niet meer dan 30km/u haalt. Het gaat steil naar boven en
telkens we een andere auto moeten kruisen is het ogen dichtdoen, er is nauwelijks
plaats.
Halverwege
stoppen we voor de lunch, een groot geluk voor zij die nog steeds fan zijn van sticky
rice en een spicy sausje. t Is eenvoudig, verzorgd en doet wonderen voor mijn
dieet. Na de break vervolgen we ons slingerpad langs hutjes waar de mensen en
dieren nog in volledige harmonie leven. De natuur is magnifiek, al valt het je
op dat je geen grote bomen aantreft op de bereikbare plaatsen, die zijn al lang
gerooid. De mensen leefden hier vroeger van wat de jungle hen bieden kon, dat
wordt nu hoe langer hoe moeilijker.Er
wordt de komende 15 jaar een bevolkingsverdubbeling verwacht. Elk gezin telt
gemiddeld 6 leden en de helft van de bevolking is onder de 15 jaar. Weet
daarenboven dat hier nog geen gezondheidszorg is en dat mede daardoor de levensverwachting
hier slechts 54 jaar. Dat is een gans omgekeerdesituatie is dan zoals we die in België
kennen. Hier zijn bijna geen oude mensen.Nog een bedenking : Als je hier komt wordt het overduidelijk dat het
ecologische vraagstuk waar we mee worstelen op wereldniveau dient aangepakt te
worden en dat het niet kan losgezien worden van een gecontroleerde bevolkingsaangroei.
En dat terwijl we nog niet eens tot een concensus kunnen komen over de
Kyoto-norm. Het zal een bijna onmogelijke opdracht worden om alle toekomstige Latioanen
een waardevol bestaan te geven in een arm land dat geen productie heeft en
volledig van de natuur leeft. De impact op zowel het milieu als de mensen zal
hier erg hard aankomen.
Nooit
gedacht dat Laos zo bergachtig was, groene zuilen jungle schieten hier zomaar
honderde meters uit de grond. Werkelijk heel mooi. De route naar Vang Vieng is
er weer zo eentje dat je gedaan moet hebben.
Na
6h sjokkelen komen we aan in Vang Vieng, een klein stadje midden tussen de
groene toppen. We installeren ons in een splinternieuw hotel dat nog maar een week
open is. Ik geloof ze op hun woord, maar ook door het feit dat ze de 1 en 2
verdieping nog aan het metsen zijn en er nog geen weg is aangelegd naar het
hotel. Bouwvoorschriftenin veiligheid
zijn er duidelijk nog steeds niet. De douchesproeier staat zowat gewrongen
tussen een open lampsocket, een kontaktdoos en de elektrische waterverwamer.
Voorzichtig douchen dus.
Vang
Vieng is berucht om 2 dingen, tubing (met grote autobanden de rivier afdrijven)
en The Island (een stuk grond midden in de rivier waar ze openluchtbars hebben
geïnstalleerd die de halve stad tot een kot in de nacht wakker houden).
Combineer deze 2 en je kan voorstellen dat er al eens ongelukken gebeuren. Wij
zijn hier echter vnl voor de mooie natuur hoewel we toch eens een kijkje gaan
nemen op The Island. Het is inderdaad 1 grote aaneensluiting van openluchtbars
met houtvuren in het midden. De alcohol is spotgoedkoop en dat is te merken. De
muziek staat loeihard en de geluidskwaliteit trekt op niks. Maar dat lijkt het
jonge volkje niet te deren. Je zult maar de pech hebben een sjiek hotel met
bergzicht geboekt te hebben vlakbij deze openluchtdiscotheek. Kan je beter mee
gaan feesten, slapen doe je toch niet.
Fotos:
panorama valavond op het marktplein, openluchtfeestje
Gezien
wij niet echt het doelpubliek zijn voor de tubing (en we er eigenlijk ook geen
interesse in hebben) gaan wij de omgeving te voet verkennen. Het centrum van VV
is super rustig, bijna geen scooters en weinig volk. De jongeren liggen op
kussen te kijken naar lang vervlogen afleveringen van Friends en af en toe
passeert er een dappere op de fiets. We kopen tickets om morgen de bus naar
Vientiane te nemen en lopen dan de natuur in. Er zijn een aantal grotten die je
gemakkelijk te voet kan bereiken.
Bij
de eerste grot moeten we inkom betalen. Geweldige job heeft die man, in zijn
hangmat hangen wachten tot er een toerist zot genoeg is om naar de grot te
komen kijken. De toegang naar de grot loopt over zelfgebouwde bamboetrappen,
allemaal zeer onstabiel. De grot zelf stelt eigenlijk totaal niks voor
(misschien beetje verwend geweest tijdens onze vorige bestemmingen?). Er loopt
een pad verder door naar grot nr 2, dwars door de jungle. Dat levert ons een
heel aangename en rustgevende wandeling op. Gedurende een uur horen we enkel
het getsjirp van duizenden krekels en vogels, geweldig toch. We passeren
immense bamboestruiken en er vliegen continu vlinders rond ons in alle
mogelijke kleuren en formaten. Aan de grot blijkt dat we weer inkom moeten
betalen (van combi-tickets hebben ze nog niet gehoord), maar we laten de grot
linksliggen en wandelen terug door het zalige stuk ongerepte jungle. Toch weer
een heel andere vegetatie dan het tropisch regenwoud.
Fotos:
grote brug over de grote rivier, uitzicht, vlinder, kleine brug over de kleine
rivier, bloemeke, waterpret
Gisteren
boekten we bij een lokaal kantoor tickets voor de bus naar Vientiane. Om de één
of andere reden was dat in ons kantoor 10.000 kip (1) goedkoper dan in alle
andere. We vinden dat weer zeer louche, vnl omdat buiten wel de juiste prijs
uithing en het lagere bedrag pas op tafel kwam toen we gingen betalen. Daarenboven
is er geen enkel online systeem beschikbaar waarbij ze kunnen checken of er
effectief nog plek is op de bus. En op onze voucher verschijnt: pick-up at
9.45u, maar dat kon volgens de dame ook wel 10.00u worden. Op zijn minst vreemd,
als je weet dat de bus om 10.00u vertrekt .Enfin, het leven is aan de durvers,
we liggen er niet van wakker, de norm in Laos is dat je altijd op je bestemming
geraakt, alleen weet je niet hoe en wanneer. Je kan busreizen het best
omschrijven als langdurige en oncomfortabele aangelegenheden, waarbij je bus
hoogst waarschijnlijk panne zal hebben en je aan de rand van een bos, naast een
bord met Tijgers zijn hier welkom, moet zitten wachten terwijl een gebroken
as met touw en vindingrijkheid terug aan elkaar wordt gebonden. Beste remedie
is om dan eens diep adem te halen, te glimlachen en te beseffen dat je hoe dan
ook op je bestemming zal aankomen enkel op Laos tempo.
Om
9.40u staan we transportklaar voor ons hotel te wachten op de beloofde pick-up.
Om 10.20u staan we daar nog steeds. De eigenares van de guesthouse stelt voor
om naar het reisbureau te bellen, die verzekeren dat ze onderweg zijn maar
eerst nog een paar andere gasten moeten oppikken. We geloven er al niet meer in
dat we met de officiële VIP-bus zullen meerijden. Om 10.45u komt er een
rammelende camionet aangereden, zonder deuren. Wij content dat we eindelijk
onderweg zijn. Na 30 sec rijden en een afstand van 100m draait de camionet van
de baan en rijdt ze een parking op. Daar staat toch wel de VIP-bus te wachten
zeker. We worden snel snel op de bus gegooid, en bij het opstappen worden we
doodgebliksemd door de 36 paar ogen van onze mede-passagiers die al een uur in de
zon staan te wachten. God weet waarom wij niet eerder zijn opgehaald. Er is nog
net 1 bank vrij, nu ja, de mensen voor ons hebben hun stoelen in vip-stand
gezet en wij geraken er eigenlijk niet meer tussen. Zelfs na herhaaldelijk
vriendelijk vragen en met de knieën in hun rug te zitten porren, vertikken ze
het van hun stoelen overeind te zetten. Grmbl, precies of het is onze fout dat
we zo laat zijn. Dat wordt een comfortabele rit van 3u met de bagage op onze
schoot Als iemand ons nu eens had verteld dat dat busstation net naast onze
guesthouse lag, hadden we daar zelf naartoe gewandeld, daar goed op tijd
aangekomen en de beste plaatsen kunnen kiezen. Maar, ZEN, we zitten op de bus
en zijn onderweg naar Vientiane.
De
laatste 3 rijen in de bus worden ingenomen door een bende jongeren die
duidelijk recht uit de discotheek op de bus zijn gestapt. Er wordt luid
gezongen en geroepen en bier gedronken. Bijgevolg moet de bus na 30 min al
stoppen voor een plaspauze. Een aantal passagiers geraken redelijk gestresseerd
want die zien hun aansluiting in Vientiane al mislopen. Als de bus na 1u rijden
nogmaals moet stoppen voor een plaspauze voor de achterban komt een algemeen
protest op gang. De feestvierders dringen ook nog aan op een bierstop voor een
herbevoorrading maar daar wordt niet op ingegaan.
De
rest van de rit verloopt gelukkig rustig, vnl omdat de weg er nogal hobbelig
bijligt en ze zich achteraan minder en minder fris gaan voelen. Tegen half 3
zijn we in Vientiane en stappen we op een minibus naar ons hotel. De man achter
het stuur zet iedereen af in het centrum en alleen wij blijven nog over. Het
wordt al snel duidelijk dat hij geen idee heeft waar ons hotel zich bevindt. Er
wordt druk getelefoneerd en we doorkruisen half de stad. Uiteindelijk vindt hij
er niet beter op om heel de Mekong-oever af te rijden tot we STOP roepen, ons
hotel heet nl Riverside Hotel dus de kans is groot dat het inderdaad aan de
rivier ligt. En ja hoor, hij heeft gelijk. Het moet gezegd, het onze is pas in
najaar 2009 opengegaan en eigenlijk is er nog geen weg naartoe. De chauffeur
besluit dan ook maar zelf om een fooi af te houden en geeft ons te weinig
wisselgeld terug. We maken er geen zaak van, de man heeft dan ook een uur met
ons rondgereden voor 2 en wij zijn waar we moeten zijn zonder een voet te
verzetten.
We
hebben geluk, het hotel blijkt inderdaad al volledig af te zijn en we hebben
een balzaal van een kamer. t Is net iets duurder dan we gewend zijn maar we
hadden wel is zin in iets comfortabel (27 voor kamer en ontbijt, gratis wifi,
minibar, TV en sjieke badkamer).
De
Franse invloed is hier nog sterker aanwezig en we eten op een rustig plein in
een echt frans restaurant. De gerechten klinken geweldig, gesmolten geitenkaas,
paté, ajuinsoep maar uiteindelijk kiezen we voor lichtere varianten, we vrezen
dat ons gestel zon rijkelijke keuken niet meer gewoon is.
Om
deze bewogen dag af te sluiten drinken we nog een glas op het dakterras van het
hotel met zicht op de Mekong en Thailand aan de overkant. Het heeft iets weg
van een dakterras opt Zuid met zicht op Linkeroever, maar dan op een heeeel
zwoele zomeravond.
Fotos: geen want de
camera zat ergens ver weg in de bagage
En
dat kan je best letterlijk nemen. Wat, Wat en nog eens Wat. Elke straat heeft
hier zowat(hihi) zijn eigen tempel of Wat. Voor de rest is het toeristische
aanbod eerder beperkt in dit land. Op enkele trekkings en olifantenkampen na is
hier niet bijster veel te doen. Dat is meteen ook de subtiele charme van dit
land. Je moet het lauwe tempo aanschouwen, meemaken en ondergaan en je bent in
geen tijd helemaal Zen. Dat konden we vandaag weeral aan de lijve ondervinden. Wij
zijn namelijk niet toevallig in Vientiane beland. We hebben een missie. Het
bekomen van een geldig en wettelijk visum voor Vietnam en een dito vliegtuikticket
naar Hanoi.
Het
is een mooie dag en nog voor negen uur is het hier al snikheet. We schatten +35
in de schaduw, die hier eerder schaars is, en bovendien is er geen druppel
wind. Dat wordt puffen. We wandelen naar de ambassade van Vietnam die zich
langs de andere kant van de stad bevindt. We worden om de haverklap
aangesproken om een TukTuk-ritje te nemen maar wij ( vnl Ruth dan) zijn
vastbesloten dit traject te voet af te leggen. Na een klein uurtje bereiken we
onze bestemming. We hebben geluk, vandaag is de eerste dag dat de ambassade
terug open is sinds 13 januari. Ze hebben het Chinees nieuwjaar wel heel erg
uitgebreid gevierd zo blijkt. Dit in het achterhoofd gehouden valt de drukte hier
best wel mee. We vullen onze aanvraag tot het bekomen van de visa in, plakken
onze fotos en betalen een schromelijk hoge fee. Op 24 feb om 8h kunnen we hier
terugkomen en liggen de nodige documenten klaar wordt ons verzekerd. Alles
loopt hier verbazend vlot naar Laos normen. Waarschijnlijk omdat we strikt
genomen op Vietnamees grondgebied stonden.
Wij
(vnl Ruth) besluiten nog wat verder te lopen naar de belangrijkste en oudste Wat
van het land, de Pha That Luang. Dat gaat een beetje bergop en we hebben alle moeite
om het overaanbod aan TukTuks te negeren. Na een kwartiertje komen we gaar aan
bij de inkom. Voor 5000 kip/persoon mogen we binnen. Dat is geen geld om dit
gebouw te zien dat in derde eeuw vC gebouwd werd en waarin bovendien een haar
en de as van een borstbeen van Boedha zich zou bevinden. Nu ja, de bouw van de
moderne That zoals hij hier nu te zien is werd aangevangen in 1566. Deze werd op
zijn beurt in 1828 met de grond gelijk gemaakt door de Siamezen. Gelukkig
hebben de Franse deze herbouwd in 1900 en nogmaals in 1931 omdat ze ontevreden
waren van het eerste resultaat. We kunnen dus besluiten dat ons eigen huis
eigenlijk ouder is. En dat haar zal ook wel ergens is een soep beland zijn
vemoed ik. Tempelmoeheid slaat dus toe.
Na
dit bezoek drijven we in eigen nat terug naar de andere kant van de stad naar
het hoofdkantoor van Laos Airlines voor deel 2 van onze missie. De ticketservice
sluit tijdens de middag waardoor we even moeten wachten. Als het kantoor terug
open is merken dat we bijna de enigste klanten zijn en dat er een heel arsenaal
bedienden klaarstaat om ons verder te helpen. Dat gaat hier ongetwijfeld vlot
gaan. Onze salesman neemt plaats achter zijn desk en nodigt ons uit aan de
andere kant. Vanaf het eerste moment merken we dat dit moeizamer gaat gaan dan
eerst gehoopt. De blik op oneindig en schaapachtige glimlach kunnen niet
verbergen dat de man in kwestie geen enkele taal beheerst buiten het Latioaans.
We proberen duidelijk te maken dat we een vlucht wensen van Vientiane naar
Hanoi op 24 februari. Dat lijkt te lukken, al blijft het gisssen of hij alles
inderdaad zo begrepen heeft als wij het bedoeld hadden. TwentieFoul is full
komt er na een kwartiertje uit. Ai. Ik vraag voor de twentyfifth. De man verstart,
duidelijk te hoog gegrepen met de vocabulair. Als ik twentyfive zeg en
gelijktijdig een overeenkomstig aantal vingers opsteek worden de bewegingen op
de terminal hervat.Ik kan schuin
meekijken op de monitor en zie dat het hele reserveringssysteem op een
DOS-script gebaseerd is dat binnen een emulatorprogrammain windows draait. Dit kan op gebied van computerprogrammatie
zeker in aanmerking komen voor Unesco werelderfgoed. OK, komt er een kwartiertje later opnieuw
uit gevold door Pass, Pass. Maar alvorens we onze paspoorten afgeven om dit
te boeken weten we ook graag wanneer het vliegtuig vetrekt en wat het ons gaat
kosten. Dat komen we op een zelfde vlotte manier te weten als al het voorgaande
en het eindigt met een klein papiertje waarop RP1X5 geschreven staat. Dat
wordt ons overhandigd onder een begeleidend Tomollow-Tomollow.
We
houden voet bij stuk en proberen vriendelijk maar kordaat duidelijk te maken
dat we geen reserveringsnummer wensen maar dat we vandaag, hier en nu, een
ticket willen kopen, betalen en buitenstappen met een papieren bevestiging.
Ha,
voor zulke zaken wordt het meer ervaren personeel erbij gehaald. Nog een half
uur later rolt het papier uit de matrixprinter. Nu ja, rolt, het papier uit de
printer dreigt dubbel terug door de invoer te gaan onder het waakzame oog van 3
bedienden die je zonder dat ze een vinger uitsteken kan horen denken jaja dat
gebeurt wel eens meer met deze printer. Eens ons ticket deskundig in drie is
gescheurd met behulp van een latje staan we 1,5h later buiten met ons ticket.
We vermoeden wel dat we geen luchthaventaxen betaald hebben want het bedrag dat
van de visa is ingehouden komt niet overeen met de kostprijs die op onze
tickets staan. Als dat maar goed komt in de luchthaven.
En
dan terug naar ons hotel voor een portie airco.
Fotos:
inspiratie gehaald bij de Arc de Triomphe?, het park van de Pha That Luang, vreemdelingendiscriminatie
aan de kassa, Pha That Luang onder een brandende zon
We
gaan de straat op met onze zak vuile was. Het hotel biedt ook een laundry
service aan, maar duidelijk meer voorzien op maatpakken, voor 1 stuk vragen ze
het dubbele van wat we op straat voor 4 kg betalen. We vinden een stalleke
ergens in een zijstraat, morgenvroeg mogen we hem weer komen ophalen. Toch
handig dat je er niets voor moet doen.
Na
de was is het de beurt aan de kapsels. Na 4 maand is mijn model er een beetje
uitgegroeid, Mike gaat langzamerhand op Adam Cury lijken tijdens zijn hoogdagen
in Countdown. Zo geraakt hij in ieder geval voorbij geen enkele
identiteitscontrole meer.
We
vinden een kapsalon waar al andere buitenlanders zitten, dus daar zullen ze wel
wat Engels spreken. Ik mag meteen aan de wastafel gaan zitten. Eigenlijk is het
hier meer aan het wasbed aanliggen want je moet volledig horizontaal leggen.
Niet slecht gezien eigenlijk, ze hangen dan een bavet vanachter aan je hoofd en
zo wordt je haar gewassen. Er loopt in elk geval niets in je nek en je ligt
comfortabel. Het was natuurlijk te voorspellen dat de bijhorende hoofdmassage
van een ander kaliber zou zijn dan bij ons. Er wordt dan ook gedurende 5
minuten met de nagels over je hoofdhuid gekrabt, en aangezien ze ook manicure
doen, kan je er prat op gaan dat die nagels net aangescherpt zijn. Na de sessie
krabben begint ze de schedel te hervormen, wederom met een kracht die je niet
verwacht van zon fijne dame. We vermoeden dat ze daarbij voornamelijk hun
ellebogen en zelfs hun knieën gebruiken. Na 10 min is het proces voorbij en zie
je ongeveer sterretjes.
De
bazin van het kapsalon spreekt 3 woorden Engels en met handen en voeten
proberen we duidelijk te maken dat het vnl kort moet zijn. Ze beginnen vol goeie
moed, terwijl er op de achtergrond één of andere Laotiaanse soap op TV speelt.
Als de intriges in de soap hun hoogtepunt bereiken, wordt alle werk neergelegd
om druk commentaar te leveren op wat er net gebeurd is. Bij Mike loopt het knippen
niet echt zoals gewenst, de afgeknipte lokken zijn maar 1 cm lang, zo gaan we
er dus niet komen. Hij probeert opnieuw duidelijk te maken dat het echt heel
wat korter mag. Er wordt begrijpend geknikt en er gaat nog 1 cm extra af.
Gezien de lengte van Mike zijn haar zie je het verschil niet eens. Een andere klant
naast hem gaat met een mooi getrimd
kapsel naar buiten. Mike legt uit dat hij ook zoiets wil, er wordt veel same,
same en aaaahh geroepen en dan komt eindelijk de tondeuse boven. De dame
begint met volle overgave giechelend aan haar taak en is pas te stoppen als er
amper nog haar staat op Mike zijn hoofd. Ok, zooo kort was ook niet de bedoeling.
Hij krijgt een militaristische snit aangemeten, als hij het nog korter had
gewenst konden ze hem waxen. Wederom trekt Mike helemaal niet op zijn paspoort.
Soit,
fris geknipt keren we terug naar onze kamer.t Is immers te warm om buiten te blijven spelen. We kunnen er niet zo goed
tegen en veel energie zit er niet in. We spenderen de namiddag aan een hotel selecteren
en boeken in Hanoi en wat reisgidsen lezen.
s
Avonds eten we in een lokaal kraam nog eens Lao BBQ, t zal de laatste keer
zijn. Het smaakt ons weer geweldig, hoewel we het toch een zot idee blijven
vinden om in het (voor ons) warmste land van de wereld een pot gloeiende kolen
midden op uw tafel te zetten. Na 3 min BBQ loopt het zweet gewoon van uw rug. We
kiezen daarna voor het dakterras van het hotel, waar het iets koeler is. Nadat
ze onze drankjes gebracht hebben, komt de ober vragen of we pinaas willen. We
proberen uit te vissen wat die pinaas zijn, hoewel we vermoeden dat hij
eigenlijk peanuts bedoelt. Maar als we het teken maken van eten, schudt hij van
nee. Dan maar blind vertrouwen in de pinaas. We zeggen dat het goed is. Het
duurt 20 min, waardoor onze verwachting om nootjes te krijgen al verdwenen is.
Maar uiteindelijk komt hij toch naar buiten met gloeiend hete vers geroosterde
peanuts, versierd met limoenschijfjes en ajuinringen. Zéér lekker (maar toch flink
bij de neus genomen merken we achteraf op de rekening).
Fotos:
uitgedroogde oever van de Mekong (je kan bijna naar Thailand lopen), tuktuk, de
straat van ons hotel, aan tafel voor een Lao BBQ, geschoren Mike met pinaas,
panorama van de Mekong
Vandaag
zijn onze visa voor Vietnam klaar. Aangezien er compromissen moeten gemaakt
worden, nemen we een tuktuk tot aan de ambassade en zullen we te voet
terugkomen. De visa liggen inderdaad klaar en de man achter de balie verzekert
ons dat we bij aankomst in Hanoi geen extra fee meer moeten betalen. Je kan zon
visum ook online bestellen, dan krijg je een soort van geloofsbrief toegemaild
en in de luchthaven van bestemming wordt dan je eigenlijke visum gemaakt. Het
probleem hiermee is dat er heel veel commerciële websites deze service
aanbieden (met namen die heel officieel klinken maar ze zijn het niet) en je dus
geen idee hebt of het te betrouwen is. t Zal je maar overkomen dat ze in de
luchthaven zeggen dat je geloofsbrief een acte van berouw is, dan kom je het
land niet in. Voorlopig lijkt ook de optie via ambassade goedkoper, maar dat
zal pas bevestigd zijn eens we het land binnen zijn. Corruptie op alle niveaus
is een way of live in Vietnam.
Na
de visa lopen we de plaatselijke shopping mall nog even door. Toch wel anders
dan bij ons, vnl veel nepmerken en juwelen en T-shirts. Allemaal nog veel goedkoper
dan in de toeristenwinkels in het centrum. We durven nauwelijks nog afbieden op
een leuke T-shirt die initieel nog geen 2 geprijsd wordt.
We
lopen ook nog langs een taxi-bedrijf en zij zijn bereid om ons morgen aan het
hotel te komen oppikken en naar de luchthaven te brengen, tegen een prijs die
10x zo laag is als de privé-bus van het hotel. Benieuwd of de jongens morgen
zullen opdagen.
En de laatste stop is onze was ophalen. Net
voor we doorlopen komt de dame nog achter ons aan met een broek van Mike,
gelukkig, t was een onbetaalbare trekkingsbroek uit het thuisland. We
schrijven eigenlijk nooit op wat we meegeven, das te veel gedoe. De meeste
dingen hebben toch niet echt veel waarde.
Dan
in draf terug naar ons airco-hotel, de hitte mat ons af.
Morgen
om 14.30u vliegen we naar Hanoi, benieuwd wat een gekke drukte het daar gaat
zijn na het laidback Laos.
Terwijl
we gisterenavond zaten te eten, zien we ineens Rowdy en Amber voorbijwandelen. Remember
het NL koppel dat we in Thailand leerden kennen ? Mike gaat achter hen aan en zo spenderen we
onze laatste avond in Laos samen. We gaan nog iets drinken in één of ander
Western-café waar een Laotiaans bandje speelt. Spijtig genoeg staat hun volume
nogal hoog wat de conversaties bemoeilijkt. Hun reis verloopt verder naar
Cambodja dus we gaan hen hier niet meer tegenkomen, maar er is Facebook
natuurlijk dus wie weet spreken we thuis nog wel es af. t Was gezellig om hen
nog es tegen het lijf te lopen, ze hebben in Laos een gelijkaardige route
gevolgd en we konden heel wat ervaringen uitwisselen. De andere gasten op dit
terras zien hun intiem romatisch etentje in rook opgaan.
Goed
op tijd staan we s ochtends buiten ons hotel te wachten op onze vooraf
besproken taxi. Als die 20 min na het afgesproken tijdstip nog steeds niet is
komen opdagen, besluiten we een tuktuk te nemen. Die wil ons voor de helft van
de taxi-prijs wel naar de luchthaven vervoeren. Prima. Net op het moment dat we
de bagage in de tuktuk laden, komt onze taxi eraan gereden. We maken hem duidelijk
dat we met de tuktuk gaan en dat hij wel een beetje erg laat is. De man maakt
er geen zaak van, hij haalt zijn schouders op en rijdt glimlachend weg. Zo
beseffen we weeral dat geld in dit land absoluut geen motivatie is tot werken.
Al
bij al zijn we nog ruimschoots op tijd op de luchthaven, je houdt hier vooraf
steeds rekening met de overmijdelijke vertragingen tijdens het transport. De check-in verloopt vlot, er komen geen
onverwachtse kosten meer uit de lucht gevallen, wat ons ten zeerste verwondert.
We hebben uiteindelijk 60$ minder betaald als voor de online tickets.
Om
14.30u kunnen we boarden. Juist, dat was eigenlijk het vertrekuur van het
vliegtuig, maar wie maakt zich daar nu nog zorgen over. Het vliegtuig is klein,
max 80 plaatsen. In de 2 vleugels zit een Volvo Penta scheepsdiesel ingebouwd.
We hebben hem niet gezien maar vermoeden dat een Laotiaan met een flinke zwaai
de propellors 1 voor 1 op gang heeft gezwengeld. We worden niet achteruit
geduwd maar draaien meteen vooruit weg van de luchthaven richting startbaan.
Het gerammel neemt samen met de snelheid toe, als de kist bijna uit elkaar
schudt, komen we eindelijk los van de grond. Een beangstigend idee als je
ondervonden hebt hoe creatief de Laotianen kunnen zijn om hun vervoersmiddelen
in beweging te houden. Alle gesprekken zijn inmiddels stilgevallen.
Eens
op hoogte komt de enige stewardess rond met drank en eten. Ze krijgt daarbij
hulp van een man in piloot-uniform. We vermoeden dat hij zo een centje
bijverdient tijdens zijn uren. We zien niet echt veel van het landschap onder
ons, vnl door de dichte wolk smog die boven het land hangt. Af en toe passeert
een bergtop langs ons, we zouden het niet erg vinden als de piloot terug achter
zijn knuppel kruipt en wat hoger gaat vliegen. Na een uur vliegen wordt de
daling ingezet met de melding fasten your seatbelts thightly. We hebben al
veel gevlogen de laatste tijd maar nog nooit met tight seatbelts, dus we zijn
er weer niet gerust in.
Al
bij al komen we fatsoenlijk aan de grond, de bagage rolt van de band en in de
aankomsthal staat er iemand van ons hotel te wachten met een bordje Mr
Vanoystaeyen. Ongelooflijk hoe ze hier in Azië er telkens opnieuw in slagen om
Vanoystaeyen juist te spellen. Je zou thuis es moeten zien op hoeveel officiële
documenten dat fout geschreven staat. Voor de prijs van een taxi-rit bood het
hotel aan om ons aan de luchthaven op te halen. Dit is een goede zaak hier, er
is heel veel fraude en nep-hotels nemen de naam aan van goede hotels, dus als
je lukraak een taxi neemt ben je niet echt zeker dat je bij je gewenste hotel
aankomt.
Eens op de baan zien we onmiddellijk het verschil met Laos, sjiekere autos,
hogere en beter onderhouden gebouwen, hier is de civilisatie toch al veel
verder doorgedrongen. Langs de kant van de weg zien we overal Vietnamezen
gebukt op de rijstvelden staan. Het verkeer is hier op zijn minst chaotisch.
Officieel moet er rechts gereden worden, maar zelfs op de snelwegen rijdt
iedereen kris kras door elkaar in alle mogelijke richtingen. Daartussen rijden
dan nog eens een massa scooters met 2, 3, 4 mensen en bagage op ,vaak al
sms-end. Hier moeten verschrikkelijk veel ongevallen gebeuren. Meer dan de
helft draagt een mondmasker. We doen snel onze gordel aan. Hoe dichter we het
oude centrum naderen, hoe erger het verkeer wordt. Richtingaanwijzers worden
hier niet gebruikt, je intenties worden duidelijk gemaakt ahv het aantal keer
je toetert. Bangkok was al hectisch, maar dit is een regelrechte toeterende kamikaze
chaos. De baan oversteken is hier een kunstvorm.
De
kamer van ons hotel valt een beetje tegen. We zijn in Vientiane nu wel verwend
geweest maar hier betalen we een gelijkaardige prijs voor een kamer zonder
raam, piepkleine badkamer en een wi-fi die weer niet werkt. Enfin, t is maar
voor 3 nachten, t kan al es tegenvallen.
We gaan de straat op
om geld te kopen (weer nieuwe briefjes leren herkennen) en zoeken iets om te
eten. De drukte is intens, de diverse straataromas mogelijk nog intenser, het
ontneemt ons onze eetlust een beetje. We vinden een klein restaurant aangeraden
door onze reisgids, het ziet er gezellig uit en er zit volk. 2 Deuren terug
hadden we hetzelfde restaurant ook al gezien, het zag er daar maar smoezelig
uit, was dus een nep-versie. Uitkijken geblazen. We eten echter verrukkelijk, en
de porties zijn ruim bemeten. Naast het restaurant is nog een rustige bar waar
we de dag afsluiten met een pint.
Werk
aan de winkel. We willen, een nieuwe sim-kaart, quality treintickets naar Sapa,
een goed hotel in Sapa, onze kip wisselen, en dat allemaal terwijl ik de
wireless hier niet aan de praat krijg.
Alles
nu al regelen voor onze volgende bestemming, is het dan zo slecht in Hanoi dat
we hier al na enkele uren wegwillen? Nee, helemaal niet, maar ervaring leert
dat de beste plaatsen op de trein en de goede hotels snel volzet geraken en dat
je kansen een pak beter liggen als je die zaken enkele dagen vooraf kan regelen.
First
thing first, den internet, zonder internet hang je af van de goodwill van de
lokale bevolking. Niet dat de mensen hier onvriendelijk zijn, integendeel,
allemaal willen ze je wel helpen om een ticket of hotel te boeken in hun
kantoor. Je hebt dan wel geen enkele garantie wat hun service gaat inhouden.
Voor de meeste mensen ben je hier dan ook een wandelende ATM-machine. Je moet
steeds op je qui vive zijn en alle antennes uitsteken om het kaf van het koren
te scheiden. Internetrecensies zijn hierbij van onschatbare waarde.
Na
een half uurtje knutselen met kabels, paswoorden en netwerkadapters is het up
and running. Goed, treintickets lopen hier via private maatschappijen die hun eigen
wagon aan het stel hangen en waarbij je dan tickets kan kopen. Gelukkig lijkt
er een afspraak te zijn dat alle gelijkaardige accommodatie van de
verschillende organisaties aan een zelfde prijs verkocht worden. Aan de
ontbijttafel slaan we een praatje met een Canadees stel. Ze zijn net in Sapa
geweest en waren daar tevreden van hun hotel.Dat kunnen we vlot reserveren via de site van het hotel.
We
wagen ons de straat op, de drukte is zoals verwacht enorm. Hanoi is zonder
twijfel de drukste stad die we ooit bezochten. Het oude centrum waar ons hotel
zich bevindt is op zijn beurt dan weer de drukste wijk van Hanoi. Kan je
nagaan. Mochten de brommers hier in laagjes boven elkaar kunnen rijden dan
deden ze het. Schoorvoetend murwen we ons een weg naar een nabijgelegen
boekingskantoor waar we zonder veel problemen onze treintickets kunnen kopen
voor de 28e. Dan verder naar het waterpoppentheater, een must see
volgens de reisgidsen. Er zijn verscheidene voorstellingen per dag. We kunnen
nog tickets kopen voor de voorstelling van 15h. dat geeft ons nog wat tijd om
rond het HoanKiem meer te slenteren. De legende wil dat in de 15e
eeuw de hemel een magisch zwaard uit het water liet opstijgen dat door een
reuzenwaterschildpad vervolgens aangereikt werd aan de toenmalige keizer. Met
dit zwaard werden nadien de Chinezen teruggedrongen. Het epos moet bekend
klinken voor zij die al van King Arthur gehoord hebben. De laatste
reuzewaterschildpad stierf in 1968 was meer dan 250kg en 2m groot. Het beest
werd in goud vereeuwigd en vereerd in de nabije tempel. Sindsdien zijn er
geruchten dat er nog steeds gigantische waterschildpadden in dit verstedelijkte
meer leven. Hoewel je bijna meer kans hebt om het monster van Loch Ness te zien
want het laatste schildpaddenexemplaar werd hier gefotografeerd in 2000. We
bezoeken de tempel met gouden schildpad en gaan daarna aan de oever iets fris
drinken. Dan gebeurt plots het meest onwaarschijnlijke, naast mij in het groene
water komt een gigantisch waterschildpad aan de oppervlakte. Het beest is
minstens 1,5 m groot. Ik heb er zelfs fotos van. Oh jee, als dit bekend wordt
in Vietnam zal het bezoekersaantal nogal eens stijgen op onze blog. Ik voel mij
hier nu al een BV ( Bekende Vietnamees).Om de emoties wat te bedaren doen we nog een extra toertje rond het
meer, ik tracht mijn resterende kip te wisselen in Vietnamese dong maar dat
gaat minder vlot dan verwacht. Niemand wil Laose kip kopen.
We
kopen nog een lokale simkaart, jullie kunnen het nieuwe nr links in de marge
vinden, SMSen gaat ook terug.
Tijd
voor ons waterpoppentheater. We worden in een theaterzaal binnengeloodst die
plaats geeft aan zon 400 toeschouwers. Links van het podium staan de meest
vreemde instumenten opgesteld voor de band die het geheel live zal begeleiden.
Op het podium zelf staat een tempel nagebouwd met daarvoor een gigantische
waterbak. De lichten worden gedempt en de poppen gaan aan het dansen. Het zijn
zon 10 tal korte stukjes, allemaal taferelen gerukt uit de geschiedenis en het
dagelijks leven van de Vietnamees. Van de teksten verstaan we geen knijt maar
dat is niet erg. Alle taferelen hebben met water te maken, poppen die rijst
planten, poppen in bootjes, vissers, draken, de paringsdans van de zwanen
enz Ook de episode van de magische
schildpad met magische zwaard wordt hier uitgebeeld. Ik glunder en kan nog net
onderdrukken om uit te schreeuwen dat ik daar echte fotos van heb. Nee, die
primeur is voor jullie. Het geheel is leuk gedaan en verveelt voor geen
seconde. Het dompelt je meteen even onder in hun traditionele cultuur. Daarna
al hink-stap-springend vrolijk huppelend tussen de scooters naar ons hotel om
het wereldnieuws op de blog te publiceren.
