Gepeperd, zalvend of komisch autogezever. Deze blog leest van onder naar boven.
Vriend worden op Facebook? https://www.facebook.com/vroum.vrouumm?ref=tn_tnmn
Pfff. Juist thuis van de apero. Gelukkig heeft de baas van t café me naar huis gevoerd. Halverwege de klakkemannen tegengekomen. Hebben die dan nieks anders te doen? Eerst het eten dat mijn kleine hier gisteren en vandaag achter gelaten heeft, achter mijn kiezen steken, een tukje doen, en dan mijn tuut gaan halen. Weer een dag naar de kloten. Mijn maat heeft al gezegd dat èm alleen naar de Condroz gaat als ik morgen dezelfde symptomen vertoon. Dat zou dan drie jaar op een rij zijn dat ik niet tot in Hoei geraak
Nog een week ziekenverlof. Minstens, zei den doktoor. Euh,,,, joepie?
Maandag, zoals bijna iedereen, mijn dierbaren gaan bezoeken op het kerkhof. Ook eens langs geweest bij wijlen mijn beste vriend. Aan zijn einde gekomen bij het bengyspringen. Heeft de duik genomen zonder koord...... Hij was een beetje hardhorig en de begeleider zei, Nu nog het touw... Hij moet gehoord hebben, Alléé! Gow!!.... Spijtig, hij was mijn voorbestemde copiloot. Moest ik rallys rijden.
Int ziekenhuis liggen. Je moet er niet achter vragen. En niet voor je mankement alleen. Je kamergenoot is haast nog erger. Gelijk bij mij. Ik ben niet gewend om daar te vertoeven en wist niet dat de tv eigenlijk van iedereen is. Nu hij lag daar al, een tijdje naar ik hoorde, en hij had de afstandsbediening. Need i say more? De bal gehakt, want zo zag hij eruit, heeft de godganse week naar kookprogrammas gekeken. Niks Pitstop of Exqui. Geen rally of rallycross maar èrweten en karoten. Komen eten en SOS Piet. Je houdt het niet voor mogelijk waar ze de achtsterrenchefs vandaan halen. En als ze er te kort hebben halen ze er een stelletje amateuridioten bij. Zoals bij dat hobbykokgedoe. Als ik die met zijn blinkende tanden tegenkom sla ik op zijn bakkes. Ik kan geen eten meer zien! Figuurlijk, wel te verstaan. Kga vanmiddag mijn eerste Cote a los in een ganse week verorberen. Dat wel.
Vala, hier ben ik terug. Niet te veel tegengekomen de laatste tijd wegens een weekje ziekenhuis. Ben al van vrijdag thuis maar kreeg mijne pc niet aan de praat. Moeten wachten op onze kleine en die kon nu pas komen. Het is simpel als bonzoer maar je moet het weten.
Ik ga eerst mijn scha inhalen op het net. Een beetje op da forum neuzen en de rallysites doorbladeren.
Vandaag een leuke dag gehad. Weer een depanageke. Een goei klant had een schitterend idéé. Hij reed tot Sint-Michiels met zijn kamelot dat hij hier gekocht heeft en wilde daar de bus, gratis, pakken tot in centrum Brugge. Toen hij daar aankwam en een, gratis, parkeerplaats had veroverd, smeet hij de deur van zijn kutwagen toe. De debiel vergat wel zijn sleutels op het handschoenkastje. Klak, sssccclrrrt, toe. Gesloten, slusch, locked. Eé voila, ze hadden mij vandoen.
Twee uur later, schaftijd weet je wel, kwam ik op de afgesproken plaats. Verkleumd en zo paars als een overrijpe courgette zaten de twee in gezelschap van twee andere koppels, oude knekers, te wachten in het buskotje. Ook oldtimers die gratis heel het land mogen bezichtigen op onze kosten. Waarom ik zo lang weg bleef? Moeten zij niet eten misschien? De franke teve. Dat ze de trein nemen tot in Brugge, maar neen, dan moeten ze betalen. Oude gierigaards. Ik had meteen geen zin meer. Een anderhalf uur en verwoede, van vooraf mislukte pogingen, later moest ik met pijn in het hart de mededeling doen: Da gaat ier nie gaan zulle. Ik zal je moeten naar de statie voeren of je moet hier wachten op de VAB. Kan jij ons niet mee terugnemen? Neen madame, want ik ben met mijn eigen auto en mag geen personenvervoer doen. Ze moeten het maar weten, De gierigaards. Ik heb ze op een kilometer van de achterkant aan het station afgezet. Het is goed voor hun fysiek. En zo ben ik vroeg thuis. Morgen iets later vertrekken en met de tuut van douw knekers naar mijn werk. De baas zal me wel terug brengen. Hij gaat er goed aan verdiend hebben.
