The British Society for Ecological Medicine: "Ons standpunt over verbrandingsovens is heel eenvoudig. Wij kunnen geen technologie erkennen die onvermijdelijk mensenlevens kost. Wij kunnen geen techno-logie ondersteunen die leidt tot degradatie van het milieu. Wij hebben geen vertrouwen in de huidige controlesystemen. Wij herhalen dat we geen plaats zien voor verbrandingsovens in een modern afvalbeleid! Respect human life!" (Drs. J. Thompson & H. Anthony)
Nieuwsbrief
Geef je e-mail adres op als je informatie wil ontvangen over de stand van zaken van de afvalverbrandingsoven aan Kampenhout-Sas
Gemeente Haacht blijft voorstander van tram tot Haacht Station
De brief van Vlaams minister Crevits (CD&V), waarin ze aankondigt
dat de sneltram tot Haacht voorlopig wordt uitgesteld, zorgt voor
gematigde positieve reacties bij de betrokken gemeenten. Schepen Mark Feyaerts (sp.a) van Haacht: "Ergens hadden we wel graag gehad dat die tramlijn er had kunnen komen. Het college stemde met die tramlijn in voor zover dat zij zou eindigen aan Haacht Station. Om die reden vinden wij het spijtig dat de minister voorlopig van de plannen afziet en dus de lijn Brussel-Haacht niet zal aangelegd worden."
De plannen zijn uitgesteld tot na 2020. De Lijn zal zich nu beperken tot een tramlijn tussen Brussel-Noord en de luchthaven van Zaventem.
De Lijn heeft haar plannen verduidelijkt voor een sneltram tussen Brussel en Haacht. De tramlijn zou tegen 2025 aangelegd worden en het eindstation zou aan de Lombaarden in Haacht komen. Het tracé tussen Haacht en Heist-op-den-Berg over Keerbergen wordt definitief afgevoerd omdat het niet rendabel zou zijn. In deze gemeentes, waar fel geprotesteerd werd tegen de komst van de tram, wordt dan ook opgelucht gereageerd.
Maar ook het tracé tussen Brussel en Haacht stoot op veel weerstand. In Kampenhout is men vooral boos omdat de Haachtsesteenweg, waar nog maar net buslanen zijn aangelegd, volledig zou moeten heraangelegd worden. En in Haacht zou een eindstation aan de Lombaarden betekenen dat een heel stuk groene zone moet verdwijnen. Bovendien zou er een lus gemaakt worden rond het centrum van Haacht wat een zware impact op de omgeving met tal van onteigeningen zou meebrengen. Het gemeentebestuur van Haacht is als enige gemeente in de betrokken regio voorstander van de komst van een sneltram.
Het ziet er naar uit dat de geplande sneltram tussen Heist-op-den-Berg en Brussel er, alvast voor een gedeelte van het traject, niet zal komen. De weerstand waarop het project in Keerbergen, Tremelo en Heist-op-den-Berg stuit, zou De Lijn van haar oorspronkelijke plannen doen afzien.
Voor het traject tussen Haacht en Brussel zou er dan weer wel een draagvlak bestaan, al is ook de gemeente Kampenhout zeker geen vragende partij. Het meest logische tracé over Kampenhout loopt immers via de Haachtsesteenweg (N21), waar enkele jaren geleden nog maar pas nieuwe busbanen werden aangelegd.
Het gemeentebestuur van Haacht is dan weer wel "absoluut voorstander" van een tramverbinding tussen Haacht en Brussel, zegt schepen van mobiliteit Mark Feyaerts (sp.a). Hij ziet voor Haacht zelfs plaats voor een eindstation met carpool-parking weggelegd. Mogelijk wordt hiervoor gedacht aan de achterkant van Lombaarden, een stuk natuurgebied vlakbij het centrum van Haacht dat de huidige bestuursmeerderheid wil omvormen tot KMO-zone.
De Lijn plant op 23 april 2013 een officieel overleg met de betrokken gemeenten. Hopelijk komt er tegen dan meer duidelijkheid.
Plannen voor sneltram van Heist-op-den-Berg over Keerbergen, Haacht, Kampenhout, Zaventem naar Brussel
Dagelijks pendelen meer dan 400.000 pendelaars met de fiets, de trein, de bus of de auto van en naar onze hoofdstad. Dit zorgt voor een grote mobiliteitsdruk rond Brussel. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits wil samen met De Lijn de verkeersknoop rond Brussel aanpakken. 10 van de 16 snelwegstroken met structurele files liggen immers in Vlaams-Brabant en op de Ring rond Brussel.
Daarom is het plan opgevat om door de aanleg van vier nieuwe tramlijnen van, naar en rond de hoofdstad, de provincie Vlaams-Brabant mobieler te maken. Een zeer ambitieus project, dat men de naam "Brabantnet" heeft gegeven.
Over deze tramlijnen wordt al lang gesproken. Toch komt het nieuws over de plannen van De Lijn als een verrassing, zeker na de recente aanleg van de busbanen op de Haachtsesteenweg in Kampenhout. Veel mensen zitten terecht met een berg vragen. Waar komt het tracé van de sneltram juist, en kunnen we er nog iets aan doen om dit tegen te houden? Een klein overzicht van de stand van zaken.
4 nieuwe tramlijnen van, naar en rond Brussel
Drie lijnen zouden Heist-op-den-Berg, Boom en Ninove verbinden met het Noordstation in Brussel. Een vierde lijn, de zogenaamde Ringtram, ondersteunt de ontlasting van de ring rond Brussel.
Op basis van de zogenaamde "Mobiliteitsvisie 2020" van De Lijn, worden de volgende vier tramverbindingen naar voren geschoven:
De definitieve routes van de tramlijnen zijn nog niet bekend. De Lijn schuift voorlopig alleen de grote lijnen van het tracé naar voren. Tegen de zomer van 2013 moet de maatschappij dan haar voorkeurtracés bekend maken.
Tramlijn van Heist-op-den-Berg naar Brussel
De tramlijn die actiecomité "Kampenhout-Sas Ademt" het meest interesseert, is natuurlijk de lijn van Heist-op-den-Berg naar Brussel. Het voorkeurstracé van deze tramlijn leidt via Keerbergen. Tussen Heist en Keerbergen kan een tracé doorheen open ruimte worden gevolgd. Keerbergen wordt ofwel centraal doorheen de kern, ofwel ten westen langs de kern, ofwel ten oosten langs het Atheneum bediend. Tussen Keerbergen en Haacht zou parallel aan de Haachtsebaan een vrijliggend tracé worden uitgewerkt, om de doorstroming te garanderen. Hiervoor is een extra brug over de Dijle nodig. De halte nabij het centrum van Haacht zou ter hoogte van de parking aan de Lombaardenlaan worden voorzien. Vervolgens leidt de route langs het oosten en het zuiden van de kern, om via de Stationsstraat en een nieuw viaduct ongelijkvloers de spoorlijn te kruisen. Voor de kruising van het kanaal Leuven-Dijle en van de Leuvensesteenweg (N26) zijn verschillende variante oplossingen onderzocht.
Tussen Kampenhout Sas en Brussel leidt loopt het tracé via de Haachtsesteenweg (N21). Deze zou volledig moeten heraangelegd worden, gezien het groot aantal kruispunten op deze steenweg. De recent aangelegde busbaan in enkele richting biedt onvoldoende ruimte voor een tramlijn in elke richting, wat dus nieuwe wegenwerken op de Haachtsesteenweg impliceert ten behoeve van dit tracé. Vandaar gaat de tram richting Brucargo. Voorbij Brucargo wordt opnieuw de Haachtsesteenweg gevolgd tot aan het toekomstige metrostation Bordet, om vanaf daar de Leopold III laan te volgen of over de Josaphat-site te rijden. Dit tracé heeft het nadeel dat de terminal van de luchthaven niet wordt bediend. Om dit op te lossen, werden verschillende alternatieven uitgewerkt via een bocht rondom de startbaan.
Verloop van de procedure
Op maandag 12 november 2012 startte de publieke consultatie voor de opmaak van het Plan-MER (milieu-effectenrapport). Dit betekent dat al wie in een van de betrokken gemeenten woont, opmerkingen kan formuleren op de kennisgevingsnota. Let op: dit is geen bezwaarschriftenprocedure. Het is dus niet mogelijk om in deze fase bezwaar in te dienen tegen de komst van de sneltram, enkel opmerkingen op de kennisgevingsnota. Vanuit jouw kennis van de omgeving kan je de milieueffecten aangeven die volgens jou extra onderzocht moeten worden en de manier waarop dat het best kan gebeuren. Bovendien kan je voorstellen formuleren voor mogelijke locatie- of inrichtingsalternatieven. Milieueffecten zijn onder meer effecten op de gezondheid en veiligheid van de mens, op mobiliteit en ruimtelijke ontwikkelingen en op bodem, water, lucht, fauna, flora, landschap en geluid.
Nog geen tracé gekozen
Tot en met vrijdag 11 januari 2013 kan je je opmerkingen bezorgen aan het gemeentebestuur of aan de dienst Milieueffectrapportagebeheer van de Vlaamse overheid. Geef daarbij duidelijk aan op welke tramverbinding uw opmerkingen betrekking hebben. Je opmerkingen worden verwerkt in de richtlijnen die worden opgesteld voor de uitvoering van het plan-MER. Een blanco inspraakformulier kan je hier downloaden. Op basis van de resultaten zullen één of meerdere voorkeurstracés weerhouden worden samen met een ruimtelijke inpassing van de verschillende tracés en een maatschappelijke kosten-baten analyse. In het najaar van 2013 zal De Lijn de resultaten van deze studies aan de Vlaamse Regering overmaken. Daarna volgen nog verschillende inspraakmomenten waarop eventueel bezwaarschriften kunnen ingediend worden tegen de voorgestelde plannen. De exacte tracés van de tramlijnen zijn dus nog helemaal niet gekend. Het is zelfs nog helemaal niet zeker dat de sneltram er ooit komt. Actiecomité "Kampenhout-Sas Ademt" blijft dit dossier uiteraard op de voet opvolgen.
Institut de Veille Sanitaire: "Er is een significant statistisch verband tussen leven in de nabijheid van een verbrandings-oven en kanker, zowel bij mannen als bij vrouwen." (Frans ministerie van Volksgezondheid)