Uw
trouwe reporter, Mike
Fotos:
het hectische verkeer van Hanoi, binnenkant tempel op het HoanKiem meer,
wierrookstokken branden, de opgezette reuzenschildpad, Mikes award wining
prehistorisch monster in levende lijve, het orkest van het watertheater, scène
uit het zwaard-en-schildpadverhaal in het waterpoppentheater
De
stadswandeling leidt ons door de oude stadswijken van Hanoi. Het is uiteraard een
drukte van jewelste die niet snel zal wennen voor de doorsnee westerling. De
meeste brommers en autos scheren je rakelings al toeterend voorbij. Sommige
komen te dicht en raken je echt wel, zij het nooit niet erg of met opzet.. Elke
straat heeft zijn eigen ambachtelijke specialiteit, die in lang vervlogen
tijden aangeduid werd door de straatnaam. De naamgeving is ondertussen
veranderd, maar de opdeling per nijverheid is er nog steeds. Zo lopen we door
de zijdestraat en de speelgoedstraat, er is een straat waar allerlei
felgekleurde slingers en lampionnen worden verkocht om tempels te versieren. Ergens
anders kan je nepgeld kopen om te doneren aan Buddha, we passeren de
spiegelstraat, de smederijstraat met bijhorend kabaal, de blikken-dozen-straat,
je kan het zo gek niet bedenken of er is een straat voor voorzien.
We
komen langs een lokale markt, waar de mengeling van prikkelende aromas zeer intens is, niet voor de gevoelige magen
bestemd. Vlees en vis wordt hypervers verhandeld. Als je als kip op de
weegschaal belandt en ze daarna je poten bij elkaar binden met plastiek, dan
weet je wel hoe laat het is. We zien een vis die nog steeds spartelt maar waarvan
al een stuk van de staart verkocht is. Andere vissen die echt nog hyperactief
zijn worden met een elastiek over de kieuwen langzaam versmoord.
Na
2 uur overweldigd geweest te zijn door geuren en lawaai, zoeken we even de rust
op van een koffiehuis. Van daaruit wandelen we verder naar het Oorlogsmuseum. Gezien
het rijke oorlogsverleden van dit land belooft het een interessante uitstap te
worden. Het is een groot complex, met allerlei trofeeën van de Vietnamoorlog en de onafhankelijkheidsoorlog
tegen Frankrijk. In openlucht zien we een Russische Mig, Amerikaanse helikopters, vliegtuigen, afweergeschut.
Binnenin wordt er vooral een overzicht gegeven van de verschillende stadia van
de oorlogen, al dan niet vertaald naar het Engels. We vinden het geschiedkundig
minder gebalanceerd gebracht. Waarschijnlijk omdat de communistische partij
hier nog steeds de enige toegelaten strekking is en er weinig kritiek op het
regime verdragen wordt. De collectie rugzakken, helmen, brieven etc is wel
indrukwekkend.
Nog
even een huiveringwekkende opsomming van wat de US in Vietnam alleen al achtergelaten
heeft tussen 1965-72.
5.382.000.000
kg bommen gedropt = 6000 kg/km2 = 45 kg per inwoner. Dit veroorzaakte 200.000
slachtoffers en liet 70.000 wezen achter.
De
76.000.000 liter uitgestorte dioxine maakte
2.000.000 inwoners gehandicapt, nog eens zoveelmet dioxine gerelateerde afwijkingen. 500.000 werden erdoor misvormd in
een volgende generatie
Duizelingwekkende
cijfers waar je niet goed van wordt. Als je weet hoeveel humanitaire hulp je zou
kunnen bieden als equivalent voor zon prijskaartje.
Om
terug te gaan naar ons hotel nemen we een taxi. Voor het museum staat er één te
wachten, we maken duidelijk waar we moeten zijn en eisen dat hij op meter
rijdt. Al snel staan we inderdaad aan de straat van ons hotel, maar we kunnen
niet passen en de chauffeur kan niet weergeven. Ik wil het geld gaan laten
wisselen maar de chauffeur begint bedragen in dollars en dongs te noemen en
uiteindelijk betalen we hem. Veel te veel blijkt achteraf. We zijn echt dubbel
en dik int zak gezet. Het ging ook allemaal zo snel, en we zijn nog niet
voldoende met de lokale munt vertrouwd om snel te kunnen omrekenen tussen Dong, Dollars en Euros. Dat dit ons nog
moet overkomen na al zoveel tijd onderweg te zijn, niet te geloven. Het lag er
vingerdik bovenop en toch zijn we erin getrapt.
Les 1: neem nooit een
taxi aan een toeristische attractie
Les 2: kies altijd zelf
je taxi en laat je niet kiezen.
Les 3: spreek af enkel
de meter te betalen
Les 4: zorg dat je op
voorhand een idee hebt van wat de rit ongeveer mag kosten.
Dit
zijn gewoon onze basisregels. We weten dit allemaal zo goed en toch laten we
ons vangen. De frustratie is heel groot, we hebben 20x teveel betaald. De teller
was fake en corrupt en de gehanteerde koers buiten proportie. Het gaat hem niet
zozeer over de 20 $ dat we kwijt zijn, maar over het feit dat zulke praktijken
effectief worden toegepast. Je reinste diefstal is het. Vanaf nu gaat de iPod
met omrekeningskoersen altijd mee.
Het
voorval heeft een wrange nasmaak en het vertrouwen in de bevolking is danig
ontwricht. Voorlopig geen fooien en liefdadigheid meer maar snoeihard
onderhandelen ipv blindelings vertrouwen. Laten we hopen dat we het in Sapa een
beetje achter ons kunnen laten.
Fotos:
geuren en kleuren op de markt, keuvelende dames op leeftijd, verse vis, granen
en zaden, getoeter, spoorweg door de stad, van waar kennen we dat symbool??,
oorlogstrofeeën
We
blijven zo lang mogelijk op onze kamer want het wordt nog een lange dag. Onze
nachttrein vertrekt nl pas om 21.15u. We lopen eerst opnieuw langs de
touroperator voor onze definitieve treinticketten. Die worden ter plekke met de
hand geschreven, we begrijpen niet goed waarom we er 2 dagen op moesten
wachten, maar kom.
Nadat
we uitgechecked zijn willen we naar het Lenin-park, zon 3 km buiten het oude
centrum. We lezen dat dit een schaduwrijk en rustig park is, met een vijver waar
je bootjes en pedalos kan huren. Ideaal voor een rustige zondagnamiddag dus.
Na heel wat onderhandelen strikken we 2 cyclos (equivalent van een riksja) om
ons naar ginder te fietsen. Ze zijn duidelijk niet akkoord met de door ons voorgestelde
prijs, maakt ons niet uit, wij zijn bikkelhard. t Is niet dat we ze
verplichten om te rijden. Dan wandelen we wel. Uiteindelijk komen ze toch
achter ons aangefietst om ons mee te nemen. De fietstocht is heel aangenaam, ze
rijden op hun gemak tussen het chaotische verkeer en je hebt er weinig last
van. Alleen zouden we het leuker gevonden hebben moesten ze effectief stoppen
voor een rood licht aan een druk kruispunt. Zonder kleerscheuren komen we 20
min later aan het park. De mannen hadden duidelijk gehoopt van nog een extra
cent te krijgen, maar nee hoor, wij doen niet meer mee. Pech voor hen, we
kunnen zelfs passen in de lokale munt. Bedrukt druipen ze af.
We
wandelen het park in en gaan op zoek naar de vijver. Al snel blijkt dat
idyllisch ronddobberen met eendjes rondom ons er niet zal inzitten, de vijver
is omgetoverd tot 1 grote bouwwerf en het park heeft nog maar ¼ van zijn totale
oppervlakte over. We hadden gehoopt om in 1 van de vele cafés in het park te
kunnen lunchen, maar ook die zijn verdwenen en uiteindelijk moeten we ons
tevreden stellen met één of andere dubieuze zwanworst gefrituurd in iets wat
mogelijk kan doorgaan voor olie. Er is echter veel passage in het park, vnl
Vietnamezen met hun kinderen. We installeren ons op een bank en doen een paar
uur aan speeltuin observeren en boek lezen. Het moet gezegd zijn, het is er wel
rustig.
We
keren te voet terug naar het centrum en gaan voor de 3e maal in
hetzelfde kleine restaurant eten, de lokale gerechten zijn er geweldig en goedkoop.
Daarna halen we onze bagage op, er wordt vanuit het reisbureau een taxi voor
ons gebeld. Gemakkelijk, dan zijn we zeker dat het een officiële is.
