Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    29-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevulde pompoentjes
    (Met behulp van het boek van Vicky Stork..Het Complete Pompoenenboek, waar de inspiratie& basis voor dit recept vandaan komt)

    2 Delicata pompoentjes
    100 gram roomboter
    halve theelepel zeezout, snufje nootmuskaat, gemalen peper ( als je hebt african original peper mix van fair trade..(wereldwinkel))
    2 takjes fijngeknipte peterselie
    1 uitgeperste teen knoflook
    3 eetlepels honing
    200 gram rauwe ham in repen

    Snij de pompoenen in de lengte doormidden, verwijder pitten en zaadlijsten. Leg ze in een ovenschaal.
    Smelt de boter en roer er alles behalve de ham doorheen.
    Lepel het in/over de pompoenhelften, en leg de ham in repen in de pompoentjes en een beetje op de randen.
    Verwarm de oven op 220, bedek de ovenschaal met aluminium en bak de pompoentjes ongeveer 50 minuten. Haal de laatste 10 minuten de folie van de ovenschaal.
    Je kunt dit ook met butternutpompoentjes maken, pas eventueel de hoeveelheden aan.

    De eerste oogst van dit jaar.



    Nogmaals de Delicatapompoen:




    Categorie:Pompoenen
    Tags:pompoen, delicata
    29-08-2011, 22:07 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    27-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra long dipper
    Druk, druk, druk, geen tijd voor het opschrijven van de recepten van alle lekkere dingen die ik de laatste dagen heb gemaakt en ingemaakt: bramenjam en bramengelei, courgettesoep in grote hoeveelheden, een weckketel vol appelmoes van de notarisappel, calendula-vaseline, pesto rosso en meer.
    Ons dorp maakt zich op voor het jaarlijkse feest, en met zijn allen hopen we op goed weer, op dit moment is dat behoorlijk hopeloos...regen..15 graden. Bah. Morgen beter.
    Verder nog even snel appels plukken, de pompoenen blijven surveilleren op woelmuisvraat, de courgettes - die steeds maar weer te groot willen groeien- op tijd van de planten halen ( ik had er in juli twee bijgezet, want ik dacht dat de eerste drie planten om deze tijd wel ingestort zouden zijn zoals in de meeste jaren, niet dus, en dus heb ik 5 goed gevende courgetteplanten..voor twee personen) tomaten in de kas plukken enzovoorts.
    Er zijn nog steeds logees en ook de kleine kabouters komen nog even helpen met de appeloogst..(Appeloma  blij!)

    De extra long dipper groeit goed, ik heb alle vruchten eraf gehaald behalve deze vrucht, die mag doorgroeien..



    Een plant in de tuin waarvan ik de naam niet weet: de plant is ruim 2 meter groot, geeft gele margriet-achtige bloemen. De bladeren staan tegenover elkaar en vormen een soort bekertje waar water instaat als het regent..ik dacht bekerplant, maar dat is het dus niet! Dit is de uitgebloeide bloem(bodem) Wie weet de naam voor mij?




    Categorie:Aparte groentes
    Tags:lagenaria extra long dipper
    27-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    22-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruidenazijn
    Nee, dan kruidenazijn maken ( zie vorige post: appelstroop) dat is zóó simpel, had ik het geweten dan had ik het eerder gedaan.

    Als basis neem je blanke azijn.Verder neem je een mooie fles en wat lekkere kruiden. Stop de kruiden in de flessen, overdrijf niet, er komt redelijk wat smaak af van een takje rozemarijn.
    De flessen zet je donker en koel weg.
    Je laat de kruiden er ongeveer 3 weken in, dan zeef je het geheel en je bewaar de flessen in het donker totdat je ze gaat gebruiken.
    Ik heb twee soorten basilicum azijn gemaakt, met groene en met paarse basilicum, de laatste is het geurigst en heeft een prachtige kleur.
    Dan heb ik nog azijn gemaakt met Provençaalse kruiden; in mijn geval laurier, marjolein, rozemarijn, tijm en een enkel takje lavendel.

    Als je wat luxere azijn wilt maken dan kan je witte of rode wijnazijn gebruiken.
    Dragon,dille, basilicum, munt en citroenmelisse bijvoorbeeld in witte wijnazijn,  rozemarijn, tijm, frambozen of knoflook op rode wijnazijn.

    Zelf hou ik het voorlopig bij de blanke azijn..die met basilicum is heerlijk!

    Links en midden basilicumazijn, rechts Provençaalse kruidenazijn.






    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:basilicumazijn,kruidenazijn
    22-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    18-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Appelperenstroop
    Op verschillende fora`s wordt er op dit moment gesproken over zelf appelstroop maken. Leuke aantrekkelijke stukjes, soms met foto`s erbij.
    Appelstroop maken, dat wil de Appelvrouw wel! Zelf doen! Is leuk!
    Puk en Muk riepen dat de hele tijd toen ze wat kleiner waren en nu ik ouder wordt wil ik dat ook: Varken slachten, gans plukken, siroop maken, niets uit de winkel maar alles zelf doen. Nu bijvoorbeeld weer appelstroop..zodra ik erover las wist ik dat ik het zou gaan proberen.
    Aan het einde van zo `n nieuw project stel ik mezelf de vraag: was het leuk/lekker/economisch en wil ik dit nog eens doen? Het antwoord luidt meestal yes, maar ook weleens "mwah"...

    Try Before You Die met appelstroop:
    Neem een flinke berg (zeg 5 kilo) valappels en maak er met de sapkoker appelsap van.
    Je kunt ook de appels in een ketel koken totdat het sap van de vruchten komt..dat duurt een flinke tijd volgens de stroopstoker wel 4 uur (kijk sowieso maar even op zijn website als je het zelf wilt proberen). Een nacht in een doek uit laten lekken dan.
    Doe hetzelfde met 5 kilo valpeertjes.
    Meng het sap.
    Kook het vruchtensap in..dat duurt enkele uren minimaal. Voor mij duurde het drie uur. Vaak roeren, vooral op het laatst. Als er nog maar erg weinig stroop in de pan zit (zie foto verderop) begin je met testen: zet het vuur uit en doe een à twee eetlepels stroop op een schoteltje. Vind je het goed, doe de stroop dan heet in potjes. Anders het vuur weer aanzetten en verder koken en even later weer testen.
    Niet te lang koken, want de stroop kan in een onbewaakt ogenblik bedorven zijn..je hebt dat alleen nog een harde taaie substantie.
    Ik durfde niet voorbij een bepaald punt te gaan ( de stroop leek bijna zo ver...) en ik heb dus feitelijk geen appelstroop..meer hele dikke siroop.

    Even rekenen.
    Appels en peren waren gratis maar daarna: twee keer één uur koken voor het sap, drie uur koken voor de stroop.
    Een fles butagas kost zo 20 euro ( en nog halen met de auto..benzinekosten..) hoelang je ermee kookt weet ik niet precies. Ik weet wel dat een potje appelstroop van Crombach ( de beste echte appelstroop volgens de consumentenbond) 2.65 euro kost.
    6 uur arbeid (appels en peren rapen met gevaar voor eigen leven ivm de wespenplaag: 1 uur+ 5 uur kooktijd dus) onbetaalbaar.
    Uiteindelijk had ik anderhalf potje stroop die de dikte heeft van pannenkoekenstroop.
    Misschien dat het leuk wordt als je met 50 kilo appels tegelijk stroop maakt, voorlopig is dit even mijn laatste appelstroop.












    Categorie:Jamrecepten
    Tags:appelstroop
    18-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    13-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer wespen..
    Wespen...het stikt ervan.. we kunnen niet eens meer met goed fatsoen - wat dat ook moge betekenen voor een maaltijdje kipkluiven- buiten eten..de wespen duiken als struikrovers onmiddellijk  op je bord en zagen daar stukjes kip of ham -of wat ze ook maar aantreffen- van je maaltijd af...
    Ook in de boomgaard zijn ze nadrukkelijk aanwezig..zodra er een appeltje beurs is zitten ze er als vliegen op de stroop (...)
    Eén appel was zo gevuld met wespen dat het een nest leek, de volgende dag was hij leeggegeten en konden we de resten zonder gevaar "plukken":






    Categorie:De tuin
    Tags:wespen
    13-08-2011, 10:07 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    10-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ratatouille Chutney
    Ik moest weer eens een boek.
    Behalve dat ik al een enorme stapel moestuin- en kruidenboeken heb ben ik ook gek op kookboeken en dan met name inmaakboeken. In een uitgave van Velt (Seizoenen) las ik een recensie over het boek Perfect Conserveren van Hilaire Walden.
    Gezocht op Marktplaats en gevonden op Bol waar je tegenwoordig ook tweedehandsboeken kunt kopen.Besteld en snel in huis.Leve internet.

    Zo`n nieuw boek gaat op mijn nachtkastje en is heerlijk leesvoer voor de late uurtjes. Ik droom dan als ik in slaap gevallen ben gewoon verder over al die hapjes die ik kan maken..een keuken in de hemel met eeuwige inmaakpret.
    Dit boek behandeld allerlei manieren van conserveren, het gaat van jam maken en wecken tot roken en inzouten.
    Ze behandeld bijvoorbeeld jam en gelei, maar ook vruchtenboters, -kaas en -pasta, marmelades. Ze geeft ook een recept voor jam uit de vriezer, ongekookt dus. Je wordt verleid door de namen van de gerechten: Citroen-passievruchtenpasta bijvoorbeeld en mediterrane chutney. En wat denk je van ingelegde walnoten of kastanjes op siroop...
    Je moet een beetje zoeken in het register -er staan geen hoofdstukken aangegeven- en dus staan technieken en recepten iets door elkaar. Azijn, olie en sterke drank met een smaakje beslaan samen maar 2 bladzijden.
    Verder niets aan te merken.. er is genoeg anders te lezen bijvoorbeeld zouten en in vet bewaren, en veel lekkere recepten die je inmaak als basis hebben.
    Bij de recepten zag ik onmiddellijk een paar die me aanspraken, iets met bramen onder andere...die zijn bijna rijp.

    Vandaag een chutney.
    Chutney`s maak ik al jaren, maar eigenlijk ben ik er een beetje op uitgekeken. Volgens Lie komt dat omdat ik vroeger chutney nog nodig had om mijn rijstschotels "op te fleuren"; dat is niet meer nodig, ik kook te goed.
    Ik ben er nog niet uit of dat een compliment is, of een onaardige opmerking over mijn vroegere kookkunst.
    In ieder geval sprak het idee van chutney met ratatouillegroentes mij wel aan.
    Ik heb het recept van Mw. Walden aardig gevolgd, het is hier en daar een beetje aangepast.

    Ratatouillechutney:

    1 kilo tomaten zonder pitjes in stukjes gesneden ( ik nam wel de pitjes)
    350 gram courgettes in stukjes
    750 gram paprika, voornamelijk rood, in stukjes
    400 gram aubergine, in stukjes
    300 gram ui, in stukjes
    6 teentjes knoflook, geplet en fijngehakt
    1 eetlepel paprikapoeder
    1 eetlepel licht geplet korianderzaad ( volgende keer neem ik wat minder, ik vind de smaak best wel sterk)
    1 eetlepel grof zout
    3 dl rode wijn azijn
    350 gram bruine suiker ( ik had donkerbruine basterd, dat maakt de chutney wel erg donker)
    1 à 2 rode pepers zonder pitjes in reepjes (eigen idee)

    Kook alles behalve de azijn en de suiker tien minuten in een gesloten pan op een zacht vuur totdat de sappen uit de groentes komen.
    Haal de deksel van de pan en laat de groente een uur pruttelen. Roer vaak.
    Roer de azijn en de suiker erdoor en laat pruttelen totdat de chutney dik is. De schrijfster zegt dat de chutney klaar is als een lepel die over de bodem van de pan wordt getrokken een duidelijke gleuf achterlaat. Ik ben wat eerder gestopt met koken, ik hou wel van een iets vochtig/sappige chutney.
    Vul de (schone en hete) potten af, en laat ze minstens een maand op een koele donkere plaats staan. In ieder geval een jaar houdbaar.







    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:Perfect Conserveren, ratatouillechutney
    10-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    08-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perziken op eau de vie
    Platte perziken -ook wel wilde perziken genoemd- komen volgens mijn buurman uit het laboratorium. Hij zegt uit een Frans laboratorium, de Italianen zeggen uit een Italiaans, de Spanjaarden enz..Weinig wilds aan dus.
    Feit is dat het een redelijk nieuwe productie is hier in Frankrijk, maar ook in Italië en Spanje, en dat de vrucht in Nederland bij de Turk en AH opmars maakt. De zuidelijke landen vechten om de markt, de Fransen plukken maar twee x per jaar, de Spanjaarden 4 x ( minder rijpe vruchten) en krijgen minder betaald: Valse concurrentie morren de Fransen.

    Ik zie ze al jaren op de markt maar dit jaar heb ik de platte vruchtjes voor het eerst gekocht..en de week daarop nog eens, en nog eens...een heerlijke perzik. Nu kan je hier in het Noordoosten van Frankrijk gewoon goed fruit kopen; hier niet van die harde ballen als je perziken, abrikozen of nectarines koopt, maar gewoon goed sappig zondoorstoofd fruit. Je zou toch denken dat het 400 km verderop ook zou moeten lukken. Helaas, weinig sap tot aan je ellebogen als je in Nederland je perzikje koopt.
    De platte perzik is extra lekker van smaak, en mooi handzaam.

    We hebben de meeste opgegeten, en ook een paar bewaard om op eau de vie te zetten.
    Het recept is heel simpel: Ontvel de perziken door ze 30 seconden in kokend water te leggen en ze snel af te koelen onder koud water, snij ze in stukken of hou ze vruchten heel, leg in een schone pot en strooi er wat suiker omheen...dat strooien een beetje naar smaak en de zoetheid van de vrucht..ik heb waarschijnlijk teveel suiker gedaan, en als de suiker gesmolten is zal ik nog extra eau de vie toevoegen...
    Zorg dat er enkele pitten meegaan in de pot.
    Vul de pot tot aan de rand met eau de vie.
    Koel en donker laten staan totdat de suiker geheel verdwenen is en dan nog wat langer totdat je het niet meer uithoudt.








    Categorie:Met Alcohol
    Tags:platte perzik, eau de vie
    08-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    05-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fruit-tellajam
    Er mislukt wel eens wat, ook in míjn keuken.
    Zo heb ik een paar prachtige beugelflessen gevuld met limonadesiroop die niet meer uit de fles wil...het is gelei geworden!
    Met een van de twee flessen heb ik gisteren fruit-tellajam gemaakt:
    Met veel moeite heb ik de stijve witte aalbessengelei uit de fles gekregen (met hulp van heet water, Lie en de achterkant van een pollepel) en deze siroop-drap gemengd met 300 gram aardbeien, 500 gram geprakte banaan en 250 gram geleisuiker, ik neem niet meer suiker dacht ik want de gelei was al zoet genoeg.
    Als jam is het ook niet echt gelukt, je kan het nog wel op een broodje smeren, maar het is erg dun voor jam. Ik heb erover nagedacht hoe dat kan, maar volgens mij moet je pectine niet teveel of te lang of misschien niet 2x verwarmen, dan verdwijnt de bindende eigenschap.

    De smaak van de jam is weer een uitvinding, deze combinatie van witte bessen, banaan, aardbei en veel suiker geeft een zoet fruit-tella smaakje..heerlijk in de yoghurt..komen de zoetekauwen ook eindelijk eens aan bod.





    Categorie:Jamrecepten
    Tags:stijve siroop, fruit-tella
    05-08-2011, 15:39 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Insectenhotel
    Het is de tijd van de brocantes en leuke uitjes. Iedere zondag is er wel wat te doen: op veel straathoeken en langs de route nationaal hangen kartonnen borden met affiches: Brocantes, vide grenier, dégustation de vin, portes ouvertes, fêtes des produits du terroir...er is veel te doen, en je kunt wel drie rommelmarkten, hapjesproef- en koperijen aflopen op één middag. Soms weet je niet wat te kiezen.

    Maar ik heb mijn eigen "uitjes-goeroe", Jacques, van het blog Saint Laurent sur Othain kleine kroniek.
    Hij stuurt mij sinds enige weken trouw de tip van de week, tot nu toe ben ik niet teleurgesteld! (Kijk trouwens ook eens op zijn leuke blog als je meer wilt weten over de streek waar wij wonen).

    Vorige week ben ik naar een open dag geweest van een van de schaarse bio-tuinderijen in de omgeving. Een mooie plek boven op een heuvel, met uitzicht op een buurdorp met kasteel en de omringende bossen: Que la Meuse est belle!
    Helaas heb ik geen foto`s genomen van kasteel en omgeving, zo was ik geïntrigeerd door de tuin, de kassen en alle groenten die deze mevrouw samen met een compagnon onderhield. Wat een werk! En alles bio. Zo bio dat er ook oogsten verloren (kunnen) gaan. Zo was haar komkommeroogst geheel verloren door een ziekte, meeldauw of iets dergelijks, het zag er in ieder geval verschrikkelijk uit, een grote kas vol met grijsgepluiste planten zonder komkommers eraan..als je dan niet wilt spuiten dan moet je het nemen zoals de natuur je het geeft. Hard maar waar.
    Petje af!

    Er was ook een stand van de hoogstamboomgaarden van de Meuse.
    De meneer die achter de kraam stond had last van anti-Hollanderritus..heel soms kom je dat nog wel eens tegen.
    Je merkt het al als je begint te praten, een wegdraaiende blik van de gesprekspartner, op zoek naar redding.
    Zodra er dan een Fransoos geïnteresseerd aansluit duikt de man weg, grijpt zijn of haar arm en draait zich van mij weg..dat ik daar nog sta en verbaasd de rest van mijn zin inslik of nog - steeds zachter- uitblablaat.. heeft hij niet meer in de gaten. Ik zal nog beter Frans moeten gaan spreken!

    Het mooiste van zijn kraam was het insectenhotel, waarover ik hem hoorde vertellen dat iedere flinke boomgaard er wel twee kan gebruiken om te goede insecten aan te lokken die dan weer de foute insecten oppeuzelen..zodat je niet hoeft te spuiten, rapen enz.
    In het hotel kunnen solitair levende bijen en wespen, oorkruipers, gaasvliegen, lieve heersbeestjes, vlinders en nog veel meer goede beestjes een plek vinden.
    Het hotel was gevuld met allerlei materiaal waar de insecten in kunnen verblijven én overwinteren: stokken met holtes of zachte vulling ( b.v. bamboe of stengels van de zonnebloem) dichte kastjes met enkel spleten erin ( horizontaal en een ander verticaal) gevuld met zaagsel, stenen met gaten, stro, pluizen van bomen of planten etc.. enfin als je een insecten hotel zou willen maken: het internet staat er vol mee!
    Hier alleen de foto`s:














    Categorie:Dorpsleven
    Tags:insectenhotel, anti-Hollanderritus
    03-08-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    29-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruidenthee
    Het leuke van een goed gevulde kruidentuin is natuurlijk het oogsten.
    De keukenkruiden: simpel, ze worden gedroogd of vers gebruikt en gaan een voor een een gerecht of de pan in.

    Het maken van een lekker kruidentheetje is wat lastiger..want hoe zijn de verhoudingen? Zoek maar eens op internet, en je vind veel maar geen exacte percentages en grammen. Gelukkig  weet onze Nederlandse Grootgrutter wel raad:... op de zijkant van een pakje ochtendthee staan immers precies de juiste percentages van de kruidjen aangegeven. Dank NG!

    Ik ben daar mee aan de slag gegaan alweer een maandje geleden en heb zoveel mogelijk van de genoemde kruiden gedroogd...maar alleen wat ik in eigen tuin heb staan, dus ik heb het " recept"  hier en daar aangepast. Ook heb ik er wat kruiden " uitgegooid" die ik niet lekker vind (venkel) of niet nodig heb (senna) en er weer wat bijgedaan waarvan ik dacht : dat is goed voor de oudere Appelvrouw (brandnetel & heemstbloem) of die me lekker leken: (citroentijmbloemetjes).
    Vandaag heb ik al die gedroogde kruiden bij elkaar genomen en de thee samengesteld.

    Het een heerlijk theetje geworden. Ik vind het zeker aan te raden om je eigen tuin hiervoor te plunderen: knip af die kruiden, hang ze op een zoldertje te drogen en/of op een zelf gefabrikeerd droogrekje, wacht een maandje, meet de kruiden en wrijf, knip of pluk ze in kleine stukjes.
    Meng naar eigen idee, de mijne of die van NG.
    Ik kom bij je proeven!!
    het volledige recept vind je hier

    De gemengde thee en de citroentijmtopjes:






    Categorie:Kruidenrecepten
    Tags:kruidenthee, zelf kruidenthee maken
    29-07-2011, 16:20 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    27-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Komkommerjam, zoet/pittig
    Er is een probleem met mijn komkommers in de kas..misschien het mozaiekvirus, of meeldauw of allebei..
    Desondanks heb ik veel komkommers; vanmorgen had ik er weer 6 verzameld...tijd voor een inmaak.
    Ik heb flink rondgekeken op internet en zag erg veel zoetzure en zure komkommerinmaak. Onderstaand recept kwam ik ook een paar keer tegen o.a. op de site van de Viva haha. Het recept heb ik aangepast aan mijn eigen smaak door o.a. pepertjes toe te voegen. Je kunt de jam als chutney eten, als bijgerecht bij kaas of paté en natuurlijk bij Indische of andere Aziatische gerechten.

    Ik heb natuurlijk even geproefd: warm vond ik het ietwat zoetig, met een  heerlijke pittige smaak...

    1250 gram geschilde komkommers met de kaasschaaf in dunne plakjes gesneden.
    2 groene pepers en ik heb er ongeveer een kwart van de zaadjes erbij gedaan
    1 pak geleisuiker speciaal 2:1
    3 theelepels zout, 2 theelepels gemalen geelwortel, 3 eetlepels mosterd en een eetlepel mosterdzaadjes
    een stuk van 4 centimeter geschilde en geraspte gemberwortel, 1 dl witte wijnazijn
    het sap van een kleine citroen

    De komkommerjam blijft goed tot volgend jaar zomer.

    Naschrift: ondertussen hebben we al heel wat van de jam geproefd, de eerste potjes zijn al op. Zelfs de Fransen vonden het lekker, we hebben het bij paté gegeten, bij een wat flauwe kaas, en gewoon als bij-hapje, steeds bij de hartige maaltijd.

    Doe alle ingrediënten bij elkaar in een grote pan en hussel goed door. Zet het vuur aan en breng het mengsel aan de kook, terwijl je het regelmatig omschept. Als het mengsel blijft borrelen terwijl je roert, begint de kooktijd: 1 minuut.

    Schep de komkommers af en toe om tijdens het koken en draai na de kooktijd het vuur uit. Schep de potten tot het randje vol met de jam, veeg de randen schoon met keukenpapier draai de deksels er stevig op en draai de potten voor 5 minuten om.









    Categorie:Jamrecepten
    Tags:komkommer jam
    27-07-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    23-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloeiende groenten
    Soms is de muur tussen mijn groenten- en bloementuin wel heel erg klein.

    Ik ben een voorstander van het door elkaar zetten van bloemen en groenten maar dat zijn bloemen die spontaan opkomen -en die ik dan niet meer kan uittrekken..volgens Lie een slechte eigenschap voor een tuinder- of die een doel hebben zoals Afrikaantjes en Oost-Indische kers ( het wegjagen of vangen van nare beestjes) en de Goudsbloem die ik gebruik voor meerdere toepassingen op huismiddeltjes-gebied.
    De bloemen die ik dit jaar laat bloeien hebben behalve het zaden voortbrengen om volgend jaar te zaaien nog een doel: het voortbrengen van zaden om in de winter verse kiemen te kunnen eten.

    Van een vriendelijke moestuinierster die ik via het moestuinforum heb ontmoet kreeg ik het boek van Peter Bauwens: Kiemen en Microgroenten.
    Een prima boek om je voor te bereiden op het zelf kweken van kiemen, het brengt je op vele ideeën en legt ook heel mooi het verschil uit tussen kiemen en microgroenten. En ik weet nu waarom mijn sterrenkers altijd mislukt in zo`n glazen schaaltje met een roostertje erop: de zaden hebben een slijmlaagje waardoor ze sneller rotten..niet kiemen maar microgroenten van maken dus. De schrijver gaat uitgebreid in op een veertigtal planten en zaden en geeft ook enkele recepten. Er staan ook tips in om zelf te experimenteren en een hoofdstuk kiemen met kinderen (..)
    Een super handig boekje, ik ben er blij mee.

    Bloeiende prei



    Bloeiende snijbiet



    Bloeiende ui



    Bloeiende Sla St.Antoine



    Bloeiende sla Bianchi




    Categorie:Groenterecepten
    Tags:Groenten in de bloei
    23-07-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    21-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bietensalade met koolrabi
    Uit de smaakmakend ( het blad van de natuurvoedingsspecialist) het volgende beproefde recept.

    Al eerder heb ik bietjes in de oven gepoft, maar dat was nog in aluminiumfolie met knoflook en balsamico het zou hier moeten staan.
    Dit keer worden de bieten ongeschild gepoft met olijfolie en laurierblad. Heerlijk!!

    Verwarm de oven voor op 225 graden. Schep in een ovenvaste schaal 4 tot 6 jonge -goed gewassen- bietjes samen met een à twee eetlepels olijfolie zout peper en twee doormidden gescheurde laurierblaadjes om.
    Rooster de bietjes in ongeveer 45 minuten gaar.  Laat ze afkoelen en snij in vieren. Je hoeft ze niet te schillen,  het geroosterde  velletje is heerlijk en een beetje knapperig.
    Snipper twee sjalotjes en schep ze om met twee eetlepels rode wijnazijn. Roer er na 5 minuten 3 eetlepels olijfolie door en doe er wat zout en peper bij.
    Snij 1 koolrabi in blokjes ( het recept gebruikte de koolrabi rauw, ik blancheer hem 1 minuutje en laat dan afkoelen).
    Rooster 4 eetlepels quinoa op middelhoog vuur in twee minuten.
    Neem ongeveer 300 gram jonge slablaadjes en leg deze in een ondiepe schaal.
    Schil de koolrabi op de sla en leg de bietenpartjes erom heen.
    Schep de dressing over het geheel en bestrooi het met de geroosterde quinoa.



    Als dessert Japanse wijnbesjes met kwark en crème fraîche (samen geklopt)



    Categorie:Groenterecepten
    Tags:bietensalade, koolrabi
    21-07-2011, 23:01 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    19-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Komkommer relish met pepertjes
    Dit recept komt uit een Amerikaans boek: the Complete book of  Home Preserving.

    Het is een lekker pittig bijgerecht en een goede manier je overtollige komkommeroogst weg te werken..zo kan je in de winter nog eens terugdenken aan de overvloed van de zomer, bij mij groeien in ieder geval de komkommers zowat de kas uit!
    De maten in het boek zijn in cups, ik heb een maatbeker waar cups opstaan, maar ik zal de maten in liters ( milliliters) geven, ik heb helaas niets gewogen.
    Zorg dat je ongeveer 6 potjes van 200 ml klaar heb staan.

    Snij 5/6 geschilde komkommers in kleine blokjes totdat je 2 liter komkommerblokjes hebt. Doe de komkommers in een glazen of stalen schaal.
    Voeg 250 ml in kleine blokjes gesneden bleekselderij toe.
    Voeg 500 ml in kleine blokjes gesneden groene en rode pepers toe..je kunt ook de helft groene paprika nemen en de helft rode pepers. Ik heb ervoor gekozen de pitjes te verwijderen en vond de "hitte" van de relish prima zo.
    Voeg 250 ml fijngesneden ui toe. Voeg 75 ml zout toe, meng goed, dek af en zet koel weg.
    Na 4 uur giet je de groente door een zeef en laat het uitlekken. Spoel goed af met koud water en laat weer uitlekken.
    Gebruik je beide handen om zoveel mogelijk vocht uit de groentes te knijpen.Zet afgedekt weg.

    Doe 425 ml blanke- of wijnazijn, 175 ml suiker, 2 theelepels mosterdzaad en 1 theelepel selderijzaad samen in een pan. Breng het onder roeren aan de kook.  Voeg de groentemix toe en breng weer aan de kook.  laat de groente zachtjes koken voor 10 minuten. roer regelmatig.

    Doe de mix in de (hete) potten, en giet het vocht tot 1 centimeter onder de rand. maak de rand schoon, en doe de deksel erop ( ik heb gebruikte en uitgekookte olijvenpotjes gebruikt).

    Zet de potjes in een grote pan, giet er heet water bij zodat de potjes ruim ( minimaal 2 cm.) bedekt zijn en breng aan de kook. Stop eventueel voor het koken oude doekjes tussen de potten als je geen weckketel hebt, de potjes kunnen gaan rammelen en dan stuk stoten. Laat heel zachtjes 10 minuten koken.
    Laat afkoelen en berg de potjes koel en donker op. Zie ook foto van gisteren.



    Komkommerplant in de kas.




    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:komkommer, inmaak, relish
    19-07-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    18-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perzikjam met citroenmelisse
    Was of schil 1100 gram perziken, haal de pit eruit en snij de vruchten in kleine stukjes.
    Roer de perziken met één pak  500 gram speciaal-geleisuiker ( 2:1) om en zet een nacht weg op een koele plaats.
    Hak de volgende morgen zoveel citroenmelisse fijn dat er een halve theelepel overblijft en voeg deze aan het vrucht/suikermengsel toe.
    Breng de massa aan de kook, kook drie minuten onder voortdurend roeren. Pureer de jam met een  staafmixer en giet in schone en hete potten.
    Maak de rand van de potten schoon en draai de deksels erop. Keer de potten voor 5 minuten om, draai ze dan weer terug.

    Bij het originele recept was ook nog sprake van rum..een eetlepel of twee/drie zou je dan kunnen toevoegen na het koken.
    Zelf ben ik niet zó dol op rum dat ik het in de jam ga doen..
    Morgen het recept van de komkommerrelish met pepers.






    Categorie:Jamrecepten
    Tags:perzikjam, citroenmelisse
    18-07-2011, 18:37 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    13-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het milieu..
    Drie foto`s met het thema duurzame energie/schoon water:
    Onderweg naar huis zie ik op steeds meer plekken de windmolens. Ik vind dat tof en heb geen moeite met de "lelijkheid"...Ik realiseer me wel dat er nog tientallen keren meer windmolens moeten komen om ons van veilige energie te voorzien.

    Vandaag zat er in mijn mailbox een oproep van Greenpeace om met zijn allen Adidas en Nike op te vragen om niet meer met Chinese riviervervuilers te werken..zie de website van Greenpeace.. toevallig zagen we de Sirius zondag liggen in het IJ.

    Zondag hebben we ook bij de Westergasfabriek de Cool Globes bekeken, een tentoonstelling van 50 wereldbollen. Vijftig beschilderde en beschreven wereldbollen van internationale en Nederlandse kunstenaars als een warm pleidooi voor een koelere aarde.
    Het idee voor Cool Globes ontstond op het Clinton Global Initiative in 2005. Een openbare tentoonstelling om het bewustzijn van oplossingen voor klimaatveranderingen over de hele wereld te vergroten. Gaat dat zien tot eind september!









    Categorie:In Nederland
    Tags:Greenpeace, Chinese vervuilers, schone energie
    13-07-2011, 23:43 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    08-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Komkommertijd...
    De Mexicaanse komkommer is net als de Mexicaanse griep een klein dingetje...

    Het was lang wachten na het zaaien, eerst gingen er hele kleine rankjes omhoog, die zich met kleine krulsprietjes vastgrepen aan `t touw.
    De andere komkommers in mijn kas geven al weken flinke "bananen"  zo niet deze Mexican Sour Gherkin.

    Nu dan toch de eerste komkommertjes. zo`n halve centimeter lang. Ze moeten zo`n  4 x groter worden.





    Categorie:De tuin
    Tags:Mexican Sour Gherkin
    08-07-2011, 10:41 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    04-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fijne maandag
    Geweldig mooi weer hadden we vandaag, 27 graden in de middag.

    Van het moestuinforum waar ik aan deelneem heb ik zaadjes gekregen van een reuzenradijssoort. Het is de bedoeling deze een dezer dagen te zaaien en zo de grootste radijs uit mijn moestuinjaren te verkrijgen. Het zaaien is voor een wedstrijd en de winnaar krijgt de eer of misschien iets anders, dat is me niet duidelijk en is ook niet belangrijk. Winnen wel.
    De radijssoort heet Riesen von Aspen, als je het plaatje van de radijs ziet kan hij wel zo groot worden als een honkbal, let wel: zonder voos te worden!
    Uw radijsteelt-tips mag u hier achterlaten!
    Morgen ga ik zaaien, en ik zal wel enkele verschillende grondmengsels gebruiken, daar ga ik vannacht eens lekker over nadenken.

    Vandaag voor de tweede keer St. Jansolie gemaakt, mijn goudsbloemen op alcohol gezeefd en nieuwe goudsbloemblaadjes bij de - al wat oranje- alcohol gedaan. Ook goudsbloemzalf gemaakt, tenminste een poging daartoe, toen ik de hele boel in een steelpannetje had zitten met de vaseline bleek dat ik wel heel erg weinig vaseline had..ik heb er kokosvet bijgedaan en ik hoop dat dat ook weer stolt. De uitgebloeide phacelia`s in een papieren zak gestopt om het zaad op te vangen.
    Verder heb ik enkele wespenvallen gemaakt, en komen hier steeds meer frelons en alhoewel ik gelezen heb dat ze niet zo gevaarlijk zijn als beweert wordt (zeker niet als je niet in de buurt van hun nest komt) vind ik het niet fijn als ze maar zo rond het klimkasteel van de kindjes zoemen..daar hang ik dus de vallen op.

    En een beetje geschoffeld, gewied & mooie foto`s gemaakt van een Koninginnepage op de Verbena Bonariënsis..genoten van de pracht van deze vlinder..










    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:Koninginnepage, goudsbloem
    04-07-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    02-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooie zaterdag
    Het was een mooie zaterdag, gevuld met al die kleine klusjes in de tuin die al een tijdje op mijn lijstje stonden.
    Allereerst heeft Lie mij geholpen de laatste witte bessen van de struiken af te plukken. Deze staan nu uit te lekken voor de siroop..geen idee of het er lekker uit zal zien, witte siroop, morgen maak ik een foto.
    Daarna: compost bij de nu lege zwarte witte en blauwe bessen struiken geschept.
    Het gras dat eergisteren al gemaaid was bij elkaar geharkt en als mulch in de kas aangebracht.
    Stenen en stukjes hout onder de kleine pompoentjes gelegd zodat ze ook van onderen mooi blijven.
    De uitgezaaide oost indische kers uitgeplant. Nog twee courgettes geplant. Zaad klaargelegd om morgen een rijtje sla te zaaien.
    De pas gezaaide stokbonen water gegeven ( volgens mijn buurvrouw heeft voorweken van bonen geen zin, zij zweert bij water geven na het zaaien totdat de bonen opkomen)..ik doe nu half half als test.
    Een paar dagen geleden heb ik de knoflook geoogst, deze heb ik vandaag "schoongeveegd"..en bewonderd.
    Voor het eerst heb ik Valverde, een Spaanse knoflooksoort met grote tenen. De kleinere knoflook, die ook nog best flink is, is een Rose de Lautrec.
    Op de tweede foto zie je mijn oplossing tegen teveel zonnestralen op mijn druiventrosjes..auto-zonneschermpjes!






    Categorie:De tuin
    Tags:Knoflook, tuinwerk juli
    02-07-2011, 18:21 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    01-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rabarberjam
    Gisteren was het een goede oogst en inmaakdag. Er kwam een flinke berg doperwten van de struiken; Lie heeft een hele tenniswedstrijd lang voor de t.v. zitten doppen en ze liggen al koud in de vriezer: vitamientjes voor een winters dagje.
    Verder veel bessen verwerkt tot siroop: zwarte, witte en rode bessen samen gekookt in de sappan en met 750 gram suiker per liter sap siroop meegemaakt.
    Het recept dat ik kreeg bevatte 1500 gram suiker per liter sap, voor de houdbaarheid maar het gaat toch in een zomer op, en zo proef je meer fruit.
    Ik denk dat je voor de houdbaarheid trouwens bij ander fruit dan bessen wat citroenzuur toe kan voegen, zo`n 25 tot 40 gram en dat 1500 gram suiker wel erg veel is, een kilo suiker lijkt mij genoeg, zoveel voeg je ook toe voor gelei.
    Je kunt ook het sap van 1 citroen nemen ipv het citroenzuur.
    Ook met kersen, aardbeien en frambozen of wat voor een fruit je maar op dit moment hebt kun je dit maken.. een aanrader om te doen, zeker als je een sappan hebt een fluitje van een cent.

    Rabarberjam:
    Ongeveer 1200 gram rabarber wassen en in stukjes snijden.
    Zet het met een glas (200ml) appelsap en 100 gram suiker een nachtje weg.
    Voeg de volgende dag 500 gram speciaalsuiker (2:1) toe en breng aan de kook.
    Kook 3 à 4 minuten, vul de schone en hete potten tot de rand.
    Keer de potten 5 minuten om en draai ze dan weer terug.
    Superlekker in de yoghurt!





    Categorie:Jamrecepten
    Tags:rabarberjam, vruchtensiroop
    01-07-2011, 22:52 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs