Gepeperd, zalvend of komisch autogezever. Deze blog leest van onder naar boven.
Vriend worden op Facebook? https://www.facebook.com/vroum.vrouumm?ref=tn_tnmn
03-10-2010
Twee.
Teuteut. Fier als een gieter claxonneert mijne copain als hij voor de deur komt gereden met zijn nieuw machien. Alhoewel ik zo een bak nooit zou kopen feliciteer ik hem met zijn aankoop. Ik ben al blij dat ik iemand heb om me te voeren. De mijne staat in panne in de garage en mijn baas had geen vervangwagen op overschot. Het is niet moeilijk, de helft van zijn cliënteel staat in panne. Of in de garage om garantiewerken uit te voeren. Kutmerk.
Op naar Ploegsteerd. Ow. Geen GPS? Nee, het is de instapversie. De goedkoopste. Koop dan een beter uitgeruste occasie, denkt ik. Maar houd mijn bek. Anders kan ik te voet. Hij is nogal lichtgeraakt als het op zijn autokeuze gaat
Ploegsteerd dus. En wij weg. Na ettelijke keren verkeerd te zijn gereden arriveren we. Op de markt. En het is al donker. De laatste servicecamionetten verlaten ons, richting Komen. De sixpacks waren al soldaat gemaakt tijdens het weg en weer rijden en we besloten dan maar enkele Jupilers te nuttigen in het plaatselijke rockcafé. Of waren het Baviks? Het waren in ieder geval sexy wijven die aan de toog hingen. En gevaarlijk uitziende vrienden van die wijven. We hebben er maar twee gedronken.
Door het missen van de Hemicuda moet ik dringend een shot rally toegediend krijgen. We gaan deze namiddag naar Ploegsteerd. Mijne copain heeft toestemming van zijn garde en ik ben gisteren al een sixpack of twee gaan aanschaffen. Het zijn maar twee speciales, dus we moeten daarmee toekomen.
Ik vind die affiche trouwens zeer geslaagd. Diene Anglia van juist achter den oorlog die volledig dwars uit de bocht komt en de Mitsu blijkbaar aan het inhalen is. Schk kk kitterend.
Ik lees zojuist het nieuws dat T Neuville kan deelnemen aan de Ardenne Bleu rallye. Hij kan aanzetten door de steun van meerdere firmas uit zijn regio. Met een auto van de duurste tuner uit België notabene. Nie gezeverd. Als men weet dat hij uit de kleinste regio van ons landje komt en dat de eerste klasser uit het voetbal, met name Voetbalklub Eupen, met moeite aan een budget geraakt om genoeg patatten op tafel te brengen om zijn spelers te eten te geven, dan moet ik wel even slikken. Geen patatten. Daar zijn er hier genoeg van. Hoe durven ze ons dat wijs te maken. Is hij dan zoveel beter dan het doorsnee Vlaams of Waals talent? Nee, dat weet iedereen nu wel al. Hij heeft een veel langere arm. Is het zijn manager, zijn moeder of een oliesjeik, nobody knows. Wat heeft hij al bewezen? Als hij geen auto naar de eeuwige jachtvelden rijdt is hij een nul in het klassement. Verstandig gereden, zeggen ze in Brussel, als hij aan de meet is in de San Remo. Bullshit. Als hij een belofte was geweest had hij in de top zes gestaan. Punt, uit. Er zijn genoeg jonge Belgische piloten die, met dezelfde steun, veel beter zouden presteren. Feit is dat de RACB-mannekes de toer van Europa gedaan hebben met de poen die de piloten van ons landje tegen wil en dank hebben moet dokken. Voor hen die het nog niet weten. Een doorsnee rallytrip van een RACB-bons kost zoveel als het startgeld voor een doorsnee BK rally. Per man. Door jullie, piloten, betaald. Dan hebben we het nog niet over de champagne die ze achterovergieten. Proost.