Zekerheidshalve moet de chauffeur ons hele kruisverhoor ondergaan alvorens 1m
gereden wordt. De arme man brengt ons onthutst zonder problemen naar het
station. Daar is het even uitzoeken waar we net moeten zijn, er zijn 2 stations
vlak bij elkaar en t is niet echt duidelijk welk A of B is. Maar we zien onze
trein al staan dus dat komt wel goed. Naarmate de tijd verloopt komen er hoe
langer hoe meer blanke mensen binnengewandeld, allemaal met dezelfde vertwijfelde
en verloren blik. Alle borden zijn in het algemeen Vietnamees geschreven en
helpen je dus geen haar verder. Ngl bij wie je om info gaat vragen, wordt er
naar een andere richting gewezen, maar niemand van het personeel verstaat of spreekt
een letter Engels. Om 20u pakken we alles bij elkaar om in te checken op onze
trein. Als we door de ticketcontrole lopen, wordt er weer gewezen en nee
geknikt, we mogen niet door, Boedha mag weeral weten waarom. We krijgen geen
uitleg. Gelukkig staan er een beetje verder nog andere vreemdelingen die al een
stap verder zijn en zij wijzen ons in de juiste richting. We moeten eerst naar
één of ander snel in mekaar getimmerd schuurtje en daar zullen ze ons dan
ticketten geven. Ticketten? Wij dachten
dat we allang ticketten hadden?? Enfin, we gaan in de rij staan, er wordt wat
heen en weer geroepen en 10 min later verschijnt er een jongeman die uit zijn
portefeuille 2 tickets voor ons opdiept. We proberen opnieuw door de incheck te
geraken en ditmaal hebben we duidelijk de juiste papieren bij. Samengevat komt
het er dus op neer dat je om een nachttrein te nemen
-Eerst een betalingsbewijs krijgt
-Wat je na 2 dagen mag komen omruilen
tegen een handgeschreven papier met het treinnr en wagon etc op
-Wat je dan bij incheck moet gaan
omruilen tegen echte ticketten die vervolgens gecontroleerd worden als je het
perrron opgaat, het rijtuig bestijgt en als je op je bestemming aankomt.
Efficiënt,
man man man.
Maar
zoals altijd komt alles goed en 5 min later stappen we onze coupé binnen. We
boekten soft sleepers en daar zijn we blij om, we willen niet weten hoe hard
de hard sleepers dan wel niet zijn. Al bij al ziet het er redelijk
comfortabel uit, er is plaats om de bagage weg te steken en de bedden zijn lang
genoeg. We delen onze coupé met een Aziatische dame en wat later stapt er nog
een Zwitsers meisje op. Zij boekte een groepsuitstap naar Sapa en is als enige
op onze trein gezet, de rest heeft een trein later. Zij moet dan s
morgensvroeg in Sapa maar een uurtje wachten op de rest van het gezelschap. Ze
is er niet over aan te spreken natuurlijk. We babbelen nog een paar uur, zij gaat
nl nog verder naar Australië en Nieuw-Zeeland dus konden we heel wat tips meegeven.
Fotos:
relax in de cyclos, coupé op de nachttrein
01/03/2010 âTrain lagâ en een grote kleine verrassing
Veel
slapen doen we niet echt, de sporen liggen weer niet evenwijdig. Maar de rit
verloopt zonder problemen en vrij stipt. Om 5.45u stappen we uit in Lao Cai,
vanwaar een minibus ons naar Sapa zal brengen. We nemen afscheid van de
Zwitserse die aan haar uur wachten kan beginnen en de minibus vertrekt. De
manier van rijden is weer heel inventief en af en toe doe ik toch mijn ogen
dicht als we vlak voor een haarspeldbocht een vrachtwagen met opligger inhalen.
De weg ligt er bochtig bij en na een half uur komen de zakjes al boven. We
staan er altijd van versteld hoeveel mensen er eigenlijk wagenziek worden. Wij gelukkig
niet.
Tegen
half 8 zijn we aan ons hotel, het ziet er netjes uit en de ontvangst is
vriendelijk. We hebben een echte badkamer, dus zo één waar je na de douche toch
nog droog opt toilet kan gaan zitten en met badkuip. Alleen werkt het licht
niet. We gaan naar beneden om te ontbijten en worden daar verwend met vers
stokbrood, omelet of spiegelei en, schot in de roos, plakjes KAAS. Dat is van
in Nieuw-Zeeland geleden dat we nog een boterham met kaas hebben gegeten.
MMMMM. Ondertussen wordt het licht in de badkamer hersteld en na het eten
kunnen we een welkome douche nemen. De badkamer is uitgerust met een gasbrander
dus er is vééél warm water, wat een luxe. Het helpt toch om ons een beetje frisser
te voelen, alhoewel het zeker geen productieve dag gaat worden.
Wat
ook leuk is, het is hier heerlijk koel, 24°, en er staat een stevige frisse
bries. Ook dat is lang geleden en doet ongelooflijk deugd. In Hanoi liep de
temperatuur op tot 40°, hoewel het betrokken was.
Nieuws
dat zonet doorgebeld werd vanuit België: 1 maart zal vanaf nu een heel speciale
dag zijn want dan verjaart mijn petekindje Arnout. Nogmaals proficiat aan kersverse
mama-Griet en papa-Joeri!
Sapa
ligt helemaal in het noorden van Vietnam, nabij op de grens met China. Het dorp
ligt op 1500m hoogte en is daardoor het koudste dorp van Vietnam. Wij vinden minst
warme een betere omschrijving. Hoewel het maar 24° in de schaduw is, is het in
de zon toch weer aangenaam. Via verschillende kanalen voor en tijdens onze reis
werd ons aangeraden om hier es te passeren, de stad ligt vlak aan een
natuurpark, er zitten nog heel veel bergvolkeren en je kan er mooie wandelingen
doen. Bij deze
Vlak
aan ons hotel begint een wandelpad de berghelling op naar een uitkijkpunt. Na
10 min trappen doen passeren we een controle post waar we ons toegangsticket
moeten laten zien. Welk ticket? Er wordt naar beneden gewezen waaruit we kunnen
opmaken dat er ergens een kiosk ticketten verkoopt, maar waarschijnlijk verder
naar beneden dan waar ons hotel gelegen is. We proberen de man nog te
overtuigen om ons door te laten mits ter plekke toegangsprijs te betalen, maar
nee, we worden onverbiddelijk terug naar beneden gestuurd. De goesting om opnieuw
naar het uitkijkpunt te lopen is eventjes over, misschien doen we dat later nog
wel eens, met geldig toegangsbewijs.
Dan
maar naar het dorp, we kopen treintickets voor onze terugreis naar Hanoi
donderdagavond. In hetzelfde kantoor verhuren ze ook scooters. Voor 5$ kunnen
we een halve dag rondtouren en er moet hier ergens een mooie bergpas zijn om
door te rijden. Er wordt wat gediscussieerd tussen de mannen over het type
scooter en het wordt de eigenaar meteen duidelijk dat hij met een kenner te maken
heeft, een meerwaardezoeker. Hij belooft binnen 10 min terug te zijn met een
betere bike voor dezelfde prijs. We gaan ondertussen ons gerief halen in het
hotel en even later komt er een sjieke Honda Custom exclusive Chopper aangereden.
Het moet gezegd, het ijzeren monster is een beetje veel groter dan we gepland
hadden maar Mike doet er een testrit mee en is zichtbaar tevreden. Papierwerk
komt er verder niet aan te pas, geen ID, geen rijbewijs, geen verzekering, geen
klein letterkes, enkel 5$ en rijden. Hoe gemakkelijk het leven hier kan zijn. We
moeten eerst nog tanken en er is duidelijk maar 1 tankstation in de omgeving.
Er staan minstens 15 scooters aan te schuiven. 2 pick-up trucks blokeren het
ganse station tot alle hun jerrycans gevuld zijn. Het duurt even maar t
geraakt toch aan ons. We willen zuinig zijn en tanken 3 liter. Dat kost
evenveel als de huur van de Harley. Het wordt ook onmiddellijk duidelijk dat we
met een topmodel rondrijden. Iedereen wijst ons na en als we ergens stoppen komen
ze allemaal aan de bike voelen. Respect, daar houd ik van.
De
weg gaat steil naar boven de bergen in. Het is aangenaam rijden, de motorbike rijdt
zacht en we zitten comfortabel met 2. De bike lijkt op een Harley en Mike
gedraagt zich ernaar hoewel de motor maar 125CC is. Dat wil zeggen dat we moeten
bijtrappen als het stijl bergop gaat. Het valtenorm mee dat de baan zogoed als verkeersvrij is. Op heel de heenweg
worden we 2x ingehaald door autos, voor de rest alleen maar scooters. Dat
maakt het een stuk relaxer om te rijden. Mike kan zich es goed uitleven en
neemt wraak door lustig naar iedereen te toeteren die ook maar binnen een
straal van 100m van ons komt. Héhé, dat voelt goed.
De
eerste stop is de Silver Waterfall. Er staan overal kramen met eten en drinken
en ze willen ook wel op je motorbike letten terwijl je naar de waterval gaat, voor
het schamele bedrag van 0,20. We hadden ons op voorhand geïnformeerd en weten
dus dat dit een betrouwbare manier is om je voertuig achter te laten, in elk
geval véél betrouwbaarder dan zonder toezicht, er zou al es een spiegel kunnen
verdwenen zijn als je terug komt. Zoals verwacht is de waterval weer van het
uitgedroogde soort maar de korte wandeling geeft een mooi uitzicht op de omgeving.
We dalen terug af en gaan onze chopper oppikken. Er is goed voor gezorgd en we
krijgen zelfs nog een tas thee aangeboden.
We
zetten onze tocht verder richting Tram Ton Pass, dit is de hoogste bergpas van
Vietnam. Er staat een zware wind die je af en toe het zicht ontneemt. De
uitzichten op de omliggende bergtoppen zijn prachtig, spijtig dat het weer niet
helemaal helder is want de Fansipan (hoogste berg) laat zich niet zien. Overal
waar we stoppen valt er een enorme rust over ons, geen getoeter, niemand die
probeert je vanalles te verkopen, zalig.
