"Elke goede gave, elk volmaakt geschenk daalt neer van boven, van de Vader der hemellichten, bij wie geen verandering is of verduistering door omwenteling. " (De Brief van Jakobus 1,17) Dit werk is mijn broedsel, mijn oogst, dat ik verkregen heb door het jarenlang bewaren van mijn integriteit, mijn scepticisme en in-vraag-stelling van wat ik gezien en ervaren heb in mijn leven, in een wereld die zich per slot van rekening niet au sérieux kan nemen. En ik kan ermee meewerken aan de éénwording van de mensen. Om maar te zeggen dat het niet vergeefs is, de levensstrijd waarin iedereen verwikkeld is.
Een wereldbeeld en levensbeschouwing dat op twijfels gebaseerd is, is een wereldbeeld dat er geen is! Hoe algemeen verspreid is het wel niet om geen wereldbeeld te hebben? Weiger pertinent uw ziel te verkopen aan de matigheid van de wereld, want het is een matigheid die met kwaad behept is, ja, met kwaad van duivelse oorsprong!
Vergeet niet dat wolven altijd in schapenvacht naar u toe komen, en u zal niet de eerste zijn, die op het eiland der illusies achtergebleven is. Boze wolven hebben geen plaats in een structuur die enigerlei macht belichaamt, behalve onderaan, en dan nog. Aan de ene kant heb je de zonde, en aan de andere kant de toorn, die er het gevolg van is, maar het rijk van de wolf dat voor die zonden verantwoordelijk is, zal op de dag des Heren als een ballon doorprikt worden, en dat geldt even goed voor de armen als voor de rijken.
Laat u niet meeslepen en afdwalen door mensen die u spreken over ófwel de spelregels, ófwel de pionnen, ófwel het spelbord. Ik spreek u over én de spelregels, én de pionnen, én het spelbord, en dat is de enige manier om een volledig wereldbeeld uit te bouwen. Wie niet gedifferentieerd kan denken kan niet over het kwaad spreken, en tegelijkertijd bewust zijn van het licht. Wie niet gedifferentieerd kan denken kan niet ontmoedigd zijn, en ondertussen het rechtschapene onderstrepen.
"Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die het geloof verkondigen? " (De Brief aan de Romeinen 10,15) Veel mensen vinden het gek als iemand een afwijkende mening heeft aangaande de wereld, en daarmee iemand anders durft tegen te spreken. Want allebei kennen ze hun wereld, en weten ze wat not done is om te zeggen en wat niet. Want de gelovige verkondigt het woord vanuit zijn naam, die aan God toebehoort, hij behoeft de eer van de wereld niet, maar zoekt de eer die van de enige God komt. Want hoewel de meesten onder jullie de wereld als referentie gebruiken - de meesten onder jullie zijn niet erg bewust - toch zullen jullie in de hemel jullie erfdeel niet ontvangen, ongeacht hoe talrijk jullie zijn. De referentie van de mensen is een wereld die op het randje van ziek is, en dat is de wereld die ze verheerlijken. Niet zoals hij die gemeenschap heeft met Jezus Christus, en wiens overtuiging van een andere kant komt; want hij zal zijn erfdeel wél krijgen, ongeacht hoe fel de wereld hem isoleert. In dat opzicht mag hij zich gelukkig prijzen dat hij geïsoleerd is. Ik ben beter af alleen, met God, dan allemaal samen, met de duivel.
Wee degene die tegen de haren van de gangbare mening, tegen de haren van de trend, durft in te strijken. Terwijl u zichzelf onderwerpt aan een ondervraging, tot op het bot, opdat u voor de volle honderd procent van uw mening overtuigd zou zijn, staat er gegarandeerd een half leger lichtzinnige mensen zich te verdringen om de buit binnen te halen, hun gelijk te halen, d.w.z. het gelijk van de gangbare mening, de trend. In deze wereld zitten mensen op de hoogste schavotjes die zich meer zorgen maken over de invloed die ze zullen winnen of juist verliezen als ze dit zeggen, of dat beslissen, dan over de WERKELIJKE invloed die ze uitoefenen. Ik geef veel meer om mijn gedacht te zeggen, dan om gelijk te krijgen, en ik voeg er nog aan toe dat elke rechtgeaarde mens er dezelfde voorkeur op nahoudt.