Gisteren na mijn werk nog ne commissie gaan doen. Sta ik voor een rood licht om links af te slaan. Komt er een kerel naast me met een grote auto die genoemd is naar een klein papiertje. Heeft hij geen handschoentjes met gaatjes aan zeker!!!! Bhouaaahhaahahhaa. Twas geleden van de tijd dat mijn grootvader met zijn Spitfirke reed dat ik dat nog gezien had. Of is dat terug in de mode en ben ik de klojo?
Verdomme, verdomme, verdomme. Sta ik zondagmorgen gereed om naar De rally van Koekelare te gaan als mijn zuster voor de deur stopt. Ik wist meteen dat ik een kruis over mijn zondag mocht trekken. Het was mijn toer om voor de bomma te zorgen. Bomma boek, noemen we ze. Omdat ze ooit een boek heeft geschreven. Dat er slechts honderd zijn van verkocht heeft geen effect op haar. Ze noemt zich schrijfster. Om de zes maand moet ik er een zondag mee op schok. Ze is niet goed meer te poot en sinds ik ze een aantal jaar geleden vergeten ben op te halen in de hall van de TAC heb ik de familie moeten beloven niet meer naar een rally te gaan met haar. Weer een weekend voor de kloten.
Vanmorgen naar het IRC op Eurosport willen kijken. Bleek het een stunt te zijn van Scalectric. Je kent het ook wel, slotracing, van die elektrische autootjes die op een baantje rijden met in het midden een gleuf waar de zogeheten schoen in past en die bediend worden door een met de hand bediende controler. De PR-mensen van het merk hadden een circuit aangelegd dat nogal op de San Remo Rally, waar de groep As en WRCs vroeger voor schitterende beelden zorgden, geleek. De speelgoedautootjes geleken dan weer als twee druppels water op de echte rallywagentjes van nu. Schitterend afgewerkt en mooi om naar te kijken. Als ze stilstaan. Eén van die juweeltjes was een exacte kopie van het bakske waar onze nationale Freddy normaal mee rijdt. Er deed ook ééntje mee die in de Belgische vlag was gedrapeerd. Bij navraag kreeg ik te horen dat dit de kopie was van een auto waar iemand met de steun van alle rallypiloten van ons landje mee rijdt. Sympathieke mensen die piloten, zelf maar een half budget en toch een nobele onbekende steunen om de ene na de andere auto te crashen. Heb ik van horen zeggen. De beelden die ze toonden waren van bovenaf genomen met behulp van een handycam en inboard flaches die nogal aan Playstation deden denken. Gelukkig was ik nog maar pas wakker of ik was ingedommeld tijdens mijn ontbijt. In de woorden van de alom bekende Homer Simpson; Boooring!!
Ik weet niet of ik dat mag maar ik heb op een rallysite de voorbeschouwing van de Hemicudarally gelezen en heb mijn eigen visie in vetgedrukt bijgevoegd.
Quote;
De deelnemerslijst wordt aangevoerd door Thierry Dekoninck (Lancer Evo 9 GrA). De garagehouder uit Ichtegem won de voorbije 2 jaar zijn thuisrally en gaat nu op zoek naar een derde opeenvolgende zege.
Moeilijk om hem te verslaan. Traint een gans jaar voor één rally. Wel een goeie Mitsu.
Maar de Mitsubishi-piloot, die nog slechts eenmaal per jaar aan de start komt, zal het niet cadeau krijgen. Er staat dit jaar immers 3 WRCs en een pak dikke ( Dikke zoals in DIKKE?) Gr As op de startlijst. Zo wil Dirk Vermeirsch (Impreza WRC) zijn kameraad en co Colin Degroote aan de VAS rallykroon helpen. Een eerste zege van de Mies Racing zaakvoerder sinds de Monteberg 2008 ( ist al zo lang geleden? Van mij mag Colin kampioen worden.) kan hiervoor een mooie bijdrage zijn.
Het WRC debuut van Bart Maes tijdens de Short Rally Van Staden ging gepaard met remproblemen en een nukkige koppeling. Met een compleet nagekeken Skoda Octavia WRC ( Was die toen niet nagekeken? ) van BMA Autosport wil de koerier uit Vlamertinge eens weten wat hij echt mag verwachten van deze krachtige wagen.
Een derde WRC werd ingeschreven door Steve Hendy. ( ) Al is de komst van de Focus piloot nog onzeker, want de Brit kampt met andere verplichtingen. ( ) Met de Britten belanden we onvermijdelijk bij de FIRC. Dit nieuwe kampioenschap voor buitenlandse in Belgische regionale proeven groeide op korte termijn uit tot een waardige debutant. De Brit Andy Rowe (Lancer Evo 3) heeft de beste uitgangspositie, ( Goeie piloot! ) maar hij kan zich in de seizoensafsluiter geen slechte uitslag veroorloven. De Nederlander Eep Borgers ( Goeie piloot! )(Astra) zal immers klaarstaan om toe te slaan via klassenwinst. Andere buitenlanders om in de gaten te houden zijn oa. John Morgan en zijn bloedmooie Escort Cosworth en de Lancer Evo 6 van Dave Pattison (in 2006 nog eindwinnaar in Koekelare).( Goeie piloot! )( Goeie piloot! )( Goeie piloot! ) Als je er genoeg mee stoeft komen ze mischien volgend jaar terug.
Hoewel de FIRC goed zijn voor een 10-tal wagens moeten de Belgen zeker in staat zijn om de zege in eigen land te houden. Want naast Dekoninck, Vermeirsch en Maes zien we nog enkele snelle jongens opduiken. Drievoudig winnaar Andy Lefevere komt een Mitsubishi Lancer Evo X van Colsoul Rallysport ( Die wint volgens mij.) testen in functie van de TBR Rally en de Condroz. Maar behalve testen is er ook nog een gezonde ambitie bij de autohandelaar uit Beitem. Mathias Boon ( Eeuwige tweede.) is eveneens van de partij. De 21-jarige uit Pellenberg bestuurt net als in Oudenburg de Subaru Impreza WRX van Jean-Marc Decloedt ( Eeuwig sympathieke mens ). Tot slot zijn er ook nog Bert Coene en Johan Van Keer ( Twee top-autos ). Net als thuisrijder Dekoninck beschikt dit duo over een krachtige Mitsubishi Lancer Evo 9, maar bij hen zal de rekenmachine wel meerijden met een mogelijke kans op de VAS titel.
Aan outsiders geen gebrek in Koekelare. Koen Lauwaert is in eigen streek altijd erg snel, maar wegens tijdsnood wordt gestart met de Clio Williams i.p.v. de nog niet heropgelapte Clio R3. Het meeste weerwerk moet in de F2-categorie van Grégoire Coulembier (Puma S1600) ( Schitterende auto en goed bestuurd!!! ) en Michael Lynneel (Clio 2) moeten komen of kan de wederoptredende Luc Heyrick (Golf 3 Kit-Car) voor de stunt zorgen. Bij de achterwielaangedreven wagens gaat de meeste aandacht opnieuw naar de BMWs uit. Eric Louis, Eric Vleminckx en Didier Ceenaeme zijn klaar voor een leuke M3 strijd met een scheidsrechtersrol voor de Opel Kadett GTE van Chris Dobbelaere ( De betere piloot ).
De oude bakken die ze Historics noemen interesseren mij geen bal. Elkeen doet wat hij wil maar ik heb genoeg oude Opels en Fords gezien. Dat sommigen rapper zijn dan de meeste moderne autos bevestigd mijn vermoeden dat er hier nog fantasievoller met de reglementen omgesprongen wordt.
Ik laat toch hun voordingens staan. Uit respect voor hen die met minder fantasie doen!
De moderne wagens zullen in Koekelare opnieuw worden voorafgegaan door een dertigtal wagens uit het VAS Historic kampioenschap. Ronny Declerck (Ascona) behaalde voor eigen volk zijn eerste algemene zege. Een doel wat hij dit jaar hoopt te herhalen, maar het wordt hinken op twee gedachten. De sympathieke garagehouder uit Koekelare kan straks immers de eerste VAS piloot worden die de drie verschillende titels binnenhaalt. Div 3 en Div 1-2 staan reeds op het palmares en nu wil het Declerck Rallysport team daar graag de VAS Historic kroon bovenop doen. Doch als het aan Frank Deleersnijder (Manta) ligt, dan zal dit feestje nog even worden uitgesteld en ook Wouter Lievens (Manta) zou maar al te graag een eerste algemene zege boeken. Lode De Keyser en Daniël Verschaeve brengen op hun beurt een snelle Porsche 911 in stelling.
Het wordt ongetwijfeld een spannende strijd in alle categorieën, want in Div 1-2 maakt Steven Dolfen (Clio) nog steeds jacht op Stefaan Tjoens (Subaru). Benieuwd wie komende zondag als grote winnaar uit de bus komt.
Mijn baas is gisteren op zijn knieën komen vragen om vandaag te komen werken. Den uil. Ik was toch van plan om te gaan want dan kan ik zonder er volgende week op gewezen te worden naar Koekelaere. Er is daar Zondag een rally. Er zit namelijk bij ons collegas een serieuze bazenpoeper die er alles aan doet om op een goed blaadje te komen. Er zitten er bij jullie zeker ook. Van die slijmkakkers. Zo van; ik ben niet gans de week ziek op de kosten van mijn baas om dan in het weekend in weer en wind naar een paar onnozele autos te gaan kijken. En nog zo van dat. Onnozele autos. De lul. Hij heeft zich kapotgeleend om een demo, die de baas aan zijn vingers had, te kunnen kopen. Komt sindsdien wel met de fiets naar het werk. Wegens te groot verbruik. De lul.
Lig al ganse week perte total in mij zetel. Met mijn gat bloot gelegen zegt de dochter. Snot en kwijl zijn mijn gezellen. En de tv. Een beetje gekeken naar Pitsop en andere autoprogrammas. Gelukkig ben ik naar de Omloop kijken geweest of een mens zou denken dat er maar negen autos aan de start stonden. Het is nog erger dan in Aspe. Daar loopt de Duvel uit je tv. Hier werd de vertegenwoordiger van een High Finance Solution Magement (sic) of wat het ook mag zijn, van alle kanten in beeld gebracht. OK, de Freddy is wereldklasse, maar één interviewke op het eind van het programma moet volstaan. En dat is nog niet alles! Er mocht er ene komen uitleggen waarom hij niet aan de nodige stongs geraakt om mee te doen! Ja zeg, dat ze iedereen laten aan bod komen die zou willen rallyrijden en sponsors zoekt. Moeten ze hun tijd niet verdoen met het filmen op de kps. Al de tijd die verloren gaat in dat nutteloze gelul van een paar uitverkorenen zouden ze beter besteden aan de echte rallygoden. Zij die hun sport in hun hart dragen en er veel voor over hebben. Zij die het spektakel verzorgen, gewoon om zichzelf te plezieren. En het publiek. Maar ja, deze mindere goden hebben geen VIP paleis op het serviceplein waar de champagne en kreeft gul uitgedeeld wordt. En is het nu net precies daar waar de crews van CC en PB het liefst vertoeven? Hoe luidt hun credo ook al weer? Fuck het plebs.
Zaterdagnamiddag toevallig met een vriend in een cafeetje beland waar twee gasten met brede gebaren zaten te discuteren. Ze hadden het over de laatste rally die ze betwist hadden. Wij natuurlijk, in alle discretie, met gespitste oren meegeluisterd. Man, wat moeten die mannen een stuurmanskunst hebben. Met een denkbeeldig stuur in zijn handen toonde de één hoe hij zijn van pks bulkende rallymachine uit menig verloren positie redde. Hij werd daarvoor op de handen gedragen van het publiek, zo zei hij. Ietwat geënerveerd viel de ander zijn maat in de rede om met een zelfde stuur te tonen dat hij dat ook kan en hij beeldde het nog beter uit door op een onzichtbaar gaspedaal te duwen. Wij luisterden nog een tijdje en werden, zonder dat de rallypiloten dat in de gaten hadden, ingewijd in de rallysport. Zo kwamen we te weten dat er veel teams zijn die wel een loopje durven nemen met de reglementen en dat gasten zoals onze toogmakkers veel betere piloten zijn dan sommige met grotere en duurdere wagens. We hoorden een hele resem namen de revue passeren maar ik zal hier niet dieper op ingaan. Ik ga het wel eens in de gaten houden.
Nu de dochter weg is heb ik de pc voor mij alleen. Ik zoek zo een beetje alles van autosport op en kwam op een forum terecht. Na een paar items gelezen te hebben was mijn eerste reactie; ik moet hier direct lid van worden! Ik ben echter niet zo goed in het paswoorden en inloggen gedoe en belde mijn dochter op om dat voor mij te doen. Intussen las ik voort. Gelukkig, want na een tiental verschillende posts, zoals ze dat heten, begon ik in te zien dat dit niet voor mij geschikt was. Als ik lees wat die gasten allemaal weten! Dat is van een hoger niveau dan het mijne. Hier moet ik passen. Ze kennen alle piloten alsof ze familie zijn. Van de één weten ze al meer dan van de ander maar er is niets dat hen ontgaat. Zo weten ze van bijna iedereen hoeveel het hen kost en vanwaar ze de poen halen. Ze weten wie wat moet betalen of niet betaald heeft. Creepy. Ook is het voor hen een fluitje van een cent om de toekomstplannen van menig autoliefhebber al maanden voordien te voorspellen. En ze weten of het een bom of een tjoolbak zal worden. Inside information is bij die mannen dagelijkse kost. Het zijn volslagen managers die een piloot kunnen maken of kraken. Zo invloedrijk zijn deze gasten. Ik zou niet graag bij hen op een slecht blaadje geraken. Eén domme vraag aan hen en je kunt het schudden. Arme piloten die het aandurven hen tegen de haren te strijken. Ik ga zeker nog eens kijken.
De flikken hebben tijdens de omloop 61 rallypiloten gepakt. Niet op de wijze van Vangeluwe, daarvoor zijn de meeste te oud, maar omdat ze te vlug reden. Ik vraag me af of het flikkengebroed, zoals destijds, weer zelf geen nieuwe snelheidszone gemaakt heeft. Door plakkaten uit de grond te trekken en op een onwettige plaats te poten. Dat ze het durven weten we al. Het kan ook zijn dat betrokken piloten sneller reden op de openbare weg dan op de speciale ritten.
Gisteren moeten overwerken. Depanageke gedaan in Roeselare. Mammoetcenter. Wie heeft die naam bedacht? t Moeten kleine mammoetjes geweest zijn. Miljaar, een half uur staan aanschuiven voor zevenhonderd meter. Geen accident of zoiets. Gewoon geen plaats op de weg. Mammoetcenter. Als er een camion doorrijdt zit het vol, geen mens die nog voor of achteruit kan. Ik zou daar geen winkel openen. Nergens in feite, maar daar zeker niet. De moegetergde klanten slaan waarschijnlijk bij het eerste verkeerd woord van één of andere winkelbediende op haar of zijn muil. Of zouden dat toch willen. Ik in ieder geval wel. Mammoetcenter, nooit meer. Als er daar nog één in panne valt moet hij het maar zelf oplossen. Of een goeie auto kopen.
Ik had een tijdje met het idéé gespeeld om lid te worden van één of andere club en ben op het net aan het zoeken geweest. De namen vielen me echter ietwat tegen. Ik had ronkende namen verwacht maar kreeg een heel ander gedacht van de mensen die aan het stuur, of moet ik zeggen 'roer' stonden of staan en die hun geliefde club een allesbehalve autosport gelinkte naam meegaven. Je zou haast zeggen dat ze meer van boten houden.
Enkele voorbeelden.
Autoclub Noordzee.
Noordzee, je zou eerder denken dat dit de geschikte naam is voor een bende garnaalvissers.
Nog zoiets.
Atlantic.
Zou dat niet beter passen bij een stelletje dikke nekken die hun piepklein jachtje aan het afbetalen zijn?
Om bij de zee te blijven.
Duindistel!
Wie noemt een vereniging van autogekken naar een bloem die in de duinen groeit?
Als we onze klub nu eens naar een zeevogel noemen?
Seagull!
Een vogel die op je kop schijt of je frieten uit je poten steelt als je op een dijk loopt.
En of het nog niet genoeg is.
Titanic!!!!
We weten allemaal wat er met den dezen gebeurd is.
Ik kon ook nog kiezen voor deteams Bassin of Moustache.
Ewel, mijn tante zei altijd dat zij vroeger haar moustache in een bassin waste.
Gisteren naar de Omloop wezen kijken. Mooi weer, mooie wijven, waarvan er geen één naar mij keek, en mooie machines. Ik keek er wel naar. Vooral naar de wijven. Vijfentwintig zotte kosten gedaan. Euros vaneigens. Inkom betaald en nooit moeten tonen. Toch niet aan die ene post waar ik gaan kijken ben. t Trok op geen kloten en de frieten waren te duur. En slecht. Wat ik van de rallypiloten, want zo noemen ze zichzelf, gezien heb kan ik ook. Of zou ik ook kunnen. Indien ik een rallyauto had. Of er één zou kunnen betalen. Maar goed. Trok op geen kloten.
En toch ben ik er zot van. Zoals van mijn eerste lief.
k Ga me eerst even voorstellen. Ik ben een gelukkig, gescheiden mannelijk exemplaar van de Homo Sapiens. Hoe oud ik ben zijn jouw zaken niet maar mijn jongste en enige dochter is sinds verleden week de deur uit. Een zoon heb ik niet en nooit gehad. Ik werk als mechanieker bij een merkgarage. Gelukkig is het een kutmerk waardoor we nogal wat werk hebben om de klotewagens rijdende te houden. Mijn baas is tienmaal dommer dan ik maar zijn papa en mama hebben meer poen of de mijne. Hij betaalt me eigenlijk te weinig maar dat is een eigenschap van alle bazen, geloof ik. Tot daar mijn curriculum of hoe het ook moge heten. Ik gun iedereen, zelfs mensen uit provincies waar nogal eens mee gelachen word, het licht in de ogen maar ze mogen niet in mijn weg lopen. Ik heb ook de slechte gewoonte om luidop mijn gedacht te zeggen, waar of wanneer ook. Zo heb ik al menig vijand gekweekt, maar, en dat is belangrijker, enkele echte vrienden.
Hobbys dan. Ik kan geen voetbal of wielerkoers zien. Tennis en snooker is perfect voor gasten die slaapproblemen hebben en in feite telt dat voor de meerderheid van de sporten. Schaken is ook een sport heb ik ergens horen verklaren. Ze mogen er zijn, elk zijn meug, maar begin er niet over in mijn gezelschap. In mijn ogen is er maar één sport en dat is rally. Autorally.
Dus, het zal hier veel met autos te maken hebben. Hopelijk verveel ik je er niet te veel mee. Indien wel, WEGWEZEN!!!!