Wat info over mij: Naam: Yoni Proost Leeftijd: 26 Plaats: Burcht (2070) Job: Technisch bediende Interesses:Fotografie, brandweer, hulpverlening
Ikzelf in beeld:
Interventiefoto's
Torenrun 2007
Post Zuid:
Post Noord:
Post Linkeroever:
Post Centraal:
Post Deurne:
Brandweer Antwerpen in woord en beeld
11-12-2008
Ontploffings- en instortingsgevaar in pand Lange Kievitstraat
In een pand aan de Lange Kievitstraat was er Donderdagnamiddag iets voor half 3 even paniek. De stadsingenieur had de brandweer bijgevraagd omdat het desbetreffende pand instabiel was waardoor er instortings- en ontploffingsgevaar was. Er bevonden zich nog een tiental mensen in het pand, de brandweer ontruimde het gebouw tot er zekerheid was qua veiligheid. Na een kwartiertje bleek de situatie onder controle te zijn en keerde alle hulpen richting VP. De stadsingenieur en politie bleven nog geruime tijd ter plaatse.
...wat er juist gaande was of er aan de basis lag aan de beslissing van de stadsingenieur is mij niet bekend.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e H. CK + Ladder - SIW Borgerhout
De hulpen van Zuid, GIW en kraanwagen Borgerhout werden nog voor ze terplaatse waren terug gestuurd.
Zondagnamiddag bezocht een kleine groep gëintreseerde mensen de brandweerkazerne Hoofdwacht Linkeroever. Puur uit intresse kregen de mensen een korte rondleiding in de kazerne en wat uitleg over de voertuigen. Enkele zagen het wel zitten om eens in het liftje op de lange ladder te stappen, wat je in een half minuutje op duizelingwekkende hoogte brengt.
Terwijl Sergeant De Rover samen met zijn manschappen instructies over het Williamskanon lezen, geeft Walter van 1HWDo een woordje uitleg aan het groepje gëintresseerden. Een blitzbezoekje aan de kazerne was dan ook snel in kannen en kruiken
...dit terwijl het leven op de HWLO zijn gewone gangetje gaat...
Vooral de unieke lange ladder kreeg veel aandacht en viel in de smaak, hetgeen enkele mooie beeldjes opleverde;
Zondagnamiddag bracht Walter van 1HWDo het Williamskanon eens tot aan de HWLo om de werking ervan uit te leggen aan de manschappen van 1HWLO. Later zal er effectief nog eens geoefend worden aan het galgenweel.
Vannacht heeft een brand de kantoren van INE Aviation op de luchthaven van Deurne volledig vernield. De oorzaak zou een elektriciteisprobleem zijn aan een elektrische verwarmingstoestel.
De oproep voor brand kwam iets na 2u binnen. Een getuige had vlammen en rook gezien waarna hij onmiddelijk de nodige diensten verwittigde. Omdat niet duidelijk was wat en er brandde en waar werd de gewone basisuitruk voor brand uitgestuurd; 1eH. Deurne + SIW +Ladder en 2e H. Zuid + Commandowagen met Luitenant. Bij het aanrijden van 1 Deurne werd meegegeven dat de politie die reeds terplaatse was melding maakte da het effectief flink brandde in een hangar en dat er geregeld ontploffingen te horen waren. Bij aankomst van 1e H. Deurne vroeg men om op te schalen en de industieuitruk terplaatse te sturen. Hoogwerker WLO, SAP Lillo, Poederwagen Lillo, Watertankwagen Borgerhout.), ook de Kapitein kwam terplaatse. Gelijktijdig raakte bekend dat in de grote hangar naast het gedeelte dat in brand stond verschillende volgetankte vliegtuigen en helikopters stonden. Deze dienden zo snel mogelijk uit de hangar verplaatst te worden. Om de poorten te openen werd ook de 3e hulp van Borgerhout terplaatse gevraagd + een volledige 2e basisuitruk (1e H. Zuid SIW + Ladder en 2e H. Deurne.Ook de watertrein van Lillo werd opgestart. Rond 3u raakte de brand stilan onder controle. De industrieuitruk en de watertrein mochten terug naar de kazerne, een uur later keerde de 3 hulp en de 2e basisuitruk terug richting VP, omstreeks 4.30u gevolgd door de meeste overige wagens. De 2e H. Dokken werd dan terplaatse gevraagd voor waakdienst. Door het snelle optreden werd veel erger voorkomen. Mocht de brand overgeslagen zijn naar de loods met vliegtuigen, die volgetankt waren met kerosine zou de hele buurt bedreigd zijn. Gelukkig werd deze loods gevrijwaard, enkel wat herstelbare schade werd nu geleden.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Luitenant - Commandowagen met Kapitein - 1e H. Deurne + SIW - 1e H. Zuid - 2e H. Deurne - 2e H. Deurne - 2e H. Dokken (waakdienst achteraf) - Ladder Deurne - Ladder Zuid - Hoogwerker Linkeroever - Adembeschermingswagen Linkeroever - Schuimautopomp Lillo - Poederwagen Lillo - Watertankwagen borgerhout - SIW + GIW Borgerhout - Slangenwagen Lillo - Pompcontainer Lillo + Williamskanon
Uiteraard geldt er op de terreinen van de luchthaven een streng fotografie- en filmverbod. De pers, in grote getallen aanwezig werd op een afstand buiten de luchthaven gehouden. De Kapitein en een verantwoordelijke van de kwam de mensen van de pers en woordje uitleg en een intervieuw geven, wat zeer gëaprecieerd werd.
Oude watertankwagen brandweer Antwerpen staat te koop
Antwerpen verkoopt stadsvoertuigen per opbod De stad Antwerpen organiseert op woensdag 10 december openbare verkoop van afgeschreven stadsvoertuigen. De verkoop vindt plaats in de refter op de eerste verdieping van het voertuigencentrum (Kielsbroek 32). Geïnteresseerden kunnen de voertuigen bezichtigen vanaf 9.00 uur, de verkoop start om 11.00 uur. Het betalen voor de voertuigen (roepprijs + 20 procent veilingkosten) gebeurt per overschrijving of bij de dienst financiën. Meer informatie hierover krijgen kooplustigen op de dag van de openbare verkoop. De gekochte voertuigen moeten voor het einde van de week opgehaald worden. Meer info bij Wim Oyen op 03/242.98.52 Bron: GVA www.gva.be
De afgelopen 12uur waren er diverse interventies voor brandweer Antwerpen.
Het begon Donderdagavond met een melding van een uitslaande appartementsbrand op de Charles de Costerlaan op Linkeroever. Een oproeper die in de Reinaertlaan woont, meldde dat er een uitslaande brand woedde op de 10 verdieping van het gebouw op de hoek van de Halewijnlaan.
De hulpen zagen echter geen uitslaande brand, en al snel was er een groot vermoeden dat het weerspiegeling in de ramen was van de affakkeling in de haven.
Het zekere werd voor het onzekere genomen en er werd een controle gedaan in het gebouw. Er werd niks aangetroffen.
Net toen de hulpen terug richting VP keerden kwam er opnieuw een melding van een kamerbrand binnen in hetzelfde gebouw.
Ook hier ging het om weerspiegeling van de flare in de haven, maar ook nu werd nog eens gecontroleerd, opnieuw zonder iets aan te treffen.
- Tussen 22u en 23u waren er enkele meldingen van wateroverlast door bladeren die in de kolken zaten. Hierdoor ontstonden grote plassen. De 2e hulp Dokken en 2e hulp Deurne gingen ter plaatse en losten het probleem snel op.
- Omstreeks 23.45 kwam er een melding binnen van een voertuig te water aan de Rijnkaai, ter hoogte van ATV. Men vreesde dat er nog personen in het voertuig zaten en dus werden de grote middelen ter plaatse gestuurd. Snel bleek dat er geen personen meer in het voertuig zaten en dat de wagen op een soort zandbank stond.
- Niet veel later werd de 1e H. Linkeroever als SAH naar de "Boterpot" in Haasdonk gestuurd voor brand. Wat er brandde was niet gekend. De oproeper, een chauffeur die op de E17 reed had een vlam boven op een gebouw gezien. Ook brandweer Beveren en Kruibeke snelden terplaatse, maar al snel bleek dat het ook hier weer de affakkeling in de haven was die voor verwarring zorgde.
- Deze ochtend om 8u werden de hulpen van Dokken en CK naar de Oude Steenweg (2060) gestuurd voor een rookontwikkeling in het schooltje.
- Zuid mocht enkele minuten later naar de Albertstraat (2018) voor een hevige brandgeur in een apartementsgebouw op het 1e verdiep. ...eenmaal ter plaatse werd niks aangetroffen.
Op de Houtlaan in Wijnegem gebeurde Woensdagochtend om 9.30u een zwaar ongeval (het tweede zware ongeval in een tijdspanne van amper twaalf uur op enkele honderden meter van elkaar). Een personenwagen slipte aan hoge snelheid net voor de brug over het Albertkanaal richting Wommelgem. De wagen knalde op de middenberm tegen een verlichtingspaal, deze werd door de klap uit de grond gerukt en viel om. Het voertuig kwam uiteindelijk tot stilstand in het midden van de andere rijrichting. 2 personen werden gewond naar het ziekenhuis overgebracht. De hulpen van Deurne en Borgerhout kwamen ter plaatse ongeval geknelden.
Woensdagochtend om 3:40u vatte een voertuig met Franse nummerplaten vuur net voorbij de Kennedytunnel richting Gent. Het voertuig kwam net op de splitsing van de Ring met de afrit Linkeroever tot stilstand. De 4 inzittenden konden tijdig het voertuig verlaten. De vlammen grepen echter snel om zich heen en al snel stond het motorgedeelte volledig in Lichterlaaie. Bij aankomst van de 1e H. Linkeroever die door toepassing van den truk met de duif toch eerst ter plaatse kwamen, was de auto reeds volledig ten prooi gevallen aan het vuur. Met 2 x HD (De 1e H. Linkeroever werd gevoed door de watercontainer van Linkeroever) was het vuur snel onder controle maar van het voertuig bleef weinig over. Tevens was deze interventie de vuurdoop van kersvers Korporaal Marjolein Leenknecht.
Ter plaatse;
- 1e H. Linkeroever - 1e H. Zuid + SIW - Watercontainer Linkeroever
Dinsdagmiddag om 14u was het wederom prijs in de Kennedytunnel richting Nederland. 5 vrachtwagens reden op elkaar in. Eén chauffeur werd door de ziekenwagen Linkeroever naar het ziekenhuis overgebracht. 2 van de 3 rijstroken waren bijna 2 uur afgesloten voor de berging van de voertuigen.
Dinsdagochtend om 9.45u diende de eerste hulp CK een CO-meting uit te voeren in de Quellinstraat. Bewoners hadden een amoniakgeur waargenomen, de brandweer gebeld, het raam geopend en buiten gegaan. Ne meting was positief voor CO.
Verwijderen verlichtingspaal na ongeval A12 Wilrijk
Op de A12 te Wilrijk kwam in de vroege ochtend een wagen tegen een verlichtingspaal terecht. Omdat de paal scheef stond werd brandweer Antwerpen bijgevraagd om de paal om te leggen.
In de nacht van Maandag op Dinsdag belde een verontrustte bewoonster uit de haarstraat dat ze vanop haar dakappartement zag hoe er witte rook opsteeg ter hoogte van het stadhuis. De hulpen van Zuid en CK kwamen terplaatse. Snel werd echter duidelijk dat het rook was van de schouw en dat er niks an de hand was.
Zondagavond 30 November om 20u gebeurde er in de ingang van de Kennedytunnel richting Nederland een ongeval. Een personenwagen werd aangetikt door een vrachtwagen. De personenwagen tolde rond en knalde enkele keren tegen de jersey. Omdat er koelvloeistof op het motorgedeelte lekte kwam er wat stoom vrij, waardoor er een uitruk voor autobrand uitgestuurd werd. (1e H. Linkeroever, 1e H. Zuid + SIW, WTW Borgerhout (en Commandowagen met Luitenant)) Bij aankomst van 1e H. Linkeroever was de damp al verdwenen, de taak van de brandweer beperkte zich tot het verwijderen van wat koelvloeistof, dewelke bij lage temperatuur een licht glad wegdek veroorzaakt.
Op de Ring richting Nederland ter hoogte van Merksem vatte een personenwagen vuur aan het motorgedeelte. De chauffeur kon zijn voertuig nog tijdig op de pechstrook zetten. De hulpen van Deurne en Zuid waren zeer snel terplaatse en konden voorkomen dat de wagen volledig uitbrandde. Doch, de wagen is rijp voor de schroothoop.
Zondagmiddag diende de 1e H. linkeroever een oliespoor te verwijderen in Burcht. Het spoor dat begon in Kruibeke liep via de Kruibeeksesteenweg naar de heirbaan en de Dorpstraat.
Totaal onverwacht is afgelopen Vrijdag 28 November brandweerman Lus Van Riel van ons heen gegaan. Lus had Vrijdag nog met de dagshift gewerkt op de "bollen" met de 4e cie.
's Nachts is Lus zeer plots overleden, hij werd 57 jaar.
Lus was sinds enkele jaren ook vrijwilliger bij het brandweerkorps van Brasschaat, waar hij woonachtig was.
De uitvaartplechtigheid heeft plaats op donderdag 4 december om 10u30 in de kerk van Bethanie, Lage Kaart te Brasschaat.
De asverstrooiing vindt plaats op het kerkhof aan de Max Hermanlei te Brasschaat.
Ons medeleven gaat uit naar familie, vrienden, kennisen en collega's, in het bijzonder de manschappen van 4HWBo en brandweer Brasschaat.
Op de bovenste verdieping van een woning in de tulpstraat brak afgelopen Vrijdagavond tijdens werken brand uit. Door een snelle tussenkomst werd veel erger voorkomen.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Lt. - 1e h. Ck + Ladder - 1e H. Dokken + SIW
In de Houthulststraat in Merksem ontstond Zondagmiddag rond 15.30u brand in een woning. De commandowagen met Luitenant was toevallig in de buurt en dan ook als eerste ter plaatse. de Luitenant kon gelukkig snel melden dat alle personen het pand reeds hadden kunnen verlaten, maar dat er wel degelijk iets brandde.
De brand situeerde zicht vlak aan een doorgang van de schouw en heeft zo een stuk van de houten vloer mee verteerd. Deze vloer werd opengebroken/gezaagd, ook werd de schouw langs boven geïnspecteerd en even met de bol doorgegaan.
De 1ste hulp dokken bleef geruime tijd ter plaatse. vrachtwagen 69 kwam ook ter plaatse met de elektrische overdrukventilator.
Ter plaatse
- Commandowaen met Luitenant - 1e H. Dokken + SIW - Ladder Dokken - 2e H. Deurne - Vrachtwagen 69
Op Donderdag 27 November werd voor de eerste keer in de geschiedenis van KaNo een grote infodag voor de manschappen van brandweer Antwerpen georganiseerd. Brandweermannen van alle kazernes en verschillende ploegen (behalve de 3e Cie, want die had vandaag de dagshift) waren aanwezig. Reeds dagen op voorhand hebben de officieren en de mensen van St-Jac, maar ook de manschappen (duikers HWDo, RED-team HWDe enz.) meegeholpen om deze infodag tot in de puntjes te verzorgen.
Tussen 8;30u en 9u werden de ruim 150 genodigden verwacht op de KaNo. Om 9u begon de infodag met een toespraak van Lt. Kol. Chris Addiers. Na en korte pauze in de refter waar men koffiekoekjes, warme drank en frisdrank kon verkrijgen, werden de 150 aanwezigen onderverdeeld in 9 groepen die gedurende de ganse dag de 8 verschillende standen van specialisaties bezochten. Op deze standen, verspreid over de kazerne, werd uitleg gegeven, dit aan de hand van een powerpointpresentatie, foto's, materiaal én een uitleg van de verantwoordelijke van die specialisatie.
Waarom zoveel aandacht voor al deze specialisaties? Simpel; in de toekomst zal iedereen binnen het korps een specialisatie moeten hebben.
Bij onderstaande fotoreportage zal ik kort uitleg geven wat de er te zien is op de foto('s) eronder.
We beginnen bij de toespraak van de Luitenant Kolonel Chris Addiers;
Na de toespraak werden de begeleiders van de groepen voorgesteld;
De korte pauze in de refter en de verdeling van de groepen;
Toch even vermelden, onderstaande foto Links is Willy Cole van de 8-urendag. Toevallig was het vandaag zijn allerlaatste werkdag, dit na 32 jaren dienst voor BWA! Hij kwam maar al te graag naar de KaNo, in de eerste plaats om de kazerne te bekijken (het was de eerste keer dat hij er kwam), maar ook om al die collega's nog eens terug te zien. We wensen Willy het beste en nog veel geluk toe, geniet ervan!
Willy (links), samen met zijn collega's Alain en "Mon" van de 4e WLo;
Specialisatie Seinkamerwacht
Aan de hand van een powerpointpresentatie en een gedetaileerde uitleg door OLt. Verhegge en Kapt. Van Linden werd de werking van de toekomstige seinkamer uitgelegd;
Specialisatie Adembescherming
In het toekomstige lokaal van de adembescherming (ook wel eens gaskamer genoemd) werd de uitleg gegeven door een rot in het vak;
Onderstaande foto; de rekken van het adembeschermingslokaal zijn nog leeg, binnen enkele maanden zal dat anders zijn en liggen ze vol toestellen.
Specialisatie technisch Hulpverlener
In de grote garage vooraan, vanwaar de 1e hulp en ladder zullen vertrekken, stond de stand van technisch hulpverlener. Er lag verschillend bevrijdingsmateriaal tentoongesteld. Ook hingen er een aantal foto's van situaties waarop de verschillende hulpverlening te zien waren. Adjudant Truyts van 1 HWBo gaf samen met Lt. Moreas de nodige uitleg bij deze specialisatie;
Specialisatie Industrie en gevaarlijke stoffen
Ook bij deze specialisatie werd in de daarvoor voorzien ruimte en acomodatie een professionele uitleg gegeven; In de toekomst zal er ook een speciale OGS-wagen, bemand met een 6-tal manschappen (gaspakdragers) op de KaNo komen te staan. Ook op Linkeroever komt dan zo'n wagen te staan.
Het IGS-lokaal;
Specialisatie Interventieduiker
In het duikerslokaal werd stilgestaan bij de werkwijzen en de verschillende materialen;
Ook de nieuwe duikcontainer, ondertussen helemaal in orde, en de duikwagen stonden voor deze gelegenheid in de garage;
Specialisatie Autovoerder
In de Achterste grote garage waar oa. de grote voertuigen zullen komen te staan, werd de specialisatie autovoerder besproken, dit door Lt Van den Boer. De taken van de autovoerder, de verantwoordelijkheden en de "risico's" van prioritair rijden kregen hierbij veel aandacht;
Specialisatie RED-Team
ook in de grote garage, maar dan aan de andere kant werd uitleg gegeven over de werking van het RED-team van de Hoofdwacht deurne. Ook werd er een kleine demonstratie gegeven;
Specialisatie Ambulancier - Hulpverlener DGH
Uiteraard werd ook de werking van de ambulance's van brandweer Antwerpen niet vergeten. Voorlopig komt er op de nieuwe kazerne geen ambulance, de 3 huidige ambulance's (WLO, CK en Zuid) blijven behouden. ook worden er zeer binnenkort nog 3 nieuwe ambulances's verwacht (type WLO), zodat er op elke kazerne steeds een reserve ambulance ter beschikking staat.
Archieffoto's ZW Zuid en zw WLo;
...uiteraard heb ik mijn (grote) ronde ook eens gemaakt in het indrukwekkende gebouw.
Ik begon mijn ronde in de voorste garage vanwaar de 1e h. + ladder zal vertrekken. Om al een beeld te geven staat er al een autopomp en een ladder vooraan. Zoals u kan zien is de enige nog overblijvende Metz-ladder in een nieuw kleurtje gezet met de nieuwe stripping en werd ee antieken pronkstuk nog eens van onder het stof gehaald;
van daar ging het naar de achterste garage, langs de glijpalen;
ook stond hier een prachtige oude stoompomp, daterend uit 1870 tentoongesteld. Let vooral op de krappe beenruimte!
Nadat ik de trap naar het 2e verdiep terug gevonden had kwam ik via de refter op het grote terras terecht. Hier kan gerelaxed worden of kan gesuporterd worden voor sportspelen op het openlucht sportterrein;
Naast het open lucht sportterrein ligt de overdekte sportzaal, uitgerust met de nodige materialen en zelfs een digitaalscorebord/klok;
Aangrenzend aan de sportzaal is een groot berghok voor de sportmaterialen. Er is ook een lokaal vanwaar de matchen gevolgd kunnen worden. Verder zijn er 2 douches, bijvoorbeeld handig als er eens een ploeg van een ander korps op bezoek komt om een match te spelen.
Aan de andere kant van de gang komt de zeer ruime fitnesszaal;
Via de centrale gang kom je in de zone van de slaapvertrekken terecht (ook op het 2e verdiep)
Er zijn 4 zone's die gekenmerkt worden door hun eigen kleur. Elke compagnie heeft zijn eigen kleur. De kleuren zijn rood, blauw, groen en oranje.
Foto onder; De middengang op het 2e verdiep; Rechts zijn de gangen waar de slaapvertrekken zijn;
Foto onder; Eén van de gangen van de slaapvertrekken; Rechts de slaapkamers, links de opslagplaatsen voor kledij, matjes, kussens en andere materialen.
Foto onder;
één van de vele kamers. Elke kamer is uitgerust met 2 bedden + kastjes, een toilet en een lavabo. Links op de foto is ook een raam te zien. Dit raam/deur geeft uit op én van de binnenkoertjes (4e foto) waar ook kan worden vertoefd.
Op de kazerne zal iedereen zijn eigen kussen en matje (dun matrasje) krijgen om op de vaste matras te leggen.Op onderstaande foto zie je het ingenieueze systeem om de kussens en matjes op te bergen. De kasten waarin deze opgeborgen worden worden constant verlucht, wat de hygiëne ten goed komt.
De verschillende kleuren voor de verschillende ploegen;
Elke zone heeft ook zijn eigen gezamelijke douche, toilet en lavabo's;
Uiteindelijk komt er dan toch eens een einde aan de lange gang. Eerst nog wel de trap af gaan (je kan ook de lift nemen) en dan kom je aan de uitgang van de indrukwekende Kazerne Noord.
In de loop van de maanden, wanneer alles zal zijn zoals gepland volgt nog een fotoreportage, dan van het eindresultaat.
Woensdagmiddag om 13u werd groot alarm geslagen in het AXA-kantoor op de hoek van de Grote Steenweg en de Singel in Berchem. Er was een zware rookontwikkeling opgemerkt op het 6e verdiep. De zware rookontwikkeling werd veroorzaakt door een flinke hoop isolatiemateriaal die in brand stond. In een deel van het gebouw worden momenteel renovatiewerken uitgevoerd. Bij slijpwerkzaamheden zijn waarschijnlijk gensters op het isolatiemateriaal terecht gekomen met als gevolg dat even later de hele hoop in brand stond. Zo'n 220 aanwezige werknemers werden snel en ordelijk geëvacueerd, niemand van hen raakte gewond. De werknemers werden opgevangen in de sporthal achter de hoek. Ondertussen waren brandweer en politie al in grote getallen aanwezig. De brandhaard was snel gelokaliseerd en het vuur was snel onder controle. Wel diende men het smeulende isolatiemateriaal goed open te trekken en na te blussen. Er werd ook geruime tijd verlucht.
Ter plaatse;
- Commandowagen met Luitenant - 1e H. Zuid + SIW + Ladder - 2e H. Deurne - Ladder 52m Linkeroever
Post Linkeroever PLO Halewijnlaan 82 2050 Antwerpen
't is maar dat je 't weet!
Cijfertjes:
Gemiddeld rukt de brandweer Antwerpen 6000 keer uit. Een kwart daarvan is voor brand, 3 kwart is andere interventies, zoals redden van personen in nood, technische interventies, reinigen of opruimen van het wegdek, evacuaties van zieke personen (bijstand ziekenwagen). De 3 ziekenwagens van Brandweer Antwerpen ( Post Centraal, Post Zuid en Post Linkeroever) rijden tesamen gemiddeld iets meer dan 7000 keer per jaar uit! Dringend ziekenvervoer is voor brandweer Antwerpen dus een belangrijke opdracht. Om de goede werking te kunnen garanderen werken ruim 800 mensenvoor brandweer Antwerpen. Het opperationeel kader bestaat uit 20 officieren, 90 onderofficieren en 600 manschappen. Op het hulpcentrum 100 dat instaat voor de verwerking van noodoproepen van brandweer en ambulancediensten over de provincie Antwerpen, zijn 35 mensen actief. Naast het operationeel kader heeft brandweer Antwerpen ook een administratieve en logistieke ondersteuning met meer dan 60 medewerkers. Samen zetten al deze mensen zich in voor een optimale bescherming van de stad en omliggende gemeenten en de bijna 600000 inwoners daarvan!
Nieuwe voertuigen:
In 2009 nam de brandweer Antwerpen tal van nieuwe wagens in dienst. Een klein overzichtje:
- Zware autopomp Atego AP14 voor post Deurne
- Zwate autopomp Atego AP6 voor post Zuid
- Ladder 30m Volvo voor Post Zuid
- 2 x tankwagen Iveco Stralis voor Post Linkeroever en Lillo
- Haakarmvoertuig voor Post Noord
- 2 x Ambulance voor Post Centraal en Zuid
_____________
Post Linkeroever krijgt verkeerslichten (Halewijnlaan)
Sinds kort staan er ook aan de Post Linkeroever op de Halewijnlaan verkeerslichtend ie in geval van een uitruk de wagens vlotter te laten verteken naar interventies. Vooral tijdens de spitsuren is de verkeerssituatie op de Halewijnlaan soms dramatisch omdat de Waaslandtunnel richting stad gesloten is. In sommige gevallen diende de wagens zelfs het fietspad dat tussen de bomen op de brede middenberm ligt te gebruiken om niet hopeloos vast te geraken in het verkeer. Ook aan de andere kazernes werden de oude verkeerslichten vervangen door nieuwe exemplaren.
De verkeerslichten zijn regelbaar vanop de kazerne's.
___________
Wist u dat...
- De manschappen zelf instaan voor het onderhoud van hun kazerne? Enkel de administratietoren van de nieuwe kazerne wordt onderhouden door een externe kuisfirma.
- De meeste lokalen van de nieuwe kazerne Post Noord voorzien zijn van bewegingssensoren voor het licht. Wanneer het lokaal betreden wordt gaat het licht automatisch aan, wanneer het lokaal verlaten wordt gaat het licht na enkele minuten automatisch uit.
- De kleur van brandweerwagens is wettelijk bepaald. Deze is RAL3000 (fel rood).
- Brandweerwagens dienen ALTIJD hun geluidssignalen en blauwe zwaailichten inschakelen als ze naar een interventie rijden. Als ze dit niet doen rijden ze niet prioritair en moeten zij zich aan alle verkeersregels houden. Gebruik van Sirenes en zwaailichten komt ook de veiligheid van de manschappen én de andere weggebruikers ten goede.
Brandweer opgenomen in bestuursakkoord Antwerpen:
Het brandweerkorps van Antwerpen bevindt zich op een scharniermoment in zijn geschiedenis. Het Antwerpse korps begint de vruchten te plukken van het verbeterplan dat sinds 2000 in uitvoering is. De brandweer krijgt een nieuwe centrale kazerne. Bovendien is er in België een grondige hervorming van de civiele veiligheid op komst. Om voorbereid te zijn op deze hervorming en om de verbeteringen van de jongste jaren te consolideren en uit te diepen, stelt het stadsbestuur een aantal prioriteiten voorop. Het stadsbestuur wil de organisatie van de bestuurlijke brandweerzorg voort verbeteren in overeenstemming met de bevindingen van de commissie Paulus en rekening houdend met de specifieke Antwerpse context en met de vereisten van een modern bedrijf. Het stadsbestuur wil een gelijkwaardige brandweerzorg voor álle burgers in het Antwerps verzorgingsgebied. Om sneller te kunnen optreden, wil de stad een nieuwe voorpost openen in Wilrijk en de Polder. Het bestuur wil dat er een privaatpublieke samenwerking (PPS) tussen de stad, het havenbedrijf en de privé-ondernemingen tot stand komt in de tweede grootste petrochemische cluster van de wereld. Door een maximale synergie wil Antwerpen in alle facetten van de hulpverlening (planning, preventie, voorbereiding, interventie en nazorg) en van de dienstverlening tot een optimale hulpverleningsorganisatie komen. Het stadsbestuur wil een geïntegreerd stedelijk crisiscoördinatiecentrum in de nieuwe brandweerkazerne installeren. Het stadsbestuur wil de samenwerking tussen de andere bedrijfseenheden en de brandweer vastleggen in afdwingbare dienstverleningsovereenkomsten. Die overeenkomsten moeten de brandweer op het vlak van de logistiek een kwalitatief hoogwaardige en tijdige service garanderen.
De brandweer heeft een belangrijke preventieve taak. Het stadsbestuur wil dat het brandpreventiebeleid klantgericht en efficiënt wordt georganiseerd. Het stadsbestuur wil extra aandacht voor de brandveiligheid van publiek toegankelijke plaatsen in de ruime zin van het woord. Daarom wil de stad investeren in een volwaardige brandpreventiedienst, waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen. Het bestuur wil dat het retributiereglement en de ambtelijke organisatie op deze ambitie worden afgestemd. Antwerpen wil een volwaardige brandpreventiedienst opzetten waarop burgers en ondernemers kosteloos een beroep kunnen doen.
De brandweer is een belangrijke partner in het stedelijk ruimtelijk beleid. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen (Rup’s) en van de ontwikkeling van het openbare domein. Het stadsbestuur wil dat brandveiligheid van in de planningsfase een onderdeel is van ruimtelijke uitvoeringsplannen en van de ontwikkeling van het openbare domein.
Antwerpen wil dringend maatregelen nemen tegen de vergrijzing van het brandweerkorps. De stad wil dat de brandweer een vooruitziend personeelsbeleid voert, dat rekening houdt met de maandenlange opleiding en de late inzetbaarheid van een aspirant brandweerman. Het stadsbestuur wil dat de brandweer bovenop de individuele bijsturing van het personeel (fysieke paraatheidtesten, alcoholbeleid, personeelswaardering, ...) meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer de personeelscoëfficiënt aanpast aan de huidige noden. Nu leiden bijscholingen tot veel overuren. Het stadsbestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters. Antwerpen wil dat de brandweer dringend maatregelen neemt tegen de vergrijzing van het korps. De stad wil dat de brandweer daarvoor een vooruitziend personeelsbeleid voert. Het stadsbestuur wil dat de brandweer meer werk maakt van de collectieve organisatieontwikkeling. Het bestuur wil dat de brandweer haar personeel een jaarlijks basispakket vorming aanbiedt, binnen de reguliere dienstroosters.
Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten, zoals vastgelegd in het nieuwe behoefteplan 2007-2012. Antwerpen wil dat de brandweer daarbij zoveel mogelijk met raam- en onderhoudscontracten werkt en een preventief onderhoudsbeleid voert. Het stadsbestuur wil de al ingezette modernisering van het wagenpark van de brandweer voortzetten.
Het blussen van branden is de meest gekende taak van de brandweer. Voor de uitruk van brandweerwagens gebruikt brandweer Antwerpen vaste procedures.
In geval van brandmeldingrukken in Antwerpen standaard de volgende wagens uit (in het brandweer vakjargon heet dit de 'basisuitruk'):
eerste hulp: autopomp
autoladder
tweede hulp: autopomp
commandowagen (snelwagen met wachtofficier)
De eerste hulp, de snelle interventiewagen en de autoladder vertrekken vanuit de kazerne gelegen in de sector waar de hulp geboden moet worden. De tweede hulp vertrekt vanuit een andere kazerne in de aangrenzende sector.
VOORDEEL: deze gelijktijdige uitruk vanuit twee kazernes biedt uiteraard meer garanties dat er vlug hulp ter plaatse komt.
Uit voorzorg is deze basisuitruk berekend op een middelgrote brand. De brandweer kan immers pas ter plaatse de ernst van de brand inschatten.
Hoewel brandbestrijding de meest voor de hand liggende interventie is, zijn er ongeveer viermaal zoveel andere interventies zoals:
bevrijden van personen bij verkeersongevallen of uit een lift
vrijmaken van het wegdek
bestrijden van wateroverlast
onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen
verdelgen van wespen (zie onder 'Preventie')
dringend vervoer per ziekenwagen
rampenplanning en -bestrijding
Hieronder een lijst van de voertuigen per kazerne: