Duitse jongen schiet 15 mensen dood en pleegt na vuurgevecht zelfmoord
Tiener richt bloedbad aan op vroegere school
WINNENDEN l Een 17-jarige ex-leerling heeft een bloedbad aangericht in een school in het Zuid-Duitse Winnenden. Vijftien leerlingen, leerkrachten en toevallige voorbijgangers kwamen om het leven bij de schietpartij, de dader pleegde zelfmoord.
door jeroen verelst en kris hendrickx
Gewapend en helemaal in zwarte gevechtskledij gehuld stapte de dader ' s ochtends de Albertville-school in Winnenden binnen, een school met 1.700 leerlingen tussen tien en zestien jaar. Hij opende het vuur in twee verschillende klaslokalen. Negen leerlingen, allemaal 14- en 15-jarigen, overleefden de schietpartij niet. Opvallend: acht slachtoffers waren meisjes. Ook drie leraressen werden gedood. Bij het verlaten van de school knalde de schutter nog een tuinman van een nabijgelegen ziekenhuis neer.
Na de schietpartij ontstond een gigantische chaos rond de school. De dader slaagde erin een automobilist te gijzelen en vluchtte, meteen het startschot voor een grootscheepse klopjacht. Veertig kilometer verder, in de gemeente Wendlingen, maakte de dolle schutter zijn laatste twee slachtoffers: een verkoper en een klant in een autoshowroom. Op het parkeerterrein van een nabijgelegen supermarkt konden gespecialiseerde eenheden van de Duitse politie de jongeman insluiten. Er ontstond een vuurgevecht, waarbij de schutter gewond raakte. De dader zou zichzelf uiteindelijk een kogel door het hoofd jagen.
Omdat hij tot anderhalf jaar geleden zelf op de Albertville-school zat, kon de politie de dader onmiddellijk identificeren als de 17-jarige Tim Kretschmer. Het blijft voorlopig gissen naar een motief. Volgens ex-klasgenoten en -leerkrachten bracht de dader zijn schoolloopbaan eerder anoniem door en was hij een "totaal onopvallende" verschijning.
Vader is sportschutter
Bij een huiszoeking bij de dader thuis bleek meteen dat hij zijn moordwapen gewoon thuis uit de kast had gehaald. Zijn vader is een sportschutter en bezit een persoonlijk wapenarsenaal. Eén exemplaar ontbrak.
Het drama van gisteren roept herinneringen op aan het bloedbad in Erfurt in 2002. Een 19-jarige schutter doodde toen in het Gutenberggymnasium zestien mensen (leerlingen, leerkrachten, maar ook een politieman), om daarna zelfmoord te plegen. Ook toen was de dader een oud-leerling. De autoriteiten van de deelstaat Baden-Württemberg sluiten niet uit dat de dodentol van de schietpartij in Winnenden de komende dagen nog hoger zal oplopen. Verschillende jongeren liggen immers nog met kritieke verwondingen in het ziekenhuis.
Bondskanselier Merkel betuigde haar medeleven aan de families van de slachtoffers. Ze veroordeelde de "zinloze en gruwelijke daad" en riep 11 maart meteen uit tot een "dag van nationale rouw".
Feesten@home Terwijl heel Vlaanderen gisteren (zaterdag) op radio en tv kon horen dat Gentenaars uit de binnenstad het gehad hebben met de Gentse Feesten en de binnenstad zouden onvluchten, bleek gisterenavond dat veel andere Gentenaars van de last een lust hebben gemaakt. In verschillende straten is er een soort van Feesten@home ontstaan. Gentenaars nodigen vrienden uit op een drink in en rond hun huis. In de Gelukstraat (fantastisch straatje in de buurt van de Ottogracht) en in de Sint-Amelbergastraat (vlakbij het musettepleintje ) stonden mensen half in, half buiten het huis van Gentenaars rustig een pint te drinken. Op hoorafstand van de fanfares, de dweilorkesten, de prachtige chansons van Derek. Kijk, dàt verdient nu nationale media-aandacht. Overigens was ik, als organisator van een klein festival in Bassevelde (www.de-accordeon.be) in de wolken over de eerste avond. De fanfares vaak mét accordeon- liepen elkaar voor de voeten. Je had Fanfare Ouvertuur die met 8 lustige weduwen paradeerden, er was fanfare Het Vertier, die dan weer door Moulin Rougeachtige gogogirls opgeleukt werden, er was Rat Ka Bay Bal, Va Fan Fahre, in de Belfortstraat zag ik een groep muzikanten die zo uit het Dublin van de jaren 30 konden weggelopen zijn. Enfin, veel te veel om op te noemen. Het geeft de Feesten een zeer gezellig en internationaal karakter en het is een prima antidotum voor de kermis op de Vrijdagmarkt en de boereleute van sommige bezoekers. Het jaar van de fanfare, deze editie? Al vier jaar komt Markus uit het Noord-Duitse Bremen afgezakt naar de Feesten. Hij voelt zich er zo goed bij dat hij vorig jaar vier vrienden meebracht. Dit jaar is hij weer alleen. Zijn ritueel: alle pleinen afschuimen op zoek naar originaliteit en authenticiteit. Uiteraard mit Bier, maar ohne Wurst- gisteren at hij Afrikaans mafé met zéér pikante saus. Vooral de fanfares én Walter De Buck spraken hem aan. t Vliegerke wordt binnenkort in het Duits gezongen, let maar op. Afsluiten deed Markus op het musettepleintje aan het Beverhoutplein. Alles sehr schön und original. Vanavond (zondag) slentert hij nog een keer door Gent. Hij is rustig en bijt niet en is zelfs grappig. Alles zever en gedoe op de straten rond pole pole, echter. Hollanders (o wee) liepen er op een vuvuzela te blazen. Een oranje exemplaar, uiteraard. Kan er geen feestenregelement opgesteld worden waarbij luidruchtige Hollanders en alle vuvuzelas in de Leie gekieperd worden? En als we er genoeg in flikkeren, kunnen we opnieuw met zijn velen naar het podium van Pole Pole kijken. Want van over 't water naar een Salsaband staan kijken met al dat volk dat in je in de rug loopt is ook maar niks. Jammer dat Batakamp nog niet open was gisteren. We piepten wel al even over de omheining in de De Beersteeg. Het ziet er zowaar, euh, professioneel uit. Verliest het chaotische zijn charme? Neen, toch? Vandaag ga ik er opnieuw heen. Morgen opnieuw verslag op deze blog. Je.Roen
Peter Fox ist in die belgischen Charts reingetaumelt mit 'Haus am See', aber er hat noch witzige Songs, mit Seeed. Mit dieser Band hat er Deutschland einen ganz neuen Sound geschenkt. Guck mal unter:
http://www.youtube.com/watch?v=O4OvKKHyJGc (Dickes B.; geht über Berlin)
http://www.youtube.com/watch?v=_yWU0lFghxU&feature=related (Ding, war 2006 ganz großer Hit in Deutschland, hab auf diesem Song mal in einem richtig coolen Dancing in Bremen getanzt)
Es gibt noch mehr deutsche Musik unter 'Archief' (ich muss aber noch mal 'n bisschen weiter dran arbeiten).
Ich gebe euch noch eine Übersicht von dem, was ihr einstudieren sollt.
1. Grammatik: Präsens, Präteritum, Perfekt, Kasus (N-A-D-GENITIV!!) Personalpronomen, Wechselpräpositionen, das Niederländische 'naar', Steigerung, Konjunktionen
2. Wortschatz und Redemittel. Wortschatz von alles, was wir gesehen haben (außer der Hörübung). Vergessen Sie auch nicht die Abschlussrede des Herrn Wenger, die sollt ihr buchstäblich ausschreiben können! Redemittel von 'Nach dem Weg fragen' sind auch wichtig.
3. Themen (auch Inhalt gut zu kennen): Die Welle (auch die Enführung zum Film sollt ihr kennen), die Stadt, Für die kleinen Greise kommt die Hilfe zu spät, Kaminer (Ich bin kein Berliner), Deutschland politisch (ICT-Aufgabe) ---> Parteivorsitzende sollt ihr nicht kennen.
Noch einige Hinweise für die Prüfung: 1. Lesen Sie die Aufgaben sehr gut!
2. Wie sehen diese Aufgaben aus?
Füll die Lücken aus = vul de gaten in
Übersetze = vertaal
Bilde Sätze= bouw zinnen
Achte auf Kasus und Tempus = let op de naamval en de tijd
das Genus = het geslacht
der Kasus= de naamval
der Artikel= het lidwoord
der bestimmte Artikel= het bepaald lidwoord
der unbestimmte Artikel = het onbepaald lidwoord
Antworte die Fragen= beantwoord de vragen
Antworte mit einem vollständigen Satz = antwoord met een volzin
Antworte auf Niederländisch
Antworte auf Deutsch
Gib ein Synonym= geef een synoniem
nur für .... = enkel voor
nicht für... = niet voor
Dann wünsche ich euch viel Erfolg bei den Prüfungen. O, normalerweise
komme ich nicht bei euch vorbei. Ihr werdet alles selbst machen müssen.
Tschüss!
Erst habe ich eine gute Nachricht. Der Wortschatz von Annett Louisan sollt ihr NICHT kennen. Klatsche Beifall! Dann kommen hier einige Hinweise für die Prüfung.
1. Lesen Sie die Aufgaben sehr gut! 2. Wie sehen diese Aufgaben aus? Füll die Lücken aus = vul de gaten in Übersetze = vertaal Bilde Sätze= bouw zinnen Achte auf Kasus und Tempus = let op de naamval en de tijd das Genus = het geslacht der Kasus= de naamval der Artikel= het lidwoord der bestimmte Artikel= het bepaald lidwoord der unbestimmte Artikel = het onbepaald lidwoord Antworte die Fragen= beantwoord de vragen Antworte mit einem vollständigen Satz = antwoord met een volzin Antworte auf Niederländisch Antworte auf Deutsch Gib ein Synonym= geef een synoniem nur für .... = enkel voor nicht für... = niet voor
Dann wünsche ich euch viel Erfolg bei den Prüfungen. O, normalerweise komme ich nicht bei euch vorbei. Ihr werdet alles selbst machen müssen. Tschüss!
Um diese Aufgabe gut zu lösen, suchen Sie auf dieser Seite am besten einen Tipp. Sie machen diese Aufgabe zu zweit, füllen alles aus und drucken es ab. Nächste Woche einliefern in der Deutschstunde.
Setze die folgenden Wörter in die Lücken im Text: 12 August Bauwerke BRD dem Demokratischen der die die diesem ganz Grenze In Jahre Meter später Stadt und war Westberlin wurde Zäunen
Die Berliner Mauer
Die Berliner Mauer ______ eines der berühmtesten ________________ der Welt. 28 __________ lang trennte sie ____________________ vom Ostteil der __________ und der Deutschen ____________________________ Republik, kurz DDR. ____ der Nacht vom ____ . auf den 13. ____________ 1961 schlossen DDR-Grenzpolizisten ______ Grenzübergänge nach West-Berlin ______ errichten entlang der ____________ Stacheldrahtzäune. Kurze Zeit ______________ begannen sie mit ______ Bau einer 3,60 __________ hohen Mauer, die ________ Westberlin einschloss. Auch ______ restliche Grenze zwischen ______ Bundesrepublik Deutschland, abgekürzt ______ , und der DDR __________ mit Hilfe von ______________ geschlossen und ab ____________ Zeitpunkt streng bewacht.
Wortschatz trennen: scheiden Grenzübergänge< die Grenze, der übergang errichten: oprichten entlang: langsheen Stacheldraht: prikkeldraad der Zaun (¨): het hek später < Wie spät ist es? (später><früher)
Fülle die richtige Präposition aus aus für in in Nach unter unter unter unter von von von zu zur
Die besondere Lage Berlins ________ dem Ende des Zweiten Weltkriegs im Jahr 1945 wurde Deutschland __________ den Siegermächten aufgeteilt. Der westliche Teil wurde ______ den USA, Frankreich und England kontrolliert, der östliche Teil ______ der damaligen Sowjetunion. Eine besondere Situation gab es damals ____ Berlin. Die ehemalige Hauptstadt des Deutschen Reiches wurde ebenfalls __________ den Siegermächten aufgeteilt: Westberlin stand __________ der Verwaltung ______ den USA, Frankreich und England, Ostberlin __________ der Kontrolle der Sowjetunion. 1949 wurden ______ dem geteilten Deutschland zwei neue Staaten. Das führte ____ einer schwierigen Situation ________ Berlin: Der westliche Stadtteil gehörte nun ______ Bundesrepublik Deutschland, lag aber mitten ____ der DDR.
Wortschatz Siegermächten: zegevierende mogendheden (landen die de oorlog wonnen) wurde: werd stand: stond damalig: toenmalig die Verwaltung: het bestuur damals: toen führen zu: leiden tot ehemalig: voormalig gehören: toebehoren aan ebenfalls: eveneens lag: lag
Setze die folgenden Wörter in die Lücken im Text
das den den den den den der der der der der der der die die die die die die die einen einer
Warum wurde ______ Mauer gebaut?
In ______ ersten Jahren nach ______ Gründung von BRD und DDR, blieben ______ Grenzübergänge zwischen ______ beiden deutschen Staaten offen. In Berlin lebten zum Beispiel viele Menschen im Ostteil ______ Stadt, gingen aber jeden Tag zur Arbeit in ______ Westen. Während es ______ Menschen in ______ Bundesrepublik im Lauf ______ Jahre wieder besser ging und ______ Land __________ Aufschwung erlebte, wurde ______ wirtschaftliche Situation in ______ DDR immer schwieriger. Immer mehr Menschen wollten deshalb in ______ Bundesrepublik leben und wanderten aus ______ DDR aus. Besonders viele junge und gut ausgebildete Menschen verließen ______ DDR. Dadurch wurden ______ Probleme des Landes noch größer. Um zu verhindern, dass immer mehr Bürger in ______ Westen abwanderten, schloss ______ DDR-Regierung ______ Grenze zur Bundesrepublik und riegelte West-Berlin mit __________ Mauer ab.
Wortschatz die Gründung: de oprichting zum Beispiel: bijvoorbeeld jeden Tag: elke dag während: terwijl der Aufschwung: de opleving (uitzonderlijk is dit woord mannelijk) die Wirtschaft: de economie deshalb= darum auswandern: uitwijken gut ausgebildet: goed opgeleid abriegeln: afsluiten
Setze die richtigen Präpositionen in die Lücken Am an aus in In in mit nach unter zu zur Zur zur
Der Fall der Mauer Viele DDR-Bürger waren unzufrieden ______ der Politik ____ ihrem Land. Es trauten sich aber nur wenige, ihre Meinung öffentlich zu sagen. Kritik ____ der Regierung wurde ____ der DDR nämlich hart bestraft. 1989 kam es schließlich ____ großen Demonstrationen, denen sich immer mehr Menschen anschlossen. ______ gleichen Zeit setzten Politiker ______ anderen Ländern die DDR-Regierung __________ Druck, ihre Grenzen jetzt endlich zu öffnen. ____ 9. November 1989 war es so weit: Die DDR-Führung öffnete alle Grenzübergänge ________ West-Berlin und ______ BRD. ____ der gleichen Nacht feierten Ost- und Westdeutsche gemeinsam den Fall der Mauer. Die Berliner Mauer wurde abgerissen. Nur wenige Stücke der berüchtigten Grenzanlage wurden ______ Erinnerung stehen gelassen.
sich trauen: durven öffentlich: openlijk nämlich: namelijk die Führung: de leiding gemeinsam: tegelijk abgerissen: afgebroken die Erinnerung: de herinnering berüchtigt: berucht
Dat de politici die we in de debatten gezien hebben, zich voorbereid
hadden, hadden jullie snel door. Was ook niet zo moeilijk. Maar toch,
hoe bereiden ze zich voor op een debat, op een toespraak? Waar letten
ze op? Wie traint hen?
Ik geef jullie een aantal sites waarop jullie tips en trainingsadvies
kunnen vinden. Snuffel eens rond op de sites, er staan goeie dingen op
die ook jullie zouden kunnen gebruiken voor, ik zeg maar wat, een
presentatie van een eindwerk.
Het eigenaardige van de zaak is dat politici mediatraining krijgen van
journalisten..... die hen daarna opnieuw interviewen. Tja, als de
politici dan niks te zeggen hebben of voorgekauwde, lauwe kost
presenteren, moet de pers niet zeuren.
http://www.mediatrainingworldwide.com/resources.html (resources) Kijk hier eens rond naar het aanbod van mediatrainingen en presentatietrainingen. Kijk ook af en toe naar de prijzen en naar 'wonderproducten' voor een betere stem, etcetera. De business is gigantisch, vooral in Amerika. Of wat dacht je?
1. Die Höchstwerte liegen meist zwischen zwei und neun Grad. 2. Die Temperatur sinkt im Nordwesten auf 1 Grad. 3. Heute Nachmittag wechseln starke Bewölkung un heitere Abschnitte einander ab. 4. Es weht ein schwacher/mäßiger/starker/stürmischer Wind aus dem Norden. 5. In der Nacht zum Mittwoch ist es im Süden teilweise bewölkt/wolkig. 6. Zum Morgen hin bildet sich Nebel. 7. Ein Regengebiet zieht nach Südosten. 8. Es regnet.
Ihr macht heute einen Auftrag über den staatlichen Aufbau Deutschlands. Wie ist Deutschland politisch organisiert, wer ist Bundeskanzler, was ist der Bundestag und was der Bundesrat?
Alle diese Fragen löst ihr anhand von einigen Websites. Gebrauch von wikipedia ist untersagt (= nicht erlaubt) und wird bestraft wenn entdeckt. Ich empfehle euch, euch diese Sites sehr gut anzugucken, denn ich holte meine Antworten von diesen Websites.
Folgende Adresse könnt ihr gebrauchen.
www.blinde-kuh.de (Suchmaschine für Kinder, aber sehr geeignet für diese Art Arbeit) www.kuppelkucker.de ('Lexicon' ist empfehlenswert) www.cafe-deutsch.de (benutze hier 'Landeskunde') www.gbiu.de/Hamsterkiste/Sachkartei/Buprae/buprae.htm (zu dem Bundespräsidenten) www.hanisauland.de/lexikon/w/wahlsystem.html www.tivi.de/fernsehen/logo/rubrik/08896/ (interessantes Lexicon zu den Parteien)
Die Aufgabe von heute findet ihr, wenn ihr Landeskunde in die Suchmaschine (steht hier links auf der Seite) eintippt.
Diese Aufgabe wird benotet Viel Spaß, viel Erfolg.
Hast du auch keinen Bock mehr auf Peter Maffay oder Herbert Grönemeyer?
Check diese Liste dann aus, Musik aus Deutschland. Zuerst nur eine
kurze Liste, aber nächstes Jahr wird sie wachsen. Sie können auch
helfen.
* The Boss Hoss
(Berlin): thebosshoss.com (Country & Western, Punkstyle, auf Englisch) Site mit Audio! Quelle Bild: thebosshoss.com
* Seeed
(Berlin): seeed.de (Reggea/Hip Hop, auf Deutsch) Für Audio und Video durchklicken zu myspace.
* Culcha Candela
(Berlin): culcha.de (Hip Hop, auf Deutsch. Hamma!) Weinig bis kein
Audio (leider). Neuester Song 'Ey DJ' geklaut bei Wu Tang Clan (Schade!)
* Mono Inc (Hamburg): myspace.com/monoincmusic (Gothic, Industrial, auf Englisch) Nicht schlecht. Tokio Hotel mit richtigem Sänger - ohne Sängerin, also.
Natürlich gibt es auch Tokio Hotel und Rammstein und - nicht zu vergessen- Einstuerzende Neubauten, aber die kennt ihr ja alle. Später mehr Bands.
Jetzt wünsche ich euch alle einen guten Rutsch ins neue Jahr!
Je.Roen
Auf dieser Site findet ihr Übungen zum Kasus, Personalpronomen und zum Präsens. Keine andere Sites dürfen (mogen) geöffnet werden! (ich kontrolliere....und bestrafe)
Kopiere diese Aufgabe in ein Word-Dokument und drucke es aus, oder maile es an devaneddekes@hotmail.com
Der Staatliche Aufbau der Bundesrepublik Deutschland
1. Der Bundespräsident ( Name: )
- Er ist der Bundesrepublik und wird auf Jahre von der
gewählt (= alle Bundestagabgeordneten + eine gleiche Zahl
von den Volksvertretern der einzelnen Länder).
- Welche Macht hat er? Er hat .....................
- Wichtigste Aufgabe des Bundespräsidenten: Er ................................... Deutschland.
2. Der Bundestag
- Der Bundestag ist das d___ Bundesrepublik. Er ist vom Volk auf .......... Jahre gewält.
- Aufgaben: - Gesetzgebung (Nl= .............................)
- Wahl des
- ..................... der Regierung
Das Wahlsystem:
- Die Wahlen sind allgemein, unmittelbar, frei, gleich und geheim (die 5 Wahlgrundsätze < der Grundsatz = het principe).
- Wahlberechtigt ist jeder Deutsche, der das ....... . (der letzte Punkt soll hier stehen) Lebensjahr vollendet hat.
- Das Wahlsystem zum Deutschen Bundestag ist ein personalisiertes
Verhältniswahl-recht, das heißt jeder Wähler (m.) hat .......Stimmen.
Mit der Erststimme wählt er einen Kandidaten aus dem ....................................... in dem man wohnt (Direktmandate). Mit der zweiten Stimme wählt man keinen bestimmten Kandidaten, sondern (= maar) eine ................... (Listenstimme).
Die Fünfprozentklausel:
Um in den Bundestag zu kommen, brauchen die Parteien mindestens _______ Prozent der Stimmen. [Dabei gibt es aber eine Ausnahme: Wenn eine Partei in mindestens drei Wahlkreisen Direktmandate gewinnt, darf sie Politiker in den Bundestag schicken.]
- Ziel der Klausel: - Zersplitterung der politischen Landschaft vermeiden (Nl= ...................)
- Im Bundestag regierungsfähige Mehrheiten ermöglichen. ( Nl= ..........)
3. Der Bundesrat
- Der Bundesrat ist die Vertretung der .................................... (Deutschland hat 16 ...............................) und besteht aus Mitgliedern der Landesregierungen.
- Je nach Einwohnerzahl haben die Länder 3, 4, 5 oder 6 Stimmen.
- Aufgabe: Der Bundesrat wirkt an der Gesetzgebung mit, das heißt
bestimmte Gesetze bedürfen der ausdrücklichen Zustimmung des
Bundesrates, wenn sie Interessen der Länder berühren.
4. Die Bundesregierung (auch Kabinett genannt)
- Zur Zeit gibt es eine Koalition von und
- Der Bundeskanzler (Name: ):
- wird vom ......................... gewählt.
- bestimmt die Richtlinien der Regierungspolitik.
- Der Bundeskanzler deutet die Bundesm.......................... an.
5. Einige Parteien und ihre Ideologie (wähle aus: sozialistisch, christlich, ökologisch, liberal, rechtsradikal)
die SPD : die
Vorsitzende(r): Ideologie:
die CDU: die
Vorsitzende(r): Ideologie:
die CSU: die
Vorsitzende(r):
ist die Schwesterpartei der CDU in Bayern. Ideologie:
die FDP: die Ideologie:
Bündnis 90/Die Grünen: Vorsitzende(r): Ideologie:
Die Linke: Vorsitzende(r): Ideologie ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Außerhalb des Deutschen Bundestags
Verbeter de fouten in de volgende zinnen. Tussen haakjes vind je de benaming van de gemaakte fout. Verbeter de fout door ze in de zin te ONDERSTREPEN en ze daarna te VERBETEREN. Indien er verschillende oplossingen mogelijk zijn, noteer je er maar één. Tussen de haakjes noteer je de taalkundige benaming van de fout.
Eerst miste hij een reuzenkans om dan in de laatste minuut van de match de bal in eigen doel te koppen.
( )
Hij is nu afgevaardigd-beheerder van die firma, maar begonnen als bediende op de besteldienst.
( )
De meeste parlementsleden voorzien grote moeilijkheden wat betreft de aanpassing van de taalwetten.
Over drie weken had ik nog een gesprek met hem over mijn nieuwe job.
( )
Is het mogelijk dat u wat stiller kan praten, want je stoort de mensen in het lokaal hiernaast.
( )
De politie nam de verzegelde documenten mee en de gestolen wagen in beslag.
( )
De parkeerbelasting moet voorkomen dat werknemers niet met hun eigen wagen naar het werk komen.
( )
Dit werk is niet in orde, je zal van voren af aan opnieuw moeten beginnen.
( )
Iedereen was tevreden met het behaalde resultaat, niet in het minst de aanvoerder.
( )
Ze keek naar het hoofdpersonage, die in een hoekje zat te huilen.
( )
Noch het stadsbestuur, noch het schepencollege komen in de ruzie tussenbeide.
( )
Bij het strand gekomen, verdween het zeilschip net achter een grote tanker.
( )
Het meisje nam de melk, dat in de koelkast stond.
( )
Ik geloof dat de kleine details het bekijken waard waren in Bosch schilderijen.
( )
Britse vliegvelden die willen uitbreiden, worden geen strobreed in de weg gelegd.
( )
Het Spaanse leger heeft het Nigerese vlot verslaan.
Hieronder vind je een aangepaste literatuurlijst voor de volgende opdracht. Je zult merken dat de zakelijke boeken eruit verdwenen zijn. Die zijn namelijk niet echt gepast voor de volgende opgave. Je zou per groep zelf nog een ander boek kunnen voordragen, maar dat moet je samen met mij bespreken én dat moet je grondig motiveren. Je kunt een kijkje nemen op www.literatuurplein.nl of op http://www.degoudenuil.be/site/content/home.asp of op http://nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates (!)
Dit is een aangepaste Literatuurlijst 2008-2009
Boon, Louis Paul Het Geuzenboek Böll, Heinrich Biljarten om half tien Brijs, Stefan De engelenmaker Brouwers, Jeroen Geheime kamer Buysse, Cyriel Het recht van de sterkste Claudel, Philippe Grijze zielen Claus, Hugo Het verdriet van België Enquist, Anna Het geheim Kafka, Franz Het proces Lanoye, Tom Kartonnen dozen Het goddelijke monster Zwarte tranen (enkel indien ooit Goddelijke monster gelezen) Boze tongen (enkel indien voorgaande twee gelezen) Marquez, Gabriel Garcia Honderd jaar eenzaamheid Kroniek van een aangekondigde dood Mortier, Erwin Marcel Mulisch, Harry De ontdekking van de hemel Murakami, Haruki Spoetnikliefde Kafka op het strand Pleysier, Leo Wit is altijd schoon Sartre, Jean-Paul De walging Verpaele, Eriek Alles in het klein Verhulst, Dimitri De helaasheid der dingen Mevrouw Verona daalt de heuvel af Problemski Hotel
Rybakov, Anatoli Kinderen van de Arbat Boelgakov, Michael De meester en Margarita Poesjkin, Aleksandr Evgeni Onegin Nabokov, Wladimir Lolita
Khaled Hosseini De Vliegeraar Tracy Chevalier Het meisje met de parel (i.s.m mevr. Catrysse voor esthetica; best houden voor na nieuwjaar!)
Non-fictie Moore, Michael Stupid white men Vandenbroucke, Frank Ik ben GOD niet
GRAPHIC NOVELS
Marc Legendre Verder Marjane Satrapi Persepolis Stephen King De Donkere Toren Art Spiegelmann Maus
Kijk ook op http://www.humo.be/cps/rde/xchg/humo/hs.xsl/DezeWeek_index_Humo3545-bijlage-beste-stripromans-met-korting-graphic-novel-andere-strip.html
Jij bent niets meer dan een zelfvoldane kinderhater. Schrijf toch ook eens iets positief over je kinderen. Het was een bericht dat ik via mijn blog kreeg op mijn eerste episodes van Vader Van Vier. Dan toch een lezer! Hoera! Ik dacht dat werkelijk niemand deze afleveringen zou lezen afgezien van een verweesde leerling die uit heimwee aan het vervlogen schooljaar op zoek was naar oefeningen Duitse grammatica. Maar dat hoera-geroep om een bericht is volgens X wellicht de typische reactie van een zelfvoldane zak.
Maar ik wil reageren. Natuurlijk hou ik van mijn kinderen. Er is niemand die meer houdt van mijn kinderen dan ikzelf. En mijn vrouw. En mijn ouders. En mijn broer die in het verre Hong Kong woont. Ik ben helemaal geen kinderhater. Maar het is wél zo dat ik, sinds ik deeltijds nieuwe man ben geworden, merk dat kinderen zwaar op je zenuwen kunnen werken. Zoals op die momenten waarop je aan het worstelen bent met de pan spetterende olijfolie (episode daarover moet nog volgen), waarop je een krant aan het lezen bent (of een tweede, of een derde desnoods), op momenten waarop je graag iets voor jezelf zou willen doen, etcetera, enzovoort. Ze lopen dan redelijk geweldig hard in de weg. [En ja, dan moet ik huismoeders feliciteren, maar dit tussen vierkante haken.] Ze willen veel aandacht, ze willen veel weten, ze willen veel doen, ze willen, ach, ze willen gewoon te veel. Veel is hen nog niet genoeg. En als je ze dan nog om de haverklap hoort schreeuwen tegen elkaar zoals op dit eigenste ogenblik- dan denk je wel eens dat kinderloze gezinnen een zalig leven moeten hebben. En toch missen die waarschijnlijk iets. De liefde voor en de liefde van je kids. Ik hou ervan als ze me s avonds een dikke knuffel geven voor het slapengaan, ik hou van mijn tweejarig dochtertje die, als ze me ziet, haar ogen openspert, papa schreeuwt en op me komt toegelopen, ik hou van de waarom-vragen van mijn zoontje van zes, ik hou van het verhaaltje-voor-het-slapengaan-voorlezen, van het schaken met mijn oudste dochter, van de verhaaltjes die mijn tweede dochter verzint terwijl ze aan het spelen is, van het wafels-bakken en het deeg-maken, van het samen zelf geplante aardappelen uit de grond halen. Enfin, er is zo veel om van te houden.
Ik zou het echter vandaag ook hebben over uitjes. Daar kan je ook behoorlijk gestoofd van terugkeren. Maar ik wil het deze keer, in antwoord op die ene lezer die misschien een paar dagen heeft zitten wachten op een reactie we waren op reis, mevrouw- , ik wil het deze keer dus positiever vertellen. Daar was ook reden toe. Eén van de laatste uitstappen die we maakten voor we naar Nederland vertrokken was een theatervoorstelling op de Gentse Feesten. Mama, ze wil ridder worden, van theater MaMaThé. Je wilt je kinderen wat cultureel tegengif bieden tegen Nicklodeon en Studio 100 en je gaat dan naar theater doe ik zelf eigenlijk te weinig. Alleen overviel het gevoel mij, toen ik in de zaal kwam, dat het misschien helemaal niets was voor de kinderen, dat ze tot in lengte van dagen hun vader zouden verwensen omdat hij hen naar saaie voorstellingen meenam. Wij MOESTEN naar toneel van ons vader, bwaaks! Stel je voor dat ze dan voor de rest van hun leven zo getraumatiseerd zijn dat ze nooit meer een voet in een schouwburg zetten. Goed aangepakt, pa. Het gevoel heeft maar even de kop opgestoken. De voorstelling was bijzonder leuk, inhoudelijk misschien wat te moeilijk voor twee meisjes van om en bij de acht jaar oud en een jongen van zes, maar effectief een krachtig tegengif voor alle soapseries die de tv-zenders voor de kinderen hebben uitgewerkt, voor de Hollands gesproken animatieseries. Mijn kinderen zaten de liedjes uit de voorstelling drie dagen later nog te zingen. Bravo MaMaThé! En dan zeggen dat de acteurs niet helemaal tevreden waren over de belichting. Ach, het was goed, MaMaThé. Papa vond het goed en de kinderen ook. Ik hou van uitstappen naar plaatsen of voorstellingen of organisaties die niet steeds weer dezelfde commerciële rommel serveren. Een pretpark (Bobbejaanland hébben we effectief gedaan, in juli, en in augustus volgt nog Boudewijnpark, maar die tickets van beide parken hebben we aan sterk verminderd tarief op de kop kunnen tikken.) bezoeken doe ik in principe niet graag, de schminksters overal te lande komen intussen mijn oren al uit, en de clowns die ballonnen opblazen en in allerhande vormen knopen kan ik ook al niet meer zien. En willen de incas op de straat hun panfluiten eens in het stoofhout gooien, alstublieft. Alhoewel, die lamawollen dwergen zie je niet te vaak meer, heb ik de indruk. De uitstappen moeten echt iets te bieden hebben. Liefst kleinschalig en origineel. The Big Jump in Wetteren beantwoordde aan die criteria. We deden iets ongelofelijk banaals: we sprongen met zijn allen in een beek. Bedoeling was te ijveren voor zuiverder water in rivieren en beken. Het was een enige ervaring, net alsof je iets doet waar al eeuwen een verbod op rust. En toch was zwemmen in de beek halverwege de vorige eeuw nog perfect mogelijk. Het water in de Molenbeek in Wetteren stonk. Het stonk zoals de meeste andere beken in België. Maar nadien konden we douchen en er kwam een fanfare spelen en de kinderen konden potten bakken. Wel, dàt was een fantastische uitstap. Heel ontspannen, niet veel volk, geen evenement dat er op gericht is om grote winst te scheppen. De kinderen hebben er een middagje spelen met vrienden voor moeten opgeven, maar ik ze hebben ervan genoten. Dat was later te zien. Nog een ander voorbeeld, hoewel iets minder toepasselijk: Bataclan op de Gentse Feesten. Het parkje is te klein geworden en de organisatie te origineel om het gezellig te houden. De organisatoren van Bataclan zijn alternativos die zelfs bier drinken creatief kunnen inkleden tiens, zou hun vader met hen geknutseld hebben, vroeger? Er was bijvoorbeeld een levende grijpmachine. Je kent dat wel vanuit het lunapark op de kermis. Je kan er teddyberen of horloges of andere rommel voor je lief grijpen. Je steekt een euro in zon machine, bedient een grijper door op toetsen te drukken en eindigt met een lege portemonnee en zonder knuffelbeer in slechts heel uitzonderlijke gevallen krijg je ook nog de bons. Deze Bataclangrijper echter was een menselijke arm. t Is te zeggen, in een hok achter een glazen wand zat een man met bokshandschoenen aan. Als je een euro in een gleuf stak, ging hij rechtstaan en bewoog hij zich volgens jouw instructies naar een vloer die bezaaid was met spullen van de rommelmarkt. Alleen is een knuffel grijpen met bokshandschoenen hetzelfde als schilderen met je hand in het gips als je begrijpt wat ik bedoel- en dus viel de knuffel af en toe weer op de grond. Wel, ik zeg je: mijn dochter die haar pluchen dolfijn door de bokshandschoenen van de grijper terug op de vloer zag stuiteren, was er het hart van in. Doet ze hetzelfde in een lunapark, dan steekt ze een extra munt van haar zakgeld in de machine en probeert ze opnieuw. Ik voelde daar oprechte emotie, veroorzaakt door iets even banaals als geestigs als die menselijke grijper. Bataclan had nog veel meer te bieden, voor kinderen én hun ouders, maar voor details moet je op een andere site gaan zoeken. Al wil ik nog meegeven dat ik een enorme fan was van de tiensecondenrave: om het half uur weerklonk een sirene waarna er gedurende een seconde of tien harde technobeats klonken. De bezoekers sprongen allemaal recht en gingen, de vingers in de lucht, op en neer springen. Waarna ze opnieuw rustig gingen zitten en hun pint leegdronken. Een tien voor ironie. Enfin, ik hou er voor vandaag maar weer eens mee op. Duty calls; er wordt geschreeuwd en gevochten in de kamer hiernaast.
De krant had weer een fantastisch bericht: Kinderen kunnen niet zonder vader. De aanwezigheid van een vader zorgt ervoor dat kinderen later socialer en zelfzekerder worden. Een kind moet klaarblijkelijk een mannelijke figuur in zijn omgeving hebben. Daar leert het van, het wordt nieuwsgierig, het verlegt zijn grenzen, het wordt minder bang. Tiens, bestaan er nog andere waarden? Ha! Het wordt nog maar eens bevestigd: kinderen moeten een échte man in hun omgeving hebben. Eén die eens op mannelijk op tafel durft te slaan, één die niet bij elke valpartij met de fiets och-mijn-zoeteke-boeleke-heb-je-je-pijntjes-gedaan? loopt te jammeren, één die mannelijk kan vloeken, één die kan zeggen: Verdomme, kleine, ik ben aan het werken. Ga bij je moeder bleiten!, etcetera, enzovoort. Dàt is nog eens opbeurend nieuws over Kimberly Sterrekes is het schrikbarend stil; zou ze nog leven? Meteen is mijn volgende vraag ook opgelost: Drink je wel een pint in het bijzijn van je kinderen? Nog even het krantenartikel doorgenomen. Hell yeah! Vaderfiguur, mannelijkheid, grenzen verleggen. Vooruit: de volgende keer dat ik een pint uit de koelkast neem, ontkurk ik ze met een truweel, steek ik mijn vinger in de flessenhals om hem er met een plopje weer te laten uitspringen, drink ik ze in één teug leeg, zet ze met een kwak weer op tafel en boer dan eens luid zodat de hele buurt gehoord heeft dat hier een mannelijke vaderfiguur woont.... of zouden de onderzoekers dat niet zò bedoeld hebben? Artikel nog eens doorgelezen. Bummer. Het gaat in principe over een onderzoek bij muizen. De onderzoekers denken dat het ook opgaat voor mensen. Pint weer in de koelkast, truweel in de werkbak, sorry voor het boeren, buren. Maar toch, maar toch. Kinderen kunnen niet zonder een vader. En al zeker niet als moeder moet slapen na een nachtshift. Dan moet vader, zoals vanmorgen, nog kaartjes schrijven voor het verjaardagsfeestje. Met de hand. Dat betekent: lijntjes trekken, mooi op de lijntjes schrijven, je best doen want je bent tenslotte toch leerkracht-, je niet laten afleiden door tien nieuwe vragen van de kinderen, en vooral geen vlekken maken van confituur of choco of melk met cornflakes. Lang duurt dat dus niet. De kleinste gooit haar boterham over de tafel, vlak op kaartje één, de tweede komt aan mijn arm trekken terwijl ik welkom aan het schrijven ben op kaartje nummer twee. Neen, neen, neen. Dit is écht iets voor moeders. Dit moeten mannen niet doen: die moeten met hamers spijkers in planken drijven, die moeten stukken balk verzagen en ermee over de schouder naar de andere kant van de tuin lopen, die moeten ... aan hun computer kunnen zitten om een bijdrage te schrijven voor de redelijke saaie reeks Vader Van Vier. Juist, ik zou over uitjes schrijven. Dat zal voor morgen zijn. Vanmiddag trekken we naar een kindertheater op de Gentse Feesten: Help, mama, ze wil ridder worden.
Mijn bakkerin is een vriendelijke vrouw. Ze wenst me een goeie morgen, vraagt beleefd en altijd met een glimlach wat ik wens, schuift het brood gracieus in een papieren zak en rekent correct af. En toch zie ik er elke zondag tegen op om naar de bakker te gaan. Het probleem is de afrekening. Die is correct, zoals al gezegd, maar mijn tenen krullen als de bakkersvrouw zegt wat ik moet betalen. Dat doet pijn, man. Twee eurootjes en vijf centjes, alstublieeft let ook op de verlengde /ie/. Ik moet altijd op mijn tanden bijten om niet te zeggen: Ocharme, nu moet ik mijn centjes afgeven. Zijn ze niet schattig? k Zal ze missen, die arme beestjes. Nog een klein aaitje geven en je mag ze hebben. Ik word er week van. Allee, bedanktekes en saluutjes, hé. Ik hààt die verkleinwoorden. Tenzij het ironisch bedoeld is, hoef je geen verkleinwoorden te gebruiken. Al zeker niet voor zoiets banaals (alhoewel) zoals geld. Op zondagen heb ik er het meest last van, van die diminutiefdrang. Ik sta er dan nog met stinkende bek de prut uit mijn ogen te wrijven na een leuke avond met vrienden en wijn .... en vrienden .....en wijn. Daar worden doorgaans geen verkleinwoorden gebruikt (alhoewel hun partners.... ach, neen, laat ik maar vriendelijk zijn). En dan kom je dus met een houten kop buiten op zondagmorgen rond een uur of acht, half negen, en dan staat daar zon vrouw alles te verkleinen wat er verkleind kan worden. Mijn verdomde koffiekoeken zijn de laatste tijd ook verkleind voor nochtans dezelfde centjes, heb ik trouwens gemerkt. Neen, op zondag heb ik het erg zitten. Op weekdagen kan ik er ook niet tegen, maar dan ben ik meestal goed wakker om dat gediminiutief te relativeren. BEHALVE! Behalve in de krantenwinkel naast de bakker. Niet dat die twee wat hebben, de krantenverkoper en de bakkersvrouw. Dat kan niet. O neen, dat is uitgesloten. Als ik bij de krantenverkoper mijn krant met een gedecideerde machobeweging op de toonbank knal, vraagt hij: Een krantje? Das dan één eurootje. WATTE? Rewind: Een kranTJE? Das dan één euroOTJE Zum Kotzen, zegt men in het Duits en een vertaling lijkt me niet eens nodig. Waanzin. De eerste keer dat ik de krantenverkoper hoorde, stond ik daar nogal ezelachtig te kijken. Van hem naar mijn krant en terug. Over zijn roze pull met v-hals naar zijn zonnebankbruine gezicht en geföhnd haar. Is De Morgen nu weer van formaat veranderd? Nog kleiner geworden? De uitzuigers, sinds die ex-VTM-chef daar zit, wordt alles commerciëler. Of is die verkoper hier, die trouwens groter en breder is dan ik en er daardoor als een echte man uitziet- een nicht? Een nicht die krantjes en Humootjes en Menzootjes en Gay Pleasurekes verkoopt? Verdomd zeg, het is aanstekelijk, dat ge-tjes en ge-kes. Eerst de bakkerin, nu de krantenverkoper. En, help, ik moet nog naar de slager. Een worstje? Een gebraden varkentje? Een biefstukje van een kilootje? Een buffeltje in sneetjes? Op café is het ook al niet beter. Vraag je een Jupiler of een Duvel en dan moet de barvrouw of man (en meestal is dat dan geen homo, tenminste niet in de cafés waar ik ga) mijn bestelling verkleinen. Doe maar een grote Duvel, pleeg ik wel eens te zeggen. Maar meestal begrijpen ze er niks van en geven ze je toch een Duvelke. Zon schattig, klein, met schuimkraag bezet gouden Duvelke. Ik zal mijn bestjes doen om het in mijn keeltje te gieten. Getver, man, doe toch normaal (zeg ik meestal niet, omdat ik niet van ruzie hou). Morgen heb ik het over uitjes. Neen, geen kleine ajuinen, maar kleine uitstappen. Geheel onterecht noemt men dat uitjes. Voor mij met mijn vier kids- vergen die daguitstappen de voorbereiding van een groot zomerkamp. Maar tot zover: doe mij maar een stevige Duvel met een lekker dikke, schuimende kraag.