Inhoud blog
  • Überwow
  • Vrolijk Pasen
  • Recensie Everland
  • Solliciteren
  • cv opstellen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De LIO

    15-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bitte, Vince und Stijn....

    Duitse jongen schiet 15 mensen dood en pleegt na vuurgevecht zelfmoord

    Tiener richt bloedbad aan op vroegere school

    WINNENDEN l Een 17-jarige ex-leerling heeft een bloedbad aangericht in een school in het Zuid-Duitse Winnenden. Vijftien leerlingen, leerkrachten en toevallige voorbijgangers kwamen om het leven bij de schietpartij, de dader pleegde zelfmoord.

    door jeroen verelst en kris hendrickx

    Gewapend en helemaal in zwarte gevechtskledij gehuld stapte de dader ' s ochtends de Albertville-school in Winnenden binnen, een school met 1.700 leerlingen tussen tien en zestien jaar. Hij opende het vuur in twee verschillende klaslokalen. Negen leerlingen, allemaal 14- en 15-jarigen, overleefden de schietpartij niet. Opvallend: acht slachtoffers waren meisjes. Ook drie leraressen werden gedood. Bij het verlaten van de school knalde de schutter nog een tuinman van een nabijgelegen ziekenhuis neer.

    Na de schietpartij ontstond een gigantische chaos rond de school. De dader slaagde erin een automobilist te gijzelen en vluchtte, meteen het startschot voor een grootscheepse klopjacht. Veertig kilometer verder, in de gemeente Wendlingen, maakte de dolle schutter zijn laatste twee slachtoffers: een verkoper en een klant in een autoshowroom. Op het parkeerterrein van een nabijgelegen supermarkt konden gespecialiseerde eenheden van de Duitse politie de jongeman insluiten. Er ontstond een vuurgevecht, waarbij de schutter gewond raakte. De dader zou zichzelf uiteindelijk een kogel door het hoofd jagen.

    Omdat hij tot anderhalf jaar geleden zelf op de Albertville-school zat, kon de politie de dader onmiddellijk identificeren als de 17-jarige Tim Kretschmer. Het blijft voorlopig gissen naar een motief. Volgens ex-klasgenoten en -leerkrachten bracht de dader zijn schoolloopbaan eerder anoniem door en was hij een "totaal onopvallende" verschijning.

    Vader is sportschutter

    Bij een huiszoeking bij de dader thuis bleek meteen dat hij zijn moordwapen gewoon thuis uit de kast had gehaald. Zijn vader is een sportschutter en bezit een persoonlijk wapenarsenaal. Eén exemplaar ontbrak.

    Het drama van gisteren roept herinneringen op aan het bloedbad in Erfurt in 2002. Een 19-jarige schutter doodde toen in het Gutenberggymnasium zestien mensen (leerlingen, leerkrachten, maar ook een politieman), om daarna zelfmoord te plegen. Ook toen was de dader een oud-leerling. De autoriteiten van de deelstaat Baden-Württemberg sluiten niet uit dat de dodentol van de schietpartij in Winnenden de komende dagen nog hoger zal oplopen. Verschillende jongeren liggen immers nog met kritieke verwondingen in het ziekenhuis.

    Bondskanselier Merkel betuigde haar medeleven aan de families van de slachtoffers. Ze veroordeelde de "zinloze en gruwelijke daad" en riep 11 maart meteen uit tot een "dag van nationale rouw".

    >2-3


    WEITERMACHEN!!

    15-01-2010 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    03-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lösungen Übungen Präsens 4H
    Übungen Präsens
    I.
    1. wohnst
    2. kauft
    3. danke
    4. Hörst du mal gut zu?
    5. bestellt

    II.
    1. Putzt
    2. passt
    3. Reist/reise
    4. Sitzt
    5. grüßt

    III.
    1. findest
    2. arbeitet/arbeitet
    3. endet
    4. Es regnet
    5. bildet

    So, schaut auch mal unten. Da gibt es noch mehr Übungen die ihr selber korrigieren könnt.
    J.Van Haute

    03-12-2009 om 10:02 geschreven door Je.Roen  


    18-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gentsche Fieste
    Feesten@home
    Terwijl heel Vlaanderen gisteren (zaterdag) op radio en tv kon horen dat Gentenaars uit de binnenstad  het gehad hebben met de Gentse Feesten en de binnenstad zouden onvluchten, bleek gisterenavond dat veel andere Gentenaars van de last een lust hebben gemaakt. In verschillende  straten is er een soort van Feesten@home ontstaan. Gentenaars nodigen vrienden uit op een drink in en rond hun huis. In de Gelukstraat (fantastisch straatje in de buurt van de Ottogracht) en in de Sint-Amelbergastraat (vlakbij het musettepleintje ) stonden mensen half in, half buiten het huis van Gentenaars rustig een pint te drinken. Op hoorafstand van de fanfares, de dweilorkesten, de prachtige chansons van Derek. Kijk, dàt verdient nu nationale  media-aandacht.
    Overigens was ik, als organisator van een klein festival in Bassevelde (www.de-accordeon.be) in de wolken over de eerste avond. De fanfares – vaak mét accordeon- liepen elkaar voor de voeten. Je had Fanfare Ouvertuur die met 8 lustige weduwen paradeerden, er was fanfare Het Vertier, die dan weer door Moulin Rougeachtige  gogogirls  opgeleukt werden, er was Rat Ka Bay Bal, Va Fan Fahre, in de Belfortstraat zag ik een groep muzikanten die zo uit het Dublin van de jaren ’30 konden weggelopen zijn. Enfin, veel te veel om op te noemen. Het geeft de Feesten een zeer gezellig en internationaal karakter – en het is een prima antidotum voor de kermis op de Vrijdagmarkt en de boereleute van sommige bezoekers. Het jaar van de fanfare, deze editie?
    Al vier jaar komt Markus uit het Noord-Duitse Bremen afgezakt naar de Feesten. Hij voelt zich er zo goed bij dat hij vorig jaar vier vrienden meebracht. Dit jaar is hij weer alleen. Zijn ritueel: alle pleinen afschuimen op zoek naar originaliteit en authenticiteit. Uiteraard ‘mit Bier’, maar ‘ohne Wurst’-  gisteren at hij Afrikaans mafé met zéér pikante saus. Vooral de fanfares én Walter De Buck spraken hem aan. ‘t Vliegerke wordt binnenkort in het Duits gezongen, let maar op. Afsluiten deed Markus op het musettepleintje  aan het Beverhoutplein. ‘Alles sehr schön und original’.  Vanavond (zondag) slentert hij nog een keer door Gent. Hij is rustig en bijt niet – en is zelfs grappig.
    Alles zever en gedoe op de straten rond pole pole, echter. Hollanders (o wee) liepen er op een vuvuzela te blazen. Een oranje exemplaar, uiteraard. Kan er geen feestenregelement opgesteld worden waarbij luidruchtige Hollanders en alle vuvuzela’s in de Leie gekieperd worden? En als we er genoeg in flikkeren, kunnen we opnieuw met zijn velen naar het podium van Pole Pole kijken. Want van over 't water naar een Salsaband staan kijken met al dat volk dat in je in de rug loopt is ook maar niks.
    Jammer dat Batakamp nog niet open was gisteren. We piepten wel al even over de omheining in de De Beersteeg. Het ziet er zowaar, euh, professioneel uit. Verliest het chaotische zijn charme? Neen, toch? Vandaag ga ik er opnieuw heen. Morgen opnieuw verslag op deze blog.
    Je.Roen

    18-07-2009 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    16-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seeed....
    Hallo Freunde

    Peter Fox ist in die belgischen Charts reingetaumelt mit 'Haus am See', aber er hat noch witzige Songs, mit Seeed. Mit dieser Band hat er Deutschland einen ganz neuen Sound geschenkt.
    Guck mal unter:

    http://www.youtube.com/watch?v=O4OvKKHyJGc
    (Dickes B.; geht über Berlin)

    http://www.youtube.com/watch?v=EhJiWBfZ57Y
    (Dancehall Caballeros; richtig geil)

    http://www.youtube.com/watch?v=_yWU0lFghxU&feature=related
    (Ding, war 2006 ganz großer Hit in Deutschland, hab auf diesem Song mal in einem richtig coolen Dancing in Bremen getanzt)


    Es gibt noch mehr deutsche Musik unter 'Archief' (ich muss aber noch mal 'n bisschen weiter dran arbeiten).

    Schöne Grüße an allen!
    J.

    16-06-2009 om 20:10 geschreven door Je.Roen  


    09-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jetzte
    JETZT FRITZ HÖREN (Dienstag 9.Juni) geile Musik ----> www.fritz.de---> Livestream---> Soundgarden

    J. Van Haute

    09-06-2009 om 20:39 geschreven door Je.Roen  


    07-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HINWEISE 6H I
    Hallo liebe SchülerInnen von 6H I

    Ich gebe euch noch eine Übersicht von dem, was ihr einstudieren sollt.

    1. Grammatik: Präsens, Präteritum, Perfekt, Kasus (N-A-D-GENITIV!!) Personalpronomen, Wechselpräpositionen, das Niederländische 'naar', Steigerung, Konjunktionen

    2. Wortschatz und Redemittel. Wortschatz von alles, was wir gesehen haben (außer der Hörübung). Vergessen Sie auch nicht die Abschlussrede des Herrn Wenger, die sollt ihr buchstäblich ausschreiben können! Redemittel von 'Nach dem Weg fragen' sind auch wichtig.

    3. Themen (auch Inhalt gut zu kennen): Die Welle (auch die Enführung zum Film sollt ihr kennen), die Stadt, Für die kleinen Greise kommt die Hilfe zu spät, Kaminer (Ich bin kein Berliner), Deutschland politisch (ICT-Aufgabe) ---> Parteivorsitzende sollt ihr nicht kennen.

    Noch einige Hinweise für die Prüfung:
    1. Lesen Sie die Aufgaben sehr gut!
    2. Wie sehen diese Aufgaben aus?
    Füll die Lücken aus = vul de gaten in
    Übersetze = vertaal
    Bilde Sätze= bouw zinnen
    Achte auf Kasus und Tempus = let op de naamval en de tijd
    das Genus = het geslacht
    der Kasus= de naamval
    der Artikel= het lidwoord
        der bestimmte Artikel= het bepaald lidwoord
        der unbestimmte Artikel = het onbepaald lidwoord
    Antworte die Fragen= beantwoord de vragen
    Antworte mit einem vollständigen Satz = antwoord met een volzin
    Antworte auf Niederländisch
    Antworte auf Deutsch
    Gib ein Synonym= geef een synoniem
    nur für .... = enkel voor
    nicht für... = niet voor

    Dann wünsche ich euch viel Erfolg bei den Prüfungen. O, normalerweise komme ich nicht bei euch vorbei. Ihr werdet alles selbst machen müssen. Tschüss!

    07-06-2009 om 10:07 geschreven door Je.Roen  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hinweise für die Prüfung
    Hallo liebe SchülerInnen von 5A G  I

    Erst habe ich eine gute Nachricht. Der Wortschatz von Annett Louisan sollt ihr NICHT kennen. Klatsche Beifall!
    Dann kommen hier einige Hinweise für die Prüfung.

    1. Lesen Sie die Aufgaben sehr gut!
    2. Wie sehen diese Aufgaben aus?
    Füll die Lücken aus = vul de gaten in
    Übersetze = vertaal
    Bilde Sätze= bouw zinnen
    Achte auf Kasus und Tempus = let op de naamval en de tijd
    das Genus = het geslacht
    der Kasus= de naamval
    der Artikel= het lidwoord
        der bestimmte Artikel= het bepaald lidwoord
        der unbestimmte Artikel = het onbepaald lidwoord
    Antworte die Fragen= beantwoord de vragen
    Antworte mit einem vollständigen Satz = antwoord met een volzin
    Antworte auf Niederländisch
    Antworte auf Deutsch
    Gib ein Synonym= geef een synoniem
    nur für .... = enkel voor
    nicht für... = niet voor

    Dann wünsche ich euch viel Erfolg bei den Prüfungen. O, normalerweise komme ich nicht bei euch vorbei. Ihr werdet alles selbst machen müssen. Tschüss!

    07-06-2009 om 09:56 geschreven door Je.Roen  


    05-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DDR-Hausaufgabe
    Um diese Aufgabe gut zu lösen, suchen Sie auf dieser Seite am besten einen Tipp. Sie machen diese Aufgabe zu zweit, füllen alles aus und drucken es ab. Nächste Woche einliefern in der Deutschstunde.

    Setze die folgenden Wörter in die Lücken im Text:
    12  August  Bauwerke  BRD  dem  Demokratischen  der  die  die  diesem  ganz  Grenze  In  Jahre  Meter  später  Stadt  und  war  Westberlin  wurde  Zäunen 

    Die Berliner Mauer

    Die Berliner Mauer ______ eines der berühmtesten ________________ der Welt. 28 __________ lang trennte sie ____________________ vom Ostteil der __________ und der Deutschen ____________________________ Republik, kurz DDR. ____ der Nacht vom ____ . auf den 13. ____________ 1961 schlossen DDR-Grenzpolizisten ______ Grenzübergänge nach West-Berlin ______ errichten entlang der ____________ Stacheldrahtzäune. Kurze Zeit ______________ begannen sie mit ______ Bau einer 3,60 __________ hohen Mauer, die ________ Westberlin einschloss. Auch ______ restliche Grenze zwischen ______ Bundesrepublik Deutschland, abgekürzt ______ , und der DDR __________ mit Hilfe von ______________ geschlossen und ab ____________ Zeitpunkt streng bewacht.

    Wortschatz
    trennen: scheiden           
    Grenzübergänge< die Grenze, der übergang
    errichten: oprichten
    entlang: langsheen
    Stacheldraht: prikkeldraad
    der Zaun (¨): het hek
    später < Wie spät ist es? (später><früher)

    Fülle die richtige Präposition aus
    aus  für  in  in  Nach  unter  unter  unter  unter  von  von  von  zu  zur

    Die besondere Lage Berlins
    ________ dem Ende des Zweiten Weltkriegs im Jahr 1945 wurde Deutschland __________ den Siegermächten aufgeteilt. Der westliche Teil wurde ______ den USA, Frankreich und England kontrolliert, der östliche Teil ______ der damaligen Sowjetunion. Eine besondere Situation gab es damals ____ Berlin. Die ehemalige Hauptstadt des Deutschen Reiches wurde ebenfalls __________ den Siegermächten aufgeteilt: Westberlin stand __________ der Verwaltung ______ den USA, Frankreich und England, Ostberlin __________ der Kontrolle der Sowjetunion. 1949 wurden ______ dem geteilten Deutschland zwei neue Staaten. Das führte ____ einer schwierigen Situation ________ Berlin: Der westliche Stadtteil gehörte nun ______ Bundesrepublik Deutschland, lag aber mitten ____ der DDR.

    Wortschatz
    Siegermächten: zegevierende mogendheden (landen die de oorlog wonnen)
    wurde: werd            stand: stond
    damalig: toenmalig        die Verwaltung: het bestuur
    damals: toen            führen zu: leiden tot
    ehemalig: voormalig        gehören: toebehoren aan
    ebenfalls: eveneens        lag: lag

    Setze die folgenden Wörter in die Lücken im Text

    das  den  den  den  den  den  der  der  der  der  der  der  der  die  die  die  die  die  die  die  einen  einer

    Warum wurde ______ Mauer gebaut?

    In ______ ersten Jahren nach ______ Gründung von BRD und DDR, blieben ______ Grenzübergänge zwischen ______ beiden deutschen Staaten offen. In Berlin lebten zum Beispiel viele Menschen im Ostteil ______ Stadt, gingen aber jeden Tag zur Arbeit in ______ Westen. Während es ______ Menschen in ______ Bundesrepublik im Lauf ______ Jahre wieder besser ging und ______ Land __________ Aufschwung erlebte, wurde ______ wirtschaftliche Situation in ______ DDR immer schwieriger. Immer mehr Menschen wollten deshalb in ______ Bundesrepublik leben und wanderten aus ______ DDR aus. Besonders viele junge und gut ausgebildete Menschen verließen ______ DDR. Dadurch wurden ______ Probleme des Landes noch größer. Um zu verhindern, dass immer mehr Bürger in ______ Westen abwanderten, schloss ______ DDR-Regierung ______ Grenze zur Bundesrepublik und riegelte West-Berlin mit __________ Mauer ab.


    Wortschatz
    die Gründung: de oprichting            zum Beispiel: bijvoorbeeld
    jeden Tag: elke dag                während: terwijl
    der Aufschwung: de opleving (uitzonderlijk is dit woord mannelijk)
    die Wirtschaft: de economie            deshalb= darum
    auswandern: uitwijken            gut ausgebildet: goed opgeleid
    abriegeln: afsluiten

    Setze die richtigen Präpositionen in die Lücken
    Am  an  aus  in  In  in  mit  nach  unter  zu  zur  Zur  zur

    Der Fall der Mauer
    Viele DDR-Bürger waren unzufrieden ______ der Politik ____ ihrem Land. Es trauten sich aber nur wenige, ihre Meinung öffentlich zu sagen. Kritik ____ der Regierung wurde ____ der DDR nämlich hart bestraft. 1989 kam es schließlich ____ großen Demonstrationen, denen sich immer mehr Menschen anschlossen. ______ gleichen Zeit setzten Politiker ______ anderen Ländern die DDR-Regierung __________ Druck, ihre Grenzen jetzt endlich zu öffnen. ____ 9. November 1989 war es so weit: Die DDR-Führung öffnete alle Grenzübergänge ________ West-Berlin und ______ BRD. ____ der gleichen Nacht feierten Ost- und Westdeutsche gemeinsam den Fall der Mauer. Die Berliner Mauer wurde abgerissen. Nur wenige Stücke der berüchtigten Grenzanlage wurden ______ Erinnerung stehen gelassen.

    sich trauen: durven    öffentlich: openlijk    nämlich: namelijk die Führung: de leiding      gemeinsam: tegelijk        abgerissen: afgebroken die Erinnerung: de herinnering    berüchtigt: berucht

    TIPP: http://www.wdr.de/tv/neuneinhalb/lexikon/berliner_mauer.phtml

    05-06-2009 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    27-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mediatraining en tips voor presentatie
    Dat de politici die we in de debatten gezien hebben, zich voorbereid hadden, hadden jullie snel door. Was ook niet zo moeilijk. Maar toch, hoe bereiden ze zich voor op een debat, op een toespraak? Waar letten ze op? Wie traint hen?
    Ik geef jullie een aantal sites waarop jullie tips en trainingsadvies kunnen vinden. Snuffel eens rond op de sites, er staan goeie dingen op die ook jullie zouden kunnen gebruiken voor, ik zeg maar wat, een presentatie van een eindwerk.
    Het eigenaardige van de zaak is dat politici mediatraining krijgen van journalisten..... die hen daarna opnieuw interviewen. Tja, als de politici dan niks te zeggen hebben of voorgekauwde, lauwe kost presenteren, moet de pers niet zeuren.



    http://www.mediatraining.be/mediatraining.html

    http://www.hakunamatata.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=12

    mediatraining: tips

    http://top7business.com/?id=761
    top 7 mediatraining

    http://www.mediatrainingworldwide.com/resources.html (resources) Kijk hier eens rond naar het aanbod van mediatrainingen en presentatietrainingen. Kijk ook af en toe naar de prijzen en naar 'wonderproducten' voor een betere stem, etcetera. De business is gigantisch, vooral in Amerika. Of wat dacht je?

    http://searchwarp.com/swa3748.htm Top 10 Tips Mediatraining

    http://www.mediatrainingassociates.co.uk/tvradiotips.htm Essential Media training

    http://www.mediatrainingassociates.co.uk/presentationtips.htm
    Essential Media training, presentation

    27-05-2009 om 20:08 geschreven door Je.Roen  


    11-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie sagt man... (Lösungen zum Wetter)
    1. Die Höchstwerte liegen meist zwischen zwei und neun Grad.
    2. Die Temperatur sinkt im Nordwesten auf 1 Grad.
    3. Heute Nachmittag wechseln starke Bewölkung un heitere Abschnitte einander ab.
    4. Es weht ein schwacher/mäßiger/starker/stürmischer Wind aus dem Norden.
    5. In der Nacht zum Mittwoch ist es im Süden teilweise bewölkt/wolkig.
    6. Zum Morgen hin bildet sich Nebel.
    7. Ein Regengebiet zieht nach Südosten.
    8. Es regnet.


    11-05-2009 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    09-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J. Van Haute in der Bild-Zeitung
    http://www.bild.de/BILD/sport/fussball/bundesliga/vereine/werder/2009/05/09/gnade-fuer-diego/werder-bittet.html

    09-05-2009 om 08:46 geschreven door Je.Roen  


    21-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAATLICHE STRUKTUR IN DEUTSCHLAND
      
    Guten Morgen 6I

    Ihr macht heute einen Auftrag über den staatlichen Aufbau Deutschlands. Wie ist Deutschland politisch organisiert, wer ist Bundeskanzler, was ist der Bundestag und was der Bundesrat?

    Alle diese Fragen löst ihr anhand von einigen Websites. Gebrauch von wikipedia ist untersagt (= nicht erlaubt) und wird bestraft wenn entdeckt.
    Ich empfehle euch, euch diese Sites sehr gut anzugucken, denn ich holte meine Antworten von diesen Websites.

    Folgende Adresse könnt ihr gebrauchen.

    www.blinde-kuh.de (Suchmaschine für Kinder, aber sehr geeignet für diese Art Arbeit)
    www.kuppelkucker.de ('Lexicon' ist empfehlenswert)
    www.cafe-deutsch.de (benutze hier 'Landeskunde')
    www.gbiu.de/Hamsterkiste/Sachkartei/Buprae/buprae.htm (zu dem Bundespräsidenten)
    www.hanisauland.de/lexikon/w/wahlsystem.html
    www.tivi.de/fernsehen/logo/rubrik/08896/ (interessantes Lexicon zu den Parteien)

    Die Aufgabe von heute findet ihr, wenn ihr Landeskunde in die Suchmaschine (steht hier links auf der Seite) eintippt.

    Diese Aufgabe wird benotet
    Viel Spaß, viel Erfolg.

    21-04-2009 om 21:22 geschreven door Je.Roen  


    04-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deutsche Musik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hast du auch keinen Bock mehr auf Peter Maffay oder Herbert Grönemeyer?

    Check diese Liste dann aus, Musik aus Deutschland. Zuerst nur eine kurze Liste, aber nächstes Jahr wird sie wachsen. Sie können auch helfen.

    * The Boss Hoss
    (Berlin): thebosshoss.com (Country & Western, Punkstyle, auf Englisch) Site mit Audio!
    Quelle Bild: thebosshoss.com

    * Seeed
    (Berlin): seeed.de (Reggea/Hip Hop, auf Deutsch) Für Audio und Video durchklicken zu myspace.

    * Culcha Candela
    (Berlin): culcha.de (Hip Hop, auf Deutsch. Hamma!) Weinig bis kein Audio (leider). Neuester Song 'Ey DJ' geklaut bei Wu Tang Clan (Schade!)

    * Mono Inc
    (Hamburg): myspace.com/monoincmusic (Gothic, Industrial, auf Englisch) Nicht schlecht. Tokio Hotel mit richtigem Sänger - ohne Sängerin, also.

    Natürlich gibt es auch Tokio Hotel und Rammstein und - nicht zu vergessen- Einstuerzende Neubauten, aber die kennt ihr ja alle. Später mehr Bands.

    Jetzt wünsche ich euch alle einen guten Rutsch ins neue Jahr!
    Je.Roen

    04-03-2009 om 20:54 geschreven door Je.Roen  


    19-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Übungen Kasus-Personalpronomen - Präsens

    Hallo, liebe FreundInnen

    Auf dieser Site findet ihr Übungen zum Kasus, Personalpronomen und zum Präsens. Keine andere Sites dürfen (mogen) geöffnet werden! (ich kontrolliere....und bestrafe)

    Kasus




    http://www.deutsch-lernen.com/anfaengerkurs/uebung2_1.php

    Auch mit Dativ

    http://www.ralf-kinas.de/index.html?http://www.ralf-kinas.de/quiz_pron.html

    Auf dieser Site zuerst: Lektion 1, Übung 3; dann Lektion 2, Übung 6; dann Lektion 3, Übung 6

    http://www.schubert-verlag.de/aufgaben/uebungen_a1/a1_uebungen_index_z.htm

    19-02-2009 om 14:22 geschreven door Je.Roen  


    23-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Landeskunde
    Kopiere diese Aufgabe in ein Word-Dokument und drucke es aus, oder maile es an devaneddekes@hotmail.com


    Der Staatliche Aufbau der Bundesrepublik Deutschland

    1. Der Bundespräsident ( Name:  ………………………………………)
    - Er ist ……………………… der Bundesrepublik und wird auf ……… Jahre von der ……………………………… gewählt (= alle Bundestagabgeordneten + eine gleiche Zahl von den Volksvertretern der einzelnen Länder).

    - Welche Macht hat er?  Er hat .....................

    - Wichtigste Aufgabe des Bundespräsidenten: Er ................................... Deutschland.


    2. Der Bundestag
    - Der Bundestag ist das ……………………… d___ Bundesrepublik. Er ist vom Volk auf ..........  Jahre gewält.

    - Aufgaben:    - Gesetzgebung (Nl= .............................)
                           - Wahl des ……………………………………
                            - ..................... der Regierung

    Das Wahlsystem:
    - Die Wahlen sind allgemein, unmittelbar, frei, gleich und geheim (die 5 Wahlgrundsätze < der Grundsatz = het principe).

    - Wahlberechtigt ist jeder Deutsche, der das ....... . (der letzte Punkt soll hier stehen) Lebensjahr vollendet hat.

    - Das Wahlsystem zum Deutschen Bundestag ist ein ‘personalisiertes Verhältniswahl-recht’, das heißt jeder Wähler (m.) hat .......Stimmen.

    Mit der Erststimme wählt er einen Kandidaten aus dem ....................................... in dem man wohnt (Direktmandate).
    Mit der zweiten Stimme wählt man keinen bestimmten Kandidaten, sondern (= maar) eine ................... (Listenstimme).


    Die Fünfprozentklausel:

    Um in den Bundestag zu kommen, brauchen die Parteien mindestens _______ Prozent der Stimmen. [Dabei gibt es aber eine Ausnahme: Wenn eine Partei in mindestens drei Wahlkreisen Direktmandate gewinnt, darf sie Politiker in den Bundestag schicken.]


    - Ziel der Klausel:    - Zersplitterung der politischen Landschaft vermeiden (Nl= ...................)
                                     - Im Bundestag regierungsfähige Mehrheiten ermöglichen. ( Nl= ..........)

    3. Der Bundesrat

    - Der Bundesrat ist die Vertretung der .................................... (Deutschland hat 16 ...............................) und besteht aus Mitgliedern der Landesregierungen.

    - Je nach Einwohnerzahl haben die Länder 3, 4, 5 oder 6 Stimmen.

    - Aufgabe: Der Bundesrat wirkt an der Gesetzgebung mit, das heißt bestimmte Gesetze bedürfen der ausdrücklichen Zustimmung des Bundesrates, wenn sie Interessen der Länder berühren.



    4. Die Bundesregierung (auch Kabinett genannt)
    - Zur Zeit gibt es eine Koalition von ……………………… und ………………
    - Der Bundeskanzler (Name: ……………………………………):

         - wird vom ......................... gewählt.
         - bestimmt die Richtlinien der Regierungspolitik.

    - Der Bundeskanzler deutet die Bundesm.......................... an.

    5. Einige Parteien und ihre Ideologie (wähle aus: sozialistisch, christlich, ökologisch, liberal, rechtsradikal)

    die SPD :     die 
             Vorsitzende(r):
              Ideologie:

    die CDU:     die
             Vorsitzende(r):
              Ideologie:

    die CSU:     die
             Vorsitzende(r):
             ist die Schwesterpartei der CDU in Bayern.
           Ideologie:

    die FDP:     die
              Ideologie:

    Bündnis 90/Die Grünen:
              Vorsitzende(r):
              Ideologie:

    Die Linke:
              Vorsitzende(r):
              Ideologie
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------
    Außerhalb des Deutschen Bundestags

    NDP: die
              Ideologie:

    23-01-2009 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    19-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taalzuivering
    Taalbeschouwing

    Verbeter de fouten in de volgende zinnen. Tussen haakjes vind je de benaming van de gemaakte fout. Verbeter de fout door ze in de zin te ONDERSTREPEN en ze daarna te VERBETEREN. Indien er verschillende oplossingen mogelijk zijn, noteer je er maar één. Tussen de haakjes noteer je de taalkundige benaming van de fout.


    Eerst miste hij een reuzenkans om dan in de laatste minuut van de match de bal in eigen doel te koppen.



    (                    )

    Hij is nu afgevaardigd-beheerder van die firma, maar begonnen als bediende op de besteldienst.



    (                    )

    De meeste parlementsleden voorzien grote moeilijkheden wat betreft de aanpassing van de taalwetten.




    Over drie weken had ik nog een gesprek met hem over mijn nieuwe job.



    (                    )

    Is het mogelijk dat u wat stiller kan praten, want je stoort de mensen in het lokaal hiernaast.




    (                    )

    De politie nam de verzegelde documenten mee en de gestolen wagen in beslag.


    (                    )

    De parkeerbelasting moet voorkomen dat werknemers niet met hun eigen wagen naar het werk komen.



    (                    )

    Dit werk is niet in orde, je zal van voren af aan opnieuw moeten beginnen.



    (                    )

    Iedereen was tevreden met het behaalde resultaat, niet in het minst de aanvoerder.


    (                    )

    Ze keek naar het hoofdpersonage, die in een hoekje zat te huilen.


    (                    )

    Noch het stadsbestuur, noch het schepencollege komen in de ruzie tussenbeide.


    (                    )

    Bij het strand gekomen, verdween het zeilschip net achter een grote tanker.


    (                    )

    Het meisje nam de melk, dat in de koelkast stond.


    (                    )

    Ik geloof dat de kleine details het bekijken waard waren in Bosch’ schilderijen.


    (                    )

    Britse vliegvelden die willen uitbreiden, worden geen strobreed in de weg gelegd.


    (                    )

    Het Spaanse leger heeft het Nigerese vlot verslaan.


    (                    )

    19-01-2009 om 10:58 geschreven door Je.Roen  


    18-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LITERATUURLIJST 6ASO
    Hieronder vind je een aangepaste literatuurlijst voor de volgende opdracht. Je zult merken dat de zakelijke boeken eruit verdwenen zijn. Die zijn namelijk niet echt gepast voor de volgende opgave.
    Je zou per groep zelf nog een ander boek kunnen voordragen, maar dat moet je samen met mij bespreken én dat moet je grondig motiveren. Je kunt een kijkje nemen op www.literatuurplein.nl
    of op
    http://www.degoudenuil.be/site/content/home.asp
    of op
    http://nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates (!)

    Dit is een aangepaste Literatuurlijst 2008-2009

    Boon, Louis Paul            Het Geuzenboek
    Böll, Heinrich                  Biljarten om half tien
    Brijs, Stefan                    De engelenmaker
    Brouwers, Jeroen            Geheime kamer
    Buysse, Cyriel                Het recht van de sterkste
    Claudel, Philippe            Grijze zielen
    Claus, Hugo                    Het verdriet van België
    Enquist, Anna                Het geheim
    Kafka, Franz                   Het proces
    Lanoye, Tom                Kartonnen dozen
                                        Het goddelijke monster
                                          Zwarte tranen (enkel indien ooit Goddelijke monster gelezen)
                                            Boze tongen  (enkel indien voorgaande twee gelezen)
    Marquez, Gabriel Garcia        Honderd jaar eenzaamheid
                                                    Kroniek van een aangekondigde dood
    Mortier, Erwin                Marcel
    Mulisch, Harry                De ontdekking van de hemel
    Murakami, Haruki           Spoetnikliefde
                                            Kafka op het strand
    Pleysier, Leo                   Wit is altijd schoon
    Sartre, Jean-Paul              De walging
    Verpaele, Eriek                Alles in het klein
    Verhulst, Dimitri              De helaasheid der dingen
                                            Mevrouw Verona daalt de heuvel af
                                            Problemski Hotel


    Rybakov, Anatoli        Kinderen van de Arbat
    Boelgakov, Michael    De meester en Margarita
    Poesjkin, Aleksandr    Evgeni Onegin
    Nabokov, Wladimir    Lolita

    Khaled Hosseini        De Vliegeraar
    Tracy Chevalier        Het meisje met de parel (i.s.m mevr. Catrysse voor esthetica; best houden voor na nieuwjaar!)

    Non-fictie
    Moore, Michael                Stupid white men
    Vandenbroucke, Frank    Ik ben GOD niet

    GRAPHIC NOVELS

    Marc Legendre        Verder
    Marjane Satrapi        Persepolis
    Stephen King           De Donkere Toren
    Art Spiegelmann      Maus


    Kijk ook op
    http://www.humo.be/cps/rde/xchg/humo/hs.xsl/DezeWeek_index_Humo3545-bijlage-beste-stripromans-met-korting-graphic-novel-andere-strip.html


    J. Van Haute

    18-01-2009 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    01-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vader van Vier- Episode VI
    VADER VAN VIER

                                                Uitjes

    “Jij bent niets meer dan een zelfvoldane kinderhater. Schrijf toch ook eens iets positief over je kinderen.” Het was een bericht dat ik via mijn blog kreeg op mijn eerste episodes van Vader Van Vier. Dan toch een lezer! Hoera! Ik dacht dat werkelijk niemand deze afleveringen zou lezen – afgezien van een verweesde leerling die uit heimwee aan het vervlogen schooljaar op zoek was naar oefeningen Duitse grammatica. Maar dat hoera-geroep om een bericht is volgens X wellicht de typische reactie van een zelfvoldane zak.

    Maar ik wil reageren. Natuurlijk hou ik van mijn kinderen. Er is niemand die meer houdt van mijn kinderen dan ikzelf. En mijn vrouw. En mijn ouders. En mijn broer die in het verre Hong Kong woont. Ik ben helemaal geen kinderhater. Maar het is wél zo dat ik, sinds ik deeltijds nieuwe man ben geworden, merk dat kinderen zwaar op je zenuwen kunnen werken. Zoals op die momenten waarop je aan het worstelen bent met de pan spetterende olijfolie (episode daarover moet nog volgen), waarop je een krant aan het lezen bent (of een tweede, of een derde desnoods), op momenten waarop je graag iets voor jezelf zou willen doen, etcetera, enzovoort. Ze lopen dan redelijk geweldig hard in de weg. [En ja, dan moet ik huismoeders feliciteren, maar dit tussen vierkante haken.] Ze willen veel aandacht, ze willen veel weten, ze willen veel doen, ze willen, ach, ze willen gewoon te veel. Veel is hen nog niet genoeg. En als  je ze dan nog om de haverklap hoort schreeuwen tegen elkaar – zoals op dit eigenste ogenblik- dan denk je wel eens dat kinderloze gezinnen een zalig leven moeten hebben.
    En toch missen die waarschijnlijk iets. De liefde voor en de liefde van je kids. Ik hou ervan als ze me ‘s avonds een dikke knuffel geven voor het slapengaan, ik hou van mijn tweejarig dochtertje die, als ze me ziet, haar ogen openspert, ‘papa’ schreeuwt en op me komt toegelopen, ik hou van de waarom-vragen van mijn zoontje van zes, ik hou van het verhaaltje-voor-het-slapengaan-voorlezen, van het schaken met mijn oudste dochter, van de verhaaltjes die mijn tweede dochter verzint terwijl ze aan het spelen is, van het wafels-bakken en het deeg-maken, van het samen zelf geplante aardappelen uit de grond halen. Enfin, er is zo veel om van te houden.

    Ik zou het echter vandaag ook hebben over uitjes. Daar kan je ook behoorlijk gestoofd van terugkeren. Maar ik wil het deze keer, in antwoord op die ene lezer die misschien een paar dagen heeft zitten wachten op een reactie – we waren op reis, mevrouw- , ik wil het deze keer dus positiever vertellen. Daar was ook reden toe. Eén van de laatste uitstappen die we maakten voor we naar Nederland vertrokken was een theatervoorstelling op de Gentse Feesten. ‘Mama, ze wil ridder worden’, van theater MaMaThé. Je wilt je kinderen wat cultureel tegengif bieden tegen Nicklodeon en Studio 100 en je gaat dan naar theater – doe ik zelf eigenlijk te weinig. Alleen overviel het gevoel mij, toen ik in de zaal kwam, dat het misschien helemaal niets was voor de kinderen, dat ze tot in lengte van dagen hun vader zouden verwensen omdat hij hen naar saaie voorstellingen meenam. ‘Wij MOESTEN naar toneel van ons vader, bwaaks!’ Stel je voor dat ze dan voor de rest van hun leven zo getraumatiseerd zijn dat ze nooit meer een voet in een schouwburg zetten. Goed aangepakt, pa.
    Het gevoel heeft maar even de kop opgestoken. De voorstelling was bijzonder leuk, inhoudelijk misschien wat te moeilijk voor twee meisjes van om en bij de acht jaar oud en een jongen van zes, maar effectief een krachtig tegengif voor alle soapseries die de tv-zenders voor de kinderen hebben uitgewerkt, voor de Hollands gesproken animatieseries. Mijn kinderen zaten de liedjes uit de voorstelling drie dagen later nog te zingen. Bravo MaMaThé! En dan zeggen dat de acteurs niet helemaal tevreden waren over de belichting. Ach, het was goed, MaMaThé. Papa vond het goed en de kinderen ook.
    Ik hou van uitstappen naar plaatsen of voorstellingen of organisaties die niet steeds weer dezelfde commerciële rommel serveren. Een pretpark (Bobbejaanland hébben we effectief gedaan, in juli, en in augustus volgt nog Boudewijnpark, maar die tickets van beide parken hebben we aan sterk verminderd tarief op de kop kunnen tikken.) bezoeken doe ik in principe niet graag, de schminksters overal te lande komen intussen mijn oren al uit, en de clowns die ballonnen opblazen en in allerhande vormen knopen kan ik ook al niet meer zien. En willen de inca’s op de straat hun panfluiten eens in het stoofhout gooien, alstublieft. Alhoewel, die lamawollen dwergen zie je niet te vaak meer, heb ik de indruk.
    De uitstappen moeten echt iets te bieden hebben. Liefst kleinschalig en origineel. The Big Jump in Wetteren beantwoordde aan die criteria. We deden iets ongelofelijk banaals: we sprongen met zijn allen in een beek. Bedoeling was te ijveren voor zuiverder water in rivieren en beken. Het was een enige ervaring, net alsof je iets doet waar al eeuwen een verbod op rust. En toch was zwemmen in de beek halverwege de vorige eeuw nog perfect mogelijk. Het water in de Molenbeek in Wetteren stonk. Het stonk zoals de meeste andere beken in België. Maar nadien konden we douchen en er kwam een fanfare spelen en de kinderen konden potten bakken. Wel, dàt was een fantastische uitstap. Heel ontspannen, niet veel volk, geen evenement dat er op gericht is om grote winst te scheppen. De kinderen hebben er een middagje spelen met vrienden voor moeten opgeven, maar ik ze hebben ervan genoten. Dat was later te zien.
    Nog een ander voorbeeld, hoewel iets minder toepasselijk: Bataclan op de Gentse Feesten. Het parkje is te klein geworden en de organisatie te origineel om het gezellig te houden. De organisatoren van Bataclan zijn alternativo’s die zelfs bier drinken creatief kunnen inkleden – tiens, zou hun vader met hen geknutseld hebben, vroeger? Er was bijvoorbeeld een levende grijpmachine. Je kent dat wel vanuit het lunapark op de kermis. Je kan er teddyberen of horloges of andere rommel voor je lief grijpen. Je steekt een euro in zo’n machine, bedient een grijper door op toetsen te drukken en eindigt met een lege portemonnee en zonder knuffelbeer – in slechts heel uitzonderlijke gevallen krijg je ook nog de bons. Deze Bataclangrijper echter was een menselijke arm. ‘t Is te zeggen, in een hok achter een glazen wand zat een man met bokshandschoenen aan. Als je een euro in een gleuf stak, ging hij rechtstaan en bewoog hij zich volgens jouw instructies naar een vloer die bezaaid was met spullen van de rommelmarkt. Alleen is een knuffel grijpen met bokshandschoenen hetzelfde als schilderen met je hand in het gips – als je begrijpt wat ik bedoel- en dus viel de knuffel af en toe weer op de grond. Wel, ik zeg je: mijn dochter die haar pluchen dolfijn door de bokshandschoenen van de grijper terug op de vloer zag stuiteren, was er het hart van in. Doet ze hetzelfde in een lunapark, dan steekt ze een extra munt van haar zakgeld in de machine en probeert ze opnieuw.
    Ik voelde daar oprechte emotie, veroorzaakt door iets even banaals als geestigs als die menselijke grijper.
    Bataclan had nog veel meer te bieden, voor kinderen én hun ouders, maar voor details moet je op een andere site gaan zoeken. Al wil ik nog meegeven dat ik een enorme fan was van de ‘tiensecondenrave’: om het half uur weerklonk een sirene waarna er gedurende een seconde of tien harde technobeats klonken. De bezoekers sprongen allemaal recht en gingen, de vingers in de lucht, op en neer springen. Waarna ze opnieuw rustig gingen zitten en hun pint leegdronken. Een tien voor ironie.
    Enfin, ik hou er voor vandaag maar weer eens mee op. Duty calls; er wordt geschreeuwd en gevochten in de kamer hiernaast.

    01-01-2009 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Episode V
    Vader van Vier - episode V


                                                                                     Mannelijke muizen

    De krant had weer een fantastisch bericht: ‘Kinderen kunnen niet zonder vader.’ De aanwezigheid van een vader zorgt ervoor dat kinderen later socialer en zelfzekerder worden. Een kind moet klaarblijkelijk een mannelijke figuur in zijn omgeving hebben. Daar leert het van, het wordt nieuwsgierig, het verlegt zijn grenzen, het wordt minder bang. Tiens, bestaan er nog andere waarden? Ha! Het wordt nog maar eens bevestigd: kinderen moeten een échte man in hun omgeving hebben. Eén die eens op mannelijk op tafel durft te slaan, één die niet bij elke valpartij met de fiets ‘och-mijn-zoeteke-boeleke-heb-je-je-pijntjes-gedaan?’ loopt te jammeren, één die mannelijk kan vloeken, één die kan zeggen: ‘Verdomme, kleine, ik ben aan het werken. Ga bij je moeder bleiten!’, etcetera, enzovoort.  Dàt is nog eens opbeurend nieuws – over Kimberly Sterrekes is het schrikbarend stil; zou ze nog leven?
    Meteen is mijn volgende vraag ook opgelost: Drink je wel een pint in het bijzijn van je kinderen? Nog even het krantenartikel doorgenomen. Hell yeah! Vaderfiguur, mannelijkheid, grenzen verleggen. Vooruit: de volgende keer dat ik een pint uit de koelkast neem, ontkurk ik ze met een truweel, steek ik mijn vinger in de flessenhals om hem er met een plopje weer te laten uitspringen, drink ik ze in één teug leeg, zet ze met een kwak weer op tafel en boer dan eens luid zodat de hele buurt gehoord heeft dat hier een mannelijke vaderfiguur woont.... of zouden de onderzoekers dat niet zò bedoeld hebben?
    Artikel nog eens doorgelezen. Bummer. Het gaat in principe over een onderzoek bij muizen. De onderzoekers ‘denken’ dat het ook opgaat voor mensen. Pint weer in de koelkast, truweel in de werkbak, sorry voor het boeren, buren.
    Maar toch, maar toch. Kinderen kunnen niet zonder een vader. En al zeker niet als moeder moet slapen na een nachtshift. Dan moet vader, zoals vanmorgen, nog kaartjes schrijven voor het verjaardagsfeestje. Met de hand. Dat betekent: lijntjes trekken, mooi op de lijntjes schrijven, je best doen – want je bent tenslotte toch leerkracht-, je niet laten afleiden door tien nieuwe vragen van de kinderen, en vooral geen vlekken maken van confituur of choco of melk met cornflakes. Lang duurt dat dus niet. De kleinste gooit haar boterham over de tafel, vlak op kaartje één, de tweede komt aan mijn arm trekken terwijl ik ‘welkom’ aan het schrijven ben op kaartje nummer twee. Neen, neen, neen. Dit is écht iets voor moeders. Dit moeten mannen niet doen: die moeten met hamers spijkers in planken drijven, die moeten stukken balk verzagen en ermee over de schouder naar de andere kant van de tuin lopen, die moeten ... aan hun computer kunnen zitten om een bijdrage te schrijven voor de redelijke saaie reeks Vader Van Vier.
    Juist, ik zou over uitjes schrijven. Dat zal voor morgen zijn. Vanmiddag trekken we naar een kindertheater op de Gentse Feesten: ‘Help, mama, ze wil ridder worden.’

    01-01-2009 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Episode IV
    Vader Van Vier, episode IV

                                    Een krantje voor een eurootje en andere onzin


    Mijn bakkerin is een vriendelijke vrouw. Ze wenst me een goeie morgen, vraagt beleefd en altijd met een glimlach wat ik wens, schuift het brood gracieus in een papieren zak en rekent correct af. En toch zie ik er elke zondag tegen op om naar de bakker te gaan. Het probleem is de afrekening. Die is correct, zoals al gezegd, maar mijn tenen krullen als de bakkersvrouw zegt wat ik moet betalen. Dat doet pijn, man. “Twee eurootjes en vijf centjes, alstublieeft – let ook op de verlengde /ie/.” Ik moet altijd op mijn tanden bijten om niet te zeggen: “Ocharme, nu moet ik mijn centjes afgeven. Zijn ze niet schattig? ‘k Zal ze missen, die arme beestjes. Nog een klein aaitje geven en je mag ze hebben. Ik word er week van. Allee, bedanktekes en saluutjes, hé.”
    Ik hààt die verkleinwoorden. Tenzij het ironisch bedoeld is, hoef je geen verkleinwoorden te gebruiken. Al zeker niet voor zoiets banaals (alhoewel) zoals geld.
    Op zondagen heb ik er het meest last van, van die diminutiefdrang. Ik sta er dan nog met stinkende bek de prut uit mijn ogen te wrijven na een leuke avond met vrienden en wijn .... en vrienden .....en wijn. Daar worden doorgaans geen verkleinwoorden gebruikt (alhoewel hun partners.... ach, neen, laat ik maar vriendelijk zijn). En dan kom je dus met een houten kop buiten op zondagmorgen rond een uur of acht, half negen, en dan staat daar zo’n vrouw alles te verkleinen wat er verkleind kan worden. Mijn verdomde koffiekoeken zijn de laatste tijd ook verkleind voor nochtans dezelfde centjes, heb ik trouwens gemerkt.
    Neen, op zondag heb ik het erg zitten. Op weekdagen kan ik er ook niet tegen, maar dan ben ik meestal goed wakker om dat gediminiutief te relativeren. BEHALVE! Behalve in de krantenwinkel naast de bakker. Niet dat die twee wat hebben, de krantenverkoper en de bakkersvrouw. Dat kan niet. O neen, dat is uitgesloten. Als ik bij de krantenverkoper mijn krant met een gedecideerde machobeweging op de toonbank knal, vraagt hij: ‘Een krantje? Da’s dan één eurootje.’ WATTE? Rewind: ‘Een kranTJE? Da’s dan één euroOTJE’
    Zum Kotzen, zegt men in het Duits en een vertaling lijkt me niet eens nodig. Waanzin. De eerste keer dat ik de krantenverkoper hoorde, stond ik daar nogal ezelachtig te kijken. Van hem naar mijn krant en terug. Over zijn roze pull met v-hals naar zijn zonnebankbruine gezicht en geföhnd haar. Is De Morgen nu weer van formaat veranderd? Nog kleiner geworden? De uitzuigers, sinds die ex-VTM-chef daar zit, wordt alles commerciëler. Of is die verkoper hier, die trouwens groter en breder is dan ik – en er daardoor als een echte man uitziet- een nicht? Een nicht die krantjes en Humootjes en Menzootjes en Gay Pleasurekes verkoopt? Verdomd zeg, het is aanstekelijk, dat ge-tjes en ge-kes. Eerst de bakkerin, nu de krantenverkoper. En, help, ik moet nog naar de slager. Een worstje? Een gebraden varkentje? Een biefstukje van een kilootje? Een buffeltje in sneetjes?
    Op café is het ook al niet beter. Vraag je een Jupiler of een Duvel en dan moet de barvrouw of –man (en meestal is dat dan geen homo, tenminste niet in de cafés waar ik ga) mijn bestelling verkleinen. ‘Doe maar een grote Duvel’, pleeg ik wel eens te zeggen. Maar meestal begrijpen ze er niks van en geven ze je toch een Duvelke. Zo’n schattig, klein, met schuimkraag bezet gouden Duvelke. Ik zal mijn bestjes doen om het in mijn keeltje te gieten. ‘Getver, man, doe toch normaal’ (zeg ik meestal niet, omdat ik niet van ruzie hou).
    Morgen heb ik het over ‘uitjes’. Neen, geen kleine ajuinen, maar kleine uitstappen. Geheel onterecht noemt men dat uitjes. Voor mij – met mijn vier kids- vergen die daguitstappen de voorbereiding van een groot zomerkamp. Maar tot zover: doe mij maar een stevige Duvel met een lekker dikke, schuimende kraag. 


    01-01-2009 om 00:00 geschreven door Je.Roen  




    Wie wil meewerken aan de poëziedag op het College Onze-Lieve-Vrouw ten Doorn van volgend jaar? Het thema is ..... NACHT!
    Archief per week
  • 16/05-22/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Taaltabank
  • vrt.net
  • Taalunie
  • Taalsite Tequilla
  • Creatief Schrijven
  • Schrijftips voor journalisten-in-wording

  • Bezoek ook ....
  • Focus - Deutsche Illustrierte
  • Focus - Schule
  • Deutsch lernen-mit Übungen
  • Fritz Radio Berlin - Muss man gehört haben!
  • Werder
  • Nanu, was ist denn dass?

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs