Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
25-12-2007
25/12/07 - Vallend glas aan 't Noorderterras
Dinsdag 25 December omstreeks 17u diende de 3e hulp en ladder CK zich naar de parking onder het Noorderterras te begeven. Er was een ruit gesneuveld in het dag van één van de hangars en er dreigden grote scherven glas naar beneden te vallen. Met de ladder werden de losse stukken verwijderd, na controle bleek het veiliger te zijn de volledige ruit te verwijderen. Vervolgens werd het gevallen glas opgekuist.
Fotoreportage bedrijfsbrandweer Total Raffinaderij Antwerpen (TRA)
Donderdag 20 December bracht ik samen met Louis van Looy van de website www.Kaai142.be een bezoek aan de bedrijfsbrandweer van Total Raffinaderij Antwerpen (TRA) Het enorme bedrijf is gelegen aan de Scheldelaan. Ten Zuiden en Westen grenst het aan de Scheldelaan, in het Oosten aan het berdijf Esso. Het Noorden grenst aan de havenwijk Meestoof, gelegen naast de Van Cauwelaert- en Boudewijnsluis. TRA is één van de grootste raffinaderijen van Europa. Op het domein staan ruim 100 opslagtanks met diverse producten. Sommige tanks hebben een diameter van 76 meter, dat wil zeggen dat deze qua oppervlak groter zijn dan een voetbalveld.
In het bedrijf gelden (terecht) zéér strenge veiligheidsmaatregelen. Bezoekers, leveranciers en werknemers van firma's die werken uitvoeren op de plant dienen zich eerst aan te melden aan de receptie waar je vriendelijk en met een woordje uitleg ontvangen wordt. Vervolgens krijg je een bezoekersbadge, slechts enkel hiermee kan je het berijf binnen. Voor de eigen veiligheid is het dragen van een helm en een veiligheidsmasker verplicht en ook krijg je een vluchtmasker mee, mocht er iets fout lopen op het bedrijf. Bezoekers worden NOOIT toegelaten zonder een begeleider waar u permanent dient bij te blijven.
Brandweer Total bestaat uit een 18-koppig beroepskorps, bestaande uit 3 ploegen. Elke ploeg telt dus 6 leden waarvan er 4 permanent op de kazerne dienen te zijn. 1 shift duurt 24 uur, daarvan wordt er 12uur gewerkt, gesport, materiaal onderhouden of geoefend. De overige 12 uur zijn de mensen vrij, maar dienen in of rond de kazerne te blijven. Tijdens deze 12 uur mogen zij uiteraard ook slapen, maar van zodra er alarm gegeven wordt dienen zij onmiddelijk tot actie over te gaan.
De bedrijfbrandweer van Total beschikt oa over volgende voertuigen;
- Commandowagen - Zware autopomp - Schuimautopomp met blusarm van 20m - DAF-Haakarmvoertuig - Unimog - Schuimcontainer met monitor - Slangencontainer - Watercontainer - Splinternieuwe ambulance
Meer info en ook foto's over alle voertuigen zal zeer binnenkort te vinden zijn op www.kaai142.be bij bedrijfsbrandweer.
Aangezien het zeer uitzonderlijk is dat er foto's gemaakt mogen worden binnen het bedrijf staat er een copyright Foto's zonder copyright zijn via mail te verkrijgen, enkel voor proffesionele doeleinden.
Met dank aan de mensen van Total, die ons zeer vriendelijk ontvingen en tewoord stonden.
Uiteraard dient bij een bezoek als dit de nodige info ingewonnen en opgeschreven te worden. Hieronder ziet u Louis van Looy van www.kaai142.be en Jan Lerno van brandweer Total.
Donderdag 6- en Vrijdag 7 December ging een delegatie van 6 leden van het Antwerpse korps naar het Duitse Zülpich voor een opleiding in het juiste en veilige gebruik van pneumatische kussens van Vetter. Zoals te zien op de foto's werd met diverse soorten en types kussens geoefend, van het opheffen van een loodzwaar blok beton en een treinwagon, het afdichten van een (riool)buis, afdichten van een lekke leiding, en lekkende ketelwagon etc...
Hieronder het verslag en foto's van deze 2-daagse opleiding.
De juiste keuze, het veilig leren vullen en aanbrengen van pneumatische kussens in verschillende situaties waarmee brandweer Antwerpen wordt geconfronteerd bij interventies.
Theoretische achtergrond over pneumatische kussens uitbreiden.
Dit alles om een opleiding binnen het eigen korps te kunnen organiseren.
Deelnemers :
Adj Luc Dhondt
Adj Peter Doms
Sgt Hedrik Stolk
Sgt Luc Geerts
Sgt Guy van Tiggelt
Lt Hans Somers
Verlag van de activiteiten
06/12/2007:
7.15 uur : vertrek HWDO
10.00uur : onthaal
10.30uur : Theoretische uiteenzetting in opleidingslokaal.
korte voorstelling van het complete productenprogramma , uitdelen van alle catalogi.
bekijken en uitleg over de koppelingen (kleurcode), slangen en voedingsunits.
uitleg bij de keuze van het type kussen
uitleg over de keuze van de diameter van kussen
uitleg over de verschillende drukken : 0.5, 1 , 1.5 , 2.5 bar kussens.
Overlopen van de vereiste luchthoeveelheid voor het opblazen.
de inspectie van het te heffen object alvorens te heffen
uitleg over de krachten die op de kussens komen tijdens het heffen F= p x A
overlopen van de chemische bestendigheid en verschillende materialen waaruit kussens zijn vervaardigd
uitleg over het drukloos afkoppelen van slangen
13.00uur : middageten
14.00uur : praktische opleiding : veilige inzet van de dichtkussens
het vullen en aanbrengen van een dichtingkussen in een riool ( rond en ovaal)
het vullenaanbrengen van een kussen in een pijpleiding
bediening stuureenheid
17.00uur : einde en vertrek naar hotel.
17.30 uur : aankomst in hotel
19.00 avondmaal in hotel, nabeschouwingen.
Verslag van de activiteiten 07/12/2007:
7.30 uur : ontbijt in hotel
8.30 uur : vertrek naar Vetter
09.00uur : onthaal bij Vetter
09.10 uur : Theoretische uiteenzetting over hefkussens
stabiliteitsproblemen
beschouwingen over draagkracht en hefvermogen versus stabiliteit, situatieafhankelijk beoordelen.
Het gebruik van twee hefkussens boven elkaar met bijbehorende werkprocedure
Het onderhoud : de bestaande Duitse en Europese normering
Jaarlijkse visuele en druktest door gebruiker en leverancier
De vijfjaarlijkse test door leverancier
De levensduur van de kussens : max 17 jaar.
10.30.uur : praktische opleiding
Het heffen van een spoorwegwagon
Het heffen van een betonnen blok van 21600 kg met één kussen , met twee kussens naast en op elkaar.
Het afdichten van een lekkende ketel met een lekdichtingkussen met spanbanden
Het afdichten van een lekkende ketel met een lekdichtingvacuümkussen ( rechthoekig en rond)
Het afdichten van ronde en rechthoekige lekken in een ketel met behulp van een lekdichtlanskussen.
Het afdichten van een lekkende leiding op een T stuk met een lekbandage.
13.30.uur : middageten
14.30 uur : einde opleiding en vertrek naar Antwerpen
18.00 uur aankomst in Antwerpen HWDO.
Conclusies, beoordeling
De opleiding werd ervaren als waardevol en technische noodzakelijk voor het werken met pneumatische kussens.
De manier van lesgevenen het anticiperen op de wensen van de deelnemers was correct doch ietwat stug. Er werd niet ingegaan op een bezoek in de productieafdeling en op het bekomen van een digitale (pdf) kopij van de presentaties.
De voertaal was Duits en misschien is hierdoor de finesse toch hier en daar verloren gegaan, desondanks de vertaler.
De praktische opleiding was zeer interessant omdat vele oefenobjecten aanwezig waren. Dit is een absolute must bij zulke opleidingen.
Als enige opmerking kan misschien gegeven worden dat de (lek) situaties allemaal ideaal waren en dat misschien iets te weinig werd ingegaan wat te doen bij moeilijke, niet ideale lekkende omstandigheden. Er werd misschien te weinig aandacht besteed aan de mogelijke gevaren van het lekkende product. Dus een iets realistische benadering was misschien noodzakelijk en wenselijk.
De hotelaccommodatie en het culinaire waren voortreffelijk.
In samenwerking met Sgt. Luc Geerts, waarvoor veel dank.
Zaterdagavond om 18:50u brak brand uit op het dak van een woning aan de Rederijkersstraat in Wilrijk.
Het betrof in feite een flink uit de kluiten gewassen schouwbrand, die een gedeelte van het (houten) platte dak in brand zette. De schade aan de woning zou aanzienlijk zijn (vooral waterschade).
Maandagochtend 17 December was er een felle autobrand op het kruispunt Boomsesteenweg VII Olympiadelaan op het Kiel. Ook bij deze een verslagje met dank aan Adjudant Sinnaeve;
Tijdens het einde van onze interventie Suikerrui werden wij opgeroepen ivm een autobrand op de hoek van de Boomsesteenweg en de VII Olympiadelaan (grens Hoboken-Wilrijk-A'pen). Volgende hulpen werden opgeroepen: 2e hulp Zuid (omdat 1e Hulp Zuid nog aan de interventie Suikerrui stond). 1e Hulp + SIW Deurne (deze werden terug binnen gestuurd na vrijmelding van 1e Hulp Zuid + SIW Zuid welke naar daar werden gestuurd). Aangekomen bleek het inderdaad om een hevige (buitenlandse wagen) autobrand te gaan. Oorzaak onbekend (melding-getuige door passerende taxivoerder). 2 hoge drukken zorgden voor het snel neerslaan van de vlammen. Enkel het dashboard (vermoedelijk deels bestaande uit metaallegering) bleek moeilijk te blussen. Na een korte blusperiode was toch alles gedoofd. Enkele ruiten en wat houtwerk van een nabijlgelegen terras waren wel door het vuur aangetast. Lichte rookontwikkeling (in de naastliggende huizen) werd eveneens door ons geventileerd alsook de bestrijding van ijsontwikkeling met zout op de openbare weg en het voetpad.
Fotokes met dank aan de bij ons allen gekende Marc de Roeck;
Zondagochtend 16 December kort voor 7:00U (het was net wisselen van de shift) kwam de melding binnen van een autobrand op het knooppunt van de A12 in Ekeren. De wagen brandde bij aankomst van 1 Lillo en 1 Dokken (4e Cie) als een fakkel en brandde volledig uit. Benjamin zorgde voor deze actiefoto's;
Dinsdagavond 18 December omstreeks 17:30u viel een graafkraan van een dieplader op de Antwerpse Ring richting Gent ter hoogte van Linkeroever. Het beestje van zo'n 13 ton sleurde in zijn val zo'n 30 meter vangrail, een verlichtingspaal en een groot signalistiebord mee. Uiteindelijk kwam het gevaarte op zijn kant tot stilstand op het rechtervak. Doordat de olieleidingen gebroken waren spoot de hydraulische olie op de rijbaan. 2e hulp Zuid kwam terplaatse om het wegdek te reinigen en brokstukken op te ruimen. Door het ongeval zat het verkeer op de Ring muurvast.
Maandagochtend 17 December werden de hulpen van CK en Zuid naar de Suikerrui gestuurd voor brand.
Een kort verslag van Adjudant Sinnaeve, 3e Cie HWZ;
"Betrof hier rookontwikkeling in gang van appartementsgebouw (4 verdiepingen - allen bewoond) tgv het in brand staan van textiel welke gestapeld stond in een ijzeren (restaurant) kooi. Oorzaak onbekend. Rook had zich reeds verspreidt tot 4e verdiep en in alle appartementen. Toen wij aankwamen (1e Zuid + Siw Zuid) stond deze kooi (brandend) op het voetpad (snel gedoofd met één hoge druk). Enkele persluchtploegen en politieploegen waren al naar de verschillende verdiepingen om de nog aanwezige bewoners te verwittigen en evacueren. In totaal werden er 4 deuren geforceerd (met haligantool) om de eventueel nog aanwezige bewoners te evacueren (enkele waren inderdaad nog aanwezig!). "Natuurlijke" verluchting en overdrukventilatie zorgden voor een snelle rookafvoer. Gelukkig goed afgelopen!"
Deze locatie was destijds de plaats waar onze ladderkorf in lichterlaaie stond tgv een flashover met bijna 2 gekwetste brandweermannen.
Hulpen terplaatse;
- Commandowagen met Eerste Wachtofficier - 1 CK - Ladder CK - 1e Zuid - SIW Zuid - Ziekenwagen CK - Ziekenwagen Zuid - Ziekenwagen Stuivenberg - Ziekenwagen Vincentius
Zaterdagavond 15 December kort voor 17u kwam een vrouw in de Schelde terecht ter hoogte van het Steenplein. De hulpen van CK, Dokken en ook medische diensten snelden terplaatse. Ondertussen had een patrouille van de scheepvaartpolitie het slachtoffer al aan boord gehesen en naar de kant gebracht waar de Eerste hulp CK reeds aangekomen was. Zij hebben onmiddelijk de reanimatie gestart. Deze is kort daarop overgenomen wanneer de medische diensten terplaatse waren. Het slachtoffer werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.
Hulpen terplaatse (3e Cie)
- Commandowagen met lt. - 1 Ck - 1 Dokken - SIW Dokken - Bootwagen Dokken - Duikwagen Dokken.
Zaterdagnamiddag 15 December brak brand uit in de keuken van een woning aan de Van den Hautelei in Deurne. De brand werd vrij laat opgemerkt door de bewoners en was al snel uitslaand. 1 Deurne was snel terplaatse, maar de keuken was niet meer te redden. De brand werd ingeblokt tot de keuken, zo werd de rest van de woning gespaard van het vuur. Er werd verder geblust met de hoge druk. De woning werd daarna nog geventileerd met de overdrukventilator. Niemand raakte gewond.
Vrijdagavond 14 Decmber iets na 20:30u werden de hulpen van Borgerhout en Zuid opgeroepen voor persoon onder trein in het station van Berchem. Alle hulp kwam echter te laat, de persoon overleed terplaatse op de sporen. Naar verluid zou een passagier een nooddeur geopend hebben en aan de verkeerde kant uitgestapt zijn (kant ernaast gelegen spoor) Toen de persoon uitstapte kwam er net een trein uit de andere richting. Het kwam tot een aanrijding dewelke dus fataal werd.
Donderdagochtend 13 December om 6:15u kwam de melding van een uitslaande woningbrand binnen, dit in de Willem Lepelstraat in het Sint-Andrieskwartier. Tijdens het aanrijden kregen de hulpen de melding dat er mogelijks nog personen aanwezig waren in het gebouw. Er werd dan ook preventief een ziekenwagen + Delta 3 meegestuurd. Bij aankomst van 1 Zuid was het een uitslaande brand op het 2e verdiep. Gelukkig bleken er geen mensen meer aanwezig te zijn in de woning. De brandweer had het vuur op een kwartiertje onder controle, maar had een dik uur nodig met nablussen, en meerbepaald om alle rommel buiten te zwieren. In totaal werden 9 flessen ademlucht gebruikt, niet min voor een woningbrand Vanmiddag waren de ramen reeds dichtgetimmerd met houten panelen, maar ophet voetpad lag een grote berg rommel, vooral papier.
Kwamen terplaatse; (3e Cie)
- Commandowagen met eerste wachtofficier - 1 Zuid - Ladder Zuid - 2 Dokken
Woensdagavond werd er een gezamelijke oefening gehouden tussen brandweer Sint-Niklaas en de ladder 50m van brandweer Antwerpen (WLO). Bij de brandweer van Sint-Niklaas was er vraag naar een oefening waarbij men eens kon nagaan wat de mogelijkheden zijn van de 50m ladder, waar men ze best kan stellen, watertoevoer enz.. Er werd eerst een horizontale evacuatie gehouden vanaf het 14e verdiep (bovenste verdiep). Vervolgens werd nagegaan of het ook mogelijk is om op het dak van het gebouw te komen met de korf; geen probleem voor de lange ladder. Tot slot was er een test met de vaste monitor op zo'n 40 meter hoogte. Voor beide korpsen was de oefening leerzaam. Veel van de vrijwilligers kwamen uit intresse een kijkje nemen naar de oefening. De oefening trok veel kijklustigen in "Sinnekloas".
Monteren van de korf, waarbij Sgt Geerts en Sgt Van der Haeghen de nodige uitleg en instructies gaven;
...en dan de hoogte in;
Deze specialekes wil ik jullie toch niet onthouden;
De laatste nieuwe aanwinst van brandweer Sint-Niklaas, de industriële autopomp;
Met dank aan 3WLO brandweer Antwerpen en brandweer Sint-Niklaas
Donderdag 13 December , of de 13 er voor iets tussen zit is twijfelachtig, maar vandaag tussen 15.30u en 19:30u waren er maarliefs 4 loze oproepen.
- kort na 15:30 kwam er een oproep binnen voor een ongeval met geknelde op de Ring richting Nederland, 600 meter voor de afrit Borgerhout Tijdens het aanrijden werd gemeld dat er een personenwagen onder een vrachtwagen stak. ...terplaatse trof de brandweer niet meer aan dan 2 ongevalletjes stoffelijk. Er waren gelukkig geen gewonden, laat staan geknelden. Alle hulpen keerden vrijwel onmiddelijk terug richting VP.
- Nog geen 5 minuten later kwam de melding binnen van een "aardgaslek", dit op de E17 in Burcht, ter hoogte van kilometerpaal 99.0 Tijdens het aanrijden werd dit "aardgasgeur". Tegen dat de hulpen terplaatse waren was er echter vrijwel niks meer op te merken. Na een korte controle keerden de hulpen terug richting VP.
- Iets voor half 8 kwam er dan weer een brandmelding binnen, dit op de bovenste verdieping van de Alcatel-building, aan de Boudewijnsstraat, achter de hoek van kazerne Zuid. Omdat het om een hoogbouw ging werd de 52m ladder van WLO meegestuurd. Echter, snel werd duidelijk dat werken met een snijbrander het beeld van een brand gaven. Na een korte controle keerden alle hulpen weer richting VP.
- Nog geen uur later was er opnieuw een oproep voor "brand gebouw", dit keer in de Jan van de Wouwerstraat in Hoboken. De hulpen van Zuid konden echter niks anders doen dan vaststellen dat het wederom een loze oproep betrof.
09/12/07 - Parijse brandweermannen bezoeken HWLI en BASF
Zondag 9 December stonden de zenuwen een beetje gespannen bij de mannen van de 1e Cie HWLI en bij de Luitenants. Een delegatie Parijse brandweermannen kwam immers een bezoek brengen aan de brandweerkazerne Lillo, midden in de 2e grootste chemische haven van de wereld gelegen. (Houston is de grootste). Reeds van 's ochtends af werd er gepoetst en gewerkt om alles klaar te krijgen, want er stond ook een volledig 4-sterrenmenu op het programma. Net voor men de delegatie verwachte kwam er een oproep binnen voor ongeval geknelde op de A12 tussen Stabroek en Zandvliet. Gelukkig bleek dit ongeval niet ernstig (geen geknelde) en kon de Eerste hulp snel terugkeren richting de kazerne. Niet veel later arriveerde het Busje van de Aalsterse brandweer die een band hebben met die bepaalde Parijse kazerne. Eerst was er de ontvangst en verwelkomingstoespraak door Adjudant Luc d' Hondt en Luitenant Tom van Gyseghem. Hierna werd kort het programma voorgesteld en brandweer Antwerpen + de werkwijze van het korps uitgelegd. Vervolgens was er een rondleiding door de kazerne, met uitleg over de voertuigen, materialen, en uiteraard ook over de gaspakdragers die op Hoofdwacht Lillo operationeel zijn. Ondertussen hadden de mannen van de 1e Cie in de keuken een waar 4-sterrenmenu klaargemaakt en kon er worden aangeschoven. ...en gegeten werd er! Voorgerecht, Vissoep en als hoofdgerecht kalkoengebraad met kroketjes en groenten. Ondertussen was de ladder van 52 meter aangekomen op HWLI, Terwijl het eten nog wat zakte begon men de ladder en de hoogwerker te stellen, dit om de 52m ladder eens te ervaren en om een beter zich te hebben over de reusachtige haven. Omstreeks 15u begon men het kazernebezoek stilaan af te ronden. Luitenant van Gyseghem overhandigde de Parijse chef zijn vrouw een prachtig boek over Antwerpen Luitenant Somers schonk dan weer een bronzen brandweerbeeldje aan de chef zelf. Vervolgens was het hen beurt om de mensen van HWLI hartelijk te bedanken voor de warme ontvangst, de leerzame info en het lekkere eten. De dag was echter nog niet voorbij. Het Parijse-Aalsterse gezelschap werd door de Commandowagen richting Kanaaldok gebracht, waar de blusboten aangemeerd liggen.Er volgde een kort bezoek op de boten, met uitleg over de blusinstalatie en de gigantische motoren. Na een half uurtje lieten we de ijzige kade achter ons om het programma verder te zetten, richting chemiereus BASF. BASF is een van de grootste chemiebedrijven in de Antwerpse haven, maar toch heeft dit bedrijf nog massa's uitbreidingsmogelijkheden op het eigen gigantisch grote terrein. Eerst werd de indrukwekkende brandweerkazerne bezocht, waar oa een appart persluchtlokkaal en ruimte om oa poeder- en CO² blussers te hervullen/controleren. Eveneens indrukwekkend was de slangenwasmachine, ruim 30 meter lang. Ook het voertuigpark is indrukwekkend, het meest indrukwekkend was wel de 42m Hoogwerker. Jammergenoeg was het fotograferen van deze voertuigen haast onmogelijk, aangezien ze niet uit de kazerne gereden mogen worden wegens een absoluut fotografeerverbod op het bedrijfsterrein zelf. Tot slot volgde er een rondrit van zo'n 10 minuten door het bedrijf, met uitleg van de vele verschillende instalaties etc.
Bij deze mijn oprechte dank aan Adj. Luc d' Hondt, Olt. Van Gyseghem en Lt. Somers.
Op de E19 in Schoten gebeurde Zondagavond een ongeval. Een personenwagen begon te slippen en duikelde naar beneden in de graskant om vervolgens tegen een duiker te pletter te slaan. Oproep was ongeval geknelde en omdat het ongeval op de intervetiegrens gebeurde werd ook brandweer Schoten terplaatse gestuurd. Terplaatse bleken er geen geknelden en beperkte de taak van de brandweer zich tot het afkoppelen van de batterij.
09/12/07 - Vrouw overleden na aanrijding tram in Berchem
Deze voormiddag werd een bejaarde dame gegrepen door een tram op de Grote Steenweg in Berchem. De dame werd door de klap weggeslingerd en kwam niet onder de tram terecht. Doch was de oproep persoon onder tram en werd de gebruikelijke uitruk voor ongeval geknelde opgestart. Bij aankomst bleek dit dus niet het geval te zijn. De vrouw had uitwendig en op het zicht geen ernstige verwondingen. Ze werd naar het ziekenhuis gebracht waar haar toestand door echter ernstige interne verwondingen snel achteruit ging. In de loop van de dag is de dame uiteindelijk aan haar verwondingen overleden.
Donderdagnamiddag 7 December om 16:30u brak brand uit op de bovenste verdieping van de Haringrodestraat in Antwerpen. Al snel was de brand uitslaand. Er werd dus groot alarm geslagen. Na een kwartiertje was de brand onder controle. Het nablussen nam echter heel wat tijd in beslag. Er werd bijstand gevraagd van een 2e ladder (Deurne) en ook de adembeschermingswagen van WLO diende terplaatse te komen. Om 18:30u keerden de laatste hulpen terug richting vp. De bovenverdieping van het getroffen pand werd volledig vernield, de onderliggende verdiepingen hebben zware waterschade geleden.
- 07/12/07 - Instorting bij bedrijf aan Westpoort in Burcht
Vrijdagochtend 7 December rond 3:30u werd 1 Linkeroever + ladder52m en SIW+GIW Borgerhout naar de Westpoort in Burcht gestuurd. In een bedrijf was een deel van het dak naar beneden gekomen. Zo'n 40a 50 m2 beton kwakte tegen de grond en verpletterde de goederen die klaar stonden om geleverd te worden. Met de ladder werd een korte controle gedaan boven het dak. De hulpen konden echter weinig doen, mede door het zeer slechte weer was het onverantwoord om het dak te dichten met plastiek. Gewonden waren er niet, gelukkig vond de instorting niet plaats in de dag, wanneer er mensen aan het werk zijn. Een verantwoordelijke van de bouwfirma die het gebouw recent bouwde kwam in de loop van de dag terplaatse. Oorzaak is volgens de brandweer een verstopte afloop, waardoor een massa water op het dak bleef staan. Het gewicht van dat water werd het dak teveel.
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: