Dom(rol van Vin Diesel) en Brians(rol van Paul Walker) overval in Rio heeft hen 100 miljoen dollar opgebracht. Het enige probleem dat ze hebben, is dat ze niet terug naar huis kunnen. Ondertussen volgt Hobbs(rol van Dwayne Johnson) een organisatie van levensgevaarlijke en ervaren chauffeurs in 12 landen wiens leider wordt bijgestaan door Letty(rol van Michelle Rodriguez). De enige manier om deze criminelen te stoppen is door een race te plannen in Londen. Wat staat er op het spel? Het verkrijgen van vergiffenis zodat ze naar huis kunnen terugkeren om hun families terug te zien.
Regie: Justin Lin Cast: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Michelle Rodriguez Duur: 2u10 Genre: Actie
2. Only God Forgives
Julian runt samen met zijn broer Billy een boksclub in Bangkok. De club dient als dekmantel voor drugoperaties. Wanneer Billy vermoord wordt, vervoegt hun moeder Jenna, zelf aan het hoofd van een machtige criminele organisatie en belust op wraak, hem in Bangkok. Julian gaat op zoek naar de moordenaar en komt via een bloederig en verraderlijk parcours uiteindelijk oog in oog te staan met een beruchte Thaise agent, die ook wel 'Engel van Wraak' wordt genoemd.
Regie: Nicolas Winding Refn Cast: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas Duur: 1u30 Genre: Thriller, Drama
3. The Big Wedding
Wanneer Alejandro Griffin(rol van Ben Barnes) besluit in het huwelijksbootje te treden met zijn knappe verloofde Missy OConnor(rol van Amanda Seyfried) hadden ze één ding niet voorzien; de aanwezigheid van zijn strenggelovige biologische moeder. Alejandro is opge- groeid bij Don(rol van Robert De Niro) en Ellie Griffin(rol van Diane Keaton), die inmiddels al jaren zijn gescheiden. De twee voormalige liefdespartners spreken geen woord meer met elkaar sinds Don weer gelukkig is met Ellies voormalige vriendin Bebe McBride(rol van Susan Sarandon). Om de lieve vrede te bewaren voor de biologische moeder van Alejandro, besluiten Don en Ellie tijdens het huwelijk te doen alsof ze nog steeds zielsgelukkig getrouwd zijn. Alsof dat niet lastig genoeg is, heeft het aanstaande bruidspaar ook nog te maken met een woe- dende Bebe, onuitgevochten familieruzies en een eigenaardige priester.
Regie: Justin Zackman Cast: Robert De Niro, Katherine Heigl, Diane Keaton, Ben Barnes Duur: 1u35 Genre: Komedie
22-05-2013 om 12:37
geschreven door Patje007
Tags:Nieuw in de bioscopen
Film Top 10 Kinepolis.
1. The Great Gatsby 2. Iron Man 3 3. The Croods 4. Mama 5. Olympus has Fallen 6. 21 and over 7. Evil Dead 8. Ted en de Schat van de Mummie 9. Safe Haven 10. Oblivion
22-05-2013 om 12:16
geschreven door Patje007
Tags:Film Top 10 Kinepolis
21-05-2013
Nieuwe 'Star Trek' scoort in Amerikaanse bioscopen.
De nieuwe 'Star Trek'-film van regisseur J.J. Abrams was afgelopen weekend de succesvolste film in de Amerikaanse bioscopen. 'Star Trek Into Darkness' debuteerde met een opbrengst van omgerekend ruim 55 miljoen euro. Dat meldt The Hollywood Reporter.
De scifi-film, met onder andere Chris Pine, Zachary Quinto en Zoe Saldana, haalde ook nog eens 10,5 miljoen euro binnen tijdens proefvoorstellingen op woensdag en donderdag, waar- mee de totale opbrengst na vijf dagen op 65,5 miljoen euro uitkwam.
Een beeld uit Star Trek Into Darkenss. Links Zachary Quinto als Spock, rechts Chris Pine als Kirk.
De 'Star Trek'-sequel verwees daarmee 'Iron Man 3' naar de tweede plek. De actiehelden- film met Robert Downey Jr. wist in zijn derde week toch nog een indrukwekkende 27,4 mil- joen euro binnen te halen. 'The Great Gatsby' volmaakte de top 3 in de VS met 18,2 miljoen euro.
'Star Trek Into Darkness' draait vanaf 5 juni 2013 in de zalen.
21-05-2013 om 19:05
geschreven door Patje007
Tags:Star Trek Into Darkness
19-05-2013
Cannes herinnert Liv Tyler aan acteerdoorbraak.
Het Filmfestvial van Cannes herinnert actrice Liv Tyler aan haar doorbraak als actrice.
Dat zegt de 35-jarigetijdens de persdag voor een korte film die ze met regisseur Wim Wenders maakte in opdracht van ijsfabrikant Magnum.
Liv Tyler: Cannes is een zeer speciale plek voor me. Ik was hier om de film 'Heavy' onder de aandacht te brengen. Op een avond presenteerde de Italiaanse regisseur Bernardo Berto- lucci mij aan de pers en kondigde aan om me in zijn volgende film te laten spelen. Dat werd 'Stealing Beauty', het begin van mijn carrière.
Liv Tyler, dochter van zanger Steven Tyler van de band Aerosmith, is trots op haar samen- werking met de Duitse regisseur Wim Wenders.
Liv Tyler: Toen ik hoorde wie de regie zou voeren, werd ik meteen enthousiast. Zijn films raken me en ik wilde al heel lang met hem samenwerken.
Tyler en Wenders dachten samen na over de inhoud van de film.
Liv Tyler: Onze samenwerking begon met een telefoongesprek. Ik zat in Kentucky, Wim bevond zich in Praag. Het onderwerp van de film is zoenen en het gesprek ging dus ook over zoenen. Ik merkte hoe intiem dat onderwerp is. Je praat er eigenlijk nooit over.
Bekijk de korte film:
Na het gesprek volgde een lange emailwisseling tussen de actrice en de regisseur, die de basis legde voor de opnames in Berlijn.
Liv Tyler: Onze opdrachtgever gaf ons veel vrijheid en we voelden geen enkele druk tijdens het maken van deze film. Toen we klaar waren hebben we dat gevierd in een bar, waar ook nog eens heel toevallig mijn favoriete rockband speelde.
Hoewel de korte film over het onderwerp kussen gaat is te actrice niet zoenend te zien. Volgens Tyler is het uiteindelijke contact tussen twee paar lippen ook niet het belangrijkste. "Het moment dat net voor de kus plaatsvindt is veel belangrijker."
19-05-2013 om 18:46
geschreven door Patje007
Tags:Liv Tyler
18-05-2013
Leonardo DiCaprio oneens met schrijver 'The Great Gatsby'.
Acteur Leonardo DiCaprio heeft bewondering voor de schrijver van de 'The Great Gatsby', F. Scott Fitzgerald, maar is het niet met al zijn opvattingen eens.
Dat zegt DiCaprio in reactie op een quote van de Amerikaanse schrijver. In de quote stelt F. Scott Fitzgerald, die in 1940 overleed, dat de filmindustrie niets bijdraagt aan de mensheid.
Leonardo DiCapro en Carey Mulligan in 'The Great Gatsby'
Leonardo DiCaprio is het daar helemaal niet mee eens. "Hij was misschien niet meer in leven om de geweldige films te kunnen zien die zijn uitgekomen. Maar ik denk dat film de grootste moder- ne kunstvorm is."
DiCaprio viert dit jaar een bijzonder filmjubileum. De Amerikaanse acteur maakte 20 jaar geleden voor het eerst zijn opwachting in een grote film. DiCaprio stond toen op 18-jarige leeftijd tegeno- ver Robert de Niro in de film 'This Boy's Life'.
Volgens DiCaprio is er weinig verschil met de acteur van toen en de acteur die hij nu is. Leonardo DiCaprio: Om je de waarheid te vertellen, ik heb nog steeds dezelfde mentaliteit als toen. Dat ik nog steeds een werkende acteur ben voelt alsof ik de loterij heb gewonnen. Ik ben opgegroeid met acteurs die vrienden van me zijn geworden en ik zie hoe zij moeten knokken om hun voet tussen de deur te krijgen. En ik spreek mezelf voortdurend toe: verkwansel je kan- sen niet en werk zo hard je kunt.
Bekijk het interview:
DiCaprio, die op dit moment te zien is in 'The Great Gatsby', zegt dat niet alleen zijn mentaliteit, maar ook zijn smaak en ambitie in de laatste 20 jaar onveranderd zijn gebleven: Leonardo DiCaprio: Sinds mijn eerste grote rol heb ik me voorgenomen om de prestaties van mensen waar ik extreem tegenop kijk te evenaren. En dit streven hanteer ik nog steeds.
Leonardo DiCaprio ontkende recentelijk het gerucht dat hij een creatieve pauze wil inlassen: Leonardo DiCaprio: Wat ik doe zal nooit ophouden. Ik zal nooit tevreden zijn met wat ik heb behaald, ik zal blijven doorgaan. Dat ideaal had ik al op 15-jarige leeftijd.
'The Great Gatsby' draait momenteel in de zalen.
18-05-2013 om 13:43
geschreven door Patje007
Tags:The Great Gatsby, Leonardo DiCaprio
Nieuwe filmrol voor Famke Janssen.
Actrice Famke Janssen heeft een nieuwe hoofdrol te pakken. De Nederlandse filmster speelt de hoofdrol in het drama 'Too Late', naast acteur John Hawkes(Winter's Bone).
Dat heeft pro- ducent Felter Films op het Festival van Cannes bekend gemaakt.
Het drama, dat later dit jaar opgenomen moet worden, vertelt over de gecompliceerde relatie tussen een getroebleerde detective(rol van John Hawkes) en de vermiste vrouw die hij op moet sporen(rol van Famke Janssen).
De film is geschreven en geregisseerd door de debuterende filmmaker Dennis Hauck. Janssen is binnenkort nog te zien als Jean Grey in het langverwachte 'The Wolverine', een nieuw deel in de reeks X-Men-films.
18-05-2013 om 11:29
geschreven door Patje007
Tags:Famke Janssen, Too Late
Dark Knight-regisseur gevraagd voor Bondfilm.
Christopher Nolan is gevraagd voor de regie van de nieuwe Bondfilm. Dat schrijft de Britse krant The Daily Mail. De Britse Nolan heeft eerder al aangegeven de regie van een film over James Bond wel te zien zitten. De regisseur is bekend van de zeer succesvolle Batman-trilo- gie die vorig jaar werd afgesloten met 'The Dark Knight Rises'.
De 42-jarige Nolan voert informele gesprekken met de producenten van de Bondfilms, Barbara Broccoli en Micheal G. Wilson. De Bondfilm 'Skyfall'was vorig jaar een groot financieel succes, maar regisseur Sam Mendes liet weten niet terug te willen keren voor de regie van een Bondfilm. Christopher Nolan
Broccoli heeft nog geprobeerd Mendes toch aan boord te krijgen voor Bond 24, maar dat mocht niet baten. De regisseur heeft het te druk om zich met een intensieve productie als een Bondfilm bezig te houden.
Nolan werkt momenteel aan de sciencefictionfilm 'Interstellar', die in 2014 moet uitkomen. Daar- na heeft hij zijn handen vrij.
18-05-2013 om 11:18
geschreven door Patje007
Tags:Christopher Nolan
Baz Luhrmann over 'The Great Gatsby'.
'The Great Gatsby' vertelt het verhaal van beginnend schrijver Nick Carraway(rol van Tobey Maguire) die in het voorjaar van 1922 de Amerikaanse provincie verruilt voor New York City. Het is een tijd van losse moraal, betoverende jazz, illegaliteit en aandelen die tot in de hemel groeien. Op jacht naar zijn Amerikaanse Droom belandt Nick in de wereld van de mysterieu- ze miljonair en partyliefhebber Jay Gatsby. Ook ontmoet Nick zijn nicht, Daisy(rol van Carey Mulligan) en haar adellijke echtgenoot en rokkenjager Tom Buchanan(rol van Joel Edgerton). Nick raakt verzeild in de fascinerende wereld van de superrijken, vol illusies, liefde en bedrog. Hij ziet het allemaal gebeuren en schrijft een verhaal over onmogelijke liefdes, dromen en tra- gedies en houdt zo de moderne maatschappij een spiegel voor.
Met The Great Gatsby, de openingsfilm van het Festival van Cannes dit jaar, maakte regisseur Baz Luhrmann een zeer flamboyante interpretatie van het beroemde boek van schrijver F. Scott Fitzgerald. Een gesprek met de regisseur van Moulin Rouge! en Romeo + Juliet: Waarom wilde je zo graag een filmversie van dit beroemde boek maken? Baz Luhrmann: Ik reisde een jaar of tien geleden met een trein door Siberië. En ik had een aan- tal luisterboeken bij me, waaronder 'The Great Gatsby'. Ik kende het verhaal natuurlijk al, ik had het als tiener gelezen. Maar ik hoorde opeens een heel ander boek dan wat ik me herinnerde. Het knappe van het verhaal over de miljonair Gatsby is dat je afhankelijk van je leeftijd een heel andere ervaring hebt tijdens het lezen: het maakt enorm uit of je 17, 40 of 60 bent. Het is een spiegel waarin iedereen wel iets van zichzelf kan herkennen.
Waarom duurde het daarna nog tien jaar voordat de film er was? Baz Luhrmann: Omdat het maken van een film een lange, lange reis is. De belangrijkste vraag was hoe we de monoloog van Nick Carraway, die het hele verhaal vertelt, op een goede manier naar een film konden vertalen. We moesten zorgen dat we de rechten kregen, we moesten de juiste acteurs vinden. En langzaam maar zeker werd het een realistisch plan, waar steeds meer goede mensen zich bij aansloten. Het verhaal speelt in de jaren twintig van de vorige eeuw. Zit er een vergelijking in de film tussen toen en nu? Baz Luhrmann: In het verhaal zit onder alle uitzinnige feesten en decadentie een enorme treu- righeid. Al geloof ik niet dat je dat herkent als je jong bent. Het boek vertelt iets het financiële klimaat van de jaren twintig: niet voor niets eindigt het verhaal met een enorme crash, die sym- bool stond voor hetgeen een paar jaar later inderdaad gebeurde. Maar uiteindelijk is het belang- rijkste thema van de film niet hoe Gatsby aan zijn geld komt, of wat zijn afkomst is. Het gaat er- om of hij een goed mens is of niet. En of de andere personages in de film goede mensen zijn of niet. Dat is een universeel thema dat het verhaal zo tijdloos maakt.
Muziek speelt in je films altijd een belangrijke rol. Waarom koos je dit keer voor een samenwerking met Jay-Z? Baz Luhrmann: Muziek speelt al een heel belangrijke rol in het boek van F. Scott Fitzgerald. Het is in het verhaal van Gatsby vooral jazz wat de klok slaat, wat toentertijd als muziek van de straat werd gezien. Fitzgerald werd daar in 1925 ook op aangevallen: waarom zit er zoveel jazz in je boek? Over een paar jaar kent niemand dat meer! Ik wilde dat gevoel vertalen naar deze tijd: het kijken naar de film moet hetzelfde gevoel over- brengen als het lezen van het boek in 1925. En dan kom je uit bij hiphop, wat volgens mij de muziek van de straat van deze tijd is. Ik ben in contact gekomen met Jay-Z via Leonardo, die hem kende. Toen hij een eerste ruwe montage van de film had gezien, zei hij ja. Baz Luhrmann met Tobey Maguire, Carey Mulligan en Leonardo Di Caprio op de première van de film op het Filmfestival van Cannes
Sommige critici maken de vergelijking met epische klassiekers als Citizen Kane en Casablanca. Zie jij de overeenkomsten zelf ook? Baz Luhrmann: Ik heb er niets op tegen als mensen mijn film willen vergelijken met Citizen Kane! Maar er zijn thematische overeenkomsten, zeker. Casablanca is trouwens een grappig verhaal. Er was een moment dat producent Warner twijfelde over doorgaan met Gatsby of niet. Ik heb toen gezegd: 'Ik wéét dat jullie vooral bekend zijn vanwege je grote actiefilms en vanwe- ge Harry Potter. Maar het zit in jullie DNA om ook dit soort films te maken: epische liefdesver- halen over mysterieuze mannen, die eigenlijk stiekem over iets heel anders gaan. Casablanca was namelijk een Warner-film. En ik denk dat Gatsby nergens beter past dan bij jullie.' Dat vond Warner ook wel een mooie gedachte, gelukkig."
'The Great Gatsby is vorige week uitgekomen in de VS en is een grote hit. Maar de recen- sies zijn gematigd en gemengd. Vind je dat vervelend? Baz Luhrmann: De critici zijn eigenlijk nooit unaniem lovend geweest over mijn werk. Dat was bij 'Strictly Ballroom' al zo, bij 'Romeo + Julie't, bij Moulin Rouge!. En daar heb ik vrede mee. Ik wil mezelf niet vergelijken met Fitzgerald. Maar het is wel zo dat hij óók tijdens zijn leven nooit de waardering heeft gekregen die hij nu wel heeft. Hij werd in de kranten destijds zelfs een clown genoemd! Zijn karakters waren marionetten, er zat geen enkele diepgang in zijn verhalen. Ik ben wel blij dat het publiek mijn werk weet te vinden. Dat is eigenlijk belangrij- ker dan dat alle critici mij omarmen.
Je hebt voor het eerst in zeventien jaar een film gemaakt met Leonardo DiCaprio. Is er een kans dat het succes van Gatsby wellicht jullie langverwachte Alexander de Grote- film weer een zetje kan geven? Baz Luhrmann: Ik heb een kluis met materiaal dat ik nooit gerealiseerd heb. En daar zit Alex- ander zeker bij. We hadden al een hele studio gebouwd voor die film, vol decor en ander mate- riaal. Maar soms lopen dingen niet zoals je hoopt dat ze zouden lopen. De periode Alexander is liever een periode waar ik niet aan terug denk. Bovendien is de reis met 'The Great Gatsby' nog niet voorbij. Ik ben niet iemand die op een volgende trein stapt als hij nog niet is aange- komen.
Hebben de erven van Fitzgerald eigenlijk laten weten wat ze van de film vonden? Baz Luhrmann: Tijdens de Amerikaanse première kwam er na afloop een vrouw naar mij toe. Ze keek me indringend aan en zei: 'Ik ben helemaal uit Vermont gekomen om te zien wat je met het boek van mijn grootvader hebt gedaan'. Ik verstarde echt van schrik. Maar ze vervolgde: 'Ik denk dat Scott heel trots was geweest op de film. Mensen dachten dat het vrijwel onmogelijk was om het vertelperspectief te vertalen naar beeld. Maar het is je gelukt. En ik vond de muziek geweldig.' Een groter compliment is volgens mij niet denkbaar eigen- lijk.
Trailer:
'The Great Gatsby' draait momenteel in de zalen.
18-05-2013 om 11:02
geschreven door Patje007
Tags:Baz Luhrmann, The Great Gatsby
17-05-2013
Rihanna opnieuw in de race voor rol in Fast & Furious.
Vin Diesel hoopt met Rihanna te kunnen werken aan 'Fast & Furious 7'. De zangeres zou in het zesde deel van de filmreeks gaan spelen, maar zag die rol aan haar neus voorbij gaan.
Nu is ze opnieuw in beeld voor de nieuwe racefilm. "Het personage dat de studio voor Rihanna heeft bedacht, zit pas in de zevende film", verklaart Diesel tegenover de BBC.
Diesel hoopt dat Rihanna tijd heeft om de rol te kunnen spelen. De 25-jarige Rihanna maakte vorig jaar haar acteerdebuut in de actiefilm 'Battleship'. Ze maakt dit jaar nog haar opwachting in de komedie 'This Is The End'.
'Fast & Furious 6'draait vanaf 22 mei 2013 in de bioscopen. De film boordevol achtervolgingen en grootse explosies speelt zich af in Londen. De Britse zangeres Rita Ora heeft ook een rolletje in de film. "We wilde iemand die het moderne Londen representeert", vertelt de 45-jarige Diesel. "Zij was perfect."
Het zevende deel van de Fast & Furious-reeks staat gepland voor volgend jaar. Justin Lin heeft het regiestokje overgedragen aan James Wan. Naast Diesel en mogelijk dus Rihanna, keren Dwayne Johnson, Paul Walker en Jason Statham terug in de film.
17-05-2013 om 14:52
geschreven door Patje007
Tags:Rihanna, Fast & Furious 7
Cate Blanchett in thriller over moord op JFK.
Cate Blanchett gaat de hoofdrol spelen in David Mamet's thriller 'Blackbird'. De film gaat over de moord op de Amerikaanse president John F. Kennedy en meer bepaald een complottheo- rie over de moord in 1963.
Blanchett speelt Janet die naar Los Angeles reist voor de begrafenis van haar grootvader. Hij werkte aan speciale effecten voor Hollywoodfilms en verleende ook diensten aan de Amerikaanse geheime dienst. Haar opa blijkt een geheim te hebben, dat een groot obsta- kel voor Janet wordt.
De 44-jarige Blanchett is dit najaar te zien in de nieuwe Woody Allen-film 'Blue Jasmin' en werkt aan talloze andere producties.
David Mamet regisseerde dit jaar de tv-film 'Phil Spector' met Al Pacino in de titelrol. De film- maker heeft nog geen begindatum voor zijn thriller 'Blackbird'.
17-05-2013 om 14:36
geschreven door Patje007
Tags:Cate Blanchett, Blackbird
16-05-2013
Baz Luhrmann had decennium nodig voor 'The Great Gatsby'.
Regisseur Baz Luhrmann heeft er 10 jaar over gedaan om het boek 'The Great Gatsby'van de Amerikaanse schrijver F. Scott Fitzgerald te verfilmen: Baz Luhrmann: Toen ik 7 jaar oud was zag ik Robert Redford in 'Butch Cassidy and the Sun- dance Kid' en vond hem direct de stoerste gozer op aarde. Hij maakte zoveel indruk op me, maar ik wist nog steeds niet wie Gatsby nou echt was.