Gisteravond een tijdje naar filmpjes van de TBR gekeken. Een tijdje, want als je er één hebt gezien heb je ze allemaal gezien. Het is hetzelfde als met die gasten met hun kodak. Het zijn lijkt een bende schapen. Is het omdat ze bang zijn dat de éné betere fotos zou hebben dan de ander? Alsof het iemand interesseert om duizend maal numero één tot en met vijftien te zien. Na twee filmpjes en een fotosite of drie hangt het me de strot uit. Eenheidskost. Geen fantasie, helemaal geen initiatief en nog minder respect voor de piloten in de achterhoede. Alleen met zichzelf bezig.
Zondag een beetje in Roeselare rondgetoerd. Rally gaan kijken. Enkele keren met flikkengebroed te maken gekregen. Eerst omdat ik een verbodsteken niet gezien had toen ik naar de special wilde rijden. Ze geloofden me niet, de blauwgestreepten. Mooi netjes weer achteruit moeten rijden en de nadar terugzetten. En inderdaad er hing een plakkaat aan. Geen boete gekregen. Dat viel mee. Minder was de volgende interventie van de klakken. Te zère gereen, hé vintje. De pipo van dienst stond me met zijn naar look stinkende bek in mijn smoel uit te lachen. Me gon e kè kieken om me de prokereur nie moeten bellen zè. Het leedvermaak van die gast begon danig op mijn zenuwen te werken en ik moest me serieus inhouden. De laatste keer dat ik een beetje door het lint gegaan ben heeft me toen zes maand met mijn velo doen rijden. Gelukkig kwam zijn collega me het goeie nieuws vertellen. Ik mag me aan stortingsformulier van honderd euro verwachten en kon beschikken. Voor de rest nievers zeer.
Ben ook nog op het parcours geraakt. Mooie dingen gezien. Van deelnemers ook. Aan de stokken gehad met ene met een kodak van twee meters lang die te pas en te onpas zijn affaire voor mij hield. Een handvol slijk en het was opgelost. Met al de Chinezen maar nie met den dezen. Na dat misverstandje nog naar het servicepark geweest. Daar te horen gekregen dat er een special stil was gelegd na een sortie van de een of de ander en ze niet mochten takelen van die gast. Omdat ze zijn barechok zouden beschadigen! Het zijn geen rallymannen meer gelijk vroeger.
Twee dagen geen tijd gehad om voor de computer te zitten. Met heel de bende ons moeders heuren hof gedaan. Jaarlijkse verplichting. Ze mag een beetje meer drinkgeld geven met nieuwjaar zulle.
Ik wilde het hebben over de rally van verleden week maar ben nu toch een beetje te laat. Machtige rally gezien. Schone autos. Veel builen ook. Der zitten daar precies meer cowboys dan hier. En dollanders kennen er ook iets van. Van builen rijden, dan. Den dezen die voor niets rijdt is tweede. Heb ik horen zeggen. De laatste ronde niet meer gaan kijken. Tegen dan was ik al schoon bruin en heb den auto van mijn dochter wijselijk laten staan. Mijn toekomstige schoonzoon is me komen halen. Bij dat ie was! Zo geraakt hij ook eens aan een pintje. De sukkelaar.
Niet veel werk in de garage. Ik mocht om vijf naar huis! Hij wil zijn nieuwe bruggen niet vuil maken zeker?
Ik ging een blogje maken over de magnifieke EBR rally van verleden zaterdag maar ik heb te veel tijd verloren met de commentaren te lezen op het forum dat ik nu en dan eens bezoek. Ze zijn daar zwaar aan het lullen over de snelheidscontroles tijdens de TBR. Het is wel ernstig als ik dat zo lees. Ze spreken den degene die vijf per uur te rap rijd een nachtje in de bak te steken. Of heb ik het verkeerd begrepen?
OW! Stop! NOG EU BEITJE!!!! Zaterdagmorgen werd ik wakker door een bende onnozelaars die onder mijn venster aan het manoeuvreren waren. In het Vlaams. Zie je wel dat ze me bij mijn pietje hadden gisteren. Het was wel bijna negen maar Fuck, op hotel wil ik kunnen uitslapen. Redelijk gepickeerd trok ik de gordijnen weg en ging die gasten een keer hun smoel vullen. OLA. Een remorque met een BMW op! Een BMW met plakkers! Een rallyauto! Dat kon geen slecht nieuws zijn en mijn kolere was subito presto weg.
Bij het ontbijt kwam ik te weten dat er een Nationale rally was in het weekend. Nog beter was de mededeling van mijn dochter dat ze hier met vrienden waren en ik over hun auto kon beschikken. Het ganse weekend!
Ik was totaal vergeten dat het vandaag mijn verjaardag is. Mijn dochter niet! Ik mocht verleden week twee dagen doppen. Of moet ik zeggen; ik MOEST twee dagen doppen? Soit. Donderdag belde ze met de mededeling dat ze voor het weekend gereserveerd had om samen met hare vriend naar de Ardennen te gaan en dat ze een kamer geboekt hadden voor mij. Voor mijn verjaardag. Nu ben ik geen fan van de Ardennen. Frans is mij totaal onbekend alhoewel dat ik denk dat Frans mij kent. Ik wilde haar niet teleurstellen en ben meegegaan. Toen we vrijdagavond in het hotel arriveerden begon de hotelbaas in het Duits tegen mij! Ik had s middags in mijn stamkroeg nogal uitbundig geaperitieft, bestaat dat woord wel, en had bijna de ganse rit liggen maffen. Ik wist dus in de verste verte niet waar we zaten. Ik dacht dat ze met mijn kloten aan het spelen waren en begon in mijn beste Jean-Marie Pfaffs terug te zeveren. Het kon mij niet bommen, ik was moe en had honger. Als het eten maar goed is. En dat was het! Tegen dat het goed tien uur dertig was lag de Vroum al te snurken gelijk een zat varken. Morgen de rest.
Twee dagen dop. Een lang weekend. Wat gaan we daar mee doen? Da baas laat twee nieuwe bruggen installeren en wij mogen niet in de omtrek zijn. Moet hij geld verdienen? Ik ga volgende week opslag vragen. Of een, hoe heet dat ook weer, een auto van de zaak. Ik weet het nu even niet meer. Een leasing. Nee, ik kan er niet op komen. Gelijk bij Martinne, daar geraak ik ook niet op. Nooit. Haar woorden. Verdomme hoe heet dat nu ook weer?????
Zondag laat terug van Komen. Mijn dochters auto geleend en zonder nafte gevallen. Ik kon er nochtans nog ver mee rijden als hij op reserve stond zei ze. De rest van het verhaal bespaar ik jullie.
Van de rally heb ik ook niet veel gezien. Ik zal mijn systeem moeten veranderen. Ik volg altijd een rallywagen tot aan de start van een special en ga dan in de omtrek een plek zoeken. Gisteren reed ik een Opel achterna. Na een paar kilometers draait hij in en zoek ik parking. Te lope de straat in waar de Opel was gereden. Fuck. Ik was hem gevolgd tot in het wagenpark.
De tweede die ik volgde was beter. Ik belandde op het speedway waar ze startten. Ik ben gratis binnengeraakt. Niet zonder problemen, dat niet. Maar gratis! Ik kreeg er bijna één op mijn muil toen ik mijn auto wilde parkeren. Bleek dat de rally daar passeerde. Dan maar achteruit en de weide in. Ik ben daar een uur of vier gebleven wegens nog weinig nafte in de tuut. De hamburgers waren niet te freten. Ik heb er dan ook maar drie gegeten. Enkele warme Jupilers later heb ik er minstens twee weer uitgespogen. Ik heb wel genoten van het geboden spektakel. Veel piloten zijn puutonnozel als er een beetje volk staat te kijken. Maar goed ook. Anders was er niets te zien. Dat maar gauw de TBR is.
Teuteut. Fier als een gieter claxonneert mijne copain als hij voor de deur komt gereden met zijn nieuw machien. Alhoewel ik zo een bak nooit zou kopen feliciteer ik hem met zijn aankoop. Ik ben al blij dat ik iemand heb om me te voeren. De mijne staat in panne in de garage en mijn baas had geen vervangwagen op overschot. Het is niet moeilijk, de helft van zijn cliënteel staat in panne. Of in de garage om garantiewerken uit te voeren. Kutmerk.
Op naar Ploegsteerd. Ow. Geen GPS? Nee, het is de instapversie. De goedkoopste. Koop dan een beter uitgeruste occasie, denkt ik. Maar houd mijn bek. Anders kan ik te voet. Hij is nogal lichtgeraakt als het op zijn autokeuze gaat
Ploegsteerd dus. En wij weg. Na ettelijke keren verkeerd te zijn gereden arriveren we. Op de markt. En het is al donker. De laatste servicecamionetten verlaten ons, richting Komen. De sixpacks waren al soldaat gemaakt tijdens het weg en weer rijden en we besloten dan maar enkele Jupilers te nuttigen in het plaatselijke rockcafé. Of waren het Baviks? Het waren in ieder geval sexy wijven die aan de toog hingen. En gevaarlijk uitziende vrienden van die wijven. We hebben er maar twee gedronken.
Door het missen van de Hemicuda moet ik dringend een shot rally toegediend krijgen. We gaan deze namiddag naar Ploegsteerd. Mijne copain heeft toestemming van zijn garde en ik ben gisteren al een sixpack of twee gaan aanschaffen. Het zijn maar twee speciales, dus we moeten daarmee toekomen.
Ik vind die affiche trouwens zeer geslaagd. Diene Anglia van juist achter den oorlog die volledig dwars uit de bocht komt en de Mitsu blijkbaar aan het inhalen is. Schk kk kitterend.
Ik lees zojuist het nieuws dat T Neuville kan deelnemen aan de Ardenne Bleu rallye. Hij kan aanzetten door de steun van meerdere firmas uit zijn regio. Met een auto van de duurste tuner uit België notabene. Nie gezeverd. Als men weet dat hij uit de kleinste regio van ons landje komt en dat de eerste klasser uit het voetbal, met name Voetbalklub Eupen, met moeite aan een budget geraakt om genoeg patatten op tafel te brengen om zijn spelers te eten te geven, dan moet ik wel even slikken. Geen patatten. Daar zijn er hier genoeg van. Hoe durven ze ons dat wijs te maken. Is hij dan zoveel beter dan het doorsnee Vlaams of Waals talent? Nee, dat weet iedereen nu wel al. Hij heeft een veel langere arm. Is het zijn manager, zijn moeder of een oliesjeik, nobody knows. Wat heeft hij al bewezen? Als hij geen auto naar de eeuwige jachtvelden rijdt is hij een nul in het klassement. Verstandig gereden, zeggen ze in Brussel, als hij aan de meet is in de San Remo. Bullshit. Als hij een belofte was geweest had hij in de top zes gestaan. Punt, uit. Er zijn genoeg jonge Belgische piloten die, met dezelfde steun, veel beter zouden presteren. Feit is dat de RACB-mannekes de toer van Europa gedaan hebben met de poen die de piloten van ons landje tegen wil en dank hebben moet dokken. Voor hen die het nog niet weten. Een doorsnee rallytrip van een RACB-bons kost zoveel als het startgeld voor een doorsnee BK rally. Per man. Door jullie, piloten, betaald. Dan hebben we het nog niet over de champagne die ze achterovergieten. Proost.
Gisteren na mijn werk nog ne commissie gaan doen. Sta ik voor een rood licht om links af te slaan. Komt er een kerel naast me met een grote auto die genoemd is naar een klein papiertje. Heeft hij geen handschoentjes met gaatjes aan zeker!!!! Bhouaaahhaahahhaa. Twas geleden van de tijd dat mijn grootvader met zijn Spitfirke reed dat ik dat nog gezien had. Of is dat terug in de mode en ben ik de klojo?
Verdomme, verdomme, verdomme. Sta ik zondagmorgen gereed om naar De rally van Koekelare te gaan als mijn zuster voor de deur stopt. Ik wist meteen dat ik een kruis over mijn zondag mocht trekken. Het was mijn toer om voor de bomma te zorgen. Bomma boek, noemen we ze. Omdat ze ooit een boek heeft geschreven. Dat er slechts honderd zijn van verkocht heeft geen effect op haar. Ze noemt zich schrijfster. Om de zes maand moet ik er een zondag mee op schok. Ze is niet goed meer te poot en sinds ik ze een aantal jaar geleden vergeten ben op te halen in de hall van de TAC heb ik de familie moeten beloven niet meer naar een rally te gaan met haar. Weer een weekend voor de kloten.
Vanmorgen naar het IRC op Eurosport willen kijken. Bleek het een stunt te zijn van Scalectric. Je kent het ook wel, slotracing, van die elektrische autootjes die op een baantje rijden met in het midden een gleuf waar de zogeheten schoen in past en die bediend worden door een met de hand bediende controler. De PR-mensen van het merk hadden een circuit aangelegd dat nogal op de San Remo Rally, waar de groep As en WRCs vroeger voor schitterende beelden zorgden, geleek. De speelgoedautootjes geleken dan weer als twee druppels water op de echte rallywagentjes van nu. Schitterend afgewerkt en mooi om naar te kijken. Als ze stilstaan. Eén van die juweeltjes was een exacte kopie van het bakske waar onze nationale Freddy normaal mee rijdt. Er deed ook ééntje mee die in de Belgische vlag was gedrapeerd. Bij navraag kreeg ik te horen dat dit de kopie was van een auto waar iemand met de steun van alle rallypiloten van ons landje mee rijdt. Sympathieke mensen die piloten, zelf maar een half budget en toch een nobele onbekende steunen om de ene na de andere auto te crashen. Heb ik van horen zeggen. De beelden die ze toonden waren van bovenaf genomen met behulp van een handycam en inboard flaches die nogal aan Playstation deden denken. Gelukkig was ik nog maar pas wakker of ik was ingedommeld tijdens mijn ontbijt. In de woorden van de alom bekende Homer Simpson; Boooring!!
Ik weet niet of ik dat mag maar ik heb op een rallysite de voorbeschouwing van de Hemicudarally gelezen en heb mijn eigen visie in vetgedrukt bijgevoegd.
Quote;
De deelnemerslijst wordt aangevoerd door Thierry Dekoninck (Lancer Evo 9 GrA). De garagehouder uit Ichtegem won de voorbije 2 jaar zijn thuisrally en gaat nu op zoek naar een derde opeenvolgende zege.
Moeilijk om hem te verslaan. Traint een gans jaar voor één rally. Wel een goeie Mitsu.
Maar de Mitsubishi-piloot, die nog slechts eenmaal per jaar aan de start komt, zal het niet cadeau krijgen. Er staat dit jaar immers 3 WRCs en een pak dikke ( Dikke zoals in DIKKE?) Gr As op de startlijst. Zo wil Dirk Vermeirsch (Impreza WRC) zijn kameraad en co Colin Degroote aan de VAS rallykroon helpen. Een eerste zege van de Mies Racing zaakvoerder sinds de Monteberg 2008 ( ist al zo lang geleden? Van mij mag Colin kampioen worden.) kan hiervoor een mooie bijdrage zijn.
Het WRC debuut van Bart Maes tijdens de Short Rally Van Staden ging gepaard met remproblemen en een nukkige koppeling. Met een compleet nagekeken Skoda Octavia WRC ( Was die toen niet nagekeken? ) van BMA Autosport wil de koerier uit Vlamertinge eens weten wat hij echt mag verwachten van deze krachtige wagen.
Een derde WRC werd ingeschreven door Steve Hendy. ( ) Al is de komst van de Focus piloot nog onzeker, want de Brit kampt met andere verplichtingen. ( ) Met de Britten belanden we onvermijdelijk bij de FIRC. Dit nieuwe kampioenschap voor buitenlandse in Belgische regionale proeven groeide op korte termijn uit tot een waardige debutant. De Brit Andy Rowe (Lancer Evo 3) heeft de beste uitgangspositie, ( Goeie piloot! ) maar hij kan zich in de seizoensafsluiter geen slechte uitslag veroorloven. De Nederlander Eep Borgers ( Goeie piloot! )(Astra) zal immers klaarstaan om toe te slaan via klassenwinst. Andere buitenlanders om in de gaten te houden zijn oa. John Morgan en zijn bloedmooie Escort Cosworth en de Lancer Evo 6 van Dave Pattison (in 2006 nog eindwinnaar in Koekelare).( Goeie piloot! )( Goeie piloot! )( Goeie piloot! ) Als je er genoeg mee stoeft komen ze mischien volgend jaar terug.
Hoewel de FIRC goed zijn voor een 10-tal wagens moeten de Belgen zeker in staat zijn om de zege in eigen land te houden. Want naast Dekoninck, Vermeirsch en Maes zien we nog enkele snelle jongens opduiken. Drievoudig winnaar Andy Lefevere komt een Mitsubishi Lancer Evo X van Colsoul Rallysport ( Die wint volgens mij.) testen in functie van de TBR Rally en de Condroz. Maar behalve testen is er ook nog een gezonde ambitie bij de autohandelaar uit Beitem. Mathias Boon ( Eeuwige tweede.) is eveneens van de partij. De 21-jarige uit Pellenberg bestuurt net als in Oudenburg de Subaru Impreza WRX van Jean-Marc Decloedt ( Eeuwig sympathieke mens ). Tot slot zijn er ook nog Bert Coene en Johan Van Keer ( Twee top-autos ). Net als thuisrijder Dekoninck beschikt dit duo over een krachtige Mitsubishi Lancer Evo 9, maar bij hen zal de rekenmachine wel meerijden met een mogelijke kans op de VAS titel.
Aan outsiders geen gebrek in Koekelare. Koen Lauwaert is in eigen streek altijd erg snel, maar wegens tijdsnood wordt gestart met de Clio Williams i.p.v. de nog niet heropgelapte Clio R3. Het meeste weerwerk moet in de F2-categorie van Grégoire Coulembier (Puma S1600) ( Schitterende auto en goed bestuurd!!! ) en Michael Lynneel (Clio 2) moeten komen of kan de wederoptredende Luc Heyrick (Golf 3 Kit-Car) voor de stunt zorgen. Bij de achterwielaangedreven wagens gaat de meeste aandacht opnieuw naar de BMWs uit. Eric Louis, Eric Vleminckx en Didier Ceenaeme zijn klaar voor een leuke M3 strijd met een scheidsrechtersrol voor de Opel Kadett GTE van Chris Dobbelaere ( De betere piloot ).
De oude bakken die ze Historics noemen interesseren mij geen bal. Elkeen doet wat hij wil maar ik heb genoeg oude Opels en Fords gezien. Dat sommigen rapper zijn dan de meeste moderne autos bevestigd mijn vermoeden dat er hier nog fantasievoller met de reglementen omgesprongen wordt.
Ik laat toch hun voordingens staan. Uit respect voor hen die met minder fantasie doen!
De moderne wagens zullen in Koekelare opnieuw worden voorafgegaan door een dertigtal wagens uit het VAS Historic kampioenschap. Ronny Declerck (Ascona) behaalde voor eigen volk zijn eerste algemene zege. Een doel wat hij dit jaar hoopt te herhalen, maar het wordt hinken op twee gedachten. De sympathieke garagehouder uit Koekelare kan straks immers de eerste VAS piloot worden die de drie verschillende titels binnenhaalt. Div 3 en Div 1-2 staan reeds op het palmares en nu wil het Declerck Rallysport team daar graag de VAS Historic kroon bovenop doen. Doch als het aan Frank Deleersnijder (Manta) ligt, dan zal dit feestje nog even worden uitgesteld en ook Wouter Lievens (Manta) zou maar al te graag een eerste algemene zege boeken. Lode De Keyser en Daniël Verschaeve brengen op hun beurt een snelle Porsche 911 in stelling.
Het wordt ongetwijfeld een spannende strijd in alle categorieën, want in Div 1-2 maakt Steven Dolfen (Clio) nog steeds jacht op Stefaan Tjoens (Subaru). Benieuwd wie komende zondag als grote winnaar uit de bus komt.