The British Society for Ecological Medicine: "Ons standpunt over verbrandingsovens is heel eenvoudig. Wij kunnen geen technologie erkennen die onvermijdelijk mensenlevens kost. Wij kunnen geen techno-logie ondersteunen die leidt tot degradatie van het milieu. Wij hebben geen vertrouwen in de huidige controlesystemen. Wij herhalen dat we geen plaats zien voor verbrandingsovens in een modern afvalbeleid! Respect human life!" (Drs. J. Thompson & H. Anthony)
Nieuwsbrief
Geef je e-mail adres op als je informatie wil ontvangen over de stand van zaken van de afvalverbrandingsoven aan Kampenhout-Sas
Nieuws en informatie over industriële activiteiten op Kampenhout-Sas en omgeving
31-01-2009
5 goede redenen waarom een afvalverbrandingsoven aan Kampenhout-Sas een slecht idee is
Waarom verzet actiecomité "Kampenhout-Sas Ademt" zich tegen de inplanting van een afvalverbrandingsoven aan Kampenhout-Sas? Hier zijn alvast 5 goede redenen:
1. De opdrachtgever is een privé-firma
Het verbranden van afval is een delicate en controversiële manier om van ons afval "af te geraken". Een activiteit met een dergelijke impact op het leefmilieu en de volksgezondheid zou enkel door de overheid mogen uitgevoerd worden. Hierbij moeten de gezondheid en het welzijn van de omwonenden op elk ogenblik de absolute prioriteit krijgen en moeten de allerstrengste controles gehandhaafd worden om dit te garanderen. Een oven die met privé-kapitaal gebouwd wordt, moet in de eerste plaats geld opbrengen. Véél geld. Helaas is deze doelstelling vaak niet te verenigen met wat voor mens en milieu het beste is.
2. De firma die de oven wil bouwen heeft een bedenkelijke reputatie
Het bedrijf achter ovenbouwer Recover Energy is de firma De Coninck uit Herent, actief in onder andere afvalinzameling en in het verleden al meermaals in opspraak gekomen wegens milieuovertredingen zoals het illegaal dumpen van afval. Enkele jaren geleden heeft de Vlaamse Regering zelfs op het punt gestaan om de milieuvergunning van De Coninck in te trekken wegens inbreuken op de milieuwetgeving. Diezelfde firma zou dus nu moeten toezien op wat er in de oven terecht komt en wat niet. De stroper wordt plots boswachter? Verder is Franky De Coninck ook eigenaar van het megabordeel "Villa Tinto" in het Antwerpse schipperskwartier, een toch ietwat vreemde bijverdienste naast zijn activiteiten in de afvalsector.
3. De afvalverbrandingsoven komt vlak bij woonwijken en scholen
De eerste huizen bevinden zich op amper 100 meter van de site en de permanent bewoonde camping Véronique is slechts een steenworp verwijderd. Ook de dichtbevolkte woonwijk Haacht-Station, die bovendien in het verlengde ligt van de overheersende windrichting en waar de laatste jaren tientallen nieuwbouwwoningen zijn gebouwd en nog zullen bijgebouwd worden, ligt in de schaduw van de schouw. De school van Haacht-Station ligt op minder dan 1 km in de overheersende windrichting. Ook Don Bosco in Haacht (2.200 leerlingen), Sint-Angela in Tildonk (700 leerlingen) en Ter Bronnen in Kampenhout (480 leerlingen) liggen in de onmiddellijke nabijheid van de geplande site. Is dit de geschikte plaats voor een dergelijke vervuilende industriële activiteit?
4. De komst van de oven zal voor nog meer verkeersoverlast zorgen
Het kruispunt tussen de N26 (Leuven-Mechelen) en de N21 (Haacht-Brussel) is één van de drukste kruispunten in Vlaams-Brabant, met ellenlange files vanuit de 4 richtingen gedurende een groot gedeelte van de dag. Bijkomend vrachtverkeer kan er dan ook echt niet meer bij. De aanvoer van 150.000 ton afval en de afvoer van 40.500 ton reststoffen per jaar zal onvermijdelijk het mobiliteitsprobleem aan Kampenhout-Sas vergroten, ook al wordt een gedeelte (misschien) per schip aan- of afgevoerd. Bovendien moeten de huidige activiteiten van De Coninck nv op deze site, goed voor 5.850 vrachtwagens per jaar, elders ondergebracht worden, liefst niet te ver van de verbrandingsoven om de transportkosten naar de oven zo laag mogelijk te houden (het is een privé-firma, weet je nog). Ook wordt gevreesd dat de komst van de oven nog andere bedrijven zal aantrekken om zich aan Kampenhout-Sas te vestigen. Dat dit tot een totaal verkeersinfarct zou leiden, hoeft geen betoog.
5. Ook de aan- en afvoer per schip zal het fileleed vergroten
Recover Energy wil een gedeelte van de aanvoer van het afval en de afvoer van de reststoffen per schip over het kanaal Leuven-Mechelen vervoeren, goed voor zo'n 615 extra schepen per jaar. Dit zal voor bijkomende verkeershinder zorgen op de wegen over het kanaal, vooral in Tildonk en in Schiplaken. Als je weet dat een ophaalbrug gemakkelijk 8 minuten moet open staan om 1 containerschip door te laten, besef je al gauw dat dat dit tijdens de spitsuren een kleine catastrofe is, zeker aan de brug op de N267 in Schiplaken voor het verkeer van en naar de oprit van de E19 in Zemst.
Institut de Veille Sanitaire: "Er is een significant statistisch verband tussen leven in de nabijheid van een verbrandings-oven en kanker, zowel bij mannen als bij vrouwen." (Frans ministerie van Volksgezondheid)