Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    16-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paardenbloemenwortel en andere thee
    De hele zomer ben ik al bezig met het oogsten van kruiden voor de thee.
    Ik heb een mooie Larousse Geneeskrachtige Planten Encyclopedie waar ook duidelijk instaat wanneer je bloem, blad, stengel of wortels oogst van een bepaalde plant..zo hebben madeliefjes bijvoorbeeld meer werkzame stoffen later in het voorjaar.

    In augustus kun je onder andere oogsten:
    Bloemen van borage, kaasjeskruid, guldenroede, heemst,kamille, klaproos, koningskaars
    Zaden van gerst, haver, peterselie, tarwe, weegbree
    Blad van: citroenmelisse, duizendblad, echte tijm, bonenkruid, hyssop, linde, marjolein, oregano, pepermunt...

    De wortel van de paardenbloem wordt het beste geoogst in oktober. Omdat ik nu bij het wieden af en toe hele mooie wortels eruit trek komen deze toch in mijn voorraad; ik was ze en snij de miniworteltjes eraf, dan rijg ik ze aan een draadje en hang ze op zolder.




    De wortels hangen wel een maand op de goed geventileerde zolder ( dat wil bij mij zeggen dat de raampjes de hele tijd openstaan ) voordat ze droog zijn.


    Ik heb al een aardig voorraadje kruiden om straks mee te gaan mixen..ik gebruik voor gewone dagelijkse thee de ingrediëntenlijst van de ochtendthee van de Nederlandse grootgrutter; daar staat keurig in percentages op welke kruiden en hoeveel procent van ieder kruid; gemakkelijk en superlekker!


    Duizendblad bloeit nu volop


    Net een klein geel Pinootje in de koningskaarsbloem



    Categorie:Kruidenrecepten
    Tags:kruidenthee, paardenbloemenwortel
    16-08-2012, 19:54 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    29-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruidenthee
    Het leuke van een goed gevulde kruidentuin is natuurlijk het oogsten.
    De keukenkruiden: simpel, ze worden gedroogd of vers gebruikt en gaan een voor een een gerecht of de pan in.

    Het maken van een lekker kruidentheetje is wat lastiger..want hoe zijn de verhoudingen? Zoek maar eens op internet, en je vind veel maar geen exacte percentages en grammen. Gelukkig  weet onze Nederlandse Grootgrutter wel raad:... op de zijkant van een pakje ochtendthee staan immers precies de juiste percentages van de kruidjen aangegeven. Dank NG!

    Ik ben daar mee aan de slag gegaan alweer een maandje geleden en heb zoveel mogelijk van de genoemde kruiden gedroogd...maar alleen wat ik in eigen tuin heb staan, dus ik heb het " recept"  hier en daar aangepast. Ook heb ik er wat kruiden " uitgegooid" die ik niet lekker vind (venkel) of niet nodig heb (senna) en er weer wat bijgedaan waarvan ik dacht : dat is goed voor de oudere Appelvrouw (brandnetel & heemstbloem) of die me lekker leken: (citroentijmbloemetjes).
    Vandaag heb ik al die gedroogde kruiden bij elkaar genomen en de thee samengesteld.

    Het een heerlijk theetje geworden. Ik vind het zeker aan te raden om je eigen tuin hiervoor te plunderen: knip af die kruiden, hang ze op een zoldertje te drogen en/of op een zelf gefabrikeerd droogrekje, wacht een maandje, meet de kruiden en wrijf, knip of pluk ze in kleine stukjes.
    Meng naar eigen idee, de mijne of die van NG.
    Ik kom bij je proeven!!
    het volledige recept vind je hier

    De gemengde thee en de citroentijmtopjes:






    Categorie:Kruidenrecepten
    Tags:kruidenthee, zelf kruidenthee maken
    29-07-2011, 16:20 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    05-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frisse Lakens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik oogst me helemaal suf.
    Doperwten natuurlijk, kapucijners emmers vol, tuinbonen.
    Sla, rucola, kruiden voor in de sla: basilicum,dille,peterselie,bieslook,mosterdscheuten.
    Grote roze knoflookbollen, gele en rode ui.
    Witte bes-white pearl- frambozen.
    Een deel gaat in de vriezer, de knofloken in een kistje en de rest direkt in de mond.

    Ook de pepermunt heb ik geoogst, net voor de bloei.
    Ik hang ze in kleine bossen te drogen op een zolderkamer met een raampje open.
    Als de munt straks droog is en ik de blaadjes eraf heb geritst pak ik de stelen in stevig papier.
    ik gebruik hiervoor zo`n kniptafellaken van papier ( denk aan het papier van `n chineezz restaurant).
    Dichtbinden met een touwtje en je hebt een of meerdere superlekkere kastverfrissers.
    De stelen blijven jaren pepermuntgeur afgeven, heerlijk tussen de lakens en slopen (of in een muffe kast; daar heb ik er veel van.)




    Categorie:Kruidenrecepten
    Tags:pepermunt, kastverfrisser
    05-07-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.St. Jans kruid olie
    Benodigdheden:
    1 klein weckflesje van 50 ml met wijde hals
    Verse bloemen van St. Janskruid
    1 flesje koudgeperste zonnebloem of olijfolie
    1 fijnmazige zeef
    1 goed afsluitbaar flesje van 30 ml.

    Vul de weckfles halfvol met bloemen en druk de bloemen lichtjes aan.
    Giet daarna de weckfles tot de rand toe vol met olie, er mag geen bloem boven de olie uitkomen.
    Zet de pot nu twee tot 6 weken in de zon, waarvan de eerste 3 tot 5 dagen alleen maar afgesloten met een doekje. De bloemen gaan nu gisten in de olie, roer zonodig als de bloemen boven komen drijven. Sluit daarna de pot goed af en laat de olie bv op de vensterbak trekken in de zon.
    Het zonlicht zal de olie na een paar weken rood kleuren. Daarna de olie zeven enb in een donker flesje gieten. Koel en donker bewaard is deze olie een jaar houdbaar.

    Deze St.Janskruidolie is wondhelend en pijnstillen. Hij werkt met name goed tegen zenuwpijnen, littekenpijn en spier -en gewrichtspijn. Verder bij winterhanden en -voeten, kloofjes en dergelijke.

    met dank aan Renée Koenders, docent Fytotherapie aan de Academie voor Natuurgeneeskunde Hilversum (ANH)





    Categorie:Kruidenrecepten
    30-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    28-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelf goudsbloem tinctuur maken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Benodigdheden:
    20 gram verse of gedroogde goudsbloemen, geplukt met droog en zonnig weer.
    1 klein weckflesje van 50 ml met wijde hals
    1 flesje alcohol voor uitwendig gebruik ( spiritus ketonatus) uit drogist/apotheek
    1 goed afsluitbaar flesje van 30 ml.

    Vul het weckflesje zo vol mogelijk met de oranje blaadjes van de goudsbloemen en druk de bloemen lichtjes aan.
    Vul daarna tot de rand bij met de alcohol en sluit het flesje goed af.
    Zet het flesje op een donkere koele plaats en schud het iedere dag even om.
    Na minimaal een week trekken heb je een lichte goudsbloem tinctuur. Om het sterker te maken pers je de alcohol goed uit de bloemen, bv door een zeef, vul je het flesje opnieuw met goudsbloemblaadjes, giet de tinctuur erbij, en vul eventueel nog verder bij met nieuwe alcohol.
    Dit meerdere keren herhalen tot het lekker sterk is. Doe het dan in het kleine flesje.
    Zelf gebruik ik het in een pipetflesje, gemakkelijk en het helpt goed tegen jeuk van aoûtats-beten! Ik behandel de beet meteen met deze tinctuur eigenlijk meteen nadat ik de beet ontdekt heb; smeer er dan 3 x per dag wat goudsbloemalcohol op en de beet geneest 3 x zo snel als normaal.
    Dit geld ook voor muggenbulten.

    Deze tinctuur is ontsmettend, maar zorgt er ook voor dat de huidcellen sneller regenereren, zodat allerlei wonden sneller genezen ( zorg er wel voor dat al het vuil uit de wond is.)
    Verder bij lichte brandwonden en zonnebrand.
    Als je tinctuur voor inwendig gebruik wilt maken, bv bij aften, moet je speciale inwendig gebruik alcohol nemen, bv wodka of eau de vie.
    Met dank aan Renée Koenders, docent fytotherapie aan de academie voor Natuurgeneeskunde Hilversum



    Categorie:Kruidenrecepten
    Tags:calendula tinctuur, goudsbloem tinctuur, aouta, calendula officinalis
    28-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs