03/09 urenteller 2079,9 vertrek Venlo 09,00 urenteller 2083,0 aankomst Boxmeer 1 sluis Het was weer mistig en in overleg met de Dientje /Piet, besloten wij samen op te varen naar Boxmeer. Wij waren hier nog niet geweest en 4 uur varen lijkt wel voldoende. Piet voorop met 1500 toeren, toch goed voor 11 km, wij konden amper volgen. Kontakt via de marifoon leerde dat hij wat gas terug nam en wij wat bij gaven. Het bleef toch mistig tot ca 11.00 uur en wij deden de boordlichten maar aan. Het blijft mooi met alle bekende plekken van het vorig jaar en voor wij het wisten waren wij bij sluis Sambeek, waar de deuren open stonden en wij gelijk gesluisd werden. Na een half uur bakboord uit in 1,5 km varen naar de haven van Boxmeer, waar vele handen licht aanleggen maakte. Een echt vriendelijke haven waar schipper (havenmeester) Sjakie, wij noemen hem Joske, zeggen ze hier, was 74 geworden en trakteerde op koffie en gebak. Dat was even smullen. Vandaag even niet poetsen en overleggen waarheen we morgen zullen gaan. Wij denken de Gouden Ham. Maar dat horen jullie morgen dan wel weer. Dus nu naar bed en mondjes toe!
De laatste loodjes. Nog even doorzetten en het zit er op
04/09 urenteller 2083,0 vertrek Boxmeer 08,30 urenteller 2085,4 aankomst Ravenstein 11,30 1 sluis Piet was nog niet in Ravenstein geweest en wilde dat wel eens zien. Hij vaart wat sneller dan wij en lag al aan de kant toen wij aankwamen. Het was er druk, maar wij vonden toch een vrije box. Wat bleek? De volgende dag was er een grote rommelmarkt! Bij het boodschappen doen bleek dat het zeker een grote markt zou worden, een aantal straten stonden vol met stands. Het was lekker weer en een pintje ging er wel in. De volgende dag ging Piet al vroeg naar de markt, wij zouden blijven liggen. Toen wij de markt wilde verkennen, kwam Piet net erug en vertelde dat het niet zo interessant wasn het weer veranderde en hij voorstelde maar door te gaan naar Heusden, de volgende stop.
05/09 urenteller 2085,4 vertrek Ravensten 10.00 urenteller 2088,9 aankomst Heusden 14,30 1 sluis (Corrie vond er niets aan!) Het ging erg vlot, stroom en wind mee en zelfs de Ouzo deed 11 km. Het varen was echter geen plezier! Het was goed weer en dat gedeelte Maas is voor de snelle jongens en die hebben dat laten weten. Drie dik scheurden ze ons voorbij en je hoefde je eieren niet te klutsen, dat ging wel vanzelf. Deze mensen hebben geen benul wat ze aanrichten. Bij binnenkomst belde ik Gerard van de haven en deze vertelde: Ja, de Dientje ligt al op jouw plaats, je moet de groeten hebben, ga jij maar naar box 204, vlak erbij. Zo gedaan en Piet kwam al een lijntje aanpakken. Het was weer warm en de pintjes vielen op hun plaats. Wijnkregen toch wel trek en zijn Heusden ingegaan om een frietje te kopen. Een onvoorstelbare drukte in de havens en op de kant. Iedereen stond te kijken in de kom hoe blonde Truus in haar bikini mooi lag te zijn! De weersvoorspellingen waren minder en wij besloten de volgende dag vroeg weg te gaan.
06/09 urenteller 2088,9 vertrek Heusden 08,00 urenteller 2091,9 aankomst Terheyde 12,30 1 sluis ( Corrie dankte haar sluishandschoenen voor de bewezen diensten en zal ze inlijsten) Ik had mij vergist in de afstand, waardoor wij vroeger aankwamen. De wind trok behoorlijk aan en in de haven moesten wij een spring bijzetten. Van de gereserveerde plaatsen was eer één bezet en Piet stelde voor langszij te komen, wat we gedaan hebben. Na de bodem voor het avondeten te hebben gelegd zijn wij bijtijds gaan slapen. Hiervoor kwam onze grote vriend Toon de havenmeester en begroette ons met veel geluid. Dat was lang geleden, dat moet je niet meer doen. Hij klom zomaar aan boord van de Dientje, ging zitten en zijn kaken waren niet meer op elkaar te krijgen. Eindelijk de vraag: Toon, wat zijn we je schuldig. Ja, kijk eens, hoe lang is de boot? Toon, vandaag mag jij dat zelf bepalen! Toon: ik denk toch zeker wel 7 mtr. Als jij dat denkt, zijn wij het er voor deze keer mee eens. Ja, maar dan de andere boot? Hij ligt er toch naast en ziet er net zo groot uit? Natuurlijk, dom van mij, dat ziet toch iedereen. 5,99 was niet teveel voor een hoop lol.Wij zien hem graag weer terug.
07/09 urenteller 2091,9 vertrek Terheyde 08,30 urenteller 2095,3 aankomst de Heen 13,30 1 spoorburg Het stortregende en de vooruitzichten waren niet goed. Toen het even droger werd, besloten wij los te gooien en te gaan varen. Het was toch geen breed vaarwater en het zou wel los lopen. Het werd gelukkig al droger en ik belde de spoorbrug in Zevenbergen. Even een paar treinen laten passeren en dan draaien. Er lag een beroeps voor en de lichten stonden op rood/groen. Even gassen en alle drie konden door de brug, dat scheelde een hoop tijd. In het Markvlietkanaal lagen wij achter een beroeps die nog geen 6 km deed. Afdraaien naar Steenbergen en terug op de mooie vliet. Toch waren er nog veel boten onderweg. De bimidi en mast naar beneden en door de sluis, waar een aantal lieden in kano's aan het donderen waren en proberen onder ons schip door te gaan. Gelukkig ging alles goed. Nu nog het tunneltje en dan alles weer omhoog. Het is toch wel met een brok in onze keel dat wij de haven invoeren. Wie had kunnen denken dat Corrie en Wim met hun Ouzootje een dergelijk tocht konden maken? Wees een eerlijk? Niemand toch. Grote dank aan Rob Stutje, die alles voor ons dermate bedrijfsklaar heeft gemaakt dat wij 2504 km en 495 sluizen zonder één storing hebben kunnen doen!!! Olie bijvullen? Nog geen liter. Wij hebben veel geleerd hoe en wat voor aanpassingen wij wensen om, bij goede gezondheid, komend jaar nieuwe dingen te gaan ontdekken.
Nu even rust, de boot opruimen en de volgende week rond ik deze reis af met een aantal gegevens, waarvan ik denk dat anderen er wat aan hebben. Dank ook aan Piet voor de gezellige dagen en respect voor zijn varen!
Zodra ik weet hoe ik foto's moet verkleinen, komen deze er nog bij en zal ik alles eens printen.
Eerste nieuwtje in de haven; Jan: wij lagen op de Grevelingen en daar lag een bootje uit Goes. Komen jullie ook uit de Heen? Wij lagen in Parijs naast de Ouzo uit de Heen. Zij gingen nog verder naar het zuiden. Je ziet maar!!
12 september 2010 Wij hebben de boot al uitgeruimd en zijn weer thuis. Het is best wel wennen, de één is blij lekker in haar huisje te zijn, de ander is nog met zijn gedachten bij het varen. Maar, het was goed en genoeg, eerst de koppetjes leegmaken, alles wat gebeurd is overlopen en dan denken aan wat komend jaar, bij een goede gezondheid, mogelijk kan zijn.
Onze droom is een tocht geworden met veel ups and downs, waarbij vooral de "downs" gezien moeten worden als leerschool. Alle verhalen in bladen en op internet geven de indruk dat heel veel Nederlanders in Frankrijk maanden rondvaren. Wij zijn nog lang niet overal geweest, maar wel op de meeste "kruispunten" en waters die als heen- of terugreis worden gebruikt. Er zijn twee catagoriën: de vakantievaarders, ca. 3-5 weken die Parijs aandoen en zij die de Maas afvaren tot Verdun. De twee catagorie is de groep die ergens in maart/april vertekken, wel zien waar zij heengaan en ergens in september terug denken te zijn. Wij denken dat deze groep niet groter is dan max.40-50 schepen. Je vaart regelmatig met elkaar op, in alle vrijheid en deelt de ervaringen. Onze ervaring is, dat de boot het beste in Frankrijk kan blijven in de winter, het spaart minstens 4-6 weken heen- en terugreis uit. Een goede mogelijkheid kan Pont a Bar zijn, op de scheiding van Canal des Ardennes en de Maas. Problemen met diesel en water hebben wij niet gehad. Een aantal yerrycans is aan te bevelen. De prijs van diesel in de havens of bij de verhuurbedrijven is veel hoger dan aan de pomp! Boodschappen doen ligt wat moeilijker. Een fiets is zeker nodig om regelmatig groot in te kopen. Heb je een laptop en wifi (McDonald) kijk dan of er een Aldi, Lidl of Ecomarché in één van de volgende plaatsen is. Meestal is er een aanlegplaats en kan je de voorraad goed op peil brengen. Wij denken het komend jaar minder ver te gaan, maar wel langer op één plaats te blijven en met de fiets of zelfs openbaar vervoer de omgeving te gaan verkennen. De minder prettige dingen vergeten wij snel, de goede herinneringen blijven en daar hebben wij het de hele winter nog wel over. Heeft u een reactie? Wij zien ze graag tegemoet op: wim.dendaas@skynet.be
Zaterdag 2 april. Wij zijn gisteren teruggekeerd van een 10 weekse reis naar Australie en moeten nog bijkomen van het tijdsverschil. Onze technisch genie Rob, u wel bekend, belde, dat de boot verhaald moest worden. Natuurlijk laat je hem dat niet alleen doen, dus stond ik om 09.00 uur weer aan het roer. De motor startte goed en liep weer als een zonnetje en dat na 5 maanden rust. De komende weken gaan wij wat aanpassingen doen om niet meer gebonden te zijn aan jachthavens. Koelkasten allebei op gas en 12/240 V voor mijn slaap apparaat. Een ruitenwisser buiten, een nieuw doek op de bimidi en practische aanpassingen binnen. De bedoeling is 27 april te gaan varen, waarbij wij de Heen verlaten om er niet meer terug te keren. Via de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelmina kanaal naar Roermond, verder Maastricht, Luik, Namur, Verdun naar Toul.
Zodra wij klaar zijn voor vertrek zullen wij het melden
Er ging nogal wat de mist in deze week. Een laptop die crashed, afspraken verkeerd begrepen enz. Ik heb zelf de ruimte vrijgemaakt voor de koelkast in de kajuit, wat een zooi kwam overal uit. Pennen om in de grond te slaan hoeven wij niet meer te kopen, er lagen er maar 6. Een onderstel gemaakt voor de koelkast, waardoor hij hoger komt te staan en het vloerdeel boven de accu's eruit kan. De rugleuning op maat gemaakt en een kastje ingekort. Nu nog aansluiten op 12V en gas en klaar is hij. Ja, maar Rob vond het niet wijs om dit te doen zonder goede afvoer, dus dit moet dan maar gebeuren. Dan de motor. Daarop was niet gerekend! De slangen van het koelsysteem vervangen, ja of nee? Nee, uiteindelijk toch maar ja. Eens een slang losmaken, gelukkig had ik drie emmers om ca. 15 ltr koelvloeistof op te vangen. Dus toch nieuwe slangen, de gezeefde vloeistof weer erin, aanvullen en alles is als nieuw. Olie verversen, filters vernieuwen en dan is dat klaar. Nog wat punten doorsmeren. De buitenramen zijn weer geplaatst en moeten wat worden bijgewerkt. De bimidi is door Corrie vernieuwd na de aanvaring in de tunnel bij Givet en ziet e goed uit. Maandag de boot schoonmaken en zien wat er nog nu geverfd moet worden of wat onderweg kan worden gedaan. Streefdatum is nu 28 april
26 april Alles naar de boot gebracht en zo goed mogelijk geïnstalleerd
27 april boodschappen gedaan en Corrie heeft alles in de kasten gekregen. Nog de drie jerrycans met diesel vullen en wij waren gesteld.
28 april de auto terug gebracht en alles afgesloten. Luc heeft ons in de middag naar de boot gebracht, klaar voor vertrek
29 april stand vertrek 2096 stand aankomst 2101 de Heen - Oosterhout 09.30 - 15.00 Alles ging goed, de laatste keer door de Vliet, de bimidi en mast naar beneden anders konden wij nit onder de bruggen door. De oliedruk leek te hoog en na een telefoontje met Rob hebben wij 's-avonds de sensor schoongemaakt en weer aangesloten. Alles god In Oosterhout was het druk en om even tot rust te komen zijn wij op Koninginnedag maar gebleven. Was maar goed ook, leuke plekjes met koffie en koek, veel muziek en spelen te doen. De stad had een rode loper voor de gezelligheid. Corrie vond raapsteeltjes op de markt, met spekkies 's-avonds gesmuld. 's-Nachts heeft het erg geonweerd en geregend, maar de volgende dag was alles eer goed.
01 mei stand vertrek 2101 stand aankomst 2105,4 Oosterhout -Oirschot 08.45 - 16.00 Het Wilhelminakanaal is goed te varen, niet te breed en mooi om te zien . 12 bruggen en 4 sluizen die vlot gedraaid werden. Sluis 3 moest nog eens zakken omdat er iets niet goed was. Bij aankomst in Oirschot bleek er zelfs een echte jachthaven te zijn, met een zeer kleine ingang, wat wij maar niet deden. Bovendien weer een systeem met creditcards waar je beroerd van wordt. Zeker geen reclame om te gaan liggen. Iets verder door varen en je kunt zo aan de kant.
02 mei stand vertrek 2105,4 stand aankomst 2111.8 Oirschot - Maasbracht 08.00 - 17.15 De Zuid-Willemsvaart is minder gezellig om te varen, maar het schiet wel op. 10 bruggen en 6 sluizen, wij zijn weer onderweg! De laatste sluis had een verval van 8.5 mtr maar weinig plekken om de boot te verhalen. Dan maar laten drijven, we komen er wel. Op de Maas stond een harde wind en wij kozen voor de JH Koeweide. Gebeld een box 244 konden wij in. Achter het restaurant en dan maar even kijken. Er was geen enkele aanduiding waar deze box was. De passantenhaven ingevaren, veel ruimte om te keren was er niet en na veel geschreeuw (vanwege de wind) wisten wij waar 244 was. Maar toen was het al te laat. Dwars tegen de dwarssteiger! Schade aan de zijkant en zij een deuk in de trap. Toch aangelegd en het is absoluut een mooie haven en dat voor 12,00 per nacht, stroom en douches incl. Wij zijn dus ,og maar een dag gebleven. Er is een bunkerboot en de prijs van de diesel was dezelfde als in Maastricht (even gebeld) Er ging een best slok in, 94 ltr, toch goed dat wij geen risico genomen hadden.
04 mei stand vertrek 2111.8 stand aankomst 2115.4 Maasbracht - Maastricht 09.15 - 14.15 Het Julianakanaal is zeker niet prettig varen vanwege de vele beroeps, die gewoon doordouwen. De 2 sluizen namen toch ook wat tijd, ook al konden wij er snel invaren. Bij Maastricht kon ik Corrie overtuigen dat wij beter aan de kaai konden blijven en boodschappen gaan doen. Er lagen nog twee schepen, dus druk was het er niet. Ook een goede test om met de omvormer te werken en de tweede koelkast op gas te testen of hij aanbleef. Bij Jumbo aan de andere kant van de brug inkopen gedaan en nog even de markt op ge weest. 's-Avonds was het rustig
05 mei stand vertrek 2115.4 stand aankomst 2118.1 Maastricht - Luik 09.00 - 13.45 Wij waren laat opgestaan, haast hadden wij niet,maar om 09.00 waren wij toch al onderweg. Het stukje naar Lanayen was zo afgelegd, maar wij moesten op de volgende schutting wachten. Drie beroeps en drie jachten. Het ging er maar net in en wij moesten vastmaken aan een beroeps, dat goed ging. Her stuwwater was heftig en wij hadden alle kracht nodig om vast te blijven. Geen papieren meer!, je kon zo door. Iedereen probeerde het eerst bij de bocht te zijn, maar aangezien wij het op 9 km houden waren wij de laatste. Het Albert kanaal blijft "kloten" om te varen vanwege de vele beroeps en golfslag. Bovendien is en weinig te zien. Eindelijk Luik in zicht en de jachthaven binnen. Ja, zoek maar een plek aan de steiger. Welke steiger, alles was vol. Dan maar door tot het eind van de haven en dwars tegen de muur/ Stroom gekregen, er is een hek met code, ook nieuw, en internet, een kaar voor 2,00 voor 2 uur en douches, en dat alles voor 8,50 Een geel jacht, dat ook in de sluis lag, blijkt ook naar Toul te gaan en dan de Moezel op, Sarre terug, ongeveer de zelfde route als wij. Je ziet maar weer, kontakten zijn snel gelegd. Corrie had contact met mensen die de Ouzo wel kenden, maar waarvan dan ook weer? Natuurlijk, in Port Arsenal, de zeilboot, borreltje drinken en verder de Seine op! De wereld is klein. De basis is gelegd, het vervelende stuk zit er op, nog naar Huy en Namur en dan begint het volgende avontuur. Tot morgen
06 mei Luik, geen vertrek of aankomsttijd. Alle voorbereidingen en varen over het Julianakanaal en Alberkanaal vroegen om een tussentijdse stop. Wij liggen hier lekker en het is nog winterseizoen hier. We hebben wat info over de stad gehaald en vanmiddag gaan wij op ontdekking. Allerlei leuke straatjes, citadel, oude gebouwen en stenen met een ketting erom, we gaan het zien. Het blijkt ook, dat er veel kastelen zijn tussen Luik en de Franse grens. We gaan zeker in Huy kijken naar Fond l'Evêque, een boedistisch gebgeuren enTihange. Net na Dinant aan sturboordkant kasteel Freyer. En Namur natuurlijk de citadel. De haven is open van 08.00 - 09.00 en 16.00 - 17.00, er is 1 douche en 1 toilet. Verder is iedereen vriendelijk en krijg je vast een kaart om te in ternetten. Betalen komt vanmiddag wel.
07/08 mei Nog steeds in Luik, wij hebben folders gehaald en gemerkt dat er veel te zien valt in Luik. Wij hebben een tour uitgezocht en zijn gaan lopen. Wat opvalt, is, dat er veel politie in de stad loopt. Schijnbaar toch niet zo veilig! De Place Lambert moest de start zijn en via een paar omwegen, waarbij een groot winkelcentrum, zijn we er toch gekomen. Het grote paleis van de Prins-Bisschop is imposant en het Place Lambert met zijn vele terrassen is leuk. Ergens tussen de bomen staat de Fontain de Tradition uit 1719. De Leffe ernaast smaakte goed. Een standbeeld van Johannes de Doper zeg niet veel, alleen dat je water op je kop krijgt. Langs Hors Chateau is de trap met 372 treden naar de citadel. Wij zijn er maar niet opgegaan. De schooljeugd moet boven naar school en loopt dat gebeuren twee keer per dag. Verborgen zijn er de kleine doodlopende straatjes met leuke huisjes. La Batte is de zondagsmarkt tussen zo'n 4 bruggen. Druk, druk, druk, groente, kaas, vlees en een kippetje ( dood) levend zijn ze er ook! Veel kleding en vooral eten en drinken. Wel gezellig, maar je moet ook weer 4 bruggen terug, dus halverwege zijn we terug gegaan en hebben groente en fruit ingekocht. De haven is nu wat leger, de meesten zijn al door. Wij doen het rustig aan, de gezondheid gaat voor!