5. Wat
is een 'Gewest' en hoeveel hebben we er zo in België? Geef hun namen.
6. Wat
is een 'Gemeenschap' en hoeveel stuks hebben we er daarvan? Geef eveneens hun
namen.
7. Wat
is de federale regering en wat doet ze?
8.
Hoeveel federale ministers zijn er in ons land?
8b.
Welke federale minister bestaat niet?
a. de minister van Grote Steden
b. de minister van Begroting
c. de minister voor Vereenvoudigen
DE VOLGENDE REEKS VRAGEN KRIJG JE ALS JE 'STRIPS- De genaderidders' intikt in de zoekbalk. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nederlands Lectuur opdracht 3 Vijf verhalen
Doel: 1. Jullie maken kennis met verschillende auteurs en leren het genre beter kennen
2. Plannen van taken.
Werkwijze: 1.In de klas ligt een map met een aantal exemplaren van zes verhalen. Jullie kunnen lezen tijdens vrije momenten of verhalen meenemen naar huis.
2. Je kiest zelf over welke verhalen je dieper wilt nadenken en rond welke verhalen je een opdracht wilt maken.
3. De opdrachten krijgen jullie hier op deze site te zien.
4. Je maakt 3 opdrachten (er zijn er 4, maar je mag er dus één naar keuze weglaten). Kopieer de opgaven van deze site en zet ze in een Word-document. In dat document kan je dan antwoorden.
4. Op donderdag 3 juni moeten de opdrachten binnengebracht zijn (afgedrukt). Wie er een spreekoefening van wil maken (zie opdracht) moet dit ten laatste volgende week dinsdag zeggen.
5. BELANGRIJK: WIE EEN VERHAAL MEENEEMT NAAR HUIS, MOET DAARVOOR EEN FORMULIERTJE INVULLEN ZODAT IK WEET WAAR DE VERHALEN ZITTEN. HOU DAT GEEN WEEK BIJ, ZODAT IEDEREEN KAN LEZEN.
Nederlands Lectuur Naam: 5 verhalen Klas: Nr.:
Opgave bij verhaal 1 Oogappel, Hannes Meinkema
Lees het verhaal grondig en beantwoord daarna de volgende vragen. Maak gebruik van wat we zagen over Verhaalanalyse in het handboek (eerste trimester).
Inhoud 1. Hij deed t om gisteren. Wat bedoelt Heleentje met deze zin? Zijn er aanduidingen dat hij het deed ? Of niet deed? Wat veronderstel je? 2. Welke verklaringen geef je aan de titel? 3. Over de moeder: Ontleed de houding van de moeder tegenover de dochter. Hoe beoordeelt de moeder de gedragingen van haar dochter? Hoe verantwoordelijk voelt de moeder zich voor de dochter? Waarom kiest de moeder voor Michiel? 4. Welke rol speelt de afwezige vader in het verhaal?
Tijd 1. Geef eens schematisch het tijdsverloop weer. Is dat chronologisch of niet? 2. Leg uit waarom Meinkema voor dit verloop gekozen heeft.
Vertelstandpunt 1. Vanuit welk vertelstandpunt is het verhaal geschreven? 2. Dit vertelstandpunt zou Meinkema gebruiken omdat men volgens haar niet in staat is de ander te kennen. Ga je daarmee akkoord of kan ze nog andere bedoelingen gehad hebben. Geef in beide gevallen uitleg.
Nederlands Lectuur Naam: 5 verhalen Klas: Nr.:
Opdracht bij verhaal 2, een verhaal naar keuze.
Je bent bij machte om een cruciaal gegeven in het verhaal te veranderen. Dat betekent ook dat je de gevolgen onder ogen moet zien. Wat zou je veranderen en hoe zou je dat uitpakken? Kies voor 1 of 2, maar werk grondig.
1. Verandering van een gebeurtenis
Effect op het verhaal
2. Verandering van het standpunt van waaruit het verhaal verteld wordt. Bv. bij personeel standpunt, verandering van persoon; bij auctorieel verandering naar personeel of omgekeerd.
Effect op het verhaal
Nederlands Lectuur Naam: 5 verhalen Klas: Nr.:
Opdracht bij verhaal 3, een verhaal naar keuze.1
- Zoek een boeiend fragment uit een verhaal. Bereid het voor en lees het expressief voor de klas.
- Je spreekoefening ziet er als volgt uit:
1. Titel van verhaal en auteur 2. Vertel kort wat voorafgaat. 3. Lees je fragment. 4. Vertel eventueel wat nog volgt.
Je maakt een fiche die je vooraan mag gebruiken. Ze bevat de gegevens over de vier stappen; stappen 2 en 4 worden in kernwoorden geformuleerd. Je schrijft die fiche op deze pagina over.
Misschien kan je tijdens je spreekoefening hulpmiddelen gebruiken. Die hoef je niet noodzakelijk zelf te bedienen. Maar je moet dat op voorhand laten weten, zodat we eventueel een lokaal kunnen reserveren.
Nederlands Lectuur Naam: 5 verhalen Klas: Nr.:
Opdracht bij verhaal 4, een verhaal naar keuze.
Het verhaal dat je het mooiste vond mag je niet gebruiken voor opdracht 2 of 3. Over dat verhaal schrijf je een recensie van ongeveer 150 woorden. Bespreek erin waarom jij het verkiest: inhoud (thema, ruimte, personages ), stijl (gemakkelijk, bijzonder ), bouw (standpunt, chronologie, wendingen ). Hou rekening met de theorie omtrent de recensie.
Vandaag
krijgen jullie een korte les in federalisme. Ons land heeft namelijk een
federale structuur. Wat dat is, kom je hier te weten. Het wordt een inleidende
oefening waarbij jullie afzonderlijk een aantal vragen zullen moeten oplossen.
Let op! We starten deze oefening op www.belgium.be/nl en blijven op deze site (of we klikken door
via de links op de site). We gaan voor één keer NIET naar wikipedia of google. (o wee,
diegene, die...)
Na elke
'vragenronde' mail je de antwoorden door naar jeroen.vanhaute@coltd.be (schrijf
je naam duidelijk bovenaan het antwoordenlijstje). De link naar de volgende reeks vragen wordt onderaan van elk bericht gegeven.
We
starten met makkelijke vragen - een aantal daarvan kan je misschien zelfs uit
het hoofd oplossen.
1. Wanneer
werd België onafhankelijk?
2. Tot
welk Koninkrijk behoorde België voordien?
3. Wie
werd de eerste koning der Belgen?
4.
Hoeveel provincies telt ons land?
5.
Hoeveel gemeenten telt ons land? Hoe zijn ze verdeeld over Vlaanderen en
Wallonië?
Voor de volgende reeks vragen zoek je via de zoekrobot (links op de pagina) naar 'Kortverhalen- opdrachten'
Een Verhulst, die lees je in één ruk uit. Die verslind je met kaft en al. Een Verhulst, daar lig je je in te wentelen van leesgenot. Daarmee kruip je in een hoek terwijl de rest van de wereld op elkaars muil slaat, zich dood zuipt, raketten op elkaar afstuurt. Niets kan je afleiden van een Verhulst. Tenzij.... Tenzij je de laatste Verhulst in handen hebt. 'De laatste liefde van mijn moeder' suckt zo geweldig. Daarvan krijg je zure oprispingen, daarvan ga je spontaan naar het nieuws kijken om te zien wie op wiens muil heeft gebatterd, wie zich heeft doodgezopen, wie met de vinger aan de neutronenbomknop zit. Van 'De laatste liefde van mijn moeder' gaan je tenen zo krullen dat je omvalt.
Het boek, dat het verhaal vertelt van Martine Withof en haar zoon Jimmy, kan maar op tegen het eind beklijven, op het moment dat Jimmy vermoord zou kunnen worden. Voor de rest is het een flets aaneenrijgen van Vlaamse karikaturen. Moeder Martine is, net zoals vele andere vrouwen, verslaafd aan haar 'reeks' en aan chocolade. Nadat ze zich uit een relatie heeft weten te hijsen, waarin ze het lijdend voorwerp was van een bruut van een alcoholist, heeft ze de tegenpool van die man gevonden. Wannes, zo heet hij, is een arbeider zonder rijbewijs bij Volkswagen, is 28 en heeft net het ouderlijk huis verlaten. Hij is nog conservatiever dan een doorgewinterde CD&V'er. Hij blijkt het ook aan zijn hart te hebben, kan moeilijke situaties niet de baas en vindt zichzelf pas geslaagd als hij een gezin kan stichten dat aan alle clichés voldoet: huisje, tuintje, busreis naar het Schwarzwald, eigen auto, eigen kind. Alleen wil hij tijdens een reis naar dat Schwarzwald dat Jimmy hem vader noemt. Het beeld van een gelukkig gezin moet verdoezelen dat het eigenlijk om een samengesteld gezin gaat van een gescheiden vrouw, een loser van een man en een opstandige zoon die hunkert naar zijn natuurlijke vader.
Je kan je ook de vraag stellen in welke periode dit verhaal zich eigenlijk afspeelt. Er zitten veel elementen in van de jaren '80, maar er staan zoveel verwijzingen naar veel actuelere - en oudere - thema's in dat het tijdselement niet consistent is. Zo kan de verwijzing naar de crisis ("...als het crisis is, zijn er altijd die extra moeten tonen dat ze niet geraakt worden door de economische malaise...", p.40) toch bezwaarlijk op de jaren '80 slaan? En voor de oliecrisis van begin de jaren '70 zijn er dan weer te veel elementen die niet stroken met die tijdsperiode.
Warom moet er op het eind bovendien zonodig nog de suggestie in van een ontmoeting tussen Jimmy en zijn halfbroer, het product van een chocoladeverslaafde en een neuroot? Waarom zit er bovendien 80 jaar tussen die ontmoeting en de reis naar Schwarzwald en waarom wordt dit afgedaan in een paar alinea's? Neen, het heeft allemaal weinig om het lijf. Zelfs al probeert Verhulst de literaire schijn nog op te houden door er volgende zinsnede aan toe te voegen: "En daartoe moet gewoon alleen nog deze ene ontmoeting aan zijn leven worden toegevoegd, zoals in de letteren de epode aan het distichon." Kijk, van dat soort elitaire trucs moet een liefhebber van de letteren toch zijn keelgat openen en zijn volledige maaginhoud in de pot storten (om maar eens in het vocabularium van Verhulst te blijven)?
Op zich heeft de roman het potentieel om een diepmenselijk verhaal te schetsen of een indringend psychologisch portret te maken van Vlaanderens kleinste mensen. Maar het blijft allemaal zeer oppervlakkig. Waaruit precies is Martine gevlucht? Hoe heeft ze dat gedaan? Waarom mogen we niets meer weten over de vader? Is dat niet belangrijk om te begrijpen waarom precies Jimmy er sympathie voor heeft? Een goeie Verhulst had hier opnieuw een tragikomisch verhaal van kunnen maken, à la 'De helaasheid der dingen'. Maar de spitsvondigheid, de snelheid die in Verhulsts meesterwerk zit, is hier totaal afwezig. De dialogen zijn bovendien niet levensecht. Het lijkt erop dat Verhulst gewoon heeft doorgeschreven en nadien, los uit de pols, hier en daar aanhalingstekens heeft gezet, met de bedoeling om er toch wat dialogen in te krijgen. De grappen zijn flauw, de personages nauwelijks uitgewerkt en het verhaal is slechts een opeenhoping van losse eindjes. Bandwerk, met andere woorden.
Je vraagt je af hoe het komt dat de literaire recensenten zwijgen of eerder focussen op de figuur Verhulst en diens vroegere werken dan op dit verhaal op zich - of net daarom?. Ik heb ernaar gezocht, naar kritische commentaren in De Standaard, De Morgen en Humo, maar het is verdacht stil. Ik ben een bewonderaar van Verhulsts eerdere werken, maar deze keer zit hij ver onder zijn niveau. En dat mag gezegd zijn, vind ik. Alleen doen de grote jongens er het zwijgen toe. Of het moest Herman Brusselmans die zei dat Verhulst pure brol was. Al lijkt dat meer op een gimmick of een provocatie.
Maar toch, waar blijft de kritiek op Verhulst in dit land van gewindhaan en afgoderij?
Dit heeft het Nobelprijscomité van de Zweedse Academie vanmiddag bekendgemaakt.
De auteur van romans als De oorlog van het einde van de wereld(1981) enHet feest van de bok(2000)is de achtste Zuid-Amerikaanse en de elfde Spaanstalige schrijver die de prijs ontvangt. De Mexicaan Octavio Paz was in 1990 de laatste Latijns-Amerikaanse winnaar.
Machtstructuren
De in 1936 in Arequipa geboren Mario Vargas Llosa krijgt de prijs, 10 miljoen kroon (1,1 miljoen euro), voor het in kaart brengen van de machtstructuren en zijn snijdende beelden van het verzet, de rebellie en de ondergang van het individu. De jury heeft na Herta Müller in 2009 dus opnieuw gekozen voor een politiek-geëngageerde laureaat.
Eerdere winnaars 2009: Herta Müller (Duitsland, Roemenië) 2008: Jean-Marie Le Clézio(Frankrijk) 2007: Doris Lessing (Verenigd Koninkrijk) 2006: Orhan Pamuk (Turkije) 2005: Harold Pinter (Verenigd Koninkrijk) 2004: Elfriede Jelinek (Oostenrijk) 2003: J. M. Coetzee (Zuid-Afrika) 2002: Imre Kertész (Hongarije) 2001: V.S. Naipaul (Verenigd Koninkrijk) 2000: Gao Xingjian (Frankrijk) 1999: Günter Grass (Duitsland)
Volledige lijst van winnaarsRomans en politieke ideologieën zijn allebei verzinsels, vindt Vargas Llosa, die in 1990 presidentskandidaat in zijn geboorteland Peru was; alleen komen romans daar rond voor uit. En zeker Vargas vroege romans, die met behulp van (post)modernistische technieken als stream of consciousness en meervoudig perspectief commentaar leveren op de totalitaire tendensen in de Zuid-Amerikaanse samenleving en politiek.
In zijn romandebuut De stad en de honden (1962) is het decor een fascistoïde kadettenschool in Lima (die Vargas zelf bezocht had); in Het groene huis (1965) is het een bordeel in een provinciestad en in Gesprek in de kathedraal (1969) een drukbezochte kroeg.
Meesterwerk
Hoewel Vargas promoveerde op het werk van Gabriel García Márquez (Nobelprijs in 1982), en met Julio Cortázar en Carlos Fuentes tot de kopstukken van de Latijns- Amerikaanse boom uit de jaren zestig wordt gerekend, is hij geen echte magisch realist. Zijn meesterwerk De oorlog van het einde van de wereld (1981) is een relatief conventioneel epos over een sektarische opstand in noord-oost Brazilië; het vier jaar eerder verschenenTante Julia en meneer de schrijver is een autobiografische postmoderne klucht over een soapschrijver die door zijn liefde voor een sexy tante zelf de hoofdrolspeler in een melodrama wordt.
De (erotische) romans die Vargas Llosa publiceerde tijdens en na zijn mislukte politieke avontuur - hij verloor uiteindelijk van de dictator in de dop Alberto Fujimori - waren beneden zijn niveau. In 2000 revancheerde hij zich met Het feest van de bok, een naar heden en verleden uitwaaierende roman over de laatste dag uit het leven van de Dominicaanse dictator Trujillo die ook te lezen is als een analyse van Latijns-Amerikaans machismo.
Boeken van Vargas Llosa worden in Nederland uitgegeven door uitgeverij Meulenhoff.
Consumenten die eind 2008 ingegaan zijn op het aanbod van hun energieleverancier om een vast contract te nemen, hebben een slechte zaak gedaan. Omdat de prijzen van elektriciteit en aardgas nadien zijn gedaald, betaalden ze te veel, zo melden De Tijd en L'Echo vandaag op basis van een rapport van de CREG, de federale energieregulator.
In de loop van 2008, toen de energieprijzen bijzonder hoog waren, kwamen leveranciers met allerlei nieuwe producten op de markt. Het gaat om een aanbod van de supermarktgroep Carrefour en formules bij Luminus (SPE) en marktleider Electrabel. Het jaar nadien kwam Luminus nog met extra formules en boden ook Nuon en Essent vaste formules aan, aldus de CREG.
Veel gezinnen gingen in op het aanbod uit angst voor verdere prijsstijgingen. Maar toen dergelijke formules in 2008 werden gelanceerd, waren de parameters van de klassieke geïndexeerde formules aan het zakken: de prijzen waren dus aan het dalen.
"We vragen ons af of de energieleveranciers de consumenten dan niet hebben gepusht om vaste contracten te kiezen", merkt de CREG fijntjes op. Vooral bij Electrabel en Luminus nam het aantal vaste contracten fors toe in 2008, aldus De Tijd.
Luminus reageert dat het niet de bedrijfspolitiek is vaste contracten te sluiten wanneer de prijzen pieken. Electrabel wijst erop dat veel contracten niet enkel vast waren, maar dat de klant ook groene elektriciteit en extra diensten kreeg. Ook werd de formule gepromoot in de lente van 2009, toen het aanbod voordelig was, aldus Electrabel. (belga/adv)
2. Antworten Sie folgende Fragen auf Niederländisch (Schreiben Sie die Antworten auf ein separates Blatt, geben Sie es nachher dem Lehrer)
Wanneer begon de bouw van de muur? Hoe lang was de Berlijnse muur? Wat werd gebouwd achter de muur om eventuele vluchtpogingen te verhinderen (erschweren)? Hoeveel mensen konden tijdens het bestaan van de muur succesrijk de andere kant bereiken? Wat mochten de Oost-Duitsers niet meenemen als ze op reis gingen naar West-Berlijn? Waarom mochten bejaarden (Rentner) in het Westen blijven indien ze daarheen reisden? Wat kregen de mensen die naast de muur woonden in ruil voor het dichtmetselen van de ramen die op de muur uitkeken? Wat mochten West-Berlijners niet meenemen naar Oost-Berlijn als ze op bezoek kwamen? Wat zijn Mauerspechten? 3. Wenn Sie fertig sind, sehen Sie sich einen kurzen Dokumentarfilm an auf
Dokumentarfilm Stasi (tot 6 minuten 52!) A. Antworte folgende Fragen
1. Was bedeutet Stasi?
2. Was machte die Stasi in dieser Reportage? Sag es auf Niederländisch.
3. Gib drei Methoden/Tricks, die die Stasi gebrauchte um die Bürger zu bespitzlen (bespioneren)
4. Wofür steht I.M.?
5. Warum wurde (werd) Bernd ins Gefängnis geworfen?
B. Onder de uitzending konden mensen reageren. Lees die reacties. Wat denken ?? en 'Marion' over deze uitzending? Schrijf ze kort in het Nederlands op.
?? :
Marion :
4. Sehen Sie sich ein Stück aus 'Das Leben der Anderen' an. (5 Minuten) Beanworten Sie nachher die folgenden Fragen:
1. Welk gevoel roept dit fragment bij jullie op?
2. Hoe denk je dat mensen in de DDR met elkaar geleefd hebben?
5. Ihr bekommt eine Hausaufgabe. Die steht versteckt auf dieser Site. Suche im 'Suchen' nach 'DDR-Hausaufgabe'. Viel Spaß.
Hier gibt es noch Übungen für die 10. Klasse (4ASO in Belgien)
1. Ich habe mein__ Freudin seit März nicht mehr gesehen. 2. Passt es _____ (jou) heute Abend? 3. Was für ein__ Mann hast du dein__ Kamera verkauft? 4. Mein___ Bücher (Pl) schenkte ich ein___ kleinen Bibliothek (w.). 5. Er hat ______ (mij) erzählt, er habe Bauchweh. 6. D____ Arzt hat mein___ Vater d____ Rauchen (s.) verboten. 7. Warum hast du dein___ Verlobten (Pl.) all___ Briefe zurückgeschickt? 8. Ach Quatsch! D_ habe ich mein__ Direktor nicht erzählt. 9. Ich hätte d__ Gangster (m.) mein___ Sportwagen (m.) nicht verkauft. 10. Wir wünschen d__ kranken Hausfrau gute Besserung. 11. Glaubst du ____ (haar) nicht? 12. D___ Eltern haben d__ Kinder d__ Ausgehen (s) verboten. 13. Ich kann __ (jou) nicht helfen, wenn du _____ (mij) nicht glaubst. 14. Kann ein___ Polizist d__ Ausländerin d__ Weg (m.) zeigen? 15. Ich danke mein___ freundlichen Lehrerin für d__ Hilfe (w.)? 16. Moment mal! Ich bringe ____ (jou) ein___ Flasche (w.) Bier. 17. Schlägst du _____ (mij) ein___ Ausflug (m.) vor?
---------------------------------------------------------------------------------------------- LÖSUNGEN 1. meine 2. dir 3. einen 4. Meine / einer 5. mir 6. Der/meinem/das 7. deinen/alle 8. das/meinem 9.dem/meinen 10. der 11. ihr 12. Die/den Kindern/das 13. dir/mir 14. ein/der/den 15. meiner/die 16. dir/eine 17. mir/ einen
Einkaufswitze (Rollenspiel) (basiert auf obengenannte Quelle)
1. Der Kunde: "Dieses Auto wollen Sie mir verkaufen?" "die Reifen sind
ja alle platt."
Der Verkäufer: "Dafür sind die Sitzbezüge aber wie neu."
2. Herr Meier: Ich möchte einen Hund kaufen. Ist dieser
Hund auch treu?
Der Verkäufer: "Aber, natürlich. Viermal habe ich
ihn schon verkauft und er ist immer wieder zurückgekommen!"
3. Die Kundin: "Sie möchten für dieses Foto von mir
zweihundert Euro haben. Dabei sieht es mir ja nicht einmal ähnlich."
Der Fotograf: "Deshalb ist es ja auch so teuer."
4. Die Kundin: "Oh! Diese Waschmaschine ist wirklich sehr preiswert. Verdienen Sie denn überhaupt etwas daran?
Der Verkäufer: "Erst an den Reparaturen."
5. Der Kunde: "Ich hätte gern 3 kaputte Glühbirnen!"
Der Verkäufer: "Wie bitte?"
Der Kunde: "Ich hätte gern 3 kaputte Glühbirnen!"
Der Verkäufe: "Wieso Kaputte?"
Der Kunde: "Ich will mir eine Dunkelkammer einrichten!"
6. Die Kundin: "Guten Tag, haben sie keine Kartoffeln?"
Die Verkäuferin: "Nein, wir haben kein Brot, keine Kartoffeln
gibts nebenan."
7. Die Kundin: "Sind das deutsche oder ausländische Tomaten?"
Der Händler: "Wollen Sie die Tomaten essen oder mit ihnen sprechen?
Hier geht's zu Spielen über Obst und Gemüse. Manche Spiele funktionieren nicht, andere könnt ihr einfach spielen. Alles locker, heute. http://www.5amtag-schule.de/index.php?id=25
Hier hebben jullie een idee van hoe de doorlopende tekst omtrent de leesopdracht er (niet) zou moeten uitzien.
Ik geef hieronder een aantal voorbeelden van hoe het niet moet en hoe het wel zou moeten.
Ik heb het boek The autobiography van Malcolm X gelezen. Het boek is geschreven door Alex Haley. Het centrale thema is de autobiografie van Malcolm X. Mijn algemene indruk is dat het een goed boek is. Ik kan me helemaal inleven in de wereld waarin deze zwarte burgerrechtenactivist heeft geleefd. alinea motivatie Ik heb twee recensies gevonden op het internet. Ze stonden op de webiste http://brothersjudd.com/index.cfm/fuseaction/reviews.detail/book_id/434 Ze zeggen daarin dat Malcolm X zei dat het zwarte ras superieur is aan het witte. Dat is niet waar. Malcolm X zegt dat de zwarten het niet moeten blijven pikken dat de blanken hen voortdurend als minderwaardig beschouwen. ... Ik ga wel akkoord met de opmerking dat Malcolm X radicaler was dan Martin Luther King. Dat vind ik ook. ... Tot slot kan ik zeggen dat De autobiografie van Malcolm X een goed boek was.
Ik heb The autobiography van Malcom X, van de hand van Alex Haley gelezen. Het boek vertelt hoe Elijah Mohammed, zoals X heette, van straatschoffie-drugsdealer evolueerde tot een gevreesd burgerrechtenactivist en een fantastisch redenaar. In dit boek krijg je een zeer verfijnd portret van de man die schuilging achter de radicale leider van The Nation of Islam.
Ik was al langer geïnteresseerd in de figuur van Malcolm X. In de hiphop uit de jaren 80 en 90 werd voortdurend naar hem verwezen. Daarom wilde ik er meer over weten. Over X bestaan de meest uiteenlopende meningen. Dat mocht blijken uit de twee recensies die ik van het internet haalde (hier via een voetnoot aanduiden om welke site het gaat). Ik ben het niet eens met wat .... zei in zijn review. Hij verweet de auteur dat die te veel sympathie had voor Mohammed, maar volgens mij probeerde hij een ander beeld te geven van de leider van The Nation of Islam. (....)
Duitse jongen schiet 15 mensen dood en pleegt na vuurgevecht zelfmoord
Tiener richt bloedbad aan op vroegere school
WINNENDEN l Een 17-jarige ex-leerling heeft een bloedbad aangericht in een school in het Zuid-Duitse Winnenden. Vijftien leerlingen, leerkrachten en toevallige voorbijgangers kwamen om het leven bij de schietpartij, de dader pleegde zelfmoord.
door jeroen verelst en kris hendrickx
Gewapend en helemaal in zwarte gevechtskledij gehuld stapte de dader ' s ochtends de Albertville-school in Winnenden binnen, een school met 1.700 leerlingen tussen tien en zestien jaar. Hij opende het vuur in twee verschillende klaslokalen. Negen leerlingen, allemaal 14- en 15-jarigen, overleefden de schietpartij niet. Opvallend: acht slachtoffers waren meisjes. Ook drie leraressen werden gedood. Bij het verlaten van de school knalde de schutter nog een tuinman van een nabijgelegen ziekenhuis neer.
Na de schietpartij ontstond een gigantische chaos rond de school. De dader slaagde erin een automobilist te gijzelen en vluchtte, meteen het startschot voor een grootscheepse klopjacht. Veertig kilometer verder, in de gemeente Wendlingen, maakte de dolle schutter zijn laatste twee slachtoffers: een verkoper en een klant in een autoshowroom. Op het parkeerterrein van een nabijgelegen supermarkt konden gespecialiseerde eenheden van de Duitse politie de jongeman insluiten. Er ontstond een vuurgevecht, waarbij de schutter gewond raakte. De dader zou zichzelf uiteindelijk een kogel door het hoofd jagen.
Omdat hij tot anderhalf jaar geleden zelf op de Albertville-school zat, kon de politie de dader onmiddellijk identificeren als de 17-jarige Tim Kretschmer. Het blijft voorlopig gissen naar een motief. Volgens ex-klasgenoten en -leerkrachten bracht de dader zijn schoolloopbaan eerder anoniem door en was hij een "totaal onopvallende" verschijning.
Vader is sportschutter
Bij een huiszoeking bij de dader thuis bleek meteen dat hij zijn moordwapen gewoon thuis uit de kast had gehaald. Zijn vader is een sportschutter en bezit een persoonlijk wapenarsenaal. Eén exemplaar ontbrak.
Het drama van gisteren roept herinneringen op aan het bloedbad in Erfurt in 2002. Een 19-jarige schutter doodde toen in het Gutenberggymnasium zestien mensen (leerlingen, leerkrachten, maar ook een politieman), om daarna zelfmoord te plegen. Ook toen was de dader een oud-leerling. De autoriteiten van de deelstaat Baden-Württemberg sluiten niet uit dat de dodentol van de schietpartij in Winnenden de komende dagen nog hoger zal oplopen. Verschillende jongeren liggen immers nog met kritieke verwondingen in het ziekenhuis.
Bondskanselier Merkel betuigde haar medeleven aan de families van de slachtoffers. Ze veroordeelde de "zinloze en gruwelijke daad" en riep 11 maart meteen uit tot een "dag van nationale rouw".