Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
15-03-2008
Trein vs. vrachtwagen in haven
Woensdagvoormiddag 12 Maart rond halftien gebeurde er een spectaculair ongeval in de Antwerpse haven. Ter hoogte van de overweg aan de Moerstraat werd een vrachtwagen gegrepen, of beter 'omvergeduwd', door een trein. De cabine werd hierdoor helemaal geplooid. De chauffeur, een 23-jarige man uit Bonheiden, zat gekneld en moest bevrijd worden door de brandweer. De jongeman werd overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis. Een verkeersdeskundige is ter plaatse om de oorzaak van het ongeval te achterhalen. Er zijn een aantal verkeersomleidingen maar de hinder blijft beperkt.
Dinsdagmiddag 11 Maart hadde eerste hulp Lillo ("den Dennis") een ongeval op het kruispunt Noorderlaan - Moerstraat. Dewagen werd achteraan geramd door een Nederlandse vrachtwagen.
Zoals velen reeds vernomen zullen hebben op het nieuws woedde er vannacht een lange tijd een grote brand aan de Ernest Claesstraat op Linkeroever. Kort na middaernacht kreeg het HC100 plots een massa telefoontjes van mensen uit de flatgebouwen aan de Carel van Manderstraat en de Ernest Claesstraat. Zeer snel werd duidelijk dat het een grote brand was en er werd vrijwel onmiddelijk een 2e basisuitruk gestuurd. Bij aankomst van 1e H. WLo stonden de mannen voor een waar inferno. De vlammen laaiden soms wel 15 meter de hoogte in. Net toen ik aankwam deed er zich een backdraft voor. Deze ging gepaard met een enorme vuurbal van zo'n 30 hoog. Op dat moment stroomden de interventiewagens en politiediensten toe. De politie bakende een ruime zone af waar iedereen buiten moest blijven omdat men vreesde dat de rook asbest bevatte. De brand bleef ondertussen uitbreiden en had zich over de ganse breedte van de school verspreidt. Net toen men de vlammen aan de kant Van Manderstraat wat onder controle had deed zich een explosie (backdraft) voor gevolgd door een vuurbal. Op beelden van VRT (één) is deze explosie te zien/horen. Brandende stukken puin werden 50 meter weggeslingerd, tot aan de ladder Linkeroever. Vanaf dat moment heeft men ook besloten niet meer binnen te gaan,om geen enkel veiligheidsrisico te nemen. Op dat moment heb ikzelf besloten van buiten de gevarenzone te gaan staan. Via via heb ik, collegafotograaf Benjamin en een cameraman van ATV toestemming gekregen om beelden te gaan maken op het dak van het gebouw op de hoek Emile Verhaerenlaan - Ernest Claesstraat. Vanop het 17e verdiep hadden wij een ruim overzicht over de hele interventie. Ondertussen was de slangencontainer van HWLi en de SAP van HWLi ook terplaatse. Vanf de kazerne WLO voorzagen zij via meerdere slangen van 110 voeding aan verschillende pompen en ladders.
Uiteindelijk omstreeks 03u30 kreeg men de brand onder controle. Toch is de ganse nacht en voormiddag nog nageblust en geregeld waren er heropflakkeringen.
In de loop van de ochtend is ook een verkoold lichaam gevonden van een man. Wie de man is, is nog niet duidelijk. Er is een vermoeden dat het een dakloze is. Er is eveneens een groot vermoeden dat de brand aangestoken is.
...uiteindelijk werd Zondagochtend rond 9u00 begonnen met het opruimen van de kilomters slangen die uitgerold waren. Tegelijkertijd was de Civiele Bescherming al begonnen met de sloop van hetgene dat nog recht stond van het schooltje. ...rond de middag werd een lugubere ontdekking gedaan. Waar ooit de turnzaal stond werd een verkoold lichaam gevonden. Of deze persoon ook iets met de brand te maken heeft is onderzocht.
