'Mijnheer, waar staat de halfvolle melk van Jo Vally?' Niet alleen bij Ikea wordt de spot gedreven met klanten, ook enkele werknemers van Colruyt maken zich op Facebook vrolijk over gekke vragen die klanten van de supermarkt soms stellen. En die het over Jo Vally heben als ze Joyvalle bedoelen.

Wie nog snel voor sluitingstijd inkopen wil doen, is eraan voor de moeite volgens een werknemer. 'Op een zaterdag is de Colruyt om 19 uur gesloten en dan komen ze nog op de parking gevlamd. Ik laat ze dan allemaal eerst uitstappen om dan als ze aan de deur komen te zeggen dat we gesloten zijn', maakt een werknemer zich vrolijk. En dat sommige klanten beleefd aan een medewerker vragen of die bij Colruyt werkt, leidt ook tot hilariteit. 'Ook die vraag al gekregen, terwijl je Colruyt-werkkledij aanhad', klinkt het op Facebook.

Klantenbloopers

De groep 'De klantenbloopers van Ikea' is ondertussen niet meer te vinden op Facebook. Net zoals Ikea kan ook Colruyt niet bepaald lachen met de openbare grapjes van zijn werknemers. In 2010 al verspreidde de supermarkt richtlijnen onder de medewerkers over hoe ze met sociale media horen om te gaan. 'Daarin staat letterlijk dat klanten bekritiseren op Facebook of andere netwerksites niet kan', zegt woordvoerder Jan Derom. 'Die medewerkers hadden dus beter moeten weten. We houden zelf de sociale media in het oog om dergelijke zaken te vermijden, maar deze groep was blijkbaar aan onze aandacht ontsnapt. Ook wij zullen aan de betrokkenen duidelijk maken dat dit echt niet kan.'

Vrije meningsuiting

Volgens Jo Caudron, expert in sociale media, hebben de meeste bedrijven tegenwoordig duidelijke richtlijnen rond het gebruik van Facebook of Twitter. 'Spelregels voor sociale netwerksites zijn onontbeerlijk. Sommige berichten hebben al tot rechtszaken geleid en de meeste mensen gaan tegenwoordig veel bewuster om met wat ze op Facebook plaatsen. Maar helaas lijken sommigen nog steeds de gevolgen niet te beseffen. Uiteraard heb je recht op vrije meningsuiting, maar als werknemer moet je ook de normen van je bedrijf respecteren.'

(nieuwsblad Kim Maeseele)