Het collectief bewustzijn staat in het rijtje naast gemoedelijke sferen, kille sferen, aura en liefde. En het collectief bewustzijn beïnvloedt de mensen, omdat ze contact hebben met het collectief bewustzijn. Vandaag is het verschrikkelijk moeilijk om het geloof te vinden omdat het volk niet meer in God gelooft. De mensen geloven sommige dingen op basis van illusies die anderen gecreëerd hebben. Het ware probleem is dat als de geloofwaardigheid een leven op zich begint te leiden de gangbare mening geboren is. Dat gaat zo: eerst neemt de schijn vaste vorm aan náár de realiteit, en dan verbergt de schijn de realiteit. We raken met onze gedachten verwikkeld in de weg die de andere mensen afleggen. Tel daar nog bij dat het altijd de strekking is, die telt voor de mensen, en dat het, onder slechte invloed, moeilijk is de nagel op de kop te slaan. De schuld van de buitenwereld en zijn gangbare moraal aan de teloorgang van levensbeschouwelijke inzichten die reeds als kind opgedaan worden, het afvlakken en in de kiem smoren ervan zodanig dat men op sommige van deze inzichten niet meer kan terugvallen, tot dit inzicht zelf, is revolterend. Om te bloeien moeten je wortels in goede grond steken. Iemands leven wordt gericht door de mensen uit zijn omgeving. Als de mensen een etiket op u kleven ben je voor die mensen te reduceren tot wat dat etiket ook moge inhouden. Plus dat je rekening moet houden met de tijdsgeest. Ofwel denk je zo veel mogelijk zelfstandig na, ofwel kunnen de andere mensen u wel gebruiken. Maar de mensen die vandaag hun ideeën afhankelijk stellen van andere mensen rijden zichzelf klem. Als je anders kan denken dan het geijkte stramien heb je een geestelijk leven, anders ben je een dier, een dier zeg ik u. Nu, het is juist moeilijker om op zichzelf vanzelfsprekend te zijn dan om een deel van het geheel te zijn.
Hoe meer iemand onrecht bedrijft, hoe minder hij zijn gedrag als onrechtvaardig gaat ervaren, en omgekeerd: als je iemand altijd van onrecht beschuldigt, gaat hij het op den duur geloven. Er zijn overal vicieuze cirkels. Alles went. En één van de oorzaken daarvan is dat gedachten in een maalstroom kunnen geraken, zodat men in een bepaald stramien rondjes blijft lopen. Nochtans overleven sommige gedachten omdat ze niet in vraag worden gesteld, of omdat de oplossingen niet onder de aandacht worden gebracht. Gelijk hangt ook niet van overtuigingskracht of verleidingskracht af. De waarheid hangt niet noodzakelijk van argumenten of gevoelens af.
Waaraan denkt u gans de dag? Aan uw persoonlijke kleine zorgen, of aan geld, of aan uw geloof? Meent u het echt goed met de mensen? Dat zijn allemaal vragen die over u veel zeggen. Want waaruit maak je je leven? Vanuit datgene wat je in je leven centraal stelt natuurlijk! Dus wie elke zondag naar de kerk gaat, bijna om zich eraan te herinneren dat hij tijdens de week geen enkele gedachte aan God besteedt - zijn gedrag zal geen vruchten afwerpen, zolang hij God in zijn leven niet centraal stelt! Wie God niet centraal stelt zakt geheid in hebzucht en zelfzucht af; wie over al wat hij doet, niet zegt "Ik doe het voor God. ", doet het geheid voor persoonlijk gewin en eerzucht.
|