Onderstaande foto's zijn Zondagmiddag omstreeks 15u genomen;
Vrijdagavond kort na 21u deed zich een zware ontploffing voor in de Renaat Veremansstraat in Ekeren. De explosie werd onmiddelijk gevolgd door een uitslaande brand. Minstens één persoon werd met brandwonden naar Stuivenberg overgebracht. Omdat er ook instortingsgevaar was werd ook de derde hulp terplaatse gevraagd. Ook een extra ladder, een extra delta en 2 extra ziekenwagens kwamen terplaatse. De schade is aanzienlijk. Het desbetreffende appartement is volledig vernield, de omliggende appartementen raakten beschadigd. In de onmiddelijke omgeving sneuvelden enkele ruiten. Enkele wagens die op straat gearkeerd stonden raakten beschadigd door rondvliegende brokstukken.
Hulpen terplaatse;
- Commandowagen met Officier van Wacht - 1e H. Dokken + SIW + Ladder - 2e H. Zuid - Ladder Centraal - SIW + GIW Borgerhout - Delta 2 - Delta 3 - Ziekenwagen 142 - Ziekenwagen Palfijn - Ziekenwagen Kapellen
Op Woensdagochtend gebeurden er enkele zware ongevallen door plotse gladheid. 3 zware ongevallen gebeurden op nog geen kilometer van elkaar;
Omstreeks 04u slipte een vrachtwagen van De Post en kantelde op de A12 in Ekeren. In zijn schuiver ramde de vrachtwagen een verlichtingspaal, deze werd door de derde hulp afgeslepen. De 2e H Dokken kwam terplaatse om de rijbaan te reinigen.
Niet veel later gebeurde er een spectaculair ongeval op de aansluiting van de A12 met de Ring richting Gent. Een vrachtwagen die geladen was met motorblokken ging er over de kop. De brandweer had de handen vol met de opkuis. De technisch ingewikkelde takeling duurde uren, tot de voormiddag.
Kort na 07u gebeurde een tragisch ongeval op de Masurebrug tussen Merksem en de Luchtbal. Een personenwagen reed te snel, begon op het gladde wegdek te slippen en knalde in de zij van een tegenligger. De 21-jarige bestuurder van deze wagen werd ontzet doo de 4e Cie HWBO en HWDO en met zeer zware verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis. De jongeman overleed later die dag aan zijn opgelopen verwondingen.
Vrijdagochtend 29 Februari iets voor 7u 's ochtends ontstond brand in de inkomhal van een winkel/gebouw in de Dambruggestraat. Bij aankomst van 1 CK + ladder waren er flinke vlammen die al een deel van de panelen boven de winkel aan het verteren waren. De brand was evenwel snel onder controle. Het portaal en de panelen daarboven liepen schade op. De rest van de winkel liep geen schade op. 1 CK + ladder handelden deze interventie af. Een deel van de panelen werd verwijderd omdat deze bleven nasmeulen.
Zaterdag 1 en Zondag 2 Maart waren er verschillende keren problemen met de interne stroomvoorziening in het Stuivenbergziekenhuis. Omdat het probleem intern was werkten ook de noodgeneratoren niet. Het mip werd afgekondigd; 4 personen op de intensieve werden naar ziekenhuizen in de buurt gebracht. De spoedafdeling was een tijd gesloten. De manschappen van Borgerhout plaatsten oa een noodgenerator. Deze werd evenwel niet gebruikt maar werd eerder preventief geplaatst. De brandweer kreeg achteraf een dikke "dank u wel" van de collega's van het HC100 die in de voormiddag geen koffie konden zetten
Zondagmiddag 2 Maart ontstond om een onbekende reden een grasbrandje aan de Waterwilgweg op Linkeroever. Zo'n 50m² stond bij aankomst van de 1e H. WLo in brand. Het brandje was snel omschreven. Tussen het afgebrande gras en struikgewas lag een oude (lege) roeste gasfles. Deze werd voor de zekerheid even gekoeld. Na een half uurtje waren de hulpen terug in de kazerne.
Zaterdagavond om 22u30 kwam er een melding van brand in de ondergrondse garage van een hotel aan de De Keyserlei. De brandhaard zou zich op verdiep -2 situeren. Bij aankomst van 1CK+ ladder was er een vrij zware rookontwikkeling in de kelder, maar een brandhaard werd niet onmiddelijk gevonden. Na wat zoekwerk werd de oorzaak dan toch ontdekt. Het betrof afval in een verluchtingsgat dat in brand was gevlogen nadat er waarschijnlijk een brandende sigarettenpeuk in gevallen was. Het brandje was op enkele seconden gedoofd. Na een half uurtje waren de hulpen terug in de kazerne.
Zondagavond om 19u20 kwam een oproep binnen van een zwaar ongeval met geknelde personen op de E17 richting Gent, iets voorbij de oprit Burcht. Bij aankomst werd snel duidelijk dat het een bijzonder zwaar ongeval was. Een personenwagen (Opel Omega) was beginnen slippen en tegen een verlichtingspaal en 2 bomen geknald. Door de enorme klap werd de wagen in 2 stukken gereten. De voorkant lag tegen een boom, de achterkant lag 20 meter verder in de gracht. Zelfs het motorblok brak in 2 stukken. Een man was uit de wagen geslingerd en lag bewegensloos op de pechstrook, hij kreeg de eerste zorgen toegediend door mensen van ziekenwagen WLo. De vrouw lag nog onder de wagen, op een bolletje in het slijk met zware verwondingen. Kwam daar dan nog bij dat de leiding van de LPG-tank lekte. De mannen van WLo hebben met de nodige voorzichtigheid het wrak gelicht. Een kindje was eerder al door getuigen uit het voertuig gehaald, passanten hadden zich hierover ontfermd. Een man had het in zijn jas gewikkeld en in zijn wagen gezet, tot de ambulance er was. De verwondingen bij het kind vielen al bij al mee, het kinderstoeltje heeft een groot deel van de klap opgevangen. Ondertussen waren Ziekenwagen Zuid, Delta 3 en Delta 4 ook reeds terplaatse, even later ook gevolgd door ziekenwagen Middelheim. Nadat de ouders terplaatse de nodige medische zorgen kregen werden zij beide met zware verwonding naar het ziekenhuiw afgevoerd. Een deskundige van het Parket kwam terplaatse om het ongeval te onderzoeken. Pas toen dit onderzoek afgerond was kon men aan de opkuis beginnen. De verlichtingspaal waar de wagen tegen reed werd voor de veiligheid weggehaald omdat hij zou kunnen omvallen.
Woensdagochtend om 08u werd groot alarm geslagen voor een gaslek aan de Scheldelaan ter hoogte van kaai 913, recht tegenover poort 3 van BASF. Een onderaannemer was werken aan het uitvoeren toe een leiding geraakt werd. Er kwam onmiddelijk een stoomwolk onder hoge druk vrij. Omdat niet bekend was welke omvang het lek had, welke leiding het was en wat het product was dat erin zat werd groot alarm geslagen. 1 HWLi + SIW,SAP, Slangenwagen, kledijwagen, poederwagen en kuykenpomp gingen terplaatse. Ook 1 Dokken en AB WLO reden richting 913 der dokken. De bedrijfsbrandweer van BASF was zeer snel terplaatse, zij maakten melding van aardgas, al was die niet zeker. Er diende een perimeter van 100 meter gerespecteerd te worden. Na wat onderzoek kwam men tot de vaststelling dat het geen aardgas maar Ethyleen was De leiding had een diameter van 1,7 meter en 100 bar druk. De perimeter werd uitgebreid naar 610 meter. Iedereen binnen een straal van 300 meter werd geevacueerd. De CP-OPS werd opgesteld van waaruit vergaderd werd met de nodige diensten. De enige oplossing was het gecontroleerd laten leeglopen van de leiding, waar nog duizenden m2 ethyleen inzat. Naast de Berendrechtsluis werd op een daarvoor voorziene plaats het overgebleven gas afgefakkeld. Dit duurde bijna 24 uur, tot de druk op de leiding zodanig verlaagd was dat men het lek kon herstellen. Dit lukte pas Woensdag rond de middag, bijna 30 uur nadat het lek ontstond. Al die tijd was de Scheldelaan afgesloten. Ook de Noordzeeterminal en BASF ondervonden flinke hinder van het lek. Het affakkelen zorgde oor spectaculaire beelden;
Maandagavond 25 Februari om 18u verzamelden ruim 150 brandweermannen voor een protestactie voor de ondertussen welgekende standpunten qua pensioenleeftijd, de vergrijzing van het korps en de Zaterdagvergoeding. Er waren ook delegaties van brandweer Gent en brandweer Mechelen. Bij het begin van de gemeenteraard werd luidruchtig geprotesteerd. Met sirenes, toeters, fluitjes, bommetjes, spandoeken, vlaggen en zelfs een trompet trok de brandweer de aandacht. Er werd een delegatie van 4 vakbondsmensen ontvangen op het kabinet van de burgemeester. Er zou een belofte gedaan zijn, maar meer is daarover nog niet geweten. Vrijdag 7 Maart zou er een nieuwe, grote betoging gepland zijn. Mogelijk volgt er later ook nog een Nationale betoging.
Zondag 24 Februari gebeurde er een eenzijdig ongeval op de Krijgsbaan in Zwijndrecht. Een wagen die richting Kruibeke reed slipte in de gracht en kwam onzacht tot stilstand tegen een duiker. De bestuurder ging met zijn hoofd hard tegen de voorruit en geraakte niet op eigen kracht uit het voertuig. De hulpen van Linkeroever en Borgerhout kwamen terplaatse en ontzetten de gewonde bestuurder uit het wrak. De man werd door de ziekenwagen WLO onder begeleiding van Delta 4 overgebracht naar St-Vincentius.
In de nacht van Vrijdag op Zaterdag slipte een wagen in de gracht op de Kruibeeksesteenweg in Burcht. Eén persoon geraakte niet op eigen krachten uit de wagen die op zijn zij in de beek lag. Brandweer Antwerpen kwam ter plaatse als bevoegd korps, Kruibeke als snelste. Doch, de eerste hulp Linkeroever was iets voor de eerste wagen van Kruibeke, al waren ook zij zeer snel terplaatse. De bestuurder werd door de hulpen van Linkeroever en Kruibeke gezamelijk uit het wrak gehaald, al zat hij niet gekneld. De Eerste hulp Linkeroever is nog een half uur bezig geweest met het reinigen van het wegdek. Vermoedelijk lag er olie op de weg, want gisteren gebeurde op dezelfde plek een gelijkaardig ongeval. Die bestuurder kwam er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf. Niet minder dan 9 brandweerwagens, 2 ziekenwagens en Delta 4 kwamen terplaatse.
Dinsdagavond gebeurde een spectaculair ongeval op de A12 Antwerpen - Bergen op Zoom. Enkele meter over de Nederlandse grens begon een tankwagen te slippen en kantelde. De wagen versperde de hele weg. Er raakte ook een personenwagen bij het ongeval betrokken, eerst werd gevreesd dat de bestuurder daarvan gekneld zat. Ziekenwagen 606 was als eerste terplaatse en kon mededelen dat de bestuurder door getuigen reeds uit het wrak geholpen was en zijn verwondingen meevielen. Ondertussen had zicht een stilstaande file gevormd achter het ongeval en hadden vrachtwagens zich op de pechstrook gezet waardoor de brandweerwagens moeizaam terplaatse geraakten. Ook de brandweer en een ziekenwagen van het Nederlandse Ossendrecht kwamen terplaatse, de Nederlandse brandweer heeft de zaak afgehandeld.
Maandagavond iets voor 8 uur ontstond brand in een appartement op het eerste verdiep aan de Italiëlei. 1 CK + ladder en 1 Dokken + SIW waren gelijktijdig terplaatse. Op dat moment was er al een vrij zware rookontwikkeling. 1 CK deed de aanval met hd. Een vuilniszak was in brand gegaan. Deze stond tussen een kast en de deur (in een hoekje). Zowel de kast en de deur hadden al vuur gevat. Door de snelle tussenkomst werd veel erger voorkomen, al heeft het appartement rook- en waterschade opgelopen. Het gebouw werd verlucht en er werd een CO-meting uitgevoerd. Hierna werd het gebouw vrijgegeven en konden de bewoners weer naar binnen.
Zondagmiddag kwam er een oproep binnen van een passant in de Lange Koepoortstraat. Hij melde een rookontwikkeling uit een openstaand venster van een leegstaand gebouw. Bij aankomst van de hulpen was er van op straat niks waarneembaar. Een ploeg van 3 trok binnen op verkenning, 2 man ging met de ladder omhoog om op het dak te kijken. Er werd niks gevonden, de hulpen keerden terug richting vp.
Bij deze was het de eerste keer dat ik de vernieuwde ladder van CK voor mijn lens kreeg;
Een uniek forum voor de professionele hulpverleners van brandweer, politie, medische/verplegende sector, Civiele Bescherming, Veiligheids- en preventieadviseurs enzovoort. Dagelijks interventieverslagen en fotoreportages. Maak nu uw account aan en blijf op de hoogte van alle interventies en gebeurtenissen uit de regio groot Antwerpen.
Op Zaterdag 16 Februari hield de 4e companie WLO een activiteitendag. Bedoeling van zo'n dag is gewoon voor het plezier en de gezelligheid eens samen te komen, wat te genieten van de rust en het mooie weer en om eens flink te lachen. Anderzijds werd er ook wat aan teambuilding gedaan onder de vorm van enkele spellekes.
Onder een stralende zon kwam iedereen samen in taverne "de leeuw" aan de grens met Nederland in Zandvliet. De taverne is een vertrek en aankomstpunt voor de werkelijk prachtige wandelingen die je kan maken in het natuurgebied op het grondgebied van het zeer landelijke Nederlandse Ossendrecht, werkelijk een enorm contrast met de Antwerpse haven die je in de verte ziet liggen. Na een woordje uitleg van Sergeant De Bock van wat er op de planning stond werd iedereen in ploegen van 2 personen verdeeld. en vertrokken we richting heide.
Na zo'n half uurtje stappen was het tijd om een eerste spelletje te spelen;
Met een lepeltje in de hand met daarin een "marrebol" (knikker) 10 meter heen en terug stappen met je partnerin de arm gehaakt lopen, zo snel mogelijk. Na een goed jeneverke en veel gelachen te hebben werd de tocht verder gezet tot op de plaatselijke camping waar iedereen even kon uitrusten. Hier werd het 2e spelletje gespeeld; "apen gooien". In een "pietjesbak" met 3 dobbelstenen zoveelmogelijk "1" werpen. Na een half uurtje vertrokken wij terug richting "de leeuw". Halverwege de terugweg werd het 3e spel gespeeld; het spel met de ballonen. Ik leg het niet uit, aan de foto's zal je wel zien hoe dit verliep. Er werd gehuild van het lachen. omstreeks 17u waren we terug in de taverne waar er geklonken werd. Daarna konden we konden aanschuiven voor een verukkelijk avondmaal en werd er nog nagepraat en vooral veel gelachen.
Iedereen was het met elkaar eens; de dag was meer dan geslaagd!
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: