The British Society for Ecological Medicine: "Ons standpunt over verbrandingsovens is heel eenvoudig. Wij kunnen geen technologie erkennen die onvermijdelijk mensenlevens kost. Wij kunnen geen techno-logie ondersteunen die leidt tot degradatie van het milieu. Wij hebben geen vertrouwen in de huidige controlesystemen. Wij herhalen dat we geen plaats zien voor verbrandingsovens in een modern afvalbeleid! Respect human life!" (Drs. J. Thompson & H. Anthony)
Nieuwsbrief
Geef je e-mail adres op als je informatie wil ontvangen over de stand van zaken van de afvalverbrandingsoven aan Kampenhout-Sas
Nieuws en informatie over industriële activiteiten op Kampenhout-Sas en omgeving
17-06-2011
Eerste gevolgen van economisch knooppunt al na enkele maanden zichtbaar
U hebt het ongetwijfeld al opgemerkt op de Haachtsesteenweg bij het binnenrijden van Haacht, aan de rechterkant vlak naast Artoos: de opvallende rode constructie in aanbouw die een heel stuk boven alle andere gebouwen uitsteekt. Wat zijn ze daar in godsnaam aan het bouwen?
Welnu, het gaat over een containerhal met een oppervlakte van 2.600 m² en een hoogte van 17.8 m waar in totaal 620 zeecontainers van het type 20 ft (6.1 meter lang, 2.4 m breed en 2.6 m hoog, zie foto hieronder) kunnen opgeslagen worden, 5 containers boven op elkaar. Daarnaast biedt het gebouw nog plaats voor de opslag van personenwagens, aanhangwagens, trekkers en heftrucks. Verder komt er een bovengrondse brandstoftank voor de stockage van 20.000 liter diesel. Voor het laden en lossen van deze 620 containers komt er een volautomatische kraanbaan. Kostprijs van dit alles: 1.9 miljoen euro.
Deze gigantische containerhal wordt gebouwd voor AGS Coussaert (www.ags-demenagement.com), een bedrijf met 119 vestigingen in meer dan 73 landen dat gespecialiseerd is in internationale verhuizingen voor de privé- en bedrijfsmarkt. De Belgische vestiging van AGS Coussaert is gelegen in Brussel.
Wat u en ik wellicht nog het meeste zal verbazen, is waarom een dergelijk bedrijf zijn containers komt stockeren in Kampenhout en niet, pakweg, in de haven van Antwerpen. Naar alle waarschijnlijkheid heeft dit alles te maken met de plannen van een aantal politici om van Kampenhout-Sas een logistiek knooppunt te maken. De eerste gevolgen van het "bijzonder economisch knooppunt", dat begin dit jaar door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, zijn dus al zeer snel voelbaar. Waar kunnen we ons nog allemaal aan verwachten?
Verder kunnen we ons ook ernstige bedenkingen maken bij de gevolgen voor de mobiliteit op de N21. Ter hoogte van deze containerhal staat het verkeer elke morgen en avond nu al volledig stil. Het zal er niet op beteren.
Pikant detail: de bouwvergunning voor dit gevaarte werd in eerste instantie door de gemeente Kampenhout geweigerd, wegens te groot (het gebouw voldoet bv. niet aan de regel die zegt dat een bouwwerk niet boven een denkbeeldige lijn van 45° mag uitsteken te tellen vanaf de perceelsgrens) en niet compatibel met de ruimtelijke ordening (een dergelijke constructie verstoort het huidig landschappelijk karakter, zeg maar). Het bedrijf stapte dan maar naar de provincie Vlaams-Brabant waar de bestendige deputatie in beroep tóch nog een bouwvergunning afleverde. En we weten allemaal welke bekende politicus uit Boortmeerbeek op provinciaal niveau verantwoordelijk is voor ruimtelijke ordening.
Institut de Veille Sanitaire: "Er is een significant statistisch verband tussen leven in de nabijheid van een verbrandings-oven en kanker, zowel bij mannen als bij vrouwen." (Frans ministerie van Volksgezondheid)