Foto
Inhoud blog
  • www.112antwerpen.be
  • Linkeroever: Auto zakt weg door waterlek onder voetpad
  • Auto in brand gestoken naast oude slachthuis Antwerpen-Dam
  • Slachtafval komt in Kennedytunnel terecht
  • Spectaculaire crash in bocht op knooppunt Sint-Anna Linkeroever
  • Smeulende zekeringskast in woning Statiestraat Zwijndrecht
  • Melding vrachtwagenbrand aan liefkenshoektunnel blijkt gescheurde brandstoftank
  • Brand industrie firma Hercules Geslecht Doel (SAH Antwerpen)
  • Gewonden bij zwaar ongeval op E313 Deurne
  • Woningbrand Vesten Melsele-Beveren
  • Schouwbrand Antwerpsesteenweg Burcht
  • zeer veel water...
  • Afscheid van Dennis-AP (AP2) eerste Hulp CK
  • Eerste najaarsstorm veroorzaakt her en der overlast
  • Klein brandje aan elektriciteitskast in appartement Kampstraat Burcht
  • Dame ernstig gewond na val, geëvacueerd door hoogwerker Linkeroever
  • Melding rookontwikkeling in gebouw van GVA Katwilgweg Linkeroever
  • Oefening met de nieuwe schuimautopomp van de Post Linkeroever
  • Trein raakt vrachtwagen op Oosterweelsteenweg
  • Melding rookontwikkeling Tijl Uilenspiegellaan Linkeroever
  • Brandweer en Civiele Bescherming verwijderen vetspoor op Scheldelaan
  • Groot gaslek (propyleen) bij total Fina haven Antwerpen
  • Tram ramt mobiele kraan in Korte Nieuwstraat
  • Gezin van 6 gewond bij felle woningbrand Noordschippersdok (Antwerpen-Dam)
  • Man overleden na val tijdens reddingsactie bij woningbrand volkstraat Antwerpen-Zuid
  • Uitslaande industriebrand in Waaslandhaven Kallo
  • Auto rijdt bakkerij binnen aan Nieuwdreef Merksem
  • Horizontale evacuatie Carnotstraat
  • Kallo: vrachtwagen met glas kantelt, chauffeur ernstig gewond
  • Brand richt grote schade aan in café West-Side op Linkeroever
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Rondvraag / Poll
    Had u ooit al hulp van de brandweer nodig, zo ja, waarvoor?
    Brand
    Verkeersongeval
    Stormschade
    Wateroverlast
    Gaslek / gasreuk
    Redden van dier in nood
    Ander
    Nee, nog nooit
    Wespenverdelging
    Bekijk resultaat

    Filmpjes brandweer Antwerpen
  • Diverse beelden van wagens op weg naar interventies
  • Interventies WLO
  • Beelden van een brandoproep / uitruk van 1CK + ladder
  • Vurige beelden van de brand in de jachthaven op Linkeroever
  • Actiebeelden van een brand in Wilrijk
  • Uitruk 1Zuid + SIW + ladder voor brand
  • Uitruk 1Zuid + SIW + ladder in 1998!
  • Vertrek ladder 52m
  • Diverse beelden van voertuigen op weg naar interventies
  • Foto
    Filmpjes brandweer Antwerpen 2008
  • Diverse beelden van uitrukken en aanrijden naar interventies
  • Film/fotocompilatie van de Adembeschermingswagen
  • Filmpje van de gereviseerde Dennis van HWDo
  • Diverse beelden van voertuigen op weg naar interventies
  • Filmpjes brand en flash-over
  • Beelden van een zware brand me flash-over in sportcomplex
  • Spectaculair filmpje van brand in biomassacentrale
  • Extreem hevige woningbrand (houten woning)
  • Uitslaande woningbrand
  • Begin uitslaande woningbrand
  • Scheepsbrand
  • Spectaculaire chemiebrand met explosies - USA
  • Wat info over mij:

    Naam:
    Yoni Proost
    Leeftijd: 26
    Plaats: Burcht (2070)
    Job: Technisch bediende
    Interesses: Fotografie,
    brandweer, hulpverlening


    Ikzelf in beeld:

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Interventiefoto's

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Torenrun 2007
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Post Zuid:

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Post Noord:

    Foto

    Foto

    Foto



     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Post Linkeroever:
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Post Centraal:
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Post Deurne:
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Brandweer Antwerpen in woord en beeld

    25-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25/12/07 - Vallend glas aan 't Noorderterras
    Dinsdag 25 December omstreeks 17u diende de 3e hulp en ladder CK zich naar de parking onder het Noorderterras te begeven.
    Er was een ruit gesneuveld in het dag van één van de hangars en er dreigden grote scherven glas naar beneden te vallen.
    Met de ladder werden de losse stukken verwijderd, na controle bleek het veiliger te zijn de volledige ruit te verwijderen.
    Vervolgens werd het gevallen glas opgekuist.

    IMG_3460.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3465.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3466.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3467.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3472.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3476.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3480.jpg picture by kennedyhdfv2

    25-12-2007 om 20:58 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    20-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotoreportage bedrijfsbrandweer Total Raffinaderij Antwerpen (TRA)

    Donderdag 20 December bracht ik samen met Louis van Looy van de website www.Kaai142.be een bezoek aan de bedrijfsbrandweer van Total Raffinaderij Antwerpen (TRA)
    Het enorme bedrijf is gelegen aan de Scheldelaan.
    Ten Zuiden en Westen grenst het aan de Scheldelaan, in het Oosten aan het berdijf Esso. Het Noorden grenst aan de havenwijk Meestoof, gelegen naast de Van Cauwelaert- en Boudewijnsluis.
    TRA is één van de grootste raffinaderijen van Europa.
    Op het domein staan ruim 100 opslagtanks met diverse producten. Sommige tanks hebben een diameter van 76 meter, dat wil zeggen dat deze qua oppervlak groter zijn dan een voetbalveld.

    In het bedrijf gelden (terecht) zéér strenge veiligheidsmaatregelen.
    Bezoekers, leveranciers en werknemers van firma's die werken uitvoeren op de plant dienen zich eerst aan te melden aan de receptie waar je vriendelijk en met een woordje uitleg ontvangen wordt. Vervolgens krijg je een bezoekersbadge, slechts enkel hiermee kan je het berijf binnen.
    Voor de eigen veiligheid is het dragen van een helm en een veiligheidsmasker verplicht en ook krijg je een vluchtmasker mee, mocht er iets fout lopen op het bedrijf. Bezoekers worden NOOIT toegelaten zonder een begeleider waar u permanent dient bij te blijven.

    Brandweer Total bestaat uit een 18-koppig beroepskorps, bestaande uit 3 ploegen.
    Elke ploeg telt dus 6 leden waarvan er 4 permanent op de kazerne dienen te zijn.
    1 shift duurt 24 uur, daarvan wordt er 12uur gewerkt, gesport, materiaal onderhouden of geoefend.
    De overige 12 uur zijn de mensen vrij, maar dienen in of rond de kazerne te blijven. Tijdens deze 12 uur mogen zij uiteraard ook slapen, maar van zodra er alarm gegeven wordt dienen zij onmiddelijk tot actie over te gaan.

    De bedrijfbrandweer van Total beschikt oa over volgende voertuigen;

    - Commandowagen
    - Zware autopomp
    - Schuimautopomp met blusarm van 20m
    - DAF-Haakarmvoertuig
    - Unimog
    - Schuimcontainer met monitor
    - Slangencontainer
    - Watercontainer
    - Splinternieuwe ambulance

    Meer info en ook foto's over alle voertuigen zal zeer binnenkort te vinden zijn op www.kaai142.be bij bedrijfsbrandweer.

    Aangezien het zeer uitzonderlijk is dat er foto's gemaakt mogen worden binnen het bedrijf staat er een copyright
    Foto's zonder copyright zijn via mail te verkrijgen, enkel voor proffesionele doeleinden.

    Met dank aan de mensen van Total, die ons zeer vriendelijk ontvingen en tewoord stonden.

    IMG_3376.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3378.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3379.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3384.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3386.jpg picture by kennedyhdfv2


    IMG_3387.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3390.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3393.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3394.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3398.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3401.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3404.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3406.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3407.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3408.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3409.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3411.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3424.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3426.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3429.jpg picture by kennedyhdfv2

    IMG_3432.jpg picture by kennedyhdfv2

    Uiteraard dient bij een bezoek als dit de nodige info ingewonnen en opgeschreven te worden.
    Hieronder ziet u Louis van Looy van www.kaai142.be en Jan Lerno van brandweer Total.

    IMG_3436.jpg picture by kennedyhdfv2



    20-12-2007 om 00:00 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (13 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18/12/07 - Verslag + foto's opleiding pneumatische kussens Vetter in Duitsland
    Donderdag 6- en Vrijdag 7 December ging een delegatie van 6 leden van het Antwerpse korps naar het Duitse Zülpich voor een opleiding in het juiste en veilige gebruik van pneumatische kussens van Vetter.
    Zoals te zien op de foto's werd met diverse soorten en types kussens geoefend, van het opheffen van een loodzwaar blok beton en een treinwagon, het afdichten van een (riool)buis, afdichten van een lekke leiding, en lekkende ketelwagon etc...

    Hieronder het verslag en foto's van deze 2-daagse opleiding.

    Foto's & verslag Copyright brandweer Antwerpen
    _________________

    Verslag opleiding pneumatische kussens

     

    VETTER GmbH

    IDEX Hydraulic Equiplent Group

    Blatzheimer Strasse 10-12

    53909 Zülpich


    Doel van de opleiding :


    De juiste keuze, het veilig leren vullen en aanbrengen van pneumatische kussens in verschillende situaties waarmee brandweer Antwerpen wordt geconfronteerd bij interventies.

    Theoretische achtergrond over pneumatische kussens uitbreiden.

    Dit alles om een opleiding binnen het eigen korps te kunnen organiseren.

     

    Deelnemers :


    Adj Luc Dhondt

    Adj Peter Doms

    Sgt Hedrik Stolk

    Sgt Luc Geerts

    Sgt Guy van Tiggelt

    Lt Hans Somers

     

    Verlag van de activiteiten

     06/12/2007:

     

    7.15 uur : vertrek HWDO

     

    10.00uur : onthaal

     

    10.30uur : Theoretische uiteenzetting in opleidingslokaal.

    •  korte voorstelling van het complete productenprogramma , uitdelen van alle catalogi.
    • bekijken en uitleg over de koppelingen (kleurcode), slangen en voedingsunits.
    •  uitleg bij de keuze van het type kussen
    • uitleg over de keuze van de diameter van kussen
    • uitleg over de verschillende drukken : 0.5, 1 , 1.5 , 2.5 bar kussens.
    • Overlopen van de vereiste luchthoeveelheid voor het opblazen.
    •  de inspectie van het te heffen object alvorens te heffen
    • uitleg over de krachten die op de kussens komen tijdens het heffen F= p x A
    • overlopen van de chemische bestendigheid en verschillende materialen waaruit kussens zijn vervaardigd
    • uitleg over het drukloos afkoppelen van slangen

     

    13.00uur : middageten

     

    14.00uur : praktische opleiding : veilige inzet van de dichtkussens

    • het vullen en aanbrengen van een dichtingkussen in een riool ( rond en ovaal)
    • het vullen  aanbrengen van een kussen in een pijpleiding
    • bediening stuureenheid

     

    17.00uur : einde en vertrek naar hotel.

     

    17.30 uur : aankomst in hotel

     

    19.00 avondmaal in hotel, nabeschouwingen.

    Verslag van de activiteiten
    07/12/2007
    :

     

    7.30 uur : ontbijt in hotel

     

    8.30 uur : vertrek naar Vetter

     

    09.00uur : onthaal bij Vetter

     

    09.10 uur : Theoretische uiteenzetting over hefkussens

    • stabiliteitsproblemen
    • beschouwingen over draagkracht en hefvermogen versus stabiliteit, situatieafhankelijk beoordelen.
    • Het gebruik van twee hefkussens boven elkaar met bijbehorende werkprocedure
    • Het onderhoud : de bestaande Duitse en Europese normering
        • Jaarlijkse visuele en druktest door gebruiker en leverancier

    De vijfjaarlijkse test door leverancier

    De levensduur van de kussens : max 17 jaar.

     

    10.30.uur : praktische opleiding

    • Het heffen van een spoorwegwagon
    • Het heffen van een betonnen blok van 21600 kg met één kussen , met twee kussens naast en op elkaar.
    • Het afdichten van een lekkende ketel met een lekdichtingkussen met spanbanden
    • Het afdichten van een lekkende ketel met een lekdichtingvacuümkussen ( rechthoekig en rond)
    • Het afdichten van ronde en rechthoekige lekken in een ketel met behulp van een lekdichtlanskussen.
    • Het afdichten van een lekkende leiding op een T stuk met een lekbandage.

     

    13.30.uur : middageten

     

    14.30 uur : einde opleiding en vertrek naar Antwerpen

     

    18.00 uur aankomst in Antwerpen HWDO.

     

     

     

    Conclusies, beoordeling


    De opleiding werd ervaren als waardevol en technische noodzakelijk voor het werken met pneumatische kussens.

    De manier van lesgeven  en het anticiperen op de wensen van de deelnemers was correct doch ietwat stug. Er werd niet ingegaan op een bezoek in de productieafdeling en op het bekomen van een digitale (pdf) kopij van de presentaties.

    De voertaal was Duits en misschien is hierdoor de finesse toch hier en daar verloren gegaan, desondanks de vertaler.

    De praktische opleiding was zeer interessant omdat vele oefenobjecten aanwezig waren. Dit is een absolute must bij zulke opleidingen.

    Als enige opmerking kan misschien gegeven worden dat de (lek) situaties allemaal ideaal waren en dat misschien iets te weinig werd ingegaan wat te doen bij moeilijke, niet ideale lekkende omstandigheden. Er werd misschien te weinig aandacht besteed aan de mogelijke gevaren van het lekkende product. Dus een iets realistische benadering was misschien noodzakelijk en wenselijk.

    De hotelaccommodatie en het culinaire waren voortreffelijk.

    PICT0007.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0012.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0015.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0016.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0020.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0022.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0023.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0026.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0027.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0028.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0029.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0030.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0039.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0057.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0058.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0063.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0066.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0071.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0074.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0082.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0085.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0088.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0094.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0096.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0100.jpg picture by kennedyhdfv2


    PICT0101.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0106.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0108.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0110.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0118.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0125.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0131.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0133.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0145.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0146.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0147.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0148.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0150.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0151.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0155.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0161.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0167.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0172.jpg picture by kennedyhdfv2

    PICT0174.jpg picture by kennedyhdfv2

    In samenwerking met Sgt. Luc Geerts, waarvoor veel dank.


    20-12-2007 om 00:00 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    18-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15/12/07 - Dakbrand Wilrijk

    Zaterdagavond om 18:50u brak brand uit op het dak van een woning aan de Rederijkersstraat in Wilrijk.

    Het betrof in feite een flink uit de kluiten gewassen schouwbrand, die een gedeelte van het (houten) platte dak in brand zette. De schade aan de woning zou aanzienlijk zijn (vooral waterschade).

    Foto's Nico Troch;

    Dakbrand-Wilrijk-151207-1.jpg picture by kennedyhdfv

    Dakbrand-Wilrijk-151207-2.jpg picture by kennedyhdfv

    Dakbrand-Wilrijk-151207-3.jpg picture by kennedyhdfv

    Dakbrand-Wilrijk-151207-4.jpg picture by kennedyhdfv

    Foto's van de schade op het dak, bij daglicht;











    18-12-2007 om 21:49 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17/12/07 - Autobrand Kiel

    Maandagochtend 17 December was er een felle autobrand op het kruispunt  Boomsesteenweg VII Olympiadelaan op het Kiel.
    Ook bij deze een verslagje met dank aan Adjudant Sinnaeve;

    Tijdens het einde van onze interventie Suikerrui werden wij opgeroepen ivm een autobrand op de hoek van de Boomsesteenweg en de VII Olympiadelaan (grens Hoboken-Wilrijk-A'pen).
    Volgende hulpen werden opgeroepen:
    2e hulp Zuid (omdat 1e Hulp Zuid nog aan de interventie Suikerrui stond).
    1e Hulp + SIW Deurne (deze werden terug binnen gestuurd na vrijmelding van 1e Hulp Zuid + SIW Zuid welke naar daar werden gestuurd).
    Aangekomen bleek het inderdaad om een hevige (buitenlandse wagen) autobrand te gaan.
    Oorzaak onbekend (melding-getuige door passerende taxivoerder).
    2 hoge drukken zorgden voor het snel neerslaan van de vlammen. Enkel het dashboard (vermoedelijk deels bestaande uit metaallegering) bleek moeilijk te blussen. Na een korte blusperiode was toch alles gedoofd.
    Enkele ruiten en wat houtwerk van een nabijlgelegen terras waren wel door het vuur aangetast.
    Lichte rookontwikkeling (in de naastliggende huizen) werd eveneens door ons geventileerd alsook de bestrijding van ijsontwikkeling met zout op de openbare weg en het voetpad.

     Fotokes met dank aan de bij ons allen gekende Marc de Roeck;


    Brand-hoboken-171207-41.jpg picture by kennedyhdfv

    Brand-hoboken-171207-91.jpg picture by kennedyhdfv

    Brand-hoboken-171207-211.jpg picture by kennedyhdfv
     

    18-12-2007 om 21:37 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16/12/07 - autobrand A12 Ekeren
    Zondagochtend 16 December kort voor 7:00U (het was net wisselen van de shift) kwam de melding binnen van een autobrand op het knooppunt van de A12 in Ekeren.
    De wagen brandde bij aankomst van 1 Lillo en 1 Dokken (4e Cie) als een fakkel en brandde volledig uit.
    Benjamin zorgde voor deze actiefoto's;

    sized_IMG_14321.jpg picture by kennedyhdfv

    sized_IMG_14351.jpg picture by kennedyhdfv

    sized_IMG_14451.jpg picture by kennedyhdfv

    sized_IMG_14631.jpg picture by kennedyhdfv

    18-12-2007 om 20:58 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18/12/07 - Graafkraan valt op Ring
    Dinsdagavond 18 December omstreeks 17:30u viel een graafkraan van een dieplader op de Antwerpse Ring richting Gent ter hoogte van Linkeroever.
    Het beestje van zo'n 13 ton sleurde in zijn val zo'n 30 meter vangrail, een verlichtingspaal en een groot signalistiebord mee. Uiteindelijk kwam het gevaarte op zijn kant tot stilstand op het rechtervak.
    Doordat de olieleidingen gebroken waren spoot de hydraulische olie op de rijbaan.
    2e hulp Zuid kwam terplaatse om het wegdek te reinigen en brokstukken op te ruimen.
    Door het ongeval zat het verkeer op de Ring muurvast.

    IMG_3316.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3323.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3326.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3332.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3333.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3337.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3340.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3345.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3346.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3348.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3354.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3355.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3356.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3361.jpg picture by kennedyhdfv

    18-12-2007 om 20:18 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17/12/07 - Woningbrand Suikerrui
    Maandagochtend 17 December werden de hulpen van CK en Zuid naar de Suikerrui gestuurd voor brand.

    Een kort verslag van Adjudant Sinnaeve, 3e Cie HWZ;

    "Betrof hier rookontwikkeling in gang van appartementsgebouw (4 verdiepingen - allen bewoond) tgv het in brand staan van textiel welke gestapeld stond in een ijzeren (restaurant) kooi. Oorzaak onbekend. Rook had zich reeds verspreidt tot 4e verdiep en in alle appartementen.
    Toen wij aankwamen (1e Zuid + Siw Zuid) stond deze kooi (brandend) op het voetpad (snel gedoofd met één hoge druk). Enkele persluchtploegen en politieploegen waren al naar de verschillende verdiepingen om de nog aanwezige bewoners te verwittigen en evacueren.
    In totaal werden er 4 deuren geforceerd (met haligantool) om de eventueel nog aanwezige bewoners te evacueren (enkele waren inderdaad nog aanwezig!).
    "Natuurlijke" verluchting en overdrukventilatie zorgden voor een snelle rookafvoer.
    Gelukkig goed afgelopen!"

    Deze locatie was destijds de plaats waar onze ladderkorf in lichterlaaie stond tgv een flashover met bijna 2 gekwetste brandweermannen.

    Hulpen terplaatse;

    - Commandowagen met Eerste Wachtofficier
    - 1 CK
    - Ladder CK
    - 1e Zuid
    - SIW Zuid
    - Ziekenwagen CK
    - Ziekenwagen Zuid
    - Ziekenwagen Stuivenberg
    - Ziekenwagen Vincentius

    Met dank aan Adj. Sinnaeve.

    18-12-2007 om 08:39 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    15-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15/12/07 - Drenkelinge uit Schelde gered

    Zaterdagavond 15 December kort voor 17u kwam een vrouw in de Schelde terecht ter hoogte van het Steenplein.
    De hulpen van CK, Dokken en ook medische diensten snelden terplaatse.
    Ondertussen had een patrouille van de scheepvaartpolitie het slachtoffer al aan boord gehesen en naar de kant gebracht waar de Eerste hulp CK reeds aangekomen was. Zij hebben onmiddelijk de reanimatie gestart. Deze is kort daarop overgenomen wanneer de medische diensten terplaatse waren. Het slachtoffer werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.

    Hulpen terplaatse (3e Cie)

    - Commandowagen met lt.
    - 1 Ck
    - 1 Dokken
    - SIW Dokken
    - Bootwagen Dokken
    - Duikwagen Dokken.

     

    15-12-2007 om 21:53 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15/12/07 - Uitslaande keukenbrand Deurne
    Zaterdagnamiddag 15 December brak brand uit in de keuken van een woning aan de Van den Hautelei in Deurne.
    De brand werd vrij laat opgemerkt door de bewoners en was al snel uitslaand.
    1 Deurne was snel terplaatse, maar de keuken was niet meer te redden. De brand werd ingeblokt tot de keuken, zo werd de rest van de woning gespaard van het vuur. Er werd verder geblust met de hoge druk. De woning werd daarna nog geventileerd met de overdrukventilator.
    Niemand raakte gewond.

    Hulpen terplaatse; (3e Cie)

    - Commandowagen met Lt.
    - 1 Deurne
    - SIW Deurne
    - Ladder Deurne
    - 2 Zuid

    15-12-2007 om 21:44 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14/12/07 - Dodelijk treinongeval Berchem
    Vrijdagavond 14 Decmber iets na 20:30u werden de hulpen van Borgerhout en Zuid opgeroepen voor persoon onder trein in het station van Berchem.
    Alle hulp kwam echter te laat, de persoon overleed terplaatse op de sporen.
    Naar verluid zou een passagier een nooddeur geopend hebben en aan de verkeerde kant uitgestapt zijn (kant ernaast gelegen spoor) Toen de persoon uitstapte kwam er net een trein uit de andere richting. Het kwam tot een aanrijding dewelke dus fataal werd.

    Hulpen terplaatse; (1e Cie)

    - Commandowagen met eerste Wachtofficier.
    - 1 Zuid
    - SIW Zuid
    - SIW Borgerhout
    - GIW Borgerhout
    - Ziekenwagen St-Vincentius
    - Delta 4

    15-12-2007 om 09:42 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    13-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13/12/07 - Uitslaande woningbrand Zuid
    Donderdagochtend 13 December om 6:15u kwam de melding van een uitslaande woningbrand binnen, dit in de Willem Lepelstraat in het Sint-Andrieskwartier.
    Tijdens het aanrijden kregen de hulpen de melding dat er mogelijks nog personen aanwezig waren in het gebouw. Er werd dan ook preventief een ziekenwagen + Delta 3 meegestuurd.
    Bij aankomst van 1 Zuid was het een uitslaande brand op het 2e verdiep.
    Gelukkig bleken er geen mensen meer aanwezig te zijn in de woning.
    De brandweer had het vuur op een kwartiertje onder controle, maar had een dik uur nodig met nablussen, en  meerbepaald om alle rommel buiten te zwieren. In totaal werden 9 flessen ademlucht gebruikt, niet min voor een woningbrand
    Vanmiddag waren de ramen reeds dichtgetimmerd met houten panelen, maar ophet voetpad lag een grote berg rommel, vooral papier.


    Kwamen terplaatse; (3e Cie)

    - Commandowagen met eerste wachtofficier
    - 1 Zuid
    - Ladder Zuid
    - 2 Dokken

    IMG_3102.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3103.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3105.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3106.jpg picture by kennedyhdfv



    13-12-2007 om 19:06 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12/12/07 - Oefening 50m ladder WLO in St-Niklaas
    Woensdagavond werd er een gezamelijke oefening gehouden tussen brandweer Sint-Niklaas en de ladder 50m van brandweer Antwerpen (WLO).
    Bij de brandweer van Sint-Niklaas was er vraag naar een oefening waarbij men eens kon nagaan wat de mogelijkheden zijn van de 50m ladder, waar men ze best kan stellen, watertoevoer enz..
    Er werd eerst een horizontale evacuatie gehouden vanaf het 14e verdiep (bovenste verdiep).
    Vervolgens werd nagegaan of het ook mogelijk is om op het dak van het gebouw te komen met de korf; geen probleem voor de lange ladder.
    Tot slot was er een test met de vaste monitor op zo'n 40 meter hoogte.
    Voor beide korpsen was de oefening leerzaam. Veel van de vrijwilligers kwamen uit intresse een kijkje nemen naar de oefening.
    De oefening trok veel kijklustigen in "Sinnekloas".

    Monteren van de korf, waarbij Sgt Geerts en Sgt Van der Haeghen de nodige uitleg en instructies gaven;

    IMG_3006.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3010.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3013.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3014.jpg picture by kennedyhdfv

    ...en dan de hoogte in;

    IMG_3023.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3027.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3031.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3038.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3051.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3053.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3055.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3061.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3069.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3073.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3078.jpg picture by kennedyhdfv

    Deze specialekes wil ik jullie toch niet onthouden;

    IMG_3086.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3087.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_3091.jpg picture by kennedyhdfv

    De laatste nieuwe aanwinst van brandweer Sint-Niklaas, de industriële autopomp;

    IMG_3100.jpg picture by kennedyhdfv

    Met dank aan 3WLO  brandweer Antwerpen en brandweer Sint-Niklaas

    13-12-2007 om 01:32 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13/12/07 - 4 loze oproepen op 4 uur

    Donderdag 13 December , of de 13 er voor iets tussen zit  is twijfelachtig, maar vandaag tussen 15.30u en 19:30u waren er maarliefs 4 loze oproepen.

    - kort na 15:30 kwam er een oproep binnen voor een ongeval met geknelde op de Ring richting Nederland, 600 meter voor de afrit Borgerhout
    Tijdens het aanrijden werd gemeld dat er een personenwagen onder een vrachtwagen stak.
    ...terplaatse trof de brandweer niet meer aan dan 2 ongevalletjes stoffelijk. Er waren gelukkig geen gewonden, laat staan geknelden.
    Alle hulpen keerden vrijwel onmiddelijk terug richting VP.

    - Nog geen 5 minuten later kwam de melding binnen van een "aardgaslek", dit op de E17 in Burcht, ter hoogte van kilometerpaal 99.0
    Tijdens het aanrijden werd dit "aardgasgeur".
    Tegen dat de hulpen terplaatse waren was er echter vrijwel niks meer op te merken.
    Na een korte controle keerden de hulpen terug richting VP.

    - Iets voor half 8 kwam er dan weer een brandmelding binnen, dit op de bovenste verdieping van de Alcatel-building, aan de Boudewijnsstraat, achter de hoek van kazerne Zuid.
    Omdat het om een hoogbouw ging werd de 52m ladder van WLO meegestuurd.
    Echter, snel werd duidelijk dat werken met een snijbrander het beeld van een brand gaven.
    Na een korte controle keerden alle hulpen  weer richting VP.

    - Nog geen uur later was er opnieuw een oproep voor  "brand gebouw", dit keer in de Jan van de Wouwerstraat in Hoboken.
    De hulpen van Zuid konden echter niks anders doen dan vaststellen dat het wederom een loze oproep betrof.

    13-12-2007 om 00:00 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    10-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vacatures

    Vacatures brandweerman/ vrouw
    brandweer Antwerpen


    Info:
    http://www.antwerpen.be/eCache/BTH/36/196.html.


    10-12-2007 om 22:13 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (15 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09/12/07 - Parijse brandweermannen bezoeken HWLI en BASF

    Zondag 9 December stonden de zenuwen een beetje gespannen bij de mannen van de 1e Cie HWLI en bij de Luitenants.
    Een delegatie Parijse brandweermannen kwam immers een bezoek brengen aan de brandweerkazerne Lillo, midden in de 2e grootste chemische haven van de wereld gelegen. (Houston is de grootste). Reeds van 's ochtends af werd er gepoetst en gewerkt om alles klaar te krijgen, want er stond ook een volledig 4-sterrenmenu op het programma. 
    Net voor men de delegatie verwachte kwam er een oproep binnen voor ongeval geknelde op de A12 tussen Stabroek en Zandvliet.
    Gelukkig bleek dit ongeval niet ernstig (geen geknelde) en kon de Eerste hulp snel terugkeren richting de kazerne.
    Niet veel later arriveerde het Busje van de Aalsterse brandweer die een band hebben met die bepaalde Parijse kazerne.
    Eerst was er de ontvangst en verwelkomingstoespraak door Adjudant  Luc d' Hondt en Luitenant Tom van Gyseghem.
    Hierna werd kort het programma voorgesteld en brandweer Antwerpen + de werkwijze van het korps uitgelegd.
    Vervolgens was er een rondleiding door de kazerne, met uitleg over de voertuigen, materialen, en uiteraard ook over de gaspakdragers die op Hoofdwacht Lillo operationeel zijn. Ondertussen hadden de mannen van de 1e Cie in de keuken een waar 4-sterrenmenu klaargemaakt en kon er worden aangeschoven. ...en gegeten werd er! Voorgerecht, Vissoep en als hoofdgerecht kalkoengebraad met kroketjes en groenten.
    Ondertussen was de ladder van 52 meter aangekomen op HWLI,
    Terwijl het eten nog wat zakte begon men de ladder en de hoogwerker te stellen, dit om de 52m ladder eens te ervaren en om een beter zich te hebben over de reusachtige haven.
    Omstreeks 15u begon men het kazernebezoek stilaan af te ronden.
    Luitenant van Gyseghem overhandigde de Parijse chef zijn vrouw een prachtig  boek over Antwerpen
    Luitenant Somers schonk dan weer een bronzen brandweerbeeldje aan de chef zelf.
    Vervolgens was het hen beurt om de mensen van HWLI hartelijk te bedanken voor de warme ontvangst, de leerzame info en het lekkere eten.
    De dag was echter nog niet voorbij.
    Het Parijse-Aalsterse gezelschap werd door de Commandowagen richting Kanaaldok gebracht, waar de blusboten aangemeerd liggen.Er volgde een kort bezoek op de boten, met uitleg over de blusinstalatie en de gigantische motoren.
    Na een half uurtje lieten we de ijzige kade achter ons om het programma verder te zetten, richting chemiereus BASF.
    BASF is een van de grootste chemiebedrijven in de Antwerpse haven, maar toch heeft dit bedrijf nog massa's uitbreidingsmogelijkheden op het eigen gigantisch grote terrein.
    Eerst werd de indrukwekkende brandweerkazerne bezocht, waar oa een appart persluchtlokkaal en ruimte om oa poeder- en CO² blussers te hervullen/controleren. Eveneens indrukwekkend was de slangenwasmachine, ruim 30 meter lang.
    Ook het voertuigpark is indrukwekkend, het meest indrukwekkend was wel de 42m Hoogwerker. Jammergenoeg was het fotograferen van deze voertuigen haast onmogelijk, aangezien ze niet uit de kazerne gereden mogen worden wegens een absoluut fotografeerverbod op het bedrijfsterrein zelf.
    Tot slot volgde er een rondrit van zo'n 10 minuten door het bedrijf, met uitleg van de vele verschillende instalaties etc.

    Bij deze mijn oprechte dank aan Adj. Luc d' Hondt, Olt. Van Gyseghem en Lt. Somers.

    IMG_2840.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2828.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2829.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2832.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2833.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2846.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2847.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2848.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2850.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2854.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2857.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2867.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2869.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2880.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2883.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2886.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2895.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2903.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2905.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2909.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2913.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2923.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2927.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2928.jpg picture by kennedyhdfv
    IMG_2931.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2932.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2933.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2939.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2941.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2944.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2947.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2948.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2951.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2955.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2956.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2958.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2960.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2963.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2964.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2965.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2966.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2969.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2971.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2973.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2974.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2975.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2975.jpg picture by kennedyhdfv

    IMG_2985.jpg picture by kennedyhdfv



    10-12-2007 om 21:17 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (15 Stemmen)
    09-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09/12/07 - Ongeval E19 Schoten
    Op de E19 in Schoten gebeurde Zondagavond een ongeval.
    Een personenwagen begon te slippen en duikelde naar beneden in de graskant om vervolgens tegen een duiker te pletter te slaan.
    Oproep was ongeval geknelde en omdat het ongeval op de intervetiegrens gebeurde werd ook brandweer Schoten terplaatse gestuurd.
    Terplaatse bleken er geen geknelden en beperkte de taak van de brandweer zich tot het afkoppelen van de batterij.

    Hulpen terplaatse;

    - 1 Dokken
    - SIW Dokken
    - SIW Borgerhout
    - GIW Borgerhout

    sized_IMG_12681.jpg picture by kennedyhdfv

    sized_IMG_12711.jpg picture by kennedyhdfv

    09-12-2007 om 23:46 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09/12/07 - Persoon onder tram in Berchem
    09/12/07 - Vrouw overleden na aanrijding tram in Berchem

    Deze voormiddag werd een bejaarde dame gegrepen door een tram op de Grote Steenweg in Berchem.
    De dame werd door de klap weggeslingerd en kwam niet onder de tram terecht. Doch was de oproep persoon onder tram en werd de gebruikelijke uitruk voor ongeval geknelde opgestart. Bij aankomst bleek dit dus niet het geval te zijn.
    De vrouw had uitwendig en op het zicht geen ernstige verwondingen. Ze werd naar het ziekenhuis gebracht waar haar toestand door echter ernstige interne verwondingen snel achteruit ging. In de loop van de dag is de dame uiteindelijk aan haar verwondingen overleden.

    sized_IMG_12101.jpg picture by kennedyhdfv

    sized_IMG_12161.jpg picture by kennedyhdfv

    09-12-2007 om 23:40 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    07-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07/12/07 - Uitslaande woningbrand Antwerpen-c
    Donderdagnamiddag 7 December om 16:30u brak brand uit op de bovenste verdieping van de Haringrodestraat in Antwerpen. Al snel was de brand uitslaand. Er werd dus groot alarm geslagen.
    Na een kwartiertje was de brand onder controle. Het nablussen nam echter heel wat tijd in beslag. Er werd bijstand gevraagd van een 2e ladder (Deurne) en ook de adembeschermingswagen van WLO diende terplaatse te komen. Om 18:30u keerden de laatste hulpen terug richting vp.
    De bovenverdieping van het getroffen pand werd volledig vernield, de onderliggende verdiepingen hebben zware waterschade geleden.

    07-12-2007 om 23:48 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07/12/07 - Instorting bij bedrijf in Burcht
    - 07/12/07 - Instorting bij bedrijf aan Westpoort in Burcht

    Vrijdagochtend 7 December rond 3:30u werd 1 Linkeroever + ladder52m en SIW+GIW Borgerhout naar de Westpoort in Burcht gestuurd.
    In een bedrijf was een deel van het dak naar beneden gekomen. Zo'n 40a 50 m2 beton kwakte tegen de grond en verpletterde de goederen die klaar stonden om geleverd te worden. Met de ladder werd een korte controle gedaan boven het dak.
    De hulpen konden echter weinig doen, mede door het zeer slechte weer was het onverantwoord om het dak te dichten met plastiek.
    Gewonden waren er niet, gelukkig vond de instorting niet plaats in de dag, wanneer er mensen aan het werk zijn.
    Een verantwoordelijke van de bouwfirma die het gebouw recent bouwde kwam in de loop van de dag terplaatse.
    Oorzaak is volgens de brandweer een verstopte afloop, waardoor een massa water op het dak bleef staan. Het gewicht van dat water werd het dak teveel.

    07-12-2007 om 23:42 geschreven door Yoni  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)


    Archief per week
  • 27/12-02/01 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 15/10-21/10 2007

    Foto

    Hoofdpunten blog kaai142_professioneelhulpdienstenplatformantwerpen
  • Einde Kaai142 blog

    Contact: 

    Brandweer Antwerpen
    Noorderlaan 69
    2030 Antwerpen
    - Tel.: 03 338 88 11
    - Fax: 03 338 88 00
               
                 E-mail:
    brandweer@stad.antwerpen.be


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Intressante links:
  • Webblog Kaai 142 - PH-A
  • Officiele site van Brandweer Antwerpen
  • 112 Zeeland
  • Brandweer Bree, het oudste korps van Belgie
  • Website van PIBA (Provinciaal Instituut voor Brandweer en Ambulanciersopleiding vzw)
  • Nieuwswebsite nationaal / regionaal (Antwerpen)
  • Website Louis Van Looy Kaai 142 - PH-A
  • Kinderquiz met Bram de brandweerman
  • NIEUW: Website van het Red team Brandweer Antwerpen
  • BrandweerVereniging Vlaanderen

    Special:
  • Stedenband Brasschaat Tarija, waar ook enkele Antwerpse brandweermannen hun steentje aan bijdragen!

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Adressen Posten:

    Post Noord
    PNo
    Noorderlaan 69
    2030 Antwerpen


    Post Zuid
     
    PZ
    Paleisstraat 124 
    2018 Antwerpen

    Post Deurne 
    PD

    Waterbaan 58 
    2100  Deurne

    Post Centraal
    PC
    Kipdorp 8
    2000  Antwerpen

    Post Lillo
    PL
    Scheldelaan 151 
    2040  Antwerpen

    Post Linkeroever
    PLO
    Halewijnlaan 82 
    2050  Antwerpen


    Foto

    't is maar dat
     je 't weet!

    Cijfertjes:

    Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit.
    Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen).
    De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht.
    Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers.
    Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en
    omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!

    Nieuwe voertuigen:


    In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:

    - Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne

    - Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid

    - Ladder 30m Volvo voor Post Zuid

    - 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo

    - Haakarmvoertuig voor Post Noord

    - 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid


    _____________

    Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)

    Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies.
    Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer.
    Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.

    De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.

    ___________

    Wist u dat...

    - De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne?
    Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.

    - De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.

    - De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).

    - Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.

     



    Foto

    Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:

    Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop.
    Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. 
    Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. 
    Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. 
    Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. 
    Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.

    De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. 
    Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.

    De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. 
    Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.

    Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. 
    Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. 
    Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. 
    Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.

    Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. 
    Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.


    Bron: www.kaai142.be

    Foto

    Taken van de brandweer:

    Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.

    In geval van brandmelding rukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):

    • eerste hulp: autopomp
    • autoladder
    • tweede hulp: autopomp
    • commandowagen (snelwagen met wachtofficier)

    De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.

    VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt. 

    Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.

    Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:

    • bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
    • vrijmaken van het wegdek
    • bestrijden van wateroverlast
    • onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
    • verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
    • dringend vervoer per ziekenwagen
    • rampenplanning en -bestrijding



     


    Foto

     

    Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne:

    Post Centraal

    -Zware autopomp
    AP2  (Dennis)

    - Ladder 30m
    AL30


    - Ambulance



    Post Linkeroever

    - Zware autopomp
    AP10 (Atego)

    - Industriële autopomp
    IAP16 (MAN)

    - Hoogwerker 32m
    HW34

    - Tankwagen
    Iveco Stralis

    -Schuimautopomp
    Scania - Rosenbauer

    -Ambulance



    Post Zuid

    -Zware autopomp
    AP12 (Atego)

    -Zware autopomp
    AP6 (Atego)

    -Snelle interventiewagen
    SIW44

    -Ladder 30m
    Volvo

    -2 Transportvoertuigen
    Dienstvoertuig 72
    Personenbusje 74



    Post Noord

    -Zware Autopomp
    AP4 (Atego)

    -Zware autopomp
    AP (Dennis)

    -Halfzware autopomp
    AP7

    - Halfzware autopomp
    AP13

    -Snelle interventiewagen
    SIW41

    -Snelle interventiewagen
    SIW46

    -Snelle interventiewagen
    SIW50

    -Ladder 30m
    AL27 (Iveco)

    -Ladder 30m
    AL33 (MAN)

    -Ladder 30m
    AL32 (Metz)

    -Ladder 52m
    AL28 (Iveco)

    -Adembeschermingswagen
    AB64 (MAN)

    -Bootwagen
    BW65 (MAN)

    -Duikwagen
    DW78

    -Grote Interventiewagen
    GIW42

    -Grote Interventiewagen
    GIW43

    -Watertankwagen
    WTW60/142

    -Kraanwagen
    KW40

    -CP-OPS container 180

    -Personenbusje 73

    -Vrachtwagen 68
    -Vrachtwagen 69
    -Bestelwagen 71

    -Haakarmvoertuigen
    HAV104
    HAV105
    HAV106
    HAV107
    HAV108
    HAV109
    HAV111

    -Kuikenpompcontainer 152

    -Pompcontainer 156

    -Pompcontainer 157

    -Laadbakcontainer 161

    -Laadbakcontainer 162

    -Laadbakcontainer 163

    -Laadbakcontainer 164

    -Oilstopcontainer 165

    -Bosbrandcontainer 166

    - Duikcontainer 177

    -Verlichtings-
    aanhangwagen 139

    -Verlichtings-
    aanhangwagen 140

    - Boottrailer 147



    Post Deurne

    -Zware Autopomp
    AP14 (Atego)

    -Zware autopomp
    Atego

    -Snelle interventiewagen
    SIW50

    -Ladder 30m
    AL31

    -Klimcontainer

    -Adembeschermingscontainer
    181

    -Haakarmvoertuig
    111

    Post Lillo

    -Zware autopomp
    AP13 (Atego)

    -Industriële autopomp
    IAP15

    -Ladder 30m
    AL32

    -Hoogwerker 32m
    HW35

    -Schuimautopomp
    SAP56

    -Poederwagen PW57

    -Personenbusje 75

    -6 Haakarmvoertuigen:
    HAV100
    HAV 101
    HAV 102
    HAV 103
    HAV 110

    -Williamskanon 131

    -Williamskanon 132

    -Schuimblus-
    aanhangwagen 134

    -Wateroverlast-
    container 148

    -Slangencontainer149

    -Kuikenpomp-
    container 153

    -Pompcontainer 154

    -Kledijcontainer 158

    -Zware materiaal-
    container 159

    -Laadbakcontainer 167

    -Laadbakcontainer 168 

    -Schuimcontainer 171

    -Schuimcontainer 173





    Brandweer Antwerpen

    Nieuwe voertuigen geleverd in 2009

    -Foto's worden eerstdaags toegevoegd-

    www.ph-a.be


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs