Een dertigjarige man in de synagoge van Nazaret. Hij komt naar voren en vraagt om de bijbel. De papyrusrol met de tekst wordt hem aangereikt. Hij rolt ze open en zoekt een tekst van Jesaja.( 61,1-2) Hij leest de tekst voor. Hij geeft de boekrol terug. Het is doodstil. Iedereen kijkt gespannen naar deze man uit Nazaret, Jesjoea - Jezus- genoemd. Jezus zegt: deze woorden zijn werkelijkheid geworden. Het zijn niet langer woorden op papyrus. Dit bijbelwoord is vlees geworden. Vlees en bloed. Ik sta hier voor U als dit vleesgeworden woord, als de belichaming ervan. Deze tekst van Jesaja is in mij in vervulling gegaan. Het was een plechtig moment daar in de synagoge van Nazaret. Het was de beleidsverklaring van Jezus. Zijn levensprogramma. Een indrukwekkend statement. Jezus onthulde zijn ware identiteit. Hij is gezalfd met Gods Geest. Hij is de profeet bij uitstek. De identiteit van Jezus is niet af te lezen op een identiteitskaart van de burgerlijke stand! Jezus is van Godswege. Het woord Gods dat Hij leest in de bijbel dat is hijzelf. Hij is het uitgesproken woord Gods. Hij is de heilige van God, zoals de bijbelse geschriften ook heilig genoemd worden. Dat woordje heilig heeft niets te maken met gevouwen handen en een hoofd, een beetje schuin met een aureooltje. Heilig is de bijbel omdat hij opkomt voor de heilige rechten van ieder mens en ook voor de heilige plicht van ieder mens tegenover zijn naaste.
Wie vervuld is van Gods Geest, is bezield door Gods Liefde en beleeft die Liefde en die is zeer concreet. Zij is allereerst rechtvaardigheid. Dat betekent dat ze zorgt voor de lotsverbetering van de armsten in deze wereld. Zij zorgt voor een rechtvaardig bestel, of noem het een rechtvaardige economie. Het gaat dan om rechtvaardig loon, rechtvaardige uitkering, geen afgrond tussen rijk en arm, geen tartende ongelijkheid. Het gaat dan om rechtvaardig politiek beleid. Lucas roept tegenover het militair-economisch machtssysteem van het toenmalige Romeinse keizerrijk het toekomstvisioen van het Rijk Gods op. Een nieuwe wereld, een omgekeerde wereld, waarin de gangbare machtsverhoudingen zijn opgeheven. Een wereld waar brood, recht en liefde is, genoeg voor allen. Jezus van Nazaret werd gezalfde, Messias, genoemd omdat Hij zon wereld heeft belichaamd en uitstraalt tot op vandaag. Een wereld van wederzijdse dienstbaarheid. Stel je dat toch eens voor! Ja dat stellen we ons voor, wij christenen. Daarom komen we wekelijks bijeen voor de eucharistie: om te doen wat Jezus gedaan heeft, in de liturgie en in het dagelijkse leven.
Als we het evangelie zo lezen, zo politiek, economisch, sociaal, dan worden we verlegen. Want als we rondom ons kijken, is het helemaal geen christelijk, evangelisch leven van liefde en rechtvaardigheid. Die nieuwe wereld zien we wel in de persoon en in het leven van Jezus Christus. Maar rondom ons? En wie van ons kan zeggen, zoals Jezus, dat het woord van de bijbel in hem of haar in vervulling is gegaan? En toch is het evangelie niet vrijblijvend. Het roept ons op om te werken aan die andere, betere wereld. Nelson Mandela zei het nog: Armoede is geen natuurverschijnsel maar mensenwerk!
Door de hele bijbel heen roept God om recht en ontferming voor armen en verschoppelingen, vreemdelingen en verdrukten. God roept: Red hen die geen verweer hebben, de vele naamloze machtelozen. De vele miljoenen die geen levenskansen hebben en overgeleverd zijn aan gewetenloze uitbuiters.
Beste mensen, de bijbel is de weerspiegeling van het leven dat wij uit ervaring kennen. Ook wij hebben de woestijn gekend, als we ons eenzaam en verlaten voelden. Onze grootouders hebben nog weet van de kinderslavernij, in de fabrieken, ten tijde van priester Daens. We hebben de uittocht gezien van zovelen in Zuid-Afrika uit de slavernij van de apartheid. Volgens zuster Jeanne Devos, in Mumbai, zijn er nog 44 miljoen kinderen in India die huisslaven zijn We waren verbijsterd door de zondvloed van de tsunami in Zuid-Oost- Azië. Tweehonderdduizend mensenlevens verzwolgen! We horen over Kaïn die zijn broer Abel vermoordt . Het gebeurt voor sommige mensen in hun eigen straat. We waren ontsteld en bevreesd die elfde september 2001. We dachten dat de ivoren torens van de machtige concerns onschendbaar waren! Het terroristisch schrikbewind, in het midden-Oosten, als nasleep van die 11de september benauwt ons. En als de bijbel het heeft over afgoden , hoe veel afgoden lopen mensen niet na? Zeer velen zijn onderhorig en ten prooi aan machtsgebieden boven hun hoofden. Ja, de bijbel is echt gebeurd zoals onze levens echt gebeuren. De bijbel gaat rechtstreeks naar het hart van de waarheid, en legt de vinger op de vele wonden van verdrukte mensen.
Maar hoe ook de wolf het lam verscheurt, de geboorte van een nieuw volk is niet te stuiten! Het messiaanse Christus-volk zoals we ons kunnen noemen! Omdat we de gezalfde met Gods Geest willen navolgen. Want we vertrouwen Hem die God naar ons stuurt. De God van de bijbel is geen algemene, onpersoonlijke neutrale God. Geen onbewogen opperwezen. Aan Mozes maakte hij zijn naam bekend: Ik ben diegene die er zal zijn. Want ik heb het kermen van mijn volk gehoord. Ik heb de ellende van hun onderdrukking gezien. Daarom stuur ik jou naar hen. Ik ben de God van de bevrijding en de opstanding. Ik stuur je om het volk te verlossen van de oppermachtige Faraos en andere heersers. Ik stuur je als woordvoerder en partijganger van vernederde slachtoffers. Het recht van de sterkste mag niet zegevieren. Ik en eigenbelang zijn niet de eerste en laatste woorden. Ik, God, verzoen mij niet met de bestaande orde, de gevestigde chaos. Ik verzet me tegen egoïsme en cynisme, verzuring en verachting. Zo spreekt Jahweh-God tot Mozes en de profeten en roept hij hen op om in zijn naam mensen in nood te bevrijden. Zo stuurt hij ons Jezus Christus om het bijbelse visioen, zijn droom, te realiseren. Deze Jezus-Messias zal opkomen voor de misdeelden, recht doen aan de minsten der zijnen. Hij zal de machten, die ons dwingen breken en binden. Hij zal de redder zijn van de arme, een vriend voor hem die niemand heeft. Voor kleine mensen is Hij bereikbaar, de rechtelozen geeft hij hoop. Hun bloed is kostbaar in Zijn ogen, Hij koopt het vrij uit het slavenhuis. Zo heeft Huub Oosterhuis bezongen wat vandaag in het evangelie staat. Gods belofte is waar geworden in Jezus-Messias, die hij naar onze wereld gestuurd heeft: opdat ook wij zijn levensprogramma zouden volgen, opdat ook wij ons gestuurd zouden weten en Gods oproep zouden vervullen. Niet met veel uiterlijk vertoon, niet met vlag en wimpel, maar met de geweldloze weerbaarheid, vastberadenheid en radicale kordaatheid van Jezus zelf. Een niet te onderschatten opdracht!
Rob Moens o.p.
Reacties op bericht (8)
28-01-2007
Pe
De preek van deze zondag sprak me erg aan. De grieken vertaalen het woord liefde in eros. De christenen vertaalen het woord liefde in agapé. Het nederlandse woord liefdadigheid vind ik toch een goede vertaling. Het is liefde geven aan wie er om vraagt of er behoefte aan heeft. Het is een gaan tot de ander. Eros is alleen maar een beantwoorde liefde.
28-01-2007, 10:06 geschreven door G van Tol
24-01-2007
geen
Fijn dat zoiets op internet kan. Heel wat anders dan alle rommel die er op te vinden is. Het is prettig om op deze manier weer eens aan het denken te worden gezet Voor wat betreft de preek van de liefde. Liefde is niet wat er tegenwoordig van wordt gemaakt. Liefde is best wel moeilijk te begrijpen en moeilijk om te leren. Phil Bosmans schreek ooit eens: "Houd van mensen zoals ze zijn; er bestaan geen anderen".
24-01-2007, 09:07 geschreven door Hennie de Bree
23-01-2007
Volhouden
Veel dank voor uw gewaardeerde inspanningen, en veel moed om het vol te houden in creatieve trouw
23-01-2007, 18:10 geschreven door Juliaan Vandekerkhove
dank
Dank om wat ons elkle week geboden wordt en de verrijking van dit nieuwe aanbod.
23-01-2007, 15:01 geschreven door Rita Van Aerschot,zdb
22-01-2007
bidweek?
Helaas werd er geen rekening gehouden met de internationale bidweek voor de eenheid van de christenen! Toch gelukwensen met dit initiatief.
22-01-2007, 09:45 geschreven door gert poelman
Verder pastoraal gebruik ... ?!
Een schitterend initiatief. Het biedt de kans tot persoonlijke reflectie en het geeft ongetwijfeld heel wat mogelijkheden tot pastoraal gebruik. Spijtig dat de tekst van deze site niet kan gecopieerd worden over verder gebruik in de catechese of liturgie.
22-01-2007, 08:46 geschreven door GCL
21-01-2007
Proficiat
Proficiat met de commentaar op de evangelielezing van de derde zondag. Als Jezus zich zo bekend maakt en zegt wie en wat Hij is, moeten wij dat ook doen. Elke dag, elk uur, elk moment is een kans om dat te doen. Dank voor uw bemoediging en steun in mijn en ons zoekend geloven.
21-01-2007, 20:50 geschreven door Paul Verheyen
Een nieuw initiatief
De preek over de builoft van Kana (tweede zondag door het jaar) is de start van een nieuw initiatief van de Preek van de week. Met deze blog geven we bezoekers een bijkomende kans om op een preek te reageren en met elkaar in gesprek te treden. We verwachten dat trouwe bezoekers graag van deze mogelijkheid gebruik zullen maken en ons aanbod op prijs stellen.