Als
we het hoogste punt gepasseerd zijn keren we terug, we zijn niet echt zeker hoe
ver we met die 3 l benzine eigenlijk kunnen rijden. t Is nu vnl nog bergaf
maar toch De trip was echter zo leuk dat we terug langs het tankstation
rijden, nog es 3 l bijtanken en verder rijden naar omliggende dorpen. De wegen
zijn in minder goede staat, erg smal en gaan steil naar beneden, maar het is
een unieke ervaring. We zien verschillende bergvolkeren in hun traditionele
klederdracht, ze werken op het veld of lopen gewoon rond. We moeten hier even
toegeven dat we de 1e dag in Sapa een beetje teleurgesteld waren
omdat het minder mooi was dan we verwacht hadden, maar nu we echt de omgeving
rondom Sapa intrekken is deze ontgoocheling snel weggewerkt, het is hier
inderdaad bijzonder mooi. En dan staan de rijstvelden er nu nog kaal bij, ze
beginnen pas in mei terug te planten.
Als
de weg helemaal niet meer berijdbaar is, keren we terug de berg op. Als de
Uncle Benz de komende jaren wat naar benzine smaakt is dat onze fout, de
Chopper moet al zijn kracht bovenhalen om ons de hellingen op te krijgen. En we
zijn koppig, we stappen niet af.
In 1e versnelling braakt de chopper ons omhoog en met flink oververhitte
motor geraken we toch boven. We leveren de motorbike in, het was een geweldige
ervaring.
Terwijl
we s avonds in een Italiaan zitten te eten, valt ineens alle elektriciteit uit
in gans het dorp. Als je onderweg de kabels ziet hangen, sta je er niet van
versteld. We eten verder bij kaarslicht, de uitbater haalt zijn gitaar boven en
begint Vietnamese love songs te spelen. Geweldig.
Nog
een randopmerking, we hebben ontdekt dat Facebook niet werkt in Vietnam. In
navolging van China is Facebook hier niet toegelaten en wordt de website
geblokkeerd. Je kan er wel rond proberen te geraken via anonieme sites die
doorlinken, maar je moet dan Java enabled +cookies kunnen beheren en dat kan
meestal niet gratis. Echt stom zijn ze hier echter niet want de populairste doorlinksites
zijn ook op hun beurt geblokkeerd. Als je echter in het nederlands zoekt .zo
taalvaardig zijn ze dan weer niet bij de overheid.
Fotos:
FC Sapa, minimalistische waterval, de parking, de bike van Mike, bikers bitch,
road block, Sapa landschap, school, waterbuffel, varken met biggen, Sapa-lake
panorama
Via
ons hotel schrijven we ons in om een dagtrekking in de buurt te gaan doen,
onder begeleiding van lokale gidsen. We konden kiezen tussen privé of groep. Er
werd ons gegarandeerd dat de groepen klein bleven dus we kiezen voor het
laatste. Stipt op tijd worden we opgehaald aan ons hotel, er is maar 1 andere
deelnemer.
We
rijden gedurende een kwartier met een jeep naar het beginpunt van de wandeling.
De landschappen zijn zowaar nog mooier dan gisteren, hier zie je echt de
typische landschappen met de rijstvelden in terrasbouw. Het zijn er zooo veel.
De wandeling begint recht naar beneden tussen de rijstvelden door, je voelt je
erg nietig met langs weerskanten bergwanden en voor de rest alleen maar velden.
We passeren verschillende dorpen en krijgen uitleg over hoe de mensen leven.
Onze gids Zing spreekt veel beter Engels dan we hadden durven hopen. Ze vertelt
dat ze al 16 jaar gids is, hoewel ze er niet ouder dan 30 uitziet. We bekijken
ook een paar huizen vanbinnen, toch wel een beetje anders dan wat wij gewend
zijn als standaard. Overal zie je dieren tussen de mensen leven, waterbuffels,
varkens met biggetjes, honden met puppys, kippen als we er naar wijzen horen
we dikwijls het woord diner vallen. Zeker bij de puppys moet je dan toch
even slikken.
De
wandeling gaat op en neer tussen de velden en de hutten en in de blakke zon is
het braden geblazen. Maar we genieten wel van de uitzichten en de rust die
overal heerst. In de vroege namiddag zijn we bij ons eindpunt en worden we met
een mini-van teruggebracht naar Sapa. Een douche is meer dan welkom!
We
proberen al een paar dagen een overnight cruise te boeken op Halong Bay. Na
100den reviews te hebben gelezen leken we eindelijk een goeie firma gevonden te
hebben. Hun bookingsite werkt echter voor geen meter, dus hebben we hen
vanochtend een mail gestuurd. Uiteindelijk bleek dat de Ier die mee onze
trekking deed ook bij die firma geboekt had en ook hij was erg enthousiast. Als
we dan op de kamer merken dat er nog steeds geen reactie is, grijpen we naar de
telefoon als laatste optie Dat is steeds een hachelijke onderneming om zoiets
vanop afstand te boeken. Maar uiteindelijk valt het goed mee, de dame aan de
andere kant spreekt behoorlijk Engels, we verstaan elkaar en er is blijkbaar
een hotel hier in Sapa waar we de reservatie kunnen maken, tegen dezelfde prijs
als op de website staat. Valt dat even mee, we komen nl vrijdag om 5u s
ochtends in Hanoi aan en wilden graag ineens om 8u mee op de trip naar Halong
Bay, zodat we niet nog es een nacht in Hanoi moeten boeken. Als alles goed gaat
spenderen we dan de nacht ergens op een onbewoond eiland in een Ocean Beach
Resort wat dik oké zou moeten zijn. We zijn benieuwd. Waarschijnlijk zijn we
dan even van de radar.
Vandaag
bestijgen we opnieuw de trappen richting wandelpad naar het uitkijkpunt waar we
twee dagen geleden al eens aan begonnen waren. Nu kopen we voorafwel een geldig toegangsbewijs, dat vergemakkelijkt
de controle halverwege aanzienlijk. Tot onze verbazing is het veel meer dan enkel
een padje tot aan het uitkijkpunt. Het is een ware resort met een tuin die thematisch
is aangelegd. We doorkruisen de European, de Orchid, de Kids en andere gardens.
Heel indrukwekkend zijn de meeste planten niet maar wat wil je, het is hier
tenslotte ook einde winter en daarenboven einde van het droge seizoen. Dan staan
ze natuurlijk niet op hun mooist. De stukjes zonder planten worden dan weer
spectaculair Stone Forest of Cloud Yard benoemt. Het geheel is best wel
mooi en erg verzorgd aangelegd. Zij het ietwat vermoeiend daar het park zo goed
als vertikaal tegen de bergwand is opgetrokken. De uitzichten belonen dan weer
de extra inspanning. We zijn terug op de kamer voor het echt te warm wordt. We
moeten nog wat uitzoeken want de volgende dagen hebben we een druk programma gepland.
Als alles wil verlopen zoals wij het ingeschat hebben dan vertrekken we om 17h uit
Sapa naar het station, de nachttrein op naar Hanoi. Als we daar aankomen gaan
we onmiddellijk op uitstap met Ocean Tours naar Halong Bay, waarschijnlijk het
mooiste natuurwonder van Vietnam. Dan slapen we op een idylische strand van een
meestal onbewoond eiland (die nacht dus even niet). 6 Maart terug naar Hanoi waar
we dan weer de nachttrein op gaan richting Hué. Zo kunnen we ons verplaatsen
terwijl we slapen, dat is verweg de meest comfortabele manier van reizen en het
bespaart je een overnachting. We zijn dus eigenlijk aan onze terugweg naar het
Zuiden begonnen. Das nog niks te vroeg. Binnen exact 1 maand moeten we in
Bangkok staan om onze terugvlucht te nemen en we willen nog zooooveeel doen in
Vietnam, Cambodja en Thailand. Dat wordt puzzelen, kiezen en schrappen.
Mocht
er iemand speciale verzoekjes hebben die hij graag meegebracht ziet uit ZO Azië
laat dan op tijd iets weten, we plannen nog minstens één shopdag in alvorens we
naar huis terugkeren. Denk er alvast is over na. De volgende dagen zullen we
geen verbinding hebben en zijn we genoodzaakt de server van bloggen.be enkele
dagen rust te gunnen.
Fotos
: leuke villa, Vietnamese serre voor orchideeën, de tuin en enkele uitzichten
over Sapa en omgeving.
5/03/2010 Met Ocean Tours door Halong Bay naar het Ocean Beach Resort
Gisterenavond
werden we stipt om 17h voor ons hotel opgepikt door een minibusje dat ons tot
aan het station gaat brengen. Dat geeft ons voldoende tijd, het is maar een
uurtje rijden en onze trein vertrekt pas om 20h. Om 18h zijn we echter nog
steeds in Sapa want er moet nog langs andere hotels gereden worden en blijkbaar
is er voor die gasten een pickup uur afgesproken van 18h. Uiteindelijk geraken
we toch weg, hopelijk hebben we geen vertragingen onderweg. Dat blijkt mee te
vallen, iets over 19h zijn we in Lao Cai train station. Hier moeten we dan naar
goede gewoonte nog een reisbureau vinden dat onze treinvouchers kan wisselen
voor echte tickets. Ook dat vinden we vlot, alleen spreken de twee dames van
dienst geen letter Engels en lijken ze ook niet te begrijpen dat we
treintickets willen voor de voucher. Ik word wat ongeduldig en flapper al eens
met wat grotere gebarentaal om mijn bedoelingen duidelijk te maken. Dat noemen
ze hier chicken and duck, twee mensen die elkaar iets willen duidelijk maken
zonder dat ze een gemeenschappelijke taal hebben om op terug te vallen,
herinner ik me plots van onze gids tijdens de trekking. Na veel gekwaak van mij
en gekakel in de gsms door de dames verschijnt er een kwartiertje later de
winkelverantwoordelijk die wel lijkt te beseffen waar het net over gaat. Ze
overhandigt ons de twee tickets waarop gedrukt staat Price: 00000 Dong. Ik
herinner me de verhalen van Ierse toeristen die betalen voor luxeplaatsen en
uiteindelijk op houten bankjes eindigen. Dat boezemt niet echt vertrouwen in en
ik wens mijn betalingsbewijs bij te houden. Dat lukt na 5 minuutjes verder kwaken.
Goed, hiermee zullen we het moeten proberen. We trachten nog tickets te kopen
voor onze doorreis van Hanoi naar Hué voor overmorgenavond zodat we na de cruise
meteen verder kunnen maar dat lukt dan weer niet. Train = Full vertelt een
taalvaardige ticketverkoper ons. Dat zien we dan nog wel. De perron-, wagon- ,cabine-
en bednummers, alles lijkt te kloppen als we op de trein stappen. Oef. We delen
onze cabine met een ouder koppel uit Parijs dat roots heeft in Vietnam en op
familiebezoek is. Zo kunnen we ons Frans nog wat bijschaven. Zij delen hun fruit
en zoete aardappel, wij bieden onze chips aan. Om 21h gaat iedereen met de
kippen op stok.
Om
5h s morgens komen we aan in ons eindstation te Hanoi. Hier kunnen we nog wel
tickets kopen voor onze rit naar Hué morgenavond. Al loopt dat ook hier niet van
een leien dakje en moeten we ons tevreden stellen met een tragere trein met
meer basic comfort. Soit, geen keus, we kopen alvast de tickets voor deze ook
uitverkocht zijn. Het is nog te vroeg voor de toeristische ontbijtrestaurants maar
we kunnen al wel terecht in een lokaal straatpaviljoen waar de Pho (ofwel de traditionele
noodleontbijtsoep) wordt geserveerd. Verrukkelijk.
Ondertussen
is het 7h30 en gaan we naar het Ocean Tours hoofdkantoor waar we onze cruise boekten. Druppelsgewijs
vallen ook de andere deelnemers binnen en om iets over 8 kunnen we de bus op
van Hanoi naar Halong Bay. Dit is 170km verder en de trip gaat zon 4h duren.
Dat klopt ook. Het verkeer is mogelijk nog chaotischer dan in Hanoi,
spookrijden is blijkbaar perfect normaal. Gelukkig ligt de gemiddelde snelheid
nogal laag. Iets over de middag komen we op de pier van Halong Bay toe. Het is
er een drukte van jewelste. We wringen ons door de menigte en gaan aan boord
van onze Junk (= traditioneel schip). Het schip mag 48 mensen vervoeren, wij
zijn slechts met 11. Een zee van plaats, wat een comfort. Eens we uit de haven
zijn wordt de lunch geserveerd. In oplopende volgorde zijn dat scampis,
gevulde krabben, Nem, rijst, grilled fish, varkenslapjes, gestoomde groenten en
vis en ananas als dessert. Het eten is allemaal van uitstekende kwaliteit en we
eten ons een ongeluk. Mijn God, nu ga ik straks zeker zinken tijdens de kajak-break.
We
varen twee uur lang tussen de 1690 limestone pieken die uit het water reizen.
Magnifiek. Op één van de mooiste plekjes stoppen we om over te stappen op de kajaks,
van hieruit kunnen we door spelonken stukjes bereiken waar je anders niet kan
komen. De stilte overvalt ons. Op sommige momenten stoppen we allemaal met
peddelen en indien mogelijk ook met ademen om het nog stiller te maken. Je
hoort elke vogel krijsen en weergalmen op de rotswanden. In een land als
Vietnam staat de soundtrack nooit stil en als je dan hier komtdan is de ervaring eens zo groot. Na flink
een uurtje gaan we aan boord van een ander kleiner schip dat ons naar de resort
gaat brengen. Die ligt nog zon 1,5h varen verder aan het einde van de
limestoneformaties en in volle zee. De oceaan komt hier met zijn lange golven
binnengerold en de boot gaat danig tekeer. Sommigen hebben nu duidelijk een
probleem met de overvloedige lunch van daarnet.
Vlak
voor we aan de resort aankomen moeten we nogmaals van boot wisselen om de oever
te kunnen bereiken. Een hachelijke onderneming in deze branding. Groen maar
veilig geraakt iedereen op het vaste land.
De
resort zelf is zoals uit de boekskes, alles is sprookjesachtig uit bamboe opgetrokken
en bevindt zich pal op het stand, enkele meters van de branding. Laat de
vloedgolven hier maar even uitblijven. De welkomstcocktailgaat er maar stroef in bij diegenen wiens
maag nog niet op de oorsponkelijke plaats zit.Daarna checken we in onze bamboehut in. Die is eenvoudig maar schoon en toch
voorzien van alle comfort wat je je wensen kan. (220V, fan, badkamer, warm
water).
Na
de welkome douche is het tijd voor het diner op het strand. Seafood BBQ schaft
de pot. Het eten is wederom overvloedig en verrukkelijk. Al kunnen we niet echt
opmaken wat we net aan het eten zijn want de kaarsjes op de tafels zijn niet
opgewassen tegen de zeebries.
We
tetteren nog wat na met een Zweedse dokter uit Polen samen met zijn vrouw. Haar
stem lijk sprekend op die van Shelma Hayek. Spijtig dat het enkel de stem is
grapt hij terug.
Nog
een spelletje pool en dan naar de hut, morgen gaan we om 8h reeds verder.
Iedereen vindt het spijtig dat we niet wat langer kunnen genieten van deze
wonderbaarlijke oase.
Fotos:
haven van Halong City, eco-boot, op het dek van de Victory, lime stone
formaties in Halong Bay, avond in Ocean Beach Resort, de bamboehut,
landschapfotos
06/03/2010 Terug naar Hanoi en weer een nachttrein
We
moeten vroeg opstaan voor het ontbijt maar de zonsopgang boven de oceaan doet
ons dat al snel vergeten. Om 8u staat iedereen paraat om weer aan boord te
gaan, hoewel het enthousiasme bij de zieken van gisteren duidelijk getemperd
is.
Aangezien
het laag water is, kan de kleine boot ons niet komen oppikken op het strand en
sturen ze een bamboe vlot. Bij de eerste golf zien we het water volledig over
het vlot gaan, dat wordt plezant met de bagage, we zijn precies al blij dat we
onze grote rugzakken niet bijhebben. Het is een geknoei van jewelste en het
duurt een uur voor iedereen op de grote boot zit. Hoe dit allemaal mogelijk is,
daar kan onze Europese geest niet bij. Elke ochtend, elke keer bij laag water,
moeten ze toeristen naar de grote boot brengen, je zou toch denken dat daar
ondertussen al een praktisch systeem voor is uitgewerkt, maar nee hoor...
Het
eerste stuk op open zee is weer redelijk woest maar minder dan gisteren en de
schade blijft beperkt. Onderweg moeten we nogmaals van boot veranderen en dan
gaat het rechtstreeks naar Halong City. We hebben geluk met het weer (ook
gisteren al), het is helder en de vergezichten zijn onvergetelijk. Tegen de
middag zijn we in Halong en krijgen we nog een lunch in een plaatselijk
restaurant. Ook deze keer is het zeer overvloedig en lekker, we zijn verwend
geweest. Na de lunch gaan we de bus op en rijden we terug naar Hanoi. Het was
een geweldig geslaagde uitstap, heel relax en toch hebben we veel gezien. We
hebben het geteld en in totaal op 7 boten onze voeten gezet, sommigen echter
enkel als tussenstap om aan wal te geraken, maar het was een heel geklauter.
Ocean Tours is naar Vietnamese normen heel goed georganiseerd en professioneel,
een aanrader.
In
de late namiddag zijn we wederom in het centrum van Hanoi. We mogen onze grote
bagage nog even laten staan en eten snel een hap op het dakterras van een
restaurant midden in de stad, met een leuk uitzicht. Dan nemen we de taxi naar
het station en gaan we de trein op. De coupé ziet er redelijk uit, het
beddengoed is minder proper dan op de duurdere treinen maar t is niet dat we
keuze hebben. Tot 3 min voor vertrektijd zitten we alleen in onze coupé maar
dan vervalt onze illusie om alleen te kunnen reizen en komt er nog een koppel
Vietnamezen binnengestoven. De trein vertrekt stipt op tijd. Het schokkelt as
usual en we slapen met horten en stoten
Om 3u s nachts zijn we opnieuw klaarwakker, onze 2 Vietnamezen hebben hun
bestemming bereikt en moeten uitstappen. Reizen kan toch zoo vermoeiend zijn.
Fotos:
privé strand aan Beach Resort, zonsopgang vanop ons terras, vertrek met het
bamboevlot, fotos op de terugweg, Hoan Kiem-meer in Hanoi by night, Halong Bay
landschappen