Ik ben Jozef, en gebruik soms ook wel de schuilnaam cheverrant1.
Ik ben een man en woon in Antipolo City (Filipijnen) en mijn beroep is internetverkoper van boeken, cd`s, video`s, dvd`s.
Ik ben geboren op 20/01/1957 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: literatuur, films, muziek, strips.
Zoeken met Google
forum
Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
Sinds enkele weken leeft een broer van mijn vriendin in het huis. Om precies te zijn: in een apart gedeelte van het huis, dat volledig afgescheiden is van het hoofdgebouw. Vooreerst vroeg mijn vriendin mij: "Stem je ermee in als mijn broer hier een tijd komt wonen ? Hij zal huur betalen". Ik stemde er maar mee in, ook al had ik mijn vooroordelen, want wat gebeurt er als ik "neen" zou zeggen ? Het zet kwaad bloed en gaat van ongenoegen naar wrok en dan naar erger. De broer kwam vanuit de provincie Leyte enkele dagen later al aan. Hij had eerder, jaren voordien, in Antipolo City gewoond, maar was teruggekeerd naar zijn ouders huis in Leyte om ekonomische redenen. Hij is getrouwd en heeft een dochtertje van nauwelijks 4 jaar oud. Thans van zijn vrouw in afzondering levend, stelde hij de vraag aan zijn zuster (mijn vriendin) of hij terug naar Antipolo City kon komen en het afzonderlijke vrijstaande gedeelte van ons huis kon huren terwijl hij de restanten van zijn leven terug bijeen sprokkelde en een nieuwe job vond. Hij ontmoet zijn vrouw nog steeds (die thans in Pasig City op een aantal kilometers afstand van Antipolo City woont bij haar familie) en zij delen het hoederecht over hun dochtertje (niet volgens legale rechterlijke beslissingen, maar in onderlinge verstandhouding). Zodus woont hij nu, alleen en soms in gezelschap van zijn dochtertje, in het voorheen vrijstaande gedeelte van het huis. Hij betaalt de maandelijkse huurprijs. Werk vinden is niet zo eenvoudig, want zoals velen in de Filipijnen, is hij ongeschoold. Waarmee bedoelt wordt: heeft lagere school en iets van secondaire school gevolgd, maar nooit enige specifieke opleiding. Zijn vrouw komt van een iets welgesteldere familie en dat "ietsje" welgestelder zijn heeft voor een aantal problemen gezorgd dat in hun separatie resulteerde. Armoede is iets waar men rekening mee houdt hier ter plaatse. Niet dat men er de hele tijd over praat. Men praat er meer over dan in Europa, USA en andere rijke landen waar armoede taboe is alhoewel manifest aanwezig. Men accepteert het als iets doodgewoons, wat het ook is, hier ter plaatse. Men hoopt ooit vooruitgang te boeken, vaak in sprookjesachtige ideeen die niet erg realistisch zijn. Ik doe wat ik kan om enkele mensen te helpen (familieleden van mijn vriendin dan), enkel en alleen wanneer het om mensen gaat die te goeder trouw zijn en een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Niet wanneer het om mensen gaat wier enige bedoeling het is om te profiteren van een buitenlander die toevallig de vriend is van hun zuster. Het is allemaal erg delikaat. Ik balanceer voortdurend op een dun koord gespannen tussen mensen die misschien te vertrouwen zijn en mensen die helemaal niet te vertrouwen zijn. Na zowat vier jaren verblijf hier heb ik al mensen aan beide zijden van het koord leren kennen.
Categorie:leven in een ander continent Tags:
23-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
21-01-2011
Seksualiteit en sex in de Filipijnen (3)
Hoe vaak gebeurt het niet dat men gastvrouwen en -heren op al die zogenaamde sexy chatwebistes ziet geeuwen of verveeld kijken wanneer men aanlogt ? De gastvrouwen en -heren zouden levendig en entoesiast moeten kijken om kandidaat-klanten te interesseren langer dan enkele sekonden in hun individuele chatrooms te blijven. Gewoon om ekonomische redenen. Vaak ziet men echter hoe die gastvrouwen en -heren hun make-up bijwerken, aan het eten zijn, aan het drinken zijn, of in slaap gevallen zijn op de sofa of het bed waarop zij verondersteld worden hun diensten te verlenen. Soms blijven zogenaamde 'chatters" daar een wijl bij stilstaan en maken kommentaren. Als de gastvrouwen of -heren niet meteen wakker worden, beginnen die chatters met elkaar te kletsen. Uiteindelijk haken zij een voor een af. Ofwel omdat zij een gesprek begonnen met een andere chatter die wel bereid is om via yahoo, msn of wat dan ook verder te kletsen en mogelijk zelfs via webcam uit de kleren te gaan, ofwel omdat er gewoon niets gebeurt. Vaak, meestal zelfs, gebeurt er niets. Maagdelijke kandidaat-chatters (diegenen die daar voor een eerste keer langskomen) worden dikwijls zogenaamd verblind door de aantrekkelijkheid van de gastvrouwen en -heren. Na enkele keren leren zij ook wel dat de verblinding enkel oogverblinding is, met andere woorden: showbusiness). Na nog wat meer keren houden zij het ofwel voor bekeken ofwel zijn zij al verslaafd aan de website en blijven tegen beter weten in terugkeren. Als het terugkeren telkens in hoedanigheid van freechatter is, is het niet zo erg, want het kost niets. Als het een terugkeren in hoedanigheid van private chatter is, wordt het al vlug problematisch want dat betekent dat men credits moet aankopen via een kredietkaart of door overschrijving van geld van eigen bankrekening naar de bankrekening van de website en dat loopt snel aardig op. Filipijnse vrouwen, meisjes en jongens worden massaal ingelijfd in dergelijke websites. Omdat zij dat willen, niet omdat zij daartoe verplicht worden. Maar de klanten dienen wel te bedenken dat de Filipijnse vrouwen, meisjes en jongens die daar als gastvrouwen en -heren fungeren, een job uitoefenen. De websites in kwestie zijn geen dating-websites. Niets is wat het lijkt. En soms zouden menigen beter moeten weten dan te veronderstellen dat iets eigenlijk iets anders is, of dat iets anders eigenlijk dat is wat men zou willen dat het is.
Categorie:leven in een ander continent
21-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
Nog maar eens een verjaardagspartijtje in de omgeving
Nog maar eens een verjaardagspartijtje gaat door in de omgeving. Die partijtjes zijn altijd onmiskenbaar: veel muziek luid genoeg om iedereen in de straat wakker te maken als men nog wakker was en voor vele uren wakker te houden, veel gezang met behulp van een videoke-machine (wat in Europa karaoke genoemd wordt) en ook al is het beginnen regenen, niets zal het lawaai onderbreken... Tenzij er plotseling een tyfoon losbarst over de regio... De Kerstmis- en Nieuwjaarsfeesten liggen nog vers in het geheugen, maar alweer wordt er hier opnieuw gefeest. De Filipino's leven van het ene feest naar het andere. Zingen, drinken en eten. Het is vrijdagavond, in Europa komt het weekend eraan en wordt er op zaterdagen en zondagen meestal toch niet gewerkt dus maakt het weinig uit of men daar feestviert tot in de vroege uurtjes. Hier in de Filipijnen maakt het weinig uit of het vrijdagavond is of enige andere avond midden in de week, want velen hebben toch geen werk, dus dienen zij niet te slapen om uitgerust te zijn voor een volgende werkdag. Als zij werk hebben dienen zij meestal ook op zaterdagen en zondagen te werken, want zelfstandigen, werknemers in fabrieken, supermarkten en winkelcentra werken 7 dagen op 7. Ik veronderstel dat zij wel eens afwisselen met iemand anders, maar dat is niet erg duidelijk. Vaak gebeurt het, wanneer ik naar supermarkten, winkelcentra of winkels van zelfstandigen ga, dat ik de uitbaters of het personeel ter plekke zie slapen, vooral tussen 1 en 3 uur 's namiddags. De gebruikelijke siesta-tijd, misschien een overblijfsel van de Spaanse kolonisatie hier enige eeuwen geleden. Misschien gewoon een symptoom van het warme klimaat. Vele Filipino's houden er evenwel van om te eten, te drinken en te zingen tot in de vroege uurtjes van de morgen, ook wanneer er geen bepaald feest plaatsvindt. Als zij dan enig werk houden om onder normale werkuren uit te oefenen, zijn zij sowieso niet al te fris laat staan uitgerust en nemen een uurtje of meerdere uurtjes onderbreking om wat bij te slapen. Zij doen geen moeite om hun zaak te sluiten gedurende deze onderbreking. De meeste klanten besteden dezelfde tijd aan gelijkaardige onderbrekingen; als er dan toch al eens een klant opdaagt (zoals ikzelf) moet ik de uitbater of de aanwezige verantwoordelijke soms wakker maken om voortgeholpen te worden. Dat soort van gedrag is nauwelijks voorstelbaar in Europa. En helpt het land ekonomisch ook niet vooruit. Geen wonder dus dat zovelen hier geen werk hebben. Happy go lucky is een erg populaire slogan hier.
Categorie:leven in een ander continent Tags:
21-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
20-01-2011
Seksualiteit en sex in de Filipijnen (2)
Niet alleen de klanten op websites liegen alsof het gedrukt staat over hun eigen identiteit. De gastvrouwen en -heren liegen evenzeer: meestal doen zij zich voor als jong, niet verwikkeld in enige relatie en wachtend op vreemdelingen die een oplossing kunnen bieden voor hun financiele problemen. Vaak zijn die gastvrouwen en -heren zogenaamde studenten die op een "beetje" financiele hulp rekenen om hun studies te kunnen voortzetten en/of beeindigen. Want inschrijvingsgeld in univsiteiten is niet gering en meestal kunnen ouders dat niet bekostigen.... Of zijn het mensen die met veel moeite en tijd een eigen pc hebben kunnen bekostigen (terwijl zij gewoon werken voor iemand anders die pc's ter beschikking stelt in ruil voor een niet onaanzienlijk percantage van de inkomsten die gastvrouwen en -heren maken en daar dan weer gebruik van maken om de klanten te smeken geld over te maken omdat er een of ander defekt is aan de pc dat dringend moet hersteld worden). In werkelijkheid zijn de gastvrouwen en -heren meestal in hun late twintiger jaren, hebben een relatie of zijn getrouwd, niet studerend aan enige universiteit of waar dan ook, en hopen geld te kunnen verdienen door goedgelovige buitenlanders die fianciele steun wel zullen overmaken via Western Union of gelijkaardige instanties, te verleiden tot zogenaamd beloftevvolle gesprekken. Beloften die nooit of slechts zeer zelden ingelost worden. Als die beloften enigszins worden ingelost, is dat vaak alleen maar een impuls van naieve en eenzame klanten van die websites die wat geld kunnen missen en meestal vagelijk overwegen om eens als toerist naar de Filipijnen te reizen waar zij, in ruil voor hun zogenaamde overvloedige hulp, kunnen rekenen op wat sexuele ontspanning ter compensatie. De gastvrouwen en -heren spreken vaak niet behoorlijk Engels noch enige andere taal behalve Tagalog (de gebruikelijke Filipijnse taal), maar zij wensen dan ook niet in een diepgaande konversatie over William Shakespeare te gaan (noch andere zogenaamde elitaire onderwerpen waarbij een grondige taalkennis vereist is) en de klanten wensen dat evenmin. Uiteindelijk is het dus een wederzijdse manier van bedrog. Of wat had iemand dan ook kunnen verwachten van dit soort van aktiveiten ? Vaak maken de gastvrouwen en -heren gratis promotie door free chatters te verleiden lid te worden van een website, uiteraard in eerste plaats om hen te kunnen overtuigen om over te gaan tot private onderonsjes nadat zij eenmaal lid zijn geworden en zogenaamde "credits" hebben aangekocht zodat de gastvrouwen en -heren er iets aan zullen verdienen, maar uiteindelijk is dat vooral promotie voor de website zelf en verdient dit aan de gratis promotie. Meer en meer organisaties van websites verkeren in moeilijkheden, omwille van de financiele en vooral internationale juridische druk die erover wordt uitgeoefend. Organisaties van websites die samenwerken met creditcard-firma's zoals Visa, American Express en Mastercard staan onder steeds grotere druk om de samenwerking te verbreken. Het is illegaal, en alhoewel de meeste internationale overheden wel degelijk een oogje dichtknijpen over de toelaatbaarheid van illegale werkzaamheden, worden de website-aktiviteiten toch steeds meer gekontroleerd en geviseerd. Big Brother is steeds meer aanwezig, zelfs op internet. Als Big Brother een deel van de koek krijgt, zal hij zijn ogen wel ergens anders heen richten. Hoe groot moet zijn deel van de koek dan wel zijn, en is de koek dan nog wel groot genoeg om door anderen gegeten te worden ?
Categorie:leven in een ander continent Tags:
20-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
17-01-2011
Seksualiteit en sex in de Filipijnen
Wat is er nou met seksualiteit en sex in de Filipijnen ? Wat is er nou daarmee in een Zuid-aziatisch land ? Om te beginnen natuurlijk: de Filipijnen heeft een jaarlijkse bevolkingsaangroei van ongeveer 2 miljoen personen. Voor een bevolking die alreeds meer dan 90 miljoen personen betreft en binnen enkele jaren de grens van 100 miljoen zal overschrijden... Legale werkaanbiedingen liggen er niet voor het oprapen (waar nog wel ter wereld ?)... Vele miljoenen leven in extreme armoede en heeft vele kinderen, een aantal miljoenen leven in armoede maar kunnen het op een of andere manier nog wel redden ondanks het hebben van vele kinderen, de elite leeft in extreme rijkdom en beschikt over talloze miljoenen en heeft relatief weinig kinderen (relatief weining naar Filipijnse normen)...
De miljoenen die in extreme armoede leven proberen, uiteraard, om iets te verdienen. Sociale voorzieningen zoals werkloosheidsuitkering bestaan hier nog niet. Als men niets anders heeft om te verhandelen, verhandelt men zijn of haar lichaam. Tientallen jaren geleden betekende dat in de prostitutie gaan. Tegenwoordig is dat: gastvrouw of -heer worden op een of andere sex-website. Vele van deze websites komen uit Noord-Amerika of uit Europa, meer en meer komen uit de Filipijnen of vanuit andere Aziatische landen. Meestal is het illegaal. De lokale overheden beschouwen het als illegaal en treden er vaak hardhandig tegenaan. Arme mensen proberen wat geld te verdienen door hun eigen lichaam, zo veilig als mogelijk want virtueel en dus zonder gevaar voor overdraagbare ziekten, te verkopen of te verhuren voor wat schamele dollars of euro's. Lokale overheden bestempelen dit vaak als een probleem... Zonder eigenlijk in detail te treden over wat voor soort probleem dit dan eigenlijk wel schept. Het schept weinig of geen problemen, lijkt me. Politiediensten en overheden pakken aan en veroordelen streng wat aanpakbaar en veroordeelbaar is, om te verdoezelen dat zij geen initiatief hebben om grotere problemen, kriminelen en korruptie aan te pakken en die dus alleen maar voor de vorm veroordelen als verachtelijk. In extreme gevallen kunnen sex-webistes uiteraard leiden tot fysieke prostitutie en tot mensenhandel, maar in de regel betekent het niets anders dan wat praten en het tonen van lichamen via webcams. Tegen betaling vanwege de toeschouwer, uiteraard. Toeschouwers kunnen betalen als zij lid zijn van deze websites, zogenaamde "credits" aanschaffen wat voorafgaat aan een privaat onderonsje met een gastvrouw of -heer en bepalen hoeveel zij willen besteden aan een onderonsje. Zogenaamde "free chat" is, vanzelfsprekend, kosteloos maar in de regel nogal frustrerend omdat de gastvrouwen of -heren de free chatters voortdurend tot een privaat onderonsje proberen te verleiden en de free chatters vaak racisten en gekomplexeerden zijn die zich te buiten gaan aan scheldpartijtjes omdat het toch kwasi-anoniem blijft. Logisch dat de gastvrouwen en -heren proberen om free chatters te bewegen om private chatters te worden, want dat is hun werk; als zij toeschouwers (klanten) kunnen bewegen om geld te besteden aan private onderonsjes, verdienen zij er aan en de website nog meer. Van elke dollar of EUR die een klant besteedt, blijft er ongeveer 40 % over voor de gastvrouw of -heer en blijft ongeveer 60 % in kassa van de website voor algemene onkosten en uiteraard om winst te maken. Klanten kunnen betalen via creditcards (Visa, American Express, Mastercard en wat al niet) of zelfs door cash geld over te maken op rekeningen van deze websites. Meestal worden de overschrijvingen wel degelijk geraliseerd, want de websites hebben er alle belang bij om klanten te behagen en om hun twijfelachtige reputatie te verbeteren en daarna in stand te houden. Eenmaal een privaat onderonsje betaald is, kunnen klanten de gastvrouwen of -heren naakt zien en er zolang mee praten als de betaling geldt en ondertussen proberen om wat persoonlijker te worden, m.a.w. private informatie proberen te weten te komen. Gastvrouwen en -heren zijn nogal gul met het verstrekken van private informatie (onder voorwendsels dat zij arm zijn en een grote familie helpen onderhouden), om cash geld van klanten te kunnen verwerven via donaties over Western Union enzomeer. De gegevens die worden doorgespeeld vanwege gastvrouwen en-heren aan klanten zijn vaak gegevens van vrienden of familieleden zodat het uiteindelijk moeilijk wordt voor politie- en opsporingsdiensten om konkrete gegevens na te pluizen. Vaak treedt de politie in de Filipijnen pas op wanneer zij door iemand getipt wordt (door een ontslagen ex-medewerker, door iemand die een wrok koestert en van een adres of lokatie waar gastvrouwen of -heren daadwerkelijk aan computerschermen aktief zijn weet heeft...).
In tegenstelling tot Thailand hebben Europese (lees: Duitse) zakenlui nog geen oppurtuniteit gevonden om in de Filipijnen te investeren. In Thailand (vooral in de hoofdstad Bangkok en daarnaast in enkele andere belangrijke steden) zijn vele hotels, restaurants, bars, clubs enzomeer eigendom van Europese (lees: zoals hoger aangeduid...) zakenlui die veel geld verdienen via goedkope afbeid, goedkoop voedsel, goedkoop entertainment. Op zichzelf zijn die twee laatste ok. Goedkoop voedsel en goedkoop entertainment is uiteraard niet erg gezond, maar volwassenen hebben de vrije keuze om zich daaraan te buiten te gaan of niet. Prostitutie is evenmin gezond (vooral wanneer beoefend zonder condooms of andere beschermende middelen). Goedkope arbeid is niet zo ok, want dat houdt armoede in stand, maar zakenlui/werkgeveres denken daar uiteraard anders over en als de werknemer geen werk heeft verdient hij helemaal niets. Er zijn meerdere aspekten te bespreken over hetonderwerp sex op webistes. Als het om kinderen of onvolwassen teenagers gaat: laat ons het beter afkeuren. Als het om volwassenen gaat die er ook iets aan verdienen, kan het afgekeurd worden op morele gronden, maar als volwassenen iets kunnen verdienen dat ze op geen andere wijze kunnen verdienen om zichzelf en hun vele kinderen te voeden, waarom het, om louter ekonomische redenen, niet toelaten ? Als het, louter tussen volwassenen zelfs wanneer die eriets aan verdienen, gebeurt zonder veel idee over hygiene en beschermende middelen, is het wel af te keuren maar uiteindelijk nauwelijks te vermijden. Prostitutie wordt het oudste beroep ter wereld genoemd. Niet zonder reden. Als mensen niets anders hebben om te verhandelen (zoals al eerder hierboven aangehaald) verhandelen zij hun eigen lichaam om toch iets te verdienen. Is het moreel verwerpelijk ? Voor de ridders die morele principes beschermen ongetwijfeld. Voor anderen is het een kwestie van wat aanvaardbaar en toelaatbaar is, of niet. Regeringen van vele, rijkere landen, zien er blijkbaar geen probleem in en laten maar begaan. Zolang internet niet voldoende of afdoende kontroleerbaar is, heeft het voor hen geen zin om veel te verbieden wat amper verbiedbaar is. Internationale politie- en overheidsdiensten speuren intensief naar pedofilienetwerken, niet onterecht natuurlijk, en besteden weinig of geen aandacht aan de "modale" chat-websites die eigenlijk geen gevaar opleveren en waarschijnlijk meer strafbaar zijn op fiskale dan op morele gronden. De Filipijnen is (nog) geen land waar fysiek sex-toerisme de pan uitswingt. Virtueel sex-toerisme is in opgang natuurlijk want niet voor niets wordt de Filipijnen genoemd als een kandidaat "virtual capital of the world" net als de Filipijnen voordien de "texting capital of the world" werd genoemd en die kandidatuur ook wel in de wacht sleepte... Het wordt niet als een "capital of virtue" genoemd en zal die kandidatuur, als er al zoiets mocht bestaan, nooit verdienen...
Sinds er een nieuw bewind is in de Filipijnen (01/07/2010) onder liberale president Benigno Aquino III, wordt er een family planning-programma voorgesteld waartegen, uiteraard niet onverwacht, hevige oppositie gevoerd wordt door de almachtige en alomtegenwoordige rooms-katholieke kerk in het land. De bevolking krijgt informatie over voorbehoedsmiddelen en wordt aangemoedigd om minder voort te planten want elke hongerige mond meer betekent meer lasten voor het gezin, meer behoefte aan rijst en dus meer druk op rijstplanters, meer kandidaten om uiteindelijk in een spiraal van armoede en werkloosheid te belanden waaruit ze nooit meer ontsnappen. Dit laatste sluit weer aan bij het begin van dit artikel. Een onderwerp dat niet in verband staat met de middenmoot ? Toch wel: meer mensen = meer sex; meer sex = meer kinderen; meer kinderen = meer werklozen; meer werklozen = meer gastvrouwen en -heren voor sex websites... Daarom is het een spiraal... Als er maar wat meer spiraaltjes waren om te beletten dat er een ongebreidelde populatie tot stand komt...
Categorie:leven in een ander continent Tags:a title="Vote the best IX11 blog" href="http://www.lexiophiles.com/english/voting-for-the-ix11-blog-competition-started">
17-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
11-01-2011
Jaarlijkse processie Zwarte Nazareen
Een bericht van Agence France-Presse op internet 09/01/2011: "Tens of thousands of barefoot Philippine Catholics joined a religious procession on Sunday for a centuries-old black icon of Jesus Christ believed by many to have miraculous powers.
The annual parade of the Black Nazarene atop a gilded carriage around Manila's downtown Quiapo district is one of the largely Catholic country's most spectacular and extreme shows of faith, and attracts people from all walks of life.
The carriage was pulled along in a sea of devotees, with thousands scrambling to get near the statue or touch the ropes as the image slowly made its way through busy roads.
Almost 400 people suffered injuries or other medical problems in the crush.
The faithful threw white towels or handkerchiefs to men at the front, who wiped them on the statue before tossing them back.
"I couldn't get near, but when I saw the Nazareno I immediately knew that my prayers will be answered," 59-year-old Linda Meme told AFP, tears welling in her eyes.
A mother of 10, the laundry woman and part-time faith healer said she wished for good health and that the youngest of her children, suffering from a digestive disease, could be healed.
She said she had not missed a Black Nazarene procession since the 1970s, and two of her adult children were also in the crowd.
The life-size wooden statue was brought to Manila by a group of Augustinian priests from Mexico in 1607, where it was first housed in a church at an old Spanish fortress, local religious historians said.
According to folklore, a fire aboard the Spanish galleon that transported the statue partially charred the image, leading to its dark colour, although the Catholic church has never offered any official explanation.
After more than a century, the image was transferred to the Quiapo church, where it survived two huge fires, two earthquakes and the bombing of Manila by allied forces to end the Japanese occupation in 1945.
Devotion to the Nazarene grew in the 19th century when then-Pope Pius VII declared that anyone who prayed piously through the image could expunge the punishment meted out for their sins, both in the here and now, and in purgatory.
The event's popularity has grown so huge that each year dozens are hurt and sometimes crushed to death in the crowd.
Members of the influential Catholic Bishops' Conference of the Philippines have cautioned against taking devotion to the statue to extremes, saying that the figure itself was only a representation of the miracles of God.
"The devotion we give to this statue should be properly understood. This does not have special powers, it's just a representation of our Lord," Bishop Deogracias Iniguez said over DZBB radio.
"When you believe it has special powers per se, that is when it becomes superstition."
The Red Cross meanwhile said nearly 400 devotees have been treated by medical staff, with injuries ranging from laceration, abdominal pain, sprain, headache, dizziness, difficulty of breathing and hypertension to back pain.
A 35-year-old man was in serious pain after suffering third degree burns to his feet, while another suffered bone fractures while trapped inside the moving mass of human bodies."
The Black Nazarene, known to devotees as Nuestro Padre Jesus Nazareno de Quiapo ("Our Father Jesus Nazarene of Quiapo"), is a life-sized, dark-coloured, wooden sculpture of Jesus Christ, held to be miraculous by many Filipino devotees. The Black Nazarene is currently enshrined in the Minor Basilica of the Black Nazarene in Quiapo, Manila, Philippines.
The Feast of the Black Nazarene is celebrated every January 9 with the weekly Friday Masses held in its honour beginning on the first Friday of the year.
Een voorbeeld van hoe geloof hier leeft in de Filipijnen. Meer dan ooit, want hoe armer de mensen zijn, hoe heviger zij zich vastklampen aan iets wat troost kan bieden. De troost is soms ver te zoeken in dit soort van processies, want men raakt gewond of wordt vertrappeld in de menigte. Zakkenrollers zijn veeltallig aanwezig om te doen waar zij het best in zijn. Het is erg warm en echt een beproeving (al dan niet religieus) om door een onoverzichtelijke menigte opgeslokt te worden en doofgebruld te worden door een massa van schreeuwende en huilende kelen. De overgrote meerderheid gaat zich voor lange uren te buiten aan religieuze overgave en keert na afloop weer huiswaarts, al dan niet in de hoop dat er daarna iets in hun leven zal veranderen, bij voorkeur ten goede.
Categorie:leven in een ander continent Tags:a title="Vote the best IX11 blog" href="http://www.lexiophiles.com/english/voting-for-the-ix11-blog-competition-started">
11-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
Films in de Filipijnen 2
Een tweede luik over Filipijnse films. Totzover, over een periode van meer dan 3 jaar, zag ik tenminste 4 films die mijns inziens de moeite waard waren: Aguila (1980) Directed by Eddie Romero. Cast: Fernando Poe Jr, Amelia Fuentes, Christopher De Leon.
Sigaw (2004) Directed by Yam Laramas. Cast: Richard Guttierez, Angel Locsin, Iza Calzado.
Condo (2008) Directed by Martin Cabrera. Cast: Coco Martin, Arnold Reyes, Perla Bautista, Vice Ganda.
The Echo (2008) directed by Yam Laranas. Cast: Jesse Bradford, Iza Calzado, Carlos Leon.
Aguila is een historische film over de Filipijnen van pakweg honderd en meer jaar geleden tot nu; meer dan 3 uur lang maar geen enkel moment saai. Condo is een psychologische horrorfilm over een nachtwaker/veiligheidsagent in een appartementenblok die daar allerlei vreemde bewoners ontmoet en zijn eigen demonen moet konfronteren. The Echo is een horrorfilm over een ex-gevangene die na vrijlating intrekt in een oude appartementenblok ergens in New York en gekonfronteerd wordt met spookachtige verschijnselen van een vrouw en haar dochtertje die jaren voordien afgeslacht werden door hun echtgenoot/vader (een politieagent). Het is tevens een remake van een Filipijnse film uit 2004 geteiteld Sigaw, met Richard Guttierez, Angel Locsin en Iza Calzado. Elk van deze films is ERG goed, voor mijn eigen smaak. Geen van deze films had een wereldwijde distributie, want gemaakt in de Filipijnen en zonder veel mogelijkheden tot internationale promotie. Ik zag Aguila in de originele Filipijnse/Tagalog-versie met Engelse ondertitels; de film moet dus wel klaargestoomd geweest zijn voor de Engelstalige markt... The Echo is een Amerikaanse remake van een Filipijnse film uit 2004 geregisseerd door dezelfde regisseur maar zonder noemenswaardige kansen om ooit uitgebracht te worden in Amerikaanse bioskopen... Ik zag de film in een Engels gesproken versie zonder ondertitels, maar het is en blijft een Filipijns produkt. Sigaw uit 2004 van dezelfde regisseur is min of meer hetzelfde, niet slechter dan de remake omdat het verhaal erg sterk is, maar ook niet beter omdat de hoofdrollen vertolkt worden door een aantal prestigieuze Filipijnse sterren zoals Richard Guttierez en Angel Locsin die het nooit ergens anders zullen maken om overduidelijke redenen. Iza Calzado, een vrouwelijke ster uit de Filipijnen,herhaalt haar rol zowat identiek in beide films, maar verdient echt wel meer aandacht dan de hoofdrolspelers. Ik zag Condo, een zogenaamde "indie" oftewel onafhankelijk geproduceerde film, die gedeeltelijk in het Engels en gedeeltelijk in Filipijns/Tagalog werd opgenomen. Amerikanen beschouwen de Filipijnen min of meer als een 51ste staat van Noord-Amerika... Maar de Filipijnen beschouwen zichzelf niet als dusdanig, alhoewel zij vele dingen uit Noord-Amerika hebben overgenomen als dagelijkse kultuur. Films zijn daar een voorbeeld van, maar ook in de Filipijnen worden wel degelijk films gemaakt die goed genoeg zijn om kompetitie te bieden aan Amerikaanse films. Europese films hebben het lang volgehouden op zichzelf en zijn nu zo goed als verdwenen van de internationale markt. Vele Filipijnse films doen het goed op de thuismarkt, maar zijn gedoemd om onder te gaan in de Amerikaanse vloed van superhero- en andere trashprodukten die de hele wereld overspoelen.
Categorie:leven in een ander continent Tags:a title="Vote the best IX11 blog" href="http://www.lexiophiles.com/english/voting-for-the-ix11-blog-competition-started">
11-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
06-01-2011
Na Nieuwjaar 2011
De Nieuwjaarsfeesten zijn voorbij. De familie die op bezoek kwam is teruggekeerd naar hun eigen woonsten. Plotseling is rust weergekeerd in mijn huis. Na de nodige schoonmaakwerkzaamheden is alles weer kraaknet. Niets dat onherstelbaar beschadigd werd. De kleine kinderen in de familie die voordien alles onveilig maakten zijn ook verdwenen, want zijn terug naar school. Het speelgoed dat voor hen gekocht werd gedurende de Nieuwjaarsperiode is ofwel onherstelbaar beschadigd en dus verwezen naar de vuilnisbak, ofwel nog (al dan niet gedeeltelijk) voor verder gebruik beschikbaar en dan opgeborgen in een kast waar het weer uit zal komen bij hun volgende bezoek. De tuin die een beetje geleden had onder het kinderlijke geweld herstelt zich al terug. Wat overblijft is een gevoel dat, ondanks het voorafgaande lawaai, alles terugkeert tot het oude. In mijn huis betekent dat: rust en kalmte, klassieke muziek (en af en toe wat pop en/of rock) en het terug kunnen wijden aan eigen bezigheden.. Het betekent ook dat de voorbije periode waarin de familie aanwezig was, erg aangenaam was. De banden werden weer sterker aangehaald met familieleden zoals de ouders van mijn vriendin die in meer dan 20 jaar niet in Manila of Antipolo geweest waren maar die wij wel al verschillende keren bezocht hebben in de provincie waarin zij leven, of met familie zoals zusters en schoonbroers die al een half jaar of langer niet meer op bezoek kwamen en intussen het leven hebben geschinken aan een ander klein dochtertje of zoontje. Voor menigeen was het een eerste kennismaking.Voor anderen was het een hernieuwd aanhalen van banden. Er werd veel gegeten, gedronken en gezongen (drie allerbelangrijkste bezigheden voor de gemiddelde Filipijn) en het was het wel waard. In Belgie leven deze kenmerken ook nog maar niet meer op eenzelfde manier, komt het mij voor.
Categorie:leven in een ander continent Tags:
06-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
02-01-2011
Nieuwjaar 2011
Klokslag middernacht van 31 december 2010 op 1 januari 2011 was er een onderbreking van de elektriciteitstoevoer die tot ongeveer 3 uur 's morgens duurde, tenminste in de regio van Antipolo City waar ik woon. Rond 3 uur 's morgens waren de meesten, zelfs de meest hardnekkigen, al naar bed. Rond middernacht werd er nog wel vuurwek ontstoken op straat, al dan niet bijgelicht door koplampen van auto's, maar binnen in huis diende men kaarsen aan te steken (wat wel tot de stemming kan bijdragen) maar als men verder wilde gaan met het spelen van muziek of bij voorkeur met het uitschreeuwen van liedjes met behulp van een videoke-machine diende men van een hulpgenerator gebruik te maken om elektrische stroom te leveren, iets waarover de meesten uiteraard niet beschikken. Nieuwsjaarsnacht 2011 was dan ook duister en snel opgeleefd. Na de pogingen van enkele hardnekkigen om toch vuurwerk aan te steken dat door weinigen werd bijgewoond noch gesmaakt, staakte het wild geraas en gingen de meesten naar bed. Waarschijnlijk ging de harde kern van feestvierders naar een andere omgeving waar de elektrische stroomtoevoer wel beschikbaar was, maar dat lijkt ver weg geweest te zijn, want na 1 uur 's morgens of daaromtrent was alles hier ongewoon rustig. Maar goed ook, want ik had de eerste al te geestdriftige feestvierders al hier en daar zien overgeven (in mijn voortuin notabene !), enkelen waren al te ruste gelegd na het overgeven, ik had er al verschillende andere zien triest of meewarig met zichzelf worden en in de loop van de voorbije avond waren er al zoveel foto's met een digitale kamera van de aanwezigen genomen dat er nog weinig behoefte overbleef voor meer zelfs indien er elektriciteitstoevoer was geweest na middernacht... Het was leuk geweest. Daarna werd er uitgerust van de voorbije feestdrukte...
Categorie:leven in een ander continent Tags:a title="Vote the best IX11 blog" href="http://www.lexiophiles.com/english/voting-for-the-ix11-blog-competition-started">
02-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
01-01-2011
Nieuwjaar in de Filipijnen
Nieuwjaar start in de Filipijnen op 31 december, middernacht. Omdat er een tijdsverschil is met Europa van gemiddeld 7 uur in de wintertijd, viert men hier alreeds Nieuwjaar wanneer het in Belgie en andere landen in Europa nog 31 december 17 uur is. De meeste werkende mensen die nog in dienst waren tijdens de dag hebben kantoor of fabriek alreeds verlaten en zijn thuis bezig aan de voorbereidingen voor het eindejaarsdiner. Hun aankopen daarvoor hebben zij meestal al vooraf gedaan en in het diepvriesvak van hun ijskast geplaatst. Vele mensen hebben hier geen ijskast, of althans geen met een diepvriesvak. Omdat de dagelijkse temperatuur het niet toelaat om dagen voordien voedsel aan te kopen dat snel kan bederven buiten een diepvriesvak, wachten velen tot de morgen van 31 december om hun aankopen te doen. Dacht u dat de term 'over de koppen lopen" iets is wat in Europa voorkomt in het begin van soldenperioden ? Kom dan eens kijken hoe druk bevolkt de overdekte markten zijn in de Filipijnen waar men zowat alles kan vinden wat eetbaar is en wat lokaal verkrijgbaar is. Mensen komen hier al vroeg in de morgen om vlees, vis, kip en schaaldieren aan te kopen en daarnaast groenten, specerijen en andere voedselattributen. Tegen de tijd dat het 9 of 10 uur in de voormiddag is, kun je nog slechts stapvoets meebewegen in de menigte die zich van de ene naar de andere plaats begeeft. Let op voor zakkenrollers, want de menigte is zo druk dat je vaak niet eens merkt hoe je portefeuille uit je achterbroekzak wordt gerold; hou je portefeuille voor alle veiligheid dan ook ergens anders waar zakkenrollers er niet zo vlug of ongemerkt bijkunnen. De hygiene in tal van deze overdekte markten zou vele inspekteurs die in Europa over voedsel en het kommerciele gebruik ervan moeten waken de haren ten berge doen rijzen, maar dat valt allemaal nog best mee. Uiteraard zijn vliegen overal aanwezig en niet zelden zie je ook wel kakkerlakken uit je ooghoeken passeren, maar al met al is het voedsel best vers en eetbaar. De prijzen zijn goedkoper dan in Europa maar gebruikelijk in de Filipijnen gaan ze de hoogte in bij feestdagen. De stijging bedraagt gemiddeld 5 percent. In theorie waakt de regering erover dat dit niet zou gebeuren en er zijn zelfs telefoonnummers beschikbaar waarop gedupeerde konsumenten hun klachten kwijtkunnen, maar in de praktijk wordt er zelden gewaakt en worden de telefoonnummers nog zeldener door konsumenten gebruikt. Eenmaal de aankopen gedaan keert men huiswaarts in vaak gammele publieke transportmiddelen en begint men met het koken. Dit gaat door voor vele uren, afhankelijk van de kwantiteit van de aankopen en van het aantal personen in huis die voedsel verwachten. Na bereiding sta je vaak verbaasd over de hoge keukenstandaarden van de bereiders (meestal een oudere generatie die zich volkomen en naar traditie wijdt aan de bereiding van het voedsel in plaats van jongeren die zich in afwachting van hun maaltijd onledig houden met sms-berichtjes op hun mobiele telefoons te versturen of ontvangen sms-berichtjes te lezen). De maaltijd zelf duurt lang, niet alleen omdat er vele gangen zijn maar eerder omdat er zoveel eters aanwezig zijn die niet allemaal tegelijk een plaats aan tafel kunnen krijgen. Een gezin komt vaak bijeen bij gelegenheden zoals Kerstmis en Nieuwjaar en bestaat dan uit ouders, kinderen en kleinkinderen waarvan er traditioneel en vooral in weinig geschoolde milieus vele telgen zijn. Er is veel lawaai want de televisie of de stereoketen staat aan of, bij voorkeur, de videoke-installatie waarbij iedereen om ter luidst maar zelden om ter best aan het zingen is. Wanneer de maaltijd dan toch afgelopen is, vallen de kleine kinderen en kleinkinderen meestal na een poosje wel in slaap. De volwassenen en tieners gaan door met zingen, drinken en eten, want als er hier gedronken wordt in gezelschap wordt er ook gegeten (men noemt dit: pulutan). Het eten bestaat dan uit opnieuw warme gerechten, gedeeltelijk de resten van wat niet helemaal werd opgegeten bij de hoofdmaaltijd en gedeeltelijk uit nieuwe warme gerechten die men speciaal voor dat doel bereid heeft. Lang voor middernacht vallen alreeds de eerste slachtoffers van al die overdadigheid: beschonkenen, overgevers. Op straat is men al druk bezig met het afsteken van vuurwerk. Om middernacht brandt de hel los: zoveel vuurwerk op straat dat de nachtlucht bij wijlen grijs wordt van de kruitdamp. Gebruikelijk na Nieuwjaar bericht men in het televisienieuws over de talrijke gewonden die er in het hele land vielen bij het onzorgvuldig ontsteken van vuurwerk. De koppige feetsvierders gaan verder met zingen, eten en drinken, tot de vooraad drank en voedsel zogoed als is uitgeput. Daags na Nieuwjaar valt in huis, in de tuin, en ook op straat een slagveld waar te nemen alsof er een oorlogje of revolutietje heeft plaatsgevonden. De opruimwerkzaamheden vallen ook weer ten deel aan de oudere generatie want de jongere gaat op vriendenbezoek om gelukkige nieuwjaarswensen uit te delen, waarbij er opnieuw zal gezongen, gedronken en gegeten worden. Nieuwjaar is een heerlijk moment om de familiebanden aan te halen. Het hele gebeuren laat 's anderendaags of twee dagen daarna een gevoel van overdadigheid na.
Categorie:leven in een ander continent Tags:a title="Vote the best IX11 blog" href="http://www.lexiophiles.com/english/voting-for-the-ix11-blog-competition-started">
01-01-2011, 00:00 geschreven door cheverrant1
28-11-2010
Films in de Filipijnen
Bioskoopfilms in de Filipijnen zijn alleen succesvol wanneer ze uit de USA of uit de Filipijnen zelf komen. Europese films, of films vanuit elke andere kant van de wereld, komen nooit aan bod. Hong Kong-films af en toe. Amerikaanse films zijn dan superhelden-films, zoals de laatste Superman-, Batman- en Spidermanfilms of de grote kassakrakers zoals The Lord of the Rings-trilogie, de Harry Potter-reeks, wat horror- en SF-films. Filipijnse films zijn meestal romantische komedies of humoristische films zoals Europeanen die kenden in de vijftiger en zestiger jaren uit Duitsland. Herinnert zich iemand de Duitse komische schlagerfilms met Peter Alexander, Gunther Philip, Rolf Wolter, Georg Thomalla, Eddi Arent ? Zij waren erg populair in de vijftiger en zestiger jaren in Europa. Nu worden zij als oubollig beschouwd en dat zijn ze ook. De meeste Filipijnse romantische en/of humoristische films zijn dat ook: oubollig. Zij hebben een soort van humor en een soort van verhalen die nog nauwelijks denkbaar zijn in de 21ste eeuw. Akteurs zoals Dolphi, Vic Sotto (foto), Vhong Navarro en ongebruikelijke namen zoals Pooh, Chocoleit, Vice Ganda spelen belangrijke rollen in dit soort van films die nauwelijks boven het niveau uitkomen van gelijksoortige films uit Duitsland van de jaren 60 en 70. Er is soms wat aktie, er zijn soms wat SF- en horrorelementen als het verhaal van de film zich daartoe leent maar de speciale effekten zijn zo amateuristisch dat het pijnlijk om gade te slaan is. Er is veel onderbroekenlol. Er wordt vaak wat gezongen en gedanst want Filipijnen zijn gek op liedjes en dansjes. Vaak halen deze liedjes dan ook de lokale hitparade. Een "sexy" scene in dit soort films is een scene waarin Filipijnse schoonheden rondparaderen in bikini's of in laag uitgesneden jurken. De katholiek geinspireerde censuur waakt er over dat er geen blote borst of tepel in beeld komt. De Filipijnen vinden deze films echter zalig. Wel, dat vonden de Europeanen voorheen ook van Duitse schlager- en humoristische films.
Wil men meer weten over hogervermelde "artiesten", raadpleeg dan imdb.com; na raadpleging daarvan en nog steeds geinteresseerd kan men ook terecht op youtube.com voor clips en videofragmenten.
Uiteraard worden er ook andere, betere films gemaakt in de Filipijnen. Indies (independent of onafhankelijk van grote studios), maar ook films geproduceerd door grote studios, al dan niet onder Amerikaanse vlag. Daarover meer in een volgend artikel op deze blog.
Categorie:leven in een ander continent Tags:a title="Vote the best IX11 blog" href="http://www.lexiophiles.com/english/voting-for-the-ix11-blog-competition-started">
28-11-2010, 00:00 geschreven door cheverrant1
16-09-2010
indruk
De Filipijnse bevolking schijnt momenteel wat onder de indruk te zijn van allerlei gebeurtenissen op politiek vlak. De bevolking koos massaal voor Benigno Aquino III bij de laatste presidentsverkiezingen en op 1 juli 2010 kwam hij officieel aan het bewind als nieuwe president voor een termijn van zes jaar. Intussen hebben er al vele gebeurtenissen plaatsgevonden: - een gijzelneming van een toeristenbus op 23 augustus 2010 waarbij 8 toeristen uit Hong Kong doodgeschoten werden alsook de Filipijnse gijzelnemer en waarna de diplomatieke betrekkingen tussen de Filipijnen en Hong Kong afkoelden omwille van het amateurisme van de afhandeling door de Filipijnse politie van de gijzelneming terwijl zowat alle politieke en politionele verantwoordelijken op hetzelfde moment druk bezig waren zichzelf vol te schransen in een duur restaurant; - het in opspraak komen van de ombudsman (of in dit geval -vrouw) enkele dagen geleden omwille van beschuldigingen van korruptie; - het in opspraak komen van de nieuwe chef van de PNP (Philippine Notional Police) omwille van beschuldigingen van korruptie; - het in opspraak komen van de gouverneur van de regio omwille van beschuldigingen van korruptie (omkoping) door de verantwoordelijken van de massa-moord in Maguindanao op het einde van 2009. Het ziet er niet goed uit momenteel voor de nieuwe, pas aangetreden regering. De populariteit ervan daalt zienderogen. De nieuwe regering en president zijn pas zo'n 75 dagen aan het bewind. In Amerika geeft men 100 dagen aan een nieuwe regering en president om aan te tonen wat ze waard zijn. De nieuwe regering in de USA alsook de nieuwe president zijn alreeds aan de macht sinds begin 2009. Het ziet er daar ook niet goed uit. Wat kunnen we hier in de Filipijnen verwachten ? Waarschijnlijk voorstanders die toegeven: ik had er wat anders van verwacht; en tegenstanders die te kennen geven: had ik het niet gedacht ?
Op de foto: een beeld van het Presidentieel Paleis Malacanyang.
Categorie:leven in een ander continent Tags:a title="Vote the best IX11 blog" href="http://www.lexiophiles.com/english/voting-for-the-ix11-blog-competition-started">
16-09-2010, 00:00 geschreven door cheverrant1
boekverbranding
Boekverbranding is een verschijnsel waarbij boeken die de verbranders onwelvallig zijn, verbrand worden. Het verschijnsel is van alle tijden. Enkele voorbeelden
Qin Shi Huangdi, de eerste keizer van het verenigde China, liet boeken en geschriften van vorige regimes verbranden om zijn regering te legitimeren.
Boeken van Luther werden verbrand op bevel van de toenmalige paus. De boeken van Luther zouden tegen het gezag van de paus 'en dus tegen Gods wil' ingaan.
Na de Spaanse verovering van Mexico werden vele inheemse codices verbrand door Spaanse missionarissen. Bekend in deze context is vooral Diego de Landa.
in 1817 verbrandden Duitse studenten onwelgevallige boeken en voorwerpen die in verband werden gebracht met de Duitse verdeeldheid en de Napoleontische bezetting op het Eerste Wartburgfest; overigens betrof dit wat de boeken betrof een symbolische verbranding waarbij "Makulaturballen" (gebruikte exemplaren en onbruikbare misdrukken) het moesten ontgelden.
In de jaren voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog moesten in Duitsland alle boeken die niet aan de eisen van de Cultuurkamer voldeden verbrand worden. Dit gebeurde onder andere op 10 mei1933 in Berlijn op de Opernplatz. In meerdere Duitse steden gebeurde dit ook. Het ging om boeken van onder andere Thomas Mann, Erich Maria Remarque, Karl Marx en H.G. Wells. In Berlijn staat nu een monument aan de boekenverbranding, namelijk een boekenkast zonder boeken waar je van bovenaf in kan kijken.
Harry Potter boeken van de schrijfster J.K. Rowling werden verbrand door Amerikaanse christenen die de boeken als satanisch beschouwden.
De Da Vinci Code werd verbrand door katholieken, vooral omdat belangrijke figuren van de Bijbel werd bespot en beweerd dat Jezus Christus niet de zoon van God zou zijn.
Het kerkgenootschap Dove World Outreach Center in de Amerikaanse staat Florida bleef tot het uiterste bij zijn plan om op 11 september 2010 korans te verbranden. Het gemeentebestuur had de actie verboden omdat het openbaar in brand steken van boeken in het plaatsje Gainesville niet is toegestaan. De kerk zou ondanks het verbod toch doorgaan met de actie die zij zagen als een herdenking van 9/11 maar zagen er uietindelijk toch maar vanaf.
Boekverbrandingen hebben doorheen de geschiedenis niets anders opgeleverd dan een uiterlijke maifestatie van totalitarisme of van opstand. Diegenen die opstandig waren (of zijn) hebben meestal al andere middelen gevonden om uitdrukking te geven aan hun woede of verontwaardiging. Sommige anderen vinden het nog steeds het beste middel om aandacht te trekken. Waarom ? Iedereen vertelt ons dat boeken steeds minder en minder gekocht worden, laat staan gelezen. Net zoals muziek en speelfilms steeds minder gekocht worden op cd's en op dvd's want mensen kunnen die meer en meer gratis downloaden van het internet. Gratis boeken lezen kan ook al, je dient alleen te weten via welke websites je dat kunt doen; maar boekenlezers voelen zich nog altijd niet erg behaaglijk bij het lezen van een elektronisch boek. Dat zal niet snel veranderen. Dat weten boekverbranders ook wel: juist de reden waarom zij boekverbrandingen aankondigen en er al dan niet mee doorgaan. De symbolische waarde van een boek is veel groter dan een boek op zichzelf en de verbranding van een boek heeft een symbolische en schokkende intensiteit.. Nog maar enkele dagen geleden las ik een bericht op politics.be waarin een kommentator zei: "Islamisten protesteren tegen verbranding van de Koran door zelf de Amerikaanse vlag te verbranden ???" Die vlag is alleen maar een symbool. Door die te verbranden protesteert men. Een boek als de Koran (of de Bijbel of om het even welk boek) verbranden is een misdaad. Dit is de 21ste eeuw... Een tijd waarin, althans volgens sommigen die het zouden moeten weten, er steeds minder boeken gelezen worden. Gaat men nog steeds door met boeken verbranden ?
Categorie:leven in een ander continent Tags:
16-09-2010, 00:00 geschreven door cheverrant1
15-09-2010
zweten en overleven
Vele Filipinos en Filipinas leven 's nachts, wanneer het donker is. De dagtemperaturen zakken van +30 graden celcius naar +20 graden celcius.(in Metro Manila) en het leven is wat draaglijker 's nachts dan het overdag is. Uiteraard zijn hier konsekwenties aan verbonden: als je werk hebt en overdag je werk moet uitoefenen, en je bent een halve nacht daarvoor opgebleven, heb je weinig energie om die job 's anderendaags uit te voeren. Dat is de reden waarom je hier zoveel mensen ziet slapen overdag wanneer je naar een winkel gaat of naar een shoppingmall of wat dan ook. Misschien is dat zelfs de reden waarom kinderen die naar school gaan zo weinig leren: niet omdat zij niet leergierig zijn, maar gewoon omdat zij geen energie hebben overdag. Kinderen slapen hier 's nachts meestal. Filipino's houden hun kinderen niet met opzet wakker gedurende de nacht omdat de temperaturen dan lager zijn; zij weten ook wel dat lagere temperaturen 's nachts heilzaam zijn voor de kinderen om van een goede nachtrust te genieten zodat die kinderen in de morgen weer naar school kunnen. Maar of die kinderen wel rustig slapen is uiteraard een open vraag, want het muzikaal en publiekelijk lawaai 's nachts is aanzienlijk. Overdag stijgen de temperaturen onvermijdelijk en slinkt de energie van de kinderen. Zij leren niet veel. Zij zweten. De energie overdag van de volwassenen staat alreeds op "laag" omdat zij 's nachts aktief zijn, maar het maakt niet zoveel uit want miljoenen van hen hebben toch geen werk dus moeten ook niet naar fabriek of kantoor.Zij zweten hoedanook. Schoolgaande kinderen 'zien" dit ook wel en zetten niet al te veel energie in, ook al hebben zij die van een regelmatige goede nachtrust, want zij beseffen dat, wanneer zij eenmaal volwassen zullen zijn, zij zich zullen gedragen zoals hun ouders: moe overdag en levendig 's nachts. Een heleboel feesten hier (verjaardagen, rouwrituelen, geboortefeestjes enz.) gaan 's avonds of 's nachts door, omdat het dan koeler is. De deelnemers die toevallig (?) wel een job hebben keren al vroeg naar bed zodat zij de volgende morgen een beetje uitgerust zullen zijn; de anderen gaan door tot in de vroege uurtjes van de morgen want 's anderendaags, na zonsopgang, zal er weer opnieuw een uitputtende zonnige dag zijn die alle energie opslokt.
Categorie:leven in een ander continent Tags:
15-09-2010, 00:00 geschreven door cheverrant1
14-09-2010
schrijven (2)
In juli 2010 schreef ik al een bericht over het feit dat ik na lange tijd (zo'n dertig jaar !) weer fiktie aan het schrijven ben. Sommige geinteresseerden in deze blog vroegen me al of dit reeds gepubliceerd werd. Neen, tot zover niet. Ik ben nog bezig aan het schrijven van de manuscripten. Elke dag evolueert het en worden er meer pagina's aan de verhalen toegevoegd. Ik heb mezelf een deathline opgelegd: einde van 2010. Dan moeten er een aantal manuscripten afgewerkt zijn. Omdat ik mijn verhalen in handschrift schrijf, dien ik daarna nog enkele weken of maanden te besteden aan het verwerken van de handgeschreven manuscripten naar "word" op computer. Waarna ik ze kan uitprinten en aanbieden aan uitgevers. Ik heb tijd en ik beleef er genoegen aan. Tegen het einde van 2011 hoop ik daar de gepubliceerde resultaten van te zien. Eerst en vooral wil ik een set van drie spionage-romans publiceren. Waarschijnlijk ook een verhalenbundel met enkele novellen waarin de relaties tussen dieren en mensen centraal staan. Er komen alreeds ideeen opzetten voor andere romans en korte verhalen, maar ik noteer deze ideeen als notities en laat deze voorlopig in de koelkast. Men kan niet aan talrijke projekten tegelijkertijd werken en overzicht houden over de eindprodukten. De set van drie spionage-romans komt stelselmatig tot afwerking en, zoals gezegd, tegen het einde van dit jaar, 2010, hoop ik ze te beeindigen. De eerste roman is al zo goed als klaar. De tweede dient nog wat polijsting en de derde nog enkele bijkomende scenes. In de verhalenbundel over dieren is de eerste novelle al kant en klaar en op "word", is de tweede novelle gereed om op "word" gezet te worden en dient de derde novelle nog verder afgewerkt te worden vooraleer er verder iets mee kan gedaan worden. Niet dat veel lezers van dit blog daar van wakker zullen liggen. Dit is in elk geval een opwindende kreatieve tijd voor mezelf..
Categorie:leven in een ander continent
14-09-2010, 00:00 geschreven door cheverrant1
12-09-2010
vechten tegen de bierkaai
Een bericht op MSN gedateerd 12/09/2010:
"On slow days Philippine tax investigators say they comb through the obituary pages and stacks of sales invoices. On other days they get lucky and get to track the infrequent Porsche or Ferrari. The poorly paid accountants and lawyers are the unlikely shock troops of President Benigno Aquino's anti-corruption campaign, exposing to public shame those accused of cheating the government out of billions of dollars in taxes. Rewards are few and the threat to life and limb is ever-present, but the "Run Against Tax Evaders" team of the Bureau of Internal Revenue is fuelled by civic duty, said its chief prosecutor Claro Ortiz. "It's very exhausting and very dangerous because, you know, we tend to run after big names and big people. There is, of course some sort of risk," he said. His 28-member special team of lawyers is currently handling 155 cases, including that of a pawnbroker who imported a half million-dollar Lamborghini even though he had paid just 600 dollars in taxes in the past 10 years. A luxury car dealer is also in trouble for allegedly cheating the government out of 68.4 million pesos (1.52 million dollars) in duties for a fleet of Lamborghini, Porsche, Mercedes Benz, and Maserati imports. It would take the 49 year-old Ortiz, a father of three, as many more years to earn enough money for a Lamborghini for himself, but he is not fixated on the yawning wealth gap. "We are some sort of a crusader. We try to correct what is wrong," he added. Kim Henares, Ortiz's boss as head of the Bureau of Internal Revenue, estimates just five million of the 38 million working-age Filipinos pay taxes, leaving more than 22 million potential tax dodgers. This has left the Philippines with a wafer-thin revenue base with which to fund its basic operations and provide social services. The government expects a funding gap of nearly 300 billion pesos this year. "We're so creative a race. If they see that they can get away with it, they will try to get away with it," Henares told AFP. The thin ranks of Filipino taxpayers include 1.4 million who describe themselves as self-employed, who may include doctors and other professionals. Finance Secretary Cesar Purisima suspects they may be paying far less than the government is due. "Imagine if we can scare them enough to increase (annual) tax payments by 100,000 pesos each. You do that math. That's 140 billion pesos," Purisima said, musing on the impact of the name-and-shame campaign. "There is nothing wrong with buying luxury cars. Everyone has the right to enjoy their wealth. But the government also has the right to collect taxes and duties," Purisima added. Getting Filipinos to pay the right taxes, however, can expose tax sleuths to danger.Those in the firing line are the revenue bureau's 70-strong team of accountants and lawyers from the National Investigation Division that develops cases out of tips from citizens as well as regular taxpayer audits. Two of the division's chiefs have been assassinated in the past decade. The tax cheats often give themselves away by conspicuous consumption aimed at announcing to the world that they have arrived, according to a member of the division who asked not to be named. The Lamborghini-borne pawnbroker accused of dodging taxes went around in vanity plates and frequented motor shows. "If there is a report of a certain sale and apparently this was not reported, we would try to get documents from third-party sources," the source said. "We pick our battles. We want simple cases," the investigator said. If the tax evasion case involves less than a million pesos, the group, which received some training in the United States, simply sets it aside. The tax investigators also count billboards to compare the tax returns of movie stars and other celebrities to product endorsement contracts that they had signed. But most of their work is routine reading, the source said, both of sales documents and even death notices on daily newspapers. Filipinos' creativity does not end in death, as most appear to evade death taxes. In a sign that the investigators might be having an effect, however, Henares said at least one car dealer has privately complained to her about the impact of the campaign on luxury car sales."
Dus dat is wat de nieuwe regering hier dient op te lossen om de verkiezingsbeloften van korruptie tegen te gaan, waar te maken. Het lijkt niet voor de hand te liggen hoe dat zal aangepakt worden. Vooralsnog worden er nieuwe BTW-tarieven aangekondingd op tabakswaren en alkohol; altijd makkelijke oplossingen op korte termijn; in Belgie worden die ook altijd keer op keer aangepakt samen met petroleumprodukten. Niemand schijnt minder te roken, minder alkohol of benzine te verbruiken omdat de BTW op deze produkten stelselmatig verhoogd wordt. Het is een makkelijke bron van inkomsten voor elke regering en de gezondheid van de belastingbetalers gaat er niet aanzienlijk door vooruit. In Belgie hanteert men het excuus dat men de onkosten voor gezondheidszorgen wil verminderen (onkosten die grotendeels door de overheid worden terugbetaald aan aangeslotenen van de mutualiteiten). In de Filipijnen bestaat er ook wel iets als "mutualiteiten" maar geenszins vergelijkbaar met wat in Belgie en andere Europese landen bestaat. Relatief weinige Filipinos zijn aangesloten bij een mutualiteitsfonds, omdat zij de maandelijkse kontributies toch niet kunnen betalen. Ergo: er gebeuren weinig of geen terugbetalingen vanwege de overheid als er iemand ziek of gehospitaliseerd wordt en verzorging of medicatie nodig heeft. Ergo: dat is geen excuus voor de Filipijnse overheid om BTW te verhogen op tabaks-, alkohol- en benzineprodukten. Maar ze hebben geen excuus nodig; ze doen het toch. Hier en daar zullen er wel goede bedoelingen zijn (de bevolking gezond houden enz); de wegen naar de hel zijn echter geplaveid met goede bedoelingen. En de wegen naar de hel staan vol met verkeer in die richting...
Categorie:leven in een ander continent Tags:
12-09-2010, 00:00 geschreven door cheverrant1
06-09-2010
arm en rijk
Dat de Filipijnen een derdewereldland is, daarover is iedereen het eens, inclusief de lokale bevolking en de lokale regering. Niemand spreekt dat tegen. Niemand doet er wat aan, inclusief de lokale bevolking en de lokale regering. De nieuwe president Benigno Aquino III heeft weliswaar verklaard dat hij de korruptie in zijn land wil aanpakken en de armoede bestrijden, maar hoe hij dat denkt te doen daar heeft iedereen het raden naar. Op 3 september 2010 verscheen het hiernavolgende artikel op MSN/Philippines (rubriek: nieuws): "About half of the Philippine population considers themselves poor despite robust economic growth, a survey showed on Monday. The independent study by the Social Weather Stations showed that at least 9.4 million families, about 50 percent, considered themselves to be poor, up from 43 percent or 8.1 million in March, a spokesman of the group said. "We asked them to choose between two cards: poor or not poor. We did not ask them why they feel poor," said Leo Larosa, a researcher at polling firm said. This came despite government figures showing that the Philippines recorded a 7.9 percent economic growth rate in the first half of 2010, its best half-year growth record in more than 20 years. The figures were significantly higher than the government's latest poverty study in 2006 showing that 32.9 percent of the population or 27.6 million Filipinos were considered poor. But an economic official said the two sets of data were not comparable as the survey showed people's perception while the government figures were based on income and cost of essential goods. Those surveyed "are comparing their situations. It may be they feel poorer even if they have enough income," said government assistant economic planning director Myrna Asuncion. President Benigno Aquino, who won a landslide election victory on May 10, has vowed to lift the country out of poverty by cracking down on corruption and building much-needed infrastructure. But earlier this month, his government admitted that the country would fail to meet its UN development goal of cutting poverty levels in half by 2015. The Social Weather Stations survey was conducted in June and questioned 1,200 people nationwide. It had a three percent margin of error."
Een bericht zoals dit biedt veel voer voor gedachten en kommentaar. 1) Het onderzoek werd uitgevoerd in juni, maw op het einde van de jaarlijkse grote vakantie in de Filipijnen wanneer velen teruggekeerd zijn van wekenlange bezoeken aan families "in de provincies" en daarbij naar hun normen heel wat geld hebben uitgegeven, en bij het begin van een nieuw schooljaar waarmee onvermijdelijk veel kosten gepaard gaan voor de aankoop van nieuw schoolmateriaal voor de kinderen. 2) Ondanks cijfers van de regering die moeten aantonen dat de economie gegroeid is, blijven die cijfers eigenlijk in het vage over het gemiddelde inkomen van de modale Filipijn. 3) Een opmerking van Myrna Asuncion dat "mensen zich misschien armer voelen zelfs als zij genoeg inkomen hebben" snijdt weinig of geen hout: ik woon hier nu drie jaar en ik stel zelf vast dat vele prijzen van levensmiddelen en andere basisbenodigheden gestegen zijn in die drie jaar; als het inkomen van de modale Filipijn hetzelfde gebleven is, is de levensduurte dus gestegen. Een andere observatie is natuurlijk: wanneer is "genoeg" inkomen genoeg en genoeg voor wat ? Genoeg om te overleven en om dagelijks voedsel te kunnen aankopen ? Als dat het kriterium is voor "genoeg" inkomen, is het geen wonder dat mensen zich arm voelen of armer dan enkele jaren geleden toen zij met eenzelfde inkomen eigenlijk meer konden kopen... 4) Als de regering nu al kan meedelen dat het de ontwikkelingsvoorwaarden van de U.N. om de armoede met 50 % te verminderen tegen 2015 niet zal kunnen halen, bekent de regering eigenlijk dat de toestand erg is er erger dan de vorige regering van presidente Gloria Macapagal Arroyo (van de macht af sinds 1 juli 2010) liet uitschijnen. 5) De nieuwe regering (aan de macht sinds 1 juli 2010) scoort niet erg hoge toppen van populariteit of beter: beantwoordt niet direkt aan de verwachtingen die de kiezers gesteld hadden. Dat is weliswaar een veelvoorkomend fenomeen voor een regering die pas enkele maanden aan de macht is: die dient eerst nog komaf te maken met de "erfenis" van de afgetreden regering en kan slechts stapsgewijze nieuwe dingen verwezenlijken. Het regenseizoen is thans aangebroken en elke maand kunnen we hier nu 1 of 2 tyfoons verwachten. Die zijn uiteraard niet allemaal dodelijk noch desastreus; vele van deze tyfoons gaan gewoon gepaard met hevige regen en dito wind maar trekken al vlug voorbij; 1 tyfoon evenwel van het kaliber van de 2 die in november 2009 op korte tijd elkaar opvolgden is genoeg om het land weer diep in een atmosfeer van verwoesting en wanhoop te dompelen. Na november 2009 kondinge de U.N. aan voor miljoenen dollars aan financiele hulp te zullen bijspringen, maar bijna 1 jaar later is het nog altijd onduidelijk of die fondsen ook aangekomen zijn, waar ze dan wel gebleven zijn en wat er precies mee gedaan werd. Dat zou de taak van journalisten moeten zijn die allerlei nieuwsprogramma's en dokumentaires maken, maar over dat bepaald onderwerp blijven de journalisten hier wel erg stil.
Hieronder volgt een uitreksel uit een Australisch artikel over de Filipijnen: "Poverty is a significant problem, and in combination with high income inequality, it poses a serious threat to stability in the Philippines. The proportion of the population living below US$1.25 a day in 2006 was 23 per cent or around 20 million people. At the same time, about 44 per cent or over 40 million Filipinos were living on less than US$2 a day. While the Philippines was able to reduce poverty incidence from as high as 30 per cent in the early 1990s, the actual number of people living in poverty has increased over the last two decades. The global food and fuel price crises in 2007 and 2008, and the global economic crisis that followed, are estimated to have pushed even more people into poverty.
Economic growth in the Philippines has been unable to lift many of the rural poor out of poverty who traditionally rely on the agricultural sector for employment and typically have less access to basic services, lower levels of education and larger families to support. Even during periods of stronger economic growth, such as 20042008, poverty continued to rise. Various factors have contributed to the lack of progress on poverty reduction in the Philippines. Some of these are:
high population growth, which averaged 2 per cent annually over the past decade, and places additional strain on the cost of household living and demand for basic services
income inequality, which increased in the 1990s and remains relatively highthe poorest 20 per cent of the population accounting for only 5 per cent of total income or consumption
inability of the government to provide sufficient basic services, especially to people in poorer remote regions
vulnerability of poorer communities to natural disasters and civil unrest which adversely affects livelihoods.
The Philippines economy is unique in East Asia for having a large service sector and private consumption comprising around three quarters of the economy. The manufacturing sector is comparatively small and public and private investment is very low. Unemployment and underemployment continue to remain high. The prospect of securing a well-paying job is beyond the reach of many, especially young adults under the age of 25 that comprise about half of the unemployed."
En hieronder een uitreksel van een artikel van Hans Rosling uit Zweden van 2005:
"The Philippines - compared to many other countries is a VERY spoiled country - spoiled by God far more than many other contries in this world. spoiled by having lots of natural recourses readily available for minimum efforts - resources such as - agriculture potential, agriculture resources, agriculture goods - food in all variations grow in abundance with mostly easy work.
the Philippines as much as India are highly fertile for agriculture - resulting in many farmers investing even less or no extra efforts at all to improve harvest or to improve quality of agriculture products and efforts to expand period of possible harvest or increase volume of harvest is widely missing.
farmers in central Europe - such as Switzerland, Germany and other similar countries with though climate, limited period of productive growth in nature need to work hard for every ton of agriculture product harvested - while here in the Philippiens all grows almost on its own without any additional care needed. just sit and wait until mangoes, papaya, banana and other fruits fall down by the tons - into your lap or card box ...
whatever you seed with reasonable care - it grows nicer, faster and bigger than in most other areas of this planet. fruits are more tasty, sweeter and larger than many other places. you find a larger variety of any agriculture product than most places on this planet - almost on any major islands of the Philippines.
but
lack of difficulties made the Philippino people lazy and SPOILED. European farmers had to work hard to have a reasonable harvest of fruits or crop or dairy products - hence once the harvest begins such hard working farmers honor their harvest and remember how much work was involved to get harvest starting and thus such hard working farmers in harsh climate zones keep on working hard to care for their land and keep growth ongoing.
as a result of such extreme laziness among spoiled Philippinos, we have even basic products that COULD grow in abundance HERE in the Philippines - in such abundance to produce for EXPORTS, ... but even such typical local products are still being IMPORTED from OTHER countries. such extreme products do include basic food like RICE - just very recently a shipment of rice imported from USA arrived in the Philippines - a natural rice producing land with plenty of water flooded areas during many months of tropical rainy season - a few ten thousand TONS of rice imported into a rice producing country that has by nature ALL natural condition and weather such as rain, ground water, irrigation facilities form rivers or ground water for EASY rice cultures - still most rice potential is widely UN-tapped all around the country.
another product being IMPORTED despite the fact that we have large UN-used resource potential is sugar cane - brown sugar is imported as a result of insufficient local production."
Deze goeie man vergeet er wel bij te zeggen dat de Filipijnen ongeveer 6 maanden per jaar een droogteseizoen kennen (een fenomeen dat gekend staat onder de naam "El Nino") en een nat seizoen dat dan daaropvolgend heerst en waarin de meeste tyfoons en andere buitengewone weersomstandigheden voorkomen. Koudweg beweren dat Filipijnse boeren lui zijn en niet genoeg werk verrichten op hun land is dus wel erg kortzichtig.
Indien gewenst kan men deze artikels in hun volledigheid nalezen op volgende www: ausaid.gov.au/country/country.cfm?CountryID=31 (voor het artikel uit Australie) en kriyayoga.com/love_blog/post.php/374 (voor het artikel van Rosling).
Categorie:leven in een ander continent Tags:
06-09-2010, 00:00 geschreven door cheverrant1
03-09-2010
landbouw en moderne technologie
Zopas weer een bericht op MSN: "The mobile phone may soon replace the centuries-old straw hat as the Filipino rice farmer's must-have accessory. Already responsible for helping to topple a government in the Southeast Asian archipelago, mobile phone text messaging could now help launch a neat little agricultural revolution. "Precision agriculture could become available to small-scale farmers at their fingertips within a few minutes," says Roland Buresh of the International Rice Research Institute (IRRI). The institute develops new rice varieties and crop management techniques aimed at reducing poverty and ensuring that rice production is sustainable, has minimal environmental impact and can cope with climate change. The non-profit organisation, which has its headquarters at Los Banos near the Philiipines capital Manila, now hopes to harness the country's mobile-phone mania to bring cutting edge techniques to an ancient system. The Philippines has been called the texting capital of the world, with some 70 million mobile phone users sending up to 300 million messages a day." Ik ondervind elke dag wat voor soort berichten de lokale Filipijnen de wereld insturen naar elkaar: How are you ? I am fine. You are fine too ? That's nice." Niet direkt van wereldbelang en zeker niet een reden waarom mensen een zaktelefoon zouden moeten hebben. Het hoeft niet allemaal van wereldbelang te zijn, dat geef ik toe, maar dien je voor hogervermeld soort berichten geld te verspillen dat je beter zou kunnen gebruiken om voedsel voor jezelf en je familie te kopen ? "In 2001, texting was credited with helping topple then-president Joseph Estrada when it was used to bring tens of thousands of demonstrators onto the streets in protest over corruption. From this month, IRRI scientists led by Buresh plan to use text messaging to send precise management advice and fertilizer recommendations to local farmers by Interactive Voice Response (IVR). All the farmer has to do is dial a number on his mobile phone, toll free. An automated voice message will then ask him a series of questions to which he should respond by pressing a number on the phone keypad. Once he has answered all the questions he will receive a text message with recommendations on the amounts, sources and timings of fertilizer applications for his specific rice paddy. The automated voice recording is available in English and Filipino and asks questions about the season, size of field, harvesting times and water supply. Project scientist Rowena Castillo says small-scale Philippines rice farmers have relied mainly on a trial-and-error approach to crop management. "In the past they've asked technicians (for advice) and (learnt from) their own experience," Castillo told AFP in an interview. But rice farmers are seldom visited by agricultural technicians, Castillo said, while information via text message can reach even the most remote farmers immediately and directly. Although Castillo thinks many young Filipino farmers are already relatively tech-savvy, she admits that the older generation may struggle a bit with the IVR technology. "Sometimes farmers are hesitant to use (the programme), especially old farmers because they are not used to cellphones, but their sons and daughters could help them." However, during initial trials of the programme, most feedback from the farmers had been positive, Castillo said. "Most of them are very enthusiastic because they said that instead of asking the technicians they would use their phones." Rice is the staple food of the Philippines but the country is not self-sufficient and last year it was the world's largest importer of the grain" Men vergeet wel hierbij te vermelden dat ingevolge allerlei misverstanden er in 2009 meer rijst werd ingevoerd dan noodzakelijk, zodat men nu, in 2010, met een teveel zit aan rijst. Geen probleem, de regering kondigde alreeds aan dit teveel aan rijst gratis (?) te zullen uitdelen aan de armen (ongeveer 1/3 van de bevolking). Het zal vechten worden om aan deze gratis rijst te komen... Misschien heeft men dit niet bewust vergeten te vermelden; het maakt gewoon geen deel uit van de kontext van het bericht op MSN. De Filipijnse boeren en rijsttelers gaan nu ook aan het texten via hun zaktelefoons voor advies omtrent de uitoefening van hun beroep. Laten we ons hart almaar vasthouden. Tot zover is de hele SMS-hype 1 grote oplichting geweest waarbij men mensen eerst nieuwsgierig, daarna belust en daarna verslaafd maakte om eraan toe te geven. Het heeft de kommunikatiemaatschappijen fortuinen opgeleverd op kosten van mensen die zich dat eigenlijk niet kunnen veroorloven, maar die men eerst zo gek klaargestoomd heeft dat ze niet zonder dat meer kunnen voortbestaan.Hopelijk kunnen de rijsttelers nog wel verderleven met of zonder, want indien alleen met, ziet de toekomst er maar hongerig uit.
Categorie:leven in een ander continent Tags:
03-09-2010, 00:00 geschreven door cheverrant1
02-09-2010
meer merkartikelen en reklame
In aansluiting met een vorig bericht: Nestea komt van Nestle. Tang (ook een ijstee, of poederdrank met allerlei fruitsmaken) komt van Kraft. Head & Shoulders shampoo komt van Procter and Gamble; Clear shampoo komt van Unilever. Coca-Cola komt gewoon van The Coca-Cola Company, maar ook Royal (in Belgie heet dat dan: Fanta), Sprite, Eight O'clock icetea, -ijskoffie enz in poedervorm komen van dezelfde firma. Allemaal populair in de Filipijnen. Auto- en bromfietsmerken: Honda, Toyota, jazeker, maar dat zijn dan ook Aziatische merken (van Japan) net zoals Kawasaki en Isuzu. Lijkt me nogal logisch dat die populair zijn in Aziatische landen. Bovendien betaalbaar in aankoop, al dan niet op krediet. Mercedes-Benz, BMW en Porsche zie je hier niet vaak over straat rijden, want gewoon te duur voor lokale mensen om aan te kopen, zelfs tweedehands. Ook de Amerikaanse Fords, Chevrolets en Chryslers zie je hier weinig of nooit. De wetgeving in de Filipijnen is enerzijds erg ingewikkeld, maar anderzijds ook erg eenvoudig waar het geld lenen van een bankinstelling betreft: geen vast werk of geen regelmatig inkomen via een andere bron, dan ook geen banklening. Tenzij je een eigendom hebt of iemand anders borg voor je wil en kan staan. Maar dat is ook al zeldzaam. Als je geen lening kunt bekomen wordt de aankoop van een dure auto algauw onmogelijk. Een heleboel bekende merkprodukten komen van zogenaamde Amerikaanse of Europese giganten, maar niemand heeft nog een duidelijk beeld of deze Amerikaanse of Europese giganten nog wel degelijk in Amerikaanse of Europese handen zijn. Vele grote merken, banken enz. zijn alreeds in handen van Arabische, Latijns-Amerikaanse of Aziatische multi-miljonairs die makkelijk allerlei legale firma's en vennootschappen konden oprichten om verdere aktiviteiten te verwezenlijken, belastingsvoordelen overal ter wereld te genieten en allerlei lokale wetgevingen te kunnen omzeilen of naar eigen voordeel te kunnen gebruiken of misbruiken. Uiteindelijk komt het in vele gevallen hierop neer dat wij, komsumenten, allemaal in het verre of recente verleden betaalden om bepaalde firma's groot te maken, groot genoeg om na een twijfelachtig en illegaal begin volkomen legaal te worden; nu rijden wij, konsumenten, naar de shoppingmalls van deze giganten via benzine die ook al eigendom is van deze firma's om nog meer van hun produkten te konsumeren en slaan nog eens vreugedekreetjes als 1 van deze giganten aankondigt enkele miljoenen te zullen besteden aan "arme landen", wat die giganten alleen doen als zij hierdoor van een niet onaanzienlijk belastingvoordeel kunnen genieten of een korting kunnen genieten op hun vennootschapsbelastingaangifte. Uiteindelijk zijn er alleen maar arme landen, in Europa, Amerika, Afrika, Azie of waar dan ook, en zijn en erkele gigantisch rijke firma's in de wereld. Daartussen is eigenlijk niets. Een vacuum. Dit alles maar om te zeggen dat we ons niet blind moeten staren op televisiereklames voor bepaalde merken, waar ook ter wereld. Dat is onderdeel van de wereldstrategie van deze merken. Iedereen gelooft in die strategie, arme Filipijnen, arme Kenianen en alle anderen in Europa, Amerika, Australie en waar dan ook. Wij leven in de wereld die wij zelf hebben helpen kreeren.
Categorie:leven in een ander continent Tags:
02-09-2010, 00:00 geschreven door cheverrant1
29-08-2010
reklame en merkartikelen
Onlangs las ik op een blog van een Nederlandstalige die een reis gemaakt had door de Filipijnen: "In de Filipijnen zijn nagenoeg geen andere konsumptiegoederen te krijgen dan merkprodukten. Afgezien van die merken van giganten zoals Unilever, Nestlé, Kraft en konsoorten, zijn er weinig alternatieven zodat de prijzen hoog en stabiel blijven. Die producenten bestoken je dan ook nog nagenoeg elke minuut van de dag met tv- en dagbladreklames, spandoeken en aanplakborden dat het niet meer mooi is. De bevolking wordt er zodanig door gekonditioneerd dat velen geloven dat je het gezin van elementaire dingen onthoudt als je deze merken en luxespullen niet koopt en dat de mensen het handelsmerk noemen in plaats van het product of het voorwerp.
Je wast je dus met de Dove (toiletzeep) en doet op je haar wat Sunsilk (shampoo), trekt je blauwe JAG (jeans) aan met een Bench (shirt), springt in je Nikes (basketschoenen). Dan drink je vlug een Nesvita (granendrankje) of een Chocolait (chocolademelk). Je neemt de Honda (bromfiets), FX (minibusje) of Toyota (personenwagen), tankt even wat Premium (benzine) bij de Shell (benzinestation) en rijdt naar MacDonalds (hamburgertent). Daar eet je een Big Mac (hamburger) en drinkt een Coke (coladrank). Daarna steek je een Marlboro (sigaret) op en gaat shoppen in SM Megamall of SM Mall of Asia (winkelcentra) om nog meer kunstmatig duur gehouden en overbodige merkartikelen te kopen.
Is het verwonderlijk dat shoppen een nationale bezigheid is en dat de reisbrochures en dokumentaties als toeristische attraktie telkens shoppingcenters mee vermelden in hun beperkte lijst van culturele (!) bezienswaardigheden?"
Het is gedeeltelijk waar.
Maar niet helemaal, zoals niets natuurlijk ooit helemaal waar is.
Er bestaan wel degelijk lokale konsumptiegoederen die heel wat goedkoper zijn dan de dure merkprodukten. Voorbeeld: MacDonalds is populair maar Jollibee is dat evenzeer, indien zelfs niet meer. Jollibee is een gelijkaardige keten van fastfood-restaurants maar van Filipijnse origine (thans een joint-venture company van Filipijnen en Chinezen). Je kan daar eveneens een hamburgerbroodje eten en zelfs french fries, maar voornamelijk bestaan de maaltijden toch uit rijst met kip, varkensvlees of vis en meestal zijn de maaltijden daar wel lekkerder dan bij MacDonalds.
Dove toiletzeep is populair, maar je kunt ook Harmony of Extract-zepen kopen en evenzeer andere soorten.
Coke (Coca-Cola) is populair, maar zo is evengoed RC-cola (een Filipijnse variant).
Colgate is populair als tandpasta-merk, maar je kunt netzogoed Unique kopen (tubes met grotere inhoud dan Colgate en het poetst je gebit netzogoed op).
Marlboro is een alombekend sigarettenmerk, maar hier steekt men toch vlug een Hope of een Winston op.
Kledingmerken zoals JAG en Bench en schoenen van Nike zijn populair, maar veel mensen kopen netzogoed kledij en schoenen op de lokale markten en betalen slechts een fraktie van wat ze zouden moeten betalen in de shoppingmalls voor hetzelfde. Bovendien kun je aardig wat piraatproukten kopen op lokale markten (produkten met merknamen maar vervalst). Wie merkt het verschil ? Bovendien zijn die piraatprodukten niet noodzakelijk gefabriceerd door kinderarbeid, waar internationale fabrikanten met grote merknamen zoals Nike enz. nogal eens mee in het nieuws komen omdat zij kinderarbeid zouden aanwenden in allerlei derde wereldlanden om hun produkten te fabriceren aan lage loonkosten met een hoge winstmarge.
Honda en Toyota zijn uiteraard bekende merken van motorfietsen en auto's, maar Isuzu is dat waarschijnlijk nog meer hier ter plaatse.
Als je in Belgie woont, wordt je ook om de oren geslagen met Colgate, Head & Shoulders, Coca-Cola, Dash, VW en honderden andere grote namen. Maar je kunt ook vele goederen vinden bij GB, Delhaize enz. in de reeks witte produkten. Uiteraard zijn de grote merken alom tegenwoordig, op reklameborden en op televisie en radio, want de grote merken hebben het grote geld om dure reklamecampagnes te betalen. Hun produkten zijn overal zichtbaar in supermarkten en shoppingmalls.
Hoedanook lijkt mij het kommentaar van deze toerist een momentopname. Als je hier permanent leeft, merk je wel dat er sterke verschillen zijn. Als ik hier enkel als toerist was geweest, een maal, voor enkele weken, zou ik er ook zo over gedacht hebben. In het begin vroeg ik mij af: maar hoe betalen de lokale mensen dat alles, rekening houdend met het feit dat een modale werkende pilipino slechts ongeveer 10.000 pesos per maand verdient ? Eenvoudig: zij kopen andere, goedkopere produkten. Misschien af en toe, wanneer zij net hun looncheque hebben geinkasseerd, gaan zij zich weleens te buiten aan het kopen van merkprodukten of aan het eten in MacDonalds. Maar ondanks de lagere edukatie van velen, zijn de mensen hier ook geen idioten. Zij beseffen ook wel dat met een maandloon van 10.000 pesos een hele maand moet worden rondgekomen.
Mensen kopen wat ze kunnen, aan prijzen die zij kunnen besteden.