Ik weet niet of ik dat mag maar ik heb op een rallysite de voorbeschouwing van de Hemicudarally gelezen en heb mijn eigen visie in vetgedrukt bijgevoegd.
Quote;
De deelnemerslijst wordt aangevoerd door Thierry Dekoninck (Lancer Evo 9 GrA). De garagehouder uit Ichtegem won de voorbije 2 jaar zijn thuisrally en gaat nu op zoek naar een derde opeenvolgende zege.
Moeilijk om hem te verslaan. Traint een gans jaar voor één rally. Wel een goeie Mitsu.
Maar de Mitsubishi-piloot, die nog slechts eenmaal per jaar aan de start komt, zal het niet cadeau krijgen. Er staat dit jaar immers 3 WRCs en een pak dikke ( Dikke zoals in DIKKE?) Gr As op de startlijst. Zo wil Dirk Vermeirsch (Impreza WRC) zijn kameraad en co Colin Degroote aan de VAS rallykroon helpen. Een eerste zege van de Mies Racing zaakvoerder sinds de Monteberg 2008 ( ist al zo lang geleden? Van mij mag Colin kampioen worden.) kan hiervoor een mooie bijdrage zijn.
Het WRC debuut van Bart Maes tijdens de Short Rally Van Staden ging gepaard met remproblemen en een nukkige koppeling. Met een compleet nagekeken Skoda Octavia WRC ( Was die toen niet nagekeken? ) van BMA Autosport wil de koerier uit Vlamertinge eens weten wat hij echt mag verwachten van deze krachtige wagen.
Een derde WRC werd ingeschreven door Steve Hendy. ( :-) ) Al is de komst van de Focus piloot nog onzeker, want de Brit kampt met andere verplichtingen. ( :-) ) Met de Britten belanden we onvermijdelijk bij de FIRC. Dit nieuwe kampioenschap voor buitenlandse in Belgische regionale proeven groeide op korte termijn uit tot een waardige debutant. De Brit Andy Rowe (Lancer Evo 3) heeft de beste uitgangspositie, ( Goeie piloot! ) maar hij kan zich in de seizoensafsluiter geen slechte uitslag veroorloven. De Nederlander Eep Borgers ( Goeie piloot! )(Astra) zal immers klaarstaan om toe te slaan via klassenwinst. Andere buitenlanders om in de gaten te houden zijn oa. John Morgan en zijn bloedmooie Escort Cosworth en de Lancer Evo 6 van Dave Pattison (in 2006 nog eindwinnaar in Koekelare).( Goeie piloot! )( Goeie piloot! )( Goeie piloot! ) Als je er genoeg mee stoeft komen ze mischien volgend jaar terug.
Hoewel de FIRC goed zijn voor een 10-tal wagens moeten de Belgen zeker in staat zijn om de zege in eigen land te houden. Want naast Dekoninck, Vermeirsch en Maes zien we nog enkele snelle jongens opduiken. Drievoudig winnaar Andy Lefevere komt een Mitsubishi Lancer Evo X van Colsoul Rallysport ( Die wint volgens mij.) testen in functie van de TBR Rally en de Condroz. Maar behalve testen is er ook nog een gezonde ambitie bij de autohandelaar uit Beitem. Mathias Boon ( Eeuwige tweede.) is eveneens van de partij. De 21-jarige uit Pellenberg bestuurt net als in Oudenburg de Subaru Impreza WRX van Jean-Marc Decloedt ( Eeuwig sympathieke mens ). Tot slot zijn er ook nog Bert Coene en Johan Van Keer ( Twee top-autos ). Net als thuisrijder Dekoninck beschikt dit duo over een krachtige Mitsubishi Lancer Evo 9, maar bij hen zal de rekenmachine wel meerijden met een mogelijke kans op de VAS titel.
Aan outsiders geen gebrek in Koekelare. Koen Lauwaert is in eigen streek altijd erg snel, maar wegens tijdsnood wordt gestart met de Clio Williams i.p.v. de nog niet heropgelapte Clio R3. Het meeste weerwerk moet in de F2-categorie van Grégoire Coulembier (Puma S1600) ( Schitterende auto en goed bestuurd!!! ) en Michael Lynneel (Clio 2) moeten komen of kan de wederoptredende Luc Heyrick (Golf 3 Kit-Car) voor de stunt zorgen. Bij de achterwielaangedreven wagens gaat de meeste aandacht opnieuw naar de BMWs uit. Eric Louis, Eric Vleminckx en Didier Ceenaeme zijn klaar voor een leuke M3 strijd met een scheidsrechtersrol voor de Opel Kadett GTE van Chris Dobbelaere ( De betere piloot ).
De oude bakken die ze Historics noemen interesseren mij geen bal. Elkeen doet wat hij wil maar ik heb genoeg oude Opels en Fords gezien. Dat sommigen rapper zijn dan de meeste moderne autos bevestigd mijn vermoeden dat er hier nog fantasievoller met de reglementen omgesprongen wordt.
Ik laat toch hun voordingens staan. Uit respect voor hen die met minder fantasie doen!
De moderne wagens zullen in Koekelare opnieuw worden voorafgegaan door een dertigtal wagens uit het VAS Historic kampioenschap. Ronny Declerck (Ascona) behaalde voor eigen volk zijn eerste algemene zege. Een doel wat hij dit jaar hoopt te herhalen, maar het wordt hinken op twee gedachten. De sympathieke garagehouder uit Koekelare kan straks immers de eerste VAS piloot worden die de drie verschillende titels binnenhaalt. Div 3 en Div 1-2 staan reeds op het palmares en nu wil het Declerck Rallysport team daar graag de VAS Historic kroon bovenop doen. Doch als het aan Frank Deleersnijder (Manta) ligt, dan zal dit feestje nog even worden uitgesteld en ook Wouter Lievens (Manta) zou maar al te graag een eerste algemene zege boeken. Lode De Keyser en Daniël Verschaeve brengen op hun beurt een snelle Porsche 911 in stelling.
Het wordt ongetwijfeld een spannende strijd in alle categorieën, want in Div 1-2 maakt Steven Dolfen (Clio) nog steeds jacht op Stefaan Tjoens (Subaru). Benieuwd wie komende zondag als grote winnaar uit de bus komt.
|