Luhrmann raakt zijn interesse voor 'The Great Gatsby' in de volgende jaren niet kwijt. Tijdens een lange treinreis tussen Frankrijk en China luistert hij naar het audioboek van 'The Great Gats- by'. Zeven uur later neemt hij het besluit om het boek te verfilmen. "Ik kon het idee van een film- adaptatie gewoon niet meer los laten", legt de 50-jarige Australiër uit.
Uiteenlopende gebeurtenissen hebben tot gevolg dat Luhrmann zijn idee pas 10 jaar laten kan realiseren. Enkele jaren voordat de eerste filmdag begint, wordt hoofdrolspeler Leonardo Di- Caprio door Luhrmann benaderd.
Leonardo DiCaprio(39): Toen ik Baz voor het eerst sinds jaren weer zag, gaf hij me een eerste druk van 'The Great Gatbsy'. Hij vertelde me over zijn filmplannen en zei dat hij me er bij wilde hebben.
Luhrmann en DiCaprio hebben een gezamenlijke professionele geschiedenis. In 1996 werken ze samen aan de film 'Romeo & Juliet'. Een jaar later zal DiCaprio door zijn rol in 'Titanic' definitief de status van megaster krijgen.
Leonardo DiCaprio: Ik was aanvankelijk een beetje sceptisch over de plannen van Baz om dit boek naar het witte doek te vertalen, ook al ken ik hem al 20 jaar. Maar meneer Luhrmann had de ballen om dit literaire meesterwerk cinematografisch om te tunen. Hij heeft een groot risico genomen en hier ongelofelijk hard voor gewerkt.
Het eindresultaat is een filmadaptatie in 3D met een speeltijd van 142 minuten. Voor Luhrmann is de 3D-techniek de brug naar F. Scott Fitzgerald.
Baz Luhrman: Ik wilde niet door een nostalgische lens naar het verhaal kijken. Want als er iets is dat we over F. Scott Fitzgerald weten, is dat hij niet nostalgisch was. Hij was juist geobsedeerd door het moderne en door cinema. Dus wat kon ik beter doen om het geheel modern en eigentijds te maken?
Fotogalerij:
Leonardo Di Caprio, Carey Mulligan and regisseur Baz Luhrmann op het Filmfestival van Cannes
Steven Spielberg en Nicole Kidman dd.15 May 2013 op de persconferentie ter ere van de opening van het Filmfestival van Cannes.
De Jury van het Filmfestival van Cannes: Regisseur Lynne Ramsay, Regisseur Ang Lee, Regisseur en President van 'The Feature Film jury' Steven Spielberg, actrice Nicole Kid- man, acteur Daniel Auteuil, actrice Vidya Balan, acteur Christoph Waltz, regisseur Nao- mi Kawase en regisseur Cristian Mungiu
Carey Mulligan, Tobey Maguire, Leonardo DiCaprio, Elizabeth Debicki, Catherine Martin, Baz Luhrmann, Isla Fisher and Joel Egerton op het 66ste Filmfestival van Cannes
16-05-2013 om 17:47
geschreven door Patje007
Tags:Baz Luhrmann, The Great Gatsby, Filmfestival van Cannes
Filmfestival van Cannes begint met 'The Great Gatsby'.
De 66ste editie van het Filmfestival van Cannes ging gisteren van start. Het festival opende met de verfilming die regisseur Baz Luhrmann maakte van het boek 'The Great Gatsby'van schrijver F. Scott Fitzgerald.
Het verhaal gaat over een jonge schrijver(rol van Tobey Maguire) die in 1922 naar New York reist en daar terecht komt in de mysterieuze wereld van de miljonair Jay Gatsby(rol van Leo- nardo DiCaprio).
De hoofdrolspelers en regisseur zijn de eerste sterren die woensdagavond over de beroemde rode loper van Cannes schrijden.
Acteur Tobey Maguire is zeer benieuwd naar zijn verblijf aan de Franse kust: Tobey Maguire: Ik ben nog nooit in Cannes geweest, maar ik kan bijna niet wachten om die ervaring op te doen.
Ook Isla Fisher, die het personage Myrtle speelt, is opgewonden over het filmfestival: Isla Fisher: Het is zo bijzonder dat het publiek in Cannes deze film in zo'n romantische en grootse setting zal gaan zien. Deze film verdient dat ook gewoon.
De tweede competitiefilm die vandaag in première gaat is het Mexicaanse drama 'Heli', over een jonge vader en zijn familie die worden ontvoerd. De film van regisseur Amat Escalante is mede geproduceerd door het Nederlandse bedrijf Lemming Film(Het Schni- tzelparadijs).
De jury die bepaalt welke van de 20 competitiefilms de prestigieuze Gouden Palm in de wacht sleept, staat dit jaar onder leiding van Steven Spielberg. 'The Great Gatsby' draait momenteel in de zalen.
16-05-2013 om 10:35
geschreven door Patje007
Tags:Filmfestival van Cannes, The Great Gatsby
14-05-2013
Alicia Vikander onderhandelt over rol in 'The Man From U.N.C.L.E.'
Het lijkt erop dat de actrice Alicia Vikander, die eerder te zien was in 'A Royal Affair', de aandacht van een aantal grote Hollywood-spelers heeft weten te trekken. Ze onderhan- delt momenteel voor een rol in 'The Man From U.N.C.L.E'. Andere rollen in de film zijn weggelegd voor Tom Cruise en Armie Hammer.
Het is nog niet bekend welke rol de Zweedse actrice zal spelen als ze tekent voor de film. Een van de weinige details die we wel weten over haar rol is dat ze in de film een spion moet spelen met een voorliefde voor snelle autos. Ze werkt voor de geheime dienst Uni- ted Network Command for Law Enformcement(afgekort U.N.C.L.E.).
'The Man From U.N.C.L.E.' is al langere tijd in ontwikkeling. Grote namen als George Cloo- ney, Steven Soderbergh en Bradley Cooper waren eerder aan het project verbonden, maar besloten allemaal op te stappen.
Nu neemt Guy Ritchie plaats achter de camera en spelen Cruise en Hammer de respectie- velijke rollen van Napoleon Solo en Illya Kuryakin. Het scenario van de film is geschreven door Scott Z. Burns, die eerder instond voor de scenarios van 'The Bourne Ultimatum' en 'Contagion'.
14-05-2013 om 15:25
geschreven door Patje007
Tags:Alicia Vikander, The Man From U.N.C.L.E.
Matthias Schoenaerts naast Noomi Rapace in misdaaddrama.
Matthias Schoenaerts gaat een oud-gevangene van Guantanamo Bay spelen in het drama 'Alive Alone'.
De acteur heeft de hoofdrol naast de Zweedse actrice Noomi Rapace, schrijft de Amerikaanse film- en tv-site Deadline.
'Alive Alone' gaat over de relatie van een getroebleerde terrorist, gespeeld door Schoenaerts, die twijfelt over zijn terreurplannen. Hij ontmoet in Londen een vrouw, de rol van Rapace, die op de vlucht is voor een zware misdadiger. Het drama is geschreven door Khurram Longi, die ook de regie voor zijn rekening gaat ne- men. De film moet in januari worden opgenomen in New York.
De 35-jarige Schoenaerts brak in 2011 internationaal door met zijn rol in het drama 'Runds- kop', dat werd genomineerd voor een Oscar voor beste niet-Engelstalige film.
Vorig jaar was acteur te zien in het drama 'De Rouille et d'Os' en dit jaar komt 'Blood Ties' uit met Mila Kunis en Zoe Saldana. Rapace werd bekend door haar rol als Lisbeth Salander in de Zweedse verfilmingen van de Millenium-trilogie en haar vertolking van Elizabeth Shaw in 'Prometheus'in juni 2012.
14-05-2013 om 15:12
geschreven door Patje007
Tags:Matthias Schoenaerts, Alive Alone
13-05-2013
Anthony Hopkins speelt rol van Freddy Heineken.
Oscarwinnaar Anthony Hopkins gaat biermagnaat Freddy Heineken spelen in een nieuwe film over zijn ontvoering. Dat heeft producent Embankment Films zondag gemeld.
'The Kidnapping of Freddy Heineken', zoals de misdaadfilm gaat heten, zal geregisseerd worden door Daniel Alfredson. Deze Zweedse regisseur is vooral bekend van de laatste twee delen uit de Millennium-trilogie: 'De vrouw die met vuur speelde' en 'Gerechtigheid'. De film vertelt het verhaal van de ontvoering van de Nederlandse biermagnaat in 1983. Vijf criminelen ontvoerden hem toen in ruil voor losgeld. Heineken verdween spoorloos en werd pas drie weken later teruggevonden. Een deel van het losgeld is nooit terug ge- vonden. 'The Kidnapping of Freddy Heineken'zou volgend jaar al klaar moeten zijn.
In 2010 werd de ontvoering van Heineken reeds verfilmd door regisseur Maarten Treur- niet, met in de hoofdrol Rutger Hauer. Peter R. de Vries, die in 1987 het boek 'De ont- voering van Alfred Heineken' publiceerde, haakte in een vroeg stadium af bij deze film- productie, omdat 'de aanpak hem niet aanstond'. De misdaadverslaggever benadrukte dat de filmmakers geen recht meer hadden op het boek en kondigde toen aan een eigen versie op internationaal niveau te gaan verfilmen. Ook werd er al een serie over zijn leven gemaakt, met een hoofdrol voor acteur Thom Hoffman.
Met de casting van Anthony Hopkins heeft De Vries een zeer grote naam uit de filmwe- reld weten te strikken:
Peter R. de Vries: Ik denk dat hij heel geloofwaardig een 'captain of industry' kan neer- zetten. Dit is natuurlijk een van de beste acteurs van de wereld. Als iemand Heineken kan neerzetten, kan hij dat.
De Britse acteur Anthony Hopkins is vooral bekend vanwege zijn rol als Hannibal Lecter. in 'The Silence of the Lams'. Deze werd 10 jaar geleden nog verkozen tot Grootste Schurk van Hollywood en eindigde zelfs boven de psycho's Norman Bates uit 'Psycho' en Darth Vader uit 'Star Wars'.
13-05-2013 om 17:49
geschreven door Patje007
Tags:Anthony Hopkins, The Kidnapping of Freddy Heineken
'The Great Gatsby' kan 'Iron Man 3' niet van de troon stoten in de VS.
De film 'The Great Gatsby' - naar de gelijknamige roman van F. Scott Fitzgerald - heeft tijdens zijn openingsweekend in de Verenigde Staten 51,1 miljoen dollar(circa 39,36 miljoen euro) op- gebracht. Zo bericht de Britse muziekwebsite NME.
Dat is niet slecht, maar onvoldoende om 'Iron Man 3' van de troon te stoten. Die Amerikaanse superheldenfilm bracht afgelopen weekend maar liefst 72,5 miljoen dollar(ongeveer 55,84 mil- joen euro) op. De film prijkt daarmee nog steeds boven aan de Amerikaanse filmlijsten. De hoofdrol in de 'The Great Gatsby' - die woensdagavond het Filmfestival van Cannes opent - is weggelegd voor steracteur Leonardo DiCaprio. Onder andere Beyoncé, Lana Del Rey en Jay- Z werkten aan de soundtrack van de 3D-film van regisseur Baz Luhrmann.
'The Great Gatsby' volgt Nick Carraway(gespeeld door Tobey Maguire) die in het voorjaar van 1922 de Midwest inruilt voor New York. Op zoek naar zijn eigen American Dream belandt Nick bij de mysterieuze, feestvierende miljonair Jay Gatsby(rol van Leonardo DiCaprio) en tegenover zijn nicht Daisy(rol van Carey Mulligan) en haar adellijke, rokkenjagende echtgenoot Tom Bucha- nan. Al snel valt Nick voor de betoverende wereld van de superrijken, met hun illusies, liefdes en ontgoochelingen.
'The Great Gatsby' draait vanaf overmorgen in onze bioscoopzalen.
13-05-2013 om 14:42
geschreven door Patje007
Tags:The Great Gatsby, Trailer The Great Gatsby
12-05-2013
Producent bevestigt terugkeer tv-serie '24'.
'24' keert terug op televisie. De geruchten over een comeback van de tv-serie met Kiefer Suther- land in de hoofdrol zijn bevestigd door producent David Fury.
"Ja, ik ga dubbele diensten draai- en, met Tyrant erbij. Woehoe", twitterde Fury, die ook al werkt aan een nieuwe serie getiteld Tyrant.
Hij laat weten dat '24' in afgeslankte vorm terugkeert. In plaats van de gebruikelijke 24 afleve- ringen, bestaat de nieuwe reeks uit twaalf delen. '24', dat tussen 2001 en 2010 acht seizoenen liep, vertelt over de keiharde agent Jack Bauer die terroristen bestrijdt die Amerika proberen aan te vallen. De reeks was zeker de eerste jaren een kijkcijferkanon en won tientallen prijzen, waaronder twee Golden Globes en twee Emmy's. '24' kwam drie jaar geleden ten einde.
Er werd lange tijd gepraat over een bioscoopversie die zou vertellen wat er met Jack Bauer was gebeurd nadat hij in het laatste seizoen spoorloos verdween. Maar problemen met het script en de financiering zorgden ervoor dat dit project nooit van de grond kwam.
Het idee om '24' toch nieuw leven in te blazen komt van producent Howard Gordon, die behal- ve aan '24' tegenwoordig ook aan hitserie 'Homeland' werkt.
12-05-2013 om 13:22
geschreven door Patje007
Tags:24, Kiefer Sutherland
11-05-2013
Nicole Kidman over 'Stoker'.
Het echte leven, dat wou Nicole Kidman (45). Een gezinnetje. Ondertussen blijft ze wel films maken. Sinds woensdag kan je de actrice aan het werk zien in 'Stoker', en daarin speelt ze: een moeder. Een vampiersfilm, dat is Kidmans nieuwe film 'Stoker' nu net niét, wil ze duidelijk stellen.
Waarom die verwijzing in de titel naar Bram Stoker, de auteur van Dracula? Nicole Kidman: Toen regisseur Park Chan-wook het project aan me voorstelde, zei hij dat de film ging over bad blood, kwaad bloed. Over de erfelijkheid ervan, en of het dan wordt doorge- geven via het DNA of via de opvoeding. Interessante vragen voor een moeder, ik was meteen gefascineerd. Voor mij moet er iets intellectueels achter een film zitten.
Het gaat wel om een film van Park Chan-wook. En die staat bekend om zijn wrede Koreaan- se films vol geweld en gruwel. Zoals Oldboy,waarmee hij in Cannes de Grand Prix wegkaap- te. Dat was in 2003, toen Quentin Tarantino de jury voorzat, ook geen doetje. Nicole Kidman: Ik zag Oldboy op het vliegtuig en heb de film halverwege moeten uitschakelen, zo gruwelijk.
Wij dachten te hebben gelezen dat je tegen geweld in films bent? Nicole Kidman: Een overdrijving van een journalist. Ik houd niet van geweld-om-geweld, dat is wat ik heb gezegd. Ik vind het wel bizar dat onze maatschappij veel meer openstaat voor ge- weld in films dan voor seksscènes. Foute boel is dat. Ik ben zelf helemaal niet snel gechoqueerd als het gaat om seks. Natuurlijk mogen films niet choqueren om te choqueren. Er moet een idee achter zitten.
Meteen ook een waarschuwing voor wie over enkele weken deelneemt aan Cannes 2013, want dit jaar zit Kidman in de jury.
Voor de ideeën, maar vooral voor de gelikte stijl kijkt Hollywood de laatste tijd richting Zuid- Korea. Oldboy krijgt een remake door Spike Lee; Arnold Schwarzenegger rekende begin dit jaar voor zijn comeback op Kim Jee-Woon met 'The last stand'. En Park mocht dus zijn eerste Amerikaanse film maken.
Nicole Kidman: Park is een echte grootmeester van het vak. Ik was verrast toen ik de uiteinde- lijke film zag, want een aantal scènes draaide heel anders uit dan ik had kunnen denken. Op de set legde Park niets uit. Wij waren voor hem gewoon enkele van zijn instrumenten om de film te maken. Na de opnames ging hij zijn eigen weg en componeerde hij alles tot een geheel.
Dat hij zo weinig communiceerde, komt ook doordat de Koreaan nauwelijks Engels spreekt. Nicole Kidman: Op de set van The others heb ik geleerd dat je perfect kunt werken met een re- gisseur die het Engels niet meester is, maar Alejandro Amenábar kon tenminste nog wat moei- zame zinnen vormen. Park spreekt echt geen woord Engels. En toch werkt het, omdat het twee regisseurs zijn met een grote bagage in de cinema. Mocht Park Oldboy niet hebben gemaakt, dan zou ik misschien niet zo happig zijn geweest.
Scène uit 'Stoker'
Overal waar Park kwam, liep er een tolk achter hem aan.
Nicole Kidman: Toegegeven, nuances in regie gingen soms verloren en er kroop veel tijd in al dat vertalen. Bovendien maakte Park graag heel lange shots, van twee of drie minuten, en waren we dus al snel een halve of soms zelfs een hele dag bezig aan één shot. Dus het ging héél traag.
Kidman lijkt kritisch over zijn perfectionistische werkwijze, maar tegelijk vergelijkt ze Park met niemand minder dan Stanley Kubrick.
Nicole Kidman: Park is een ongelooflijke controlefreak, hij besliste alles, van kleren tot ju- welen en decor. Alles heeft een betekenis voor hem. "Spreek wat trager, draai je hoofd op dit woord, en opnieuw op dat woord." Zo specifiek is hij. Het deed me heel hard denken aan wer- ken met Kubrick. Als acteur ben je maar een deel van de film. Keith Urban en Nicole Kidman
De tijden zijn veranderd sinds Kubrick voor 'Eyes wide shut'Kidman en Tom Cruise castte, toen nog een getrouwd stel met twee geadopteerde kinderen maar niet lang meer. En Kidman zelf is ook veranderd. Ze is de Londense hotelkamer blootsvoets binnengekomen, als- of ze ongewapend de journalisten wil confronteren. Ze lijkt ontspannen, een indruk die nog wordt versterkt door haar Australische accent. Dit is geen ijskoningin, zoals ze ooit door haar collegas werd genoemd. Nicole Kidman: Ja, ik ben veranderd, ik ben gelukkig nu. Omdat ik mijn dochters heb en mijn echtgenoot en een heel sterk écht leven, om mijn fantasieleven in balans te houden. Ik kan weer lachen tegenwoordig.
De man in haar leven, dat is Keith Urban, een grote naam in de countrymuziek. Vandaar dat ze in de muziekstad Nashville wonen en niét in de filmstad Hollywood.
Nicole Kidman: Nashville is véél beter. Ik houd van de natuur en de stilte daar. Af en toe huren we een hut in de Smoky Mountains. Een heerlijk rustig leventje.
En de muziek? Nicole Kidman: Oh, ik houd van country. En van Jack White en The Black Keys, allemaal buren in Nashville.
Urban en Kidman kregen een dochter in 2008. En enkele jaren later volgde een tweede, via draag- moederschap.
Nicole Kidman: De eerste vraag is voor mij altijd: zal dit lukken voor onze familie? Ik overleg over elk project met Keith en veel heeft ook te maken met zijn reisschema. Mijn gezin is voor mij belangrijker dan wat dan ook. Zo simpel is het.
De beslotenheid van het gezin, de broeierige sfeer van het Amerikaanse Zuiden: het lijkt wel alsof er ook wat van je privéleven in 'Stoker' is binnengeslopen. Nicole Kidman: Het is waar dat ik me aangetrokken voelde tot die dubbelzinnige moederrol, tot het contrast tussen haar verfijnde stijl en haar labiele psyche. In het theater zijn de moeders altijd heel complexe figuren, zoals bij Tennessee Williams of in de grote Griekse tragedies als Medea. Eindelijk belandde zon rol ook eens in een film.
Mia Wasikowska, je dochter in 'Stoker', is ook een Australische. Nicole Kidman: In de make-uptrailer heb ik haar gezegd: als je ooit advies kunt gebruiken, weet je me te vinden, bel me. En ik heb haar al één advies gegeven: bescherm je talent. Dat is wat Jane Campion tegen mij zei toen ik zeventien was. Het is belangrijk dat je enkele mensen hebt op wie je kunt rekenen, mensen met goed advies en goede smaak. De filmwereld is soms een verraderlijk pad om te bewandelen. Gelukkig heeft Mia goeie ouders. Ze is aardig op weg om een echt grote ster te worden. Die wint ooit nog een Oscar.
Mia Wasikowska en Nicole Kidman
Kidman herkende haar jongere zelf in Wasikowska.
Nicole Kidman: Mia zat op de set te lezen en ik vroeg waar ze zo door werd opgeslorpt. Tsjech- ov, zei ze. "Thats my girl", dacht ik. Want wie doet dat nog tegenwoordig? De meeste mensen zitten voortdurend op hun telefoons te tokkelen, terwijl zij daar zat te lezen.
Ik klink nu als een oude vrouw, maar ik ben zelf actrice geworden dankzij al dat lezen. Heel mijn jeugd ontsnapte ik in boeken. Door literatuur ontwikkel je een zekere gevoeligheid. Ik heb net Wild van Cheryl Strayed uit, over een vrouw die de Pacific Coast Trail wil afleggen. Dat moét een film worden, dacht ik, en ik wou de filmrechten ervoor kopen, maar blijkbaar is Reese Witherspoon me voor geweest. Ach, ik ben er te oud voor intussen.
Twee keer kort na elkaar noemt je jezelf oud. Heb je het gevoel dat je te oud wordt voor Hollywood? Nicole Kidman: Actrices kunnen best wel lang meegaan. Kijk naar Emanuelle Riva: 86 jaar en ze werd nog genomineerd voor een Oscar. Ik zit dus zowat aan de tweede helft van mijn leven, en ik wil niet toegeven aan een soort zelfgenoegzaamheid. Ik wil mezelf nog altijd pushen naar nieuwe grenzen, ik ben nog altijd nieuwsgierig.
Nicole Kidman in 'Grace of Monaco'
En zo belandde ze in de rol van Grace Kelly voor de film Grace of Monaco, waarvoor ze enke- le weken in België filmde.
Herinner je je onze Belgische gastvrijheid en pralines? Nicole Kidman: Ik was dol op het wonen in Frankrijk en ik wou mijn kinderen wat van die levensstijl meegeven.
Frankrijk dus.En België? Nicole Kidman: Oh, we zijn inderdaad op enkele prachtige plekken geweest. Al moet ik zeg- gen dat ik best wel vaak zin had om me terug te trekken uit die film. Het was zo overweldigend om de rol van Grace Kelly te spelen. Dat heb ik altijd bij films, dan bekruipt de twijfel mij en kan ik plots zo voor de vuist weg tien andere mensen opsommen die die rol veel beter zouden spelen dan ik. Maar ja, een mens moet telkens opnieuw die sprong in het diepe wagen.
Heb je een speciaal recept om jezelf weer op de rails te krijgen? Nicole Kidman: Op voorhand draai ik kringetjes in mijn hoofd, maar zodra ik op de set sta, kan ik er wel van genieten. Het is gewoon de weg erheen die me zo afschrikt. Schrijvers hebben dat, schilders hebben dat. Het is een soort plankenkoorts. Nu ik me er bewust van ben, kan ik makke- lijker uit die verlammende cirkel breken. Toen ik jong was, was het echt een rollercoaster.
Het blijft vreemd, hoe iemand met zon palmares toch blijft twijfelen aan zichzelf. Je zou denken dat bijvoorbeeld een Oscar je wel van die zelftwijfel verlost(Kidman kreeg hem nochtans al elf jaar geleden, voor haar vertolking van Virginia Woolf in The hours). Nicole Kidman: Ik had toen erg gemengde gevoelens. Ik was blij, natuurlijk, maar tegelijk voel- de ik me ontzettend eenzaam. Het was op die momenten van gigantisch professioneel succes dat ik des te meer werd geconfronteerd met waar het me aan ontbrak. Als iedereen naar huis ging, zat ik alleen. Het was een bizarre periode, van de première van Mou- lin rouge! in Cannes tot de Oscaruitreiking voor The hours. Het was de botsing van professioneel succes en persoonlijke mislukking. Vreemd is dat. Ik besef dat dat bij veel mensen gebeurt. Je hebt evenwicht nodig in je leven.
Ze zegt het niet, maar alle journalisten denken het: die periode valt samen met de echtscheiding van Cruise.
Heb je een evenwicht gevonden? Nicole Kidman: I desperately wanted a baby.Ik wou een echt leven, het volle leven. Vroeger leidde ik een leven in de huid van personages en tot op zekere hoogte gaf dat me ook voldoening, want om de zoveel maanden kon ik in iemand anders veranderen, nieuwe mensen ontmoeten. Je vormt nauwe banden met regisseurs en collegas en zij worden een soort familie. Maar op een gegeven moment gaat iedereen weer naar huis naar zijn eigen echte familie en dan denk je: ik heb mijn kinderen wel, maar ik heb geen...(aarzelt). Ik had niet eens een thuis in die jaren, ik huurde hier en daar, leefde als een zigeunerin. Ik wou iemand die me doorheen de vol- gende jaren zou leiden, iemand met wie ik dat alles kon delen. En zo eindigde ik in Nashville, Tennessee.
Stoker draait sinds woensdag in de zalen.
11-05-2013 om 13:19
geschreven door Patje007
Tags:Stoker, Nicole Kidman
09-05-2013
Robert Redford over 'The Company you Keep'.
Jim Grant(rol van Robert Redford) leidt een rustig leven: hij werkt als advocaat en voedt zijn dochter alleen op. Maar Grant verbergt een groot geheim. In de jaren 70 was hij lid van een radicale groepering die aanslagen pleegde op Amerikaanse bodem als protest tegen de Viet- namoorlog. De meeste leden zitten al jaren achter slot en grendel, maar enkelen slaagden er- in uit de handen van het gerecht te blijven. Tot nu. Een ambitieuze jonge journalist onthult Grant's ware identiteit. Grant slaat op de vlucht. Met de FBI op zijn hielen waagt hij een wanhopige poging om de enige persoon terug te vinden die zijn naam kan zuiveren. Tot zover een korte inhoud van 'The Company you Keep'.
Een interview met regisseur en acteur Robert Redford naar aanleiding van de recente release van de film:
Robert Redford: In 1969 protesteerden studenten van de universiteit van Michigan tegen de Vietnam-oorlog, omdat ze die onrechtvaardig vonden en omdat ze het verkeerd vonden dat jonge mensen werden ingelijfd in het leger. Ze noemden zich Students for a Democratic So- ciety. Maar omdat hun demonstraties en sit-ins niet het gewenste effect hadden, scheurde een deel zich af en werd The Weather Underground, die gewelddadige acties voerden. Ze vonden dat ze de Amerikanen moesten tonen wat het betekent om in oorlog te zijn. Over die mensen gaat de film.
U noemt het een fascinerend stuk Amerikaanse geschiedenis, maar de film is een klas- siek achtervolgingsverhaal. Robert Redford: Ik wilde niet zozeer een film maken over die periode daar bestaan genoeg films en documentaires over. Er is archiefmateriaal over de Weather Underground, journaal- beelden, maar dat heb ik niet uitgebreid bekeken. Ik wilde het verhaal vertellen over het in- gewikkelde leven van de deelnemers nadat ze ware ondergedoken. Ik wilde het op een klas- sieke manier vertellen, om het publiek mee te krijgen dus weinig heen-en-weer flitsende scènes en speciale effecten. Daar hadden we overigens niet het budget voor. Dus zoek je het emotionele hart van de film.
Er zijn veel films over terroristen, maar over The Weathermen heb ik maar weinig fictie gezien. Lag het verhaal van 'The Company you Keep' moeilijk in de VS? Robert Redford: De film kon in elk geval pas nu worden gemaakt. Toen de beweging nog bestond, was er veel rancune tegen. Soldaten die terugkeerden uit Vietnam waren tegen de betogingen; zij vonden dat zij gevochten hadden om de Amerikanen thuis te beschermen. De oudere generatie was zo patriottisch dat ze de vredelievende protesten net zo crimineel vond als de gewapende acties.
Wat is voor u dan de kern van de film? Robert Redford: De passie die jonge mensen kunnen hebben voor een zaak, en hoe die verwatert. Het doet me denken aan het gedicht 'The second coming' van W.B. Yeats: The best lack all conviction, while the worst / Are full of passionate intensity. Yeats zag in 1920- 1922 dat de revolutionaire ijver van mensen als Michael Collins veel bloedvergieten zou ver- oorzaken, en Ierland uiteen zou drijven.
Shia LaBeouf in 'The Company you keep'
Yeats zou geen goed woord over hebben voor de personages uit de film? Robert Redford: De late sixties waren opwindende tijden, waarin het leek dat jonge mensen veel meer inspraak zouden krijgen. Maar het verwachte moment kwam er niet, dus sommigen radicaliseerden. Het is een film over loyauteit: je bent verbonden door een zaak, maar sommi- gen ontgroeien de beweging. De ene heeft spijt van zijn beslissingen, de ander voelt nostalgie voor een zaak waar hij nog steeds in gelooft, en de laatste groep vecht verder. Ik vind loyauteit een van de fascinerendste eigenschappen van de mens. De code die ze als jonge mensen hadden, is verdwenen, maar de verbondenheid blijft. Zelfs als ze iemand niet meer willen zien, zoals mijn personage, vinden ze nog dat ze hem moeten helpen. Die grijze zone vond ik interessant. Amerikanen zien alles graag in zwart en wit. Maar er zijn nu een- maal veel grijze zones.
U hebt, in tegenstelling tot veel regisseurs, graag de scenarist op de set. Robert Redford: Ik nodig hem altijd uit, dat klopt. De scenarist van mijn vorige film, The conspirator, ontdekte in de archieven over de moord op president Lincoln een detail dat weinig mensen kenden. Hij bleef veertien jaar graven tot hij een scenario had. Toen hij het aan mij toonde, was er nog wat werk aan, maar dat heb ik samen met hem gedaan, uit respect: je schuift niet zomaar iemand opzij die ergens zo lang aan heeft gewerkt.
Zijn er nog goede verhalen? U werkt met het Sundance Institute heel hard aan sce- nariobegeleiding. Robert Redford: Er is een onuitputtelijke stroom verhalen die nog niet zijn verteld. Daar- om steun ik scenaristen. Sommige filmmakers denken in beelden, voor hen is een scena- rio minder interessant. Maar mijn roeping is: goede verhalen vertellen. Toen ik een kind was, hadden we geen auto of tv, dus gingen we naar de bib. Om een boek van Rafael Sabatini(de schrijver van avonturenverhalen als Scaramouche), of iets over mythologie.
Maar ik weet waar je naartoe wilt; ik zie het nut van sequels echt niet in. Al die films met een rugnummer... ik zou dat nooit willen doen. Weet je dat ze me ooit hebben gevraagd of ik een vervolg wilde maken op The way we were, en op Butch Cassidy and the Sun- dance Kid?Hebben die mensen niet gezien hoe die film afloopt?
Waarom hebt u in dit geval gekozen om het verhaal te verfilmen? Robert Redford: Omdat ik maar bleef nadenken over hoe het zou zijn om te leven onder een valse identiteit. Dat houdt toch niemand vol? Het deed me denken aan Les misérables, waarin de ex-gevangene Jean Valjean het tot burgemeester schopt onder een andere naam, maar altijd met de angst dat inspecteur Javert hem zal vinden. (enthousiast)Ik ben Valjean in deze film, en Shia LaBeouf is Javert.
Regie: Robert Redford Cast: Robert Redford, Shia LaBeouf, Susan Sarandon, Terrence Howard, Anna Kendrick Duur: 125 minuten Genre: Thriller, Drama
'The Company you Keep' draait sinds gisteren in de bioscopen.
09-05-2013 om 14:31
geschreven door Patje007
Tags:The Company you keep, Trailer The Company you keep, Robert Redford
Het Australische acteertalent(23) Mia Wasikowska over haar rol in de nieuwe thriller 'Stoker'.
Sinds gisteren in de bioscopen: 'Stoker', een prachtig gestileerde thriller die direct onder je huid kruipt. Een van de hoofdrollen is weggelegd voor rising star Mia Wasikowska, een Aus- tralische die haar bijzondere achternaam heeft te danken aan een Poolse moeder. Het grote publiek zal de blondine vooral kennen van Alice in Wonderland, modeliefhebbers herkennen haar misschien nog uit Miu Mius Lente/Zomer 2012 campagne.
In Stoker speelt Mia de ingetogen tiener India. Na de dood van haar vader krijgen zij en haar moeder Evie(rol van Nicole Kidman) onverwachts bezoek van oom Charlie(rol van Matthew Goode). Door de komst van deze mysterieuze man, die ze nog nooit eerder heeft ontmoet, verliest het meisje langzaamaan haar onschuld. De regie is in handen van Zuid-Koreaan Chan-wook Park.
Een gesprek met de actrice over ongemakkelijke scènes, tegenspeelster Nicole Kidman en ambitie: Hoe heb je je voorbereid op deze rol? Mia Wasikowska: Naast het lezen van het script heb ik veel beeldmateriaal uitgewisseld met regisseur Chan-wook Park. Het leek ons een goede manier om erachter te komen hoe we mijn personage voor ons zagen. Het waren veel schilderijen, maar ook tekeningen van Escher. Zijn werk bevat veel patronen en zo ziet India de wereld ook een beetje. Verder heb ik tweeënhalve maand intensief piano leren spelen. Ik vond het geweldig, was er bij- na obsessief mee bezig.
Was het een probleem dat jullie niet verbaal konden communiceren? Mia Wasikowska: Na een tijdje niet meer nee, we hadden ook een geweldige vertaler. Bovendien kregen we een dik boek van hem mee, vol met storyboards. Voordat de op- names waren begonnen had hij de volledige film al in zijn hoofd gevisualiseerd. Heel cool om te zien. Kon je je makkelijk identificeren met je personage? Mia Wasikowska: Op sommige vlakken wel, op andere weer helemaal niet. Dat heb ik mees- tal met mijn personages. India is een erg gesloten meisje, ze blijft bewust op afstand van haar leeftijdsgenoten. Aan de andere kant is ze een gewoon meisje dat dezelfde behoeftes, wensen en gevoelens heeft als iedere teenager. Ze vindt het moeilijk om zich te uiten, zich kwetsbaar op te stellen. Dat snapte ik volledig, maar op sommige vlakken bleef ze een mysterie voor me.
Er zitten veel scenès in die fysiek zijn, en vrij seksueel. Voelde je je daar wel comfor- tabel bij? Mia Wasikowska: Nicole Kidman zei regelmatig dat ik me vooral niet moest generen. Het gaat niet om de momenten dat je aan het filmen bent, maar om het eindresultaat dat nog lang mee zal gaan. Je probeert er gewoon niet te veel over na te denken. Van tevoren is het misschien een beetje eng, maar als je de scène daadwerkelijk doet is het lang niet zo erg. Hoe was het om met Nicole samen te werken? Mia Wasikowska: Fantastisch, ze was heel open en aardig. Ik zie haar als een rolmodel, ook omdat ze net als ik uit Australië komt. Ik ben opgegroeid met haar films. Ze heeft zich nooit laten beperken tot een bepaald genre, ze blijft mensen verrassen en zichzelf uitdagen.
Wat deed je tussen de opnames door? Mia Wasikowska: Ik lees dan altijd graag boeken, al zou ik dat momenteel te vermoeiend vinden. Ik rust nu liever uit. Ik had veel lol met Matthew Goode, we haalden continu grapjes uit om de serieusheid even los te kunnen laten. Je maakt graag fotos als je op de set bent, hoorden we. Mia Wasikowska: Ja, absoluut. Ik denk dat ik een grappig perspectief heb, omdat ik behind the scenes fotos maak in een ruimte waar fotografen niet zijn toegestaan. Ik maak dus be- hoorlijk gebruik van de situatie. Het is vooral de techniek waar ik fotos van maak, niet zo- zeer de cast. Of er een expositie in zit? Misschien wel. Mijn ouders zijn allebei fotograaf, dus cameras zijn er altijd al geweest. Als we op reis gingen vermaakten we ons prima met wegwerpcameras.
Ben je ambitieus? Mia Wasikowska: Dat weet ik niet zo goed. Ik ben waarschijnlijk niet meer zo ambitieus als dat ik ooit was. Ik ben nu meer mellow. Ik wil vooral dingen doen die anders zijn dan wat ik al heb gedaan, ik ga niet per se voor de Oscar. Een award is een fijn compliment, maar het is niet het enige of ultieme. Het gaat me veel meer om het proces van de productie en plezier hebben in mijn werk.
'Stoker' draait sinds gisteren in de zalen. Voor een interview met Nicole Kidman klik hier.
Regie: Chan-Wook Park Cast: Nicole Kidman, Mia Wasikowska, Matthew Goode Duur: 98 minuten Genre: Horror, thriller, drama