Het is dinsdagmorgen om 09h, over een uurtje vertrekken we. Een reeks mensen staan al op het panton om ons uit te wuiven. De emoties breken los, bedankt Gran Canaria, het was een mooie tijd, maar ons gemis om de wereld te verkennen geeft ons de kracht om te vertrekken. Bedankt vrienden voor de mooie momenten samen. De wind zal onze tranen drogen,
Goede middag, NIEUWS UIT GRAN CANARIA. We vertrekken, eindelijk het moment is daar. Het weer wordt stabiel op de oceaan, de Trade Winds die we nodig hebben om ons naar de overkant te brengen krijgen vorm en hebben een regelmatig karakter gekregen. In het begin zijn ze vrij krachtig, met korte golven, maar zouden iets in kracht afnemen naar het einde van de week. Morgen dinsdag 14 januari om 10h gooien we de landvasten los en zetten koers 190 graden richting Kaap Verdische Eilanden. 200 mijl boven de eilanden beslissen we of we de eilanden aandoen of dat we meteen doorvaren naar St Lucia. Vandaag de verse groenten en fruit aan boord gebracht, alles een plek gegeven, alles vast geshort zodat het bestemd is tegen het wasmachine-effect wat onze Saybia soms zal ondergaan. We proberen onze blog bij te houden via de satelliet. Momenteel lukt het niet altijd, maar ik tracht er nog aan te werken vanavond. Meteen bij aankomst werken wij onze blog bij met foto's van onder weg.Tot over een paar weken.
Reizen en meer bepaald de wereld rondreizen is eigenlijk op ontdekking gaan naar idyllische plekjes. Bij reizen hoort dan ook afscheid nemen van mensen die je nauw aan het hart liggen, van plekjes waar je je goed voelt. Vandaag stond in teken van afscheid, afscheid nemen van vrienden, afscheid nemen van een eiland waar we een heel mooie tijd van ons leven hebben doorgebracht. We hadden echter geen rekening gehouden met emoties, met vrienden die ons niet wilden loslaten, menige tranen droogden op door de winterse Canarische zon. Echter wij houden ons sterk door ons vast te houden aan de reis die ons wacht. Het vertrek staat nu vast, we kunnen de uren aftellen, dat betekent dat het heel dichtbij is, dinsdag 14 januari om 10h vertrekken we. Waarom zo op tijd? Wel een van onze vrienden komt ons uitwuiven met zijn helikopter, dinsdag om 11h30 komt hij ons opzoeken nadat we onze eerste 10 mijlen hebben gevaren. We zullen afscheid nemen via de marifoon. Een laatste groet voor een lange trip.
Vandaag was voor Cindy en Alain een spannende dag, we zijn gaan proefvaren. Dit betekent, alles wat we de laatste 3 maanden met veel passie aan onze Saybia hebben gedaan werd vandaag uitgeprobeerd en uitgetest. Uitslag 97%, oef, wat een last valt van onze schouders af. De zeilen met hun extra reven, de watermaker, de zonnepanelen, de windgenerator, enz, alles heeft het goed gedaan, de boot bleef ook droog. Ok, dit geeft het gevoel dat elk moment dat we hier nog moeten blijven er een te veel is. We zijn KLAAR. Het weerbeeld krijgt ook een goede vorm. Hieronder kan je het weerbeeld lezen dat onze meteoroloog heeft doorgestuurd. De Tradewinds komen eraan, als alles zo blijft, vertrekken we dinsdag rond 10h s'morgens. Plan A is koers zetten naar de Kaap Verdische eilanden, voelen we ons goed en gaat het goed met de winden varen we meteen door naar de overkant. St Lucia here we come, ..
Vandaag vult de depressiekern die boven de Canarische lag geleidelijk opVannacht en morgen valt de wind grotendeels weg. Zondag 12 jan passeert een koufront, verbonden aan een noordelijk gelegen depressie, net ten noorden van de Canarische. De passaat begint zich terug in te stellen maar het front zorgt voor de nodige onstabiliteit waardoor het niet aangewezen is reeds te vertrekken.
Maandag 13 jan schuift het Bermudahoog oostwaarts en nestelt zich ten zuiden van de Azoren. Dit laat de situatie eindelijk wat normaliseren en de NO-passaat ontwikkelt zich. MAAR: ten zuiden van het Azorenhoog ligt een depressiekern op 22°N-40°W en de volgende week schuift het hoog wat op naar het westen (onder invloed van een nieuwe noordelijk gelegen depressie). Gevolgen: de NO-passaat is vrij stabiel maar vrij stevig: minstens 25 kt.
Je kan vertrekken op dinsdag maar je zal een stevige passaat krijgen. Jullie moeten beslissen of 25 kt ok is of niet. In de gusts kan je dan 30-35 kt krijgen. Golven tussen 3-4 m. Het lijkt erop dat dit de rest van de week zal staan. het zal een snelle maar niet zo rustige overtocht zijn. Ik heb hieronder en in bijlage een routeoverzicht gestoken voor een vertrek op dinsdag 14 jan. ETA 18 jan.
Het sneeuwt op de eilanden hier. Dit houd je niet voor mogelijk, vorige nacht kregen we hier zowat de derde storm te verwerken dit seizoen. Bij het openen van de Spaanse kranten stond het bol van foto's met winterlandschappen hier op Gran Canaria. Op welk weer wachten we eigenlijk? investeren we in extra winterpakken, nochtans zijn onze vrouwtjes vandaag op bikini-jacht geweest.
Eigenlijk valt er altijd wel iets te doen, maar eigenlijk zijn we klaar voor vertrek. Onze crew is aangekomen en iedereen heeft zijn hoekje aan boord, zijn privacy. Het is nu wachten op een beter weerbeeld. We krijgen een uitgebreid weerbericht van Fritz Buyl, een ervaren meteoroloog, die ook heel wat ervaring heeft in het zeilen. Het probleem is dat zich de ene depressie na de andere vormt in het Noordelijk gedeelte van de oceaan. Die zorgt er voor dat er zich geen trade winds vormen , nu net de winden die we nodig hebben om aan de overkant te raken. Vandaag hebben we wat oefeningen gedaan, de spiboom gemonteerd, reven getrokken, enz, Gisteren nog een probleem gehad met onze buitenboord motor opgelost, de waterpomp liet het afweten. Vrijdag weten we meer of we dinsdag zouden kunnen vertrekken, wat we wel al weten dat de wind vrij strak zal zijn en de golven een fiks formaat zullen hebben. De soep zullen we moeten houden voor later, .
Na lang beraad hebben we toch besloten onze zeilen te vernieuwen, het zijn onze motoren voor de komende 30.000 mijl, ongeveer 55.000 km. De zon is de grootste vijand van zeilen, daarom is er ook een nieuwe afdekhoes geleverd om ze te beschermen als we niet varen.