Inhoud blog
  • Überwow
  • Vrolijk Pasen
  • Recensie Everland
  • Solliciteren
  • cv opstellen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De LIO

    23-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht 2 van de les federalisme
    Federalisme. Vragenreeks 2

    Het wordt iets complexer, nu.


    5. Wat is een 'Gewest' en hoeveel hebben we er zo in België? Geef hun namen.

    6. Wat is een 'Gemeenschap' en hoeveel stuks hebben we er daarvan? Geef eveneens hun namen.

    7. Wat is de federale regering en wat doet ze?

    8. Hoeveel federale ministers zijn er in ons land?

    8b. Welke federale minister bestaat niet?

              a. de minister van Grote Steden

              b. de minister van Begroting

              c. de minister voor Vereenvoudigen


    DE VOLGENDE REEKS VRAGEN KRIJG JE ALS JE 'STRIPS- De genaderidders' intikt in de zoekbalk.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Nederlands Lectuur    opdracht 3                           
    Vijf verhalen

    Doel:
    1. Jullie maken kennis met verschillende auteurs en leren het genre beter
     kennen

    2. Plannen van taken.

    Werkwijze:
    1.In de klas ligt een map met een aantal exemplaren van zes verhalen. Jullie kunnen lezen tijdens vrije momenten of verhalen meenemen naar huis.

    2. Je kiest zelf over welke verhalen je dieper wilt nadenken en rond welke verhalen je een opdracht wilt maken.

    3. De opdrachten krijgen jullie hier op deze site te zien.

    4. Je maakt 3 opdrachten (er zijn er 4, maar je mag er dus één naar keuze weglaten). Kopieer de opgaven van deze site en zet ze in een Word-document. In dat document kan je dan antwoorden.

    4. Op donderdag 3 juni moeten de opdrachten binnengebracht zijn (afgedrukt). Wie er een spreekoefening van wil maken (zie opdracht) moet dit ten laatste volgende week dinsdag zeggen.

    5. BELANGRIJK: WIE EEN VERHAAL MEENEEMT NAAR HUIS, MOET DAARVOOR EEN FORMULIERTJE INVULLEN ZODAT IK WEET WAAR DE VERHALEN ZITTEN. HOU DAT GEEN WEEK BIJ, ZODAT IEDEREEN KAN LEZEN.


    Nederlands Lectuur                            Naam:   
    5 verhalen                                Klas:          Nr.:

    Opgave bij verhaal 1 Oogappel, Hannes Meinkema

    Lees het verhaal grondig en beantwoord daarna de volgende vragen. Maak gebruik van wat we zagen over Verhaalanalyse in het handboek (eerste trimester).

    Inhoud
    1. “Hij deed ’t om gisteren”.
    Wat bedoelt Heleentje met deze zin?
    Zijn er aanduidingen dat hij het deed ? Of niet deed? Wat veronderstel je?
    2. Welke verklaringen geef je aan de titel?
    3. Over de moeder:
    Ontleed de houding van de moeder tegenover de dochter. Hoe beoordeelt de moeder de gedragingen van haar dochter?
    Hoe verantwoordelijk voelt de moeder zich voor de dochter?
    Waarom kiest de moeder voor Michiel?
    4. Welke rol speelt de afwezige vader in het verhaal?

    Tijd
    1. Geef eens schematisch het tijdsverloop weer. Is dat chronologisch of niet?
    2. Leg uit waarom Meinkema voor dit verloop gekozen heeft.

    Vertelstandpunt
    1. Vanuit welk vertelstandpunt is het verhaal geschreven?
    2. Dit vertelstandpunt zou Meinkema gebruiken omdat men volgens haar niet in staat is de ander te kennen. Ga je daarmee akkoord of kan ze nog andere bedoelingen gehad hebben. Geef in beide gevallen uitleg.



    Nederlands Lectuur                            Naam:   
    5 verhalen                                    Klas:          Nr.:

    Opdracht bij verhaal 2, een verhaal naar keuze.

    Je bent bij machte om een cruciaal gegeven in het verhaal te veranderen. Dat betekent ook dat je de gevolgen onder ogen moet zien. Wat zou je veranderen en hoe zou je dat uitpakken? Kies voor 1 of 2, maar werk grondig.

    1. Verandering van een gebeurtenis








    Effect op het verhaal








    2. Verandering van het standpunt van waaruit het verhaal verteld wordt. Bv. bij personeel standpunt, verandering van persoon; bij auctorieel verandering naar personeel of omgekeerd.








    Effect op het verhaal






    Nederlands Lectuur                        Naam:   
    5 verhalen                                Klas:          Nr.:

    Opdracht bij verhaal 3, een verhaal naar keuze.1

    - Zoek een boeiend fragment uit een verhaal. Bereid het voor en lees het expressief voor de klas.

    - Je spreekoefening ziet er als volgt uit:

    1. Titel van verhaal en auteur
    2. Vertel kort wat voorafgaat.
    3. Lees je fragment.
    4. Vertel eventueel wat nog volgt.
     
    Je maakt een fiche die je vooraan mag gebruiken. Ze bevat de gegevens over de vier stappen; stappen 2 en 4 worden in kernwoorden geformuleerd. Je schrijft die fiche op deze pagina over.  

     Misschien kan je tijdens je spreekoefening hulpmiddelen gebruiken. Die hoef je niet noodzakelijk zelf te bedienen. Maar je moet dat op voorhand laten weten, zodat we eventueel een lokaal kunnen reserveren.



    Nederlands Lectuur                            Naam:   
    5 verhalen                                    Klas:          Nr.:

    Opdracht bij verhaal 4, een verhaal naar keuze.

    Het verhaal dat je het mooiste vond mag je niet gebruiken voor opdracht 2 of 3.
    Over dat verhaal schrijf je een recensie van ongeveer 150 woorden. Bespreek erin waarom jij het verkiest: inhoud (thema, ruimte, personages…), stijl (gemakkelijk, bijzonder…), bouw (standpunt, chronologie, wendingen…). Hou rekening met de theorie omtrent de recensie.



    23-01-2011 om 00:00 geschreven door Je.Roen  


    18-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les federalisme - 6C2

    Vandaag krijgen jullie een korte les in federalisme. Ons land heeft namelijk een federale structuur. Wat dat is, kom je hier te weten. Het wordt een inleidende oefening waarbij jullie afzonderlijk een aantal vragen zullen moeten oplossen. Let op! We starten deze oefening op www.belgium.be/nl en blijven op deze site (of we klikken door via de links op de site). We gaan voor één keer NIET naar wikipedia of google. (o wee, diegene, die...)

     

    Na elke 'vragenronde' mail je de antwoorden door naar jeroen.vanhaute@coltd.be (schrijf je naam duidelijk bovenaan het antwoordenlijstje). De link naar de volgende reeks vragen wordt onderaan van elk bericht gegeven.

     

    We starten met makkelijke vragen - een aantal daarvan kan je misschien zelfs uit het hoofd oplossen.

     

     

    1. Wanneer werd België onafhankelijk?

    2. Tot welk Koninkrijk behoorde België voordien?

    3. Wie werd de eerste koning der Belgen?

    4. Hoeveel provincies telt ons land?

    5. Hoeveel gemeenten telt ons land? Hoe zijn ze verdeeld over Vlaanderen en Wallonië?

    Voor de volgende reeks vragen zoek je via de zoekrobot (links op de pagina) naar 'Kortverhalen- opdrachten'

    18-01-2011 om 18:19 geschreven door Je.Roen  




    Wie wil meewerken aan de poëziedag op het College Onze-Lieve-Vrouw ten Doorn van volgend jaar? Het thema is ..... NACHT!
    Archief per week
  • 16/05-22/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 26/09-02/10 2005

    Taaltabank
  • vrt.net
  • Taalunie
  • Taalsite Tequilla
  • Creatief Schrijven
  • Schrijftips voor journalisten-in-wording

  • Bezoek ook ....
  • Focus - Deutsche Illustrierte
  • Focus - Schule
  • Deutsch lernen-mit Übungen
  • Fritz Radio Berlin - Muss man gehört haben!
  • Werder
  • Nanu, was ist denn dass?

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs