Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    14-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zon, zee, zaligheid.
    Vakantie!!!








    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:Zon, zee, zaligheid
    14-10-2011, 11:03 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    13-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lady Godiva
    Lady Godiva is een speciale dame onder de pompoenen. In Oostenrijk wordt deze pompoen volop gekweekt voornamelijk voor de zaden waar men dan weer olie uit perst. Deze olie is bijna zwart en er worden veel goede eigenschappen aan toegewezen.
    De pompoen is een zogenaamd naaktzadige..de zaden hoeven niet te worden gepeld omdat ze niet het harde omhulsel hebben dat andere pompoen- en courgettezaden wel hebben.
    De pompoen dankt ook haar naam aan de naaktzadigheid, en dat vanwege de legende van Lady Godiva..

    Volgens het verhaal was Godiva de mooie echtgenote van Leofric, graaf van Mercia en heer van Coventry (968 - 1057).
    De bevolking had hevig te lijden onder de belastingdruk en Godiva verzocht haar man keer op keer de belastingen te verlagen, maar deze weigerde steeds.
    Op den duur werd hij haar smeekbedes beu en zei hij voor de grap dat hij haar verzoek zou inwilligen als zij te paard naakt door de stad zou rijden. Lady Godiva ging daarop in. Leofric hield zich aan zijn woord en maakte een eind aan de hoge belastingen.
    Hoog Middeleeuws feminisme!!

    In Steiermarken in Oostenrijk worden deze pompoenen gekweekt en de pompoenpitolie gefabriceerd. De pompoenvelden liggen daar in een schone en natuurlijke omgeving. Als pompoenliefhebber is het een kick om ertussen te wandelen. Die kleuren geel en groen later in de zomer! De pitten worden geoogst, gewassen en geroosterd en daarna wordt er olie uit geperst. Voor 1 liter olie is er ongeveer 2 à 3 kilo zaden nodig..mijn pompoen van 4,5 kilo gaf 120 gram zaden, dus je begrijpt dat er veel pompoenen nodig zijn.
    De plant groeit wel erg goed, ik had maar liefst 12 vruchten aan mijn plant, variërend van 2,5 tot 5 kilo zwaar.
    Zelf pers ik er geen olie uit, ik oogst de zaden, droog ze en eet ze zo uit de hand, doe ze in de muesli of gebruik ze bij het broodbakken.

    Wil je wat meer weten over de -aan de pompoenpit toegeschreven- geneeskrachtige werking kan je op deze website leuk terecht..







    Categorie:Aparte groentes
    Tags:lady godiva
    13-10-2011, 10:20 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    10-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roze kool
    Neen dit is geen doorgeschoten rode kool, maar een heuse roze spitskool. Het zaad heb ik de afgelopen jaar in Zweden gekocht en helaas heb ik het zakje weggegooid. Helaas, want de kool is werkelijk heerlijk, zachter dan rode kool. Hij groeide ook goed. Op het plaatje van het zaadzakje stond een soort rood/roze spitskool afgebeeld met groen/roze bladeren. Verder stond de beschrijving erop in 3 -voor mij onbegrijpelijke- talen ( Zweeds, Laps, Fins?) en heet de kool iets van kaltspelt, speltskal of iets dergelijks. Wil een van mijn Zweedse lezers dat voor mij uitzoeken? Dank.







    Categorie:Aparte groentes
    Tags:Roze kool, Zweedse kool
    10-10-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    05-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paarse morgenster
    De paarse morgenster is ooit als sierplant in mijn tuin gekomen.
    Gezien en gekocht bij de prachtige sier/groentetuin van het biologische bedrijf Land en Boschzigt werd ik meteen verliefd op deze prachtig paarse, in de ochtend bloeiende bloem, niet wetend dat je hem ook kan eten..de wortel dan.
    Paarse morgenster (Tragopon porrifolius) wordt ook wel armeluisasperge of boksbaard genoemd. De naam als groente is haverwortel.

    Tekst van Wikipedia:

    De paarse morgenster wordt hoofdzakelijk als wortelgroente gebruikt onder de naam haverwortel. De bladeren kunnen in salades worden verwerkt of op dezelfde manier als spinazie worden bereid. De zoet smakende, melksap bevattende wortel waarvan de smaak aan oesters doet denken, is zeer voedzaam. De wortels moeten onder water worden geschild, vanwege het kleverige melksap. De plant kan worden gezaaid in maart tot mei, waarna er in oktober tot februari van geoogst kan  worden. De tot 30 cm lange, harige penwortel kan alleen in het eerste jaar geoogst worden, omdat hij in het tweede jaar te houtig wordt als ook de bloeiwijze zich ontwikkelen.

    Foto uit eigen tuin:







    Categorie:Aparte groentes
    Tags:paarse morgenster, haverwortel
    05-10-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    30-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinese 5 color
    Het zaad van de Chinese 5 color peper heb ik van Diana, zie Diana`s Mooie Moestuin.
    Het was een feest deze peper te telen, alleen al om de prachtige kleuren die de pepers krijgen in de loop van het seizoen.
    Beginnend bij paars rijpen de pepers langzaam via beige, okergeel en oranje af naar vuurrood..de kleur geeft al aan hoe heet de peper is (dat wil zeggen, ík vind hem heet) en ik eet de peper dan ook niet met de zaden.
    De plant is wat boomvormig, een mooi gezonde plant met een flinke opbrengst.
    Het was wat lastig een foto te maken van de nog flink groeiende plant in de kas, op foto 2 zie je alleen de paarse pepers bovenaan, de verkleuring begint natuurlijk "van onderen".
    Zoals van de vorige post ( Paarse Morgenster) heb ik enkele zaden te verdelen, ben je geïnteresseerd dan stuur je maar een mailtje








    Categorie:Aparte groentes
    Tags:Chinese 5 color, peper
    30-09-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    25-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mexicaanse Komkommer en kappertjes van O.I.Kers
    Op8 juli heb ik hier een fotootje van de Mexicaanse komkommer gezet en daarbij de klacht dat het plantje niet echt groeide..zo was het ook de eerste maanden. Het zaad van de Mexicaanse komkommer heb ik gekocht bij Diana van Diana`s mooie moestuin (zie rechtsboven bij de links). Zij heeft me in juli een bericht gestuurd dat het wel goed zou komen met dit komkommertje, geduld!

    Het kwam goed. Meer dan goed. De plant ging steeds beter en harder groeien, en in de loop van augustus kwamen er echt heel veel komkommertjes aan. De plant is heel licht en ziet er teer uit, maar is dat helemaal niet: terwijl de andere komkommers in de kas al gesneuveld waren door de meeldauw groeide deze kleine rakker stoer door en slingerde zich meters ver door de kas, zelfs door de tomaten en de druif. Nu heb ik een enorme berg komkommertjes geoogst; kleine zuur/knapperige snack-grootte vruchtjes met een wat harde schil.

    Die gaan Lie en ik niet allemaal rauw opeten! we hebben ze al gestoofd gegeten in een curry en als je er niet teveel van in doet (en ze in tweeën snijdt) is dat ook lekker.

    Omdat ik bezig was met kappertjes te maken van de zaden van de Oost Indische kers heb ik besloten hetzelfde recept met de komkommertjes te maken. Het recept van de kappertjes heb ik van Foodtube, het staat  hier, je vind het vast niet erg het zelf even te bekijken op video...
    De zaden van de O.I. kers kan je nu gemakkelijk oogsten: til de plant op, de zaden zitten voor een groot deel aan de onderkant..daarna kan je de plant weer terugvlijen en lief toespreken en ze groeit weer lekker door..tot de eerste echte kou.

    Nu een maandje wachten dan kan ik beide proeven!








    Categorie:Aparte groentes
    25-09-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    20-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Courgette Long Green Trailing

    Nog een bijzondere groente, dit keer een speciale courgette. Met courgettes kan je heerlijk koken, ik ben er gek op en pluk bijna dagelijks van mijn 4 courgette planten. De mogelijkheden in de keuken zijn legio, bakken in koekenpan of in de oven, met knoflook of tomaten, in quiche of soep, gevuld met gehakt, tonijn of tofu, in een courgette-tortilla, gemarineerd in de sla...

    Inmaken als komkommers of in de atjar en de rest gaat de vriezer in voor kerriecourgettesoep in de winter...Supergroente.

    Als plant is hij ook geweldig, groeit goed en geeft onophoudelijk vruchten; de hele zomer door en nog steeds. Wil je eens een andere courgette dan de gewone groene dan kan je eens een gele of ronde courgette proberen, of maar meteen de Long Green Trailing, een klimmende pompoen die flink over je pergola of schutting kan groeien. Daar zullen de buren van opkijken!!

    Deze courgette kunt je als een van de weinige soorten laten kruipen of laten klimmen. Dit historische ras rankt bijna niet en geeft donkergroene vruchten met lichtgroene strepen.

    Een courgetteplant geeft veel vruchten maar de productie neemt wel af tegen het einde van het seizoen. Als je eind juni een tweede keer zaait heeft u ook aan het einde van het seizoen een productieve plant zodat je nog langer van uw eigen geteelde courgettes kunt genieten.Dat heb ik ook gedaan dit jaar, maar mijn courgettes groeien en geven nog steeds allemaal dit jaar, de vroeg en de laat gezaaide!!

    Wil je zaden van de Long Green Trailing of andere groentes kopen, maar heb je geen zin om een heel zakje met zaden te kopen, kijk dan eens op http://www.hobbyzaden.nl/.

    Het is een nieuwe zadenshop waar je vanaf 0,20 eurocent zaden kan kopen, in kleine hoeveelheden.Je kunt daar zelf bepalen hoeveel zaden je koopt van een soort groente. Ze hebben een assortiment aan met gangbare soorten, maar ook bijzondere soorten die niet of nauwelijks in bijvoorbeeld een tuincentrum te verkrijgen zijn.

    Foto Long Green Trailing





    Categorie:Aparte groentes
    Tags:Long Green Trailing
    20-09-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    17-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zakenreis
    We zijn op vakantie!
    Lie en ik hebben een tentje en een flinke stapel dekens ingepakt (plus een kist peren, appels en aardappels..en ook een pompoentje mee) en zijn vertrokken naar het zuiden van Frankrijk. Lie gaat voor de mooie steden, het fietsen en het tukje in de zon. Ik voor de natuur+fietsen en verder hoop ik wat moestuinen te bezoeken..ik ga gewoon een eindje wandelen en kom vanzelf wat tegen..moestuiniers onder elkaar hebben altijd wat te vertellen.
    Mijn trouwe lezer laat ik niet met lege handen deze dagen: Onder deze tekst zal regelmatig een stukje komen over een aparte groente die ik afgelopen jaar in de tuin had, of die ik van plan ben te gaan planten in 2012. Blijf dus lezen, ergens in oktober -als het koud wordt- ben ik weer terug...tot dan!


    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:op reis
    17-09-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    15-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Appel-honinggelei
    Het was erg winderig de afgelopen dagen en de grond onder de grote goudrenet is bezaaid met gebutste appels.
    Onze fruitkweker stuurt ons ieder jaar de plukdata van appelen en peren, en voor de renet heeft hij 20 september staan, tien dagen eerder vanwege het warme voorjaar. Dan mag er voor NO Frankrijk nog wel een weekje af.
    Dat betekent plukken!!
    Lie en ik gaan een dezer dagen dus de ladder op.
    Het is een oude boom, nog uit de hoogstamtijd en lastig leeg te plukken maar over het algemeen krijgen we het meeste fruit er wel uit..de rest is voor de merels.

    Met de valappels maakte ik het volgende recept uit het boek Perfect Conserveren van Hilaire Walden..een aanrader ( zowel het boek als de gelei)

    Moesappels in flinke stukken gesneden zonder klokhuis of schil te verwijderen
    Water
    Suiker 
    Honing
    Hele kruidnagels
    Stukje verse gemberwortel
    Kaneelstokjes

    Leg de stukken appel in een pan met water. Reken 5,75 dl per kilo appels. Laat de appels onafgedekt zachtjes stuk koken.
    Schenk de inhoud van de pan in een kaasdoek of een geleizak boven een plastic of glazen kom en laat de appels een nacht op een koele plek uitlekken.

    Meet het sap en schenk het in een schone pan. Voeg aan elke 5,75 dl sap 450 gram suiker en 115 gram honing toe. Vul een zakje van kaasdoek met drie kruidnagels een stukje gember en een kaneelstokje van 5 centimeter lang. Hang het in de pan. Los de suiker en honing op laag vuur op en breng alles dan aan de kook, laat het koken totdat de gelei de goede dikte heeft.
    Verwijder de specerijen en vul de schone potten. Een jaar houdbaar.

    Nu zou ik het appelvrouwtje niet zijn als ik niet iets ging veranderen aan het recept…ik had 3 x 5,75 dl sap maar heb in plaats van 1350 gram suiker maar 1000 gram genomen..en de honing heb ik pas in het laatste kookstadium toegevoegd - met het idee dat je honing niet moet koken- het zal niet helpen want het werd toch verhit, meer voor het idee. De gelei ruikt heerlijk naar honing en specerijen. Het zakje met de kruiderij ging stuk tijdens het koken, en de plakjes gember heb ik hier en daar in een potje meegegoten.

    Natuurlijk heb ik de -nog wat warme- gelei nog even geproefd, over een bakje lekkere dikke yoghurt, zalig kind, zou mijn moeder zeggen, alsof er een engeltje over je tong fietst…(of zei ze nou piest?)

    De volgende dag:de gelei heeft een redelijke stijfheid gekregen ondanks de verminderde suikertoevoeging. Stijf genoeg voor op brood, zacht genoeg om bijvoorbeeld over hangop te lepelen..wat walnoten erbij..mmmm







    Categorie:Jamrecepten
    Tags:appeljam, honinggelei
    15-09-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    12-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Appel-pompoen-abrikozenjam
    klein pompoentje (uchi-kuri of hokkaido)
    250 gram abrikozen
    plusminus 700 gram goudrenetten
    1 citroen
    gember op siroop
    pak geleisuiker speciaal (500 gram)

    Neem een klein pompoentje maak hem schoon en weeg 400 gram af, snij deze in kleine stukjes.
    Snij 250 gram gedroogde abrikozen in tweeën en dan in smalle reepjes, ik gebruik ongezwavelde donkere abrikozen van de bio-winkel.
    Kook pompoen en abrikoos samen in wat water totdat de pompoen tot moes is gekookt.
    Rasp de goudrenetten en neem er 500 gram geraspt vruchtvlees van.
    Voeg dat samen met de geraspte schil van een (onbehandelde) citroen toe aan de pompoen/abrikoosmix en voeg naar smaak wat geraspte gemberbolletjes en wat gembersiroop toe ( tesamen hooguit 2 à 3 eetlepels).
    Breng aan de kook en kook de massa enkele minuten.
    Voeg de suiker toe, roer goed en breng weer aan de kook, laat 4 minuten borrelen.
    Wil je een gladde jam gebruik dan eventueel op dit punt de staafmixer.
    Schep heet in schone potten, sluit ze af en keer om voor 5 minuten.



    Categorie:Jamrecepten
    Tags:appeljam, pompoen,abrikoos
    12-09-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    07-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blauwe tomaat
    Via de dorpszadenruilhandel kreeg ik zaad van een blauwe tomaat.
    Ik moet eerlijk toegeven dat ik er in het begin al geen heil in zag.
    Deze tomaat, Osu genaamd ( vernoemd naar de Oregon State University waar hij vast ook ontwikkeld is) zou bijzondere eigenschappen hebben. Dat soort vermeldingen over groentes zouden eigenlijk belletjes moeten doen rinkelen..hoe zat dat ook al weer met geweldige eigenschappen en genetische manipulatie?
    Nee, nee, deze tomaat was handgekruist, geen enkele manipulatie aan te pas gekomen. Prachtige plant, geweldige kleur, groeikracht tot aan de hemel en zou ook nog kankerwerend zijn...
    Over de smaak werd niet gesproken.

    De plant groeide geweldig in de kas.
    Vergeleken bij mijn andere tomaten was het blad mooier, voller, donkergroen en bijna blauwachtig van kleur. Ook de vruchtzetting was goed, en die beslaat de gehele plant tot aan het plafond van de kas, zonder een enkele onderbreking, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Coeur de Boeuf of  Green Zebra. Die vruchtzetting zat dus wel goed, daarna begon het lange lange wachten op het afrijpen van de vruchten.
    De onrijpe vruchten zijn van boven blauw/paars en van onder groen. Hoopvol heb ik ieder dag als ik in de kas kwam de onderkant van de tomaten bekeken met de hoop dat hele vrucht blauw zou worden. Niets was minder waar en pas weken later toen uiteindelijk de eerste tomaat begon af te rijpen kleurde de tomaat van blauw/groen naar oranje/donkergroen. Weg blauw. Ook het vlees was donkergroenoranje.
    Mijn buurman van wie ik het zaad had lag in een deuk: jaja oranje!!, riep hij, dat kan alleen maar bij Hollanders gebeuren...

    Ondertussen zijn er twee trossen afgerijpt.
    Terwijl de oogst van de andere tomaten langzamerhand ten einde loopt geeft de Osu mondjesmaat een rijpe tomaat. En helaas, ondanks de prachtige plant en de geweldige groeikracht ( het zou me niet verbazen dat de plant nog doorgaat met oranje/groene ballen te geven tot Sinterklaas) het is gewoon geen lekkere tomaat.
    Vies is hij ook niet, maar de tomaat heeft weinig smaak. Voorlopig komt hij er bij mij niet meer in ( ik heb er wel zaden van geoogst, dus wie het wil proberen stuur ik met alle liefde zaden op) laten ze er eerst maar eens wat smaak inkruisen!
    Over de kankerwerende eigenschappen kan ik natuurlijk helemaal niets zeggen. Het schijnt dat tomaat erg gezond is. We gaan ervan uit dat dat voor alle soorten geldt en eten liever een Black Prince, de eerder genoemde Coeur de Boeuf en de Black and Red Boar, samen met een blaadje basilicum en een drup olijfolie maken die een kleurrijke en smaakvolle salade.

    Naschrift: mijn vriendinnen hebben gisteren deze tomaat geproefd en zijn het niet met me een: juist lekker, een beetje fris maar goede smaak. En inderdaad, ik moet het toegeven: als de tomaat nog wat langer ligt wordt de smaak beter...






    Categorie:Aparte groentes
    Tags:Blauwe tomaat, Osu
    07-09-2011, 12:42 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    05-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wedstrijdradijs Riesen von Aspern
    Mijn wedstrijd radijzen ( wedstrijd van het moestuinforum) zijn goed gegroeid.
    De soort radijs is Riesen von Aspern. Deze Reuzenradijs kan een enorme omvang bereiken zonder voos te worden.
    Je zaait op een schaduw of half schaduw plekje want deze radijs houdt niet van felle zon. Voor de wedstrijd heb ik er al een ingezonden en de tot nu toe geoogste radijsjes overstijgen het gewicht van dat radijsje niet, vrijwel 100 gram!
    Omdat ik wel van een radijsje hou, en mijn zuurdesembrood van spelt, rogge en -tegenwoordig een beetje- tarwemeel steeds smaakvoller wordt heb ik er weer een geoogst om op te smikkelen.
    Als teelt+oogst is het een prima radijs vind ik, een gemakkelijke groeier, heeft weinig mest of verzorging nodig, en je hebt aan een radijs genoeg om je lunchtafel te voorzien van een ruime hoeveelheid plakjes. Het rode velletje haal ik er wel af, ik vind de zachtere smaak zonder het rode vel aangenamer. Boter, zout en een pietsje peper erbij..verrukkelijk!
    Er zitten nog genoeg radijzen in de grond om een winnaar op te leveren maar dan moet ik wel boven de 143 gram komen, die heb ik al van een ander gezien..ik weet niet of dat wel gaat lukken.
    Volgend jaar voor mij in ieder geval deze radijs weer in de tuin!








    Categorie:Aparte groentes
    Tags:Riesen von Aspern, radijs
    05-09-2011, 19:22 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    01-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oogst
    De boeren hebben de afgelopen weken hard gewerkt aan het binnen halen van de granen: Tarwe natuurlijk, maar ook gerst, rogge, haver en spelt.
    De velden zijn nu leeg - op een enkele nog niet opgehaalde rol stro na- en hier en daar al weer omgeploegd.
    Aan het eind van de dag zie je de reeën en herten aan de rand van de velden de achtergebleven aren opknabbelen. De dagen zijn warm, en er is niets heerlijker dan aan het eind van de middag je fiets te pakken voor een "ommetje"..soms van een kilometer of 35...
    Op deze foto kan je een beetje zien hoe leeg de streek hier eigenlijk is, leeg aan huizen bedoel ik. Hier en daar staat een dorp en de boeren wonen in de dorpen, buiten het dorp zijn bijna geen boerderijen.
    De plek waar we hier staan ligt tussen ons dorp en het buurdorp, ook links, rechts en achter ons geen huis of boerderij te zien.
    De foto is eigenlijk net iets te laat genomen om het mooie avondlicht van eind augustus te laten zien, je kunt ook de afstand niet meer goed schatten, de bosrand lijkt dichterbij dan in werkelijkheid.






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:fietsen
    01-09-2011, 22:20 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    29-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevulde pompoentjes
    (Met behulp van het boek van Vicky Stork..Het Complete Pompoenenboek, waar de inspiratie& basis voor dit recept vandaan komt)

    2 Delicata pompoentjes
    100 gram roomboter
    halve theelepel zeezout, snufje nootmuskaat, gemalen peper ( als je hebt african original peper mix van fair trade..(wereldwinkel))
    2 takjes fijngeknipte peterselie
    1 uitgeperste teen knoflook
    3 eetlepels honing
    200 gram rauwe ham in repen

    Snij de pompoenen in de lengte doormidden, verwijder pitten en zaadlijsten. Leg ze in een ovenschaal.
    Smelt de boter en roer er alles behalve de ham doorheen.
    Lepel het in/over de pompoenhelften, en leg de ham in repen in de pompoentjes en een beetje op de randen.
    Verwarm de oven op 220, bedek de ovenschaal met aluminium en bak de pompoentjes ongeveer 50 minuten. Haal de laatste 10 minuten de folie van de ovenschaal.
    Je kunt dit ook met butternutpompoentjes maken, pas eventueel de hoeveelheden aan.

    De eerste oogst van dit jaar.



    Nogmaals de Delicatapompoen:




    Categorie:Pompoenen
    Tags:pompoen, delicata
    29-08-2011, 22:07 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    27-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra long dipper
    Druk, druk, druk, geen tijd voor het opschrijven van de recepten van alle lekkere dingen die ik de laatste dagen heb gemaakt en ingemaakt: bramenjam en bramengelei, courgettesoep in grote hoeveelheden, een weckketel vol appelmoes van de notarisappel, calendula-vaseline, pesto rosso en meer.
    Ons dorp maakt zich op voor het jaarlijkse feest, en met zijn allen hopen we op goed weer, op dit moment is dat behoorlijk hopeloos...regen..15 graden. Bah. Morgen beter.
    Verder nog even snel appels plukken, de pompoenen blijven surveilleren op woelmuisvraat, de courgettes - die steeds maar weer te groot willen groeien- op tijd van de planten halen ( ik had er in juli twee bijgezet, want ik dacht dat de eerste drie planten om deze tijd wel ingestort zouden zijn zoals in de meeste jaren, niet dus, en dus heb ik 5 goed gevende courgetteplanten..voor twee personen) tomaten in de kas plukken enzovoorts.
    Er zijn nog steeds logees en ook de kleine kabouters komen nog even helpen met de appeloogst..(Appeloma  blij!)

    De extra long dipper groeit goed, ik heb alle vruchten eraf gehaald behalve deze vrucht, die mag doorgroeien..



    Een plant in de tuin waarvan ik de naam niet weet: de plant is ruim 2 meter groot, geeft gele margriet-achtige bloemen. De bladeren staan tegenover elkaar en vormen een soort bekertje waar water instaat als het regent..ik dacht bekerplant, maar dat is het dus niet! Dit is de uitgebloeide bloem(bodem) Wie weet de naam voor mij?




    Categorie:Aparte groentes
    Tags:lagenaria extra long dipper
    27-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    22-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruidenazijn
    Nee, dan kruidenazijn maken ( zie vorige post: appelstroop) dat is zóó simpel, had ik het geweten dan had ik het eerder gedaan.

    Als basis neem je blanke azijn.Verder neem je een mooie fles en wat lekkere kruiden. Stop de kruiden in de flessen, overdrijf niet, er komt redelijk wat smaak af van een takje rozemarijn.
    De flessen zet je donker en koel weg.
    Je laat de kruiden er ongeveer 3 weken in, dan zeef je het geheel en je bewaar de flessen in het donker totdat je ze gaat gebruiken.
    Ik heb twee soorten basilicum azijn gemaakt, met groene en met paarse basilicum, de laatste is het geurigst en heeft een prachtige kleur.
    Dan heb ik nog azijn gemaakt met Provençaalse kruiden; in mijn geval laurier, marjolein, rozemarijn, tijm en een enkel takje lavendel.

    Als je wat luxere azijn wilt maken dan kan je witte of rode wijnazijn gebruiken.
    Dragon,dille, basilicum, munt en citroenmelisse bijvoorbeeld in witte wijnazijn,  rozemarijn, tijm, frambozen of knoflook op rode wijnazijn.

    Zelf hou ik het voorlopig bij de blanke azijn..die met basilicum is heerlijk!

    Links en midden basilicumazijn, rechts Provençaalse kruidenazijn.






    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:basilicumazijn,kruidenazijn
    22-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    18-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Appelperenstroop
    Op verschillende fora`s wordt er op dit moment gesproken over zelf appelstroop maken. Leuke aantrekkelijke stukjes, soms met foto`s erbij.
    Appelstroop maken, dat wil de Appelvrouw wel! Zelf doen! Is leuk!
    Puk en Muk riepen dat de hele tijd toen ze wat kleiner waren en nu ik ouder wordt wil ik dat ook: Varken slachten, gans plukken, siroop maken, niets uit de winkel maar alles zelf doen. Nu bijvoorbeeld weer appelstroop..zodra ik erover las wist ik dat ik het zou gaan proberen.
    Aan het einde van zo `n nieuw project stel ik mezelf de vraag: was het leuk/lekker/economisch en wil ik dit nog eens doen? Het antwoord luidt meestal yes, maar ook weleens "mwah"...

    Try Before You Die met appelstroop:
    Neem een flinke berg (zeg 5 kilo) valappels en maak er met de sapkoker appelsap van.
    Je kunt ook de appels in een ketel koken totdat het sap van de vruchten komt..dat duurt een flinke tijd volgens de stroopstoker wel 4 uur (kijk sowieso maar even op zijn website als je het zelf wilt proberen). Een nacht in een doek uit laten lekken dan.
    Doe hetzelfde met 5 kilo valpeertjes.
    Meng het sap.
    Kook het vruchtensap in..dat duurt enkele uren minimaal. Voor mij duurde het drie uur. Vaak roeren, vooral op het laatst. Als er nog maar erg weinig stroop in de pan zit (zie foto verderop) begin je met testen: zet het vuur uit en doe een à twee eetlepels stroop op een schoteltje. Vind je het goed, doe de stroop dan heet in potjes. Anders het vuur weer aanzetten en verder koken en even later weer testen.
    Niet te lang koken, want de stroop kan in een onbewaakt ogenblik bedorven zijn..je hebt dat alleen nog een harde taaie substantie.
    Ik durfde niet voorbij een bepaald punt te gaan ( de stroop leek bijna zo ver...) en ik heb dus feitelijk geen appelstroop..meer hele dikke siroop.

    Even rekenen.
    Appels en peren waren gratis maar daarna: twee keer één uur koken voor het sap, drie uur koken voor de stroop.
    Een fles butagas kost zo 20 euro ( en nog halen met de auto..benzinekosten..) hoelang je ermee kookt weet ik niet precies. Ik weet wel dat een potje appelstroop van Crombach ( de beste echte appelstroop volgens de consumentenbond) 2.65 euro kost.
    6 uur arbeid (appels en peren rapen met gevaar voor eigen leven ivm de wespenplaag: 1 uur+ 5 uur kooktijd dus) onbetaalbaar.
    Uiteindelijk had ik anderhalf potje stroop die de dikte heeft van pannenkoekenstroop.
    Misschien dat het leuk wordt als je met 50 kilo appels tegelijk stroop maakt, voorlopig is dit even mijn laatste appelstroop.












    Categorie:Jamrecepten
    Tags:appelstroop
    18-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    13-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer wespen..
    Wespen...het stikt ervan.. we kunnen niet eens meer met goed fatsoen - wat dat ook moge betekenen voor een maaltijdje kipkluiven- buiten eten..de wespen duiken als struikrovers onmiddellijk  op je bord en zagen daar stukjes kip of ham -of wat ze ook maar aantreffen- van je maaltijd af...
    Ook in de boomgaard zijn ze nadrukkelijk aanwezig..zodra er een appeltje beurs is zitten ze er als vliegen op de stroop (...)
    Eén appel was zo gevuld met wespen dat het een nest leek, de volgende dag was hij leeggegeten en konden we de resten zonder gevaar "plukken":






    Categorie:De tuin
    Tags:wespen
    13-08-2011, 10:07 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    10-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ratatouille Chutney
    Ik moest weer eens een boek.
    Behalve dat ik al een enorme stapel moestuin- en kruidenboeken heb ben ik ook gek op kookboeken en dan met name inmaakboeken. In een uitgave van Velt (Seizoenen) las ik een recensie over het boek Perfect Conserveren van Hilaire Walden.
    Gezocht op Marktplaats en gevonden op Bol waar je tegenwoordig ook tweedehandsboeken kunt kopen.Besteld en snel in huis.Leve internet.

    Zo`n nieuw boek gaat op mijn nachtkastje en is heerlijk leesvoer voor de late uurtjes. Ik droom dan als ik in slaap gevallen ben gewoon verder over al die hapjes die ik kan maken..een keuken in de hemel met eeuwige inmaakpret.
    Dit boek behandeld allerlei manieren van conserveren, het gaat van jam maken en wecken tot roken en inzouten.
    Ze behandeld bijvoorbeeld jam en gelei, maar ook vruchtenboters, -kaas en -pasta, marmelades. Ze geeft ook een recept voor jam uit de vriezer, ongekookt dus. Je wordt verleid door de namen van de gerechten: Citroen-passievruchtenpasta bijvoorbeeld en mediterrane chutney. En wat denk je van ingelegde walnoten of kastanjes op siroop...
    Je moet een beetje zoeken in het register -er staan geen hoofdstukken aangegeven- en dus staan technieken en recepten iets door elkaar. Azijn, olie en sterke drank met een smaakje beslaan samen maar 2 bladzijden.
    Verder niets aan te merken.. er is genoeg anders te lezen bijvoorbeeld zouten en in vet bewaren, en veel lekkere recepten die je inmaak als basis hebben.
    Bij de recepten zag ik onmiddellijk een paar die me aanspraken, iets met bramen onder andere...die zijn bijna rijp.

    Vandaag een chutney.
    Chutney`s maak ik al jaren, maar eigenlijk ben ik er een beetje op uitgekeken. Volgens Lie komt dat omdat ik vroeger chutney nog nodig had om mijn rijstschotels "op te fleuren"; dat is niet meer nodig, ik kook te goed.
    Ik ben er nog niet uit of dat een compliment is, of een onaardige opmerking over mijn vroegere kookkunst.
    In ieder geval sprak het idee van chutney met ratatouillegroentes mij wel aan.
    Ik heb het recept van Mw. Walden aardig gevolgd, het is hier en daar een beetje aangepast.

    Ratatouillechutney:

    1 kilo tomaten zonder pitjes in stukjes gesneden ( ik nam wel de pitjes)
    350 gram courgettes in stukjes
    750 gram paprika, voornamelijk rood, in stukjes
    400 gram aubergine, in stukjes
    300 gram ui, in stukjes
    6 teentjes knoflook, geplet en fijngehakt
    1 eetlepel paprikapoeder
    1 eetlepel licht geplet korianderzaad ( volgende keer neem ik wat minder, ik vind de smaak best wel sterk)
    1 eetlepel grof zout
    3 dl rode wijn azijn
    350 gram bruine suiker ( ik had donkerbruine basterd, dat maakt de chutney wel erg donker)
    1 à 2 rode pepers zonder pitjes in reepjes (eigen idee)

    Kook alles behalve de azijn en de suiker tien minuten in een gesloten pan op een zacht vuur totdat de sappen uit de groentes komen.
    Haal de deksel van de pan en laat de groente een uur pruttelen. Roer vaak.
    Roer de azijn en de suiker erdoor en laat pruttelen totdat de chutney dik is. De schrijfster zegt dat de chutney klaar is als een lepel die over de bodem van de pan wordt getrokken een duidelijke gleuf achterlaat. Ik ben wat eerder gestopt met koken, ik hou wel van een iets vochtig/sappige chutney.
    Vul de (schone en hete) potten af, en laat ze minstens een maand op een koele donkere plaats staan. In ieder geval een jaar houdbaar.







    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:Perfect Conserveren, ratatouillechutney
    10-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    08-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perziken op eau de vie
    Platte perziken -ook wel wilde perziken genoemd- komen volgens mijn buurman uit het laboratorium. Hij zegt uit een Frans laboratorium, de Italianen zeggen uit een Italiaans, de Spanjaarden enz..Weinig wilds aan dus.
    Feit is dat het een redelijk nieuwe productie is hier in Frankrijk, maar ook in Italië en Spanje, en dat de vrucht in Nederland bij de Turk en AH opmars maakt. De zuidelijke landen vechten om de markt, de Fransen plukken maar twee x per jaar, de Spanjaarden 4 x ( minder rijpe vruchten) en krijgen minder betaald: Valse concurrentie morren de Fransen.

    Ik zie ze al jaren op de markt maar dit jaar heb ik de platte vruchtjes voor het eerst gekocht..en de week daarop nog eens, en nog eens...een heerlijke perzik. Nu kan je hier in het Noordoosten van Frankrijk gewoon goed fruit kopen; hier niet van die harde ballen als je perziken, abrikozen of nectarines koopt, maar gewoon goed sappig zondoorstoofd fruit. Je zou toch denken dat het 400 km verderop ook zou moeten lukken. Helaas, weinig sap tot aan je ellebogen als je in Nederland je perzikje koopt.
    De platte perzik is extra lekker van smaak, en mooi handzaam.

    We hebben de meeste opgegeten, en ook een paar bewaard om op eau de vie te zetten.
    Het recept is heel simpel: Ontvel de perziken door ze 30 seconden in kokend water te leggen en ze snel af te koelen onder koud water, snij ze in stukken of hou ze vruchten heel, leg in een schone pot en strooi er wat suiker omheen...dat strooien een beetje naar smaak en de zoetheid van de vrucht..ik heb waarschijnlijk teveel suiker gedaan, en als de suiker gesmolten is zal ik nog extra eau de vie toevoegen...
    Zorg dat er enkele pitten meegaan in de pot.
    Vul de pot tot aan de rand met eau de vie.
    Koel en donker laten staan totdat de suiker geheel verdwenen is en dan nog wat langer totdat je het niet meer uithoudt.








    Categorie:Met Alcohol
    Tags:platte perzik, eau de vie
    08-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs